REKLAMA

Jak wypadają polscy 10-latkowie w badaniu sprawdzającym umiejętność czytania? / Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Czy będzie działał w nocy?

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2018-01-06 13:20
Czas trwania:
28:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
swój problem moja sprawa Anny Gmiterek Zabłocka dzień dobry witam państwa w programie twój problem moja sprawa dużo mówiliśmy na naszej antenie w tym w minionym roku o reformie edukacji i problemach, które były z nią związane są z nią związane m. in . o dużym obciążeniu nauką uczniów klas siódmych Polska szkoła proszę państwa się zmienia za kilka lat po wynikach uczniów dowiemy się co te zmiany dały już dziś o mnie wyniki badań polskich dziesięciolatków w swój Rozwiń » problem moja sprawa w twoim gościem w studio w Warszawie jest pan prof. Krzysztof Konarzewski Polski koordynator badania Pierce, czyli badania, które sprawdza biegłości wczytaniu my właśnie to badanie objęło uczniów klas czwartych co wiemy o dzieciach z klas czwartych na podstawie tego badania badanie jest dość selektywny, ponieważ dotyczy tylko umiejętności czytania, ale to tylko to to jest rzeczywiście nieadekwatne zwiedzanie, bo czytanie leży u podłoża obiecaj Kalisz w szkolnej i życiowej dowiadujemy się z tego badania jak dobrze radzą sobie polskie dzieci z tekstem literackim i użytkowym i jak sytuują się na tle międzynarodowych US 50 podmiotów nam nazywamy ich krajami, chociaż czasami są części składowe krajów także to się ze wszystkich zamieszkałych kontynentów, więc baza porównawcza jest obfita i można mieć przekonanie, że pozycja polskich dzieci dużo mówi o po nich samych o polskiej edukacji mamy szóstą pozycję na 5 0 krajów, a co więcej jesteśmy w grupie krajów, które się bardzo mało różnią od siebie n p . wyprzedza nas bezpośrednio Finlandia, ale wyprzedza mniej niż 1 punktem, a trzeba pamiętać, że tych punktów jest strasznie dużo, bo średnio można dostać 500 punktów, więc 1 punkt na tle tych 500 to jest to w ogóle tak czy i ta grupa 7 krajów została wyprzedzona przez Rosję i przez Singapur można powiedzieć że, a nie można powiedzieć, że Polska jest na trzecim miejscu, że Polska wyprzedziła istniejące nie tylko wyprzedziły tylko 2 kroki to jest także cały czas słyszymy regularnie takie informacje, które się pojawiają gdzieś tam w badaniach polskie dzieci polskie nastolatki nie chcą czytać tymczasem tutaj ta sprawność biegłości wczytaniu okazuje się, że nie jest zła, że jest bardzo dobra, skąd ta różnica i jak gdyby pan zinterpretował wyniki tych badań to znaczy mi jak to jest co wiemy o tym jak dzieci czytają co czytają i na ile to czytanie przekłada się na rozumienie tekstu, kiedy mówimy o czytaniu to oczywiście nie mamy namyśli wydawania dźwięków pod dyktando znaków graficznych to kiedyś mówiono o czytaniu ze zrozumieniem po to, właściwie jest trafne określenie, tyle że w trochę śmieszne, ponieważ sugeruje, że można czytać bez zrozumienia tak naprawdę ten test, ale ja myślę, że chyba chyba takie badania były też robione, że można tak n p. umowę, a prawda nie doczekamy, a tak naprawdę niewiele znalazłem właśnie w tym w tych badaniach i Boga w tym dyskursie pedagogicznym, kiedy się mówi o czytaniu czy zawsze myśli o rozumieniu pisanego tekstu i w nosie jak do tej pory w podróż jest trzecia edycja tego badania, ale nawet tak pisałem raporty z biegłość w rozumieniu pisanego tekstu Marty jest długa fraza z nową szansę, że wszyscy wiedzą, że tu przecież nie chodzi o to, żeby dziecko widziało tekst i głośno wg mało go tylko, żeby zrozumiało i pociąg był po potrafiło odpowiedzieć na na pytania dotyczące znaczenia pod tym względem opolskie dzieci są w czołówce światowej, a w Europie jesteśmy w tej wsi najsilniejszej grupie nikt nie rozróżniają najwięcej na pierwszym na pierwszym miejscu można powiedzieć w Europie razem z Irlandią Irlandią północną Finlandią co oznacza, że rzecz, że dzieci rozumieją to co czytają rozumieją zarówno tekst literacki, bo te testy składają się z z dużego tekstu literackiego albo użytkowego i potem z pytań, które dotyczą one znaczenia i z czasami są całkiem trudne wymagają my najczęściej nie zakreślenia odpowiedzi postawienia krzyżyka w jakimś miejscu, ale udzielenia odpowiedzi na piśmie w 3 pytania owa większość to, że to są pytania otwarte i w niektórych wypadkach trzeba nawet kilka zdań napisać zwłaszcza, gdy trzeba n p. scharakteryzować bohatera, jakiego nie jest jednocześnie uzasadnić to przez powołanie się na jakiś jego zachowania albo słowa, więc polskie dziedzictwo jest z tym radzą i ciekawe, że też dobrze myślą o swoich umiejętnościach, bo jeśli działa o taką samą ocenę czytania tłumaczą to co jesteśmy na drugim miejscu tylko nas szwedzkie dzieci wyprzedziły natomiast nieszczególnie lubią czytać pod tym względem, kiedy pytamy czy lubisz czytać czy jest taka skala w ankiecie dla ucznia zajmujemy 30 pierwsze miejsce na świecie po prostu biegłości nikt się trochę przekłada na to, o czym ja mu wierzę, że żadne z tym podejściem do książki do tak nie kończy właśnie to jest jakiś paradoks szans na jaw, że zwykle świat jest racjonalny, więc zwykle ludzie nie lubią tego czy, z czym sobie nie radzą, a tu akurat świetnie sobie radzą, a nie lubią, dlaczego tak jest to jest waga zagadnienia dla gości głównie dla nauczycieli tak Castle hipoteza tylko jest taka, że rzecz, że w szkoleniu czyta się tekstów ciekawych Ano właśnie to jest ważne zdanie, które pan powiedział, bo tutaj w tych badaniach wyczytałem też, że tak naprawdę polskie kształcenie językowe jest zanadto przechylone ku literaturze czy n p. dzieci gorzej radzą sobie z tekstami użytkowymi, a wiemy o tym, że teraz w ramach reformy edukacji i zmian w Polskiej szkole tej literatury jest jeszcze więcej ta lektura obowiązkowa się pozmieniały no właśnie jak pan to wszystko widzi jeśli chodzi o podejście dzieci polskich w przeszłości do czytania książek jeśli będziemy tym dzieciom dawać do czytania rzeczy, które dziś ta sprzed wielu wielu lat niekoniecznie ciekawe, choć oczywiście z Polski i aparaturę po pierwsze, dobierając je dorośli, kierując się swoim przekonaniem co może zainteresować dziecko co mi się wydaje ryzykowne, bo w dawnym rolniku nie musimy w nie muszę, więc wczuwa się dziecko dobrze wczuwać się dziecko nie daje moim zdaniem szkodzi ten cel Molnar chłopcy z placu broni to jest lektura mojego dzieciństwa jest stara w miejscami nieczytelna napisana dość dość trudnym językiem jeśli się wydawało że, że to nie jest dobry wybór, żeby ją z domu wpisać do kanonu lektur szkolnych w ale niedawno, ale jest pewna dziennikarka ani w pożarze jej jedenastoletni syn nie mógł się oderwać od tej książki Wolf przeczyta to prawda mój syn również bardzo tanie osiedle miało widzi pani i testu zdziwienie, ale ja, które prezentuje dorosłych, którzy się Łomżą na podstawie z dniem trochę swoich doświadczeń trochę pompon jakichś książek o w, a dzieci wybierają po swojemu i to oznacza moim zdaniem, że wybór lektur powinien być pozostawiony nauczycielowi z takim obowiązkiem zasięgnięcia opinii ale, żeby dać jakiś fragment, w którym koniecznie pytać czy się uczy się podobało, jeżeli dziecku się w jakimś czasie się nie podobał jakiś tekst w podróż potem w następnym roku nie zadajemy szukamy tekstów naprawdę interesujących, a może nawet sugerujemy, żeby dzieci same proponowały czytaniem jakichś podtekstów, na które trafił samodzielnie albo pod wpływem rodziców w Kaskadzie i sądzę, że ta dieta lekturą VAT powinna być bardziej skrojone do połowy do dostosowana do potrzeb pacjentów nie do wyobraźni dorosłych i druga rzecz to jest to, że na lekcjach polskiego właściwie przed przerabia się także w cudzysłowie teksty literackie tak jakby język nie służył także do pozyskiwania informacji i do wymiany informacji w tym kanonie zarówno ze starej podstawie kinowej w ogóle nie ma tekstów użytkowych nie ma tekstów popularnonaukowych nie ma tzw. materiałów autentycznych ocenienie czy gaszeniem broszur czasopism dla dzieci nawet takich tekstów reklamowych dlaczegóż, by tego nie robić czytanie to nie jest tylko poznawanie osobowości na Maćka i innych masła zaniesie go z poświęceniem czy taniec jest także i właściwie wżyciu nawet częściej się chyba zdarza czytamy w po to, żeby się czegoś dowiedzieć tymczasem my się w szkole to jest delegowane do dat do lekcji innych przedmiotów w, a tam z kolei nie uczy się czytania kampanie nauczycielka może powiedział w podręczniku przeczytajcie sobie o zwierzętach żyjących w tundrze no i tyle cała lekcja czytania, jaką Polska szkoła oferuje polskim dzieciom sprowadza się do od tej nieszczęsnej analizy interpretacji utworu literackiego panie profesorze wyczytałem tu również, że dziewczynki czekają nas lepiej niż chłopcy pewnie pan się zastanawiał z czego to wynika to trudne pytanie, bo w garści trzeba powiedzieć, że to jest 1 z 3 płci to jest niemodne mówić żal, że źle to w genotypie kobiecej jest stała tam ta umiejętność zakodowana no ale trudno uniknąć takiego wniosku, ponieważ nie ma takiego kraju, w którym chłopcy czytali, bo lepiej niż dziewczynki Jans i pewnie jest jakiś komponent genetyczny wrocławianie jestem biologiem nie będę spekulował, ale w wydaje mi się, że kobieta, szukając dzięki swojej niszy w społeczeństwie mogła się wyspecjalizować w komunikowaniu i w pośredniczeniu być może między mężczyznami, którzy byli lepsi w polowaniu i ich w walce z wrogiem, ale idioci świata w torze, że dziewczynki u w Polsce lepiej czytają no nie jest sensacją brakuje wszędzie lepiej czy ta nazwa jest wielkość tej różnicy i nie jest obojętna sprawą buntu w tym są kraje, w których dziewczynki auf tak strasznie wyprzedzają chłopców, że ma na ich tle chłopczyk to są prawie analfabeci to słowo się bez bez wyjątku kraje w muzułmańskie arabskie głównie, w których jak sądzę, że dziewczynka marzy o bardzo niską pozycję społeczną i próbuje ją jak ma podwyższyć chcieli zrekompensować tę mniejszość przez edukację chłopiec nie musi, bo w boju z panem stworzenia z definicji i dlatego Polska luka ta różnica między chłopcami i dziewczynkami chyba jest duża przyjaźń jak sądzę, że to po prostu znaczy, że w szkoła oprócz tego, że jest przechylona w kulkach Tomice irackim to jeszcze jest przez wychowanków tekstom o dziewczynce może przykuć do jest bardziej dostosowana do kultury w ZUS, a właśnie dziewczynek nauczycielek i chłopcy z życzeniem nie są zainteresowani tymi na kradzież Ania z zielonego wzgórza i jeżeli tak jest od lat bije tam ustawiona w szkole ma to być tłumaczyło, dlaczego dziewczynki są już w krajach, które wyprzedzają Polskę wszak w Rosji, jeżeli dobrze pamiętam to ta różnica między dziewczynkami chłopcami jest mniejsza co oznacza, że powinniśmy w Polskiej szkole ma bardziej zadbać o to, żeby chłopcy czytali częściej ciekawsze rzeczy tak swoją drogą to ciekawe to określenie dieta jeśli chodzi o książki już na koniec, bo to czasem się kończy chciał zapytać pana jeszcze 1 rzecz, bo czytam również w tych badaniach, że jest taki romans Vineta wątek, w którym wypada my zdecydowanie mniej ciekawie, a chodzi mianowicie o pisanie na klawiaturze, bo to co też nie zdziwiło było również w tym badaniu sprawdza, gdy inni nie sprawdzaliśmy czy dzieci umieją pisać silny deszcz cały test był papierowy jeszcze w następnej edycji już pewnie będzie na komputerze, a informacja o komputerach pochodzi od nauczycieli był nauczycielem wypełniali też ankietę i m. in. pytaliśmy czy uczniowie bobry mogą na lekcjach języka polskiego korzystać z komputerów, jeżeli mogą to co robią na tych komputerach i to to są 2 rzeczywiście bardzo niepokojące wiadomości po pierwsze, procent oddziałów klasowych klasy czwartej, których w ogóle są naciskom w komputery do użytku dla uczniów to co jest 9 9 % na świecie w rejestrze ma ich około 3 5 podczas takich oddziałów walczyła pani też tam są też kraje trzeciego świata po derbach bardzo ubogi jest pod tym względem od dramatycznie wstajemy o 3 proc od Europy i od świata po części co pewien nauczyciel powiemy po co komputer na lekcjach polskiego 6 tutaj mamy teksty i właśnie jest, że rozmawiamy o bohaterach to nieprawda, ponieważ większość w tej chwili tekstów, jakie czytamy wżyciu codziennym, choć są przecież tak siedzę na ekranie prawda albo tabletach komputerach kim dla telefonu komórkowego na jej torze, że tych tych wynalazków niema wśród Polek no bo pokazuje jak bardzo zaściankowym jak bardzo zacofane technologicznie jest to nasza szkoła, jeżeli już jest są jakieś komputery, a to nie używa się do pisania tekstów nie nie pokazuje się dzieciom w UB jak pracować na klawiaturze i tak jest do matury, bo ja przypomnę, że w szkole amerykańskiej generalnie większość uczniów wychodzi ze szkoły średniej z umiejętnością bez względu na nowego pisania na klawiaturze żyje bardzo trafnie pani zauważyła, że to jest taki taki fragment tych badań, które obciąża szkoły, który domaga się rzeźby, żeby coś zrobić powód w swój problem moja sprawa, że państwa moim gościem w studiu w Warszawie jest pani Lucyna Kicińska koordynatorka programu pomocy telefonicznej fundacji dajemy dzieciom siłę dzień dobry pani Lucyna okienka, a będziemy proszę państwa rozmawiać o telefonie zaufania dla dzieci młodzieży Fundacja nadajemy się dzieciom siłę działa od dziewięćdziesiątego pierwszego roku wcześniej pod nazwą Fundacja dzieci Niczyje porozmawiamy o telefonie zaufania ponieważ, że udało się uzyskać pieniądze, których niestety brakowało, by telefon zaufania dla dzieci młodzieży mógł działać do drugiej w nocy no właśnie, kto dzwoni i z jakimi sprawami generalnie Trefl ono zaufania dla dzieci młodzieży to 16 1 11 2 młode osoby ze wszystkimi możliwymi problemami, jakie moglibyśmy sobie wyobrazić IR natomiast, jeżeli chodzi o te dyżury nocne chcieli im kiedyś się późna godzina dwudziesta trzecia dwunasta czy pierwsza w nocy po no to wtedy dzwonią do nas już dzieci, które w UE mają taką specyficzną grupę problemów to są problemy albo dotyczące zdrowia psychicznego, kiedy ten niepokój ręki, ale obniżony nastrój myśli samobójcze bardzo się nawarstwiają a kiedy dziecko ofert takiej ciszy w nocy, kiedy nam się wydaje dorosłym bardzo ciast tortów taki moment spokoju chce ono tego spokoju nie ma, ale z drugiej strony my też takie telefony, które po tych pierwszych kilku dniach pracy w nocy zauważamy to są telefony od dzieci, w których ranne w domach jest przemoc albo jest to przemoc danej chwili im, czyli słyszymy w tle jakiś awantur czy słyszymy jakieś krzyki albo kiedy ta przemoc ze mnie jest po prostu jest codziennością tej rodziny codziennością tego domu i po prostu dziecko dopiero w nocy, kiedy jest cicho, kiedy wszyscy śpią też jest wstanie zadzwonić i porozmawiać o tych swoich problemach z Penn i też takie rzeczy, które chciałem tutaj wspomnieć to torze w talenty dzieci, które tak naprawdę późno w nocy mimo pierwszej przed drugą do nas dzwonią to są dzieci, która na zupełnie nie są Śpiąca tenisowe pogłaszcze Ziobrę no nie wiem jakoś w ogóle myślały o tym, że ten sen się dzisiaj pojawi, ale są w tak dużym napięciu w tak dużym przeżyciem do swoich problemów dobrze brzmią tak jak robi dziecko, które nazwał ją dwunastej w południe pani Lucyna jest także ten telefon wasz działa już dłuższy, czas więc doświadczenie macie duża wydawać, by się mogło, że państwo powinno zależeć na tym państwu w sensie staje się władzą naszym powinno zależeć na tym, by taki telefon otrzymywać tymczasem okazuje się, że mieliście problemy finansowe z tym, żeby właśnie ten telefon nocny dyżur mogły działać tak rzeczywiście mnie trafia 1 16 1 11 to taki telefon, który wypełnia bardzo ważną lukę w system ochrony dzieci ni Ka, bo jest zawsze wtedy, kiedy go dzieci potrzebują zapewnia taką anonimową bezpłatną pomoc, z której często dzieci nie mają możliwości skorzystać, bo albo jest zupełnie niedostępna chyba jest niedostępna Best in poradnia psychologiczno pedagogiczna po prostu nieczynna, a my jesteśmy na wyciągnięcie ręki, ale my natomiast mimo tego, że jesteśmy w tym systemie ochrony dzieci to jest to telefon, który prowadzi organizacja pozarządowa Fundacja dajemy dzieciom siłę dawniej, ale dzieci Niczyje im brać ciężar finansowania działań naszego telefonu od zawsze, czyli od 20 08 roku od kiedy został tylko w Polsce uruchomiony spoczywa na barkach naszej fundacji i nam było rzeczywiście tak przez szereg lat Jean ministerstwa ogłoszono konkursy na dofinansowanie działania tego telefonu n p . Ministerstwo Spraw Wewnętrznych administracji czy Ministerstwo Edukacji Narodowej natomiast to też nigdy nie była na wynik, bo takie kwoty, które pozwala nam na to, żeby sfinansować działania przez cały rok to była część naszego budżetu, ale im rzeczywiście w ubiegłym roku 3 20 17, a po raz pierwszy nie została ogłoszona MPM konkursem na dofinansowanie działania telefonu zaufania i po prostu stanęliśmy przed takim mówi nam na razie będziemy musieli ograniczać działanie naszego telefonu zostało