REKLAMA

Dlaczego archeolodzy wciąż zmieniają zdanie?

OFF Czarek
Data emisji:
2018-01-17 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek witam państwa zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio dr habilitowany też Katarzyna Mikulska Instytut studiów iberyjskich iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry państwu w zeszłym tygodniu rozmawiałem z profesorem i rani szewskim o odkryciu w Meksyku właśnie to pytanie czy to jest dobre słowo, choć chodziło o w morze przy lepszym słowem byłoby nowo inną interpretację stanowiska u stóp wulkanu stek z Łotwy Rozwiń » i zastanawiałem się nad kilkoma rzeczami po pierwsze, skąd to interpretacja co się dzieje, że archeolodzy mają jakiś materiały i przez lata opowiadań jedno historie, a w którymś momencie coś się dzieje i często to nie są nowe odkrycia mówią mam jednak to co mówiliśmy do tej pory to w zdrowe to zmieniamy albo znaczy to zmieniamy druga rzecz to jest także te wszystkie opowieści o 8 zloty proso IW Raniszewskiego był bardzo interesujące to trochę tak jakby powrotem były w tym uczestniczył też zostanie wszystko właściwie wiemy to co wiem skoro my różnych znalezisk jest, co kot ma tyle, co kot napłakał albo właściwie no muszę interpretować, więc skąd takie piękne opowieści ze szczegółami ze wszystkich jak to jest jak jak działa ten ta część pracy archeologa z w dno prof. Rybiński wspominał o tym, że mamy teraz tzw. zwrot onkologicznych, a znaczy dziękuję im w najnowszym teorią antropolog licznym rywale z kolan, gdy z koeli de Rosa de Castro mamy trochę inne spojrzenie na to jak różne ludy różne kultury Jan koncept realizują sobie świat, ponieważ non nam tu, gdzie nasza nauka się rozwijać, czyli nasz świat tzw. zachodnim w wydaje nam się i przez lata się w zasadzie wydawało w Europie, że wszyscy myślą tak jak my albo sami powinni myśleć podobnie do nas, czyli ziaren jest jakaś natura czy jest jakiś jakiś świat taki normalny jest kultura czy jestem ja człowiek, który ma duże i tylko my mamy duże natomiast wszyscy inni nie to nie jest tak widzieliśmy świat w takich kategoriach w zasadzie tak widzimy cały czas natomiast te tereny nowe ronda and antropologiczne może niedużo odkryły tylko to nazwałem ten nowy Grand CRU antropologiczny nazwał wyodrębnił można, by powiedzieć takie inne sposoby widzenia świata konceptualizm wania, że nie wszystkie kultury świata widzę murawę taki podział jak jak len kute taki naturalistyczny tzw. żal, że myli, która jej i my mamy duże i natura, czyli ten cała reszta świata tylko się okazuje, że można widzieć świat trochę w UE inaczej n p . w starożytnym Meksyku to co wspomina zresztą prof. Waliszewski konceptualizm zwaną świat z wszystko co nas otacza w ten sposób, że wszystkie chwyty mają ciało w oczywiście, ale też mają różne takie pierwiastki duchowej tych pierwiastków duchowych jest kilka wcale nie jest 1 i okazuje się, że te pierwiastki duchowe mogą być wspólne dla różnych Bytów to znaczy może być wspólny pierwiastek duchowy jak mogę mieć człowiek z jakim zwierzęciem, ale może jeszcze jakieś bóstwem i to jest to coś co nas łączy w naszej percepcji dla tej światy świata Zachodniego powiedzielibyśmy to dusza tylko włącznie moja nie ma nigdzie więcej nikt nie ma czegoś takiego jak ja, a tam się okazuje, że to jest właśnie ten element, który łączy różne byty chciało różnicuje w duszy dusze różne łączą ze sobą, a my widzimy inaczej wiem, że ciało mamy takie samo z tego samego dna w takich samych komórek, ale dusza nas odróżnia je na to jest nim taka teoria Ant antropolodzy z polską 8 2 zlotych od MON szkoda tych wierzeniach w planie także znaleźliśmy księgę jakiś kodeks albo wyryte w Kamieniu informacje my niżej podpisani mieszkańcy wioski wierzymy, że to tato tato totalitaryzm, a genialny faktycznie wreszcie do zrozumiałe protesty w zasadzie to cała cała praca antropologów historyków archeologów testy cały czas taka układanka sięganie do różnych źródeł i próba złożenia tego jakąś całość taką jakość gigantyczna mozaika takie tuzy w zasadzie jej każdy tak mi się wydaje dokładamy z kolejnym elementem pizzę różnica między kuzynami, a tym jest taka, że z, układając puzzle wiemy co uzyskamy na końcu chodzi o to, żeby dopasować elemencie kin do tego co mamy na okładce Kalata udają się losem puzzle nie wiemy czy to są puzzle w ogóle z tej samej z układanki łączone totalnie są każdy pies innej budy auto stoi nie wiemy co powstanie lepiej, żebyśmy nie wiedzieli, bo jak się nas w nim, że ma coś powstać po sobie tak zinterpretuje może właśnie, żeby właśnie to powstało jedno i to może być błąd oczywiście w hotelowym to czy pani mówi ten obecny rząd ciało mamy czas różnicuje dusza nas łączy 2 różne elementy tych dusz z różnymi innymi istotami no to, skąd jak to gdzie tor lotu to właśnie jest także jest jedno źródło, które nam o tym, powie tylko próbujemy sobie to złożyć się i w zasadzie ze wszystkiego, bo to mogą być zarówno w zarówno te księgi przed hiszpańskie kodeksy przedstawienia bóst w, które tam mamy nie tylko bóst w w zasadzie tylko w tego w jaki sposób wyobrazić naliczy przedstawiali sobie świat ci dawni współpracownicy nie tylko Meksykanie mamy teksty alfabetyczne, czyli teksty spisane w taki sposób się nam jest łatwo, aby nam się tekstami wydaje do nich dotrzeć poznać na pewno jest to jakaś jakiś na nas bardziej strawnej też bardziej przekonywujące, bo to jest coś czym się stykamy na co dzień czy, więc pismo alfabetyczne problem w tym, że oczywiście wszystko to co powstaje on Clean już po Hongkong 200 to jest albo spisywane już przez program sylwestra do realizacji Niemców tak przez przez Ewangelię za to rów, ale realne, ale nie tylko przez misjonarzy, ale nawet jeśli jest spisywany przez Indian to oni też już są mocno zainteresowani często no bo choćby to, że znają hiszpański nie nierzadko znają łacinę piszą o tym, naszym alfabetem oni już są chrześcijanami w NATO te informacje już są przerabiane powiedzielibyśmy tak na nasz sposób ci zakonnicy, którzy spisują tak się nie, z których korzystamy też źródła fonetyczne w zasadzie za każdym razem ten nieznany świat próbują opisać nam znanymi kategoriami i to jest największy problem, że potem nam się wydaje ono właściwie tak jasno mamy takie przykłady jak temu sam za amerykańskie opisywane są przez przez tych misjonarzy przez sklepy zakonników właśnie, a to jest jak nasza to jest jak nasza dama albo to jest taka Venus albo to jest Zeus i w ten sposób te bóstwa można powiedzieć z 1 strony tracą swoją własną własną tożsamość niejako z drugiej jak osoby sprowadzimy do takiego porównania bliskiego nam, czyli w tym przypadku albo do dom i mitologii greckiej albo historii biblijnych to od razu my nakładamy nasze jakieś konotacje powiązania, które mamy z tymi konkretnymi postaciami nakładamy na tym za amerykańskie NFZ nam się mówić to trochę jak ten kościółek sonat gwarancji dla Meksyku także mamy właściwie takiej kościółek zdobiony taką plejadą to właśnie wymieszanych bóstw chrześcijański hien tych lokalnych jakiś ważnych postaci to rzadkość nie wiadomo, kto jest kim przyjadą też test taki właśnie tak to właśnie właśnie naj naj przez to, że w epoce kolonialnej powstaje taka niesamowita mieszanka absolutnie i w dużej mierze też tworzona przez Indian oczywiście ci Europejczycy do dokładają swoje, ale ci najbardziej światli Indianie zresztą nierzadko o uczeni w tych szkołach zakonnik zakończył, ale jednocześnie to są ci, którzy jeszcze pamiętają dobre linie ojców przodków swoich próbują pogodzić jedno z drugim i jej w zasadzie drogę taką nową zupełnie konstrukcje TomTom wizja świata, która wyłączyła 1 i jedno i jedne wierzenia i drugie w taki stan tutaj ciekawym przykładem jest księga, która powstała w drugiej połowie szesnastego wieku znamy ją jako kodeks watykańskiej, a on jest jednak kolonialna zrobiona już na papierze europejskim nazwa pochodzi stąd, że jest w Watykanie prawdopodobnie była przeznaczona do tego, żeby wezwać do Watykanu i tutaj suspens zawiesimy, gdyż zbliża się informacje i po informacjach wrócimy do dość, że państwo co się wydarzyło z tą księgą, dlaczego jest ciekawa dr hab. Katarzyna Mikulska Instytut i turystyki Uniwersytetu Warszawskiego informacje dziesiąty 20 proc w w dr hab. Katarzyna Mikulska Instytut studiów iberyjskich iberoamerykańskich Uniwersytet warszawski wracamy do opowieści kodeks watykański AAA mszy cała Polska w takie Otóż w tym kodeksie on zaczyna się od tego, że jest przedstawione coś co przez lata wydawało nam się, że jest wyobrażeniem świata wszechświata w zasadzie na amerykańskim, czyli tak jak sobie mijanie na ławę obrażali koncertu awizowanie jedni świat na jej to przedstawienie wygląda tak, że mamy narysowano ziemian powierzchni ziemi na nią są na nią są różne poziomy niebios zaznaczone są one są w różnych kolorach mamy tam glosy rzecznik teksty informujące co tam się znajduje nad każdym poziomie, a poniżej ziemi też mamy jakieś takie kolejne piętra, które doprowadzają do świata podziemnego, które w tym kodeksie są nazwane jako piekło się sama nazwa tutaj powinna zapalić czerwoną lampkę, że na piekło to jest jednak coś co znamy z chrześcijaństwa, więc niekoniecznie było tam, ale tak to zostało on przedstawiony no i w mamy też informacje w tekstach alfabetyczny innych, że Indianie z wyobrażali świat rządu podzielony na 1 3 niebios i 9 pięter piekieł albo świata podziemia, czyli tego tego piekła w cudzysłowie mówię no i wydawałoby się, że to przedstawienie z kodeksu Watykańskiego, a to oddaje to co w tych tekstach medycznych jest zapisane Sęk w tym, że tych 1 3 pięter tam nijak się nie da dopatrzyć jak się bardzo postaramy to jest 12, ale w zasadzie to 11 bardzo ważną amerykańską rzeczywistość się pomorscy nie oznacza w dworze w Senacie jak już tak bardzo postaramy się doliczymy do 1 2 tak trochę naciągając sytuację no i to tak wyglądał przez lata tak było przedstawiane dzisiaj zresztą w niejednym muzeum tak takie zabawy zobaczymy wyobrażenie tego przed hiszpańskiego mętne świata, a stół kilka lat temu okazało się GROM z jasnego nieba tak mniej więcej kilkoro badaczy zaczęło pokazywać, że ta koncert realizacja świata Pudzian podzielonego na takie piętra wszechświata to w zasadzie jest Europejska to jest to co w Europie średniowiecznej dominowało w liście bazuje na obrażenia greckich starszych, że świat wyglądał w ten sposób, że ziemia znajdowała się w środku dokowanie znajdowały się kolejne piętra niewiasty też sfer niebieskich raczej inna w każdej z tych sfer niebieskich znajdowały się albo słońce albo Księżyca albo gwiazdy ana końcu poza wszystkim gdzieś się był ten Primus Motor, czyli siła Boska, która zawiaduje tym całym wszechświatem apotem szybko użyć tak, a potem to w chrześcijaństwie zostało zaadaptowane do wizji świata chrześcijańskiego tam ta zewnętrzna siła NATO zostało bez konceptu awizowany jako Vuk chrześcijański my takie wyobrażenie wszechświata dominują w tekstach średniowiecznych tutaj w momencie, kiedy docierają zakonnicy do nowego świata do domów już wtedy nowej Hiszpanii no to oni mają w głowach to co się wyłączyli w szkołach europejskich średniowiecznych no to byli ludzie bardzo światli i tego najprawdopodobniej uczyli swoich wychowanków Indian i co z kolei ci Indianie Maciej Jania żel przyjemnie zakonnikom tolerowanie w to wierzą w morze wierzyli nam bardzo możliwe tylko im się musiało zgrać z tym co mówili z kolei ci przodkowie przodkowie jak opowiadali, że świat koncept realizowany na jakoś inaczej najprawdopodobniej, ale jak nie było właśnie tego podziału takiego na pionowe sfery to jest ewidencje to więcej Dantego przypomnijmy, że on w Ośnie kręgi te kręgi także one gdzieś tam szepnął do góry, że trzeba przechodzić przez poszczególne kręgi ci Indianie którzy, bo to jest indiańskie przed bramkami indiańskiego kontrolowanego Indianina to przedstawienie z kodeksu Watykańskiego, a on musiał upomnieć pogodzić z tą myślą Europejską z tą myślą dawną oryginalną indiańską, która mówiła, że świat jest przede wszystkim podzielony horyzontalnie to znaczy dzieli się na strony świata nie powiedziałem kierunki korekty takie strony świata które różne bóstwa, które zarazem są jakieś tam wcieleniem czasu znajdują się po tych różnych stronach świata różne strony świata oznaczane są różnymi kolorami albo zestawami kolorów i w zasadzie to jest najważniejsze to znaczy świat jest zorganizowany i jakoś tam na poziomie horyzontalnym nie ma takiego przejścia do góry do góry ani ani widu i to co widzimy w tym kodeksie watykańskim ma co się okazało, że ta myśl, że ten świat podzielony jest horyzontalnie i że różne siły boskie różne bóstwa znajdują się one na różnych w różnych stron świata zostało przełożone na ten podział taki werdykt halny ideą bóstwa z poszczególnych stron świata zostały ułożone na tych piętrach wszechświata pionowych noży rany, ale jeżeli jest tak jak pani mówi to dlaczego jest tak zła Góra w skale to ma być horyzontalne, ale Góra to coś innego to jest Góra która tu chodzi o to, że nie ma tego podziału na poszczególne piętra wszechświata to jest coś Europejskiego, a przez lata było tak interpretowane przez branżę z amerykańskich, że w terenie Riosa czy też świat pojęć powyżej wymienione poniżej powierzchni ziemi wygląda w ten sposób natomiast w górach no to one oczywiście, że jakoś dochodzi do zwyżek to lepiej, więc lepiej wyżej to jest przede wszystkim poza zasięgiem człowieka to znaczy tam jeszcze słońce to jest tam, gdzie człowiek jakoś sięga panuje u mnie to sobie odpisać no bo słońce jest jeszcze za nim należy do tego świata ludzkiego moglibyśmy powiedzieć, bo dzięki słońcu mierzy się czasy już wtedy rodzice są linie też też jak najbardziej czyli, ale też coś co oznacza powiedzmy te granice takiego świata bezpiecznego, który w taki przez człowieka jako zdominowany opanowany jest bezpieczny przez to, a wszystko co dalej wieszczem tam, gdzie są gwiazdy, gdzie ciemność, gdzie już takie ludzkie prawa nie działają łańcuch ludzki czas działa to tam niebezpiecznie i stamtąd może przejść jakieś niebezpieczeństwo ich też są to tak też, bo koncerty realizowane, że w momencie, kiedy w tych momentach, kiedy następowały całkowite zaćmienie słońca, czyli znienacka zrobiło się ciemno Thomas amerykańscy Indianie ze środkowego Meksyku wyobrażali sobie, że w tym momencie te gwiazdy, które się wtedy pojawiały to są takie potwory niebezpieczna byty zwane trzecim, które w temacie się zbliżają do ziemi mogą unicestwić cały istniejący świat no ale jak to co się zdarza zaćmienie całkowite zaćmienie słońca oraz na pokolenie w ogóle ktoś sobie coś wyobrażą na ten temat takie zajął się dobrze sobie wyobrazić, że nie wiem mieszka pani gdzieś tam tak mieszka pani mieszka i nagle 1 dnia nie ma prądu, ale wieczorem włączają dostanie mówi kurde, co w ogóle się wydarzyło musimy teraz tak można pisać o tym czy książki no i nieraz zdarzyło się nie zdarza to po co tak, ale opowieści nawet jeśli nie każdy, kto mógł przeżyć, bo oczywiście nie każdemu się uda w ciągu swojego życia no to indiańscy MEN chce i to ona na ateistę, ale też mając przede wszystkim świetne rachuby prowadzili w mniej i zdawali sobie doskonale sprawę, kiedy będzie zaćmienie nawet jeśli PRL-u serią tak to mamy badania też naszych polskich badaczy prof. Hrynkiewicz właśnie między między m. in. z wiedzą jak najbardziej to to najazd handlarzy obliczach i na podstawie obserwacji ruchów gwiazd, czyli tak z 1 strony mają astronomię i astrologii rozwinięto, ale z drugiej strony mówią kurde, jest słońce to jest bezpieczniej, a jak jest nie ma słońca co jest niebezpieczne kończy lekturę nie kłóci z sobą, ale trudno się tak wydaje bo, bo w Kolnie widzimy w tym się wydaje tego on to taka bowiem dość zaawansowani obok walizek trochę, ale coś wynikło, że byli zestresowani tym, że akurat w ten sposób końca, realizując to tak jak sobie przypomnimy rok 200 0, a wszyscy wiemy dno oka to jest jakaś umowa ta Rachuba czasu zrób sobie rozstaliśmy, a jednak, zanim nastał 2 zapanowała jakaś taka zbiorowa może nie histeria, ale na pewno co najmniej duży niepokój, że coś się teraz stanie na pewno te wszystkie komputery wariują na World jakaś ważna data się dzieje coś się nowego zmieni na jej powiedzielibyśmy, że mamy rozwiniętą naukę i wspaniale jesteśmy przygotowani na wszystko jednak trudno przecież były takie historie, że ta ludzka głupota ryż olej z imperium Majów w dzień tygodnia serek danio w naturalne zachowanie rzezie próbujemy rzeczowe tak reaguje na jakieś takie zmiany w duże nawet jeśli te zmiany są im szykowane przez beneficjentów mówi albo przez nasze naszą własną koncepcję realizacji, żeby był przez beneficjentów naszego lęku w tak bardzo możliwe, że to był tak wykorzystywany również mnożąc to wiemy o tym, obliczeniu zaćmień czy przepowiadanie to jest także nie zostały jakiś fajny kamyczki czy to wszystko było tutaj zwracam się wydaje, bo pasujące do tego wyobrażenia mnie tutaj to bachora stron mówi nam bardzo dużo niestety do tego ile tych informacji, które pani podaje to są informacje w Krośnie mnie to, żeby sam sposób też może tak, żeby to ująć, ale absolutnie mamy księgi mają wszystkie nawet kodeks drezdeński, gdzie jest doskonale ukazane n p . nie tylko zaćmienia słońca Księżyca są Samuel ETO o fakt, że post factum w ogóle też jako cykl pokazane, kiedy kiedyś sobie obliczyć, kiedy nastąpi kolejny, ale również recydywę doskonale rozpisany na każdym poleca lepszego specjalistę właśnie prof. Wyszyńskiego będzie surowsza eco -miasto to myślę, że doskonale to powiedział jak w kodeksie brytyjskim zapisanego, ale mamy to Canona miałem tam rozpisane jak wygląda na poza tym w pracach zostaną astronomowie nam pokazują nie tylko archeolodzy to też w jaki sposób ta obserwacja nieba woła prowadzona oczywiście nie dzięki June Newton czy tak jak my dzisiaj, ale na podstawie korelacji między tym co się dzieje na niebie, a punktami konkretnymi na horyzoncie ich o takiej bardzo systematycznej obserwacji, kiedy jak i gwiazdozbiory jak gwiazda, kiedy słońce, którym momencie na horyzoncie narzędzia muszą być do tego można, by było gołym okiem natomiast budowaną konstrukcję budowle świątynie obserwatoria, które miały okienko życia chętnie skierowany w danym kierunku także do worka z jednych pojawiający tak to jakieś inne konkretnej daty można było obserwować n p. wschód słońca w jakim jaką jest jak słońce w na przestrzeni 2 miesięcy, od którego pojawia się na tych konkretnych punktach na horyzoncie widoczny z tego właśnie okienka w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr hab. Katarzyna Mikulska Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego studia informacje, że z jej komina co dziesiąty w 4 3 w dr hab. Katarzyna Mikulska instytuty, by styki Uniwersytetu Warszawskiego osiedla czekają ekolodzy, dlaczego badacze zmieniają zdanie co się dzieje się zmienia punkt widzenia tylko w prof. Lech Janiszewski powiedział, że wcześniej, kiedy ty były różne znaleziska to to te znaleziska interpretowano tak na podstawie tego co znaleziono później ostatnie 8 lat dorzucono do tego mitologię to co tego właśnie różne teksty różne wyobrażenia i to stworzyło inny obraz zastanawiałem się na tym, bo n p . jeżeli chodzi o archeologii ze Skonto było zupełnie na odwrót to, że odchodzi izraelska od początku bazowała na tekstach czy do Biblii Hebrajskiej i próbowała dopasować znaleziska do tekstów czy do pewnej wizji świata elity gościom wychodziło się te puzzle gdzieś tam zostały pozatykane, a dopiero najnowsze badania właśnie badania bez tekstu w innej i badania, które opierały się na porównywaniu znalezisk z ze sobą i właśnie nie próba wpasowanie tych tekstów sprawiły, że i takoż część tych historii z Biblii Hebrajskiej w to zupełnie okazała się być właśnie tekstem kultury bardziej niż tekst historycznym tak jak mówiliśmy wręcz, że najważniejsze to co się wydarzyło w ostatnich latach antropologii to, że w antropologii, ale tutaj, włączając w to prace historyczne psychologiczne właśnie testowane staramy się jak najbardziej spojrzeć na te znaleziska tak z punktu widzenia tego innego tego kogo my badamy czy rzeczywiście jest niesamowicie trudne, bo mamy my mamy swój własny system taki perfekcyjny konceptu licencyjny kognitywne w zasadzie i po prostu w ten sposób odbieramy świat w lewo będzie, kiedy sobie uświadamiamy, że ktoś zrobi inaczej to próbujemy tak trochę wejść w jego buty prawdopodobnie nigdy nam dacie z pewnością nam się nigdy nie uda do końca, gdy na choćby to, że próbujemy to już na moc wiara kolejne ścieżki i pozwala inaczej interpretować no imamy nadzieję, że dzięki temu rozumie się tego innego tt inne inne kultury w naj tutaj można zrobić różnymi drogami na bardzo wdzięczny jest język oczywiście no bo on wtedy, kiedy znamy język tej innej kultury na to się mu okazuje, że już samym języku zakodowane są informacje o tym jak się coś się koncept realizuje na takim prostym przykładem może być to że wszelkiego typu metafory Wybrzeża w walkę na polu bitwy koncept realizowany jako o metaforę metaforę związaną z bronią, czyli że ten, który walczy to jest cel ten, który ma tartej strzały, ale w ten sam sposób można było określić kobietę, która rodzi dziecko i co nam pokazuje jak się okazuje, że w ten sposób opisywaną kobiety matki kobieta, która rodzi to, że one też były odbierane jako wojowniczki kobiety ambitny wojowniczy i jedno i w zasadzie dzięki temu spojrzeniu możemy tak coraz bardziej wejść w cudzysłowie, chociaż częściowo w umysły tych innych ludzi, których bada plenum innym przykładem może być jak wykorzystuje w pracy nad kodeksami nad księgami ostatnie lata ostatnie w nawet miesiąca w zasadzie przynoszono mu nowe informacje na temat tego jak Chrystus tego zrobiono barwniki farby do malowania kodeksów i szaro i Elbląg z bardzo różnych eurosceptyków lokalnych oczywiście, że były w taki, gdzie sprzedawano już te farbki zresztą przygotowane tak jak nasze farby akwarelowe ich umorzenia także na całej palecie razem go jako takie pastylki nalewka z FARC czerwoną drogę czy weźmiesz czerwoną czy weźmiesz niebieską nie wykorzystywano weźmy czerwoną wbrew pozorom to było ważne czy są ważne czerwoną zrobioną z barwnika macie apetyt rośnie innego też takie drzewo zresztą ten cenny, ale owoc wykorzystuje się też dzisiaj jako przyprawę do barwienia mięsa można spróbować nieco zaskoczeni takim Bill nawet w naszych restauracjach godzinę koci Nita i Bill poczty przez UE, a drugi barwnik czerwony robiono skoszenie, czyli takim wszyscy są żeruje na funkcjach dążyli tak i oczywiście odcienie tego terminu czerwonego się różniły, ale i jak sami Indianie opisują jedynie drugi barwnik, jaki on był on dodają po prostu epitety przymiotniki wszelkie Tosię okazuje, że ten barwnik skoszenie inni nazywają także jest jak krew, aby świeża krew Valusiaka sucha krew również krwisty albo bardziej krwisty nad ruchem, ale tak tak dawno dokładnie na jej jest ogromną różnicą czy coś w kodeksie jest pomalowane 1 z drugim barwnikiem ten kres malowaną oczywiście tym barwnikiem schorzenie na tym swoistym tak ten sam barwnik wykorzystywaną również najprawdopodobniej idą do malowania takich czerwonych pasków na ciele ofiary przyszłej ofiary jeńca skazanego przeznaczonego na ofiarę, bo wystarczyło tym barwnikiem pociągnąć jej UTP to oznaczało żonaty czerwone rany czerwone pasy oznaczały, że on jest poraniony w ten sposób zupełnie inne konotacje budził barwnik zrobiony z roślin, bo to już nie ma tego takiego nawiązania do chwili do ofiary do do ofiary bóstwom, ale też barwnik roślinny będzie nas raczej prowadził w krakowskim rozwiązań, gdzie i fakt Kono tak nie jest on bardziej takie konotacje związane z roślinnością mur z roślinnością z żywnością zupełnie inną stronę to to 5 z losowania pani kwestię bóstw dość, że ta kwestia też jest skomplikowana i trudną do pojęcia z punktu widzenia Europejczyka tak, dlatego że rzewną my jesteśmy przyzwyczajeni albo widzieć i albo jako nasze ubóstwo, czyli Bóg chrześcijański ewentualnie Bóg innych 1 z innych religii monoteistycznych albo też widzimy tak trochę oczami tak jak nam się wydaje, że dawniej, gdy Grecy widzieli, oddając 2 takie bandy tak, a tu żadna z tych definicji bóstwa Boga nie pasuje do tego co mamy na zamiary celem winno w zasadzie myślę, że możemy powiedzieć, że wciąż nie wiemy co to był co to był po decyzji co to znaczy Bóg dla dawnych Meksykanów do z 1 strony te ubóstwa mają swoje nazwy swoje imiona i nierzadko w jury w skład tego imienia, choć słowo Teofil, czyli Bóg mają do ubóstwa swoją działkę w KRUS są odpowiedzialni na katalog jest od deszczu łatać te kwity bogini ziemi, a tak dalej, a pałeczkę od gry stary Buk czy e-book do dnia i zdawałoby się, że są dosyć abstrakcyjne, a z drugiej strony wiemy, że też, że te bóstwa były jednocześnie, w czym się takim ze świata co nas otaczać nimb bogini mają łeb, a jednocześnie NKW, aby układać po wybuchu ognia jest też ogniem bezpośrednio no to może mamy taką koncepcję ani mistyczną, że wszystko co nas otacza też te zjawiska to sposób ustawa, ale w trzeciej z kolei strony jeśli mogę tak powiedzieć na to mamy przykłady są wczesnej epoki kolonialnej z lat trzydziestych szesnastego wieku w aktach opozycyjnej silny spisane zachowane z procesów sądowych, gdzie podane są informacje, że po terenach środkowego Meksyku czynie żali się ludzie znamy nazwiska adres szkoła albo kadrą PAP Londyn Oslo thrillery, którzy zajmowali się leczeniem ludzi im z prowadzeniem deszczu jeśli go nie było przepowiadanie przyszłości rozwiązywaniem różnych lokalnych problemów również i oni byli nazywani bokami i przez ich długu przez dialogami tak 1 jest bezpośrednio wręcz nazwanych dialogiem drugi jest zwany etapem, czyli wiatrem dlatego Zalewska rozród fantazji mówi no bo miał takie owoce skoro może sprowadzać deszcze i 1 to mówią na niego dialog, a na drugi skoro dmuchał i też prowadzą w związku z tym chmury nad tą nazwany wiatrak tylko w tym momencie nie wiemy za bardzo kto to jest ten punkt to jest to tylko czy to wyjście powyżej czy tutaj także Lech rozwiąże problemy w taki jak człowiek ma takie supermoce taki superbohater mógłby się powiedzieć o czy to jest jakaś taka bardziej abstrakcyjny byt postać jak nam się wydawało do niedawna myślę, że tutaj cały czas jest duże pole do popisu jeszcze mamy mnóstwo do zrobienia, żeby zrozumieć w Lazio Roma ne bóstwa im złota tak jak mówiłam jak weźmiemy też alfabetyczne to mamy 3 i naciągnął jakoś się wersje porównywanie albo do naszych świętych albo na naszych postaci lip no właśnie albo do tych ubóstwo greckich czyli, czyli rozejrzy to nowe interpretacje polegają na tym, że jakaś grupa archeologów antropologów biesiada na konferencji jakieś zimno to rzeczywiście w tym miejscu czy nasz kraj jest dla Europy to w Meksyku oraz jest tak wspaniale i mówią to był cały świat wymyśli na tę konferencję to może ten Bóg to o taki pomiędzy, kto jest za dobrze dziękujemy to teraz udajemy się do baru nie każde działanie cieczy działa także każdy oczywiście przygotowuję swój referat przedstawia to bez głosowania niegłosowanie go dyskusja, która faktycznie nierzadko się mu przenosi ich poza samym poziomie mamy takie prawdziwe psy sympozja odważna wypowiedź Grecję spotkania tak będzie rozważana, w czym dobrze być naukowcem fajnie być naukowcem tym jak najbardziej chyba dla mnie to jest najlepszy i mniej materiału w tym lepiej, choć wcale nie jest mało mamy bardzo dużo materiałów myślę, że teraz tak wracając do koncepcji bóstwa to ogromną rolę odgrywają jednak ta nasza kodeksem, bo coraz więcej o nich wiemy, gdzie nowe badania też nam pokazują w jaki sposób na ubóstwo można Anny spojrzeć tak dajmy się zupełnie nowatorskie spojrzenie na bóstwo właśnie dzięki pracy z kodeksami, gdy wina cennymi, gdzie przedstawione są bóstwa myj świeże, bo pokazał takie młody człowiek doktorant jeszcze z Francji, który wysnuł taką koncepcję, że jest ubóstwo Teofil takie bardziej metafizyczne nieobecne, ale dzięki temu, że jest jakiś sposób ubrane i to może być ubrane na poziomie rzeczywistym, czyli podczas rytuałów ceremonii albo ubrane w kodeksie to oznacza, że dajemy się różne elementy stroju to w tym momencie jest takie, jakby prze ciągnięte do świata ziemskiego wtedy jest takie bardziej dotykali nasze dotknąć też się zrozumieć wiedzieć czym się zajmuje i wtedy się staje takim wyświetlacz, czyli takim można powiedzieć ziemskim wcieleniem bóstwa bardziej konkretnym bardziej takim namacalnym, ale to on takie sprowadzenie go na poziom taki ziemskie czy też ludzki dzieje się dzięki temu że dokłada musi zasadzić się ubiera w te wszystkie liczne elementy stroju ne tak jak mówię co się dzieje zarówno na poziomie takim wizualnym czynnik w kodeksach w księgach, jaki na poziomie ceremonialne i tutaj faktycznie mamy opisy tych ceremonii w źródłach alfabetyczny, ale cóż chyba najciekawsze właśnie też na poziomie psychologicznym to ostatnie nie tylko ostatnia, ale ostatnie badania wstępne major major czy listy głównej świątyni w Meksyku nad tą ścianę z ciastkami ostatnio odkryli tak tak tak tak no tam mnóstwo depozytów ofiarnych odkryto i one pokazują jak przede wszystkim nam pokazują z czego to poszczególne elementy wykorzystywane jako stroje bóst w były robione, bo jest w niej jakiś element stroju w Boga, by go znamy z rysunku z przedstawienia w kodeksie znanego z zapisu, ale nie wiemy z czego materialnie uzdrowione, a potem mamy ten sam element odnaleziony na poziomie psychologicznym okazuje się, że to było z mórz i takie jak w innej toto od razu nam pozwala zinterpretować to, z czym mamy do czynienia z kodeksem wszystko jasne bardzo dziękuję dr hab. Katarzyna Mikulska Instytut studiów iberyjskich iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa mają goście dziękuję dziękuję bardzo informację już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA