REKLAMA

Może tytuł: Biennale Warszawa zaprasza na Mokotowską

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-01-16 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą Artur Szczęsny Bartek Frąckowiak dziś weselną studio dobry wieczór w zasadzie już dzień dobry dobry wieczór dobry wieczór dobry wieczór będziemy państwa zapraszać się NN do miejsca, o którym parę tygodni temu nieco wspominaliśmy opowiadaliśmy z Pawłem Miedzińskim o jego planach i marzenia i całej grupy Enea w wokół niego, ale dziś nie będziemy już mogli państwo zaprosić do konkretnego Rozwiń » miejsca na konkretne wydarzenia Bielany Warszawa jest to, o czym będziemy rozmawiać, czyli nowoczesna instytucja sztuki czy instytucja miała miejska, która łączy dziś sztuka aktywizm społeczny również Anna ma taki bardzo ważny nurt edukacyjną naukowy na jedno to wszystko będzie się skupiać się wokół budynku czy nawet sali wykładowej przy ulicy Mokotowskiej w Warszawie i dzisiaj już możemy państwa dokładnie do tego budynku zaprosić, dlatego że dosłownie godzinę temu rozpoczął się wykład inaugurujący cały całe to one wydarzenie cała sadzą prace tej instytucji, ale będzie porozmawiamy trochę o tym co odbędzie się tam działa nie tyle dzisiaj wieczorem co przez kolejne wieczory przez kolejne dni i ani jacy ludzie, jakie środowisko wokół Biennale warszawscy Warszawy będzie się skupiać to cóż myślę, że musimy jednak zacząć od samego początku od krótkiego wprowadzenia czym Biennale Warszawy jest czyli, gdybyście mogli nieco rozszerzyć te te mają krótką definicję nowoczesnej instytucji miejskiej co to co to oznacza niemal każdemu się, że chyba powinniśmy się jeszcze cofnąć wstecz do momentu, kiedy rywalki w Bydgoszczy, ale do momentu kiedy, kiedy miasto stołeczne Warszawa ogłosiło konkurs na dyrekcję teatru scena prezentacje to jest temat, który został złożony w latach siedemdziesiątych przez Romualda Szejda jego siedziba znajdowała się w fabryce Norblina i działał przez 30 parę lat jako autorski teatr można obchodzić tamta trybun to pewnego stopnia na tym eksperymentalny dobór buta tym, który nie miał stałego zespołu co jest jakimś ewenementem jeśli chodzi o o teatry instytucjonalne, zwłaszcza w latach 7 0, zwłaszcza na tydzień i 70 tych i funkcjonował w taki popłoch w podwójnej roli z 1 strony produkował swoje przedstawienia z drugiej strony działek pod Tatry Impresaryjny w związku z tym, że to siedziba teatru fabryce Norblina przestała istnieć 1 z deweloperów przejął działkę i realizuje swoją inwestycję no to trochę nie było wiadomo co Chrystus co z tym tematem co z tą sceną danej mu dalej zrobić miasto zdecydowało się rozpisać konkurs w w czerwcu 20 1 7 roku użył tu taki konkurs bardzo nieszablonowe, bo w samym ogłoszeniu zostały bardzo precyzyjnie określone kryteria nowej instytucji czysta rzeka wizja i plan nowej instytucji kultury, która właśnie nie byłoby z 1 strony teatrem repertuarowym nie funkcjonowała go w tych trybach, jakby nim stały eksploatacji spektakli właśnie stałego zespołu stałych produkcji nie byłoby też galerią sztuki czy muzeum sztuki nowoczesnej nie byłoby też ośrodkiem badawczym nie byłoby też ośrodkiem aktywisty etycznym ale w jakim sensie spełniałaby wszystkie funkcje razem, tworząc tworzą wartość dodaną, więc interdyscyplinarny charakter instytucji był wpisany w ogłoszenie konkursowe do tego w tym ogłoszeniu konkursu bardzo wyraźnie została zapisana Ruanda muszą współgrać trzyma tej instytucji to znaczy to jest instytucja, która powinna przeciwdziałać rozmaitym formom wykluczeń te bytowski formy wykluczeń wymienione działać na rzecz tolerancji inkluzji nadal, więc to też byłby żołnierz niż nieszablonowe jak na jak na jak na ogłoszenie konkursowe, ale było też to my im postawione bardzo konkretne zadanie dla teatru scena prezentacje, czyli wyprodukowanie nowego wydarzenia interdyscyplinarnego znowu tak jak stały program no ale też Międzynarodowego i to wydarzenie właśnie ma mieć charakter Biennale my to już teraz wiemy, że nie będzie to tylko i wyłącznie festiwal organizowany co 2 lata, ale wtedy tego jeszcze mnie nie nie jest tak nie wiążą się z dobrych i bardzo śnieżnie Annę brzmi jak tak się państwo nie ma możecie przysłać do wody wszystko walczyli taka instytucja, która jedno ma tutaj trochę je i będzie działać przeciwko wykluczeniu i tutaj organizować debaty i tutaj coś zbadać przy okazji, a przy tym jeszcze wyprodukować jak i zbywanie lub racjonalnej ma, po który posługuje się marką Biennale Warszawa Gdańsk Agora, a tak, ale Direct to otoczą powiedział Artur to znaczy to wydarzenie, jakby to interdyscyplinarne międzynarodowe wydarzenie o charakterze Biennale oni wyraźnym profilu społecznymi jak miejskim no to faktycznie był już zapisano też konkurs już ten trzeci element to, że taki nietypowy natomiast mógł też bardzo wyraźnie było to określona w ten sposób, że to niema być silny jednorazowy i one w stoczni chodzi tutaj o to, żeby po prostu wyprodukować kolejne wydarzenie kolejny show kulturalne, które w gruncie rzeczy jest skierowane lekkiej wąskiego grona odbiorców być może pracuje jakoś na niwie ma takie miasta natomiast odwraca się z kolei od szosy od mieszkańców bardziej chodziło tu o coś co no, jakby on w PUP związane ze stałą pokusę systematyczną pracą, która działa w ramach tego, bo ono tego festiwalu jest raczej podsumowywał na wtorek był, ale rozumiem, że nowo się to gdzieś tam bardzo mocna przypuszczam, że tam bardzo mocno się to spodobało, bo lennem musiałem chyba państwu wytłumaczyć państwu słuchaczom, że to środowisko, czyli bar TKA, która też Paweł Wodziński wywodzi się z Bydgoszczy z teatru NN polskiego i to dobry jak ja ciągle, obserwując końcowy w Bydgoszczy robiliście miał takie wrażenie, że w tych ramach teatralnych trochę się nie mieści się trochę wami jest trochę wami w czasie, a gówno prawda w błąd, choć tak od faktycznie przez 3 lata prowadziliśmy teatr Polski w Bydgoszczy to buta miejskiej repertuarowy, który też produkował międzynarodową imprezę teatralną społeczne i imprezę ze sztukami performatywne Perform aktywnymi, czyli festiwal Prapremier in w związku z tym pewne elementy mogą mieć lekkość sądów są podobne czy analogicznie analogiczna to rzeczywiście dno w w takiej skali, jakby tak systemowo też pomyślanej działalność interdyscyplinarny po prostu nie mógł prowadzić, bo miał stały zespół aktorski miał swoje pracownie teatralne realizował też określono politykę repertuarową to musisz znaleźć 20 5 spektakli w sezonie po prostu sprzedać bilety na te spektakle miecz widzów skonstruować też pod kątem pewnej logiki repertuarowej natomiast tutaj nie ma tego typu urządzenie nie ma tego typu logiki w tej instytucji co daje też możliwość no trochę inny rodzaj eksperymentu czy inny rodzaj w ogóle tworzenia swojej córki i instytucji nowego modelu nowego modelu instytucji coś innego sposobu myślenia o programie, bo rzeczywiście jest tak, że takiej instytucji do tej pory na mapie ją nie tylko warszawskich, ale w ogóle go po polskich instytucji kultury publiczne instytucje kultury nie było w związku z tym to jest taki swoisty test związany z koszulek z nową wizją instytucji i z nową praktyką, więc my też sobie zdajemy sprawę, że to nas jest ogromna odpowiedzialność ciąży zagrożonej możliwości, ale też wiele pułapek bez jest tak wiele obszarów zainteresowań no to to trochę wmyśl zasady dla wszystkich dla nikogo można gdzieś na mieliznę łatwo wypłynąć w razie sąd się, że Tomek 2 2 takich zabezpieczeń zaczepił pierwszy jest taki, że życie udało się stworzyć interdyscyplinarny zespół kuratorski, który pracuje zarówno nad programem Jagi nad jej nad koncepcją samego Biennale to są ludzie, którzy wywodzą z bardzo różnych dziedzin jest w naszym zespole prof. Jan Sowa wybitny socjolog autor 2 książek innych szeroko dyskutowanych czytam domowego ciała króla inna Rzeczpospolita jest możliwa jest Diana Krall Krakowska patronował szkolna, ale też można powiedzieć silnie intelektualistka aktywistka ngo, które jest publiczna jest też Kacper Pobłocki, który Sturm realizujemy cykl poświęcony miastu badaniom nad miastem i międzynarodowej konferencji nurek, który być może oporni co więcej później są też ludzie związani z ze sztukami wizualnymi takimi jak Stanisław Ruksza, z którym przygotowujemy aktualnie 2 wystawy, z których 1 po i niższy będzie w tym roku jest Anna ptak, która też była w zespole, jakby w, współtworząc tym program teraz akurat została kuratorką polskiego pawilonu na Biennale w Wenecji w związku z tym zaangażowanego w bardzo mocno w to dalej z tą częścią tego zespołu bardzo blisko też współpracujemy z muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie 1 z projektu jest blisko zaangażowana Natalia Sielewicz turystom kuratorką w związku z tym, jakby to widać od razu, że to pole ludzi, z którymi współpracujemy instytucji jest też dosyć szerokie kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór to jest wciąż kultura osobista ze mną w studiu wciąż Bartek Frąckowiak Artura Szczęsnego rozmawiamy o Biennale Warszawa, czyli nowoczesnej instytucji kultury, która właśnie dzisiaj ma swoje bardzo uroczyste otwarcie znaczy uroczysta, ale w takie wyrwy w duchu Biennale Warszawa, czyli zaczyna się od wykładu, który ranne w tym momencie trwa radio TOK FM jest patronem medialnym Biennale, więc na pewno nieraz będziemy państwa zapraszać na to co co tam będzie się zdarzać się Anna Bartek powiedział przed informacjami o tym od klucza choć, którzy są związani ze stworzeniem programu Biennale Warszawa Artur chciał jeszcze 2 nazwiska dołączyć do tego, by tak się dołączyć Agaty Siwiak, kiedy Edwina Bendyka osoby, które zajmują się miastem obserwują miasto inni, które w ramach programu Biennale Warszawa również będą będą prowadzili swoje projekty właśnie, bo te wszystkie osoby wymienione przez Bartka to zespół kuratorów, który tak naprawdę już teraz pracuje na, a pierwsza edycja Biennale rozumianego rzekł oto podsumowanie oto wydarzenie dopiero albo już, bo tak naprawdę to mała ma i wiosna 20 1 9 roku i tak jest pomysł, aby te cykle, które dzisiaj ruszyły dzisiaj Janek Sowa i jego cykl Solidarność 2 0 jutro Kacper Pobłocki, aby te działania były prowadzone w takich też interdyscyplinarnych zespołach znaczy, żeby to te nurty programowe te dziedziny którymi zajmujemy się przenikały, żeby te zespoły były złożone zbada czy z aktywistów z artystów twórców i na przejazdy ma praca dla Wałęsy z tych wszystkich którzy, którzy będą przychodzić w ogóle narażona na wykładach w Polsce jak rada gminy takiej sztuki 2 bardzo istotne założenie zresztą to do założeń trend interdyscyplinarność ma nic nie wynika tylko z tego, że myśli to nie interesuje różnymi obszarami czy dziedzinami, ale wynika też są na steki obserwacji, że w gruncie rzeczy ten świat dziś jest tak złożone w tle kompleksowy, że nie da się go opowiedzieć po prostu tylko i wyłącznie w ramach 1 Niewiem formuła artystycznej kulturalnej pościel w ramach 1 dyscypliny, że najciekawsze pomysły i sposobu ujmowania tej rzeczywistości rodzą się na przecięciu dyscyplin w związku z tym toczą powiedział Artur znaczy współpracujący ze sobą interdyscyplinarne zespoły strasznie ważna jak założenie dla Biennale Warszawa to znaczy, że nie tyle chodzi nam o to by równolegle prowadzić te 3 ścieżki czy ścieżkę artystyczną ścieżkę, by dawcą ścięciu i ścieżka aktywisty trzymał linę, żeby łączyć ze sobą ludzi którą, którzy reprezentują te 3 obszary, żeby oni są współpracowali uczyli się swoich języków negocjowali prosto wspólne metody jest etycznie realizowali wspólnie wspólni Różewo o rozmaite cele oczywiście, by efekty tego mogą być różne może to być imię spektakl teatralny dokumentalne może to być interwencja przestrzeni publicznej może to być raport badawczy może to być film Etnograficzny natomiast istotne jest jakby ten wspólny start i rzeczywiście być takie interdyscyplinarne działanie ja ja to dobrze rozumiem, że z tego wszystkiego co mówicie, że takim chyba nie nadrzędnym celem, który przyświeca Biennale to jest stworzenie siatki ludzi znaczy stworzenie jakiegoś takiego środowiska, które przez to, że będzie się poznawać przez to, że będzie pracować wspólnie będzie to w jaki sposób zmieniało dalej prawda wcale o to czy tak, ale o 1000 myśmy w możliwie szeroko to znaczy powiedziano tych różnych negatywnych aspektach związanych wobec z Biennale to znaczyć bardzo często z imprez odkryją od miasta nam z kolei bardzo zależy na tym, żeby ta nasza działalność zarówno stała jak ta działalność związana z tym podsumowaniem z tym festiwalowym, żeby ona była realizowana w ramach i hasła zdobył prawo do miasta to znaczy, że on jest tu po to jest to jest działalność skierowana do mieszkańców realizowana wspólnie z mieszkańcami miasta, która z 1 strony oczywiście to miasto tematy zwołuje i bata, ale z drugiej strony zwyżek jest dla tego miasta, gdy słyszy bardzo istotne założenie to znaczy raczej staram się dyskutować o tym w jaki sposób warszawiacy mogą odzyskiwać przestrzeń Warszawy dla siebie dla własnej aktywności jak mogą odzyskać przestrzeń publiczną w związku z rozmaitymi negatywnymi tendencjami, które w Trójmieście Warszawie jako części będzie mógł systemu dla globalnej urbanizacji zdarzają niższy budować po prostu kosz elitarną hermetyczną imprezę skierowaną do jakiej wąskiego grona nie wiem kuratorów sztuki ludzie, którzy mogą są aktywni uczestniczą w kulturze jest to szerokie otwarcie jest dla nas bardzo istotne to widzieć różne miejsca jedno może dziś otwieramy Mokotowską 2 9, a to oczywiście ważnej dla nas imię mamy nadzieję dla naszych odbiorców, bo to miejsce oprócz tego, że będzie pełnił funkcję biura Ano to również oczywiście przede wszystkim pozwoli nam na realizowanie naszych naszych działań tych dyskurs pewnych nóg, ale Biennale Warszawa będzie pojawiało się też w innych miejscach to już trochę się zaczęło jesienią, kiedy spektakl Pawła Wodzińskiego i Bartka były grane w hali, a temu w inny dzień dzięki wsparciu ten Warszawa i miasta stołecznego Warszawy inne w kwietniu maju duży program ma kuratora zwany przez nas przez Biennale Warszawa na scenie, więc mamy nadzieję też zaskakiwać się nim niekoniecznie przy wiązać się do Timo Kotowski 2 9, chociaż oczywiście zapraszamy właśnie on sam fakt, że należymy już jest także swoje serce jest oczywiście na Mokotowskiej 2 9, a bardzo blisko to plac Zbawiciela i tam odbywają się działania warsztatowe seminaryjna spotkania debaty wykłady natomiast tak powiedział Artur Mac staramy się wchodzić jak w przestrzeń miasta i to zarówno tę instytucjonalną biegnie instytucjonalną i budować coś co może być tak roboczo nazwanego alternatywną mapą miasta nie tylko skupiają się jak centralnych rejonach Warszawy, ale też, realizując projekty w taki bardzo nieoczywistych dzielnicach misek niekoniecznie, gdy tylko nie wiem na Pradze tak jako taki model modnych dzielnicach muszą coś zupełnie nie wiem obrzeżach miasta o służbie na łyżwach oraz na Bielanach tak Bemowie o miejsca, w których w, których to debiut mainstreamowe instytucje kultury nie działają w Nakle na Bemowie działacz słonia bydgoskie centrum kultury na, ale to jest to jest to jest akurat wyjątek, który zresztą też 3 współpracujemy jeśli chodzi o program to dziś rozpoczął się cykl i trwa właśnie cykl Jana sowy to się składowi 2 części cyklu jego wykładów i cykl spotkań i rozmów o bardzo konkretnych sytuacjach przypadkach celność Tytus Solidarność 2 0 3 demokrację forma życia jest poświęcony rozmaitym, a alternatywnym formom demokracji demokracji horyzontalnej takiej, która go próbuje różne formy nie hierarchiczne oparty na reprezentacji wznieść jest poświęcony rozmaitym też formą samo zarządzania samoorganizacji autonomii z 1 strony i Janek opowiadają Sową opowiada o tych od konkretnych, jakby Niewiem sytuacja w możliwościach przypadkach psy z całego świata z drugiej strony mamy też spotkania z ludźmi któż to demokracje praktykują następne spotkanie odbędzie się 2 3 stycznia o godzinie osiemnastej też na Mokotowskiej 2 9, a jak gorąco polecam to spotkanie tak już niema wyraźnej goście wspaniali jest poświęcony obozów do Puszczy, ale Włosi nawet nie tyle jako jej inicjatywie nie wiemy ekologiczne czy związany był bardzo konkretną sprawą, ale tym, ale tak formie organizacyjnej która, która zaistniała w ramach w ramach działań obozu dla Puszczy wielu uczestników obozu dla Puszczy Bośniak podkreślał to, że dla nich to było niezwykłe doświadczenie związane z praktykowanie demokracji zaistniała tam jakaś wyjątkowa sytuacja związana jest sposobem podejmowania decyzji i właśnie, jakby z taką codzienną praktyką organizacyjną coś temu przyjrzeć porozmawiać o tym i przedyskutować antenę gościem będzie osoba, którą państwo dobrze znacie chociażby z moich programów szli Joanna Pawluśkiewicz scenarzystka też związana z klubem komediowym no po prostu wulkan energii na 2, więc na pewno Diana będzie miał dużo ciekawych rzeczy do dopowiedzenia w kwestii właśnie obozu dla dla Puszczy tak będzie na podium Pawluśkiewicz będzie Jakub Brok etyczną oboje, zanim zaangażowani w w temat Puszczy 30 stycznia zakłada zapraszam na kolejny wykład Jana sowy, który dotyczy z kolei demokracji we wspólnotach plemiennych czy w ogóle, w jakich innych jeszcze o obszarze szóstego z kolei lutego o zakup zapraszam na wykład też o godzinie osiemnastej Jakub Schroedera, który z kolei MON w godność tytuł z domu z góry na wskroś artystyczne instytucje do wspólnych i dotyczy tego w jaki sposób instytucje sztuki mogą stać się czymś co jest dobrem wspólnym jak można praktykować demokrację w ramach instytucji kultury instytucji sztuki inni natomiast takim wydarzeniem, które istnieje w tym wszystkim w każdy z niezwykła, ale na, który się też moim zdaniem warto byłoby zwrócić szczególną uwagę z wydarzeń, które się odbędzie 20 lutego też o godzinie osiemnastej przyjedzie do nas na zaproszenie Biennale Warszawa kurdyjska aktywistka diler biling, która opowie o tym, szczególnym dział eksperymencie demokratyczne jak i jakim jest Róża 2, czyli na ogół dobrze opowiedzieć się państwo nie państwo tak organizacja kurdyjską bliskim Wschodzie, tak więc seriale i Iraku i opowie o tym w jaki sposób no właśnie ta demokracja jest praktykowana jak to jak to wygląda też takiej strony tej strony praktycznie się to z nim nie jakaś niezwykła okazja, żeby porozmawiać o czymś co nie jest jakoś szczególnie dobrze dobrze też w Polsce znany czyni tak już przedmiotem bardzo szerokiej debaty oprócz tego jeszcze 13 lutego wykład Jana sowy nowoczesne parlamentaryzmu czy między autokracji demokracji idei praktyki 2 7 lutego również osiemnastej kolejny wykład Jana sowy demokratyczne alternatywy dla reprezentacji parlamentarnej od greckich polis polityk demokrata i czy zastanawiał się nad innymi formami demokracji głosu przedstawicielkę demokracja parlamentarna w radzie, dokonując ich przekroju od od starożytnej Grecji po po jakich różne pomysły na współczesność jeśli słuchaczom nie udało się zapisać technologia dziwnie od strony cechy Petera Greenawaya to on to zapraszamy na naszą stronę bloga, gdzie zbieramy tematy i oczywiście publikujemy wszystkie daty naszych wydarzeń z w ww biennale warszawa pl wstęp wolny na debaty współpasażera wszystkie debaty spotkania wstęp wolny pewniejsze niż 2 warto byłoby dodać 60 sekund jeśli tak nieudana nieudolna już nie wzdycha, że się nie uda swych zespół rezerw państwa jest w celu na pewno zapraszać nieraz te wydarzenia Biennale Warszawy na pewno to co w tym momencie jest ważne to to, że Biennale dzisiaj otwarło swoją siedzibę przy Mokotowskiej 2 9, a oraz to, że na stronie Biennale krótka Warszawa czy w Arsenale Warszawa Biennale Biennale Warszawa krótka PL tam można znaleźć wszystkie informacje tematy wykładów spotkań, ale też jak zdalne indeks rozmaite tak też zapraszamy bardzo gorąco bardzo wam dziękuję za wizytę w studiu nie zatrzymuje dużego pewnie też na samo otwarcie się spieszyć chociażby na końcówkę wykładu Jana sowy Artur Szczęsny i Bartek Frąckowiak byli dzisiaj ze mną dziękuję bardzo dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA