REKLAMA

Prezydent Poznania o infrastrukturze rowerowej, wyborach samorządowych i planowanych inwestycjach

Skołowani
Data emisji:
2018-01-13 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
Czas trwania:
41:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztofa Woźniaka edycja skołowani dzisiaj proszę państwa 1 gość nie Jacek Jaśkowiak prezydent Poznania dzień dobry panie prezydencie czy dobre państwo, że nurtach panie prezydencie od razu muszę powiedzieć, że nasza rozmowa była nagrywana 10 stycznia w środę, kiedy odbywał się wielki finał wspólnej akcji gazety wyborczej Radia TOK FM przystanek miasto m. in. badania firmy Kantar przeprowadzone ze 1 9 największych polskich miastach Poznaniu również był Rozwiń » takie pytanie na rozgrzewkę ogólne zadowolony jest pan z ogólnych wyników, jakie Poznaniu uzyskał w tym badaniu o wiele rzeczy pytają, ale tak ogólnie generalnie tak natomiast oczywiście życzyłbym sobie Ziobrę w pewnych zakresach było inaczej i to zawsze nie jest siedzibą do końca czy pożyczyć w biznesie właśnie chodzi o to, żebyśmy byli niezadowoleni, bo to pokazuje ile jeszcze prace musimy wykonać, żeby pewna nastroje to nastawienie zmienić w, a coś jest panu najbardziej nie spodobało no nie będę ukrywał, że najbardziej jestem rozczarowany tym podejściem silne nastawienie poznaniaków w domu budowę ścieżek rowerowych i to jest coś co mnie zmartwiło sądu, że zdiagnozował realne powody, dla których tak właśnie jest, ale nie będę ukrywał, że tutaj chciałbym, by było inaczej no właśnie tam w tych badaniach było pytanie czy wydaliby państwo 5 zł podatku więcej na rozbudowę m. in . ulic poprawa chodników i również infrastruktury dla rowerów i tylko 3 7 % to zaniżał trochę ogólną statystykę, jeżeli chodzi właśnie rozbudowę infrastruktury rowerowej na przestrzeni tych wszystkich 1 9 miast to te o tym co pan powiedział teraz to, jakie to przyczyny sądzę, że my zrobiliśmy z ostatnich 3 latach sporą część infrastruktury rowerowej natomiast te działania one niestety nie były wzmocniona odpowiednim przekazem argumentacją osoba, która była odpowiedzialna za mały ścieżki rowerowe za wdrożenie tego programu za przygotowanie takiego wieloletniego programu rowerowego jest merytoryczna natomiast nie potrafi chyba przekonywać do swoich racji dlatego została zwolniona z tak to był 1 z powodów, dlatego że łemkowski poważną wadą tego, że właściwie przy 1 km kontrabasu były wywoływane emocje jak innym mieście przy budowie 20 km ścieżki rowerowej i Jateż oczekuje od urzędnika, że on potrafi rozmawiać z radnymi potrafi rozmawiać z innymi osobami, które mogą być inny punkt widzenia trzeba przekonywać do swoich racji ani wykazywać każdemu, że jestem niekompetentny i ma być tak jak ta osoba uważa, że ma być to też jest umiejętność to też jest ważne w tej dyskusji i są za własne, że ten niski odsetek jest wywołany właśnie nie tyle tym co zrobiliśmy, bo wiele osób osób postrzega to bardzo pozytywnie, ale właśnie tą nie umiejętnością przekonywania do tych racji i zgłaszania tego, że te inwestycje są niezbędne konieczne, ale ten urzędnik to tzw. oficer rowerowy tak oczywiście nazwa była inna pełnomocnik d s. rozwoju ruchu rowerowego w różnych miastach różni się nazywa Wojciech Makowski o tym, całym Śląsk życie pomiędzy no właśnie tym pełnomocnikiem, a panem rozmawiam w zeszłym tygodniu mówiono dużo o tym dlaczego zostało zlikwidowane stanowisko oficera rowerowego jego kompetencje ma przejąć zespół d s. rowerów w zarządzie dróg miejskich do tej pory to był z zespole w dziale drugim zieleni w urzędzie miejskim, a nie uważa pan, że od początku właśnie usytuowanie w tym dziale oficera rowerowego było pewnym błędem było tam zbyt wiele kompetencji to niema tak bardziej nam z George, a funkcja nie uważam, żeby to było błędem uważa, że głos słuszna decyzja, tym bardziej że DCF, na którą rozprowadza się do transportu publicznego 8 do poziomu się za transport planowanie przestrzenne za inwestycje, które są realizowane to jest właśnie ta czarna pomagającym Marcinowi Kucharskiemu też wywodzącą się z ruchów miejskich osobie, która jest bardzo pozytywnie dla rowerów do infrastruktury rowerowej nastawioną są 3 w tym zakresie uważa już ósmy był właściwy i możliwości z pana Makowskiego były bardzo bardzo duże ona naprawdę spora uprawnienia w tym obszarze natomiast będą największym problemem dzisiaj tak mamy potężne kłopoty jeśli to nastąpi nie jest negatywna lub odbiega od tego nastawiać na innych miastach i stąd też, na które musieliśmy w tym zakresie prowadzi natomiast naprawdę sporo robimy masaż i infrastruktury rowerowej, bo należy przede wszystkim podkreślić, że to nie są tylko te inwestycje, które są zapisane w wieloletnim planie finansowym, a na rzecz Rosji rowerowych, ale właściwie przy każdej dużej inwestycji czy to będzie miało inwestycja za 400  000 00 0 postaci linii tramwajowej z wrażliwym drogową tam również oczywiście nie przewidujemy też te wszystkie udogodnienia dla rowerzystów się wręcz taki porządny Jaszewski rowerowe i pani prezydent obiecuje, że o tym od tych o tych inwestycjach poszczególnych rozmawiamy tylko chciałbym tak domknąć sprawę dosyć kontrowersyjną m. in. wywoływaną przez ruchy miejskie właśnie odwołania czy też w ogóle postanowienia o tym, że likwidujemy stanowisko oficera rowerowego mogą już takiego nie będzie my w urzędzie miejskim czy też w ogóle w jednostkach zajmujących się inwestycjami budową infrastruktury czy nie wywołało też czy też przyczyną do tego odwołania Wojciecha Makowskiego przypadkiem też nie był w PiS jego na Facebooku, a propos tego budżetu oczywiście na te zarzuty należy chemiczne dla graczy ten stanowi absolutnie nie mam na ten temat, czyli na temat w ogóle działaniu odczarował rozmawiałem z moim zastępcą Maciej Wudarski wielokrotnie on doskonale wie jak jestem nastawiony pozytywnie do tych właśnie działa też sam jeszcze do prasy głównie rowerem i ja też potrafi ocenić pewne rozwiązania to zostało zrobione w bok ktoś jeździ tym rowerem, gdyż jeździ samochodem, gdy korzystasz z transportu publicznego to ta sama jest taka związana już z konkretami dziwaka co widzimy tak jak widziałem też szereg rzeczy, które na sam bym zaprojektowało też nauczyli mnie oczekuje od urzędników skuteczności umiejętności w różnych obszarach i jedno w związku z tym, że może tutaj uznałam, że to nie jest spełniony jest, że było potrzeba zmian, a czy to nie jest także na początku tej pracy to właśnie oficer rowerowy powinien spełniać taką funkcję nadzorczą i m. in. pracowania nad określeniem tych statutowych jak plan rowerowy jak wytyczne co do infrastruktury, które przecież Makowski zrobił to podczas tych 3 lat no, a sama inwestycja no to już będą robione na podstawie tych dokumentów, które zostały opracowane, ale ja też inni traktują tych 3 lat pracy pana Makowskiego jako czasu, w którym lotnicze zrobił to też jest także n p . kwestionują to Tomcio czas trasa, którą rzekomo wykonał szereg ważnych rzeczy właśnie te standardy i ta cała praca koncepcyjna to był oczywiście coś bardzo istotnego natomiast już potem przy trasie miał się w dyskusjach żadnymi szyby stąd tak jak na sesjach rady miasta niestety występowały problemy ja muszę dokonywać takiej oceny całościowej i m. in. dlatego że te inne aspekty były tak pozytywna to ta decyzja była podjęta dopiero teraz czy wcześniej już mogą się zdarzyć dobrze a kiedy ten zespół d s. rowerów w zarządzie dróg miejskich otrzymała również może nie otrzyma kompetencje dotychczasowego oficera rowerowego to jest w trakcie przygotowania za to pomagał mój zastępca Maciej Wudarski też, że będą z pewnością w najbliższych dniach pewnie już dobrze przygotowane limuzyna to zespół będzie mógł naprawdę sprawdzian wyższą te wszystkie inwestycje one są w tej chwili realizowana tak to szczęściarz maszyna to w ten sposób spojrzeć ta zmiana personalna 3 organizacje Naumann powoduje jakichkolwiek zmian w zakresie ciągłości działania tych jednostek, które odpowiadają za inwestycje to będzie są tam się przy użyciu są to w euro, czyli 1 jednak zawsze, mówi że ten zespół d s. rowerowych jest w dziale inżynierii zarządu dróg miejskich, więc pan też niezbyt szeroko te kompetencje będą, ale rozumiem, że po wprowadzeniu to się rozszerzy wichury zespół to dialog doskonale zdaje sobie sprawę z tego, bo przecież od 20 lat 3 jeszcze w tych strukturach, które się zaległą zarządzaniem tak nie każda struktura musi dobrze ciała stąd często dla mnie jest jasne, że to osoby, które mają realizować pewne zadania muszą mieć upragnioną muszą mieć też Urszula pełnomocnictwa budżety, które mając do dyspozycji, żeby to stary ustrój zapaść panie prezydencie przed nami skrót informacji Radia TOK FM po nim wrócimy do naszej rozmowy my przy okazji oczywiście wielkiego finału przystanek miasto organizowanego przez wspólnie gazetę wyborczą i radiu TOK FM Jacek Jaśkowiak prezydent Poznania jest państwa i moim gościem skrót informacji po nim wracamy do rozmów druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu Jacek Jaśkowiak prezydent Poznania dzień dobry panie prezydencie jeszcze raz wyjdzie na dobre jeszcze raz państwu, że nowe i w pierwszej części schowanych rozmawialiśmy o tej takiej dosyć niemiłej dla dotychczasowego oficera rowerowego Wojciecha Makowskiego inny oficer rowerowy ius nie jest nie ma takiej instytucji w Poznaniu, chociaż to było pana obietnica wyborcza powołania takiej osoby no ale jednak co się zmieniło w tej części chciałbym zapytać pana o budżet, jeżeli chodzi o inwestycje rowerowe i myślę, że ten zamkniemy w ogóle sprawę rowerową i przejdziemy do innych niezwykle istotnych spra w transportowych czy jest pan zadowolony z wysokości budżet budżet, jaki został przyjęty na inwestycje rowerowe na 20 1 8 roku tak jestem zadowolony to my zaś od razu wyjaśnić, że to nie jest budżet, który spełnił odzwierciedla to wszystko co robi w zakresie inwestycji rowerowych, a także poza tym budżetem od nie jest imponujący on ma rok 2 0 00 18  0 17 zł, a następnie tuż po 8  000 000 zł to do tego dochodzi znacznie większa kwota przewyższająca wielokrotność tych kwot już przy realizacji konkretnych projektów źle mówiono o przebudowie centrum Jana śmiesznym Marcinkiewicza wszystkie okoliczne tej najważniejszej dla posła na ulice to tą osobą bardzo istotne kwoty, bo tam również powstaje bardzo dobra infrastruktura rowerowa, jeżeli mówimy o inwestycji tramwajów mówi się, która pierwszy etap to jest 4 10  000 000 zł to tam również jest wybudowanie porządnej bardzo dobrej ścieżki rowerowej tych wszystkich rozwiązań, które się z tym wiążą i właściwie w każdej inwestycji, którą realizujemy czy też nawet przebudowa torowisk to w tych wszystkich inwestycjach rosół w pewnym sensie poukrywane inwestycje rowerowe i jeżeli mówimy o wartą stracił, czyli o tym, rekreacyjnym w obszarze wzdłuż Warty to również to jeszcze inwestycja, która w bardzo dużym stopniu służy rowerzystom i po szlaki którymi się rowerzyści przemieszczają to nie są tylko 1 0 wzdłuż głównych ulic, ale w Kopenhadze w innych miastach widziałam w jaki sposób się wykorzystuję chociażby teren taki właśnie rekreacyjną wzdłuż rzek ono również są komunikacyjnym bardzo ciekawe przygasa również do prasy także te inwestycje rowerowe w Poznaniu są naprawdę na odpowiednim poziomie, a staram się nie wydzierać ich, żeby to co robimy w zakresie n p . czy torowiska drogi, żeby to robić kompleksowo łącznie Ania tak, że rowerzysta to osobno pierwszy to osobno taniec droga samochodowa to jest osobno to, żeby ktoś z części kompleksowym rozwiązaniem, które służy wszystkim użytkownikom ruchu w PRL jednak organizacje rowerowe jak chociażby rowerowy Poznań mówią, że tych środków z serem jest zdecydowanie zamiar mało w stosunku do tego co planowane było właśnie w tym wielkim planie rozwoju infrastruktury rowerowej czy też planu rowerowego dla Poznania gdzieś tam pojawiał się głosy, że tych środków jest o połowę za mało tych wytycznych takich głównych ciągów rowerowych lub środków zawsze jest za mało na wszystkie inwestycje wyremontowaliśmy 60  000 m ² chodnika przez ostatnie 3 lata, a być może rowerzyści też, by powiedzieli, że zamiast tych chodników moglibyśmy robić ścieżki rowerowe te środki trzeba dzielić pomiędzy różnych użytkowników ruchu i w tym zakresie trzeba szukać kompromisów Jana za środowisko rowerowe to nie jest tylko jedno stowarzyszenia to jest szereg stowarzyszeń rowerowych sportowych uczestniczy w nim fraza to są moi koledzy przyjaciele znamy się z treningów znamy się również z pojazdów i są środowiska, które są bardziej roszczeniowe, w którym oczekiwał jednak więcej i szybciej są takie, które są bardziej zachowawcze może nas musimy w zakresie środków którymi dysponują na dzielić się w taki sposób straciło na wszystkie potrzeby to w ogóle najtrudniejsze w pracy prezydenta, żeby tak skonstruować budżet, by wszyscy otrzymali coś i zazwyczaj to jest także każdy chciałby otrzymać więcej czy jest jakiś element, który planował sobie pan 3 lata temu, obejmując stanowisko prezydenta, który wie pan, że nie zostanie zrealizowany niestety, jeżeli chodzi o budowę infrastruktury rowerowej o poszerzaniu tendencja, bo muszą wskazać chociażby na 1 element, który najlepiej obrazuje to jak Poznań się zmienia w tym zakresie, kiedy obejmowałem urząd w roku 20 15 mieliśmy około 1 50  00 0 wypożyczeń rowerów czy wypożyczalni miejskich rok później to było 3 90  000 w tym roku 20 17 było to ponad 1 000 00 0 wypożyczeń wzrosła liczba rowerów wzrosła liczba stacji i całe ciasto rośnie być może można było zrobić jeszcze więcej, ale ten rozwój musi być organiczny jak tu coraz więcej rowerzystów po mieście jeździ rowerem do pracy od kilkunastu lat już państwo zimą, gdy jeździłem kilkanaście lat temu to ja nie spotykała w innych rowerzystów, a w tej chwili czasami się też nie mieścimy w tych miejscach na skrzyżowaniach rozwiązywać miał nawet pamiętny wypadek pana prezydenta, ale na rowerze, ale każdemu się zdarza podobno to się czasami zdarza to się zdarza w sumie rzadko jestem dosyć doświadczonym rowerzystą dawno przekazała rowery starszą osobą witraża barwne, którym przejechał 7 5  000 km jest wracająca po to, właśnie tych wypożyczalni rowerów miejskich to ciekawa dość ciekawie do sprawy podchodził Gdańsk, który powiedział, że Gdański z taką stolicą Polski rowerową przez wielu uważanych, wzorując się niektóre miasta właśnie na Gdańsku i tam władze powiedziały, że one nie zrobią tej wypożyczalni miejskich rowerów dopóki miasto nie będzie infrastruktura, a nie przygotowane do przyjęcia właśnie te zwiększające się liczby rowerzystów właśnie przez wypożyczalnie tak było w Warszawie n p. po uruchomieniu wypożyczalni miejskich bardzo duży ruch rowerowy się zrobił rozpoznanie i w momencie uruchomiania tej wypożyczalni miejskiej pana zdaniem był przygotowany infrastrukturalne do przyjęcia tej nadwyżki roweru rowerzystów nie był przygotowany w wystarczającym stopniu uli to jest oczywiste -li ne zmienione w tej chwili pewne przyzwyczajenia Poznań ma tradycje rowerowe, ale i przed wojną udziału w przemieszczaniu się po Poznaniu różnymi środkami transportu rowerzyści z pomogli ponad 50 % było więcej niż dziś w Kopenhadze czy Amsterdamie, a także pod tym względem Poznań wyprzedził go sąsiedzi Małgosia wpadł umieliśmy mieliśmy również pierwsze ścieżki rowerowe, które wybiorą architekt zaprojektował Czarnecki potem był taki okres, w którym zaniedbano infrastruktury rozbudowanej infrastruktury rowerowej mój poprzednik jakiś przekonanie, że w biurze rzecz, że nie ma tradycji jeżdżenia po Poznaniu rowerem nie znał tej historii sprzed wojny prawne i też nie widział tych trendów, które są w Europie zachodniej ten udział rośnie w Poznaniu tych rowerzystów jest coraz więcej oni mają coraz lepszą infrastrukturę, ale to jest proces ten proces, który będzie trwał i oczywiście kluczowe znaczenie na centrum miasta, ale w centrum miasta prowadzimy w tej chwili też szereg inwestycji i szereg remontów to remont Sokół pewną uciążliwością i dla tych, którzy przemieszczają tramwajami dla tych, którzy przemieszczają samochodami, ale również dla tych, którzy przemieszczają rowerem jestem przekonany, że ta dynamika wypożyczeniem roweru najlepiej pokazuje to jak się zmieniamy i jak jest jeszcze w tym zakresie potencjału musimy siebie wzajemnie szanować wszak jej najważniejsze dla mnie będzie zawsze transport publiczny, bo 1 pasażer w komunikacji publicznej zajmuje 0 , 3 m ² w samochód w ruchu we mnie około 5 5 80 m ² stąd na miasto nie jest zgodne, że tych samochodów nie zmieści się więcej niż wynosi pojemność miasta rowerzysta też zajmuje 16 więcej niż pasażer komunikacji publicznej, bo chyba około 3 i pół do 5 m ² właśnie w Berlinie takie badania były przeprowadzone w całkiem niedaleko w Poznania na koniec już całkowicie za nim, machając sprawę rowerzystów to przed jeszcze wyborami samorządowymi w tym roku, które nas czekają na pana takie główne zadanie, jeżeli chodzi o dokończenie jakiejś inwestycji rowerowej to kilka rzeczy przede wszystkim realizujemy te wszystkie inwestycje, które są już są pomalowane Jurek Owsiak tak najbardziej go męczyć z takiej 1 inwestycji czy też budowy ciągu rowerowego, która nie ma takiej re Max jest autostrada, które bardzo ważna i z której korzystają rekreacyjnie poznaniacy byli naprawdę to są tysiące 30  000 osób, które w zeszłym roku korzystały z tego z tych uroków Warty jest widziałem tam rowerzystów, ale też tych na rolkach i dzieci na małych rowerkach i panie z wózkami tak łatwo policzyć co nordic walking także, a także nie ma takie inwestycje natomiast na pewno to co najważniejsze w Poznaniu to jest właśnie współdzieleniu tej przestrzeni, którą mamy do tej przestrzeni mamy tyle ile mamy my się musimy przede wszystkim uczyć wzajemnego szacunku ja widzę często zachowania rowerzystów, które są niewłaściwego wyjadą po chodniku lub przyjeżdżają na czerwonym światłem widzę też często zachowania kierowców w postaci parkowanie na ścieżce rowerowej czy samochodów dostawczych to co jest bardzo ważne strażnicy miejscy są wyposażane w tej chwili rowery i też patrolują Poznań na rowerach my również wiemy, że policja ma takie rowery służbowe i też upatrują Poznań ma na rowerach i nauczmy się wzajemnego szacunku nie mówmy w ten sposób że, że więcej więcej nie patrzmy na drugiego użytkownika ruchu jak na wroga na najlepiej, gdy korzystamy z różnych form transportu i dołączanie różnych form transportu tego, że można kawałek podjechać rowerem wypożyczalnie kawałek tramwajem autobusem obok kawałek samochodem i my to próbujemy w tej chwili, by przełożyć nie tylko można poznać, ale na to by w ten sposób rozgrzeszać aglomeracji i budujemy węzły przesiadkowe stadion się tak projektować te węzły, by właśnie te stacje wypożyczalni były przy tym węzła przesiadkowe i to jest szczere właściciela przyszłość widzi na to w innych miastach zachodniej Europy przełomu czy się różne formy transportu i tak należy rozwijać polskie metropolie bardzo się cieszę, że panu tym samym nie, bo moje następne pytanie już właśnie odchodząc do rowerzystów uważa pan, że w Polsce są potrzebne zmiany na poziomie ustawy, które dadzą inne większe możliwości właśnie miastom mniejszym większym skupiania się to metropolie w aglomeracjach miejskie tak jestem przekonany, że to jest to granda to urbanizacja następuje i my mamy jednak w sobie sporo egoizmu nie potrafimy patrzeć przez pryzmat wspólnoty tylko przez pryzmat potrzeb jednostki, jeżeli mamy odrębne organizmy, które mają odrębne swoje budżety obronne źródła dochodów przychodów to potem jest problem również sprawiedliwym dzieleniu kosztów Poznań przeznacza na transport publiczny około 15 % swojego budżetu natomiast mogą również analizowałem to budżet poznańskich czy po powrocie z gmin są takie, w których się inwestuje, bo marża 1 % w transport publiczny to kto to trzeba zmienić musimy jednak więcej rzeczy robić wspólnie udało nam się doprowadzić do tego, że z gminami mamy szereg połączeń taki właśnie autobusowych, które finansują wspólnie to, że wzrost bardzo istotne bodajże to jest dwukrotnie się trzykrotnie więcej niż w momencie, gdy obejmowałem urząd, ale potrzebne są zmiany ustawowe, żeby nie było takiego wożenia się 1 gminy na drugi, żeby nie było tak duże szanse, żeby n p. koszty edukacji dzieci 1 gminy nie były ponoszone przez drugą gminę obowiązuje ta religia jako jedno mieszka w 1 gminie chodzi do przedszkola czy szkoły w innej gminie, bo tak musi z różnych powodów del Bos udzielone to, żeby w tym momencie tak gmina to rekompensować, z której to czy skok bo gdy rodzice tych tego dziecka płacą podatki w tamtej gminie w związku z tym płacą podatek od nieruchomości w tamtych gminach już z tym nie może być tak, że z 1 strony korzysta się z infrastruktury jak dyktuje oczekuje się wręcz, że ta infrastruktura będzie jeszcze bardziej rozbudowana my do transportu publicznego w Poznaniu dopłacamy 2 30  000 000 zł rocznie, czyli ten, by stworzyć biletowane na poziomie 1 70  000 000 a kto jest procentowo wychodzi poniżej poniżej 5 0 pochodzi z biletów, ale wiem, że w takich miastach jak Warszawa 20 znacznie starszy z 30 % tak i w tym zakresie nie może być także ktoś korzysta właśnie jest infrastruktura i 1 gmina, a jednocześnie płaci podatki i dalej musimy to rozwiązać takie kwestie planowanie przestrzenne takie kwestie właśnie transport ochrona się Grecja ochrona środowiska tak teraz jesteśmy w trakcie właśnie barwą, że ciekawych nowych inicjaty w widziałam zamierzano we wszystkich szkołach w Poznaniu i w powiecie zamontować taki czujnik smogu, żeby mieć dobrą mapę i są mierzone właśnie dzieci też przekonywałem swoich rodziców, bo to będzie wtedy widać, w których miejscach jest największa zanieczyszczeń w taki dni, żeby również te dzieci wtedy ograniczały swoją aktywność na zewnątrz natomiast to są te działania, które muszą podejmować wspólnie stąd jest potrzeba takiej ustawy natomiast uważam, że nie da się zrobić 1 uniwersalnej ustawy dla wszystkich metropolii po inne są uwarunkowania Trójmiasto inne są uwarunkowania Wrocławia i właściwie branż proponowałem to my już wcześniej w różnych debatach, by stworzyć takie nowe namiary tak naprawdę rozwiązania dla każdej metropolii osobno, w czym powinni uczestniczyć ci, którzy są właściwie podmiotami, czyli to duże miasto i to gminy, które są mu się wokół jak również ktoś z ministerstwa i to należy rzeczywiście takie rozwiązania jak najszybciej wdrożyć e-myto robimy na poziomie stowarzyszenia metropolia Poznań robimy w tej chwili również taką kolej aglomeracyjną natomiast oczywiście to są działania oddolne one są dużo trudniejsze, gdy nie ma tych ram ustawowych, aby musiały być oddzielną ustawę dla poszczególnych metropoliach napisane Jacek Jaśkowiak prezydent Poznania jest państwa i moim gościem skrót informacji przed nami po nim wrócimy do rozmów trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Jacek Jaśkowiak prezydent Poznania panie prezydencie no ostatnia część naszej rozmowy chciałbym wrócić to właśnie kwestii transportowych w poprzedniej części mówiliśmy o rowerzystach o potrzebie ustaw metropolitalnych no teraz o transporcie w 2 lata temu został przeprowadzony audyt, by pakt bezpieczeństwa na poznańskich drogach i w jakim procencie udało się wdrożyć założenia tego, by padł do tej pory to jest proces, który wciąż nas trwa i w ogóle jesteśmy w trakcie w pewnym sensie rewolucyjnych zmian jeśli chodzi o centrum Poznania, czyli to strefa to po 30, ale też staram się wyłączać sygnalizację świetlną w centrum i efekt jest taki rzeczywiście samochody jeżdżą wolniej, że to przepustowość wzrosła jest mniej wypadków i na szczęście jest mniej wypadków i naszej mówiąc to, czego się najbardziej obawiałem to tego, iż w tym procesie zmian w do wypadków nie było tych wypadków, a w grudniu tego roku mieliśmy w ogóle taką sytuację, że może do niego także wówczas Ziobrze tego mieliśmy taką sytuację, w której musieliśmy ustawić policję drogową na przejściach dla pieszych, żeby mogli przepuszczać samochody ruch pieszych pomiędzy Starym aparatem wolności był tak duży, że właściwie tworzyły się bardzo duże korki, bo strumienie pieszych nie pozwalały właściwie przejechać żadnemu samorządowi doszło do sytuacji już takiej, w której które sobie życzyła mi, że tych w kieszeniach było w centrum miasta bardzo bardzo mało dużo jest ich coraz więcej my, ale i tak już pan mówił to to będzie cały czas procesu my cały czas zmieniamy swoje nawyki nie ma już takiej sytuacji pozwany jeśli ktoś na motocykle na kolei, że właśnie przekroczą prędkość o innych zdarzeń oraz protokoły zapewnienie, ale pan prezydent nie wie o tym, małe zdarzało mi się to WIG 20 kilka lat temu w tej chwili samochody jeżdżą znacznie wolniej i to jeszcze min min zlotego ta ta przepustowość wcale nie ucieka z jak wiemy trwają prace na temat elektromobilności całej ustawy m. in . w ramach tej ustawy będzie możliwość tworzenia stref wolnych od zanieczyszczeń, czyli do takich stref będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne autko to oczywiście rowery uważa pan, że taka możliwość jest niezbędna dla polskich miast to może innymi środkami można to już teraz wdrażać uważam, że trzeba korzystać ze sprawdzonych rozwiązań w Europie zachodniej i to widziałem zestawienia, które nie pokazał zresztą volkswagen i jak się pozmieniało w całej Europy w poszczególnych krajach jak rosła ta liczba miast, które ograniczą wjazd do ścisłego centrum lub też ograniczała go dla samochodów, które powodowały najwięcej zanieczyszczeń mamy czym problem w Polsce, że wielu użytkowników samochodów, usuwając filtr cząstek stałych taryf zdają sobie sprawę albo lekceważą to, że to jest związane z wielokrotnością emisji spalin strusiem innych ludzi mamy taką jakość powietrza, jaką mamy my musimy dbać o zdrowie życie mieszkańców i jeżeli będziemy mieli to narzędzia to jesteśmy w stanie wtedy limitować gwiazd liczby samochodów w określonym obszarem Lech Wałęsa trochę jest, że miasto mogą zamykać oczy chociażby poszczególne ulice, jeżeli ten stan alarmowy zostanie powiększone, ale to za mało tłuszczu lepszym rozwiązaniem są to już sprawdzone metody z miast zachodnioeuropejskich, gdzie te samochody, które najbardziej trują płacą po prostu więcej, bo wtedy elektryczny w ogóle nie płacą, a te, które zmarły mąż i wielką misję jakieś hybrydowe 3 czy też takie, które mają jakieś mniejsze pojemności lub są już bardziej ekologiczna ona wtedy to co mi płacą znacznie mniejsze te opłaty i toteż również powoduje, że 3 takie wózki 3 osoby, które często wjeżdżają do centrum wtedy jednak inwestują w tego typu transporty zakupiliśmy 15 autobusów elektrycznych zakupiliśmy też czas 50 nowych tramwajów, które są w trakcie produkcji inwestujemy w tym transport czy ekologiczne natomiast też należy zachować umiar, bo ja wiem, że to najnowocześniejszy autobus, nawet jeżeli mają jeszcze silnik diesla o one też są mu już ekologiczna jazda spełniają normę 6 także także nie ma wszystkich trasach uda się zrobić to autobus elektryczny to idziemy tą w to inwestujemy sami ich łączy kierowanie takim autobusem elektrycznym ostatnich targach ma pan na wahania, że dla nich to ona na terenie zajezdni w Hanowerze i troszeczkę muszę powiedzieć, że byłem zestresowany, bo to jednak wartość takiego autobusu 4 50  000 000 zł w na burmistrza na warunki zaproponował litym ich szef transportu widziałam również te stacje benzynowe one na tych autobusów niż wymienione swoimi swoją wiedzą są innymi samorządami też byłem cieka w tych pierwszych doświadczeń Hannoveru to już wprowadzeniu tych autobusów elektrycznych, jakie są problemy na co należy zwrócić uwagę, że jak to wygląda w praktyce bo gdy się wprowadza nowe rozwiązania warto też jednak już się korzystać z tych z tych doświadczeń tych, którzy to zrobili co mówił pan, że planowanie to jedno, ale wdrażanie tego planu to drugie, żeby tak widzieć co się zmienia to porozmawiajmy o tym, buspasy i 2 buspasy proszę nie poprawi za pana kadencji powstały w nią znacznie więcej te 2 buspasy, o których pan w tej chwili mówi to są te buspasy, które wywołały najwięcej kontrowersji, ale tych buspasów wprowadzał znacznie więcej natomiast w samym ścisłym centrum właśnie wprowadziliśmy na ulicy Mostowej na ulicy Garbary ne i też jest coś co jest pewnym procesem tam jest trudna sytuacja z uwagi na bardzo dużych szpitalach onkologicznych, z którego korzystają mieszkańcy nie tylko Poznania, ale i powiatu 3 Wielkopolski czy nawet jeszcze szerszego terenu stąd też się w Tychach rozwiązaniach jednak uwzględniać funkcjonowanie takich właśnie szpitali pamiętam wiele głosów, które było krytyczne w stosunku do tego buspas na Garbarach tam często przejeżdżają i czy niedawno akurat jechałem samochodem to widziałem jak minęła 2 autobusy linii podmiejskiej zieleni miejskiej i 2 karetki na sygnale bo, toteż staramy się, by na tych bus pasach mogły jeździć te samochody bardzo istotne dla miasta samochody policji są pogotowia i toteż jest na rowery na buspasy też natomiast manna jeszcze na dzisiaj sytuacja, w której nie ma takiego 1 standardu dla wszystkich bus pasów i to musimy też sobie niż we było jasne, że ten buspas może my się przemieszczać rowerzystów, ale też właśnie wcale by to była elit, bo tak właśnie w tym tylko żona była samochody z car-sharingu ma bardzo dynamiczny rozwój tej formy korzysta z nadzieją nazwę firmy się po i to jest także oni dokładają 50 samochodów co miesiąc i to są też samochody właśnie hybrydowa byłyby elektryczną samego początku, gdyby ta ustawa o elektromobilności została wcześniej honorowe, ale niestety musieliśmy poczekać z tym, że już w tej chwili przygotowujemy również te miejsca, gdzie będzie można też samochody doładować także takie miejsca są już przygotowana są również wydzielona dla tych samochodów parking oczywistych istniejących wydzielić około 10 0 miejsc, gdzie samochody mogły tam również stawać również TMT skutery elektryczne, które się bardzo dobrze w Poznaniu przyjęły, ale też właśnie tam sposób na rozwiązywanie korków to, żeby różne formy transportu udzieli ci ludzie korzystają z różnych form i oto właśnie mundial to spowoduje, że potem szanują siebie bardziej, gdy korzystają z różnych form usług i rowerzystami pieszymi i tymi, którzy jeżdżą samochodami to bardzo znane jest podejście, żeby rosły prezydentów, że trzeba zaspokoić potrzeby wszystkich osób nie każdy się z tym związana jest takie prawo jest Apropos komunikacji miejskiej to z różnych źródeł wiem, że ci co, korzystając z komendy racji dosyć często narzekają na punktualność komunikacji w różne też badania chociażby właśnie inne psy przy okazji przystanek miasto to to wyszło to jak walczyć stąd niepunktualność są komunikacji miejskiej tuman to, że również bardzo ciekawe wnioski, dlatego że jeśli chodzi o tramwaju to punktualność na poziomie 9 0 bodaj z tramwajami z Rosją, a 5 % środka autobusów oraz w tym zadowalająco, bo turyści około 7 8 % i 4 1, dlaczego tak jest, dlatego że tramwaje jeżdżą wyczynowo mi środowiskami dlatego właśnie inwestujemy idziemy w kierunku buspasów wiem, że my musimy dać tym pojazdom komunikacji publicznej pierwszeństwo klucza czy i również mamy wręcz taki system sterowania sygnalizacją świetlną, że kiedyś zbliża tramwaj to oni potrafią przełączyć to sygnalizację, którą przejeżdża częstotliwość tramwajów z w szczycie dla niektórych liniach wynosi w tej chwili są 2 minuty nie można już nawet więcej tramwajów to on zmieścić stąd będziemy musieli pójść w kierunku tramwaju w tych 3 5 metrowych, a to z kolei szef może z tym, że musimy przebudować przystanki no tak, bo za krótka to ludzie nie pochodzą one stały tramwaje się nie zmieszczą jeszcze 1 3 ciekawa, która się wydarza w Warszawie tylko nawiąże, że my mówiliśmy, że 3 0 oko 30 % kosztów związanych z transportem jest pokrywanych w Warszawie z biletów, ale Warszawa zdecydowała się, że osoby chodzące dzieci chodzące do podstawówki jeżdżą za darmo, a w Poznaniu takie ulgi możliwe niemożliwa my poszliśmy w kierunku po górach przywilejów dla seniorów natomiast w zakresie uczniów szkół podstawowych czy też badać gimnazjów jesteśmy za tym, żeby to dziecko chodziło do szkoły, które są w pobliżu i te właśnie dzieci, które są dowożone 4 przez rodziców albo korzystają już innych niż te, które są w bezpośrednim sąsiedztwie szkół to są właśnie te dzieci tych zamożniejszych osób nie widzę powodu, żeby dofinansowywać dojazd tramwajem tych dzieci, które mają rodziców bardziej zamożnych mój syn też dojeżdża tramwajem i uważam, że byłoby niewłaściwe, gdybym ja dostał prezent od miasta i ja mogę mu kupić ten bilet on jest zresztą wcale takiej drogi, a taka, która po prostu pozwala doładować i ja jestem za tym, żeby kierować jednak pewne świadczenia socjalne dla tych i do tych, którzy najbardziej potrzebują, ale i szkoły i szkoły dyrektorzy szkół mają narzędzia, ale idziemy w tym kierunku, żeby to dyrektorzy szkół mamy wskazywali te dzieci, którym n p. można wydać takie nieodpłatne takiej, które pozwolą im korzystać z tych przejazdów, bo to jest takie właśnie populistyczne rozmowę na ten temat zarówno z panią Basią opaską jak i z Robertem Biedroniem, bo tam ponoć gdzieś tam wyższe z inicjatywy polskiej i wydaje mi się, że to właśnie jest niewłaściwe powinniśmy jednak kierować pomoc się takie wsparcie finansowe do tych, którzy ich najbardziej potrzebują, a nie robić takich populistycznych rozwiązań, że teraz właśnie bosą wybory to ja wszystkim zafunduje za darmo tak będą mieć aha no no i co taki traf -li takie trochę mi przypomina 500 plus tak z aleją specjalnie nawiązałem do Warszawy, bo po wprowadzeniu tych darmowych przejazdów dla dzieci my w podstawówkach urosła sprzedaż biletów takich okresowych miesięcznych to do kwartalnych tych normalnych dla dorosłych osób przesyłał więcej wpłynęło do budżetu jest do sprzedaży biletowej gęsto nie to jak zachęcono ja zachęcam panie redaktorze do tego, by porównać te dane w Warszawie pochłania bowiem może okazać, że u nas wzrosła bardzo mocno liczba korzystających z transportu publicznego bez tego typu rozwiązań być może wzrosła bardziej niż Warszawy i może to warto porównać rozumiem, że będzie pan kandydować będą kandydował w tych latach następnych wyborach już już w tym roku i taki przed wyborami najważniejszy plan dla pana do zrealizowania, które jeszcze chciałby pan domknąć dach chciałbym przede wszystkim kontynuować tę prasę, która już rozpoczęliśmy już z 1 strony są to duże inwestycje taki przypadek nasz Święty Marcin w 2 30  000 000 zł czy też tęczowa Naramowice aleja się koncentruję na tych małych inwestycjach ataki właśnie jak te remonty chodników, bo to jest 6 0 1000 m ² to stąd te wiaty przystankowe to są nowe tramwaje 50 sztuk z 2 3 80  000 000 zł to są również z 3 7 nowych autobusów, a i to są te inwestycje na tych najmniejszych gmin na osiedlach, czyli na każdym osiedlu staramy się robić coś i to co zrobiliśmy przez ostatnie 3 lata w Poznaniu to swą posługę są 2 miliardy złotych z czego właściwie deska z unijnych wpłynęło 5 milionów złotych to co jest w tej już wtoku mówił w trakcie realizacji na najbliższe lata to jest 3 miliard droższa Roman właśnie zabezpieczona w postaci finansowania unijnego już 5 50 sondażowe się do 7 50 to w tej chwili podpisujemy umowy ja bym Niechciał właśnie na licytować się z innymi kandydatami tym, że będziemy mieli jakieś takie właśnie obiekt typu jeszcze większy stadion się jeszcze większa hala widowiskowo sportowa, bo to jest takie granie kompleksami wydaje się, że pokaz sztucznych kompleksów nie mają już dosyć się to małe inwestycje właśnie w postaci innych tego remontu chodników tej lepszej komunikacji publicznej i szeregu tych drobnych rzeszy, które ułatwiają mu wszystkim na życie i podnoszą komfort tego życia i tak ostatnie pytanie proszę tylko krótko tak czy nie czy, jeżeli pan wygra przyszłe wybory to dalej transport będzie priorytetem w założeniach tak, bo to jest wielka bolączka i poznaniaków i mieszkańców poszczególnych gmin, ale Rafał Rzeszutek inwestycje, o których pan mówił w Poznaniu wydajemy dziennie 1 50 0 posiłków dla bezdomnych i co z tego, że będziemy mieli większe stanowią większą halę widowiskową, żeby dzieci nie mają dziewczyna była właściwa, jeżeli bezdomni nie mają, gdzie się ogrzać zimą czy zjeść ciepłego posiłku Moore robimy mieszkania treningowe dla bezdomnych robimy mieszkania komunalne budujemy w 100 0 rocznie w tej chwili mieszkania socjalne tak, że to jest coś co jest bardzo ważne Jacek Jaśkowiak prezydent Poznania był państwo moi goście nie zdążyłem porozmawiać niestety o bardzo ważnej rzeczy właśnie ochrony środowiska, ale mam nadzieję, że można będzie jeszcze okazja bardzo dziękuję panie prezesie za rozmowę dziękuję państwu dziękuję panu kłaniać Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!