REKLAMA

Polityka rowerowa w Poznani po rezygnacji z Oficera Rowerowego

Skołowani
Data emisji:
2018-01-06 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w dzień dobry Krzysztofa Woźniaka przed mikrofonem audycja skołowani dziś proszę państwa z pierwszym programie w nowym roku porozmawiamy o rzeczy, która decyzja, która nastąpiła jeszcze w zeszłym roku mianowicie w Poznaniu z zostało zlikwidowane stanowisko tzw. oficera rowerowego wiele kontrowersji przy samej nazwie, ale jest to stanowisko w urzędzie osoby urzędnik zajmuje się tylko włącznie polityką rowerową wdrażanie my z opiniowaniem oraz pilnowaniem tego, żeby Rozwiń » wszystkie postanowiono rzeczy zostały wdrożone w życie wybudowana infrastruktura polityka rowerowa ważna rzecz w Poznaniu z takiego takiego stanowiska nie ma, dlaczego porozmawiamy o tym, właśnie dzisiaj w audycji państwa i moim gościem jest Andrzej Janowski rowerowy Poznań prezes tego stowarzyszenia dzień dobry łączymy się przez Skype, a wydzielony pas w te panie prezesie na początku musimy powiedzieć czy w ogóle, skąd się wziął już poprzedni były oficer rowerowy Wojciech Makowski, bo to była 1 sobie bratni obietnice prezydenta Jaśkowiaka, jeżeli dobrze ja pamiętam oczywiście tak prezydent Jacek Jaśkowiak iść jako kandydat na rezydenta hotel bardzo mocną kampanię wyborczą, a jej opowiadał się za zrównoważonym transportem, ale i powołanie stanowiska oficera rowerowego łączącego z jego obietnic wyborczych na spalaniu nordic Gold Council on obietnice spełnił przyczyną w Poznaniu oficer rowerowy to było szeregowe stanowisko w wydziale nas, bo i zieleni i Janusz nazywała, bo formalnie stanowi, iż głos ma polityki rowerowej od noża poznański oficer gole z Allianz jest zadowolony z UFG prezydent PL dla takich umów jest to zawsze ta nazwa potocznie tak używana pełnomocnik d s. polityki rowerowej pełnomocnik d s. rowerowych różnie to się nazywa chodzi o urzędnika, który faktycznie zajmuje się kreowaniem polityki rowerowej w danym mieście ja tylko na początku powiem, że zaproszenie do dzisiejszej audycji również wysłałem do Wojciecha Makowskiego niestety on po udzieleniu dosyć obszernego wywiadu dla poznańskiego wydania gazety wyborczej postanowił już nie wypowiadać się publicznie w tej sprawie z zaproszeniem też wysyłałem do urzędników miejskich do kogokolwiek z urzędu Miejskiego zarówno zarządu dróg miejskich, jaki właśnie w ogóle urzędu ratusza niestety odpowiedziano mi, że ze względu na to, że audycja odbywa się 6 stycznia, czyli w dzień ustawowo wolny od pracy my tu pracujemy tylko tak zaznacza to to niestety, ale nikt z urzędu nie będzie mogła wziąć udział w audycji ale, ale mam nadzieję na przyszłą sobotę to zaproszenie dalej aktualne, więc może za tydzień uda się z kim się z urzędu miasta porozmawiać, bo wiele kontrowersji jest tak jak powiedziałem Wojciech Makowski były już oficer rowerowy urzędnik odpowiedzialny za rowery udzielił wywiadu Gazecie wyborczej będę musiał posiłkować się tym wywiadem z dzisiejszej naszej rozmowie, ale wracając jeszcze, żeby nakreślić Wojciech Makowski to nie był mieszkaniec Poznania on pochodzi z Łodzi i został rzekomo zaproszony jako osoba znana w środowisku rowerowa górą tak, żeby to właśnie pracował i wdrażał politykę rowerową w Poznaniu w pochodzi z Łodzi z wielkim, jakiego miasta pochodzi od uczelni jest dla mnie 1 3 bramkę my się przede wszystkim okazje, ale faktycznie el pan Wojciech Makowski z okolic Łodzi przeprowadził się z Łodzi do Poznania i tutaj przez ostatnie lata mieszkali w oko w a jakie zadania miał ten urzędnik w pierwszej kolejności no bo od polityka rowerowa to bardzo szeroki temat od not czegoś trzeba zacząć więc, jakie były pierwsze takie najważniejsze postulaty, które muszą spełnić oficer rowerowy urzędnik d s. rowerów miała koordynować politykę rowerową między różnych miejskich jednostkach u o godność pracy zarządu miejskich zarządu oraz transportu Miejskiego poznańskich inwestycji miejskich i miejskich jednostek, których z rad ludowych przewijał się, więc sprawami prowadzonymi już zajmują działa źle i 1 osoba o cenach działa ona o 4 do bieżącej koordynacji działań związanych z dumą ACo do budowy nowego z planu związane z o nazwie robale miejskiemu z konkursami wiedzy o swój organ zaliczany do zdarzenia Poznań też dzięki jego zaangażowanie zawodowego i zrealizowane plus taka bieżąca praca związana z pilnowaniem standardów rowerowych jest w projektach infrastrukturalnych, ale czy, zanim taka czy zanim zaczął pracować Wojciech Małkowski to był test trans standardy rowerowe w Poznaniu czy one zostały utworzone dopiero za jego kadencji, gdy ich, bo w wyborach samorządowych i ostatni element ich na wiosnę nowe otwarcie filii przez kilkanaście lat, ale pod rządami Ryszarda Grobelnego polityka narodowa nie była przygotowana nikt o to, aby nie były poważnie traktowane prezentowany był znany z tego nic tak, że UE i Łodzi Poznania ogląda miasto zaś sam pełniła rolę od nowego można pojechać na wycieczkę do lasu, ale nie jest środek transportu w mieście, a i tak miasto funkcjonowało jak polityka dochodowa nie była wtedy ona zaraz po pół sezonu prowadzona, bo w wyborach samorządowych i ich zatrudniono oficera Ludowego znaleziono Andy Cole Walcott, ale no i przystąpiono do przygotowywania licznych dokumentów o 5 żel i standardów pomiarowych standardowej jest tolerowana i miasta Poznania i numer został przyjęty w zarządzaniu zarządzenie prezydenta i on bardzo ułatwia pracę na nie jest ani infrastrukturalnymi, ale zawsze z załącznikiem do Rosji z dołka, ale w przetargach także projektanci muszą się do tych standardów i stosować, ale chorzy muszą się do nich stosować te nie na kiełbasę i dodają, że źle HOKEJ na muszą być osoby, które usiądą i hal po kawałku Grek przeanalizują powiedzą co nie jest porządkuje i zmianach poprawki trzeba do tych projektów wprowadzić i to 1 z ważniejszych elementów pracy oficera rowerowego oprócz tego o Poznaniu również przyjęto w tym roku w maju 2 000 MW w ubiegłym roku w maju 20 1 1 roku bardzo ważny dokument program rowerowy dla miasta Poznania do roku 20 20 drugie US dokument przyjęty uchwałą rady miasta, który przewiduje stworzenie do tego do 20 2 2 roku w Poznaniu i spójnej sieci i 1 50 km głównych tras rowerowych i na co pozwoli to stworzenie tej tej sieci sensei i jak ktoś będzie odzwierciedlać jest w spływie chociażby na przemieszczanie się, że rowerem po mieście założenie Stach el 20 2 2 roku jeśli towar zostanie z nami Global to 10 % nie wierzy przemieszczeń powinnaś się odbywała się po mieście rowerami i 20 2 0 KUL 1 2 proc no ale żeby tak albo zrealizowane oczywiście jest potrzeba prowadzenia spójnej szans na jej polityki rowerowej z zapewnieniem finansowania UE pilnowania i jej zapisy na papierze wydawał się, że wszystko się zmian mamy rynek bal, ale mamy standardy rowerowe mamy przyjęty program rowerowy mamy stanowisko oficera BOR już nie macie nokaut to jest dziś do końca roku wydawało się, że to, że przy drogach na rozwój po kartkach papieru, ale nie pojedziemy i jest to z przełożeniem tego na faktyczne realne działania uczelni w to o tym co się stało, że jednak zrezygnowano, bo to różne głosy dochodzą w różnych mediach, dlaczego zrezygnowano ze stanowiska oficera rowerowego, dlaczego zastąpić go ma jakaś instytucja inna, która teoretycznie już działa w urzędzie w Poznaniu do o tym rozmawiamy w następnej części bo, bo czas tego się zbliża do końca trzeba posłać najświeższych najświeższego skrót informacji Radia TOK FM bardzo wiele wątków się pojawia chociażby rozgrywek politycznych przy okazji rezygnacji z właśnie tej instytucji oficera rowerowego urzędnika odpowiedzialnego za rowery w Poznaniu Andrzej Janowski prezesem stowarzyszenia rowerowy Poznań jest państwa i moim gościem proszę państwa można pisać oczywiście na profilu skołowany na Facebooku oraz na skalowanie Motor to krótka samą skołowani małpa to okropne FM dzisiaj głównie mieszkańcy Poznania zapraszam wszystkich do komentowania czy stanowisko on urzędnika odpowiedzialnego za rowery w państwo jeszcze było potrzebne jest potrzebne tutaj stanowisko rowerowego Poznania jak najbardziej, że jest potrzebna no bo urzędnik, który koordynuje działania my to dobra dobra sprawa skrót informacji Radia TOK strzelę przed nami po skrócie wracamy do rozmowy Grad część audycji skołowani Krzysztofa Woźniak przed mikrofonem przez Skypea Andrzej Janowski prezes rowerowego Poznania, czyli dobry jeszcze raz i rozmawiamy o przyczynach odwołania rezygnacji władz Poznania z takiego stanowiska koordynatora polityki rowerowej tzw. oficer rowerowy potocznie pełnomocnik d s. polityki rowerowej różnie to w różnych miastach jest nazywany no panie prezesie to porozmawiajmy o tym, tyle, dlaczego zrezygnował mną z tej funkcji w mieście, bo w tonie będzie także nie będzie jednostki, która ma przypisane w swoich kompetencjach zajmowanie się polityką rowerową w Poznaniu nie będzie, bo w Poznaniu ołów w strukturach zarządu dróg miejskich działa wydział d s. rowerowych, a są zatrudnione, ale 3 osoby, ale nie bumerang publikowane w miejskim znajdą się jasno w ramach zarządu transportu Miejskiego jest urzędasy, którzy się rowerami zajmują zależało od miast ulg nie będzie już osoby, która będąc całościowo koordynowała nawet ci urzędnicy nie mogą koordynować tego całościowo dlaczego, bo od dziś przynajmniej do tej pory ludem urzędnikom z wydziału lokalowego zadanie nie przekazano kompetencji HR oficera rowerowego dotychczasową po 3 osoby dołożenie dodatkowej pracy nie wiem też będzie najlepszym pomysłem czy bez dodatkowych etatów ostrą zimą dodatkowe obowiązki i jasno wynika, że ja mówiłem w poprzedniej części, że Wojciech Makowski udzielił dość obszernego wywiadu dla poznańskiej gazety wyborczej i w tym wywiadzie on sam, mówi że stanowisko takiego urzędnika w dotychczasowym miejscu, czyli w zarządzie transportu i zieleni nie ma sensu Ion powinien właśnie przez część jako oficer rowerowy do zarządu dróg miejskich, bo to tam się odbywa odbywają najważniejsze sprawy związane z z budową infrastruktury rowerowej czy w ogóle kształtowania polityki, więc jeżeli teraz ta instytucja jest w zarządzie dróg miejskich to porozmawiajmy może o tym, czego ona potrzebuje, żeby sprawnie działać jedno niewątpliwie potrzebuje takiego umocowania, które dawałoby możliwość bezpośredniego oddziaływania na decyzje podejmowane w innych miejskich jednostkach no takiego umocowania nie miał też dotychczasową oficjalną nowa siła jasno powiedzieć, że on był szeregowym urzędnikiem, a zamiast pracownicy zarządu dróg miejskich o zachowanie rząd do tej pory inwestycja, o którym Józek przez wiele lat bardzo ich nie zajmowali ich domami towarowymi i w zarządzie transportu Miejskiego czy w innych miejskich jednostkach i nie mieli też takiej mocy sprawczej dziur umocowań siły przebicia, żeby móc przeforsować swoje stanowisko szaleństwa, czyli rozumiem, że ten zespół d s. rowerowych, który działa przy zarządzie dróg miejskich i oficer rowerowy, który był z innej instytucji to oni się dopełnia hali, jakby w swoich działaniach zgarniali śnieg, a niektóre rzeczy robić wspólnie albo też było szereg rzeczy ich pracownicy wydziału lokalowego nie robili nie należały do ich kompetencji rozumiem dobrze to do teraz punkt serial jest drugorzędną rzeczą jest jak się stanowisko nazywa jak ważni jasne oczy, ale trzyma oczy jak ma faktyczny wpływ na podejmowane ryzyko z, a czy wiadomo tak oficjalnie oficjalnie, dlaczego zrezygnowano ze stanowiska tego pełnomocnika d s. polityki rowerowej, który pracował w urzędzie w ratuszu miejskim oficjalne miejskie komunikaty mówią o reorganizacji zmiany strukturalne natomiast no i zwodowany w odpowiedzi od wiceprezydenta Włodarskiego sprzed kilku miesięcy, kiedy pytam, bo czy jest sens utrzymywania równocześnie stanowisko oficera rowerowego i wydział d s. rowerowych zadanie, kiedy do wiceprezydent tłumaczowi mówił, że także do stanowiska powinny być oddzielone UE mogą wydaje się, że jej efektach od eleganckiego wyjścia z Nakła i wytłumaczenia w ten sposób kwestiami organizacyjnymi i gwiazd tego stanowiska, jakie to kwestie organizacyjne miałyby być, że uznając, że usuwa się takie stanowisko, które jeszcze rok temu było bardzo potrzebna może nie widzę rzeczywistych rzeczywistej reorganizacji, bo mój jest dla organizacji może tylko powiedzieć przekażemy te kompetencje do istniejącego udziału w strachu dawały zadaje na celi jest zapowiedź tego, że te kompetencje jednak będą w tym zarządzie i co on jest właśnie umieszczenie ich nie nie dokonało, bo zobaczył jak to będzie funkcjonować jak zadbać o wzmocnieniu tego wydziału nauk wydaje się, że będzie ogród, a czy to nie jest tak zresztą o tym, mówi również były już oficer rowerowy na wywiadzie dla gazety wyborczej, że w Poznaniu trwa od pewnego rodzaju spory konflikt pomiędzy prezydentem miasta w jakiem, który z droższymi wybaczyć, ale miał bardzo duże poparcie ruchów miejskich w momencie, kiedy przejmował władzę w Poznaniu, a między radnymi ne miejskimi spółkami m. in. sprawa i sprawiedliwości, ale też Platformy Obywatelskiej, która jest jakiś tam Koral koalicji z z prezydentem Jaśkowiak jem ne są to właśnie kształtu polityki transportowej w ogóle z miasta czy ten konflikt faktycznie tam i u nas istnieje także istnieją, bo to nie jest tajemnicą jest młodszym przejrzeć nagłówki gazet z ostatnich 2 lat rzeczywiście polityka transportowa i Poznaniu budziła nadal budzi spore emocje polityka rowerowa również w Poznaniu bardzo dużo się przez ostatnie lata mówi o Stanach pogodowych UE i mówi że niestety sposób dziś, o której jest dla polityki dowodowej szkodniki nie znaczy ta dyskusja została w sposób bardzo konfrontacyjne ustawiono już przy kolejnych pokazywanych w projektach infrastruktury budowę infrastruktury rowerowej w nagłówkach wybijano komunikat, o ile miejsc parkingowych zostanie przez zlikwidowane, a i tak szkodliwa innowacja została wprowadzona LNG, by ta pokutuje dość posiadłości ciągnie go dzisiaj to ma pewnie też spore przełożenie na decyzje podejmowane w roku wyborczym, bo zbliża się obok samorządu na to niewątpliwie przed nami bardzo ciekawy okres, jeżeli chodzi o samorządy, tym bardziej żal trochę nie rozumiem decyzji prezydenta Jaśkowiaka, który z na początku swojej kadencji mówił, że będzie zdecydowane odwrócenie dotychczasowej polityki właśnie transportowe i rowerowe, że będzie bardzo dużo pieniędzy poświęconych na z reorganizacji w ogóle ruchu w Poznaniu doszedł do trochę działo no bo i strefa tempo 3 0 została rozszerzona w Poznaniu i zostały takie ciekawe projekty robione jak wyłączanie sygnalizacji świetlnej na niektórych skrzyżowaniach, które pokazywało, że jednak poznańscy jakąś tam inną stronę, ale niekoniecznie dobrą to już jest kwestią oceny my, ale jakąś inną stronę idzie z rozwojem transportu również rowerowego na boisku w ulica Święty Marcin została w jaki sposób dostosowana do ruchu rowerowego sporo tych zmian przestała 4 lata były też zmiana już się dokonały na początku kadencji Charles Mackay najgłośniejszym jest należąca do miasta, gdzie na kilku kluczowych ulicach rzeczywiście uspokojono ruch przecież te zmiany on wywołał wielką burzę w Poznaniu również z powodu chaosu, jaki towarzyszył mu ich wprowadzaniu, ale niestety do zmiany nałożono na dnie usiąść i z czasem z innym remontem wywołało to dosyć spory chaos komunikacyjny przez kilka dni spore korki, że przy okazji tych zmian w Tour de niemal robione zmyślą przede wszystkim mogą korzystać z głową znalazł ukojenie wokół centrum i dostosowanie go też dla jezior i wylano na ulice czołgi hektolitry czerwonej farby o w taki prosty tani sposób na zagospodarowanie powierzchni dla rowerzystów jest te zmiany w powszechnym odczuciu w Poznaniu, ale też taki deptak taką narrację narzucił media to były zmiany robione przez Jaśkowiaka dla rowerzystów w opozycji dla kierowców, a Jaśkowiak utrudnia życie kierowcom, bo chce zrobić dobrze gorzej z busami jeździ na rowerze po sam jeździ na numerze na to też nałożono kilka niefortunnych wypowiedzi prezydenta Jaśkowiaka, który n p. powiedział, że rozważamy czy nie zamykać nie zważać dróg wjazdowych do miasta od mieszkańców ościennych gmin takie rzeczy podgrzały atmosferę ile Izostal chętnie podchwycony przez media, ale też przez innych przez radnych miejskich, ale oni i handel polityczny polityczna narracja współgra z takim giełdom transportowym bardzo mocno poszedł i stale na sportowej będą były 1 z głównych tematów debaty publicznej w Poznaniu przedłużyć czas na lewo i i niestety po pewnym czasie zauważyliśmy, że miasto się o z kolejnej zmiany zaczną wycofywać rozszerzenie tempo z zachwytem po 30 było planowane na kolejne ulice i na ulice, które z punktu widzenia rozwoju ruchu rowerowego były bardzo ważne i zmiany w ubiegły rok zostały wstrzymane, ale ona mi wybaczyć, że przerwa ale dlaczego one zostały wstrzymane jak miasto tłumaczyło swoje decyzje początkowo dużej chęci zmiana później jednak wycofywania się rakiem z jego tekstem była przed dotąd toczące się przebudowa głównej ulicy w centrum jest Święty Marcin tłumaczono, że nie miasto nie chce ściągać długu na kolejnych ulicach w centrum, bo trzeba puścić objazd poczekajmy z tym do ich czasu i zakończenia, a także przebudowę ciągu oficjalny powód natomiast myślę, że w Poznaniu Manu z ulgą dziś mało syna wątpliwości co dał tego, że była to decyzja polityczna, że w pewnym momencie elita polityczna Wola dokonywania zmian w 2 Opole zaczęła zaczął wygasać, że postanowiono o 1 1 5 LO i by złagodzić alarmowali, że w ten sposób, że postanowiono wycofywać się z bardziej kontrowersyjnych czy radykalnych zmian to ich też pani reżyseruję, a o VAT od, a to proszę powiedzieć w takim razie to kto zarządza Poznaniem, jeżeli chodzi o sprawy transportowe jak i właśnie prezydent Jacek Jaśkowiak, który mówił, że dla niego ten transport to jest priorytetem o wpisie z larwami ran transportowymi zarządza wiceprezydent Maciej Wudarski na kwotę, która też jest dla ruchów miejskich pochodzi od dalszych ruchów miejskich w UE oczywiście natomiast mają wątpliwości, że kluczowe kluczowe decyzje związane z naciśnięciem na hamulec znów są podejmowane w Brzeszczach naszego prezydenta, że decyzja, żeby wstrzymać realizację podejmuje prezydent nie on też podejmuje prezydent zdanie o osi odpowiedzialność no tak, ale z drugiej strony pan, mówi że jednak są jakieś naciski polityczne na prezydenta, żeby tych decyzji, które rzekomo na początku kadencji zapowiadał górnolotnie nie podejmował stąd moje pytanie, kto tak naprawdę w Poznaniu w dół i o tym co ma być co ma być wybudowane co ma być zmienione, jeżeli jedno jest taki konflikt partyjny można to nazwać mnie też ma jedno z zapleczem prezydenta w radzie miasta jest koalicja Platformy Obywatelskiej zjednoczonej lewicy rolę i murali w Poznaniu Gnieźnie wykazują, iż wielkiego entuzjazmu dla dla dla miasta od osób chorych co mi się wolniej bardziej zachowawczo bez wywoływania sporych kontrowersji i do zasady oczywiście zmiany w rozbudowę dróg czy zmiany dowodowe jakichś dokonywały ciszy, ale jesteśmy zwolennikami tego rządu, ale i używa się w pierwszej kolejności niż miesiąc o CIT, bo właśnie jak najszybciej zbudować 3 podstawowe trasy rowerowe, zaczynając od tych, które kontrowersyjne jest to UE natomiast problem polega na tym, że również na ten kontrowersyjny klasy po prostu nie zapewniono pieniędzy nie mamy finansowania oraz o ludziach dodano nowe logo miasta Poznania o tym, mówić co powinno zostać zrobione, ale za tym nie osiągnie miast, ale za to, że za nie poszły pieniądze odpowiada prezydent, który przedstawił tak Pienin ich budżetu i rada miasta, która dla budżetu chwaliła no no dobrze to jest dalej jest bardzo duża nie konsekwencja, bo po co w takim razie pisać i m. in. właśnie Wojciech Makowski już były urzędnik odpowiedzialny za rowery są realne są w ratuszu poco pisać taki plan, jeżeli później się nie przeznacza na niego środki Cargo równa się właśnie niewypełnianie założeń tego planu całego no zdarza się również widzimy to krytykujemy jest to też o tyle niespójne, że sam fakt tworzenia i dokumentacji dziejów szerokiego konsultowania programu rowerowego wywoła określone napięcia społeczne i miasto wtedy, gdy założę broniło i niech się wycofało go trochę targach politycznych i z opóźnieniem udało się przez radę miasta ten program budowy 3 mąż i wydawało się, że zgoda o jakiś kompromis wypracowano pewne rzeczy zrezygnowano, ale on ostatecznie został uchwalony traktat o po ich pamięć ten program realizowany, a nie spakowane do segregatora i odłożone na górną półkę, żeby się o Górze chana niestety będzie wyglądać no właśnie o tym jak to będzie wyglądać teraz w Poznaniu to w następnej części skrót informacji przed nami Andrzej Janowski prezes stowarzyszenia rowerowy Poznań jest państwa na gościem ciekawe ciekawe rzeczy zachęcam do pisania profil skołowany na Facebooku skrót informacji po skręcie wracam do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem rozmawiamy proszę państwa o tym co dzieje się z polityką rowerową w Poznaniu państwa gościem Andrzej k nie noski prezes stowarzyszenia rowerowy Poznań łączymy się przez Skype, a dzień dobry jeszcze raz panie prezesie no i nawiązując jeszcze na chwilę do tego, kto zarządza miastem jest w Poznaniu Wulff prezydent Jaśkowiak teoretycznie na odniosę się do wywiadu właśnie Wojciecha Makowskiego czy już byłego oficera rowerowego, który zapytany w przez autora zawiódł się pan prezydent Jaśkowiak ku prezydent Jaśkowiak bardzo mocno wysiadło wszedł w obronę wolnych sądów demokracji tak dalej to bardzo się podobało Wojciechowi jako Makowski MO, ale na również bardzo zaskoczyło to, że prezydent w ogóle był mało obecny, jeżeli chodzi o projekty rowerowe NES w Poznaniu, że mało angażował się tak naprawdę w to co się dzieje już przy ustalaniu poszczególnych planów dużo mówiło z okazji rozpoczęcia swojej kadencji, ale już jak dochodziło do do tego planowania no to jednak mało go było no Wojciech Makowski również, mówi że czytał książkę D-Day, czyli książka o w ogóle prezydencie Jacku Jaśkowi Jakub prezydent Jaśkowiak robi w tej książce błędy merytoryczne, mówi że robimy jakieś projekty rowerowe z Holendrami Niemcami nie robimy tego, mówi że w Amsterdamie jest się rowerem głównie razem z samochodami po pasach na jezdni tymczasem tam wydzielone drogi rowerowe są podstawą sieci często buduje je nawet kiedy ulica obok jest uspokojona widać, że nie wszedł głęboko w ten temat brak tej narracji konkretnej no to z 1 strony dostaliśmy taki przekaz również przez ruchy miejskie, że prezydent Jaśkowiak zna się na rzeczy, a tu było po blisko zaraz przed końcem kadencji okazuje się, że jednak to wygląda trochę inaczej jest to, że prezydent Jaśkowiak się osobiście nie angażuje Stal projekt nowego unieść do mieszkańców Poznań ma to miasto nie robiłbym z tego zarzutu dla prezydenta w przypadku, gdyby nad tymi projektami dostarczył parasol ochronny albo jakąś polityczną osłonę zapewnia minimalne finansowanie i miast no problem pojawia się przede wszystkim z tego powodu, że taki parasol ochronny został w pewnym momencie z nas zna tych projektów, ale z giełdy i handel na finansowanie dla programu towarowego jest stanowisko oficera rowerowego złotego najlepszym dowodem, ale może jednak nawet, a i ona na celu wydawana była silna na początku kadencji, ale im panowie z umiarem zapewnieniami, a od niezależnych czasem zmieniałam w tej chwili została zupełnie wygaszone ich już analizuje WizzAir komunikaty prezydenta Jaśkowiaka jak ognia unika z nim już w tej chwili słowa o i innych osób myślę, że to jest jakiś element gry politycznej, ale czy słuszne czy nie można dać się okaże, że w najbliższych wyborach, ale też z naszego punktu widzenia nie jest ważne to ile się o rowerach w Poznaniu mówi tylko ważne są konkretne działania wolimy wybudowanie z nazwą sieci dróg rowerowych w miarę bezkonfliktowo jak najszybciej niż wielkie zapowiedzi i wielkich derbach z dnia je konsultacje społeczne i de nie mają przełożenia na coś faktycznie nawiązali no tak, ale z drugiej strony, jeżeli się nie konsultuje takich projektów nie rozmawia z mieszkańcami, dlaczego chce się wybudować i zmienić układ tkanki miejskiej transportowej w takich taki sposób na to właśnie później te kontrowersje sąd, bo przy okazji remontów nie da się uniknąć również tzw. korków utrudnień w ruchu no bo części jezdni czy też ciągów musi być w jaki sposób zamknięta, żeby przebudować na ludzi nie wiedzą, dlaczego co się dzieje akurat w Poznaniu konsultacji nie zabrakło zabrakło wyprzedzającej spójnej kampanii informacyjnej przed nimi natomiast te duże projekty transportowe jak dodaje poszerzenia stref tempo 3 3 zlotego budowę drogi należą do zawodowej i kluczowe w Tychach i drogi rowerowej wzdłuż ulicy unieważniono, bo bardzo szeroko konsultowane i to 1 z SLD tuż po niezbyt umiejętnie prowadzonych konsultacji była burza medialna, bo tak o nakazanie nie jest idealny idealny złych emocji skierowany do łóżka hotelowego cel za rządów poprzedniego prezydenta konsultacji społecznych w Poznaniu kulało zdarzało się także konsultacje się odbywały w momencie, kiedy konsultacje przebudowy ulic odbywały się wtedy, gdy już od ulicy jeździły koparki i trwała przebudowa w, więc prezydent jest w kampanii może też obiecał, że w Międzyrzeczu będzie konsultowany, że coś z niej nastąpiło odchylenie drugą stronę, bo nie przygotowano model tego modelu konsultacji na początku robione konsultacje już ponad 9, a takiego spotkania, na które przychodzili wszyscy nie było jakiegoś jasnego planu tego spotkania zaczną się przeszukiwanie zwolenników przed przeciwników brak miejsca na Polskę wolną merytoryczną rozmowę z własnych odczytywał media i wybijał z tego, że to 2 3 hasła, eksponując konflikt i taka atmosfera w nich pozostała narzucona z pierwszym roku od pierwszych 2 latach rezydentury, która nie stanowią mocne obciążenie polityczne to dla dla lot prezydenta i która pewnie na przełożenie na podejmowane obecnie decyzji w dywany tak się zastanawiam teraz, że skoro tak głośne projekty, które na początku kadencji prezydent Jaśkowiak zapowiadał on jest w pewnym momencie stały się zresztą rzeką trochę tak pan też powiedział, że to narracja się przekształciła już nawet nie mówienie o rowerach o polityce rowerowej, więc to jest to działanie stało się fikcyjne w pewien sposób, więc może i to stanowisko oficera rowerowego również w pewnym momencie stało się fikcyjne, więc niepotrzebne i dlatego z tego też zrezygnowano z, a jeżeli to taki układ polityczny rozważana i pewnie tak, że wpisuje nową nominacji nie mniejszą wolę polityczną dla zmian w UE i w której likwidacja tego stanowiska być może takim wyraźnym sygnałem do tego antenowe nowego elektoratu poparcie wcale to nie jest tak, że jest prezydentem, który chce zamykać ulice dla rowerzystów i utrudnia życie kierowcom i być może to jest 1 element jakiejś takiej politycznej, ale czy 3 3 3 i skuteczne czy nie to już inna sprawa natomiast mąż z punktu widzenia polityki transportowej miasta, ale go trudno ocenić pozytywnie notować może jest tak, żeby nie udało się mieszkańców przez te parę lat nowych rządów przekonać do potrzeb tych zmian oraz tego, żeby przekonać do potrzeby zmian jest tak, że przez lata mówić o potrzebie zmian tylko trzeba pokazać, że konkretne rozwiązania działają mieszkańcy przekonują się do zmian wtedy, kiedy zobaczą, że zmiany działają w Poznaniu, ale oprócz tego, że na początku kadencji wprowadzono ścisłą za zmianę kilku ulicach i to zrobione w sposób tani malowany rękami bez przebudowy także budowa dopiero trwa Manu otoczony plac budowy mieszkań jeszcze nie przekonali się jak będzie ostatecznie wyglądało jest mowa w mojej ocenie popełniono błąd polegający na tym, że nie zrealizowano na początku kadencji kilku lat, iż w ważnych inwestycji, a duży mniejszy, ale taki, który by wykreowały beneficjentów z dnia pokazał ludziom, że działa aż z tajnej należy, iż w tym kierunku dużo, ale poszło o konsultację mówienie o zmianach pokazywanie z banków projekt tuż, ale działania za tym konkretne nie poszły tak, jakie powinny pójść, jaki jest budżet przeznaczony na na ten rok na 20 1 8, jeżeli chodzi o inwestycje rowerowe czy tez mniej więcej tyle samo co 20 1 7 roku i w poprzednich latach urzędowania prezydenta Jaśkowiaka o tych już w listopadzie, gdy prezydent przedstawił projekt budżetu co on pieniądze przeznaczone na inwestycje rowerowe były nieco niższe niż rok wcześniej przy czym przypomina, że w 20 17 roku został przyjęty program rowerowy, który dziś ma być realizowane to nie wymaga nakładów rzędu 20 30  000 00 0 rocznie na infrastrukturę rowerową tylko natychmiast bez wygranego już z pominięciem innych tras WZ g w projekcie budżetu zaprezentowanym przez prezydenta na klasy g dowodowego było około 9  000 000 zł cel budżetowy oraz drugą nogą 13  000 000 tych ponad 4  000 000 na rekreacyjną trasę wzdłuż rzeki autostrady mają ważną potrzebną, ale o znaczeniu rekreacyjnym, a nie, ale transportowych, a że te pieniądze przewidziane pierwotnie na badania dna na inwestycje w ogóle są niewystarczające udało się, bo dosyć głośnych protestach społecznych w Poznaniu i zaangażowaniu części radnych, ale też o miejskich organizacji i zwiększyć tempo i LO w ponad 4  000 000 zł, ale nadal jest kwota niewystarczająca do tego możemy oglądać w towarach mogą być zrealizowane, a jeszcze większe problemy związane z inwestowaniem jest to, że wydatki na realizację programu dochodowego nie są wpisane do wieloletniej prognozy finansowej miasta uważa on nie zdał uwzględniane są one powinny być rozpisane do 20 20 drugie roku o dużym miejskie instytucje mogą spokojnie teraz planować jego żona mają finansowanie i żeby dyskusja przeniosła się z poziomu czy robić na poziom, jaki najlepiej z Anglii, a niestety w Poznaniu wygląda na to, że będziemy musieli co roku szarpać się o pieniądze na realizację programu dowodowego i walczyć o to, żeby dokument rozwija się w mniejszym zakresie był realizowany i że co roku będzie będzie w takim układzie o trojga 0 0 0 i jaką mieliśmy w tym roku pokazywanie, że brakuje pieniędzy, że w ogóle niema szans realizacji w związku, a to proszę powiedzieć, w którym momencie popełniono tak naprawdę błąd czy podczas planowania samego tego właśnie strategicznego dokumentu rozwoju sieci dróg rowerowych czy czy jednak dopiero w listopadzie, kiedy nie rozumie może dopiero wtedy urzędnicy zorientowali się, że nie będzie pieniędzy nie mają tyle pieniędzy z na te inwestycje, które zostały zaplanowane na 20 1 8 roku może to jest tak, że jednak nazbyt optymistycznie m. in. również już było urzędnik odpowiedzialny za rowery podchodził do sprawy finansowania infrastruktury rowerowej niż dla misji, żeby to było zbyt optymistyczne podejście, bo Real i w skali budżetu miasta to nie jest są duże wydatki i miasto chwali się, że w tym roku budżet o uznanie za rekordowy pod względem całości wydatków pod względem inwestycji i dodatkowe pieniądze nie powinny stanowić problemu w mało tego widzimy, że do budżetu miasta i dywanową inwestycje również rowerowe, które są spoza programu rowerowego one są wpisywane po naciskach niektórych miejskich radnych i Belgii i nagle pojawią się pozycje kilkusettysięczne na przygotowanie dokumentacji projektowej dróg rowerowych ich wykonanie będzie kosztowało miliony aktywów spoza programu dopłat i wiadomo, że na nią pieniędzy nie będzie ale, ale też, jakby plany zagospodarowania przestrzeni wszystkie dokumentacje taki niezbędne do waśni w ogóle zaprojektowania muszą zostać przeprowadzone i to też kosztuje tak oczywiście za drogo kosztuje 2, jakie dokumenty będą potężna presja na to, żeby je realizować i ich w Jerzemu chce nas na serio mówić o tym, że realizują politykę rowerową no to musimy ją zacząć realizować od takiego poziomu ich przestrzeganie kluczowego dokumentu do polityka nowego OOU wyznacza droga rowerowa na pociąg został uchwalony pod wskazano podstawowe trasy, które powinny być w pierwszej kolejności zbudowane, że model klasy pierwszej kolejności sfinansować nie ma sensu finansowania teraz, kiedy mają znaczenie trzeciorzędne kosztem najważniejszej trasy rowerowej wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej, ale nie ma finansowania, ale radość pieniądze dla mniej ważne projekty znani ważne rzeczy w tym rzecz o gwałt panie prezesie czy auto Polska jest Old panie prezesie czy obecne władze Poznania straciły poparcie ruchów miejskich w tym właśnie rowerowego Poznania rowerem poznani jest stale się Stal z boków on wszelkiej dyskusji mniej oficjalnie popiera go recenzuje gry i kiedy trzeba chwalimy a kiedy trzeba krytykujemy, że teraz czas na bardzo mocną krytykę tych posunięć w dobrze rozumiem, jako że jednak jest pewne zażenowanie całą sytuację, jeżeli chodzi o rowerowym Poznaniu no i słusznie no bo przez, jeżeli się wmawia na początku kadencji, że będzie bardzo kolorowo, a pod koniec ze względów różnych również politycznych odchodzić od tej kolorowej polityki zmian notowań to później tak jest bardzo panu dziękuję za rozmowę Andrzej Janowski prezes rowerowego Poznania rozmawialiśmy o ne o pewnych zmianach, które właśnie się rozpoczęły w Poznaniu chociażby zrezygnowania ze stanowiska oficera rowerowego, który to koordynował całą politykę rowerową tak jak powiedziałem na zaproszenie wysłałem do urzędu Miejskiego w Poznaniu czeka na odpowiedź może ktoś w przyszłą sobotę w tej sprawie wypowie się skołowany także zachęcam zachęcam bardzo dziękuję krzyż to właśnie do usłyszenia po godzinie dziesiątej dr Dorota Sumińska wierzę w wierze ja zapraszam 12 2 0 zmotoryzowani dzisiaj proszę państwa z Jerzym Szymańskim o innej historii motoryzacji Stanów zjednoczonych zaraz przed wybuchem drugiej wojny światowej kłania się Nisko Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA