REKLAMA

"Chasydzkie powroty do miejsc nie-zapomnianych”

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-01-13 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w sobotę imprezę rody TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo w naszym studiu panie Agnieszka Raszewska fotografii producentka filmów dokumentalnych twórczyni studia filmowego Largo jest z nami dzień dobry dzień dobry państwu, a dziś w związku z tym, że mam się w ręku naprawdę niebanalny opozycję powrotem mogę powiedzieć, że pomysłodawczyni tak autorka tak albumu w pnie rozjazd KN zjazd powoduje również ja również po 10 latach pracy nad tym materiałem no i Rozwiń » po roku prace nad samym projektem album Muza początek na dół wczoraj, więc możemy powiedzieć, że w tym samym czasie żeśmy go do ręki dno, zwłaszcza dla mnie oczywiście tortu to naprawdę emocjonująca chwila tak to pani emocjonalna historia dla mnie historia, która mnie zdecydowanie może nie będzie nawet kryć zobaczyliśmy się przed tygodniem wówczas to album jeszcze był rok w nowych kart w Opolu i służb pisze służył tak strasznie długo odpowiedzmy tym słuchaczom, którzy nas nie słuchali przed tak przed tygodniem, skąd w ogóle pomysłu na to by nie mógłby zająć się powrotami hymnu to była, by to był przypadek, choć moi bohaterowie, czyli chasydzi twierdzą, że przypadków nie ma i że wszystko się dzieje po coś i we wszystkim jest jakaś jakaś myśl z góry która, która nas prowadzi nawet jeszcze sobie z tego nie zdajemy sprawy no, więc mogę przecież to był przypadek kary to jasne tak miało zdarzyć inny 10 lat temu moja przyjaciółka Żydówka powiedziała mi słuchaj wiesz jest coś takiego jak zjazdy chasydów przy okazji rocznicy śmierci wielkiego cadyka w i zwłaszcza w wypadku rabbiego im Lecha cadyka, którego grób jest w Leżajsku przyjeżdża no czasami nawet 5 00 0 chasydów wierzą oni oni wyglądają tak jak ci chasydzi i 1 9 wiek wcześniej mają długie chała ty mają futrzane czapki mają pejsy żona Wisła wieszczów z fundacji do fotografii to sobie tam jechać i może powiedzieć, że ja rzeczywiście wtedy podjąć wyzwanie, choć jadąc do Leżajska z Krakowa 4 godziny w jakimś potwornym deszczu zimnie były chyba 60 × się przeklinałem, skąd ten pomysł ani mi za to nikt nie płaci ani nie wiem po co tam jadę ani nie wiem co to za stan wylądował po 4 godzinach na żarskim rynku na scenie był kompletnie nikogo rzeczywiście padał deszcz później przyjemnie i nagle zobaczyłam jak z takim bardzo wąskie uliczki na rynek wchodzi w postać chasydów pieszego chasydów, którego wypatrzą w swoim życiu, na który właśnie był ubrany w stały SI zamiast mieć takie poczucie, że to jest jakiś kompletnie egzotyczny element jest w tym polskim krajobrazie miał dokładnie odwrotne wrażenie miałam wrażenie, że ten element to jest taki puzzli, które mnie tą polską układankę dziś spaja się tego mi brakowało im wtedy poszłam, zanim odszedł w stronę cmentarza i inny no tak się zaczęła właściwie cała moja historia, bo nagle stanęłam naprzeci w tłumu chasydów ubranych na czarno, którzy mówili w języku kompletnie nieznany nawet nie widziałam 4 zjedzie czy też hebrajski i od razu miał takie poczucie zaskoczenia, bo były na wschodniej są, które wydawały się dla niego dla fotografa atrakcyjne, gdzie powierzchnię mężczyźni tańczyli albo studiowali Torę albo się od linii okazało się, że były dla mnie niedostępne to znaczy, że rozdział pomiędzy światem mężczyzn kobiet w świecie żydowskim jest ich jest także zasadniczy, że ja po prostu tam wejść nie mógł na to, że po nim przejdziemy do tego podziału też chciałbym uczynić z tego 1 z wątków naszej rozmowy to zapytam panią o to przełamywanie barier i dojście wstąpienie do tego świata niezwykle hermetycznego języka napojem to ja powiem tak jakby kontynuują jeszcze w ustaleniach tą, która dopiero do szatni Różański, że tam się zdarzyło coś nadzwyczajnego to znaczy z 1 strony imion i miał wrażenie, że kompletnie tego świata nie rozumiem i właściwy do koła nie są same bariery są oni możliwość z drugiej strony to oczywiście było ogromne wyzwanie i zwłaszcza wyzwanie, które chciałam podjąć, dlatego że ja w tym dziwnym świecie nagle się czułam, jakbym wróciła do siebie do domu do swojego domu ja nie rozumiałam tych ludzi ile ja ja nie nie słyszałam nigdy tych pieśni, którą oni śpiewali jednocześnie miałem wrażenie, że to, jakby wracał z moją przyszłość i to jest oczywiście takie magiczne myślenie, które bardzo bliskie zresztą mógłby chasydów no i chasydów Mucha z ruchu setki to pół ruchu ruch mistyczny ruch mistycznym, więc tusze wieży w Smoleńsku przed czucia w impulsy miasto tym impulsem wtedy wtedy poszła im to pierwsze co musiałam zrobić tu nauczyć zasad to znaczy zacząłem czytać przy Tusku holach rzeczywisty zbiór zasad tym, w którym no n p. właśnie jest ogromnie rozbudowany moty w tzw. skromności i królową na język Polski, by nie angielski wyższą taryfę w tym językiem się też to zły czas, by w być może zresztą jest tłumaczenie tego, że teraz powiedzieć moje weta w tym czy mogę grać jest orzeczenie, że język Polski 100 3 punkty z no ale w każdym razie nagle się okazało, że rzeczywiście będąc kobietą chasydzi nie zgodziliby się dane takie moje sformułowanie, ale jednak jest całkowicie podporządkowanym światowym męskiemu, który jest światem frontmanów to to główna sala w synagodze to jest zawsze salon, który w, który się modą mężczyźni jest oczywiście, aby nie zabłądzić tam zboku albo u góry oczyść z mało miejsca no i niestety wszędzie tam właśnie, gdzie mężczyźni chcą się skupić zwłaszcza, zwłaszcza w akcje w akcie religijnym na to no to kobiety zbliżać się nie mogą cieszą nawet ci jak się patrzy na takich setki pól to od razu się widzi, że jak mężczyźni trzymają się w swoich grupach kobiety się trzymają w swoich grupach jeśli n p. przyjeżdżają grupy na Majorce to oczywiście miejsca, w których jedzą muszą być osobne z kolei idzie się do Izraela, iż chodzi, by taką z taką prywatność rosyjską o to też też widać, że dziś jest wesele to sala ogromna sala jest podzielona na 2 części taką przegrodą coś na złe myśli co najczęściej kobiety tańczą z kobietami mężczyźni tańczą z mężczyznami na jej wbrew ocenie sądu było drugie do tego mojego wyzwania i diewięćdziesięciu k jak można było pokonać te przeszkody będąc kobietą, by będąc fotografem, który chce być blisko, który musi zobaczyć emocje na twarzy, żeby zrobić dobrą fotografię jednocześnie nie mogę nic nie mogą wyjść do środka i rzeczywiście wiele razy na tej mojej dziesięcioletniej drodze zdarzały się właściwie to szczerze mówiąc w 90 % momentów, że n p. była grupa, która powiedzmy przyjeżdżała było dużo do Szyc były na cmentarz w lesie no i tam wszyscy chowali się w ciepłym Helu czy w grobie cadyka w, a ja byłam jedyną osobą która, która w zimie po po kolana w śniegu nastała noc czasami cały dzień po wyjść do środka nie mogłam jednocześnie ciągle miałam miałam nadzieję, że jednak co się zdarzy co będzie warte tego czekania czy będzie warte tej wyprawy i oknami 1 fotografii, którą wrócą po to, bo tak naprawdę ja liczyłam tu swoje fotografie jednostkowo odciążyć swój drugi część naszej rozmowy rozmawiali o historiach fotografowanych przez panią i ludzi miejsc natomiast teraz jeszcze zapytam moich o istotę w ogóle pani działalności, która trwała wiele lat, pomijając pani pasje do kogo skierowany jest ten album czy tylko do do tych, którzy fascynują się kulturą żydowską czy też Niechciał ani też zarazić tym zupełnie inne stojące dotąd z boku osoby pan pierwszy dopiero pierwsza myśl, która przyszła mi do głowy kiedy, kiedy w tym świecie chasydzkiej my no zacząłem bywać i kiedy zaczęłam słuchać chasydów opowie dających o tym, że ich dziadek n p. był rabinem Pilzno, ale tego pisma przez Tarnów albo babcia była dziś z nowego Sącza albo z Brzeska albo z Dąbrowy tarnowskiej albo z Dynowa albo albo z Lelowa z pierwszą moją myślą było to jak to możliwe, że ja tego nie wie, że my ci chasydzi, którzy jeszcze rozmowy wyglądają na na takiej osoby trochę zamrożony w czasie, a ogromnie egzotyczny są tak bardzo tak bardzo stąd w rodzinach setki niezwykle ważna jest pamięć przeszłości i tradycji rodzinnej i Anny nawet w moim wypadku ja właściwie już od poziomu mojej prababci nie są w stanie zrekonstruować historię mojej rodziny natomiast oni z wielkim pietyzmem rekonstruują właśnie tu drzewa genealogiczne dla nich to jest wszystko ważne i pomimo tego, że ich nowy dom to znaczy ten nowy dom po Holokauście po tym, jak jad i jak rodziny chasydzkiej opuściły naciąć się tu rodziny ocalałych opuściły Polskę i wschodnią Europę i zam . w Izraelu Stanach to to jak dla nich n p. Polska, zwłaszcza właściwie Polska jest takim były krajem początku, więc to są dla mnie było ogromnie istotne to tu pokazać moim ludziom mojemu światu, że tak jest, że mamy wspólne korzenie drzew, że wychodzimy do kład nie z tego samego miejsca, że wychodzimy z tych samych miejscowości to znaczy o wiele więcej nas łączy niż inni nas dzieli i myślę, że właśnie z jakby pokazanie tego i zachowanie pamięci, którą oni mają, ale która w żaden sposób przez to, że oni przyjeżdżają do Polski właśnie z nikim nie rozmawiają na nich nie mnie nie nie, udzielając wywiadu głównie piszą artykułów mało, kto tak naprawdę wie, jaka jest istota tych przyjazdów, na który 10 są coraz częstszą chwilkę wracamy do naszej rozmowy pani Agnieszka Piotrowska jest moim państwa gościnni autorka pomysłodawczyni albumu powroty chasydzkie powroty do miejsc, a nie zagląda Andrzej Duda, który nagrał płyty z karty Stoch 100 proc środków może nie męczyć czytelnik od razu chętne wydawnictwo zawiązują wracamy po informację kredytową pozostań cie państwo z nami od w sobotę magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwu ponownie w naszym studiu jest pani Agnieszka Kluczewska dzień dobry koń się raz jeszcze w Tatry jest pani pomysłodawczynią autorką albumu powroty PL głosowanie to już koniec naszej rozmowy prawda tak to nie zaskoczył trochę, ale bardzo się cieszy, że kontynuuję watahy nocnych myślę, że tematy ważkie poza tym to z takim pietyzmem został przygotowany ten album i też w jaki są jak emocjonalny sposób podchodzi pani do miejsc do ludzi, których pani spotkałem, która w, których to ludzi poznawała pani na przekór stereotypom, bo ja tak przeglądam ten album dostaną, bo chwilę temu są kobiety na tych fotografiach są tylko 2 i to jest osobna historia dużo osób dla mnie nie jest ani jako autorka jest nie mogą być w ogóle, bo wie pan ja nawet mając tyle różnorakich wyglądam nikt się nie bardzo pilnują zresztą zresztą ja oczywiście chodzę wśród haseł i to trochę musi zmienić swój wygląd jest może w ogóle nadanej na opowieść alejek ale, żeby odpowiedzieć na dzisiaj to tu także odczyt wzrostu powiem, ale chce wrócić do tego, dlaczego jest tak mało kobiet w tym albumie, bo ja prezentuję w książce ponad 1 6 0 fotografii i właśnie w tej chwili widzi pan fotografie i jedno właściwie dziewczyny, bo po butach dziewczynkom 16 lat studyjna na cmentarzu w Trzebini inny ogromnie ważne, żeby powiedzieć, że my, jakby postaci w okresie ikoną graficzną kobiety celnicy w świetle hossy z kim właściwie jest takim tematem tabu nawet Wiśni i jak publikuje w prasie chasydzkiej to zawsze dostaje na początku taką informację, że na moich fotografiach nie może być zdjęć kobiet a gdy mogą dziewczynki do lat 6 i jeśli ktokolwiek weźmie prasy chasydzka łączyli ultra ortodoksyjną to zauważy, że na zdjęciach są tylko mężczyźni jeśli jest taka konieczność, żeby n p. pokazać jakiś bardzo ważne zdjęcie no, jakby spoza tego świata n p. na pewno sobie pan przypomnę takich kont graficzne zdjęcie z akcji przeciwko Osamie bin Ladenowi, kiedy kiedym cały sztab Obamy, ale w tym Hillary Clinton śledzą obserwują dziś takim ekranie akcje akcje służb i ona nawet tak też bardzo poruszona z zatyka sobie ręką ręką twarz i w prasie chasydzkie, ponieważ uczy się tu było ogromnie istotne istotny moment to zdjęcie ukazało, ale bez Hillary Clinton są w gong ona została całkowicie w Photoshopie zatarto jeśli to jest niemożliwe to po prostu się po prostu się zacierała zaciera twarzy bardzo często n p . w książkach które, które biorą chasydzi je do rąk jeśli mi się na szkodę nawet postacie animowane jakieś dziewczynki to takim czarnym flamastrem te twarzy zamalowują wszystko właśnie nów imię bardzo ortodoksyjnie pojmowanej skromności i tego, aby no, jakby ciało kobiety w żaden sposób nie powinienem siłą nie i prowokowało nie zwracał uwagi oczywiście też chodzi o ogród Otóż wierność małżeńską no nie, bo różne takie impulsy i mniej chasydów ma być ma być my mężczyzną bogobojny i inny talent oczywiście najlepiej by było, żeby też typu kusi go nie nie wyprowadzały na manowce, na które na przystanku już nie jest na czym polega ten charakterystyczny wygląd pozwala jej wie pan to już nowym właśnie duże zmiany kodeksu karnego przyjęto możemy dojść do tego, jaką dla ruchu Marcin Piróg jest każda wie, jaką transformacji ja muszę przejść żeby, żeby wreszcie świat i chce bardzo podkreślić, że ja im, by nie ubieram kostiumu dlatego, że by się przebrać na szkodę udawać Żydówką to kompletnie niemożliwa co kryć słowiańska twarz i naprawdę taka osobista lidera natychmiast zrozumiesz, że ja jestem z tego świata ale o co chodzi chodzi o to że, gdybym ja weszła w spodniach nie wie w dżinsach, gdybym weszła w czerwonej sukience, w której naprawdę z lubością chodzę chodzę w lecie to ja wtedy na sobie konsument czuje wzrok wszystkich, dlatego że w tym świecie kobieta ma być właściwie 1 przykryto w sposób znaczny to znaczy spódnica musi być długa musi za zasłaniać kolana muszą być długie rękawy, które zasłaniają tutaj kostki u rąk oczywiście żadnego żadnego dekoltu no i ich wypadku w wypadku kobiet zamężnych nie widzimy jej włosów najczęściej zresztą te włosy są ogolone albo bardzo krótko przystrzyżone i ona ma perukę albo nawet nie ma peruki, która też dla niektórych ludów chasydzkich jest za mało skromna tylko po prostu ma przykryć tę chustkę ma być uszczerbkiem na głowy, by nowo makijaż jest prowadzony do absolutnego minimum jeśli w ogóle Hanoi ważne jest to, że również strój nie może pokazywać sylwetki kobiet to znaczy tej kobiecej seksualności i wy bioder piersi w związku z tym jeszcze jest 1 warstwa ubrań Maćka podkoszulek ponadto musi być jakoś albo kamizelka albo żakiet albo cokolwiek, czyli 2 2 warst w, żeby żeby, żeby jakby, gdy kobieta z jak najmniej prowokował i teraz i teraz kwestia Straka i Legia wyszło na to swoją rosyjską drogę a, a zawsze uważam siebie za ogromnie nowoczesną osoby nie wiem z miastem podróżującą po świecie dobrze się, czując na Times Square w nowym Jorku i chodzącą łyżwy w dżinsach z dziurami w Toya nagle muszą się nauczyć tego, żeby właściwie całą tą nawet urody w cudzysłowie no po prostu schować, dlatego że dlatego, że ja muszę się też nauczyć być niewidzialna w tym świecie jeśli chciałam być, by przy okazjach takich jak modlitwy mężczyzn i niszczą prowokować, by nie po prostu stamtąd wyrzucono usunięto o, żeby grzebał komuś przeszkadzała to musiała po prostu jako spływać z tłumem no, a on cwany łatwiej było to, zacierając wszystkie wszystkie wszystkie kobiece cechy, które z tych zdjęć jest dla pani najważniejsze, które wiąże się z jakąś nieprawdopodobną historią czy podejrzewa, że każda z nich fotografia historia zamazują historię Nokturn i naprawdę tak jest pan, bo właściwie każdy z tych zdjęć jakoś walczyłam, by na początku to było bardzo bardzo trudne, dlatego że no i oczywiście wiedziałam, że jest biorca często rocznica śmierci hrabiego im Lecha, ale kompletnie nie wiedziałam, w jakich dniach, w jakich miejscowościach są rocznice innych cadyków moją ambicją było nakreślić taką panoramę, że jakby szerokiego spektrum właśnie tych tych rejonów Polski, czyli głównie oczywiście Galicji Królestwa, gdzie przed drugą wojną światową nów chasydyzm rzeczywiście przeżywało największy rozkwit granicy granicy Rzeczpospolitej na przedwojenny jeszcze 18 19 wiek to już rzeczywistość no kolebką kolejka chasydyzmu najpierw Wołyń Podole, ale później właśnie granice Rzeczpospolitej aż tu aż tu aż do granic Królestwa oczywiście jeszcze inaczej czy Rosja i teraz tak wystraszony początku to była 1 wielka niewiadoma czasami Ham 6 godzin do jakich miejscowości nie wiedząc czy czy jakakolwiek grupa przyjedzie na chętnych czeka on sobie w tym śniegu i na mrozie albo albo samochodzie na kimś pustym cmentarzu na bardzo często te grupy nie przyjeżdżał, by rzeczywiście taką cezurą dla mojej drodze było poznanie starych rosyjskich Naomi Dawida z hangarów, które wrzeszczą będę gościła na na premierze książki w poniedziałek w muzeum Polin, których spotkałam Annana cmentarzu w Bobowej w czasie w czasie rocznicy śmierci cadyka Halberstama inni okazało się, że Dawid z Węgier, który jest potomkiem rabina z Pilzna jego dziadek Góra minąć Pilzno inny od kilkudziesięciu lat angażuje się w ratowanie dziedzictwa żydowskiego cmentarzy upadających syna Guo kusiły zburzonych pomników zbiera pieniądze w stanach Zjednoczonych oczywiście właśnie od od chasydów którzy, którzy czują sentyment czują się związani z polską i jedno 1 3 właśnie takie cmentarzem, które zostały zamienione na pastwiska albo albo albo synagogi, który już tam, gdzie spadają z jakiej skarb nie przywołuje dożycia i on był dla mnie taką osobą, która wyciągnęła do mnie pomocną dłoń i od tej pory ja już przynajmniej miałem 1 osobę, do której mogą zadzwonić, żeby zapytać Słuchajcie czy tam na rocznice cadyka z Grybowa przyjedzie jakaś grupa czy cokolwiek wiesz ile oczywiście no no by było było cały szereg grup, które jakby, by wiedziały już w mojej obecności ja miałam tą rekomendacji żyją potrafisz zachować ja nie złamie zasady, że już, że jak ta moja obecność nie wiąże się z niczym z niczym z niczym złym i dzięki temu no no o tyle od swoich fotografii walczyłam czy dopuszczalna jest konwersja w przypadku chasydów krok, ale oni nie zachęcają do tego wręcz odwrotnie bardzo zniechęcają oczywiście najbardziej można ja znam tych mogą być taką historię, którą naprawdę ładne, ale w absolutnie nie zwykła mianowicie w czasie mojego pierwszego pobytu w Izraelu Jerozolimie są bardzo bardzo ortodoksyjnej dzielnicy Masza zimą w ja chciałem sfotografować Chanuka zobaczyłam zobaczyłam mnóstwo, stojąc na ulicy na jakimś balkonie na cudowną scenę takiego starego mężczyzny gronie chyba 7 dzieci, które zapala świece no i tam się modli i ogromnie ogromnie chciałam chciałam wyjść na ten balkon to było możliwe i zrobić zdjęcia i rzeczywiście się odważyłam zrobiłam to zaczęłam podchodzić, ale oczywiście no miałam taki lęk, że mogę zostać stamtąd przegonią ona, ale najwyraźniej, jakby ta grupa grupa stała nie mnie nie mnie nie poruszono ja podeszłam jeszcze jakiś jakieś 2 kroki dalej w momencie, gdy doszłam do wniosku, że już robi to zdjęcie swoje zrobiła zaczęłam zaczął schodzić i wtedy ten haseł zaczął coś do mnie krzyczeć najpierw widzieli już wiedział, że nie zareagowałam, że nie rozumiem potem po hebrajsku, a potem przyszedł na angielski rozumieją, że jestem przekonany obca i zapytał się mnie czy pani może mi przesłać zdjęcia swojej mojej rodziny i bycia oczywiście tak dam moją wizytówkę oczyści położyłam ją głębiej bo, iż jestem obcą kobietą to ja nie mogę przekazać czegoś ręki do ręki mężczyźnie, więc położyłam ją na balustradzie ją tu wziął popatrzą na to moją wizytówkę i zaczął czytać po polsku Agnieszka Kleczewska producent filmowy pani z Polski i pan ja myślę, że wtedy spadną z tego balkonu to był nieprawdopodobny samym środku ma sza lin, gdzie jednak już, jakby nie ma pokoleń młodszych, które mówią po polsku, zwłaszcza takim polskim na ich Żebry, żeby cały ten mój wywód skrócić do tej do tej niezwykłej puenty był dla mnie to z tobą ogromne zaskoczenie okazało się, że mam przed sobą Dawida Sulich to to jest jego żydowskie imię i nazwisko chłopaka z Bielska-Białej, który w, którym urodził się w latach sześćdziesiątych w Polsce w rodzinie polsko niemieckiej właśnie takim jakby trochę rozdarciem rozdarcie Mylnej identyfikacji nie wiadomo było właśnie ci z Polakiem czy z Niemcami czy w związku z tym Biel w Bielsku-Białej steku zatartą trochę też coś co tożsamością i on wyjechał, by wyjechał do Niemiec, gdzie na jego miał pierwsze doświadczenie z domem starców, gdzie się, gdzie byli Żydzi zaczął studiować Torino, by się okazało, że zapragnął być demon doszli do wniosku, że to jest po prostu jak jego i jego jego droga i dziennikarzom, kiedy chciałem zrobić film i on nagrał mi taką opowieść poziomie bowiem w bok, bo wiesz moi koledzy to nie pamiętają swojego przesłania, bo wszyscy mieli 8 dni natomiast jak najbardziej, bo miałem tam 3 2 lata leżały na sali operacyjnej pod wielką pod wielką lampą musi po prostu widziałem wszystko jest teraz po prostu ortodoksyjnym Żydem szukającym mieszkańcy muszą one szarej maści siedmioro dzieci ma żonę i jakby to duży jest jego życie no i to jest taki taki przypadek udany, dlatego że jest oczywiście mnóstwo przypadków osób, których jakość są zauroczony zafascynowany tym zamkniętym mistycznym światem, ale no, ale później okazuje się, że jednak restrykcyjność tego życie jest tak ogromna, że może nie dają rady no i czasu jakby jakby jednostkowe się też wychodzą dziękuję pani bardzo te opowieści pani Agnieszka Piotrowska była w rynku jest gościem demontaż części albumu chasydzkie powrotu do miejsc niezapomnianym przed sobą przyszłym muzeum dla powodzian tak bardzo proszę państwa, bo wszyscy się pytam, gdzie można porozmawiać tak to znaczy mamy mamy wspaniałe spotkanie jest właśnie z udziałem chasydów Bobo, którzy specjalnie przyszłam z nowego Jorku w poniedziałek o godzinie 1 8 w muzeum Polin dziękuję pani bardzo ujęte w studiu państwo także dziękuję, zapraszając na informacje Radia TOK FM po nich po godzinie piętnastej 40 człowiek w 2 0 i miasto Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA