REKLAMA

"Samochody elektryczne zdetronizują spalinowe. Stąd ustawa o elektromobilności"

Analizy
Data emisji:
2018-01-04 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj pierwszą część programu poświęcimy tematowi, którym już była w analizach mowa chodzi o elektromobilność rząd przygotował cały program szereg zmian w przepisach ma też jej spory budżet na program wspierania Ant rekruter transportu napędzanego elektrycznie ze studium odpowiedzialny za całe zamieszanie Michał Kurtyka wiceminister energii dzień dobry dzień dobry, mówi że odpowiedzialnym Rozwiń » bezpośrednio z motorem całego wielkiego programu tak jest rzeczywiście to jest moje dziecko w pewnym sensie elektromobilność jest takim tematem, którym od samego początku pracujemy, do którego przekonywaliśmy kolegów z pozostałych resortów z ogromnym sukcesem, bo to jest taki program, który w sumie uzyskał wsparcie na poziomie oczywiście w strategii odpowiedzialnego rozwoju premiera Morawieckiego, które ma osobiście przez nią patronat nad tym projektem natomiast również ze strony pozostałych resortów ja nie tylko prowadzenie w ten projekt ustawy w rządzie, ale również jestem przewodniczącym komitetu sterującego programu elektromobilności, który pomiędzy różnymi resortami powstał w no właśnie akurat dzisiaj jest pan u nas w studiu, ale dzisiaj też ustawa z UE stale wpłynęła do Sejmu z, a więc będziemy śledzić jej losy mam nadzieję, że jednak jest jeszcze szansa na drobne przynajmniej zmiany w bolą też szereg uwag dużej ulgi co odważniejsi słuchacze wiedzą, ale nawet pewni jakie, ale chcę jednak zapytać sam koncept wspierania elektromobilności, dlatego że jeśli rozerwać się po naszych polskich miastach to też elektromobilność jest pełno mamy wspaniałe trolejbusy w Gdyni w Lublinie mamy tramwaje w Krakowie w Poznaniu Warszawie Olsztyn sobie właśnie tam swoje buduje jest kolej miejska kolej podmiejska wreszcie jest warszawskie metro, więc w Chile też, że rząd próbuje wspierać rozwój transportu, którym już odkryliśmy i który nawet się coraz bardziej rozwija na szczęście w takt i nie wymieniła pani wśród tych środków transportu 20  000 000 samochodów, które jeżdżą po polskich drogach miały wymieniam tylko te sposoby transportu, które w nie są napędzane paliwem tak jest natomiast celem inny projekt ustawy o elektromobilności jest znacznie większym stopniu skierowany na samochody czy na pojazdy i to zarówno na transport publiczny w tym wypadku autobusu, jaki na samochody osobowe, czyli przewozimy, czego dlaczego, dlatego że dostrzegamy w świecie taki rodzaj jednak rewolucji technologicznej i ten samochód spalinowy, który zdominował dwudziesty wiek, który zdominował w ogóle nasze myślenie o tym w jaki sposób możemy przemieszczać z punktu ADO punktu UB, który stał się symbolem statusu na niemalże wizytówką każdego z nas powoli okazuje się być zdetronizowany przez inne formy technologiczne tego, iż w tym przede wszystkim przez energię elektryczną czy samochody elektryczne ma szereg zalet, które już dzisiaj dostrzegamy, a co do których, jeżeli chodzi o rozwój technologii pokazuje się, że okazuje się, że one mogą być na tyle istotne, że ten samochód spalinowy staje się coraz czy będzie się stawał w ciągu najbliższych lat naszym zdaniem coraz mniej atrakcyjne oszustem otwiera się nisza do zakresu i zagospodarowania nie tylko na poziomie e-zdrowia w naszych miastach tak, bo energia elektryczna jest tym rodzajem paliwa, które jest mniej i emitujące jest zdrowsze po prostu naszych miastach powodują takie pojazdy mniej hałasu, ale też otwiera się ogromna nisza dla producentów pojazdów, bo samochód spalinowy w opartej jest to Stolat, a kumulacji kno w how w zakresie silnika spalinowego, a teraz taka rewolucja przemysłowa wprowadza przepisy przedsiębiorcami nową szansę nowemu, ale właśnie tak do końca tego nie rozumiem, bo nie mogę tego uchwycić dobrze skoro zemsty tłum i miasto zachodniej i polskich miast na odkryłem na nowo transport szynowy właśnie tramwaje w kolejkach i okazuje się, że to jest sposób szybkiego przemieszczania dużych grup obywateli za pomoc z użyciem prądu to po co inwestować w zupełnie nową gałąź i produkować potem to przywilej między nim program autobusy 0 emisyjne polskie skoro można zainwestować w coś co już mamy rozpoznane i wiemy jak ktoś robi świetnie działa w tym, którzy tutaj mamy teraz do toczenia z nieporozumienia, bo inne jedno drugiego nie wyklucza to znaczy fakt, że mamy tramwaje i może mieć trolejbusy, a chwała Bogu również pociągi, ale i one wszystkie mogą być zelektryfikowane nie wyklucza tego, że w dalszym ciągu będziemy wykorzystać jakiś autobusów czy wraki samochodów teraz tak się składa i to jest dla nas ogromna szansa, że jeżeli chodzi o autobusy to Polska należy do Europejskiej czołówki, jeżeli chodzi o produkcji autobusów elektrycznych to była taka nisza, której żeśmy trochę nie dostrzegali ona była trochę poza radarami, że tak powiem tych, którzy od patrzyli na trendy przemysłowa to się okazało, że w Leeds pojazd, jakim jest Urbino Electric to znaczy autobus elektryczny zbudowany przez Solarisa uzyskał tytuł autobusu Europejskiego roku trwa to zgroza mówi także wiedzą, że mamy to bardzo ożywioną wdowy von przekonał autobusy rzeczywiście nie nie zostaną wypełnione zupełnie z to jest jednak taki pojazd, który dojedzie tam, gdzie szyn nie ma prosta sprawa natomiast Antoś po szynach może jechać natomiast teraz czytałam ostatnio o ogłoszenie Narodowego funduszu ochrony środowiska, który właśnie zamierza wydać potężne środki na powstanie nowego autobusu zeroemisyjnego polskiego modelu to skoro my już mamy takie dobre rozwiązania to po co znów przyp przeznacza pieniądze czas na projekt znała na nowo nowy całym cyklem produkcyjnym skoro już co się dzieje znowu mamy do czynienia z pewnego typu nieporozumieniami jako inżynier musi gorąco zaprotestować inne przeciwko idei jak już coś, że tak powiem jest już tak pozostanie na dzieci Otóż okazuje się, że i inwencja ludzka jest dużo głębsza dużo bogatsza i torze dzisiaj mamy produkt, który jest bardzo konkurencyjny w Europie rzeczywiście te autobusy polskie elektryczność bardzo dobrze w całej Europie sprzedają, ale nie tylko autobusy, bo mówimy tutaj też ładowarkach całych systemach w ogóle do zarządzania mobilnością miejską to my musimy już dzisiaj myśleć o tym co będzie za 2 i 5 zlotego mówił pan związany z mistrzem jest rozwijająca się widziana w UE, w którym naprawdę można zarobić Super to skoro tak to po co państwo ma do tego dokładać to jest przemysłu, który jest jeszcze pionierskich, które jest nowa innowacyjny i w którym my widzimy szansę na powstanie polskie przewagi konkurencyjnej ta Polska przewaga konkurencyjna będzie się wiązała nie tylko z umiejętnościami, które mamy naszym zdaniem już zakumulowane, ale też pewną skalą, jeżeli dzisiaj mówimy, że rynki w Polsce to jest rząd i set autobusów innych płatności jest jednak na tym etapie jeszcze kilkudziesięciu to my byśmy chcieli wprowadzić go na poziom seta autobusu, dlatego że skala doprowadza do tego, że zaczynamy mówić o industrializację procesu produkcji dzisiaj, kiedy mamy takie miasta Warszawa czy Zielona Góra, które zamawiają po kilkadziesiąt autobusów to w dalszym ciągu nie jest wystarczająca skala do tego, żeby przemyśleć cały proces konstrukcyjny i skonstruować całą linię produkcyjną to jest 1 powód lato może wystarczy tym miasto ma dorzucić pieniędzy na zakup takich autobusów, bo to nie jest też kupują mało, bo nie wierzą w te technologie mogą nas po prostu droższa ta oparta inicjatywa, do której nas rzecz, bo za gospodarzy dowiedzmy się wydaje, że właśnie odwrotnie, chociaż stymulować tam, gdzie jest klient, bo to klient wie, czego chce to znaczy w momencie, kiedy będziemy w stanie zrobić taką pompę ssącą w postaci rynku na innowacyjne produkty wtedy pojawiają się producenci, którzy są gotowi zaryzykować, którzy są gotowi jak gdyby te produkty te produkty dostarczyli na rynek nie jest aż tak mnie przyszłościowy skoro trzeba te państwa, żeby zabezpieczyć popyt to zależy jak na to patrzymy, bo to jest trochę tak, że to jest rynek, który dzisiaj jest niewątpliwie obarczone wyższym kosztem na zakupie taki autobus elektryczny zresztą tak samo jak samochody elektryczne jest dzisiaj droższe niż swój spalinowy odpowiednik, jeżeli chodzi o koszty zakupu zwany koszt kompleksowy tak, czyli koszt inwestycji natomiast kiedy rozum rozważamy już w perspektywie kilkuletniej eksploatacji wtedy okazuje się że, ponieważ on jest rok do roku tańszy w eksploatacji to jest go, ale żaden całościowy 0 0 zlotych oraz miasto się chwalą takimi autobusami liście pretendentów ileż one wpływają bezpośrednio na rozwój przestrzeni publicznej i choćby tego hałasu tym mój prezydent Lublina Krzysztof Żuk opowiada tutaj w radiu TOK FM w zeszłym tygodniu zielony Lublin realizuje strategię 0 emisyjnego transportu publicznego od lat i dumnie tu porównamy 2 liczby deklarowaną przez Lublin MP suma, którą już wydano na właśnie trolejbusy i autobusy elektryczne z tym, jakie są mają być one fundusze programu, który pan minister koordynuje i Otóż tak Lublin w ciągu ostatnich kilku lat wydał 500  000 000 zł ze środków Unii Europejskiej na Air transport natomiast fundusz niskoemisyjnego transportu, który ma realizować program, który dziś rozmawiamy w zdobędą 1 6 2  000 000 zł rocznie, więc wydaje się, że to skala jest trochę mało jak na skoro sam Lublin potrafi 3 × tyle wydać na szczęście mamy do czynienia z trzecim nieporozumień zaczyna się dziś źle ludzie z jego proszę wytłumaczyć po pierwsze mamy do czynienia z tym co zostało podpisane tuż przed nowym rokiem to znaczy programem bezemisyjne transport i ta jest program realizowany wspólnie przez Annę 2 duże instytucje publiczne to jest Narodowy fundusz ochrony środowiska gospodarki Wodnej, który jest donatorem funduszu i narodowe centrum badań rozwoju myśmy tutaj połączyli w bardzo ciekawe też innowacyjny sposób na pieniądz na ochronę środowiska z pieniędzmi na innowacje i innymi słowy to jest wspólne przedsięwzięcie, która ma doprowadzić do tego, żeby ten nasz dzisiejszy autobus, który jest już naprawdę bardzo zaawansowane technologicznie i dobry za 2 lata był jeszcze lepszy i żeby dla niego zbudować na tyle dużą skalę, żeby on mógł być naszym naszą wizytówkę ryczałtem od liczby nie są porównywalne, czyli mamy tutaj do czynienia jak i jeżeli chodzi o kwoty w, o których mówimy w tym bez emisyjnym transporcie to mówimy o rzędzie wielkości 2 miliardów złotych, czyli to jest zupełnie tak na szczęście kwota 1 6 2  000 000 nie ma się nijak do tych 2 miliard, ale to jest pierwszy jeśli pani pozwolić, ale 2 miliardy, bo to jak tam 10 8 2  000 000 zł rocznie to nie wymyśliłam tego też przeżywam ustawowej program to natomiast zatrudniała już od wielu lat to kto to podoba się znowu, że to jest jakieś nieporozumienia możemy zerknąć do tekstu, w którym miejscu ona jest natomiast mamy równolegle z projektem, który jest tym momencie procedowany, czyli ustawą o elektromobilności mamy również ustawa o funduszu niskoemisyjnego transportu i tam, gdzie jest on już nieraz, że przez najbliższe 1 0 lat będziemy odkładać pieniądze z akcyzy na paliwa i tak się składa jak rozumiem, skąd pochodzi z nieporozumienia, że pierwsza kwota odpisu za, a-moll stoi akcyzy to znaczy w przyszłym roku będzie wynosiła 1 6 2  000 000, jeżeli dobrze pamiętam 700  000 zł w wiedzę, ale to jest pierwszy rok i to jest 5 0 5 % akcyzy w następnym roku to będzie już 1 %, a następnym 1,5 % innymi słowy dochodzimy stopniowo do kwoty rocznego finansowania w ramach funduszu niskoemisyjnego transportu na poziomie około 500 apotem i 600  000 000 zł, czyli mówimy tutaj o bardzo dużych pieniądzach, które mobilizujemy na rzecz tego, żeby pomóc sobie zrealizować te lektor mówił na cele teraz wrócimy z rozmową zastanowimy się na co mają puste pieniądze no i co z tymi samochodami znają ze mną studium Michał Kurtyka wiceminister energii i koordynator projektu z wprowadzania elektromobilności w Polsce w audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas Michał Kurtyka wiceminister energii odpowiedzialny za koordynację multi resortowego programu z legendy dotyczącego promocji i rozwoju gałęzi transportu elektromobilność go, czyli tego, który napędzany jest prądem, ale nie paliwami takimi jak benzyna czy gaz, chociaż akurat tej samochody na gaz też mają swoje swój udział w tym programie i zadzwonią panie ministrze słuchać, bo po pierwsze, przedniej części naszej rozmowy mówiliśmy sporo o wsparciu dla autobusów elektrycznych za nowego autobusu, który ma powstać w Polsce i MR za lud Znicz polskie miasta i przystanki i zadzwonił słuchacz, który powiedział, że konkurencją dla firmy Solaris, którą pan minister chwaliła kotem, która potrafi budować autobusy elektryczne jest Lublin, bo nie, ponieważ Solaris bazuje na zagranicznych elementach, a Ursus Lublin nie osoba ważna uwaga nad ja jestem w ogóle dumny z całego naszego przemysłu autobusowego torze wymieniłem 1 z firm jest tylko i właśnie spowodowane tym, że akurat ten model uzyskał tytuł Europejskiego autobusu rokuje co więcej jest to model elektryczny natomiast rzeczywiście nasz przemysł autobusowym to jest bardzo silne na skalę Europejską przemysłu tak mówię trochę taki pozostający poza radarami, bo wszyscy się ekscytują najbardziej tą motoryzacją taką klasyczną natomiast przemysł akurat im autobusowy to są to są bardzo prężna i bardzo dobra firmy oczywiście w, jeżeli mówimy o Lublinie NATO to to okolice to jest busów sprawdzali tam mamy też kilka innych i kilku innych producentów Autosan Solbus z Kutna, a program przewiduje, że wszystkie te firmy będą mogły się zgłosić i zaproponować to one zbudują nowy wspaniały autobusach absolutnie tak i intencja tego programu jest też bardzo mało Innowacyjna i to mnie cieszy, dlatego że staramy się w sposób zupełnie nowy spoglądać na tworzenie innowacyjnego produktu dzisiaj mieliśmy taką sytuację, kiedy dawaliśmy pieniądze na badania i rozwój na rozwój nowego produktu pod kątem jakiegoś dos je papierowego, które było zafiksowanie na samym początku potem się trzeba było z tego rozliczać takie nieco administracyjna zbiurokratyzowany trybie i niestety okazuje się często, że albo po tych 2 3 latach, kiedy się czas z tego rozliczać z projektodawca, czyli inicjatywa dawca zmienił kompletnie pomysł albo jego początkowy pomysł stał się kompletnie nieadekwatne do realiów rynkowych dzisiaj odwracamy tą logika i mówimy my chcemy autobus za 2 lata, który będzie innowacyjny gwarantujemy Donalda to co jest moralne i oczywiście, że tak to istniejące cecha nadwozia ministerstwu przez firmy, która promuje teorię rozwoju jest feedback ze strony tych, którzy mam nadzieję, że do tego po procesu przystąpiono innowacyjny i 2 latach moim zdaniem brzmi dosyć LM nie nieprawdopodobnie, ale to pewnie sprawdzimy za 2 lata sprawdzimy czy wsiadamy do Lecha nie jest ważne 2 lata, dlatego że proces za to poważny to znaczy my mówimy, że my zapraszamy wszystkich, którzy mają ochotę wziąć udział w tym programie i oni następnie przechodzą przez sito pierwszej selekcji tak, jeżeli niż po projekt jest zawiera taką momenty innowacyjności i uwiarygodniają ich dotychczasowe doświadczenia wtedy przechodzimy do następnego etapu, koncentrując finansowanie na tych, którym się udało przejść dalej deptakiem ukoronowaniem procesu zdobycie bardzo poważnego największego prawdopodobnie w Europie na to na dzień dzisiejszy rynku na pojazdy elektryczne autobusowe w no to będziemy śledzić z pasją wręcz mam nadzieję, że pasażerowie też będą konsultowani jako ci, którzy mają używać tych autobusów i kierowcy autobusów też chciałbym przejść do wsparcia dla aut prywatnych to jest ta część całego projektu, który wzbudza mój głęboki niepokój w, ponieważ sporo w naszej rozmowie panie ministrze padały słowa w słowo związanych z innowacyjnością w to zarząd takiej tezy, że wspieranie ruchu aut prywatnych jest kompletnie nie innowacyjne to jest stara przestarzała polityka, który na, którą moim zdaniem już nie powinniśmy jeśli chcemy być innowacyjni nowocześni łożyć są ponadto TSA na pewno powinniśmy być piękni młodzi bogaci natomiast rzeczywistość, jaka jest taka jest mamy w Polsce 20  000 00 0 pojazdów samochodowych nie widzę powodów, dla których z z wciągu najbliższych kilku lat miałoby się to jakoś fundamentalnie zmienić czy nie widzę takiego społecznego zapotrzebowania na to, żeby kompletnie odejść od samochodów, a teraz to co my możemy zrobić z gustem to w ramach tego istniejącego parku 20  000 000 samochodów i powiedzieć sobie spróbujmy jak największą część z tego parku istniejącego samochodowego przy trans formowane China pojazdy, które będą ekologiczne to znaczy takie, które będą tak jak w projekcie ustawy o elektromobilności pojazdami napędzanymi energią elektryczną, bo one nie emitują tlenków Siarki, bo one nie hałasują bronimy się jeździć wygodniej, bo one per saldo w użytkowaniu kosztują dużo mnie tak, bo jeżeli dzisiaj taki samochód przejeżdża 100 km za 20 kilowatogodzin to znaczy, że to jest ekwiwalent między 5 10 zł jasne za energię wróćmy do wspierania ruchu od prywatnych LPR czy pan pogląd nie zgadza się z tym, że powinniśmy dążyć do tego, żeby ona poruszanie się w miastach poza miastami odbywało się z mocą takich środków transportu, które są zbiorowe lub specjalnie przeznaczonych do tego aut takich jak taksówki bardzo dziękuję za prowokacyjną tezę, która pozwala mi się zaprzeczyć, że w niego nie jest to bardzo złe poglądy, więc nie jak muzyka i pana zdanie od w sposób oczywisty renta czy będą wystawiane są w ogóle wyobrazić jak wyglądało miasto przyszłość to miasto przyszłości za 10 20 30 5 0 lat zakładam, że będzie lub trochę inne mimo wszystko niż to miasto dziś Bono będzie bardziej elektryczne Bono będzie bardziej autonomiczne autonomii racja pojazdów współdzielenia też to jest bardzo ważny trend dzisiaj w myśleniu o samochodach autach w miastach to jest współdzielenie po raz, ale harcerze oraz wrócę do mojego pytania o to czy pana zdaniem poruszanie się pomiędzy miastami w miastach wymaga tego elementu prywatnego pojazdu, który jest nasz, ale i, z którego korzystamy tylko my i nasza rodzina to jest coś niezbędnego człowiekowi, bo zachód zachodnie trendy pokazują, że da się od tego odejść nawet po powiedział na początku samochód jest symbolem prestiżu miasta zachodniej symbolem prestiżu jest mieszkanie w takiej okolicy rywali nie jest potrzebny samochód służy musimy od dzielić warstwę retoryczną warstwę zapowiedzi od realiów, bo to, że wszyscy uważamy i uważam bardzo słusznie, że im mniej samochodów na drogach tym lepiej też byśmy woleli żyć w świecie, w którym moglibyśmy mieszkać tuż obok tego miejsca, gdzie pracujemy poruszać się tylko i wyłącznie na rowerze i nie bać się o to, że dzieci będą miały kłopot na ulicy, bo przejedzie samochód tak jak też wolał w takim świecie żyć, ale Nolan instrumenty, żeby to właśnie ona co te baby ocenia pan przecenia pani też tak byłem w siłę sprawczą administruje mówimy o zabawie, która właśnie wpłynie na zachowania natomiast na pewno ta ta ustawa ona również zawiera bardzo wiele elementów, które wychodzą poza ich, które realizują po co mi się wydaje jest wizją tego miasta przyszłości jak ona n p. proponuje możliwość testowania na drogach pojazdów autonomicznych mi się wydaje, że przyszłość będzie na pewnym etapie należała właśnie do Bodo pojazdów stanowi bardzo wielu z tych mniej bardzo wielu urbanistów ekspertów zajmujących się transportem rozwojem miast łączących te 2 dziedziny wskazuje, że drogi takie, jakie znamy jest nie takie, jakie znamy wielu pas mowę szerokie przejmujące większą część parkingi dodatkowo wszystko jest marnowanie przestrzeni, na którą nas po prostu nie stać i w związku z tym to co nowoczesne oznacza zrezygnowanie z ruchu prywatnego w natomiast ustawa przed gmachem przewiduje wsparcie dla tego typu pojazdów tylko napędzanych innym rodzajem paliwa w między nimi będą mogły one korzystać z darmowych miejsc parkingowych wjeżdżać do stref czystego transportu do centrów miast za darmo czy korzystać z buspasów i to jest dokładnie wpływanie na zachowania ludzkie mówienie to jest to wspieramy, ale jeśli jedziesz samochodem spalinowym to już nie wspieramy między 2 narzędzia, żeby wpływać na zachowania tylko pytanie, na które pewien zesta w instrumentów, które my zbudowaliśmy w tej ustawie po to, żeby wesprzeć czysty transport nie wymieniła pani 1, który bardzo ważne i która jest moim zadaniem bardzo ciekawym narzędziem mam nadzieję, że samorządy z niego skorzystają poza strefę czystego transportu innymi słowy megahercom pewną możliwość samorządom hodowlane wydalają wierzyłem tylko kawałek przestrzeni miejskiej i powiedziały tutaj pojazdy spalinowe będą musiały ponosić pewnego typu opłat tak to powinno raz zmniejszyć przepływ tych pojazdów spalinowych, ale 2 stanowić motywację do tego, żeby po ruszać się w tych miastach, jeżeli chce się poruszać po całym terytorium miasta łącznie z tą strefą czystego transportu samochodem czy pojazdem elektrycznym z Ewą chciwości 1, dlaczego miasto ma mieć lepsze gorsze strefy, dlaczego mieszkańcy 1 dzielnicy nie będą uprzywilejowani tego typu ochroną, a inni już będą, a druga wątpliwość jest taka, że ustanawiać maksimum znów mamy ustawę tak jak w przypadku Cempa parkingów, które samorządy są związane z ustawą i nie mogą dyktować cen zgodnych z Realem kosztem tego ile to ile to dla nich oznacza środków wpuszczanie przez centra miast jest tony samochodów prywatnych w 2 mamy bardzo ciekawą dyskusję zresztą z samorządami, bo część samorządów ma dokładnie odwrotne argument w stosunku do tego, które pani użyła mówiąc wolelibyśmy, żeby rząd nakazał nam ogromną odpowiedzialność polityczna powierza się natomiast moim zdaniem to jest narzędzie, które go się wszyscy musimy po części nauczyć i po części się muszą i przede wszystkim muszą się nauczyć tego również samorządy, jakiego typu in z trasy będą chciały tworzyć i gdzie i nie zależy to tylko by inwestorzy bardzo silne działanie w mieście mogą być może być kilka takich stref może być on w myśl, że to bardzo trudno by było zdefiniować poziomu centralnego i słusznie tego nie robimy natomiast to bardzo mocno zależy od tego w jaki sposób lokalne społeczności czy lokalne wspólnoty będą głośno te postulaty, ale liczono koszary zajmowały wjazdu dla od centrum miast do 30 zł po co jest ograniczenie górne ciągnie lepiej było ustanowić minimalną cenę to jest związane z trochę z techniką legislacyjną Janasem początku nie chciałem stawiać żadnych limitów cenowych uznając, że do o wiele lepiej było pozostawić rynkowi natomiast na samym końcu przekonał argument na ten temat, że musimy zadbać jednak pewien poziom porównywalności pewien poziom no ale centrum miasta centrowi miasto nierówne wjazd do ścisłego centrum Krakowa czy Gdańska to luksus o wiele wyższy kosztowniejsze niż n p. wjazd do centrum Warszawy ze znaną nad tkankę miejską żonaty cenne rzeczy, które tam się znajdują inne i wielki ruch turystyczny to tylko pytanie czy kwota maksymalnej opłaty na poziomie 30 zł jest jakimś jakimś sygnałem, który by było mu niekompatybilne z tym co pani mówi wydają się, że nie i wydają się, że to jest i tak już znacząca kwota w takim mieście jak Warszawa prawdopodobnie będzie dobrze dopasowany do możliwości finansowych mieszkańców, ale przy musimy brać pod uwagę sytuację całego kraju jak w, więc nie nie widzę tutaj nie widzę tutaj naprawdę jakieś ani sprzeczności ani ani podstawy do tego, żebyśmy się na ten temat się w jaki sposób doktoryzował i to to jest kwestia, którą w, jaki sposób trzeba uregulować dając pewne ramy natomiast grono firm z fiatem jest tutaj pozostawione w drogach lokalnych samorządów, które powinny w tym się odnaleźć powinny wykorzystać jako narzędzie do tego, żeby pokazać swoim mieszkańcom, że dbają oswój o swoje środowisko o swoje lokalne swą lokalną przestrzeń miejsc no to zobaczymy, zwłaszcza że do tych stref mieszkańcy sami będą mogli wjeżdżać każdy rodzaj samochodu, więc pytanie czy będzie ona na tym zależało, żeby od odpalać innych ras będą musieli płacić ci, którzy będą wjeżdżali pojazdami, które nie będą zgodne z założeniami tak jest trasy, które są zdefiniowane przez samorząd nowe będziemy obserwować na razie ustawa trafiła do Sejmu, więc zobaczymy jak szybko zostanie przyjęta jako prawo będziemy też wzorować co posłowie na jej temat będą mieli do powiedzenia mają już dziękuje Michał Kurtyka wiceminister energii państwo moi goście dziękuję panie ministrze spotkanie dziękuję bardzo ciasnej formacji, a po nim zajmiemy się innym rządowym pomysłem, który już został zrealizowany chodzi o publiczny rejestr przestępców seksualnych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA