REKLAMA

Korolec: Trzymam kciuki za polski samochód elektryczny. Trudne zadanie, bo budujemy go od zera.

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-01-16 09:00
Czas trwania:
13:09 min.
Udostępnij:

Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych: Samochody elektryczne prawodpodobnie będą tańsze za 2-3 lata. Cena baterii spada o 20% w roku. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych wnosi o zwolnienie z podatku VAT Administracja odpowiada, że to niemożliwe, bo VAT to regulacja europejska.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 Aleksandra Radziewicz zaprasza na dzisiejsze wydanie magazynu regalia ze mną studia pan Marcin Korolec prezes fundacji promocji pojazdów elektrycznych były minister środowiska w dzień dobry dzień dobry pani dzień dobry państwu jestem przekonana, że z śledził pan jak powstawała i potem przez Sejm była przyjmowana ustawa o elektromobilności ta, która w zamyśle ma pomóc lub 3 w upowszechnianiu samochodów elektrycznych w Polsce to Rozwiń » chciałbym, żeby też tak najpier w z perspektywy zwykłego człowieka, który ma być zakazano do tego, żeby taki samochód elektryczny sobie kupić co w tej ustawie jest dla niego rzeczy jeśli oczywiście bardzo cieszy, że projekt ustawy o inny były tak szybko procedowany żyjemy elektryfikacja transportu w Polsce jest ważnym priorytetem rządu myślę może, że to ustawa dosyć ekspresowo przeszła przez administrację jak neon moje doświadczenia pół roku pracy to jest bardzo szybko jak pani pyta jak i biletami zachęt dla tzw. zwykłego człowieka dla zwykłego nabywcy samochodu elektrycznego czy samochodu typu hybryda plug-in to jest niewiele w moich analiz najgorsza noworocznego w sobotę gdy, jakie mogliśmy dać wyborcy to niewiele to znaczy zwolnienie z akcyzy co jest, jeżeli dobrze policzyć prawdopodobnie około 1,5 % mniej i to jest inny sposób amortyzacji samochodu trochę bardziej korzystnym, ale tu są do faktu zachęty i naskórkowe załóżmy, że samochód elektryczny kosztuje około 100  00 0 zlotych zachęt dach, a 3 3 000 roszczeń i to co będzie z samochody elektryczne dzisiaj kosztują 1 30 1 6 3 i czasami trochę drożej prawdopodobnie będą tańsze za dwa-trzy lata, bo cena baterii spada 20 % w roku, więc styl ton to naprawdę będzie za dwa -trzy lata tani, ale to co wnosimy to jest jako Fundacja promocji pojazdów elektrycznych to jest zwolnienia z podatku VAT, bo to jest 2 3 % na cokole w administracji odpowiadają to jest niemożliwe, bo VAT to jest regulacja Europejskiego w musielibyśmy to zgodnie z Brukseli w ale wydaje się, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dostosować regulacje po prostu dopłacać równowartość, bo część równowartości Narodowego funduszu ochrony środowiska albo z funduszu niskoemisyjnego transportu, który właśnie dzisiaj dyskutowany przez administrację, czyli przez VAT byłoby łatwiej o VAT lub jakiś ekwiwalent, który był równowartością VAT -u, bo ja rozumiem trochę to niechęć administracji do tego, żeby dopłacać nie jest tak po prostu do wymiany samochodu normalnego spalinowego na samochód elektryczny no bo rząd tłumaczy, że na to nie ma pieniędzy, chociaż jak się popatrzy na inne kraje to tam te pieniądze się znajdują nawet kiedy są to kraje dużo bogatsze niż Polska, gdzie obywatele są dużo bogatsze niż Polska też nie z wyższą świadomością ekologiczną to dlaczego tego VAT-u niemożna sobie bronimy się, by rząd broni się, że tutaj Unia Europejska mogą się teraz godzić te w myjemy źle jest tradycyjny konserwatywne nastawienie Ministerstwa Finansów jak dopłaty nie wiesz, że rzeczywiście, ale zwolnieniem podatkowym albo zwolnienia podatkowe z bardzo określonym limitem czasu niemal 2 lata na 3 lata są absolutnie zasadny i promowanie produkcji polskiego prądu wersja z importu ropy naftowej n p . z federacji rosyjskiej czy z Arabii Saudyjskiej jest mniej i racjonalne ekonomicznie racjonalny środowiskowej klimatyczny i poza wszelkimi innymi względami smogowych też to zaraz tego aspektu też być męscy przyjemnością, ale jeszcze chciałbym dokończyć wątek tej ustawy to skoro mówi pan sam może w tej ustawie niewiele jest dla zwykłego nabywcy to w takim razie dla kogo jest to ustawa na pewno tam są pewne kwoty, gdyby założony dla samorządów, że są zobowiązane kupować ryby dobrze pojętym 30 % autobusów elektrycznych w perspektywie roku dwudziestego któregoś z, ale de facto to ustawia się koncentruje na budowie infrastruktury na regulacjach budowy infrastruktury i tutaj też są pewne niedoskonałości tej ustawy elegancko mówiąc, bo są już firmy, które dzisiaj funkcjonują na na rynku n p. Greenaway w i chłodno jest pewne niebezpieczeństwo że, gdyby dożył przepis jest ruch został uchwalony tak jak wyszło sejmową to prawdopodobnie większość lub nawet wszystkie punkty ładowania powinny zostać zamknięte w związku z tym myślę, że jeszcze dzisiaj jest posiedzenie komisji senackiej jeszcze dzisiaj prawdopodobnie mniej intensywne prace tej poprawki tak, aby nie zamykać tego co już stoi w i liberalizować te przepisy, które zostały sformułowane przez rząd jeśli chodzi o innych regulacji dotyczącej infrastruktury ładowania prawdopodobnie będzie konieczne to praca jest drewno jest jeszcze szansa, bo jeszcze Senat, który może w wprowadzi poprawki do tej ustawy czy mamy ustawę o elektromobilności, która ma zachęcać teorii Polaków do tego, że przesiadali się samochody elektryczne dla oka dużą część Floty to wymieniają firmy miasto tego nie bać, gdy film jest skierowane niż do innych zwykłych ludzi dlatego dziś o tych zachęt podatkowych aż tak wielu nie ma ja myślę, że trzeba podkreślić, że w Polsce bardzo mało kupuje się w ogóle nowych samochodów to jest statystycznie jedynie 2 i pół procent rocznie nowych samochodów, choć Dorna na rynek nowych fabrycznie nie mamy oczywiście bardzo duży import używanych samochodów z zagranicy i to jest myślę zasadniczy tło w do refleksji jak powinniśmy myśleć o elektryfikacji transportu, bo albo będziemy promować elektryczne i płacy transportu i Gdyni i zachęcać ludzi do kupowania samochodów elektrycznych w albo też do Polski wyleją się jeszcze większym strumieniem używane samochody dieslowskie zakazywane w Amsterdamie w Stuttgarcie w Paryżu Atenach Madrycie, które nie będą mogły n p. wjechać do centrum miasta w usta w Stuttgarcie w związku z tym nawet pięcioletni samochód jest całkiem zużyte będzie bez bezwartościowy no bo nie będzie mógł być używany w dal wracamy znowu do punktu wyjścia w takim razie, bo przecież Polacy nie kupują nowych aut, dlatego że ich na to nie stać samochody elektryczne technologia zmienia i to nie jest też pewnie będą taniały, ale nadal to nie jest cena jest konkurencyjna w stosunku do nowego samochodu spalinowego stąd w jaki sposób zwykli ludzie zamiast bez dodatkowych dopłat psy osłony państwa mają rzeczywiście teraz uznał, że w inie są słuszne, bo to pomyślanej ekologii przesiądzie się na samochody elektryczne, choć ja myślę, że w imię promocji polskiej energetyki pól rząd powinien naprawdę w biznesie zmobilizować i zachęty typu właśnie liberalizacji podatkowej w swych wprowadzać albo też promować się zawsze z zachętami typu strefy czystego transportu w miastach, które to przepisy niestety w pracach sejmowych zostały wykreślone chciałbym pójść krok dalej, bo my rozumiemy teraz po takim przesłaniem dla zwykłego człowieka, który płynie ze strony rządu, ale jest to drugie przesłanie przesłanie takie, że Polska włącza się systemy nudnych, choć wyścig, ale w to zmiany modelu, że teraz oczywiście będziemy jego Europa jego świat promować transport elektryczny będziemy budować jej samochody elektryczne myśleć o technologii tak dalej no i my jako kraj ustami naszego rządu i pieniędzmi rządu zaczynamy od tego, że zrobiliśmy Gminny konkurs na to jak mogą one w samochodzie na karoserię, a może to jest niepotrzebne słyszymy, że są jakieś puste symbole z działania symboliczne moglibyśmy konkretne pieniądze konkretne działania podjąć się w zakresie innym obszarze, który rzeczywiście Polska, by się włączyła do tego drugiego szeregu różnych inwestycji w różnych państwach, które z prawa rzeczywiście cała Europa będzie bardziej dar ne pro ekologiczna i SA sportowa na 3 trzymam kciuki za Polski samochód elektryczny myślę, że to jest bardzo trudne zadanie, zwłaszcza że budujemy go od Odry od zera i że za jego budowy są odpowiedzialne spółki energetyczne, który dzisiaj nie mają żadnego doświadczenia z produkcji przemysłowej, ale mi się wydaje, że to co powinniśmy się koncentrować jeśli chodzi o przemysł to, żeby do Polski z bliskością graczy Netii badania i rozwój i produkcję baterii do samochodów elektrycznych w, dlatego że wtedy moglibyśmy, że te bowiem być zapleczem różnych przedsiębiorstw produkujących samochody w Europie moglibyśmy stawiać na ten następny krok technologicznej przemysłowej na lata, a i w ramach w reindustrializacji Śląska lub zamiany w jednych jest biedny aktywności przemysłowej n p. związane z wydobyciem węgla budowy fabryki baterii i tam n p. przy wsparciu europejskim jest absolutnie możliwe i absolutnie uzasadnione to dlaczego nie idziemy z tą, a myślimy o tym, naszym polskim samochodzie elektrycznym który, zanim powstanie tym razem lata już w tym czasie wszystkie koncerny będą miały gotowe samochody do sprzedaży ja myślę, że kilka koncernów światowych na razie chyba głównie koreańskich bardzo poważnie albo rozważa, by już zaczęły takie takiej aktywności, ale ważne jest to, żebym im próbować tworzyć polską myśl czy tu lokalnie polską myśl techniczną związaną z bateriami, żeby nie być tylko odbiorcą tego co jest w technologicznie dzisiaj w na topie ale, żeby również współtworzyć i być w częścią łańcucha tech technologicznego i żeby się koncentrować na tym co jest na jej lepsze innej bardziej nowoczesny, zwłaszcza że postęp w tym obszarze jest niezwykle szybki co NBP, czyli jak powiedziałem wcześniej spadają rok do roku 20 % i tutaj ten, kto znajdzie to bateria, która pozwala przejechać na najdalej najdalej Iza i jej wyprodukowanie i nie jest nie jest drogie albo tańszy niż konkurentów ten znajdzie odpowiedzi przepustkę do przyszłości nota to powinniśmy tak jak rzeczywiście inwestować jako kraj to jeszcze jedno pytanie na sam koniec bomba, bo taki szerszy obrazek, czyli do mówiono też pomoc w postaci plastrów, która do ładowania samochodów, ale znowu trzeba będzie wytworzyć więcej prądu w kraju co jeszcze bardziej wysilić nasze życie energetyczne, które i tak są nadwyrężone zaczęłyśmy opłatę ze względów ekologicznych, od którego pan o tym, wspomniał już na początku, czyli zastąpienie Europy z Rawicza z Rosji z zastąpieniem ropy polskim prądem jest absolutnie zasadny jeśli chodzi o rachunek ekonomiczny importujemy za 1 2 miliardów euro wzrok przez jakieś 6 0 miliardów złotych w produkowanie prądu w Polsce jest korzystny dla polskiego PKB, a jeśli chodzi o dymisję te emisje z form nawet w elektrowni węglowych versus dziesięcioletnie 3 1 5 letni samochód dziś dla, który ma wycięte jeszcze tam tłumiki po mieście wszystkie inne rzeczy jest na pewno znacznie bardziej w znacznie bardziej korzystne, więc tutaj rachunek ekonomiczny rachunek środowiskowy jest po stronie elektryfikacji maszyn Golec prezes fundacji promocji pojazdów elektrycznych były minister środowiska bardzo dziękuję za spotkanie to była pierwsza część magazynu EKG za chwilę informacje po informacjach oczywiście część druga ekonomia kapitał go Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA