REKLAMA

Co w USA zmieni nowa reforma podatkowa?

Data emisji:
2018-01-08 14:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
20:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

zniszczenie akt i 5 Olsztyn Igor aż 14 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu dr Karolina Tetłak z katedry prawa finansowego wydziału prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry chcę, żebyśmy porozmawiali o reformie podatkowej w stanach Zjednoczonych reformę, którą przedstawia się jako najbardziej rewolucyjną od 3 0 lat najgłębiej sięgającą to jest reforma, która przede wszystkim jak się wydaje w tej w tym opisie publicystycznym Rozwiń » też do nas dociera głównie nie uwalnia obciążenia fiskalne dla wielkich korporacji dla dużych przedsiębiorstw ewidentnie zmniejsza to tutaj stawka zostaje zmniejszona do 3 dwudziesty 1 % 3 5 można sobie zadać pytanie na ile to się wpisuje w jakąś logikę choćby walki z rajami podatkowymi czy cały świat się ekscytują co jakiś czas z tym nie chcą się w tych krajach, gdzie jest bądź też mamy takie afery w postaci Panama tej farsie chodzi chociażby ostatnio rozwalili nagle tego rodzaju ruch w stanach Zjednoczonych czy to jest ruch w jakoś powiązane z całą tą dyskusją o rajach podatkowych czy to się w zasadzie zupełnie bez związku jak tylko wiedzieć na pewno trzeba założyć, że to jest bardzo ściśle powiązane, dlatego że stany Zjednoczone to jest największy raj podatkowy na świecie mimo tego, że oni tę nominalną stawkę podatkową rzeczywiście mieli do tej pory wysoką 3 5 % podatek dochodowy od osób prawnych to tak naprawdę w praktyce ten kraj oferuje tak wiele rozwiązań pozwalających amerykańskim korporacjom na niepłacenie podatków, że de facto pełnią rolę takiego właśnie w raju podatkowego czy też umożliwiają korzystanie z rozwiązań, które są w innych krajach i w rajach podatkowych w krajach takich osadzonych w parafiach to jest 1 kwestia druga była kwestią jest to, że misja koncentrujemy i słusznie na tej stronie reformy dotyczącej korporacji przedsiębiorstw natomiast proszę pamiętać, że nas przedstawiana Amerykanom właśnie zupełnie odwrotnie tam przede wszystkim w tych wątkach publicystycznych w tych opracowaniach przedstawiono w, a Amerykanom jak również w debacie politycznej prezentuje się tę reformę jako obniżającą podatki dla przeciętnych Amerykanów i małych średnich przedsiębiorstw co oczywiście nie jest prawdą to jest taka klasyczna podwyżka przez obniżkę, która jest tak zaplanowana, żeby rzeczywiście krótkoterminowo pozwolić obniżyć się obciążenia podatkowe dla przeciętnych Amerykanów, ale de facto prowadzi w dłuższej mierze do podniesienia podatków, a przede wszystkim do ogromnego zwiększenia deficytu pod deficytu budżetowego w stanach co też jest czymś na tym, że trzeba zastanowić jest to potencjalnie zjawisko zawsze niebezpieczne jeśli kraj zakłada zadłużenie, ale chcą się lepiej, żeby lepiej zrozumieć stan ten fenomen to co powiedziałaś, czyli podwyżka stóp sprzedano jako obniżka jak i jak to się robić dot umarzać to jest klasyk to jest taki zabieg polityczny, który się wykorzystuje od lat po to, żeby społeczeństwo zaserwować podwyżkę podatków taki sposób chcieliby, żeby byli przekonani, że to jest szczęśliwy dzień, czyli ubiera się to takie rozwiązania, które wyglądają na pierwszy rzut oka dla kogoś, kto się nieznana na podatkach jako rozwiązania korzystne, lecz tutaj takich rozwiązań jest sporo są one cały czas podkreślane w tej debacie politycznej w stanach Zjednoczonych w, więc rzeczywiście społeczeństwo na pewno to łatwiej tu przyjąć natomiast takie chwile to są rozwiązania w ten to jest to przede wszystkim obniżenie stawki podatku czy stawek podatku od Konina dość skomplikowaną progresywną skalę podatkową i z zmniejszenie różnic w progach podatkowych, że te progi są podnoszone obniżona stawka podatkowa i wygląda to w ten sposób rzeczywiście szacuje się, że około 80 % gospodarstw domowych w stanach Zjednoczonych będzie mieć po opodatkowaniu w 20 1 8 roku wyższy dochód niż do tej pory z tym, że te rozwiązania są zaplanowane już czasowo na nic do 20 2 5 roku China zostaną wyeliminowane z czasem no i zobaczą, jaki przyniosą długoterminowe rozwiązania na pewno już widać, że teraz z kolei zmiany, które zostały zaplanowane dotyczące eliminacji ulg i zwolnień obowiązujących obecnie Pontus doprowadzą w efekcie do podwyższenia podatku, czyli zupełnym uproszczeniu mówiąc to tak jak gdyby powiedzieć macie stawkę podatku w Polsce dajmy na to teraz 18 % obniżamy wam do 1 5, ale bokiem eliminujemy wszystkie ulgi zwolnienia podatkowe, więc przeciętny odbiorca takiego komunikatu czy to liczby Car, więc cieszy się, że ma obniżony podatek stawka z 1 8 do 15 % natomiast nie jest w stanie już przeprowadzić takiej symulacji matematycznych, które rzeczywiście pozwolą oszacować, jaki ten podatek finalnie zapłaci i taki sposób najczęściej się przeprowadza rzeczywiste podnoszenie podatków dla osób fizycznych, czyli dla tych, na których ciąży największy w no właśnie to jest to jest śmieszne jest to temat tej reformy to znaczy, że to podwyższanie mimo, że to jest tak, że sprzedany jako obniżka nie obciążeń podatkowych dla osób fizycznych i równocześnie zmniejszanie obciążeń dla podmiotów gospodarczych i rodziny najbardziej dyskusyjne element to jest dokładnie, jakby element całego pomysłu na narosłe rozłożenie ciężaru podatkowego w społeczeństwie to co jest architektura podatków i Stanach Zjednoczonych i globalnie to nie dotyczy tylko wyłącznie tego kraju w całej Europie praktycznie tak samo tę aferę, o których wspomnieliśmy na początku one tylko były na takim momentem uświadomienia sobie przez opinię publiczną, że rzeczywiście tak jest to znaczy, że najwyższe podatki płacą osoby fizyczne płacą pracownicy przede wszystkim na to nas wielkie koncerny nie płacą podatków z tej listy Forbesa 10 0 najbogatszych amerykańskich przedsiębiorstw każde ze 100 przynajmniej w ciągu 1 roku między 20 08 20 15 nie zapłacił podatku w ogóle 0 podatku, więc to jest po prostu globalny trend do tak groblę idealne rozwiązanie jak ma wyglądać opodatkowanie jak najniższe podatki na wielkie przedsiębiorstwa jak najwyższe na osoby fizyczne wstydu można liczyć to jest teren, który zaczął w przyszłym będzie dominować można też historycznie wykazy czy też jednak to się w Toronto w którymś momencie czy to zawsze tak było, że dożył aż do takiego w po rozdaniu myślę, że można powiedzieć, że zawsze tak było, że elity najbogatszy jej dążyli do tego na czas jeśli chodzi o ten taki współczesny układ co można powiązać z z historią wprowadzenia podatku dochodowego w ogóle ich rozpoczęciem zadłużania państwa na taką skalę, jaką mamy do czynienia obecnie, czyli związano, abym to z pierwszą wojną światową czy jest on, że taka koncepcja ogrodu mógł się wówczas zmieniła taki, że w po wtedy zmieniło się w ogóle podejście do całego tego powiatu wręcz nazwę modelu biznesowego, jakim jest zadłużanie państwa to jest przecież rewelacyjny interes udzielać państwu pożyczki i zagwarantować sobie, że ta pożyczka będzie spłacana przez obywateli podatników dochodowy jest ściśle powiązany właśnie Sojusz z tą koncepcją zadłużenia państwa, który jest następnie spłacane podatkami pobieranymi od osób fizycznych nie od koncernów od koncernów pobiera się opłaty nazwijmy to tak zupełnie inny sposób one mianowicie z pomp powołują pieniądze z powrotem w rynek, czyli mają przede wszystkim na sobie obowiązki związane z obsługą podatku przecież to są potężne koszty administrowania podatkami, które przedsiębiorstwa płacą m. in. prawnikom doradcą podatkowym proszę pamiętać, że akurat stany to dobry przykład stan większości członków Kongresu 3 proc osób, które stoją za tym tzw . a po wstępnym prawo twórcą to są prawnicy to jest też tak, że interesuje ich leży to rząd kreować prace właśnie dla tej grupy jak słyszy o upraszczaniu podatków, a szczególnie w stanach Zjednoczonych to w ogóle wywołuje uśmiech na mojej twarzy, dlatego że PiS tak skomplikowany system podatkowy obsługa tego kosztuje 400 miliardów dolarów rocznie to to są kwoty, które płacą przedsiębiorstwa rocznie za administrowanie podatkami i w tym sensie mówię, że to z pompą były pieniądze z powrotem w rynek w postaci wynagrodzeń, które otrzymują m. in. prawnicy oni potem płacą podatki jako osoby fizyczne w 14 16 za chwilę wrócimy do rozmowy czternasta 2 4 Jakub Janiszewski przy mikrofonie za mną studzi dr Karolina Tetłak z katedry prawa finansowego wydział prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy z amerykańskiej reformy podatkowej reformie, który przed informacjami powiedzieliśmy, że jest sprzedawana przede wszystkim obywatelom Stanów zjednoczonych podmiotom fizycznym jako obniżka atak na dobrą sprawę, że może się okazać się czy też okaże się, że dla większości jednak to będzie oznaczało płacenie wyższych podatków równocześnie zmniejsza się to obciążenia dla dużych firm dla dużych korporacji jak i równocześnie pojawiają się takie głosy pojawiają się takie sygnały, że część Stanów będzie próbowała odwrócić tą skutki tej reformy na poziomie stanowym czyli jakby będziemy mieli tak rozumiem w konflikcie czy w jaki w takim starciu przepisy federalne przepisy stanowe jak to w ogóle zrozumieć znaczy czy to się tak da zrobić, zważywszy na to, że jednak dotyczyć kraj jest jedynie prawo federalne sprawą nadrzędną tak przy czym tam troszeczkę inaczej cały ustrój wygląda niż w Polsce i żeby to wytłumaczyć to warto odróżnić te rozwiązania, które są tam na poziomie stanowym stany mają dużo większą autonomię podatkową niż u nas n p. gminy mianowicie tam stany wprowadzają własne podatki i miasta wprowadzają własne podatki czy mamy podatki stanowe i podatki lokalne oprócz właśnie podatków federalnych to dotyczy podatku od dochodowego, ale również podatków majątkowych w tej chwili to działa w ten sposób, że osoby fizyczne płacą podatek federalny, ale płacą również podatek dochodowy podatek majątkowy na poziomie stanowym i poziomie lokalnym, czyli w gminach powietrzne w miastach i ta autonomia Stanów pozwala na pewnego rodzaju konkurencję podatkową ARM stany mogą przyciągać niższymi podatkami natomiast te, które wiedzą, że mają bardzo dużo do zaoferowania w kategoriach ekonomicznych mogą sobie z kolei pozwoli na wyższe podatki dlatego, że to nie zniechęci mieszkańców dajmy na to, że dostaną tak jak Kalifornia czyn miast takich jak nowy Jork przed mieszkaniem i opracowaniem tam także inne stany nie mają po prostu tego samego do zaoferowania i funkcjonuje tam takie rozwiązanie, w ramach którego osoby fizyczne od swojego podatku federalnego mogą odliczać na boisku pikowane zasadach, ale podatki lokalne i podatki stanowią w tej chwili właśnie w ramach tej pozornej o obniżki podatków wyeliminowano właśnie to odliczenie dla osób fizycznych i RFN powyżej 10  000 USD co w praktyce oznacza właśnie podwyżkę podatków, jeżeli nie mogę sobie odliczyć od swojego podatku federalnego podatków stanowych lokalnych co znaczy, że w efekcie zapłacą wyższy podatek dla Stanów i miast jest to cios, dlatego że nie mogą sobie wówczas pozwolić na takie skonsumowanie tego kredytu, który dodatkowo daje państwo na nich podatki, więc pojawił się już różne rozwiązania to też pokazuje, że rośnie stany poszczególnych myślą nad tym w jaki sposób zminimalizować tępym podwyżkę, która de facto nastąpi tych rozwiązań jest kilka mówi się o takim jak przed wpłatą podatku za 20 1 8 rok 2 000 w rozliczeniu za 20 1 7 wykorzystanie takich imprez charytatywnych obliczeń, które są, które nie zostały wyeliminowane natomiast najważniejsza propozycja taka też ciekawa nawet z SP z polskiego punktu widzenia łatwiejsza do zrozumienia, bo mamy podobny system zakłada, żeby stany wyeliminowały swój podatek dochodowy od pracowników, a zamiast tego zaczęły pobierać podatek dochodowy w formie podatku od pracodawcy to jest tak jak my mamy w Polsce właśnie z zaliczkami na podatek dochodowy czy też może jeszcze czytelni ze składkami na ubezpieczenie społeczne, gdzie my wiemy, że jest część składki na ubezpieczenie społeczne prac płacona przez pracownika, a część przez pracodawcę oczywiście to jest trochę widać to już zupełna fikcja to jest tak coś co obciąża tylko ich łącznie pracownika, ale wyobraźmy sobie, że w stanach jest tak samo z tym podatkiem dochodowym na poziomie stanowym lokalnym i teraz, ponieważ wyeliminowano prawo do odliczenia podatku stanowego i lokalnego od podatku dochodowego federalnego to stany mają taki pomysł, żeby zlikwidować go zupełnie, a zamiast tego nałożyć podatek na pracodawców od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom i to de facto pozwoli na uzyskanie takiego efektu, w którym ten do tej pory odliczony podatek dochodowy lokalnej stanowi nadal będzie mógł być odliczony od podatków generalnego, dlatego że w przypadku przedsiębiorców nie wprowadzono ograniczenia odliczenia oraz VAT, czyli można powiedzieć o ominięcia wejścia oraz pominięcie ale gdyby się zastanowić nad szerszymi konsekwencjami tej reformy podatkowej w stanach czy one mogą mieć oddziaływanie międzynarodowe czy może być także te rozwiązania będą potem kopiowane powiedział rano przez innych krajów oczywiście, że tak stany Zjednoczone są pionierem rozwiązań podatkowych moim zdaniem niestety, ale taki trend od bardzo wielu lat od dekad praktycznie kopiujemy te rozwiązania, więc jestem przekonana, że część z części przynajmniej z nich zostanie recytował na na rynku podatkowym w innych krajach w tym pewnie również w Polsce, a czemu tak jest, że tak łatwo się jak wydajemy w to wkręcić wkręcić znaczy to moda, że propozycje amerykańskie zyskują takie największa zainteresowanie poparcie w Chryslerze odpowiedź jest taka, że mi się Stanom Zjednoczonym dajemy w ogóle bardzo łatwo uwodzić i na różnym gruncie począwszy od Hollywood skończywszy na hamburgerach te rozwiązania podatkowe tak samo szkodliwe jak hamburgery czarują nas fascynują i uważany jest na atrakcyjne, więc naśladujemy inna rzecz, że na bardzo często jest to robione z premedytacją proszę pamiętać, że reformy podatkowe są robione bardzo często pod naciskiem grup interesów 1 z największych najważniejszych są koncerny międzynarodowe i one wiedzą doskonale, jakie skutki reformy przynoszą w stanach Zjednoczonych podejmują działania lobbingowe, które mają na celu przeforsowanie podobnych rozwiązań w innych krajach czy można powiedzieć, że Europa jest jednak dość wyjątkowa przez choćby przez fakt z tego poziomu unijnego wyjątkowa w jakim sensie odporności na amerykańskie rozwiązania w przeciwne bardzo często ta droga kopiowania rozwiązań przebiega w ten sposób, że po w stanach Zjednoczonych podobne rozwiązanie kopiuje wielka Brytania ze względu na bliskości kulturową językową, ale również podejścia do do biznesu, a następnie kopiuje się to z Unii Europejskiej właśnie na podstawie rozwiązań, które wprowadziła wielka Brytania czy można, że takie z Mińska wezwanie tych rozwiązań jednak jest dość wyraźne tak ewidentnie taki jest taki trend mamy do czynienia mogłabym podać przykłady, którym pewnie słuchaczom niewiele powiedzą, ale z bardzo bardzo wiele takich rozwiązań, które my wprowadziliśmy n p. w ciągu ostatnich 5 lat faktury w stanach od kilkudziesięciu lat obowiązują mniej było widać w nawet w środowisku takim akademickim w Europie jak one są stopniowo rozważane dyskutowane wprowadzane właśnie w różnych formach w innych krajach potem trafiały na końcu do nas i wraz z nimi też męczymy, a czemu nazywasz szkodliwymi szkodliwymi z tego względu żona prowadzą do ugruntowania takiego systemu, o którym cały czas rozmawiamy dzisiaj, czyli systemu, w którym najbiedniejsi płacą najwyższe podatki, a najbogatszej i przez to rozumiem przede wszystkim koncerny międzynarodowe płacą najmniej i równocześnie nie ci najbiedniejsi niekoniecznie ma tego świadomość, a to dochodzi żywo nimi zupełnie świadomości tylko wtedy to może działać od czy masz poczucie, że dla kogoś, kto tak jak ty mógłby zarabiać niezłe pieniądze od, których też musiałby odprowadzać podatki za tytuł o tzw. optymalizacji podatkowej czy ktoś, kto doradzał, by jak omijać w pewnym sensie obciążenia podatkowe, że to są te osoby, które najlepiej rozumieją, jakby cały ten system nie zawsze ja widzę duże różnice w taki w rozumieniu podatków chociażby w Polsce w stanach Zjednoczonych u nas się bardzo koncentrujemy na takiej prawnej znajomości przepisów często nie myśląc ani w kategoriach ekonomicznych ani niestety nie myśląc o takim użyje słowa z solidarnościowym rozłożeniu ciężaru podatkowego w społeczeństwie i przeciętny doradca podatkowy rozgrywała w interesie klienta nie mają jakiegoś obrazu do czego doprowadzi nawet często nie mając od poczucia rząd sam jest przecież w tej grupie, która ponosi tak naprawdę ciężar podatkowy tego, że najbogatsze nie płacą podatku to to co nie działa w próżni przecież ktoś musi te podatki płacić i jeśli to nie są koncerny na to to są najczęściej właśnie osoby fizyczne w tym obsługujące te wielkie koncerny dziękuję bardzo dr Karolina Tetłak z katedry prawa finansowego wydziału prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego była państwem moim gościem dziękuje 14 3 5 za chwilę informacje program przygotowała Agata Majewska analizował Kamil Wróbel Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!