nam 5 linii z 9 1 0, które były jeszcze w 20 1 6 roku, czyli tej naszej pomocy, ale było mniej 20 17 roku udało nam się odebrać blisko 80  00 0 telefonów i odpowiedzieć na ponad 7 i pół 1000 wiadomości dzięki współpracy właśnie z firmami z darczyńcami n p . Fundacja Benefit Systems, która bardzo nas wsparła w drugiej połowie Maroku i pozwoliła na to, żebyśmy utrzymali EMC 5 linii no właśnie telefon 1 16 1 11 natomiast reszta na rok 20 1 7 był dla nas takim ne RO wiem, że wiele osób usłyszało o tym, że my mamy rzeczywiście problem, bo wydawało się, że jesteśmy tak silnym elementem systemu, że mamy należy zawsze będziemy, a pojawiło się to zagrożenie, że tej pomocy może być mniejszy będziemy musieli dać się ograniczenia wprowadzać ich usłyszało o tym, też, że osoby z dwu ważnych dla nas fundacji z Kulczyk Foundation i serem fundacji ludzki gest Jakuba Błaszczykowskiego, ale im dzięki temu, że Poznaj naszą pracę, że od pierwszych chwil uwierzyli w to, że to naprawdę głęboki sens co robi ma po celem 1 stycznia 20 1 8 roku mamy ten dyżur nocny, czyli zapewniamy dzieciom im możliwość rozmowy do drugiej w nocy już ten pierwszy nas nasz doszło w nowy rok pokazał, że to jest strasznie potrzebne dzieciom normalny nie my kończyliśmy Endeavoura o godzinie dwudziestej drugiej natomiast mi, żebyśmy skończyli o dwudziestej drugiej tanie uratowaliśmy mnie uratowali byśmy 1 życia, bo dwudzieste trzecie jej 1 stycznia 2 nie ma do nas dziewczyna, która mówi o tym, że chce popełnić samobójstwo była do tego zdecydowana udało nam się jej pomoc pani Lucyna mało, kto was Pisza to znaczy może się takie pojawić na myślenie wśród części z nas, że to na pewno będzie ci z jakichś złych domów, gdzie rodzice nie wiem nadużywają alkoholu, a wiem, że to on też tak wcale nie jest do końca, jeżeli byśmy chcieli uznać, że z nami kontaktują się piszą albo cwaniak dzieci w tzw. lekkich w złych domów to musielibyśmy, ale powiedzieć, że mamy bardzo dużo takich złych temu w Polsce bon ne przez DM ponad 9 lat naszego działania z nami skontaktowało już 1  1 50  000 dzieci toby znaczyło, że takich domów tzw. złych, gdzie się bardzo źle dzieje jest bardzo bardzo dużo tak nie jest nam bardzo często dzieci słyszymy albo czytamy, że ona kontaktują się z nami, bo oni chcą rodzicom dokładać problemów też, że dzwonią piszą do nas dzieci, żeby się upewnić, że problem jest wystarczająco poważne i test taki cytat z dziecka, a to one tak nam pani powie pani co na pewno coś, o czym już warto iść do rodzica z byłą na mieście liberalne jakoś się obronić pomyślał, że oni sobie n p. sami nie radzą sporo dzieci, które się z nami kontaktuje mam taki dodatkowy problem, którego sama nie wie co chcemy widzieć jako konsultanci, że mylą samodzielność samotność tak bardzo teraz ma od dzieci dla ciebie dorosłych też wymagamy tego, żeby nie mieć problem trzeba być samowystarczalnym Ziobry na nikogo nikt nie obarczać Zniczem erze to prowadzić do bycia samymi, a dziecko bez wsparcia rodzica opiekuna na prawdę niewielkie szanse poradzenia sobie z problemami Penn im taka rozmowa z konsultantem ona z 1 strony motywuje dziecko do tego, żeby ujawnić ten problem, by mu się Damian może warto korzystać z pomocy i też pomagamy znaleźć takie osoby w jego otoczeniu, które są dla niego bezpieczna są takie sytuacje, kiedy interweniuje się tuż po telefonie to robimy to w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia bądź zdrowia osób, które się z nami kontaktują się najczęściej dzieje się to kiedy młoda osoba mówi nam o tym, że alarm chcą odebrać sobie życia to wtedy prosimy o współpracę na policję mamy podpisane takie specjalne porozumienia, która reguluje to jak wygląda właśnie współpraca między naszym telefonem, a policja natychmiast jest przez policję ustalane miejsce, gdzie taka osoba młoda się znajduje i tam jedzie tam na miejsce pomoc pani Lucyna a jakie są te rozmowy z dziećmi to znaczy no bo w wyobrażam sobie, że kiedy dzwoni kilkulatek, kiedy zwolni nastolatka to są zupełnie różne emocje i zupełnie różne tematy którymi chcą zainteresować to jest 1 rzecz, a druga z czego wynikają te problemy, które zgłaszają wam dzieci posilić się różnią nie tylko wielkie hale każde dziecko się będzie różniło od innych od od następnego my się nie nastawiamy na torze jakość rozmowy będą wyglądały źle, że jest jakiś schemat rzymskie 1 7 latkiem rozmawia się tak z 5 lat kim rozmawiać tak przede wszystkim nie udzielamy rad gotowych rozwiązań razem z dzieckiem analizujemy Antoniego problem zastanawiamy się co jest w nim najtrudniejsza, bo to on chciałoby zrobić szukamy takiego rozwiązania, które będzie dla tego konkretnego dziecka dla tej konkretnej młode osoby w najlepszym rozwiązaniem takim adekwatnym dla tego problemu, ale też bezpieczna i uchwyt na ME, czyli takie, które będzie w ogóle możliwe do wykonania natomiast, jeżeli pyta pani o to ścieków biorą się problemy dzieci to one się biorą w samotności w rodzinie, ale też takiej samotności w grupie rówieśniczej rodzina nam się strasznie jako taka instytucja jako grupa bardzo nam się za to emitowała jeszcze 20 30 40 lat temu miała rodzina jak sobie tak o tym, myśleliśmy nad tobą zbioru James Buckley dwudziesto albo 3 0 wokół nas, ale byliśmy bardzo dobry kontakt z dziadkami wujkami bardzo często też było w ogóle także inne żyliśmy w 1 miejscu bardzo blisko siebie w UE natomiast teraz jest także doszło do tak jak to wizytówka rodziny są małe mama tata plus dziecko jedno albo 1 rodzic IR dziecko i z drugiej strony także nie mamy tego wsparcia tzw. dalszej naszej rodziny, bo n p . to związane z migracją tak z wyjazdem młodych gdzieś do większego miasta z przeprowadzką i to jest jakby miodem pierwszy ten etap tego za to miksowania, a drugi etap jest już wewnątrz tej naszej najbliższej rodziny, że mamy teraz im dorośli ich dzieci Intela zadań i tyle pracy czy zmartwień transport kłaniają, a że sami się czujemy trochę jako dorośli samotni i też dzieci się czy samotna czasem dzieciaki namówił ją, że ten ich program dobrano tak daleko w tym programie, że ten problem został tak poważne, bo miał taki pomysł, żeby jakoś poprosić rodzica, ale blokuje ich stałej blokowała, bo nikt im radzić nie powiedziało nie być co się działo to do mnie Przyjdź my dorośli trochę jesteśmy przeciążeni pracą obowiązkami często własnymi problemami nie spędzamy z dziećmi czasu często, tłumacząc będą ze mną rodzice też nie spędzali czasu nie robili niczego szczególnego ale gdy życie było kiedyś inna, ale nie było takiego napływu informacji nie było takiej ogromnej presji, jaka jest teraz porównywania nie było internetu, który bardzo wciąga i osłabia nam też to nasze relacje kiedyś po prostu spędzało się czas w domu i z tego też się czerpało pewnych satysfakcję tu być razem gotowanie sprzątanie angażowanie dziecka do do życia takiego rodzinnego to był trochę klucz do takiej transmisji wartości budowania tej zimy relacji między rodzicem dzieckiem LM teraz, kiedy nawet jesteśmy razem w domu z dziećmi to często jest tak, że dziecko jest ze swoją komórką laptopem ze swoją komórką Enea i jesteśmy tak razem, ale osobno i tak samo też dziś funkcjonują w tych relacjach rówieśniczych w żadnym to już jest jakaś trafiają na motyw często mówimy, ale cały czas nic z tym nie robimy, więc jeszcze raz powtórzę, że nastolatki dzieciaki mają po kilkaset albo kilka tysięcy znajomych na Facebooku, a on nikogo do kogo mogą się odezwać EMC im to jest cel taki sposób życia czy funkcjonowanie w tych relacjach tak jak by dzieci założyły maski i udawały przed sobą te idealne roześmiana uśmiechniętej przefiltrowane osoby ze zdjęć, które publikują w internacie, a nie, pokazując siebie bardzo się bardzo często odrzucenia boją się tego, że ktoś pomyśli, że są nienormalni Skommer skoro mają problem na, bo nikt im nie mówi o tym, że problem to rzecz naturalna i oni też tych problemów nie obserwują no bo skoro wszyscy moi znajomi są tacy zawsze roześmiani uśmiechnięci zadowoleni pełni energii to ja też musiała taki mecz, ale MO tak myśli teraz większość nastolatków ukrywa się zasłania widzimy grupę dzieciaków, którzy są szczęśliwi są do siebie uśmiechają, a w środku są tak popęka ani jak Glenn jak trzeba i wystarczy tylko leciutko ich często dotknąć i ta szyba w środku się ran rozpada ich dziecko prezentowało taką maskę, jeżeli byliśmy w takim no właśnie niewielki relacji niewielkim kontakcie z dzieckiem mnie rozmawialiśmy nie oferowaliśmy tego czasu mogliśmy tego po prostu nie zauważyć, a tu nie chciał jasno podkreślić, że to jest odpowiedzialność rodziców ale, żeby wiedzieć coś się dzieckiem dzieje, że BOT ni KON tak zabiegać, żeby go budować i bardzo nam wszystkie ciała rodziców z motywować do tego trzeba rozmawiać ze dziećmi i nie wierzyć w to, że nastolatek się na pewno będzie buntował i że nie idzie na pewno wtedy nie potrzebuje rodzica może się buntować, ale dalej potrzebuje rodzica i to naprawdę nie kosztuje dużo czasu, żeby powiedzieć dziecku kim będziesz mnie potrzebował to Przyjdź i porozmawiamy jest też dla mnie ważne kocham cie to zajmuje kilka sekund, a potrafi dla dziecka zrobić naprawdę bardzo dużo, a czasem nawet uratować mu życia mi bardzo smutne jest to, o czym pani mówi tak no bo pani doświadczenie pokazuje, że na razie jednak wielu z nas tez samotności dzieciom mówiąc krótko funduje, ale mam nadzieję, że ta opowieść, którą nam pani w tej chwili przedstawiła opowieść o dzieciach i opowieści o ich problemach i opowieść o tym jak na to wszystko reagują raczej nie reagują dorośli mam nadzieję, że trafiła przynajmniej do części naszych słuchaczy proszę państwa pani Lucyna Kicińska koordynatorka programu pomocy telefonicznej fundacji dajemy dzieciom siła złamań kości dziękuję pięknie panią Lucyną dziękują drodzy państwo o telefon zaufania dla dzieci młodzieży działa ten numer to 1 16 1 11 tak jak mówiłyśmy, że dzięki wsparciu 2 fundacji działa do godziny drugiej w nocy to był ostatni temat na dziś ja zachęcam do kontaktu mój adres mailowy problem małpa TOK kropkę FM jestem też na Facebooku na profilu twój problem moja sprawa, ale teraz przed nami informacje Radia Tokarz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA