ta pierwsza 14 Tomasz Sobieszczański przy mikrofonie studio prof. Małgorzata Jacyno socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór czy nowy dzień jest na horyzoncie tak powiedziała Oprah Winfrey na swojej przemowie z okazji wręczenia złotych nagrody złotych Globów 7 stycznia święto w wręczenie i to przemówienie odbyło i po tym, przemówieniu, które było magnetyczna charyzmatyczna takie rzeczywiście niesamowite świetnie napisanej
Rozwiń »
wygłoszone aktorsko bez zarzutu po tym, przemówieniu po wsiach na opiniach w tej chwili w stanach Zjednoczonych jest taka, że Oprah Winfrey po prostu się przygotowuje do kampanii wyborczej, że zamierza innymi słowy wystartować w wyścigu o prezydenturę Stanów zjednoczonych 20 2 0 roku pojawiło się od razu badania opinii publicznej przeprowadzone w stanach na tę okoliczność okazuje się, że 4 7 % do 40 dla Oprah Winfrey w starciu z Donaldem Trumpem, by było to sam Donald Tramp podobno kiedyś 1 10 3 u w latach dziewięćdziesiątych jeszcze zapytany o to czy by kandydował kiedykolwiek zamierza kandydować na prezydenta powiedział, że być może ale jakby kandydował to na pewno jego wiceprezydent konfidentem byłaby w tym wyścigu byłaby Oprah Winfrey właśnie pani myśli czy Oprah Winfrey wystartuje w wyścigu o prezydenturę w stanach i oszczędzamy to oznaczałoby ja stawiam na dzień dobry taką tezę filozoficzną na dobry wieczór raczej, że to będzie oznaczało koniec polityki umorzone już dawno się skończyła rejon myślę, że jeśli chodzi o program Demokratów, który jest tak mocno związany z pewnymi ideami, które pojawiło się w latach sześćdziesiątych mam namyśli oczywiście kontrkultura, ale po inną myślę, że Oprah Winfrey jej jest taką żywą ilustracją, choć tych nadziei, która się wówczas pojawiły pan tutaj zaproponował taką diagnozę końca polityki są też, że to jest właśnie gest bardzo polityczny określić to co należy do polityki, a co do polityki nie należy jeśli pamiętamy tą kontr kulturze pojawiło się hasło było to jedno z najważniejszych haseł kontrkultury, że prywatne jest polityczny pluralizm jest publiczne za towarzyszem Leninem z kolei skądinąd jest hasło no i były realizowane w innym zupełnie kontekście tak zmieniała nieco kierunek tak możliwości wdrożenia tego w życie natomiast istotne jest to, że to hasło prywatne jest polityczne dało asumpt do tego, żeby te treści publiczne i te polityczne powymieniać sprywatyzować mi to znaczy takiej troski, które były niegdyś typowo prywatne były przeznaczone do tego, żeby je rozważać w bliskich intymnych relacjach jak n p. depresja powierzchowność problemy w rodzinie stały się rzeczywiście problemami politycznymi publicznymi podlegają też kodyfikacji prawnej innych natomiast takie sprawy jak bieda bezrobocie stały się sprawami prywatnymi i na tym polega na zaniechane i to jest gest bardzo polityczne bardzo polityczne oddzielenie tego co jest prywatne od tego co jest publiczne, kto i co powinno być rozwiązywane systemu po to w jakim sensie ta zamiana, który pani mówi jest nieciekawa i paradoksalne no bo sprawy, które są związane właśnie ze statusem społecznym z pewnym zewnętrznym położeniem jednostki w całym układzie Ekonomiczno społecznym one zostają sprywatyzowane natomiast to co najbardziej wydawałoby się właśnie wewnętrzne intymne nagle zostaje przeniesiona w tę sferę polityczną i to nagle ta cała warstwa emocjonalna przechodzi ze sfery prywatnej do sfery publicznej natomiast to jakich warunkach pracuje im, jaka jest moja, jaka jest moja ekonomiczna sytuacja, jakie mam szansę awansu społecznego, jakie są warunki mojego zatrudnienia, jaką mam umowę et Cetera to wszystko jest właściwie wynikach o braku n p. bądź bądź jeśli ta sytuacja jest korzystna to właśnie dobrej na dobrym poziomie utrzymanego nie wiem samozaparcia w mojej woli zwycięstwa mojej umiejętności zmobilizowania się do tego, żeby osiągnąć sukces, bo ta cała narracja praca ideologią, której rozmawiamy wysoka ideologię, która mówi to właśnie od tego, jaką masz jak silną masz wolę jak silną masz determinacja bardzo chcesz osiągnąć sukces zależy twój sukces od niczego innego tak kiedyś właśnie o tym, rozmawialiśmy, że to jako dużego jest taka Sekula rysował na wersja doktryny o predestynacji jeśli się tobie dobrze powodzi to znaczy, że należysz do wybranych do arystokracji świętych, jeżeli się tobie źle powodzi to znaczy, że należysz do potencjalnych, ale co portal nie mówili nam to co z tymi, którym się nie powodzi to co oni mają robić w takim razie no dalej usilnie się starać to nie jest żaden powód bynajmniej tak, żeby w takim razie założyć ręce, tym bardziej że i tak doktryna purytańskie była powiedziałabym bardziej w problematyce vana i chyba bardziej humanistą vana niż te wersje, które znamy dzisiaj ona od razu została skomplikowana, a mianowicie mówiła o tym, że ci, którym się nie powodzi wcale niekoniecznie musi być to oznaką potępienia wystarczy poczekać, a też samo sam sposób życia prowadzenie się jednostki też był sukcesem Pragi też mógł być świadectwem czy dowodem na to, że się nie należy do arystokracji świętych zewnętrznie mówili nawet purytanie potępione go od wybranego, a nie da się odróżnić te konie wyglądają tak samo, więc ta nieludzka jak później mówił Max Weber niemiecki socjolog doktrynalne, ale od początku była skomplikowana w taki sposób, że no nie nie miała takiego powiedziałabym detektywistycznego i potępiającego charakteru jak to dzisiaj sobie czasem wyobrażamy natomiast jeszcze jak ja mówiącą o tym, że inny Oprah win Frey czerpie ideowych z kontrkultury z kultury terapeutycznej z lat sześćdziesiątych oparła się na takich interpretacjach, które są bardzo powszechne nawet trudno by było znaleźć dzisiaj autora tych interpretacji innych natomiast wydaje mi się, że istotne jest także czy jest też możliwość poszukiwania innych trwalszych źródeł chodzi mi autorzy w różnych przestrzeniach pojawiały się pewnej idei w którymś momencie doszło do ich konwergencji mam tu chodzi mi tutaj o to, żeby powiedzieć o tym, że to są derby mocno ugruntowane od kolei mają swoją wyraźną socjal geneza społeczne pochodzenie i odkrywanie tej socjal dane co pozwala jej nieco odczarować istotna jest takie przedsięwzięcie zlot zespołów z lat pięćdziesiątych Edwarda Stein Chełmno, który jeździł po całym świecie z wystawą rodzina człowiek czasem to jest taki moment bardzo istotne dok dla kultury amerykańskiej z różnych powodów także dlatego, że to jest taki moment, gdy bardzo udanej promocji tej kultury pewnej ideologii, a mianowicie ta wystawa liczyła kilkaset fotografii zabranych z przestrzeni kilkunastu jeśli nawet nie do kilkunastu lat jeśli być może nawet 2 dekad nie tam były fotografie ludzi i tych, którzy w, którym powiodło się w życiu cha biednych klasy średniej kijem w innych interpretacjach współczesnych krytyków sztuki jest to taki moment traktowany historii fotografii bardzo pogardliwie mówi się o tym, że była to taka fotografia, która promowała dosyć tani humanistom tylko humanizm wystawy rodzina człowieka, który go na tym, że te różne postaci, które były nie mogły być w życiu sąsiadami przez długi czas zamieszkiwał w 1 przestrzeni tej przestrzeni wystawy porównywano tę wystawę do encyklopedii ludzkich istnień to co uderzające było w tych w tej kompozycji Stein Helena to to, że in była to propozycja z humanizmu wania w rdzenia biedy humanisty chowania widzenia systemowych nieszczęść, a mianowicie inny ta wystawa fotografii, które tam zostały wybrane do tej wystawy pokazywały, że jest pewna uniwersalność ludzkiej kondycji, a ta uniwersalność jest niezależną od tego w którym segmencie społecznym się znajdujemy ludzie się rodzą ludzie umierają ludzie się cieszą ludzi się troszczą ludzie są zdradza ani krótko mówiąc był to taki rejestr wydarzeń biograficznych, których nie pokazywał wszystkie te postacie w taki sposób, żeby pokazać ludzki efekt tak, żeby pokazać ludzki efekt był to taki na każdym poziomie wszyscy jesteśmy tacy sami mamy takie same bazowe emocje spotykają nas takie same wydarzenia w tańcu wszyscy chorujemy umieramy starzejemy się wszyscy to jakiś sposób na jakimś poziomie razem wszystko się, że nie oszukujmy się z narzędzi niepokoimy się o swoje dzieci martwimy się ich przyszłość innych krótko mówiąc jest coś takiego w ludzkim losie co wszyscy podzielamy i jest taki moment wg mnie przełomowy w tym sensie rząd inauguruje pewną ideę, która potem zostanie podjęta właśnie przez kontrkultury mnie idea demokracji w cierpieniu tak ideę demokracji w cierpieniu można powiedzieć redystrybucję uznania przez redystrybucję cierpienia i walki to jest taka myśl, która wtedy się skrystalizować mała mocno jest obecna w całej kulturze popularnej w zasadzie na tym opiera się scenariusz z większości seriali telewizyjnych jest to taka opowieść, gdyby szukać jeszcze dalej jakiegoś archetypu czegoś archetyp licznego no to można powiedzieć, że jest to tylko poprawiona zmodyfikowała zmodyfikowana figurą Hioba walk, który cierpiał, ale wszystko zostało mu zwrócone w dwójnasób i zdrowiej rodzina i bogactwo w dwójnasób pisze w Starym testamencie nie po prostu dostał to wszystko, ale w dwójnasób to wszystko zyskał gminy jest to taka figura, która mówi o moralnej wyższości tego, który cierpi tak i to jest wydaje mi się taka myśl mocno obecną w kulturze amerykańskiej jest powiedziałbym takie wyobrażenie i taka idea, która organizuje działalność od ruin w rejs z 1 strony no bo te programy jej ona już od pewnego czasu tych programów nie prowadzi nadal prowadziła przez kilkadziesiąt lat to swój ten swój taki flagowy talk-sho w, który polegał głównie początkowo na tym, że rozmawiała z różnymi ludźmi, którzy opowiadali o swoich problemach swoich cierpieniach swoich trudnych doświadczeniach i ona występowała z funkcji na kogoś takiego właśnie na kształt terapeuty publicznego to umożliwiał po pierwsze, katar zwisa po drugie, nawet takie było domniemanie owo katharsis ma doprowadzić zarazem do jakiegoś przełamania czy przy przesilenia w tej złej passie ma być jakimś pierwszym krokiem do tego, żeby z tych trudność trudności wejść, bo tam jednak opowieść o sukcesie o przekraczaniu ograniczeń tak dalej była tą główną opowieścią no a potem do tego jeszcze doszły doszła taka powiedziałbym rośnie tyle nawet z Quazi religijna co wprost religijna narracja oparta o różne pomysły rodem z New HP w tym sensie ten trop kontr kulturowe lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych tutaj jest cały czas silnie obecne dane mówiące o sile myśli pozytywnego myślenia dobrego nastawienia, które właściwie wszystko determinuje i t d . i t d. to jest taki potężny przekaz, który przez kulturze amerykańskiej jest od dziewiętnastego wieku co najmniej obecny od Samuela my sami tego jego pierwszego podręcznika self Help, gdzie był ten komunikat, że goście może przekroczyć wszystkie uwarunkowania łącznie z klasowymi jeśli tylko jest też odpowiednio dobrze nastawiony twój optymizm twoja siła wewnętrzna to jest twój podstawowy kapitał w Tatry destynacji, o których pani mówi, dlaczego to właściwie tak silnie w tej chwili działa na społeczeństwo amerykańskie, że gotowa jest jak pokazują badania, których przytoczyłem, które przed tą przytoczyłem głosować na na okres łaźni, która wcześniej z politycznego jest chore jest taką self Made man com jeśli można tak powiedzieć z 1 strony jest przykładem osoby, która się, że brak to wreszcie sama wyemancypowana hałas różnych ras z różnych takich no i trudnych okoliczności życiowych i społecznych nadal nie jest polityczna to nie jest osoba, która jak gra w polityce działa mu to bardzo dużo wątków, ale wiemy, że bardzo interesujący sam ruszył z rodziną, gdyby pan mnie pytało o to czy czy to jest kandydatka adekwatna jeśli można powiedzieć strukturalnie to co mnie niepokoi czy bym głosowała na nią tak jak no może tak teraz to już tak, że te strukturalnie bardzo pasuje, bo po to, świetnie opisał żona jest właśnie taką żywą ilustracją pewnych nadziei i pewnych ideałów niech właściwych dla kultury amerykańskiej, ale w ogóle dla kultury zachodniej ona jest takim żywym dowodem na to, że to naprawdę jest możliwe oprócz tego, o czym pan mówił no to istotne jest jeszcze przebojowość pracowitości to z jakim zacięciem uczyła się żeby, żeby pokonać dystans związane z kapitałem kulturowym innych żabę żabę, a my, żeby zdobyć tę pozycję, którą właśnie zdobyła ona wszystko zawdzięcza sobie co prawda nabyli żona wszystko zawdzięcza sobie w wymienia tam czasami niektóre postacie jakichś ludzi, którzy jej pomogli, ale to wszystko jest to pomoc taka dwuznaczna bym powiedziała ona raczej korzystała z pewnych okoliczności życiowych tak niższe niż realne wsparcie się innych ludzi do co mnie niepokoi w tym wyborze to taką dosłowność bym powiedział łaty ilustracji i coś co można, by było określić jak koło, oddając je, dlatego że rzeczywiście tak jak pan mówił inny ta narracja wywodzi się czy czyny wykazuje jakieś pokrewieństwo narracja mi religijnymi, ale jak wskazuje Ewa i luz to pokrewieństwo jest nawet głębszej bardziej bezpośrednie, bo ta badaczka izraelska inny pokazuje, że dowodzi, że to krzyczał autorstwa Rowling Craig w istocie ma wiele wspólnego z religijnością Afroamerykanów, ale czyni nawet nie Newell czy, ale jest to religijność 19 wieczna i tak wspólnota afroamerykańska była w takiej specyficznej jak dobrze wiemy sytuacji, a specyfika polegała na tym, że cała polityka czynność wszystkie problemy tej społeczności muszą się zmieścić w murach kościoła, ale specyfika tej religijności polegała też na tym, że inni rozwijała się ona wokół pewnych postaci kaznodziejów charyzmatycznych innych, którzy nie mogli wypowiadać politycznych kwestii natomiast muszę dodawać otuchy w swoim pytaniu wyznawcą swoim wiernym muszę dodawać nadziei zmuszeni, by wprowadzić swoich wiernych trans, który pozwoliłby im mniej obrażać sobie zmiany, a lot społeczne jeśli można tak powiedzieć nie to jest wielki paradoks właśnie dlatego mówię mu Ondrej Duda opcji że, choć cały czas o politykę uznania go w tę postać Oprah Winfrey i kulturę terapeutyczną z jej światopoglądem można wiązać z polityką tożsamości, bo to są ostatnie słowa, które wypowiedziała Hillary Clinton, kiedy zobaczyła, jakie są wyniki wyborów ze łzami oczach powiedziała będziemy kontynuować politykę tożsamości mógł toby oznaczało tak wybór skierowanie się koło tym deklaracjom entuzjazm do przyjęcia tej deklaracji okrył im kraj świadczyłby o tym, że rzeczywiście Demokraci zamierzają utrzymać ten program polityki tożsamościowej toczona będzie skuteczna pan tutaj przed chwilą powiedział, że w stanach Zjednoczonych panuje wielki optymizm to, zwłaszcza klasa średnia mówiła skądinąd jeszcze przed wejściem na antenę, ale teraz nie powiem państwu, że pan dotarł do mnie takie wyniki badań czy wszyscy mogą sobie zobaczyć oczywiście, ale znalazłem takie takie wyniki badań stowarzyszenia małego biznesu w stanach Zjednoczonych to Stowarzyszenie co miesiąc wypuszcza takie, że takie wskaźniki dotyczące poziomu optymizmu wśród małych przedsiębiorców i ten poziom optymizmu w 20 1 7 roku jest w ogóle najwyższa od momentu, kiedy zaczęto ten wskaźnik mierzyć co przez różnych komentatorów zostało zauważone no bo koreluje bardzo silnie oczywiście z prezydenturą Donalda trampa prezydenturą, która w takim porządku elit liberalnych jest odbierana jako absolutne skandali porażka i coś co właściwie nie powinno się zdarzyć, a powinno też jak najszybciej skończyć to jest jak się okazuje n p . przez tę sferę całkiem pokaźną w skali społecznej amerykańskiego społeczeństwa no jest odbierane jako moment ogromnego bezpieczeństwa i właściwie takiego jak prosperity, w którym się patrzy w przyszłość z nadzieją co jest w ogóle bardzo ciekawym efektem wynikiem zaskakującym wydawałoby się no bo wizerunek trampa jest taki, że to jest jakaś nieprzewidywalna monstrualna postać, która wybiega gdzieś coś krzyczy grozi wszystkim Mate swoje jakiś takie okropne seksistowskie teksty i w ogóle nie panuje generalnie nad sobą w zlotym czasem zupełnie w ten sposób nie czyta tego rynek nie czyta tego co to to w zlotym to cała sfera ekonomiczna, która przecież bardzo wrażliwy reaguje jak papierek lakmusowy natychmiast na różne niestabilności Nana na poziomie władza tymczasem właśnie dzieje się coś zupełnie odwrotnego o tym, zresztą David Brooks napisał taki tekst York Timesie niedawno tym, że trzeba dać spokój system anty tragizmem takim uproszczonym bo, bo sprawa jest bardziej skomplikowana mówi z takiego systemu będą punktu widzenia te programy ekonomiczne i w pewnym sensie także społeczne Demokratów i Republikanów różnią się niewiele one cały czas zmagają się z pewnym dylematem czy uznanie czy redystrybucja no i można powiedzieć, że i Demokraci inni Republikanie opowiadają się za uznaniem za chwilę powiem jak to jest możliwe chciałabym zrobić krótką, gdy dygresje żal mi ten dylemat brzmi fałszywie trochę on brzmi tak torebka albo życie profana, jeżeli ja biorę torebkę to mój związek z nią niedługo zostanie mocno rozluźnionego, jakbym powiedziała tak naiwni, a można powiedzieć, że Demokraci Republikanie proponują mu proponują podpowiadają, żeby wybrać torebkę prawda tak tak bym to określił, dlaczego i 1 i druga polityka są wg mnie polityką uznania na torze nie są polityką redystrybucji dóbr no to to jest dosyć oczywista, ale jeśli przyjrzeć się w danym statystycznym co ja zrobiłam po lekturze książki Erich Koch szyld obcy we własnym kraju, a po tej badaczki, która podróżowała tą tym pasie rdzy w tych Stanach ubogich przeprowadzała badania jeśli przyjrzeć danym statystycznym to co z nich wynika jasno wynika z nich różne do 2 tysięcznego piętnastego roku prawie wszystkie miejsca pracy, jakie powstały w stanach Zjednoczonych to są tzw. alternatywne miejsca pracy, czyli znane nam dobrze śmieciówki to się stało za prezydentury demokraty następnie jeśli chodzi o statystyki dotyczące zezwoleń na prowadzenie takiego biznesu, który powoduje duże szkody środowisku liczba odmów liczba odmów 0 , 0 7 % za Obamy tak groszowa ta z i t d . i t d. tak więc mamy inne albo n p. pojawili się za prezydentury Obamy tzw. menedżerowie biznesu w szpitalach to oczywiście podwyższyło koszty leczenia profanację dziś nikt go w ich jako doradcy takiego doradcy w związku z tym m. in . że wprowadzono pewne, bo polityka reindustrializacji już za Baracka Obamy prowadzona właśnie w pasie rdzy i innych zwolnienia z zwolnienia nie zniżki, ale zwolnienia z podatków dla nowo założonych firm na 10 lat za Baracka Obamy jeśli firma zmieni nazwę to oczywiście znał ma 1 0 lat zwolnienia z podatku, bo jest nową firmą i t d . więc tak jak powiedziałam obydwa te programy w istocie są polityką uznania tylko może to uznanie jest proponowane innym kategoriom społecznym, jeżeli Demokraci i identyfikowanie i z elitami proponują klientom powiedziałaby rozmowa Anny wyszukany program pewne uzasadnienia można powiedzieć, że istota partia, która w dno w jaki sposób mur ALU, której idee w jaki sposób były dobrze wyrażone w postmodernizm je to można powiedzieć, że były w w osobie trampa Republikanie znaleźli inny sposób wyrażali wyrażenia uznania dla pewnych kategorii on całym sobą potwierdza inny właściwość adekwatności normalność zwyczajność no tego wszystkiego co właśnie przez Demokratów było silnie piętnowane, czyli czego nie wiemy jak mam mówić czy tym językiem, którym mówią demokracji tak czy takim bardzo trudno znaleźć taki naturalny język, dlatego że znakomita część nauk społecznych też była zaangażowana w legitymizowanie tego porządku tak ich promowanie polityki tożsamościowej jako właściwego programu społecznego, który rozwiąże wszystkie problemy rozmawialiśmy kiedyś takim tekście Marka linii, które właśnie krytykował, a czy krytykował widział w tym nacisku na politykę tożsamościową nie przyczyna pośrednią przyczynę zwycięstwa trampa właśnie nuda wiadomo, że tak silna koncentracja na różnicach n p. spowodowała, że ten wymiar, o którym pani mówiła przy okazji tej wystawy fotograficznej, gdzie pokazywano pewną wspólnotę ludzkiego doświadczenia ten wymiar poczucia, że wszyscy uczestniczymy czy mamy coś wspólnego innymi słowy jako obywatele 1 państwa n p. został kompletnie utracony najpóźniej na zasadzie Bakalarz się pojawił ten Tramp, który tak, dlatego że korporacje są ponadnarodowe są globalne zezwolenia i zniżki podatkowe czy zwolnienia podatkowe są państwowe boiska Noble natomiast rozwiązywanie problemów począwszy od zanieczyszczenia zniszczenia środowiska bezrobocie bieda, a to już są pozostawia się jednostkom ślad krwi, które otrzymują zalecenia jak się odżywiać albo n p . toteż za Baracka Obamy w 2000 dwunastym bodajże roku pojawiła się taka broszura informująca o lokalne społeczności jak postępować złowiony mi znajdującymi się w Luizjanie jeziorach rybami one są zatrute są toksyczne, więc są tam ryciny pokazujące, które części należy wyciąć, a które można jeszcze ewentualnie spożywać na nie częściej niż raz w tygodniu i t d . ale nie 50 0 takiego powiedziałam w wg mnie wydaje mi się, że tyran w takiej no szokujący dla publiczności demokratyczny sposób prowadzi również polityka uznania właśnie dla takiej polityki uznania dla wiary EKR niskiej klasy średniej średniej klasy średniej innych, dlatego że tutaj wydaje mi się, że pomocna mogłaby być koncepcja opiera buduje francuskiego socjologa który, zwracając uwagę na ten nowe formy zróżnicowanie, jakie się pojawiły w latach sześćdziesiątych na torze tak bardzo rozmnożyły się nam podklasy zaliczane do klasy średniej niższa wyższa nowa stara klasa średnia prognoz bez liku jest tych klas średnich znam też problemy kogo zaliczyć kogo nie zaliczać wydaje się, że to jest ten dobry pomysł dobre rozwiązanie mianowicie Bóg jest nim w latach pod koniec lat siedemdziesiątych mówił, że tym RO, by o ostatecznym rozpoznaniem tym czymś co rozstrzyga w ostatniej instancji do przynależności klasowej jest optymizm w dni optymizm to jest to co jest atrybutem jest z możliwością klasy średniej natomiast pesymizm płoną Drożdż wolno pewien nastrój typowy charakterystyczne dla strajku taka determinacja, a równocześnie defetyzm tak po takie poczucie bycia zdominowanym charakterystycznej dla klasy Robotniczej ja jestem przedstawicielem klasy Robotniczej jako defetyzm ta człowiek nastawiony strajkową właśnie raczej tak ponuro myśląc o przyszłości no to eufemistycznie w studiu jest tak na razie tylko klasa ludowa High Fashion EMF chce z winnicy myślę, że w związku z tym też 1 z problemów które, które tworzą nowe warunki strukturalne i taką niemożność ich sformułowania czy utopii czy jakiegoś programu większego jest to, że nowa klasa średnia wstydzi się, zwłaszcza nowa klasa średnia, ale wstydzi się swojego pesymizmu, ale też wstydzisz się ze swoich porażek robi wszystko co tylko jest możliwe, żeby zachować się pozory właśnie powodzenia tej sukcesu innym bardzo trudno jest się przyznać do Londynu, ale czasu bezrobocia niechętnie korzysta z zasiłków jest dumna z tego, że udało się przetrwać bez zasiłku od nikogo nic nie widziałem tak nikt mi państwo nie pomogło w to jest też myślę że, że to jest to co te programy demokratyczne przełączając to to, że dla tej niższej niż średniej klasy średniej rywalami i rywalem jest właśnie klasa ludowa tak oni z nimi będą konkurowali to nie jest tak jak sobie wyobrażają intelektualiści, że główna opozycja czy oś konfliktu to są ci na Górze ten 1 % inwestycji 5 9 % my jesteśmy znacznie bardziej zróżnicowani chodzi mi o to, że antagonizmy pomiędzy różnymi kategoriami społecznymi są widziane zupełnie różny sposób, że jest zależna jest jest są takie Holland czy są takie profesje, które dają pewien rodzaj uprzywilejowania to może być właśnie dziennikarz może być badacz społeczny, ale też fotograf ludzie, których misją niejako jest przymierzanie różnych światów oczywiście to jest taką innych pozycjach dominujących z nominowanych nie należymy z pewnością do tego 1 %, ale tym co legitymizuje pewne nasze przywileje jest właśnie to Krużel nie pomiędzy różnymi światami to my mamy taką wizję miliarderów bogatszy mi tego 1 % inny el, który ktoś żyje w niebie zażycia, a my natomiast siedzimy w piekle, ale doskonale to widzimy natomiast dla klasy średniej niższej średniej klasy średniej zupełnie inne są dysproporcje i zupełnie w związku z tym inne antagonizmy taki stały moty w, który pojawia się w książce Hochschule to jest to, że wyrzucono nas kolejki tak przynajmniej stanęli Czarni przed nami stanęli Meksykanie przed nami stanęły kobiety Les Davis różnego rodzaju akcje afirmatywne tak dla nich są programy dla nich jest uznanie dla nas całe życie pisze autor to Hochschule to o tym, pisze, że jeśli przyjrzeć się temu jak wygląda realne wynagrodzenie to ono od lat i w przypadku białego mężczyzny ze średnim wykształceniem to ono w ciągu 40 lat zmniejszyło się 40 % realnego wynagrodzenia zachęty jest zbyt blisko połowę mniej tak siły nabywczej i możliwości perspektywy widoków na przyszłość dodał, że to to jest taki obraz, który pozwala jak z całą wygraną Crumpa nie pan, że może zrozumieć jak w każdym razie gdzieś umiejscowić, że to jest jak pewien efekt tych n p. procesów społecznych, o których o, których pani powiedziała no ale teraz mamy to poprę, bo im cały czas jednak mówimy o Trumpie, ale w kontekście, o której obszar, ale kontekst rampa należytych mamy tę operę, która jak pokazują te badania opinii publicznej wygrała wygrałaby 7 % z Trumpem, ale jak w ogóle pytano o nią bez kontrkandydata konkretnego to miał jeszcze wyższe wskaźniki to znaczy jest bardzo źle przynajmniej na podstawie badań popularną kandydatkom mile widzianą przez amerykańskie społeczeństwo, która jest jakimś sensie zaprzeczeniem tego Tramp, a to znaczy on jest białym mężczyzną, który odziedziczył fortunę ona jest czarną kobietą, która sama do wszystkiego w UE doszła ona jest takim seksistowski chamskim facetem przynajmniej tego typu o nim krążą opowieści oskarżanym przez wiele kobiet to nadużycia ona jest sama oferta molestowania seksualnego w dzieciństwie i na dodatek jeszcze osobą, która bardzo intensywnie walczy o prawach kobiet zresztą cała ta jej przemówienie było w kontekście akcji mit czuł umiejscowione re no i to jest jakaś taka, w jakich właściwie całkowite zaprzeczenie trampa z 1 strony, ale z drugiej strony popatrzymy na głębszą obszar taki na związane właśnie z pewną treścią ideową tego co oni wyznają oboje no to istnieje pewien rdzeń, których łączy to znaczy tak amerykański indywidualizm właśnie ta narracja, która mówi o tym, że to co na to co masz to to zależy od ciebie to jest efekt swoich twoich działań, ale pomyślę, że może byśmy dosłownie minutki posłuchali jeszcze tego co ma tam powiedziałabym Mateusz Luft, który ten program wydaje państwo go znają, bo się zawsze tutaj witamy jest ciekiem, który bardzo lubi robić niespodzianki właściwie nie ma programu, żeby nie zrobił jakieś niespodzianki teraz też taką niespodziankę zrobił, że w ekstra chował z tego przemówienia Opry Winfrey taki mały fragmencik my sobie teraz posłuchamy, a potem od razu będziemy go komentować na dworze Trias SA łajno zgłosiło i za coś co wiem na pewno dużym zlewie prawidłowo uznaje się mało wrażeń dzień nie mamy mówi o jest szczególnie dumna z Towarzystwa suita wystartują dziś grają za mało, żeby opowiedzieć swoją historię zwolnienia z, a niem hol nos jest delikatnie się pośród stoisk i 3 baseny z każdej z was w pomieszczeniu dziękuję jest ono wejść od Lufthansy oby w tym roku jest my stałyśmy się historią misji, ale nie tylko historią, która dotyka przemysł rozrywkowy to przed Jasną górę znów lało jak tłumaczy Aon sam Andrzej i złomem być Holmesem z chemii koło 3, aby w chwili miejsc Gminny dzień, ale czy spółka jest dzisiaj ruch trenera ZUS bez gola dla wielkich koło jubilata Puchar Iwonie GM Tarłów, ponieważ żyjemy zabił moja matka Ns chroniły swoje dzieje miały, by uniknąć zapłacenia i marzy się do spełnienia biusty Hey PN żyjmy stres to coś jest ten to cała zawartość nie nazwijmy to emancypację na feministyczna tutaj, ale jest jeszcze pewna teza filozoficzna właśnie zaraz na początku ta teza, która mówi o szczególnej mocy, jaką ma mówienie prawdy to jest w ogóle coś takiego co dla Oprah Winfrey w całej karierze jak dowiedzieliśmy była charakterystyczna ta polityka wyznania polityka zwierzenia ja to powiedzenie z żelem czy wypowiedzenia przed dawaniem wypowiedzeniu publicznemu wypowiedzeniu własnego doświadczenia takiego waloru wyzwalającego emancypacyjne go zmieniającego wszystko mu pan przed chwilą też powiedział, że jest odwrotnością tak g tak jest odwrotnością zmian, jeżeli uzna indywidualizm pewnego punktu widzenia jest odwrotnością jest jest taką postacią, a rebours przerysowany nią tak na odwrót zupełnie jak powróciła Denny do tego wątku tego całą ich łączy pan o tym, wspominał mówił pan mu indywidualni śmie w pewnym sensie 1 i druga postać realizują te wartości indywidualisty czy na bycie sobą autentyczność wtedy, kiedy Oprah Winfrey mówi o prawdzie to ma szczególną rolę ma namyśli szczególną postać prawdy no właśnie historię swojego życia unijna, którą to totalna antypatia, którą proponuje to jest inny swoboda wolność wynoszeniu w publicznym mówieniu tego czy rzeczywiście ludzie musieli sobie wcześniej radzić sami czy jakimś gronie w tej chwili za to może być to i ekspercką poradą na jej może być publicznie wyjawione tam można nawet porównać do takich obrzędów inicjacyjnych takich rytuałów tak ten inny, które mają gwarantować prawdziwą zmianę, a k natomiast nie dajmy się, że w pewnym sensie Tramp ze swoim seksizmem ze swoim rasizmem no właśnie te ideały autentyczności w świat w obchodach obliczano niepoprawnym politycznie właśnie te ideały wciela jak ogląda godzinami telewizję pije się tam 6 puszek Coca-Coli dziennie ja tak głównie w McDonaldzie po prostu do tak no no jest sobą wybierz sobie z sobą i nie wstydzi się tego to bank i oto właśnie chodzi w polityce uznania czy w polityce tożsamościowej, żeby się nie wstydzić no tutaj widzimy w tym momencie, że Demokraci mają jednak jakieś standardy zwierzę są jakieś standardy związane z autentycznością i z byciem sobą jak chce obalać pewne granice w etapie kotem czytałam to przypomniał, że takie opóźnienie danie BOR herezją o długim sporze 2 teologów 1 był ortodoksyjny prawowiernych drugi był heretycki całe życie prowadzili spór rozważali obydwaj przymioty Boga no i któregoś dnia mówi trener ortodoksyjny prawo wierny usłyszał, że tego chory TK spalił piorun, który siedział pod drzewem uderzył w to drzewo piorun na nie żyje jego odwieczny wróg i wtedy pomyślał sobie, że być może głównym atrybutem Boga jest prawidłowość ta wymierzona natychmiast za takie herezje i w tym czasie jak to pomyślał uderzył w drzewo, pod którym siedział piorun poszedł do nieba, a nie był zaskoczony uważał, że muszę to należy no ale poczuł się w tym niebie bardzo niekomfortowo szybko, a mianowicie spotkało tylko krytyka w nie darzą go spotkało to ten heretyk ciągle, zanim chodziły jak to siedział totalną, bo siadały F1 obchodził itp, zanim wszedł i zaczął znowu kontynuować zaczął kontynuować swoje rozważania o przymiotach Boga i pomyślał sobie przecież to niemożliwe, żeby głównym przedmiotem Boga było roztargnienie, że Bóg odłożył go do tego nie mają na to, że czasami książkę odkłada byle jakie miejsce na jej w końcu zrozumiał, że mieli 1 dłuższe byli 1 z 2 myślę, że to jest coś co im uwagę nie tylko pokazać na podobieństwa na niemożność wydobycia się z pewnej sytuacji, ale coś co być może mogłoby nieco uśmierzyć gnie w my tak pojemny jak po drugiej stronie no i trzeba się dobrze zastanowić nad tym kogo się wybiera za wroga jeśli ich uprawą win Frey wybiera trampa za wroga i na odwrót tak mógł to być może mają wspólną dłuższa i można porozumieć się przed śmiercią no one też być może jest w tym coś obiecującego tak się da złodziejom Dynowska taką interpretację zastosować do sporu na polskiej scenie politycznej obecnego było ciekawe jak Tymbark czasem tak przeczytać opis i Platformy n p. innym niż dobrze, że tamta powiedziała w Halle zatrzymałem się co tylko tak szybko takie jak w najskuteczniej jeśli nie jeśli pamiętać o tym jak psychoanalityk sobie wyobrażali skuteczną terapię potrzebną zostawiać pacjenta na głodzie, a on powinien być jak pies, który patrzy na kawałek kiełbasy pomiędzy halą happy w którymś momencie wyskoczyć po tej hierarchii, ale też dobrze by było zaznaczyć, że źle, że rano, by w każdym razie ja nieraz dość świadczyła Pańskiej wyrozumiałości natomiast nie jest także jak kieruje to do słuchaczy jak to do siebie kieruje w tę przestrogę od razu trzeba starannie wybrać wroga w 1, ale to jest w ogóle bardzo mądra rada jak są z myślami bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję bardzo dziękuję bardzo teraz informacje po informacjach Aleksandra Przegalińska
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW
-
42:48 W studio: prof. Ryszard Bugaj
-
42:36 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
44:16 W studio: dr Krzysztof Świrek
-
38:29 W studio: dr Sławomir Murawiec
-
44:30 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
REKLAMA
POPULARNE
-
30.01.2018 22:00 Godzina Filozofów52:53 W studio: prof. Jacek Hołówka
-
20.06.2020 12:00 Godzina Filozofów39:33 W studio: dr hab. Agnieszka Pollo
-
01.08.2020 13:00 Godzina Filozofów30:14 W studio: prof. Tadeusz Bartoś
-
16.04.2022 11:00 Godzina Filozofów46:30 W studio: dr Sebastian Duda
-
05.02.2022 11:00 Godzina Filozofów42:31 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
16.01.2018 21:00 Godzina Filozofów44:36 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2018 22:00 Godzina Filozofów50:07 W studio: prof. Andrzej Leder
-
15.10.2022 11:00 Godzina Filozofów45:08 W studio: dr hab. Bartłomiej Dobroczyński
-
29.10.2022 11:00 Godzina Filozofów44:25 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2018 23:00 Godzina Filozofów42:49 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
06.02.2021 11:00 Godzina Filozofów45:22 W studio: Olga Tokarczuk
-
19.09.2020 12:40 Godzina Filozofów44:39 W studio: dr Mira Marcinów
-
01.05.2021 11:00 Godzina Filozofów44:13 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.03.2021 11:00 Godzina Filozofów42:09 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
03.04.2021 11:00 Godzina Filozofów40:13 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
05.06.2021 11:00 Godzina Filozofów46:34 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
26.02.2022 11:00 Godzina Filozofów46:29 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
02.04.2022 11:00 Godzina Filozofów45:33 W studio: prof. Andrzej Leder
-
06.03.2021 11:00 Godzina Filozofów41:39 W studio: prof. Andrzej Leder
-
13.06.2020 12:00 Godzina Filozofów40:53 W studio: dr Jacek Dobrowolski
-
09.01.2021 11:00 Godzina Filozofów44:50 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
-
06.03.2018 23:00 Godzina Filozofów45:13 W studio: dr Dominik Batorski
-
05.03.2022 11:00 Godzina Filozofów45:30 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
30.01.2021 11:00 Godzina Filozofów41:01 W studio: prof. Ryszard Bugaj
-
-
27.02.2021 11:00 Godzina Filozofów44:47 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2021 11:10 Godzina Filozofów43:37 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
12.03.2022 11:00 Godzina Filozofów44:06 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
23.04.2022 11:00 Godzina Filozofów45:27 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL