REKLAMA

Przypominamy rozmowę z Piotrem Stankiewiczem - autorem ''Sztuki życia według stoików'' (powtórka)

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2018-01-14 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo Wiktor Osiatyński witam kolejne audycje zrozumieć świat naszym gościem jest dzisiaj pan Piotr Stankiewicz pan Piotr Kania Sakiewicz jest fizykiem i filozofem jest z autorem książki sztuka życia wg stoików jak żyć mądrze dobrze jeszcze w Liwie i oczywiście jest to bardzo ekscytujący temat i książki i mam nadzieję, że nasze rozmowy dobry wieczór panom galerie czy pan dobrze wiecie państwo proszę podać się przechodzi to nie jest rzadkie też dosyć częsta, ale w Rozwiń » pana przypadku przychodziło się z fizyki do filozofii przyjemnie znaczy w pewnym momencie po prostu zauważyłem, że fizyka czy w ogóle naukowe podejście do świata, które mnie na kilka lat życia wciągnęło bardzo i które wielu ludzi dzisiejszych czasach wciągana zauważyłem, że rynek nie starcza mi nie nie nie nie wszystkim potrzeby spełniają postanowiłem nawet takiej kąpieli przejdę filozofii gdzieś konkretnie wróci, bo się w Zawierciu, licząc zaś wcześniej, ale po prostu postaram się temu poświęcić partyjnej to się chyba sprawdziła a kto pana zaciągnęło ról w pociąg mało co przyciągnęło zaciekawiło uchem Richardson perony z mało znany w Polsce żyło w tym od 8 80 0 osiemdziesiątego siódmego do sześćdziesiątego siódmego roku, czyli już po prawie 5 0 lat nie ma go między nami co pana w jego filozofii wydało się interesującym pociągają być może to właśnie jest niszowa i mało znane, ale bardziej seler 1 100 po pierwsze nie jest do końca prawda, że SNB jest niszowy mało znany, bo plan być może faktycznie stek drugiej lidze i choć nazwiska filozoficzny Namysł nad powinien być wyżej powinien być pierwszy w, a co mnie przyciągnęło ono przede wszystkim chyba wszyscy w 3 ciągną mnie jego maksymalizuje, jakby bardzo głęboko bardzo radykalną szczepionką na jego test i poglądów i taka konsekwencja, z którą oni sobie stawiał jak również Zelmer na badanie maksymalnej samych tez czy też postulatów moralnych i postulatów zachowań samych tez filozoficznych bardzo celnie wychwycił maksymalnie, gdyby nas wyróżniać maksymalnym etycznym znacznie mniej napędzany stoicyzm mem jak również radykalne Szczygły głębokość stawiania pewnych pytań i spraw to są powoda przykład takiego pytania, bo nie ma wśród nas zbyt wielu filozofów na trzynastym miejscu haczyk, gdy n p . tak radykalnego pytania stawianego przez ransomware przede wszystkim ten był pytania aksjologiczne, czyli na starych wartości pyta i jedno konkretne pytanie z tym pan chyba najdłużej zmagał się jest to czym jest wartość znaczy jak zdefiniować rzeczy wartościowe i o co taka definicja, iż powinna opierać, w czym chwalić ugruntowane i w tym biegu długiego wg Marksa włożonej pracy, lecz nadal jest zdecydowanie wożony po pracy, ale też nie chce podać żadnych konkretnych powiedzie generować będzie tam całe życie, by nie był zadowolony całe życie poszukiwał i chociaż Grecja najmu przychodzi do mnie do mistycyzmu, jakby żadnej sferze rzeczywistości takiego ugruntowania nie znajdował, jakiego chciałem go potrzeba rzeczywiście proste pytanie czy to jest konieczne, żeby ta definicja wartości była w czymś ugruntowana tak radykalnie, ale jeżeli tak jak on jak pan filozof jako filozof wnyków także po części jako autor tej książki o sztuce życia zajmuje się teorią wartości to nie musisz mieć jakiegoś tam szablonowe, do którego te wartości i mierzyć jak co Niczyje no właśnie to jest pytanie czy taki szablon musi być, czego być nim teraz panu zadaję to pytanie czy dla pana jako filozofa ze stolika filozofa zajmującego się teorią wartości musisz też taki szablon, czyli to znaczy proszą o sprecyzowanie pytania czy dla mnie jako dla mnie czy dla mnie jako osoby, które przekazuje wiedzę z tej szkoły, by ta co oczywiście dla pana dość, że dla pana jako Piotra Stanke dla mnie RSA i to nie nie musi być takie szablony testujące 800 właśnie ważne, żeby go nie było, bo w momencie, kiedy zaczniemy się posługiwać szablonem jakimś zamkniętym z kodeksem etycznym moralnym na to dość szybko natrafimy na duże rasy i duże problemy bezpieczeństwa, które daje kodeks etyczny czy kodeks wartości tych w zamkniętym klasycznym DK Gowin znaczeń jest bezpieczeństwo bardzo niepozorny powierzchowne i oczywiście na nie ukrywam, że tak jak stoicy inaczej trochę na to patrzą tak moje osobiste zapatrywania nasze na pewno odbije nadinterpretacji stolicy ma teraz do niego przejdziemy jeszcze chciałem pana zapytać raport jak pan się zajmują orgiami bym chciał wiedzieć co to jest ich też próba powiedział naszym słuchaczom co to są w Porębie jako pewien problemy moralne tu żyje jazzem akwariami Steinmeier powiedział napisał pan w takim swoim wyznaniu osobistym, że interesuje mnie teoria wartości aksjologii jako taka, a w szczególności o Poli US and Erykah Badu chodzi, a po jej problemy, które wydają się stanowić immanentną częścią aksjologii, a także specyfika refleksji nad wartością, by wystąpić strona medalu teraz miasto jest Norymberga, że one to znaczy el Zandberg przede wszystkim euforię u niego są apolityczni sprzeczności problemy paradoksy w Żninie redukowanie redukowane, jakby pogmatwana Ania one były czymś co sprawiło, że on nie do końca różne ważne napoje różne padają one być czymś co sprawia, że nikt mu się nie udało swojego systemu filozoficznego domknąć zamknąć 1 zamkniętą spójną wspólną całość, bo po prostu się rozwodziła tego było cały czas zbyt duża i w pewnym momencie słaba na wierzchu głowy jakiś przykład topoli takiego sprzeczna jest sprzeczna wewnętrznie rozwiązanego problemu przybysze mogli po rozwiązywać w przyszłości nie będzie można zaś Napoli Walter czy Niemcy że, choć jego opory, ale całą pewnością takim najbardziej, ale znanym paradoksem czy właśnie podjął stoisko, żeby wykonać krok starannego stolicy mu, o ile jest twierdzenie, że nie ma dobra i zła poza dobrem moralnym to jest coś co funkcjonuje jako taki paradoks, jakby na problem teraz nie ma obiektywnego dobra zła tylko moralne dobro zło tylko po co czynił dobro albo zła w sensie moralnym natomiast źle wg stoików nie ma zewnętrznego dobra i łanie to nie jest tak duże 3 sprawy i wydarzenia, które się dzieje w świecie mają same siebie jakąś określoną wartość tylko i wyłącznie to jakiś sposób my się do tego odnosimy koło nadaje Warty to ta podlega wartość Iwaniuk dobre lub jako złe to szybko teraz przejdziemy do stolicy znała wcześniej co do książki, a może słuchaczom powiem książka jest gruba 5 2 5 stron jest to książka, która składa się z rozdziału leków właściwie ułożonych w 7 częściach te części każda ma tytuł jakiś rozdział i każdy rozdział składa jest niezwykle interesująco zbudowany pełne składa się z Pańskiego krótkiego wprowadzenia, który ma podtytuł w pigułce puli są fragmenty te fragmenty to są cytaty przeważnie Seneki Marka Aureliusza i bardzo dużo etykieta, czyli myślicieli stoliczki i potem jest pana komentarz tak jak i układa się ta książka tak dokładnie tak jak ta struktura nam jak pan powiedział można wczytać się w dowolnej kolejności tam otworzyć w dowolnej strony taki jest pomysł intencja autora takich jeszcze ważne, że w tej książce nie ma mowy o zgodności z naturą z rozumem niema mowy o losie co determinizm nie nie ma w nim żadnych porad w niemal w tej książce żadnych porad jak żyć tak przynajmniej pan napisał o tej książce, że pan od porad jak i w jaki sposób się wystrzela, a dla mnie cała książka ufności jest brak męczyli się zbiorem ponad dach zależy w jakim sensie co rozumie poprzez porady jak piszący o zakończeniu, z którego pan gazety dowolne książki nie zawiera porady nie ma myśli pan, że ona nie daje odpowiedzi na konkretnego życiowe pytania w taki jak czy pracować w radiu TOK FM czy pracować w telewizji Republika czy Polska 19 z niego wyjechać czy wziąć kredyt we frankach czy nie brać kredyty we, ale dla stolika obok nie ma śladów dna no właśnie za to Michalskim i właśnie tam chodzi, ale wiele osób oczekuje czy stoicyzm jako takiego czy w ogóle od literatury, jakby takiej strefy parkingowej poradnikowe jej oczekuje od niego jak żyć kontakt oczekuje bardzo konkretnych odpowiedzi i w pewnym sensie zadaniem jest postęp, bo pokazali, że taka prawdziwa uczciwa porada i ud i parada stoiskami Małek był musi się zacząć od tego, że to powiemy, że sorry, ale tak tego typu odpowiedzi nie będzie, bo nie chodzi o to, żeby uciec w wodzie od odpowiedzialności, żeby nauczyć się brać odpowiedzialność za te wybory i za te decyzje GITD, jakoby macie dobrze dotąd przeszliśmy do istoty z katolicyzmu w pana ujęciu czy pana iPod papież to jest pana interpretacja i czy dobrze zrozumiałem, że właściwie w 2 zdaniach dałoby się ująć w powinno się zajmować się pani zajmować się tym co od nas zależy, a nie tym co nas nie zależy i zależą od nas to tylko to co zależą od nas w całości od początku do końca, a po drugie, że my sami jesteśmy źródłem naszego szczęścia nieszczęścia tak uważa pan ryzyka poprzez rozumne to teraz pan pisze w swoje książce czy moglibyście rozwinąć bardzo długo, ale proszę bardzo klarownie krótko i jej osobą powiedział tak jakbym jeżeli pan mnie zapytał ty weź mnie coś takiego powiedział, że są rzeczy są na świecie zależna od nas niezależne tylko te, które w całości od nas zależy też są zależne powinniśmy się skupić znaczeniu podchodzi do świata chwytać świadczy wyłącznie przez te rzeczy, które od nas zależy to oraz nauka wyobrażeniach jej zdanie sobie konieczność zdania są sprawy, że żyjemy nie w tym co się dzieje wyobrażeniami o tym co się dzieje to jest jakby w mojej interpretacji to jest punkt początkowy to jest dokładnie treść pierwszych 4 rozdziałów książki tam jest najlepsze streszczenie, jakie byłyby w stanie w przedstawić program się pan taką rzecz, która mnie właściwie trochę zdumiewa i zaciekawia, że porozmawiać uważa pan, że nie istnieje możliwość dostosowania ich nie istnieje możliwość dostosowania etyki stoliku do współczesności tak pan na razie istnieje możliwość wystosowania nie jestem taki pewien czy w oczy, w czym na pewno chcę mogę mogę rozwinąć ten bronił Marian Hajduka incydent chodzi o to, że stoicyzm jak pewnie słuchaczem się orientują jest filozofia starożytna, czyli filozofia, która powstała w epoce starożytnej antyku 30 0 przed naszą erą kod przed wami nic do roku 2 setnego wyświetlał Marka Aureliusza i potem jakby przestała trwać instytucjonalnie to znaczy przestała istnieć jako szkoła natomiast istniała jako dalej oddzielającej siły jako stały punkt refleksji moralnej, jakbym teraz tak orzekł, że minęło 2 00 0 lat robię tego czasu jest, by zadanie, który jest wystawy i wyzwań presji, by starać nie tylko ja, bo taki nurt odradzania stolicy na nas dosyć powszechny jeśli jest zjawiskiem, na który nie tylko nie obejmuje testy pytanie jak ten stoicyzm powinien wyglądać jak i jakby on wyglądał, gdyby inni nie przestał istnieć jako szkoła w roku 1 80 naszej ery, gdyby przez 2 00 0 drzew ewoluował zmieniał się dostosowywał się do zmieniających realiów politycznych społecznych filozoficznych innych jak wygląda dzisiaj RDS oczywiście zawsze trochę taki skok wiary nadal nie można tego wiedzieć na ten temat mają wciąż jest próbą odpowiedzenia właśnie do pytań i teraz wracam do tego co pan być na początku to nie chodzi ani o to, żeby jak zwykł z punktu większość twardego Trybunał powiedzieli stoicyzm się zdezaktualizowała zbliży się nie zdezaktualizowało, a ani też nie chodzi o to, żeby jedyną siłę dostosowywać je w zupełnie zmieniać doktryny z tej, żeby tylko dostroić do wymogów wąsko rozumianej współczesności chodzi o to kto trochę z amerykańską konstytucją to też chyba tym pisze w imprezie jest w wywiadzie 1 z zewnątrz nad rzeczy napisane dawno temu, nawet jeżeli literalnie nie do końca stosując, jakby nie mnie nie obejmują pewne rzeczy, które są dzisiaj przy odpowiednim wysiłku interpretacyjnym i przepowiedni tradycji interpretacji poddadzą się, jakby z ducha tych rzeczy da się wyprowadzić rzeczy obejmujące współczesność i aktualny wiek, by taki był taki był znany z ja zauważyłem czytając książkę, że są 2 elementy, które by pasowały do współczesności, ale raczej do współczesności świata Zachodniego świata w ogóle, czyli silny nacisk na autonomiczność na noże być autonomicznym, czyli postulat autonomiczność w ogóle w w stolicy nie znam jeszcze zew był zachodnia, jakby to w nurcie cywilizacji zachodniej stoicyzm jestem stałym punktem odniesienia stałym punktem moralnej refleksji więc, jakby zgadza się tak to niewątpliwie jest to ta książka z tradycji zachodniej z tym, że nie znaczy nie zachód zaoferowali za oni w rywalizacji strachu w nogach był początków zachodniej cywilizacji chociażby fragment zachodniej cywilizacji GT autonomiczności, bo mniej tak, ale myślę, że bardzo cenię to one widziałyby zachodnie książki polega na tym, że ona na jednostkę podmiotowość tak podmiotowość jednostki na autonomię jednostki ma w stawie duży nacisk i to nie tylko ta książka to w tej chwili w ogóle w tym znaczeniu tak jak najbardziej to co pisze pan również w części czwartej piątej książki czwarta część ma tytuł Carrolla w świecie część piąta rola innych w świecie powiatu wieczerzę to też pasowałoby do Zachodniego świata dzisiejszego, ponieważ te rozdziały i filozofia w nich zawarta troszkę od dzieła człowieka od innych to się wiąże z autonomiczną częścią, ale tak jak wiele kultur dzisiaj funkcjonujących istniejących kładzie nacisk bardziej nawiązanie na to co jest między ludźmi na wspólnotę to te postulaty stoiska, o których pan pisze to głównie po bracie oddzielają człowiek od innych ludzi jednak nie wszystkie to po pierwsze, niemniej jest dużo prawdy co pan powiedział i w pewnym sensie, jakby 1 z większych problemów w katolicyzmie, które są, w których siedziby, które są trudne, jakby nie redukowane w tym sensie, że nie da się moim zdaniem nie da się w żadną retoryką omamić i ominąć jest właśnie prolog odniesienie się do odniesienia się do drugiego człowieka czy to na poziomie miłości przyjaźni czy w ogóle społeczno-politycznego zaangażowania, dlatego że stoicyzm kładzie tak dużą tak duży nacisk na autonomię moralną tak duży nacisk na właśnie odpowiedzialność jednostki każdego pojedynczego człowieka, że istnieje pewne ryzyko, że w tym się o odniesienie do drugiego człowieka do innego trochę się zagubił i na to trzeba bardzo ufa aż strach i oczywiście w książce stara się o ich może na to uważać Stelmach lodowe w ten sposób, żeby nie stać się za bardzo i o tym, wpisie zakończenie rozdziału lokali, gdy rzeszy czy każdy błądzi nazwę rachunek, że nie możemy się stać oswoili to znaczy w odniesieniu drugiego człowieka, który poza sferą naszej kontroli i fizyczne i moralnej nie powinniśmy ich zbyt łatwo popaść ani żadną odlot kogoś niż potępianie ani w o odcinanie się od tego od dróg leśnych na zasadzie ja jestem wielkim strajkiem mać inni pewnie będą grubą kreską oddzieleni i o tym, pisał też wprost Marek Aureliusz jaśnie nam Marek Aureliusz Szatan komentuje, że inni ludzie jakby płynął z nami tym samym statkiem czy spółki miastu kują się z nami w tej samej sali gimnastycznej i powinniśmy być dla nich wyrozumiali przecież tolerancja to 9, w które jest życzliwa akceptacja tolerancja tak myślę, że myślę, że te są dobre określenie, więc w drogę, gdzie te 2 elementy autonomiczności może trochę indywidualizmu Jakow współczesnych, zwłaszcza dla człowieka Zachodu elementów stoicyzm, ale jednocześnie jest element taki, który moim zdaniem czyni go niesamowicie trudnym w rozdziale dwudziestym w ich części się mylicie się w pięknej zresztą dziękuję bardzo pisze pan, że szczęście wcale nie jest w bloku na odległe iluzoryczne przeciwnie jest dostępny na wyciągnięcie ręki łatwego uchwycenia i w PIT pyta pan jak zaradzić tym groźnym wyobrażeniem, które od nas od szczęścia odpychają licytuje pana bardzo prostą Otóż powinniśmy krytycznie podchodzi do wszystkich wyobrażeń o tym co jest niezbędne do szczęścia koniec cytatu i teraz pisze pan to w społeczeństwie, które od 15 18 lat jest coraz bardziej konsumpcyjne w społeczeństwie ulg i telewizji minionej Miss internetu vanem z oczywistych wszystkie potęgi i siły świata wmawiają w nas, że musimy mieć to albo owo zdobyć jeszcze coś innego oby z tego nie będziemy szczęśliwi i co stoi na to wszystko co nas otacza las nie wymaga to ma do stolicy stanu w czasach antycznych był właściwie trudno filozofią wymagającą, ale społecznie w jakim sensie łatwą nie tak trudno niech się nie wymagał heroizmu natomiast to co pan pisze, żeby krytycznie podchodzi do wszystkich wyobrażeń o tym co jest niezbędne to niemalże wymaga heroizmu dzisiaj do nieba mają podejście są też takie lekko zabarwiona konserwatywny w tym znaczeniu, że uważam, że tak samo trudno jest trudna czy łatwo jest być tym kim dzisiaj bronią w starożytności to znaczy co do zasady się nie zmieniła styl znaczeniu, że pewna podejście do świata na gest tak samo trudne teraz jego kiedyś natomiast niewątpliwie zmieniło się krąg tych 2 tysięcy lat w społeczeństwie w świat wiążemy z bardziej konsumpcyjnym bardziej oparty na dobrach materialnych w znaczeniu dla samych dóbr, ale też jest bardzo silna presja na zdobywanie i korzystanie z tych dóbr materialnych z tym, że samo to nie świadczy jeszcze od nie jest jeszcze dowodem na to, że trudniej być z tej 80 był kiedyś, bo to jest jakby nacisk w 2 strony z 1 strony jest ten nacisk, jaki pan powiedział telewizji reklamy, że trzeba kupować Miedź coraz więcej jedno szewską Andrzeja Dziadzio artylerzyści z Albanią niż tych lat co się ma jak szczelność była niegdyś do destynacji, żeby być niemal 30 i siebie poprzez właściwe te rzeczy, a z drugiej strony są silne prądy w ogóle jak również rondo zrozumienie stoicyzmu, które są bardzo ascetyczne, który właśnie Kazio to wszystko porzucić zdefiniować się negatywnie poprzez negatywne w odniesieniu do tych rzeczy jeśli moja propozycja jest taka, że ani 1 ani drugie podejście nie jest ostatecznie w rozwiązaniu z tego powodu, że na ich dostojnik, a nie musi żyć przesadnie sceptycznie Aninie musi nie powinien ulegać każdy reklamami, które zostały, a czy nie jest to trochę tak czysta ojczysta była fantastyczna filozofia dla stosunkowo niewielkiej liczby pochówków właścicieli niewolników, którzy zajmowali się życiem ich bytem i t d. a oni sobie mogli dokonywać wyboru wyobrażeń wyboru poglądów i t d . i że demokracji, gdzie nie ma tych niewolników pracujących na tym garstka jest trochę trudniejszy inaczej 1 pięknie pan siłę mnie tu podejść od strony takiego właśnie społeczno-politycznego wytłumaczenia, ale tak, by pytanie można wrócić, bo równie dobrze można powiedzieć, że być może lepiej jest tak powiedzieć, że w stolicy to właśnie filozofia dla niewolników, którzy mają wszystko ogarnięte wszystko ma załatwione nie muszą się martwić może tylko dostosować do zasad, których na czym pan liczyć z góry, a pytał pan nie może Michał tak muszę to podoba w Inzell niewolnikiem znaczeniem dosłownym nie miałem przyjemność rozmawiać jeszcze, a w pewnym sensie niewolnikami jesteśmy wszyscy więc, by idea jest taka że, że oba te punkty widzenia są trochę przekłamane stoicyzm jest dla każdego i dla pana, który niewolników posiada i dla niewolnika Sensus trik, jaki nas wszystkich, bo od czasów starożytności liczne w naszym kręgu kulturowym zjawisko niewolnictwa na taką skalę nie występuje jego wycenę Massey czy to przesłanie stoi sprzedaż moim zdaniem zastosować dla każdego PZ większość ludzi i to właśnie treść tej książki, których wymagane to jeszcze jedno z takich ogólnych rzeczy będę chciał potem do pewnych zasad przejścia, ale taka rzecz, która dotyczy właśnie może współczesności czy przydatności pan w tym w swoim oświadczeniu o tym dlaczego pan takim wypowiedzi na temat swoich rzeczywiście napisał pan, że interesuje pan w szczególności pana interesuje nie to znak zapytania zamknięty nas też możliwość dostosowania tych historyków do realiów i wymogła na zjazdach wydanie pytam pana losem, jakiego zdania jest też możliwa jest na pytanie czy czy też można korzystać z dnia zabił ojca ciasta z kim rozmawiamy czy społeczna polityczna niewolnicze układy Trybunał w starożytności konteksty kulturowe to one definiują wytwarzają swoje filmy stałyby na jej temat 1 we znaki czy właśnie ta może być obowiązujący dzisiaj moim zdaniem może być obowiązujący dzisiaj Toya mostek w tej dziedzinie dla mnie najtrudniejsze pytanie dla mnie są czyszczone wożenie dla mnie osobiście, bo mam chyba twardo stoi tylko stosunek, ale na pana i dla filozofów historyków kasując pan przedstawia się podstawowym elementem całej reszty, żeby nie bać śmierci, jeżeli boimy się śmierci to boimy się całej reszty życia oboje misia boimy się tego co w życiu nas spotyka tego co mamy czego nie mamy i nie musi śmierci to po lesie niemile był 1 z głównych postulatów, a tu nie ma zaskoczył, bo akurat jej, żeby zdać tylko sprawy słuchaczom i 1 z rozdziałów książki w czasie 4 9 wydziałach jest rozwijanie burz i śmierci i które dokładnie o tym, mówi natomiast jestem zaskoczony, że pana akurat o podium, dlatego że nocą z mego punktu widzenia nigdy nie wydawało mi się, że do nieba niż śmierć jest aż tak kluczowe wyznaczy ono, jakby faktycznie tak opisuje pewne schematy myślowe, które mówią o tym, że będziesz przestaniemy bać śmierci, które zebranej sumy wszystkich strachów teraz czeka to automatycznie, gdy strach mniejsze aż się rozejdą tak mamy wprawdzie ze śmiercią złowieszcze niczym natomiast rzeczywiście stoi śmierci jak panicznie bać nie powinien natomiast gdy jednak jestem zaskoczony, że ta akurat pan tak bardzo uwypuklił bardzo dziękuję, dlatego że jednak ten element chodzi mi zapach lawendy są może wiele otyłych mieli od kiedy tak ciężko się uporać z wieloma zwalnia nas rozmawiam mam wrażenie że, gdyby ten rozdział Praha traktatach umorzenie w próżni ale by wiele osób nie boisz śmierci tak bardzo pewnie właśnie rzeczy w życiu to trochę jest wdrożenie takich piosenek każe ich śmierci źródłem strachu w życiu człowieka rozmawiałem z wieloma osobami masz wrażenie, że artysta w Lesznie, która jawi się marzy o takie prace w naturalny koniec aż strach jak prawdziwe problemy z uprzednio i właśnie wżyciu z nimi czynności objawień w pewnym sensie pozostałe 2 7 rozdziałów byłoby, gdyby Kasia i zmienia, ale oczywiście każda nie dla mnie to jest o tyle ważne, że kiedy szukałem tego w odpowiedzi na pana pytanie nie znak zapytania dostosowanie stolicy mogą dzisiaj to 1 z głównych różnic, w którą widział między antycznym Rzymie ma dziś wyższymi czasami też stosunek do śmierci jednak to, że wtedy ludzie opuszczali sobie krew to był naturalny koniec życia i po także, że zginęło ich dużo ludzi umierało śmierć była, tym bardziej naturalnym społeczeństwie dzisiejszym to samobójstwo, jeżeli nie jest nawet karany tuż po tym, jak pada, ale z Turem eutanazja jest właściwie z wyjątkiem 2 krajów całkowicie odrzucona, w którym życie zostało uświęcone ponad wartość samego człowieka to to ten stosunek do śmierci dzisiaj chyba jest inny to znaczy ja nie jestem ekspertem ani w dziedzinie prawa do eutanazji ani bez sensu stricte w historii starożytnego Rzymu czy Grecji nie miałaby do końca czy chce się spierać w tym punkcie natomiast na trudnym nie zauważyć, że wychodzimy niedawno pierwszego i ta pada w stanie Oregon w USA jest 9 letnia dziewczyna, której chora na raka popełniła samobójstwa to znaczy eutanazji w Browarze tam jest legalna i czasie spotkało z bardzo dużym i Tomek były relacjonowane obszernie w internecie i to się spotkało bardzo dużym w i zrozumieniem i bardzo dużo taką właśnie ciepłu akceptacją tego aktu jest sama o tym, pisemnie stronie internetowej sztuki życia wg stoików, na które oczywiście zapraszam, jakby z reakcji Czytelników z w naszej grze akceptacja takiego rozwiązania tego zakątka, gdzie dość powszechna ona oczywiście politycznie jest nieporównanie mniej zinstytucjonalizowane niż w starożytnym Rzymie, by nie to nie jest taki wzór jeszcze, że się sobie to krew wpuszcza w życie wchodzi w życie aktu opisy scenek ujął natomiast myślę, że coś się w tej materii zmienia, jeżeli miałbym się zgodzić się zgodził się fakt, iż zgodził pod tym względem, że faktycznie trudne stoi jakby nie KW izolowanie śmierci, by zaakceptowani jako część życia, o którym można należy rozmawiać, w którą można samemu przywołać w formę samobójstwa, jeżeli to jest konieczne, żeby to jest faktycznie elementem stoickim tam faktycznie być może grosza podkreśla się kłóci z horyzontem to z tych reakcji internautów w nosie, że może nie tylko zresztą przychodzi pora na trochę więcej stoicyzm wrócimy do tego po chwili rozmowy dziękuję, bo witam ponownie Wiktor Osiatyński rozmawiając z panem Piotrem Stankiewicza mojego książce z 2 sztuka życia wg stoików w tej części chciałbym porozmawiać trochę o samych zasadach stoicyzm, a to, dlatego że pana książka mnie zaszokowała bar zaszyć się w takim razie, ale za nią zadań Wilno tego nie wiem teraz się okaże zaszokowany jest dosyć pokrętny sposób zacząłem czytać książkę też przeczytałem rozmowę, którą od w pewnym momencie zrobił pan Łukasz Ługowski i to mnie zaciekawiło potem przeczytałem książkę i zorientowałem się, że pan drogą filozoficzną doszedł do pewnych zasad życiowych czy przyjął od stolików, do których ja inną drogą sam też dosiadł mnie co kryje mnie czy nie tajemniczy jest tego lata w tym programie, że jestem niepijącym 3 2 lata alkoholikiem i że bardzo wielkim dla mnie drogowskazem klub jest program 1 2 kroków anonimowych alkoholików i nagle biorę książkę, która nic z tym nie ma wspólnego i w ogóle tego nie ma i właściwie prawie wszystkie zasady, których nauczyłem się z wielkim mozołem w tym programie zmniejszą począwszy od zdaje się, że jednak od Marka Aureliusza pochodzącej z modlitwą pogoda ducha Boże użyliśmy pogody ducha, abym godził się z tym, czego nie mogę zmienić odwagi, abym zmieniał to co zmienić mokre i mądrości, abym odróżniał jedno drugiego dostał i teraz musi skomentować nie mogliśmy pozostać w bardzo się RMF bardzo ciekawa rzecz, bo po pierwsze, gdyby skomplikowane tłumaczy, skąd ta struktura komentarza, by kilka zdań po pierwsze to jest bieg tradycyjnie się mówić o dochodzie Marka Aureliusza i a z tego tria Marka Aureliusza z nami nie padało nie będzie takie sformułowanie w tym brzmieniu, a inne duże na jakość działania w rozmyślaniach nie wziął też ludzie, którzy mają te średniowieczne z dużo płynnych po drugie nie ma znaczenia jest absolutnie Arce stoiska myślę dokładnie, jakby w kapsułce stolicy w ten sposób można streścić po trzecie i prawa mamienie zaraz też rozmawiać pewnie 1 kwestia dodania do Boga będzie tam pada sformułowanie Bożena to tak jak on jest zarówno anonimowych alkoholików jak i w stolicy imienne, gdy jest to dodatek dodatek, że Bóg jako siła wyższa jakość ich rozumiemy to oczywiście miał nawet mówić, jakkolwiek nie rozumiem, ale nie rozlewać na wtorek z drewna adwersarze jest taka, że to nie jest tak ja tak to jest dla mnie stoicki w tym zna, żeby to jak kolejki rozumiemy w stolicy jest natomiast ich z całą pewnością nie odwołują się do chrześcijańskiego Boga, a to daje 3 i do jakiego mogę się odwołują to jakby jest bardzo skomplikowane i inna na pewno nie nie należy wysuwać na pierwszy plan w dzisiejszym rozumieniu stolicy to taki powstał, a to się tam modlitwa o pogodę ducha mieści się w pana w pigułce dotyczącej rzeczy zależna jest zależna słynne niezależne od nas jest to co jest zewnętrzne wobec nas naszej woli, a więc pogoda polityka międzynarodowa niż innych ludzi nasz status społeczny, a także nasze zdrowe zdrowiej żyć zależy od nas natomiast to co bierze poziom początek naszej woli, czyli wszystkie nasze stany ducha i usposobienie obrażenia postawa wobec świata wszystko aprobaty dezaprobaty wszystkie pragnienia i odraza i w tym punkcie jest absolutnej stopy, a więc u nas, a proszę pana to się, mówi że od nas zależy PIT-u Price and Six, czyli ludzie miejsca i że trzeba nam one od nas nie zależą od teraz Moskal trener Marco roll et wypłacane dla Marka Aureliusza z dokładnie czystej komercji dowiadujemy się z badań zjazd 100 % na stałe jest zależne są od nas nasze myśli czyny i dotarła nazywa wyobrażeniami my nazywamy myślą, że to jakiś sposób myślisz tak się zresztą dokładnie tak, aby zgodnie z tą ich, by tym samym Panek powtórzy innymi słowami to co mówisz na początku lat to co pan na początku, że tylko rzeczy leżą na 100 % od nas zależy od ludzi miejsca i że czyli co zewnętrzne ściany w żadnym stopniu niż 0 tak, ale mówi pan teraz on myśli o wyobrażeniach i mówi pan o tym, chciałbym trochę pogrążyć w prasie oraz niestety muszę prosić Czytelników o wybaczenie wagą styliście się państwo zapewne dużo sporów między nami w tej części nie będzie tylko raczej różne interpretacje i 3 podejścia jest między mną, a pana Stankiewicza różne podejścia do tego samego zjawiska Otóż, jeżeli mam jakieś zdarzenie zewnętrzne i to wspaniale wychodzi z takim instrumencie, który do mnie ktoś nauczył, kiedy pracowałem nad sobą dziennik uczuć, żebym napisał sobie poczułem złość, kiedy żona widziała samochód wiem, bo tylko, kiedy też pierwsza rzecz nie mam nabrzeże poczułem złość, bo coś jest Hanna Brendel rzeczywiście autoironia Golicyn tak oczywiście w momencie, kiedy zasugeruje Mertens przyczynowości Kate Bush poganiał minister jest problemem było to, że obwiniamy kogoś innego zabieramy się wolność wyboru i ja również stwierdzamy, że z rządu naszego samopoczucia jest coś zewnętrznego, a komisja, ale to tylko pierwsza część szkoły, którą ja przechodziłem od Stefana Johansson Mar my tego uczył istotnych dla Meksyk potem MOL drugie zdanie zastanów się jak poczułeś tę złość zobaczyły, że nie ma samochodu to co wtedy pomyślałeś jak to wpłynęło na twoim mózgu i drugie zdanie byłoby takie pomyślałem jak ona mogła wziąć ten samochód bez pytania i złość spotęgowała albo pomyślałem co się stało czemuś tam pojechać czy mogę być jakoś pomocny i tam myśleć zamieniła złość troskę i złość osłabła dla mnie to drugie zdanie co ja pomyślę pod wpływem pierwszej emocji pierwsze rozpoczyna jest istotą odpowiedzialnego rozwoju świadczy to byłoby ono Islandczyk w pana znajomy jest stuprocentowym strajkiem tak dokładnie z żywcem wyjęte ze stolicy zoomu inaczej pewnie trochę ujęte w nasz cel tak to dokładnie stolicy stolicy mówią, że przestrzeń wolności autonomii właśnie źródło szczęśliwego życia jest w tym, że między tym co nam się zdarza, a więc jest reakcją jest właśnie ta szczelina, gdzie my możemy zareagować tak jak chcemy, czyli właśnie, żyjąc odpowiedziałem, że pana zaciekawić, ale i Islandczyk Stefan Johansson nie bardzo rozumie co to jest w stolicy, ponieważ on w wielu wykładach, mówi że w stolicy jest czymś złym, ponieważ jemu jest na stolicy no a jak jest, jakby jak pan mówił urodzonym samolotem stoicyzm mówi w stolicy jest straszna rzecz, bo to jest coś takiego aktu którymi wisi w Indiach rozumie on tak nieźle rozumiał moje złote stolice z itu jest kwestia pytania bardzo ważnego na ile akceptacja jest biernością maila akceptacja jest właściwie tu chodzi o akceptację świata, jakim jest źródłem naszej odpowiedzialności i skłania nas do działania tańsze albo bardzo dobrze przygotowała też rozmawiać, bo ten pan też jest urodzonym strajkiem bat Tybet jest kolejny się naprawdę dobrze co najmniej do rozmów Charliego rozlewnię wody w Kartuzach, ale możliwe, ale nikt nie jest problemem jak stoicyzm, mówi że trzeba tak najbardziej skrótowym trzeba zaakceptować zderzenia kreśli dzieje czy świat, który się rozwija w taki sposób zwiad tak jak one są w 2 , 4 pytania czy wyschły wychodzi z tego, że myśmy się w bierny niewolnicy czy później niż stycznego ten Islandczyków rozpocząć lub poddać temu LeBron jest taki, żeby logicznie to nie wynika ja staram się właśnie o tej książce pokazać natomiast na tych dosyć te emocje z technologicznym bliskie i bardzo wiele osób nie tyle osób, które cała tradycja rozumienia stoicyzm jako właśnie takiego biernego dostosowanie się do urządzenia lasu istnieje i oni zdaniem bardzo takim utrudniającym należyte zrozumienie stoicyzmu bagażem, dlatego że oczywiście uważam, że stoicyzm to nie jest wierna aż o tym, negatywnym znaczeniu tłum wisi mu obu mężczyzn 3 jest jego niewolniczego dostosowania się do świata przeciwnie stoi ich, skupiając się na tym co od niego zależy, ale ani na tym co od niego nie zależy jest w stanie jakoś tam zmianę w świecie wprowadzić taką na jakim zależy natomiast nie znaczy to, że on się dostosuje do tego co się dzieje bez żadnej bez żadnej reakcji, choć też to reakcja musi być takie przysłowie, iż musi być odpowiedzialna musi być między zdarzeniem, a naszą odpowiedzią nie powinniśmy się z rzymskie, że coś się dzieje nie po naszej myśli n p . że żona nam zebrała samochód i szerokości czy pojechaliśmy z samochodem się w tym zapiekać sposób nie konstruktywny niebędący bezsensowną reakcją na to tego nie robić nie powinniśmy powinniśmy przyjąć ten fakt bez akceptacji niezrozumieniem, a później zdążą porozmawiać, a później zdefiniować noworodki z wykorzystaniem samochodu i w ten sposób podchodzicie państwo złoto to prawie zeza skomplikowana, ale może w ten sposób, że dochodzi, bo ja to się mocnym takie rzeczy, że jak pomyślę ma jakiś temat 2 jedno 2 dzieci jak on tak mógł albo jako na tak mogła też hasła pomyślę, jakie to straszne wspomina i tak dogonić Marka Żołędzia elity spotykamy na swojej drodze on zwrot wkładu podwórka gorzkie ogórek chce go odrzucić, aby nie wydać te pytania o cud w świetle nie da z tym pytam, dlaczego nic sugerować jakiś spisek przeciwko nam zda, jeżeli robimy to bardzo trudno będzie się z tego wyplątać, nawet jeżeli się plącze mi się z tą gorzką ogórkiem czy zdążono pogodzimy to cały czas będzie ważnym dzięki wiernej niewolnicy kompromis właśnie chodzi o to, żeby w miniony świat nie jest tani to tak jak pan powiedział na początku naszej rozmowy świat nie jest ani dobrani łydka jest taki, jaki jest taki od nas zależy co o nim będziemy myśleć jak nazywa obraża mnie nie ukrywam, że nie jest łatwe w tym znaczeniu, że cała tradycja stoicyzmu trzeba bardzo wielu integratorów stoicyzm na nich nie do końca efektywne z prawej jest bezprawna akceptuje, że jest to właśnie zagrożenie to bierność w tym takim negatywnym znaczeniu ja dlatego właśnie w tym czasie wykresy liczy ponad 500 stron, żeby pokazać, że już można inaczej, że stoi z tym nie musi oznaczać pobłażania dla gwiazd zdarzeniami tam, gdzie one nas prowadzą w lodowisko 20 punkty są 1 2 kroków anonimowych alkoholików przez tych nauk, żeby żyć tylko dzisiaj kundelka tanimi czas for Today, żeby tylko mieszkać koncentrować na tym co dzisiaj, że w przeszłości jest tylko synem, który był i jego jutro o przyszłość jest tylko wizją i od tego jak będziemy żyć dzisiaj zależy i to będziemy myśleć o przeszłości i czuł się urzeczywistnił wizję jutro, ale tylko dziś o taktyce absolutnie stoicki ja użyłem w defensywie frazy, że należy żyć dniem dzisiejszym, ale oczywiście nie chodzi o ile by ograniczenie się znaczenie, że tylko tu i teraz ciepła woda w kranie i tych kilku w płaskich hedonizm w nawet tych danych z kraju Wisła jest jakby tak, aby do Szczecina garaży należy tu i teraz ona będzie picie wody w planie można jako takich dań niż życie skutki korzystamy z niego to kompletnie nie dochodzi niepewna, że w tej książce urzędnik jest zdania, że bym z niego zadowolony bardzo jak napisałem, że chodzi o to, żeby żyć niech tak jakby dzisiejszy dzień nie ma stan naszego życia, ale tak jak gdyby to właśnie prowadzi na manowce hedonizmu tak dalej, ale trzeba żyć tak jakby od dzisiejszego dnia zależało cała reszta naszego życia i to czy świat w ogóle się nie zawali i to mniej więcej jest tam mężczyzn i ma oczywiście jestem frontmanem, ale dla wielu jest na ważne bardzo w tym znaczeniu, że bardzo dużo życia teraz dużo mniej, ale też się zdarza spędzałem spędzam na rozpamiętywanie przeszłości skóry oczywiście biorą się albo uraz albo żale, bo to rozpamiętujemy czasami jakieś miłe zdarzenia wrażenia albo mieszkania o przyszłości najczęściej podszyte lękiem, bo inaczej nie myślimy o coś da się incydentalnie stoicki jak będzie tak, jeżeli myślimy o przyszłość o to, żebyście dbać o to, żeby się gnębić hotel gliwiczan dzięki niedobre rzeczy banalne nad nami wisiały też oczywiście nie stoicki remis, jeżeli myślimy o przyszłości albo po to, żeby coś miłego chcę przypomnieć albo po torze przede wszystkim, żeby zrobić coś zrozumieć i wysiąść potencjalna łuk na przyszłość wtedy jest to najbardziej stoicki stolicy do tego właśnie zachęcają, a czy pan wie czy pan uznaję teorię handlu co rusza z Kujaw konwentu to jest groźne jajka dotarł już wie pan, że przychodzimy z kiedyś to było 30 lat temu, żeby się martwić, a dzisiaj myśli pokusa albumy, żeby coś zrobić co może jest dwuznaczne moralnie albo n p. żeby napisać jeszcze 1 książkę co wiem, że mi zaszkodzić n p . to ja Musze wyjąć kat c użył głowy i natychmiast tę myśl odpędzić PAK zaczną się nią wdawać tonami pokona i to jest opanowana czterdziestej drugiej stronie, że przed fałszywymi wyobrażeniami najlepiej się bronić, zanim one powstaną albo na samym początku tak dokładnie tak to jest metafora pan użył metafory z KBC uszami, choć znamy metafora Scout rubasznego Energa wyczytałem, że stoimy na brzegu przepaści czytnik ponadto moment, jeżeli wykonamy pierwszy rok zaczniemy spadać, gdyż bardzo trudno będzie nam wrócić tak kluczowe jest gorzej, żeby się nie podeszli pod myślę, że niełatwo jest po prostu nie zacząć spadać będzie już wysyłać idą też będzie ciężko i to tak mniej więcej wygląda to się zgadzają i anonimowi alkoholicy stoicy chyba 90 % psychoterapeutów powie, że to dokładnie tak wygląda podrapał przykład lutnika czy lutnista czy kogoś, kto ma koncert zagrać tak mówi pan, że ten artysta bardzo dobrze się przygotował, ale że jednak ostateczny sukces jego koncertu nie zależy tylko od niego zależy też od sali zależy od słuchaczy zależy od tego jak słuchać to odbiorą czy to znaczy co to znaczy z punktu, a moja odpowiedzialność ja jestem lotnikiem albo ja jest błotnistą Wiktora operuje jestem artystą albo jestem aktorem, który przygotowuje role albo profesorem, który ma wygłosić wykład co ode mnie zależy od co nie to znaczy, że pan jest odpowiedzialny za to, żeby chcieć jak najlepiej się przygotować to właśnie pana zależy na tym, żeby zrobić tutaj coś mogę najlepiej jak potrafię chcieć, ale potem, jakby chciała zrobić chęć w momencie ich pan wykładać towar jest, że ma zrobić najlepiej robić jak najlepiej natomiast chodzi o to, że czyta się dobrze uda zrobić to nie zależy od pana, bo może teraz zgasną światła w tym studia, by ten budynek może się zawalić to jest trochę właśnie raport jest paradoks tej stronie Lesznie zmuszają nas dopuszcza bardzo dawno do bardzo daleki radykalnej opozycji że, żeby zrozumieć, że nic zewnętrznego od nas nie zależy w każdej chwili może się zdarzyć coś co wszystkie nasze działania w przerwie czy zmieni natomiast nie leży w żaden sposób świat zewnętrzny nie zmieni naszego postanowienia, że chcemy jak najlepiej się przygotować do tych dlatego, tudzież jak mają zagrać koncert, jeżeli już dogramy ten przykłada się pokazać, że w stolicy było bardzo daleko stawy do granicy tylko włącznie nasze rzeczy, które się w dziejach naszych głowach od nas małżeństwo nie mówimy, a n p . czy mówimy tak czy jesteś odpowiedzialny za to co robisz, a nie za rezultaty tego co robisz i przykład część tych, które nas doprowadza do tego, że niesiemy pomoc innym alkoholikom którymi możemy się podzielić naszą trzeźwość u i bardzo wiele frustracji wywłaszczać to się z krótko powoduje to, że ten drugi nietrzeźwy albo nie może i że to jest oczywiste, że jesteś odpowiedzialny za to, żeby nieść posłanie do tak się nazywa, ale nie w twojej mocy jest je donieść donieść to może ja wiem los Bóg Arjen Robben zawisła bardzo sformułowanie tez oczywiście w 100 % stoisk w dokumentach wygląda jesteśmy odpowiedzialni za, tym bardziej że za intencje za to, żeby chcieć nieść przesłanie natomiast oczywiście od drugich będzie im nie będzie Kijów ma to już jest całkowicie poza naszą kontrolą jeśli wszystko, czego sobie trzeba zdać sprawę i to właśnie omówione w rozdziale tym każdy błądzi na swój rachunek, a co zależy od mszy charakter, który ma mogę go poprawić nie mogę chcecie ja twierdzę raczej mija mówi w tej książce, że charakter można poprawić nawet na was też pewnie, więc bardziej kontrowersyjnych przykładów GUS fundamentalne Jeff Lynne Nate aż 3 przykłady są takie, że nam zależy od nas myśli postanowienia o sądy to co chcemy to, czego nie chcemy, tudzież bardziej takim językiem w menedżerskim jest tabelka naszych celów naszych wartości od co chcemy osiągnąć w jak cenne rzeczy patrzeć to zależy tylko wyłącznie od nas tak to może wysychać i religiach i uważać, żeby to myślę, że w każdej chwili, gdy zechcemy możemy to zmienić rocka, a ich udział charakter no to oczywiście sprawę z trochę bardziej śliska ana Botin wchodzimy w strefach, kiedy granicznym między tym co wrodzone, a tym co nie wrodzonej granica między tym jest na dosyć krucha i ja bym choćby się bardzo stara to nie stanę się lutnista jak żeśmy określili naczyń wie, że niema zdolności muzycznych nagłośni stany mocarstwem to, żeby twardy, ale ważna, a z drugiej strony uważam że, stosując spójny sposób i długotrwały te techniki not można zmienić Sarah Palin przykład właśnie sobie niepijący 30 + 2 tys zlotego netto może być trochę inaczej, że mogę mieć te same wady czy te same z charakteru itp, które przestają być wadami stał się cechami moimi i jak znając te cechy n p . że moja pierwsza reakcja jest dosyć porywczy emocjonalna mogę się zastanowić, żeby odczekać chwilę poczekać na drugą reakcji, więc mogę mieć ten sam charakter, a inne postępowania jest wzywana do wybranego zmieni charakter burzy tak ktoś powiedział jesteś takim samym słyszalne zupełnie inne pana musimy kończyć, ale zadam panu pytanie osobiste niedotyczące mnie pana tu pan sądzi o facecie, który masz 7 0 lat i nagle czytając pana książka dochodzi do wniosku, że jest ojcem sądzę to co powiedziałem przed nagraniem bardzo pozytywnie, a on sam czy to częste jest czy może wszyscy ludzie z URE większość ludzi stolikami tylko o tym nie wiem są różne, jakby wizje Strzępek zdaniem bardzo mądry, że w bardzo wiele osób jest i tak będzie jestem tam wpadnie w jej z tego co ona o anonimowość anonimowych alkoholików usłyszeliśmy w pana Dominika z bardzo wiele osób się od Gostycyna uczy natomiast jest ich wybierać tę książkę zdarza się bardzo pozytywne efekty ludzi w każdym wieku nie dalej wzeszłym miesiącu dostałem maila od osoby to specjalność Harnaś ma 6 9 lat dla podkreślenia, że mimo tego wieku właśnie dokładnie dokładnie to samo przesłanie było, że rowerzysta z Towarzystwa im to życzę panu więcej takich maili telefonów dziękuję bardzo moim gościem był pan Piotr Stankiewicz autor książki sztuka życia wg stoików dzieł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA