REKLAMA

Dlaczego oni tego nie wiedzą?

Analizy
Data emisji:
2018-01-12 18:00
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
22:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i teraz czas na zapowiadany poradnik dla posłów nam Katarzyna Lubnauer dzisiaj rano w radiu Zet powiedziała w myśl jesteśmy ugrupowaniem nowym i bardzo wielu posłów nie mam doświadczenia w polityce nie zdaje sobie sprawę, że nie głosuje za danym projektem tylko za skierowaniem go do komisji to było oczywiście komentarz do środowych głosowań w czasie, których część posłów nowoczesnej w ogóle nie wziął udział w głosowaniu Rozwiń » później przeróżne mniej wytłumaczenia posłowie RN na jej dzisiaj już przewodnicząca nowoczesnej tłumaczyła, że po prostu nie wiedzą jak działa Sejm w związku z tym nie wiedzieli jak się mają zachować w i teraz jest czas na państwa ten śmiech lub Muzy natomiast my w radiu TOK FM stwierdziliśmy, że najważniejsza jest reakcja pozytywna konstruktywna i oto ona w poradnik dla parlamentarzysty nawet tego, który jest już 2 lata w sejmie albo i tego, który jest dłużej, a wciąż jeszcze nie wie jak działa Sejm w tym poradników tworzeniu jego pomoże najlepsza możliwa osoba, ponieważ jest to człowiek, który prowadził szkolenia dla parlamentarzystów i najwyraźniej nie zrobi dobrej roboty Patryk fachowiec jest obecnie centrum analiz dla rozwoju i z fundacji obywatelskiego rozwoju niegdyś pracownik biura analiz sejmowych dzień dobry dzień dobry to jak pan szkolił tych posłów, że teraz tak słabo pracują w naj naj wyraźniej skutkiem tego było to, że jestem dzisiaj uwalnianie pracuje nad w parlamencie przyznam szczerze, że to szkolenie, o którym o, którym ja napisałem na Twitterze i pani teraz wspomniała odbyła się mniej więcej na miesiąc przed pierwszym posiedzeniem Sejmu w wyborach czy jest nim do szkolenia dla zamknął listę z 2 0 15 dni więcej i na tym szkoleniu na początku posłowie musieli się oczywiście zapisać na szkolenie, chociaż oczywiście dostęp był wolny mogli przyjść, kiedy chcą mogli mogli wejść, kiedy chcą oni musieli chodzić na żadne wykłady, bo tutaj najważniejszym elementem tych szkoleń były wykłady, które odbywa się na sali posiedzeń z procedury parlamentarnej z udziału Sejmu w stanowieniu prawa Unii Europejskiej były również szkolenia dla posłów z obsługi biur poselskich informacje o tym czy dana działalność posła może być wewnętrzny czy taką działalność może łączyć z mandatem poselskim trzecią musi zrezygnować n p . wszyscy pracownicy kancelarii Sejmu pomagali posłowie zająć się na jej gdzieś tu wyraźnie słusznie zadziałało, bo przyznam szczerze, że po moich obserwacjach ja uczestniczyłem jedynie w szkoleniu, które odbywało się przed obecną kadencją Sejmu wiem, że takie szkolenia były jeszcze wcześniej przed przed każdym czterolecia przyjazną no to frekwencja, jeżeli chodzi o nowych posłów, których jest w tej chwili 20 4 aż 3 prawie połowa parlamentu była niestety nikła, więc w szwach niektórzy dopiero trafili do parlamentu o nie przyszli na szkolenie z tego jak działa parlament dokładnie tak iż, ale i to nie jest wiedza tajemna, ponieważ jeśli chodzi o koncept skierowania projektu do komisji, czyli my też głosowanie w pierwszym czytaniu w czoło błędnym uwaga uwaga to jest podstawa programowa ZG zajęć wiedza o coś o społeczeństwie WOS LO z klasy tam siódmej ósmej szkoły podstawowej to dotyczy między tych pokoleń posłów, których mamy teraz, więc zadam jeszcze raz pytanie jak to jest możliwe, że posłowie się nie odnajdują w tym na czym polega proces legislacyjny, bo to nie jest tak strasznie skomplikowane i rzeczywiście to nie jest tak strasznie skomplikowane wydaje się, że tutaj o odpowiedź pani poseł Lubnauer była jednak w emocjach no bo on posłowie będą z sali posiedzeń oczywiście nie tylko głosują korzystają z mediów społecznościowych jak często widzimy, ale słyszał słowo czytanie poprawka głosujemy odrzucamy i nawet wydaje mi się, że nawet mechanicznie można nauczyć pewnych czynności, a tutaj nie ma zielonego pojęcia co nie zadziała no dobrze ale gdy załóżmy na chwilę, że przynajmniej część posłów, ale nie wie co to są 3 czytania i czym się różni przyjęcie projektu od skierowanego do komisji no to może wyjaśnimy, dlaczego w ta procedura sejmowa zakładała wielokrotne głosowania, a tu wielokrotne debaty i też prace właśnie nie na pewno tego komisja po co to jest zasada 3 czytań wynika z art. 1 19 konstytucji nie jest to żadne Novum kwestia ta pojawiła się już we w regulaminie ustawą Sejmu ustawodawczego w 19 1 9 roku następnie została ograniczona do 1 czytania w okresie PRL -u, gdzie powróciła w małej konstytucji z powrotem do rodowodu 3 czytań z innego ważną wartość, jaka to jest wartość w wartość ta zresztą warto się Europejska, która funkcjonuje w wielu wprawie wszystkich parlamentach europejskich mamy albo 2 albo 3 czytania w parlamencie europejskim mamy 3 chodzi o to, aby posłowie z pełnym rozmysłem przepracowali projekt ustawy dosyć dogłębnie i żeby ten wynik, czyli już gotowa ustawa, która następnie zostanie skierowana do Senatu, a na końcu będzie oczekiwała na podpis prezydenta była rzeczywiście zawierała rzeczywiście treść, która to posłowie pochylili i którą UE i którą przepracowanie u początku do końca w i czy rację ma Katarzyna Lubnauer, kiedy mówi, ale to nie było głosowania nad przyjęciem projektu tylko skierowaniem go do komisji chodzi o to, że wskazywałaby, że to było na razie decyzja czy w ogóle nad tym debatować czy to prawda, że w pracach komisji może być taką wartością samą w sobie znaczy ta debata czy też to jednak trochę idealizowania tego co się dzieje w komisji my w obecnej kadencji Sejmu jednak prace komisji chyba wszyscy wiemy jak wyglądają jest to bardziej bardziej w treści dla programów satyrycznych różnego rodzaju niekoniecznie dla niekoniecznie dla poważnej debaty parlamentarnej, aczkolwiek wiele projektów ustaw i tutaj trzeba przyznać, że jest bardzo solidnie przepracowana tego, czego on tego nie można posłom zarzucić, że nie pracowali nad tym co robić może uda się uchwalić uchwycić ten moment, dlaczego czasem jest także nad pewnymi ustawami praca jest rzeczywistą merytoryczna i n p. prowadzone są sensowne poprawki, a czasem jest to bieg z przeszkodami na wygłupy posła Piotrowicza albo po prostu 3 czytania w 2 dni w Jet ta różnica wydaje mi się, że to zależy chyba jednak od centrum to trudne do oceny, ale wydaje się, że to zależy od treści takiego ładunku politycznego, jaki ta ustawa z sobą niesie jak ma pecha i jest mocna ostro politycznie to taki jest to mamy przykład usta w o Trybunale Konstytucyjnym z ustawą osądzie najwyższym karasie i innych podobnych ustawach, gdzie pojawiały się projekty ustaw wieczorem na stronie Sejmu już późnych godzinach pracy, a po kilku dniach już ten projekt był kim był przekazywany do prezydenta to może to jest coś taki problem z brakiem wiedzy posłów nie przygotowaniem już nie mówię o merytorycznym przygotowaniem do konkretnej treści ustawy, ale nawet w wiedzy o o procedurach parlamentarnych tylko to tylko na tak naprawdę jakość prawa w Polsce wynika z upolitycznienia procesu legislacyjnego Ania z niekompetencji naszych przedstawicieli wydaje mi się, że tutaj uprawnione stwierdzenie że, w jakich mamy posłów takie mamy prawo niestety i znaleźć to z użyciem pan obelgami pewnie niestety wiele analiz pokazuje, że poziom polskiego prawa jest złe i tego pan i tego złego prawa tworzy się prawie najwięcej w Europie, jeżeli porównamy sobie badania n p. implementacji prawa unijnego przez przez parlament, a czasami Maćka dyrektywy nakazują Polsce wprowadzić nowe przepisy to wprowadzam ich kilkanaście razy więcej niż n p . Szwecja Durant, który od obowiązują dokładnie to samo jury łatwo porównać wtedy mamy jedno jedno dyrektywa jej różną praktykę w państwach, dlaczego tak się dzieje to znaczy, że są pogodni może niezbyt kompetentni, ale w chłodni nie wiem czy czyta płodność akurat będzie z korzyścią dla obywateli wydaje się, że wręcz przeciwnie im to prawo jest prostsza oczywiście pozostawia to wiele interpretacji dla sądów n p. przyszłości, ale im prawo jest prostsze tym obywatelom żyje się lepiej, a nie mamy mamy doskonały przykład z ustawą o zakazie handlu w niedzielę, w którym pojawiło się w RMN, w której pojawiło się aż 3 2 wyjątki, które ich interpretacja na budzi poważne wątpliwości myślę, że prawnik, w które będzie w stanie dokładnie wskazać, gdzie można handlować w niedzielę a gdzie nie można naprawdę do stworzenia jakiegoś prawniczego Nobla w czekamy na ocenę tę osobę za chwilę wrócimy z rozmową i przyjrzymy się temu, w jaką pomocą Gminnego funduszu mogą liczyć parlamentarzyści w czasie wykonywania swoich obowiązków, bo szkolenie na początku kadencji jest tylko 1 element tych osób, które służą posłom i posłankom pomocą jest czymś no naprawdę niezła armia i co są bardzo często kompetentne osoby i gdzie znika jakoś to praca między podpowiedzią, a ostatecznym efektem, czyli przepisami prawa, dlaczego przyjęto ujmowane są takie buble jak n p . ustawa o zakazie handlu w o tym za chwilę po informacjach w studiu cały czas Patryk fachowiec niegdyś pracownik biura analiz sejmowych w obecnie analityk prawny z form i pracownik centrum analiz dla rozwoju kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ciąg dalszy instruktażu obsługi parlamentu dla posłów senatorów w związku z tym, że wierzący jeśli wierzyć słowom Katarzyny Lubnauer to część posłów nie ma pojęcia co oznaczają 3 czytania co oznacza skierowanie projektu do komisji w związku z tym nie bierze udział w głosowaniach albo głosuje błędnie w między mną studzi pan Patryk fachowiec niegdyś pracownik biura analiz sejmowych przeprowadzające szkolenia w dla posłów obecnie analityk prawny for i centrum analiz dla rozwoju w i chciałbym byśmy w nim jeszcze chwilę poświęcili tym szkoleniom i temu, kto w, kto pomagał posłom jeśli chodzi o ich prace, bo to jest cała armia ludzi czuwających nad tym, że posłowie po pierwsze w nie byłoby nie złamali regulamin Sejmu, ale też, żeby im pomóc takim merytorycznych decyzjach pobyt w przy korzystaniu z gry z różnego rodzaju wiedzy zgadza się Kancelaria Sejmu to kilka tysięcy urzędników, którzy zajmują się różnymi sprawami od transportu posłów po organizację pożytku z sali posiedzeń Sejmu po kontrole biur poselskich, jeżeli chodzi o sam proces legislacyjny to 2 2 komórki kancelarii Sejmu są za to odpowiedzialne, czyli po pierwsze to biuro legislacyjne, które zajmuje się powiedzmy technicznym aspektem poprawności projektów ustaw poprawności głosowania na na komisjach sejmowych to są ci to są zazwyczaj te osoby które, jeżeli przewodniczący komisji w czasie obrad poprosił o jakieś doradztwo prawne to tam zazwyczaj 2 osoby są w tym wydelegowany na taki komisje i ewentualnie udzielają porad pozdrawiamy od razu wszystkich pracowników biura legislacyjnego, zwłaszcza tych, którzy w mają talent niewiarygodną cierpliwość do towarzyszenia posłom w ich pracy na komisjach pytanie kierowane są czasem do Energi Satora zwalają z nóg i mimo wszystko pracownicy ci przelewy po pierwsze, odpowiadają, a w Lublinie wybuchają śmiechem ja uważam, że z tą niesamowitą umiejętność jest szczególnie szczególnie istotne szczególnie są dla mnie ludzie ich serdeczne pozdrowienia dla nich, a biuro analiz sejmowych, czyli pana niedawno miejsce pracy to właśnie czymś zajmuje biuro analiz sejmowych zajmuje się po pierwsze, opiniowaniem projektów ustaw, która trafiła do parlamentu z sprawdzamy czy od strony merytorycznej taki projekt jest zasadny czy opinii biura analiz sejmowych warto, aby parlament nad tym projektem dalej procedował ewentualnie co należałoby zmienić, a żeby ażeby ten projekt posiadał jakąś większą wartość oprócz tego pomagamy parlamentowi i we przygotowywanie stanowisk do Trybunału Konstytucyjnego nad pomagaliśmy do czasu, kiedy ten Trybunał jeszcze funkcjonował od jak Trybunał Konstytucyjny w oprócz tego zajmujemy się w bieżącym doradztwem prawnym dla posłów pomagamy n p. w kwestiach łączenia mandatu poselskiego z różnymi zajęciami, które pan dr hab posłowie wykonują na co dzień kwestie n p. rozliczania biur poselskich, które jako medium, które budzą wątpliwości posłów Anny są również są również pod auspicjami biura analiz sejmowych, a jeszcze w cenach od tych szkoleń teraz co czasem straszne mam mam też kłopot w Eques brat się nazwa zgotować test moment, kiedy człowiek strasznie chce się śmiać, ale nie wypada to, dlatego że przewijają się w głowie wszystkie te posiedzenia komisji, których inni pracownicy biura legislacyjnego odpowiadali napytania posłów i bez przerwy odtwarza mi się go, więc mam nadzieję, że nie zaczną się za chwilę histerycznie śmiać choćby dba, a może po prostu opowiem innym przykładem przestaną o tym, myśleć, kiedy jedno 1 z komisji UE posłowie pracowali bardzo z wydarzenia przez co 2 i pół godziny w, po czym przewodniczący zapytał legislatora gości do czego doszli okazało się, że przez 2 półgodzinne udały się uchwalić tytuł ustawy, ale nie byli pewni en co właściwie się wydarzyło, więc potrzebowali tylko wsparcia niestety to tak wygląda razem z najważniejszymi osobami na komisji sejmowej są jednak posłowie i jest nowa bardzo dobrze procedura tak pracownik biura, ale wykonanie go niekoniecznie koniecznie będzie wtrącał się w po to, taką debatę w sektę polityczną już, w które w, którą przenoszą zrobiłem nie został wybrany niemal od Grozera w ataku potem ten efekt Dent transmisje z komisji to jest naprawdę na źródło nieustannych dość już trafiły do oglądania konieczny był cierpliwych ale gdy biuro analiz sejmowych Rytel powiedzieliśmy, ale bardzo nieciekawy wracając na chwilę do szkoleń w LO co posłowie pytają jeśli w ogóle pojawią się na takich szkoleniach albo w trakcie pracy poselskiej próbują zrozumieć n p . dlaczego ustawa została odrzucona, mimo że głosowali za czynnik to ja, jakie najczęstsze pytania pytania sama procedura jest jest bardzo niewiara MO ja sobie nie przypominam jakich w jakiś szczególny kwestii wiem, że mieliśmy my mieliśmy opinię n p . na temat obywatelskich projektów ustaw i tego czy przedstawiciele tych obywateli może dokonywać ewentualnie jakichś zmian n p. cóż taki projekt wycofać no to bardzo sensowne pytania jak to to to były takie pytania, a oprócz tego mamy mamy raczej kwestie merytoryczne w tym m. in. toczy pan poseł nie posiada 2 ha gruntu w użytkowaniu wieczystym i żeton jest grą skarbu państwa trzon tutaj nie korzysta z mienia skarbu państwa na czym dzięki czemu nie może łączyć mandatu poselskiego z korzystaniem z wielu znanych i majątkowe są one też najistotniejsza bardzo często zresztą, ale oprócz tego nie tylko ona na sam wniosek posłów ale, ale powiedzmy z urzędu biura analiz sejmowych wykonuje opinię do niemal każdego projektu ustaw, które projektu ustawy, który pojawi się na na biurku marszałka Sejmu sprawdzamy zgodność z prawem Unii Europejskiej czy ten projekt nie jest w jaki sposób sprzeczne z ustawodawstwem właśnie Europejski ten nic jeśli chodzi o wsparcie tych gmin już, w czym to merytorycznych kwestiach związanych z treścią ustaw to mówiliśmy o pracownikach kancelarii, ale oprócz tego posłowie mają specjalny budżet na biuro poselskie i tam pracują w znów odpowiednie osoby z oczyści zależy od tego kogo poseł zatrudnia, które mogą pomóc wyszukać informacje o LM porównać z ustawy nie gram w 100 0 rzeczy przygotować statystyki to to jest tak, że każdy poseł ma na to odpowiedni budżet prawda zgadza się nawet wydzieloną kwotę na opinie ekspertyzy, którą ujmuje się oddzielnie w takim sprawozdaniu dużo wydają pieniędzy posłowie na tę opinię ekspertyzy te kluby, które w, które nie mają wiele pieniędzy subwencji czyli, czyli te mniejsze kluby parlamentarne jak przeglądałem ostatnio sprawozdania wydają naprawdę dosyć duże kwoty na opinie ekspertyzy niestety nie wiem, jakim skutkiem i 3 i solone czy te ekspertyzy są dziś dostępne, ale ta rubryka w tych sprawozdaniach jest na pewno jest na pewno procentowo większy aniżeli ta te większe partie, bo te większe partie po 7 subwencje mogą już sobie pozwolić na na na jakieś na niekorzystanie z pieniędzy biur poselskich tylko już bezpośrednio wśród słoweńskich Alp Nosal z gmin z tras pytania o to korzystanie z tych z tych analiz albo korzystanie z biblioteki sejmowej innym jak to z gęstym wyglądać da się to mógł oszacować na ile posłowie w uczą się w i przygotowują do pracy w nowym, którą muszą wykonywać zaś w komisjach, bo tam jest najbardziej taka już solidna mięsiste dyskusja, owszem, wojna się odbywać wbre w pozorom posłowie, o których istnieniu nawet czasami nie wiemy naprawdę pracują najbardziej sumiennie tak jeśli chodzi o jeśli chodzi o parlament wielu z nich bardzo często przez wiele godzin przesiadują w bibliotece sejmowej, w której studiuje różnego rodzaju komentarze to do ustaw współpracuje z knajp najbardziej współpracuje z biurem analiz sejmowych zamawia bardzo dużo opinii na różne interesujące tematy pamiętam 1 posła z poprzedniej kadencji Sejmu ten, którego już niema, które w zasadzie każdego druku poselskiego prosiło o opinię, bo musi wszystko wiedzieć być zorientowany co się dzieje tak i dojazd do każdego klubu sejmowego w MF aktualnie jak go jakiś kolega z klubu poprosił on będzie już materiały i oni będą wszystko wie jak tak już jest posłem już jest usunąć każdą jej zmian bowiem, dlatego że Jerzego klub poselski Grzegorza jego partia nie osiągnęła progu wyborczego jasna w no to prztyczek w wyjaśnienie, ale mówi pan to fantastyczny mniej znani posłowie po to, jak czy można być posłem przez 4 lata i właściwie się za bardzo napracować myślę że, że jest to możliwe przesiedzieć na wkład w komisji, bo on obowiązkowo trzeba brać udział w głosowaniach trzeba być członkiem na komisji można przesiedzieć właściwie nie na nie zabrać głosu tylko podnosić rękę odpowiednim momencie jak dobrze pamiętam w poprzedniej kadencji najmniejsza ilość wypowiedzi w ciągu całego roku na posiedzeniu Sejmu to były 2 to były 2 wypowiedzi 1 z posłów, których do, którego również nie ma może on osobom nieśmiałym nie nie wydaje się, że był nieśmiały w bardzo często występował w telewizji tak, tak więc im w dużych też nie jest możliwe, aby z dnia nie narobić za dużo nadal mieć ten status posła i ich działać w parlamencie a dlaczego jest tak, że nie jest sposób pracy w komisjach jest tak bardzo nieprzejrzysty, dlaczego nie wiemy, kto jak głosował, kto przyniósł, które poprawki i dlaczego wcześniej możemy poznać treści tych poprawek często i po komisji trzeba ich szukać w gotowym już w polu w projekcie ustawy, dlaczego tak wygląda wydaje mi się, że przez te ostatnie kilkanaście lat ukształtował to raczej pewnego rodzaju zwyczaj parlamentarny i jej brak jakichś takich większych mostów stan społeczeństwa obywatelskiego ażeby, żeby to wszystko było jawne notariusze transmisje pojawiły się transmisje w jakości w trochę wątpliwej, ale jednak się pojawiły transmisje z ważniejszych komisji są nawet w mediach tradycyjnych, ale to nie mówiąc po raz w opozycji do opozycji się opłacało śledzić, kto rzuca takie poprawki Franz nie przechodzą najczęściej głos samej partii rządzącej Jona też milczy w tej sprawie innych Agnieszka Dudzińska pani socjolog z Polskiej Akademii Nauk w książce system zamknięty analiza socjologiczna procesu legislacyjnego wskazała 1 rzecz wskazał, że 1 z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy tzw. rytuały zmiana ta określa jako rytuale zbliża posłów cóż tak przyzwyczajeni do do tego co zamierza tak było, tak więc po co tak przyzwyczajony, bo wolność co znamy właśnie, że po co to zmieniać bolą jest, jaki jest Patryk fachowiec były pracownik biura analiz sejmowych obecnie for i centrum analiz dla rozwoju bardzo dziękuję za spotkania, a ja również FR, a za chwilę po informacjach o 1 właśnie takich bubli prawnych o zakazie handlu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!