REKLAMA

Ceny, koszty eksploatacji, zasięg, infrastruktura - konkrety w sprawie aut elektrycznych w Polsce

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2018-01-06 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
34:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka przy mikrofonie czy już niedługo na naszych ulicach będą dominowały auta elektryczne zastanowimy się nad tym teraz na antenie Radia TOK FM w składzie następującym w naszym studio Bartłomiej der ski wysokie napięcie PL dzień dobry dzień dobry dziennikarz specjalista jeśli chodzi o sprawy energetyki jest z nami również panu kaszy bigos portalu elektrowóz Kruka PL dzień dobry film też sama nazwa wskazuje specjalista w jakiej dziedzinie przez Skype połączył Rozwiń » się z Maciejem Mazurem z polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych dzień dobry witam serdecznie polskie Stowarzyszenie paliw alternatywnych kres temu pisze na swoim tronie reprezentuje firmy tworzące sektor pali w alternatywnych w Polsce i Unii Europejskiej, ale daje im w ogóle jesteśmy etapie wątek słowem wstępów Polsce pod koniec grudnia jak wiemy przyjęta została ustawa o przez rząd na ustawę o elektromobilności szerzej o nich oczywiście porozmawiamy jeśli chodzi o świat takie małe liczby n p . w chińskim 12 milionowym mieście Shenzhen wszystkie 16  00 0 autobusów jest elektrycznych w Norwegii jak czytam na portalu wysokie napięcie PL w 20 1 7 samochody w pełni elektryczne wodorowe oraz hybrydy stanowiły w swym ponad połowę nowych pojazdów osobowych rejestrowanych w tym kraju, a jednocześnie auta elektryczne są bardzo drogie infrastruktury za bardzo nie widać o to jak to jest nikim jesteśmy w ogóle etap jeśli chodzi o tak też mówi elektryfikacji motoryzacji Bartłomiej der ski to myślę, że niektóre kraje takie oczko Norweg jest już daleko z przodu, ale to wynikało z rozwiązań podatkowych po prostu tam bardzo szybko obniżono podatki, które tam był bardzo wysokie dla samochodów spalinowych i stąd ten dynamiczny rozwój podobnie się dzieje n p . w Kalifornii Europie zachodniej dominują przede wszystkim dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych, a w Polsce na razie o tym, dużo mówimy przyjęliśmy ostatnio ustawy i także będziemy działać powoli, więc jesteśmy w stylu bez wątpienia pannę Łukasz bigos jesteśmy na początku tej rewolucji w środku jesteśmy zdecydowanie na początku Jona właśnie zaczyna dziać się na naszych oczach i to jest fenomenalne, że my możemy obserwować, bo to jest trochę tak jak kiedyś, gdy parowozy zaczynał jeździć po torach albo samochody zastępowały konie to właśnie dzisiaj na naszych oczach zaczyna się ta rewolucja, że silniki elektryczne samochody elektryczne zastępuje ją samochody spalinowe i to w ciągu najbliższych kilku lat będziemy obserwować nie stanowi dochód z niesamowitą przemianę z pan Maciej Mazur polskie Stowarzyszenie paliw alternatywnych na jakim jesteśmy etapie wzięła się tylko właśnie podpisać to ze stwierdzeniami moich szanownych przedmówców jesteśmy rzeczywiście na początku drogi, ale cały świat jest na początku tej wielkiej rewolucja się, że 2000 siedemnasty rok będzie na kartach historii w przyszłości określane jako początek tej rewolucji to pierwszy krok 1 łącznie zarejestrowano 1 000 00 0 samochodów w ciągu 12 miesięcy po raz pierwszy przekroczona liczba 3  000 00 0 pojazdów elektrycznych na świecie Polska też powolutku powolutku zaczyna wkraczać do tak daleko mobilnego świata mamy naprawdę bardzo duża do zrobienia projektu ustawy, który będzie procedowany w najbliższych tygodniach będzie krokiem ważnym, ale środkiem, na które na pewno nie można się zatrzymać, od którego trzeba rozpocząć kolejną ustawę też już przygotowywać detale w mobilność mogłaś dynamicznie rozwijać jeśli chodzi o ustawę to ona ma założenia m. in. takie mają być zachęty do gmin, które mają spopularyzować auta na prąd n p . aby zwolnienie z akcyzy czy możliwość jazdy buspasami do 20 2 5 inne też darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania, a nawet takie czyste strefy to znaczy miasta miałyby mieć wydzielone takie fragmenty, gdzie jeśli chcesz wjechać z silnikiem auto z silnikiem spalinowym to trzeba za to zapłacić jeśli auto n p. właśnie elektrycznym to już nie ustawa również przewiduje, że do 20 2 0 do końca 20 2 0 ma powstać 6 00 0 punktów ładowania energią elektryczną no i jeszcze zastanawiam jak to ma stawiać te punkty czy to są osoby prywatne i skąd oni mają brać energię na to jak to działa Bartek Literski przestał mieć inny rząd liczy na to, że będą stawiały rzeczywiście, bo miał prywatny to już powoli oczywiście, gdzie jest kilka firm w Polsce rozwija sieć ładowania także te duże grupy energetyczne kontrolowane przez skarb państwa mają takie plany ustawa przewiduje, że jeżeli nie postawił ich podmioty prywatne w tych większych miastach powyżej 1000 mieszkańców to wówczas będzie będzie gmina musiała zadbać o to, żeby tę stację i rzeczywiście powstawały czy nie zabraknie prądu myślę, że już, że na razie nie mamy się co odtąd martwić oszacowaliśmy, że 1 000 00 0 samochodów elektrycznych, czyli ten cel Polski do 20 2 5 roku bardzo ambitny moim zdaniem, ale to będzie większe zużycie energii elektrycznej około 2 %, więc to wciąż jest bardzo niewiele, nawet jeżeli weźmie pod uwagę to obciążenie szczytowe notowania z powodów to do jedno diewięćdziesięciu 9 , 9 % godzin w roku nie będzie żadnego problemu, bo mamy więcej mocy niż niż wynosi zapotrzebowanie i moce wciąż wciąż powstają latem może się oczywiście zdarzyć pewien problem wielkich pojedynczych godzinach czy pojedynczych dniach niż 20 15 roku, ale przypomnę, że to bardzo wyjątkowy rok zysk ruszą z ogromnymi upałami i mieliśmy tam splot kilku czynników rzeczywiście nowa to się przed tym zabezpieczyć n p . z dając możliwość przenoszenia tego obciążenia sieci energetycznych ładowarkami dla samochodów elektrycznych na inne godziny niż te szczytowa jak długo trzeba ładować takie auto panie Łukaszu jak to wygląda teraz pan Łukasz bigos elektro SP im taki samochód, jeżeli podłączamy go w domu i dysponujemy takim atakom normalną domową wtyczką doładuj się od kilku do kilkunastu godzin kilka naszych głowach, że naprawdę tak po prostu ładujemy auto, więc stoi wielki autorytet moneta waży ponad tonę jest podłączanych wtyczką do teczek komputer n p. dokładnie tak samo komputera lub jak odkurzacz trzonek podłączamy do do gniazdka nie jest także wszystko wysiądzie w domu wtedy nie jest tak, że wszystko wysiądzie amerykański Departament energii zresztą też trochę uspokajał w tym temacie, mówi że taki głodujący się samochód elektryczny pobiera tyle energii ile 2 lodówki Motor non drzwi lodówki albo lodówka zmywarka do już mamy porównanie i mam porównanie z departamentu, który w ma jakiś autorytet mówi nie bójcie się to jest, dobrze więc pod oczami normalnie dotąd podłączamy do ładowarki, którą być może do staliśmy samochodem można otrzymać taką ładowarkę czasem w bonusie za darmo jeżdżą po prostu ładuje w zależności od tego czym dysponujemy czy zwykłym wnioskiem to może być maksymalnie kilkanaście godzin, żeby stać ładowarka może być kilka godzin po prostu żądamy takich samochodów, które mają dług jak duże baterie n p . Tesla to to też będzie odwoził dzieci rodzi pewne, że będzie ją od bazowego wnioskować o tym, małym prądem tak naprawdę na to, że to zająć nawet 2 do OFE, ale zgadza się, ale pewnie rzadko, który właściciel Tesli, jakby na tym opiera oderwanie swego auta, że na razie tylko go w domu podpina tej dodajmy jeszcze oczywiście może to potrwać 2 doby po warunkiem, że rozwiązujemy do końca o, jeżeli dojeżdżamy tak na oparach to to rzeczywiście może potrwać ledwie 2 doby, jeżeli się chcemy doładować przez noc powinno się, ale takich stacjach ładowania po sobie wyobrażać gigantyczne kolejki, że ludzie czekają po 40 minut w godzinę, żeby załadować naładować się w świetle panie o tym, mówić, bo ten problem zaczyna się pojawiać się w stanach pojawi się też w Amsterdamie, gdzie jest wielka sieć taksówek stemplami czy ludzie zaczynali czekać na na stację ładowania to z takich stacjach zwykle trwa to od pół godziny do godziny w UB roku i właściwie wszyscy pracują teraz nad tym, żeby ten czas skrócić do najwyżej 10 minut, czyli takiego czasu spędzamy na stacji benzynowej, gdy tankujemy płacimy za pracowników leży 2 słowa dorzucę w Warszawie wbre w pozorom też są problemy z ładowaniem samochodów elektrycznych my dość często je testujemy musimy je ładować i także te kolejki kolejki są drzewa trzeba czekać już swoiste etykieta nawet wśród posiadaczy samochodów w różnych plenerach kilka lat wcześniej tak po to tutaj muszę ten kabel podłączana i czeka aż się na dole później się przełączam, więc fundusze zalecają społeczności miały one raczej bez świadomości w tym, że punkty z czasów są blokowane przez osobę, która się do ładują mała, aby je samochody zostawiają sprzedanej ładowarki seat tym samym i inne nie może się naładować, więc są tutaj bardzo dużo się do zrobienia, bo pszczoły w samej świadomości społecznej tego jak chce sobie tworzyć wzajemnie i ułatwiać, a tych bardzo ważna rzecz jest c, którą muszę podkreślić, że sama specyfika ładowania samochodów elektrycznych wskazuje, że mecz głównie chcemy się ładować tam, gdzie mieszkamy co sugeruje, że będziemy głównie ładować się w notce co z kolei jest korzystna dla sieci elektroenergetyczne, bo możemy skorzystać z taryfy nocnej co z kolei jest korzystne także dla naszej kieszeni, bo rozporządzenia odpowiednie ministerstwo energii już się pojawiła w Dz. U . więc tutaj myślę, że nie ma też co demonizować tego czy ten profesorem będzie na ładowanie samochodów elektrycznych, bo on będzie też liczba i po milionach samochodów to jest plan bardzo bardzo ambitne, by nie powiedzieć, że całkowicie nierealne, ale jeśli stadion będzie dopełnienie w 100 0 osób dwudziestym piąte 2 2 tysiące 30 05 . Świętego, by zdobyć trzeba było rzeczywiście do tego czasu myślę, że wszystkie problemy zostaną rozwiązane jak pan ocenia ustawę z zatwierdzoną przez rząd elektromobilności paliwach alternatywnych oceniam ją pozytywnie jako bardzo ważny kierunek, w którym powinniśmy podążać w dal zawsze diabeł tkwi szczegółach i na pewno nie jest to nowa ustawa, która rozwiązuje wszelkie problemy na tym rynku na pewno za tą ustawą muszą pójść kolejne elementy prowadzące na rynek rozwijały, bo sama ustawa zawiera w sobie pakiet ze świadczeń, które mają rozwinąć rynek, ale na poziomie absolutnie niewystarczającym mówimy o akcyzie akcyza to jest 3 % wartości samochodu jeśli obecnie w Polsce samochody elektryczne są około dwukrotnie droższy od konwencjonalnych odpowiedników no to okazuje się, że tak naprawdę nam nie pomaga potrzebne są dodatkowe mechanizmy wsparcia podatkowe mechanizmem dopłat bezpośrednich w Norwegii rozwijać się tak dobrze elektromobilności, dlatego że w ludzie chcą więcej wydawać na samochody elektryczne tylko, dlatego że golf elektryczny jest tam tańszy od swojego odpowiednika konwencjonalnego i to właśnie dzięki temu on się sprzedaje lepiej niż właśnie dieslowski model musimy pamiętać też o dopłatach do ładowarek, ale o tym, o czym mówił pan Łukasz jeśli producent nie dodatek ładowarki w pakiecie do samochodów to także dom powinniśmy się zastanowić w jaki sposób ułatwić użytkownikowi zakup takie rozwiązania wprowadziła w ostatnich dniach m. in. Irlandia, a więc jest bardzo dużo do zrobienia, żeby tolerować oczywiście dynamicznie rozwijał po jedno jest pewne nie ma rynku na świecie, który by się rozwijał w obszarze lekturą moich elektromobilność samoistnie wszędzie ten rozwój jest wspierany do momentu, kiedy skala produkcji będzie pozwalała się jeszcze takiego etapu, żeby te samochody same siebie zaczynały się cenowo zrównywać z konwencjonalnymi odpowiednikami no właśnie, dlaczego one są tak bardzo drogi oraz jak w ogóle się nimi jeździć, ponieważ zdradzę państwu jest Bartłomiej Dębski przyjechał do nas autem elektrycznym jak w domu możemy powiedzieć, że jest dziś oczywiście Superba z Rosją są ciche przyśpiesza nie jest ono zdecydowanie jest automatyczna skrzynia biegów tak nie ma nie ma auta elektryczne w dłoni panie redaktorze zwolnić go na kilka w takiej ostrej jazdy na niedawno wróciła nasza są, więc cieszę się, że umiem włączać tę trójkę do sprawy mieszkańców Frydlant absolutnie samochody elektryczne są po prostu kompletnie nudne auta, które tylko rząd naciska już nawet w 1 z nowych modeli jest tylko 1 pedał w ogóle nie ma nawet hamulce i gazu tylko tylko można 3 wygrane są, ale można wykorzystywać tylko, że tylko 1, więc już obłędna noda, więc trudno można, by powiedzieć, że oczywiście z tego punktu widzenia Under one są całkiem całkiem fajny natomiast jak się jeździ tymi samochodami to po chwili ta euforia związana z tym, jakie lasu fajnymi i przechodzimy do obrony życia codziennego, czyli do korków, czyli do wdychania także spaliny z innych samochodów nawet żywione już nie będą emitować eksperyment wciąż te korki będą żyli nie zmieni się cała polityka transportowa, której dochodzi nam problem ładowania na dzisiaj n p. mieliśmy plan wydać na zakup, zanim przypomniał sobie, że jest święto i innego podstawowy punkt tych zakupów to było, którą galerię handlową wybrać bo, która ma ładowarkę jeszcze, o której godzinie tam podjechać, żeby się naładować, bo nie będzie korków, więc niestety proza życia ja mieszkam akurat w bloku, więc nie mam po prostu ludzie ładować go przez noc no proza życia ze względu oraz etyki kabel z dziesiątek lat mieszkam na dwunastym, więc muszą być gali jest w długich debatach, czyli to nie jest takie proste rynek ten w korkach z elektrycznymi autami wydają się trochę przyjemniejsze jeśliby przed nami były elektryczne, które by jednak nie wydziela z pań w 2 RP jest zdecydowanie zdecydowanie tak, ale jeżeli spojrzymy na punkty widzenia rozwoju aglomeracji co do na elektryczne samochody nie załatwiają wszystkich problemów oczywiście komunikacji natomiast Cichosz mnie szczerze mówiąc trochę przeraża, gdyż elektryczne auto potrafi zaskoczyć coś się też zdarzało mniej ma inne bliskie mi, że nagle się pojawia red rowerzysta z dniem niemalże mityczny chłopcy w stylu złoże i dzwoneczki to coś takiego, dlaczego one są takie drogi panie Łukaszu jedno i jeszcze może tych porażkach rzeczywiście samochody są bardzo ciche i to się zaczyna robić problem z osobami niewidomymi dlatego ich w stanach i w Europie już niedługo pojawią się przepisy, które będą temat regulowały to znaczy do pełnej szybkości samochód elektryczny będzie musiał wydzierać jakiś dźwięk, jaki no i Nissan proponuje, że to będzie taka sztuczna melodia z kolei Mercedes, a właściwie Mercedes konie przecież wyobrażacie sobie tę kakofonię każde auto z inną melodykę dlatego mercedesy dogaduje się z Linkin park w tym zespołem, żeby wynaleźć czy stworzyć jakiś dźwięk, który będzie jednak nie będzie powodowało kakofonię na ulicach, a jednocześnie będzie przyjemny dla ucha powyżej pełnej szybkości oczywiście samochody elektryczne są ciche do tego miasta moim zdaniem za 20 3 0 lat będą mu takie ciche jak łąki zamiast itd, ale z różyczką powyżej pełnej szybkości już nie, więc kiedy samochody będą sobie przerażać to już raczej nie a dlaczego są drogie tak no odejmujemy samochodów elektrycznych to, czego potrzebują samochody spalinowe, czyli silnik spalinowy, więc część kosztów samo odpada natomiast dokładamy tam 1 duży drogi element, czyli baterii koszty produkcji baterii aż, gdybyśmy chcieli kupować na rynku baterii nawet do niewielkiego samochodu elektrycznego to jest koszt rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych około 30 do tornistra na takie popularnego nissana Leafa i wygląda na to, że to właśnie ta bateria podnosi nam koszty całego samochodu nowo cała reszta, czyli nadwozie to to zostaje po staremu prywatyzacja zostanie stan cywilny też jak wyglądają sprawy związane z eksploatacją, ale o tym, więcej porozmawiają po skrócie informacji jest znanym przez Skype, a pan Maciej Mazur z polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych studia Łukasz bigos elektrowóz PL Bartłomiej Dębski wysokie napięcie PL za chwilę do państwa wraca po czy ma 4 1 rozmawiamy o autach elektrycznych czy już niedługo będą dominowały na polskich drogach nasze miasta będą jak powiedział nasz gość Cichej jak wieść Łukasz BIK electro z PL dzień dobry jeszcze razy 2 Bartłomiej Dębski setne 5 PL dzień dobry TVN Maciej Mazur z polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych jest z nami przez Skype, a dzień dobry witam serdecznie poproszę pana o głosy czemu one jakiś pomysł co zrobić jak kto ma wyglądać i ewentualnie kiedy by coś wydarzyło, żeby auta elektryczne niebyły tak horrendalnie drogie jeszcze na samym początku bym spróbował się nie zgodzić z redaktorem Bartkiem, który określi samochody elektryczne jako nudne one wcale nudne nie są im się, że komfort jazdy samochodem elektrycznym jest bardzo duży i na fotel z potwierdzeniem można znaleźć w badaniach w jedno tylko badanie przytoczę w Norwegii przeprowadzono badanie 12  00 0 użytkowników samochodów elektrycznych został zapytany, jaki kolejny samochód z DGP radzi sobie taką możliwość 80 % wskazało samochód elektryczny 10 % samochód elektryczny elektryczne hybrydowe i zaledwie 4 % w samochód z napędem konwencjonalnym w co pokazuje, że inflacja sięgnie do samochodu elektrycznego po 1 tak łatwo nie chcę się wysiąść, ale co zrobić, żeby te samochody były tańsze trzeba zaproponować mechanizmach, które będzie w cenę samochodu elektrycznego próbował zrównać do poziomu choćby klasyczne hybrydy wtedy wtedy będzie on w zasięgu w zasięgu zakup owym Polaków my przeprowadziliśmy badania, które przeprowadza, z których powstanie raport w najbliższych tygodniach, z których wynika, że jesteśmy w stanie zapłacić do 30 % więcej za samochód elektryczny w PUP zakładając, że korzyści eksploatacyjne będą się przekładały się na to, że wraz z upływem czasu to nam się będzie po prostu opłacało, ale cały czas w samochód jest droższy o około 100 proc i to jest coś, czego nie zmienia akcyza, czego nie zmieni na pewno możliwość darmowego parkowania korzystania z buspasów tutaj trzeba zastanowić się na prąd i zdjęciem podatku VAT w tym nad dopłatami bezpośrednimi w wysokości 4 do 6 000 EUR i wtedy w tym pierwszym okresie przynajmniej, kiedy samochody elektryczne cały czas są drogie, bo one są drogie tak jak mówił pan Łukasz, dlatego że bateria jest droga tylko też trzeba zauważyć, że ta bateria spadaj cena na przestrzeni ostatnich lat ona malała 80 90 proc cel i cały czas jest perspektywa na to żona będzie malała w perspektywie kolejnych lat cena samochodu elektrycznego będzie malała w związku z rozwojem technologii, ale musimy zrobić wszystko, żeby do tego czasu zakup tego samochodu był opłacalny dzięki właśnie podatkowym przy finansowym regulacje pan Maciej powiedział bardzo ważną rzecz mianowicie, że nawet jesteśmy w stanie zapłacić więcej za dane auto jeśli wiemy, że koszty eksploatacji w jakimś w tym czasie nam to zwrócą jak to z tymi kosztami eksploatacji będą złe podłączona auto do gniazdka to, jakie będę miała rachunki Bartłomiej Karski toczy, jeżeli Pogoń będzie podłączać się do Miastka to sama energia elektryczna będzie nas kosztowała mniej więcej tyle co benzyna do samochodu tradycyjnego może troszkę mniej korzystny dziś na poziomie między gazem benzyna, ale jeżeli będziemy głodować ładowarek publicznych na etykiecie mówili jak mówiłem ja n p. miał możliwość ładowania w domu no to za ładowanie na stacjach publicznych, gdzie ceny będą w Polsce się szacował od złotówki z hakiem za minutę ładowania na to za 2 5 zł się naładuje, żeby przejechać 100 km i to bez szaleńst w, więc to są mniej więcej ceny po jakiej można, w jakich można jechać samochodem i spalin i benzynowym i i tym bardziej dieslem, więc niestety z outsiderem pozorom nie ma wyjścia natomiast oszczędzamy bardzo dużo na innych elementach, czyli n p . na wymianie olejów na filtrach na wielu częściach, bo samochód spalinowy jest zdecydowanie bardziej skomplikowana tam jest mnóstwo części, czyli źle awaryjny, o które trzeba dbać o drugi, który trzeba wymieniać, bo są awaryjne ciekawe zestawienie widziałem niedawno BMW Polska przygotował takie zioła wynika z nich, że ich flagowy model elektrycznego auta i 3, porównując do samochodów w podobnym segmencie BMW, czyli wciąż bardzo drogich oczywiście, ale spalinowych to już w tej chwili leasing eksploatację jest tańsza niż spalinowe, więc jeżeli mówimy o takim segmencie premium na razie elektryki się głównie w tym segmencie rozwijają to już wbrew pozorom te ceny te koszty eksploatacji łączne ceny mogą być niższe niż jedno, który właśnie bym chciała, żeby te elektryk nie rozwijały się w wersji premium żony były dla normalnych słów, bo to dochodzi jeśli chcemy cokolwiek zmienić jeśli chodzi o sprawy smogu chociażby jak ty z kosztami eksploatacji, których zasięgamy panie Łukaszu dodaje, jeżeli chodzi o koszty eksploatacji to ja nie mogę się zgodzić z moim szanownym przed mówcą, dlatego że samochód elektryczny przy takiej normalnej oszczędnej jeździe powinien spalić około 15 kilowatogodzin energii przy oszczędnej jeździe 15 kilowatogodzin energii na 100 km na, czyli odpowiada 5 l benzyny na 100 km też przy oszczędnej jeździe przyniesie oszczędność to wychodzi 8 l do 20 kilowatogodzinę nerki na to 20 kilowatogodzin energii kosztuje 12 zł netto 12 zł to jest koszt benzyny dla Rosji małego Miejskiego skuter o pojemności 1 2 5 cm ³ i to bardzo oszczędnego skuter niema samochodu, który będziemy jeździć za 12 nawet za 15 zł na 100 km i pisze się zgadza absolutnie co do tego morderstwa policzył po kosztach energetycznej w domu to absolutnie tak przy 1 5 kilowatogodzinę szczerze powiedziawszy mija się staramy oczywiście testować samochody także pod kątem takich bardzo oszczędnej jazdy jazdy i nawet zeszliśmy kiedyś do 1 0 kilowatogodzinę jechaliśmy po polnych drogach niemalże, żeby unikać autostrad i dróg szybkiego ruchu natomiast w mieście rzeczywiście przy bardzo optymalnych warunkach da się do 1 5 kilowatogodzin uzyskać, ale ono w tej chwili na tym smaczek ten się przyjechałem do studia, jakie pani redaktor łaskę mówiła na macierzy chwilę nieuwagi już 20 kilowatogodzina jej na setkę zużycia i to jest raczej powiedziałbym bardziej prawdopodobne wskaźnik normalnego użytkowania w mieście i teraz, jeżeli będziemy ładować ten samochód ze stacji publicznej, bo o tym, o tym mówiłem to to przy tych kosztach ładowanie ze stacji publicznych po bo mamy już porównanie do innych krajów to niestety te koszty będą rosły 2 × wyższe niższe niż z domu, więc częściej porównywalne z benzyną, a wtedy już absolutnie porównywalne nawet więcej niż jest Izrael tyle co była tylko do zgłaszania nam, że jest ich tylko mogę się jeszcze jedno słowo bowiem także o to, o czym mówił Bartek też piaszczystych Łach absolutnie zgadzam tylko pamiętajmy, że szybkie ładowarki te, których przypadku naładowaniu może nawet kosztować 2 5 zł to są młode marki, które stosujemy akcji Dental, które powinniśmy stosować wtedy, kiedy się tak naprawdę poruszamy pomiędzy dużymi aglomeracjami oraz z Warszawą Wrocławiem tak jak ja właśnie swoje dachy na parkingu w pomiędzy tymi 2 miastami i tutaj niestety takie ładowarki nie ma dlatego nie mogę być samochodem elektrycznym i wtedy jeśli to jest wyjazd teraz na jakiś dłuższy okres czasu to wtedy jest zmuszony do zapłacenia rzeczywiście najwyższej ceny, ale wszędzie na świecie ten model ładowania polega głównie na tym ładowanie w przydomowym dopiero potem naładowaniu może przy użyciu ładowarek i średnich i dopiero na samym końcu tak jak mówiłem aktywnym tanie ładowarki i 3 1 10 6 100 ton jest to ładowarki pierwszej potrzeby te nie są to ładowarki, na których będziemy codziennie 3 czy nawet kilka razy w tygodniu no ja tutaj jednak trochę pomoru zebrał mnóstwo osób mieszka właśnie w blokach, gdzie indziej możliwość spuszczania kabla z czternastego piętra, więc takie takie mam trochę wrażenie, że to jest wizja niż idealnego życia człowieka, który pracuje w korporacji mieszka pod miastem ma domek albo bliźniacy testowej ładuje sobie swoje auto premium los wydaje się, że to jednak nie o to chodzi natomiast tym pytaniem jest taki, skąd brać tę energię elektryczną oraz 3 zlotemu, a propos tego, że w koszty byłyby n p. podobny do benzyny czy mimo tego nie byłoby to lepsze, dlatego że moglibyśmy być uniezależnienie od benzyny i od tego co się dzieje w państwach, które winny ropę naftową wydobywające 1 wątek tej właśnie drugi co z tego, że mielibyśmy więcej aut elektrycznych z natury swojej ekologicznej jeśli ładowali byśmy je na energię elektryczną pochodzącą z polskiego węgla Bartłomiej Dębski absolutnie mi się, że kraje Europy zachodniej przede wszystkim dlatego chcą rozwijać samochody elektryczne, aby uniknąć, ale Znicz od importu ropy w nas państwo, które często są ustało albo niestabilne albo niekoniecznie przychylnie nastawiony do ADO cywilizacji prezentowane Grot przez to część Europy Polska także wydaje kilka miliardów złotych rocznie na import ropy w Rosji, więc absolutnie elektryki mogą być na to odpowiedzią, a teraz z czego wyprodukować prąd dla tych naszych elektryków to w Europie zachodniej myślę, że jest odpowiedź na to bardzo jasno z energetyki z energii odnawialnej i odcinanie się przede wszystkim stawia też oczywiście na powolny proces, który będzie trwał jeszcze na jeszcze 2 3 dekady ale, ale dziś tamten horyzont 20 5 0 roku nie może, a całkowity dekarbonizacji energetyki jest już zarysowany w Polsce czy rzeczywiście motorze samochody wytyczne są Super, bo Jerzy będziemy ją ładować w nocy to wtedy elektrownie węglowe nie będą musiały tak bardzo ograniczać swojej produkcji i będą, a przez to lepiej funkcjonować, ale myślę, że trudno też nas to czeka, czyli coraz większa integracja odnawialnych źródeł energii, gdzie samochody elektryczne mogą także być może na razie w idealnym świecie, bo one mogą być ładować wtedy, kiedy Szpytma bardzo dużo słońca czy bardzo dużo wiatr aż za dużo na razie takich rozwiązań jeszcze nie mamy, ale to już także się powoli dzieje, czyli te inteligentne systemy energetyczne, które właśnie będą aktywować ładowanie samochodów wtedy, kiedy mamy nadmiar energii ze źródeł odnawialnych czy w kolejnym kroku nawet oddawać energię z baterii samochodów do systemu, kiedy mamy za mało wiatru, więc to jest idealny świat snów kierunku którego, jakby cały czas podążamy w namiotach czy Tramino podała, że mamy na węglu 20 0 lat jeszcze żyć ze wbre w pozorom w Polsce też pożyczki się zaczyna zaczną działać w tym temacie i są n p. pilotażowe programy inteligentnych sieci energetycznych, gdzie są integrowane już samochody elektryczne także spółki energetyczne kontrolowane przez skarb państwa uczestniczą w tego typu programach, więc jest nadzieja, że nie wytyka holistyczne wizja energetyki także przyświeca polskiemu rządowi czy, jeżeli mogą też jego twarz oczywiście, że mogę coś dodać to nasz nasz mówisz, że nasza energia jest brudna, bo pochodzi zwęgla to rzeczywiście jest argument, który się pojawia regularnie natomiast przeliczyliśmy samochód elektryczny, który jest ładowany z gniazd ska powoduje taką emisję dwutlenku węgla do atmosfery jak samochód na benzynę, który spada niecałe 5 l na 100 km 4 6 1000 tych kilka do 4 6 l na 100 km to sobie pomyśli o tak jechałem ostatnio gdzieś tam i tyle spalił, ale radni chodzi oto inne to, że udało mi się rozpalić ten samochód spalinowy powinien średnio spalić córeczkę narty jeździ po mieście powinien spalić te niecałe 5 l podczas świąt mieliśmy taką sytuację, że emisja co do do atmosfery dwutlenku węgla przez elektrownie była tak niska, że samochód elektryczny odpowiadają samochodowi, ale i spalinowym palący mu 3 l z kawałkiem benzyny na 100 km to proszę znaleźć samochód spalinowy, który tyle pań nie ma takich są nawet, wybierając tę brudną trener nawet zasilane tą brudną polską to jest raczej one taką wizję teraz jest Chowaniec Kozioł to właśnie ten domek pod miastem fotowoltaikę na dachu, która zbiera energię produkuje i tym ładujemy nasze auto ach, może kiedyś się podsumowania Maciej Mazur polskie Stowarzyszenie pali w alternatywnych, jaka jest nasza najbliższa przyszłość pana zdaniem najbliższa jest taka, że samochody elektryczne w Polsce będą się rozwijały w sposób stosunkowo wolne do czasu, kiedy pojawią się rzeczywiste zachęty do tego, by je kupować na szerszą skalę w tej chwili elektromobilność głównie będzie w Polsce rozwijana w obszarze komunikacji zbiorowej to już się w praktyce dzieje w tym obszarze mamy rzeczywiste sukcesy to osiągnąć sukcesy w obszarze samochodów osobowych musimy po pierwsze, przyjąć ustawę, bo my już mówimy o tej ustawie jak go ona była przyjęta, a jeszcze cały czas cała droga parlamentarna co nam, ale na ustawie absolutnie nie możemy się zatrzymać, bo ona pokazuje, jaki kierunek powinniśmy ograć, ale za tym kierunkiem powinny pójść kolejne konkretne działania zatem wyrok od 10 1 8 rokiem elektromobilności jest jeszcze bardzo dużo pracy przed nami mecz Mazur słusznie zwrócił na to uwagę, że ustawa została przyjęta przez rząd teraz trafi do Sejmu Bartłomiej Karski wysokie napięcie, że na razie czeka nas przede wszystkim rozwój infrastruktury na badania n p . w Niemczech pokazują, że jednak od tego trzeba zacząć go to jest 1 z głównych hamulców oprócz ceny samochodu to on także dostępność stacji ładowania jak ten lęk okrutny przecież, że gdzieś pojadę i nagle nie ma gdzie załadować to przerażające, że absolutnie tak mi kiedyś tego doznaliśmy jadąc Gdańską szliśmy 2 dni jechać, ponieważ po drodze trzeba było znaleźć nocleg, żeby naładować samochód w hotelu w, więc absolutnie rozwój stacji ładowania przez najbliższe 2 3 lata i powolne systematyczny rozwój samochodów elektrycznych pewnie na razie dla biznesu, a Kowalscy masowo zaczną go kupować w niestety pewnie dopiero jak Niemcy zaczną sprzedawać swoje używane samochody elektryczne w ugasili go elektrowóz PL do takich mówi na początku tak powinna kończyć jesteśmy gdzieś się na starcie tej rewolucji i rzeczywiście przyjmijmy ustawę o elektromobilności niech ludzie zaczną dostrzegać te samochody niż inni zaczną je kupować i nimi jeździć, gdy one będą pojawiać się na ulicach myślę, że każdy, kto spróbuje jazdy samochodem elektrycznym poczuje że, że to jest coś przed przed czym właściwie nie ma odwrotu jest dziś jest szybciej jest lepsze poczucie mocy jak telefon stacjonarny smartfon tak w rzeczy samej samochody elektryczne to jest tak naprawdę pierwszy kroczek my widzimy, ale jeżeli mówimy o firmie Tesla to mamy nie tylko samochody mamy stację ładowania, które dla niektórych nawet są darmowe, więc odpada gdzieś ten problem ceny prądu i mamy wielką infrastrukturę i logikę te samochody jeżdżą samochody 2 to już zupełnie inny temat kresu szalenie interesujące dziękuję panom serdecznie Łukasz Witt elektro SP dziękuję bardzo cienkie w Darłowie damski wysokie napięcie też dziękuję bardzo cichych Maciej Mazur polskie Stowarzyszenie paliw alternatywnych uczyliśmy się przez Skypea dziękuję panu bardzo dziękuję bardzo siódma 5 8 za 2 minuty informacji Radia TOK FM, a po nich porozmawiamy o tym dlaczego Polska jest tak bardzo centra logistyczne i co można z tym zrobić Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA