REKLAMA

Niebezpieczna wiolonczela

OFF Czarek
Data emisji:
2018-01-17 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo moich gości jest prof. Andrzej Bauer Uniwersytet muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie Akademia muzyczna w Bydgoszczy wiolonczelistę światowej sławy założycieli opiekun artystyczny warszawskiej grupy Cellonet dzień dobry dział serdecznie witam, która niedawno obchodziła dziesięciolecie takich prac artystycznej Anny i być wspaniały koncert Filharmonii narodowej z tej okazji się odbył, a niedawno też okazała się pierwsza płyta tak pierwsza płyta na dzień, gdy Rozwiń » zespół jest dla mnie 1 z torów działania i może dlatego po tylu latach dopiero pierwsza płyta, ale musieliśmy pograć ze sobą też, żeby stworzyć coś ciekawego wydaje mi się to potrzebne w pożarze światowej sławy jednak zdecydował się na proces po połączy nas z uczynieniem Polski swoją bazą, pomimo że miał pan możliwości co niemiara, żeby właściwie mieszkać w dowolnym miejscu i nagrywać dla dowolnych wytwórni PS pan taką gwiazdą w Lubinie o ciemnych miło mi, że pan tak mówi ja tam, gdzie mieszkałem jakiś czas za granicą natomiast jajek ja nie jestem człowiekiem czynu jest bardziej się do refleksji w sumie i pewne elementy życia muzycznego za granicą nie bardzo mi odpowiadały w sumie i tak czułem, że u siebie, czyli w Polsce dzieliło nas tutaj będę będę bardziej wolny i generalnie cenię sobie właśnie w tym zawodzie najbardziej taką możliwość robienia różnych rzeczy robienia tego na co się ma ochotę mieszkałem w Niemczech mieszkają w Holandii tamto życie muzyczne wygląda troszkę inaczej z bardzo uporządkowany jest bardzo konserwatywne często bardzo zorganizowany w czasie temu podporządkować albo albo się z aut, a tutaj w Polsce u nas jednak można robić rzeczy na pograniczu różnych stylów grania różnych estetyk wymyślać własne projekty i to mnie to mnie ciekawi, a poza tym ja się tutaj dobrze czuję, bo ja wolę być u siebie nie uważam, że jednak funkcjonowanie we własnej kulturze ma znaczenie rozumienia i podtekstów dogadanie się w restauracji nie wiem z babcią klozetową ciasto rozdano zdjęcia depozytowe mieli tam zdarza mi się, o czym ty o różnych rzeczach marzyłem o tym jak jak to wygląda czy jest brudno czy jest czysto 1, dlaczego tak drogo i t d . tak dalej takich zdarzeń aż takie gadki w walce pod te elementy jako znajdują one w miejsce w planach rozwoju świadomości zapewne po wykonaniu jakoś pracują to na pewno wszystko wchodzi w podświadomości pracuje gdzie stan Pobierowa też nauki w Londynie m. in. takie błędy i długo w Londynie dzięki stypendium Witolda Lutosławskiego tak i to było bardzo ważny czas dla mnie spotka się tam z wybitnym pedagogiem z panem Julianem kwitem, którym polskiego pochodzenia tak to jest tak katować się też polskiego pochodzenia to jest Polski rząd, który kształci się w Niemczech czyniły w taki bardzo ważnym ośrodku w Lipsku kręgle, a to jest jak szkoła niemiecka bardzo ważne także ogromnie to było ciekawe doświadczenie na wychował poza tym generacja fińskich wiolonczelistów Hana Roberts, która też niegdyś uczyła mówi, że to co najważniejsze w auli UJ istotą było to rząd uczą, jakby niezależnego myślenia, bo pierwsze zatrzymała jako o młoda agentka aż tak powiem to to po pierwsze, staram się technicznie pokazać, że to trochę tak tym smakiem jak byś piórem wiecznym pisała albo mówi dobrze to wracamy do kwitów i toteż znajdź własną drogę nieważne jak zostało wcześniej przez kogoś, kto ty ma znaleźć swoją własną drogę każdy z nas ciekawe porównanie właśnie swój smaczek versus pióro wieczne czy raczej nawet pędzel powiedział malarski ja też często używam takich, gdzie o porównanie ja byłem u profesora wita w stosunkowo można dziś późno Maciejak mógł on często prowadzi młodzież od Anny jednak Nastula czy ja tu przyjechałem już po studiach kilka lat po studiach tak, że to był inny rodzaj troszkę pracy, ale bardzo ciekawe to były spotkania rozsądnie ostrożnie Barriosa w ręku przyjmował u siebie w domu to było bardzo ciekawy bardzo ciekawe rozmowy w zabarwieniu co pan Szczepan co pana tego żałujemy jednak, że niektóre państwa utrudniała Litwa merem nie wie pan to są to nie chce wchodzić takie szczegóły i instrumentalnego to są sprawy dotyczące brzmienia, ale to co pan mówi oni o zyski o myśleniu też o stylu wykonawczym przez wykonawcę jest też takich jak styl wykonawczy kompozytora czy staramy się je przy pełnym podejściu dojść do tego co kompozytor jak sobie wyobrażał kompozytor poprzez ten zapis, który za kimś takim kodem tylko w jak kompozytor sobie wyobrażał brzmienie swojej muzyki co jest cechą tego stylu i wydają się wokół tego tam koncentrował się głównie nasze spotkanie nie przynosiły duże repertuaru Piszcie na każde spotkanie z nowego, ale to były bardzo ciekawe ciekawe refleksję nad tym właśnie wokół stylu wykonawczego kompozytora po to jest ważne to kompozytor sobie chciałem streszcza to solidna gra słuchał w domu wie pan są koszty są różne są różne podejścia do emerytury są różne podejścia do wykonawstwa jak też różnie podchodzą czasem w różnych okresach życia też różnie podchodzą, więc dodać do tego zagadnienia, ale wydaje się, że bardzo ważne wykonawstwie jest kultywowanie stylu gry kompozytora jednak znaczy dojście próba dojścia do tego co ten zapis w głowie kompozytora oznaczał tak najogólniej mówiąc co poeta miał namyśli no tak jakby ideach i teraz Wolbromia czując, że jesteśmy jest oczywiście również podejście takie, które która, jakby zezwala na bardzo dużą ingerencję w tekst i właśnie widełek kompozytora nie może ona często jest czytelna to robić wielu wykonawców świadomie odrzuca stawia siebie na pierwszym planie i to jest ten też pewne podejście, jeżeli suma na to siłę wewnętrzną ochoty i ma pomysły, żeby to zrobi ciekawie to jest oczywiście również bardzo interesujący wielu takich wykonawców było jak wiemy w jest, że druga drugi nurt to byłby taki właśnie poszukiwania własnego, czyli tak, że mamy tekst i który jest tekstem, ale oni się, gdy jest oddzielone od autora i tarasach to ja jestem nowym utworem, nadając mu brzmienie jak lot jest są tacy wykonawcy, którzy po prostu są wielkimi indywidualnościami którym, którzy są rozpoznawalni mają własny styl jej przetworzenia brzmienia instrumentu wiolonczeli takim przykładem jest Daniel Szafran 3 albo Jimi Hendrix na gitarze albo Jimmy Hendrix na gitarze AW albo Vladimir Horowitz na fortepianie, iż rozpoznaje po po volvo po kilku minutach i to są generalnie w tej chwili już białe kruki można powiedzieć, bo wykonawstwo raczej się nie figuruje nasz w tej chwili trudno jest rozróżnić wykonawcy z Francji od wykonawcy z Ameryki Południowej jest brzmią tak samo orkiestry brzmią tak samo ja mam gdzieś tutaj bardzo smutne refleksje na ten temat rozmaite, bo uważam, że ta unifikacja co jak globalizacja można powiedzieć w tej dziedzinie nie jest dobra da to jest to polega na tym, że zmiana informacji ciągła wszystko jest dostępne wszystko jest w komputerze wszystko jest w sklepach z płytami wszyscy się słuchają nawzajem są konkursy, które też wyrównują ludzi do 1 do 1 mianownika wspólnego z, które też szkodzą wykonawstwo rozumianego jako rozwój i czegoś indywidualnego ton to na pewno to na pewno przyczynia się, że właśnie teraz pianistów jest ciężko rozróżnić ja przed wojną właśnie każdy miał swój głos tak jak Śpiewak można było po kilku dźwiękach rozróżnić czy to gra pan Godowski, a to pan Frydmana to pan pasma NATO Panny Hofman i było było jasne od razu w tej chwili nie to nie jest jasne to może posłuchajmy sobie w w i konkurs las w naszych słuchaczy ciekawe, kto gra na wiolonczeli no może podpowiem, że jest gościem studia teraz my tych posłów mamy sobie Bacha na początek w pana wykonaniu tak preludium z pierwszej suity G-dur proszę bardzo złej państwo w wykonaniu prof. Andrzej Pałach prof. Andrzej Bauer wiolonczelista Uniwersytet muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie Akademia muzyczna w Bydgoszczy założycieli opiekun artystyczny warszawskiej grupy Ciech monet zastanawia się czym innym, dlaczego się pan włożył w to tyle pracy, bo przecież dużo łatwiej jest dostać się na szczyt nie wiem czy pan zauważył, że kluczem do sukcesu są 2 klucze, ale większość artystów wykorzysta ten pierwszy czy ciężka praca tak, ale jest też ten drugi, ale wiedzą, ale nazwa to zobaczy nasz jak pan używa podwójnego imienia jojo Lang Lang AAA AAA w Andrzej Andrzej wie pan, ale to jest, by był pan na szczycie zdefiniować sukces w znaczący element wystroju są też z obaj panowie wymienieni, pomijając rzecz, że są, że są na szczycie w takiemu rozumieniu potocznym to faktycznie świetnie grają, chociaż inni nie mają może tak uniwersalnie zwolenników wszędzie albo te są już kontuzję BSkyB, zwłaszcza Lang Langa w czasie komercyjne zjawisko, ale poparte oczywiście genialnym graniem na fortepianie czyta się komuś podoba czy nie można można tej estetyki nie lubić, ale to jest też na pewno wybitny wybitny pianista, ale co jest sukcesem nie panuje i na przykładzie lubię o nich jawi się kiedyś ktoś mówił Ross, który rozmawia Maryla Rodowicz śpiewa, że z seksem i pełna kasa to wtedy sukces jest nieźle no tak no no dobrze to może dla pani Maryli Rodowicz z dnia to jest to jest tekst tak rozumiem tak tak oczywiście, ale generalnie pan jojo ma wymieniony on jego życie polega na tym rząd w ciągu w ciągu tych kilku 10 4 0 kilku tygodni w roku w 8 70 % tych tygodni gra na skakance Dworzaka w różnych miejscach na świecie oczywiście wspaniały utwór, ale generalnie n p. w tego typu działanie mnie nie niespecjalnie mnie nie pociąga interesują inne rzeczy taki, jaki brzegowe doświadczenia muzyczne no dobrze andrzejkowe bardziej przed informacjami powiedział pan, że dajemy tak czytałem, że Niemcy to nie bardzo, bo tam tak trochę taktykę teraz skostniała sytuacja taka jest dość konserwatywny rynek, a pamięta pan taki koncert w styczniu 20 1 4 roku w studiu koncertowym polskiego radia pan jako dyrygent tak i od czego pan zaczął, żeby nie klaskać między utworami tak o jakież to skostniałe i konserwatywne wie pan co oklaski na czym mu muzyka do oklasków się nie ma nijak ma moim zdaniem jednak pan tego zaocznie, a syna, ale mam taką wizję mam taki pogląd na ten temat, że oklaski często nie zawsze, ale często po prostu przeszkadzają psują jak wrażenia muzyk to może powinni grać studiuje go transmitować to samo może mu może wie pan to jest to Chopin mówił, że najchętniej wygrał Wulff koncerty bez publiczności w ogóle, ale ale, ale Turcy nalegali skrajny pogląd natomiast generalnie w pewnych sytuacjach czasem wierzeń muzyka brzmi świątyni muzyka kościelna n p. ewidentnie muzyka Good Boy i innym zamiarem pisana i tworzą nagrana, ale często również muzyka o specyficznym klimacie w sali koncertowej po prostu jest tak z zamyśla no tak stworzona, że oklaski przeszkadza ją, a poza tym nie jest jeszcze coś takiego jak forma koncertu jest forma utworu i koncert, który jest zaplanowany jako pewna pewna narracja pełna dramaturgia nie powinien być w przedziale przedziela niepotrzebnie hałasem no i o to prosił ją właśnie w to też było bez przerwy pod groźbą bardzo jak bardzo zdolni uważa, że program tak tak, ale my z Włoch upadek z KPMG wykładnia poważnie o tym, koncercie folk, ale trenerzy m. in. tak tak tam było tam było leży druga seria Holta był szalony właśnie tak prawo Wenderlich Cezary Duchnowski tak tam był bez zestawienia właśnie muldy tak tak muzyka nowa muzyka dawna co ciekawe transkrypcje muzyki dawnej willi jest tablet to one czytają, a Novej z nut Tychy taryf tamta była idea takiego faktycznie kontrastu między stylami między epokami i chodzi o to, że ten kontrast poprzez przerwę w takie rozprężenie oklaskami się zgubić zaciera zależało mi, żeby te utwory były na styk też czasem słucha płyty to były tak nie ma oklasków między utworami o naprawdę na ogół Alaska to sorry wcielone, które rzeczywiście do sieci mają oklaski a bo to są nagrania Live no ale rozumie to niezwykle drogiej energii można wyciąć pewien dowód na to, że to jest zagrane Life oczywiście bez ogródek oklaski może w tej chwili dokleić Wróblewską można zrobić, ale generalnie są nagrania Live taki naturalny tutaj i reakcja publiczności została dołączona niedługo oprócz klasycznego konkursu Chopinowskiego pojawi się talent w kierunku innego instrumentu, ale bardziej chodzi mi to i tak pojawi się nazwijmy to konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych i to instrument historyczny chyba bardziej poza polską dzielą środowisko muzyczne są tacy, którzy uważają, że to jest ważne jest to coś powoduje nie uważają, że to jest w ogóle strata czasu, że instrument historyczny co jakiś za mało pudła Indii i to po prostu stare instrumenty my się nie da dobrze zagrać, więc wszelkie próby, jakby wejścia w tamte czasy stamtąd dusze są tylko z Ula grała w może bardziej oszustwem i pan toalety stare instrumenty one są stare nowe, bo w tej chwili są też kopie oczywiście instrumentów, by starannie zrobionych to są główki sztuki jak to się mówi i które są na wzór starych instrumentów otworzone także one faktycznie nie są tak nowe jak były nowe w za czasów Chopina i ich wydaje się, że ten test style grania, bo to jest ten instrument prowokuje inny rodzaj grania przez inne brzmienia aż przez kim jest inna barwa prawda inne inna skala dynamiczna i też inny dokument inna klawiatura troszkę płytsza klawiatura, która prawu to powoduje, że prowokuje pianisty dogrania myślenia bardziej, jakby horyzontalnego nie jest nie tak nie wydłużania tego wszystkiego w klawiaturę takiego wielkiego olbrzymiego żelaznego kolosa tylko grania bardziej, jakby horyzontalnych to wszystko się robi lżejszy to jest inny inny styl grania i wydaje się, że te style mogą spokojnie współ egzystować koegzystować wiolonczela ma też inną sytuację, bo nasze stosunkowo mało zmieniła, ale wiolonczela też z czasów Haydna czy Bacha, a jednak brzmiała również inaczej jest sam instrument był skonstruowany prawie, że identycznie były inne struny lub innych smyczek, który też powodował troszkę inne podejście do tego instrumentu dużo lżejszy ale, ale widzi też wykonawstwo na instrumentach dawnych jak wiemy od kilkudziesięciu lat zsyłek widnieje też istnieje równolegle ludzie grają na skrzypcach czy na wiolonczeli suity Bacha tak jak ja próbowałem też to robić i skrzypkowie grają na współczesny skrzypcach, ale też na barokowych i co kto lubi po prostu to współistnieje natomiast ci ludzie, którzy interesują w ogóle stylowym wykonawstwem oni bardzo dużo wnieśli w ogóle do do rozumienia muzyki barokowej i rozumienia muzyki dawnej oni zaczęli czytać stare traktaty wydali wiele książek na ten temat nie na temat ornamentyki i improwizacji w czasach baroku na temat jak ci ludzie się uczyli grać jak smyczkowa, jakie pauzowali i t d . tak dalej to jest ogromna ogromna duży fajny wkład w, jeżeli chodzi o muzyków, którzy grają poza miejscem zamieszkania to najlepiej mają pianiści, bo nie muszą paska żadnego instrumentu ze sobą na drugim miejscu są chyba dziś w 2 30 Skrzydlate nic mają niezły żart tak no i działaczy jeszcze gorzej tak orzekł o nie bardzo mogą ten swój sprzęt oddać do luku bagażowego, o czym przekonała się ostatnio megahercom, oddając Viola da gamba Olga gamba Alitalii tartaki i niestety wróciła z tak to ulepszona jako instrument historyczny już zdaje się bardzo, ale to są przypadki, kiedy n p. bo sugeruje się, żeby wiolonczelista wykupił dodatkowy bilet i po prostu osadził na wiolonczelę u siebie no i Barroso tak próbował zrobić, ale pasażerowie zaprotestowali też niebezpieczne niebezpieczne wiolonczela, tak więc wymiana nie rozwiązuje, a jak bardzo dbać ja zawsze mam i wiolonczelę koło siebie inna razi protestu nie spotka też jest minister w czasie podróży czy dla podróżuje pan samochodem to też chyba też wykupuje gęsie rozsadza pana siedzeniu pasażera tak oczywiście tak czasem adresem płasko czasem pionowo żyje pan wraca z imprez są 3 osoby ją podwieźć nas bawi nas niestety ma tylko 2 miejsca wykład i taki jest, ale naj śmieszniej było takich jak wcielone, czyli właśnie ta warszawska grupa wiolonczela owa jechała do Londynu i było 8 wiolonczeli w samolocie siedział tak gęsiego przy oknach w dół ówcześni nasz widok w ale nie było protestów natomiast generalnie zdarzają się w tej chwili nie takie nie sympatyczne linie lotnicze, które jest stworzenie różne kłopoty nie chcą brać instrumentów na pokład nie wiem, jakiego powodu czy bezpieczeństwa czy boją się, że tam też można jednak w 3 0 w domu w ten instrument jakieś niebezpieczne elementy w każdym razie melodia niebezpiecznym darowizny melodie, które mogą rozsadzić system tak natomiast nijak nie spotkałem się z tymi problemami, ale zawsze kupuje albo organizator kupuje po prostu 2 bilety no niestety tak jest, dlaczego gitarzyści zawsze biorą kilka instrumentów wiolonczelista liczy na to, że się z tymi dymisję znanych bank Chin bitew pan doskonale zna odpowiedź gitara jest instrumentem takim, że u nas funkcjonuje w wielu odmianach prawne wiele oblicz ma wiele oblicz gitara elektryczna może być też taka Marka Nowaka gitara klasyczna też ma w kilka różnych rodzajów rozmiarów i t d . ale wielu, a poza tym, gdy pan granie na wiolonczeli to jest jednak by niesamowite życie się z danym konkretnym instrumentem to znaczy nie można także wziąć odstawić 1 instrumentu wziąć innego jak by grać równie dobrze to nie jest możliwe w czasie, jakby z życia poczuć ten instrument to są tak subtelne różnice, jakby pod ręką poco rozmawia pan ze swoim instrumentem nie on do mnie mówi do niego nie są mówi no właśnie czasem czasem różne nawet nieprzyjemne rzeczy jak nie pracuje regularnie n p . bo to jest niestety potrzebne, ale zdarza mi się czasem robić jakieś przerwy z różnych powodów to wtedy mówi różne nieprzyjemne rzeczy, ale zazdrosny, bo można tak powiedzieć tak, że jest zazdrosny adresy stron jakich ma płeć instrument pana jest kobietą czy mężczyznom bardziej by bardziej kobietą jest zazdrosna jest zazdrosna tak jak pan sobie z tym radzi w kantorze malarzu odpowiada nie ma tytułu tak jak w życiu roztocza poświęcić czas czy to jest kobieta czy to jest przyjaciel czy to jest dziecko czy ktokolwiek inny trzeba poświęcić czas wtedy problemy znikają często nie zawsze, ale często tak czy jest pan zżyty ze swoim instrumentem żadnych szans na razie Japonia ma 2 instrument jest na czesne, które na, który często używam takich projektów, które nowej muzyki właśnie dniach nadal w Warszawie właśnie w nowym teatrze natomiast instrument taki klasyczny to jest instrument stary z pierwszej połowy dziewiętnastego wieku tak w to proponuję byśmy sobie posłuchali fragment fragmentu wydzielone tereny pod garaż dla po 10 latach tak funkcjonowania zezwolenia zespołu czerwone cech, a w tym również instrumenty nie są siebie zazdrosne te 2, które są, które pan ma to nie ma on się dogadują tak jak 2 zwierzaki w domu w Groznym, czego posłuchamy posłuchamy 1 z 2 madrygały i ówdzie zła nadal będą Ozzy w naszym opracowaniu napięć wiolonczeli ja tam również gram w tym tonie zawsze gram wcielone się czasem dyryguje, ale właśnie w tym utworze gram również proszę bardzo państwo mają goście z prof. Andrzej Bauer wiolonczelista Uniwersytet muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie Akademia muzyczna w Bydgoszczy zarzucili opiekun artystyczny warszawskiej grupy Cellonet, który przed informacjami my słuchaliśmy zaczął pan tak to dyskretnie wyczułem, ale nie rozwijaliśmy tego wątku w pierwszej części co pana wkurza, że wkurza ponadto, że wszystkie orkiestry brzmią tak samo orzekł lekarz może krakowscy mniej i wie pan wiele rzeczy mnie wiele rzeczy mnie troszkę niepokoi nas one dobrze na nasz ratusz jednak muzyka, jakkolwiek nazwiemy artystyczna klasyczna poważna ja nie lubię tych naz w, bo to wszystko jest płynna wskazane czy to przejście między muzyką nazwijmy to prostszą czy bardziej popularną muzyką bardziej skomplikowaną to jest to jest płynne przejście, ale na inny jak powiedział nazwiemy to muzyka najbardziej zaawansowana artystyczna funkcjonuje w coraz większej moim zdaniem próżni, bo nie jest poparta edukację muzyka jednak wymaga przygotowania muzyka im bardziej złożona i wyrafinowana wymaga tym większe go przygotowania i ja boleję nad tym, że edukacja muzyczna innymi jest jednak bardzo złym poziomie w Polsce dał w w tych szkołach Ogólnokształcących i mamy trochę szkół bardzo dobrych muzycznych, a jest w ogóle rażącego profesjonalistów to właśnie w ogóle nie ma tak prawie prawie w ogóle na czym się, że w niektórych szkołach jest ale, ale z tego co wiem w ogóle nie w ogóle w zasadzie prawie nie ma, a jeżeli jest ona też bardzo mizernym poziomie oraz ze szkoły profesjonalny są całkiem niezłe, ale to jest oczywiście kropla w morzu potrzeb i teraz tak w ogóle, by muzyka się u dołu masą mówiła w tym sensie, że przemysł muzyczny oferuje nasz instrumenty, które prawie same grają w tej elektroniczne, ale się wciska się komputery grają można różne rzeczy samemu robić, ale to wszystko jak kieruje nie kieruje muzyki w kierunku rozrywki w kierunku takiego umiejscowienia natomiast muzyka, która jest naprawdę wyrafinowana i man o ogromną tradycję zawsze w historii była tworzona też przez elity wykształcone i dla elit ale kto się zaczęło zmieniać dziewiętnastym wieku oczywiście potem dwudziestym wieku i to, ale to wymaga ciągłej pracy w oczy, żeby ta Dirty track TEC te zasoby tej wielkiej kultury muzycznej były dostępne coraz częściej ilości ludzi to wymaga edukacji i to i to i ma takie poczucie, że ta muzyka troszkę funkcją jest coraz bardziej różnica jest oczywiście dla muzyka ze złą sytuacją torze wykonawstwo się do uniwersalizmu je czy właśnie to, że nie można rozpoznać jej, że konkurs win zadają też taki cios wykonawstwo, by takie moje zdanie może konkurs to rozumieć tak naprawdę pojedynek z jurorów, czyli krzyż uczeń wygra będzie pan co tak patrząc z pewnej perspektywy coś w tym jest coś z tym nie jest, ale oczywiście konkursy mają również pozytywne to znaczy, że nie da się zwycięzcą konkursu Car co to znaczy to znaczy dawniej to miało większe znaczenie konkursu było mniej byli jakby celownik agentów menedżerów czy wytwórni płytowych był skierowany na tych laureatów pierwszej nagrody z najwyższych nagród konkursu było znacznie mniej respondentów jest masa inni wszyscy goście młodzi ludzie, którzy mają po 20 lat czy dandys kilku lat mają w twoim życiu się już różne tam występy różnych mniejszych większych konkursach i to przestaje mieć znaczenie to się obróciło, jakby przekręciła się drugą stronę zupełnie natomiast konkursy mają też pozytywne znaczenie ja obserwuję studentów przygotowuje studentów do konkursu zresztą będę za kilka dni siedział w jury konkursu imienia Lutosławskiego wiolonczela wiolonczela zwiedzać na Warszawę i obserwuję, że ci ludzie, którzy się przygotowują, do której uczeń z tak czy przejmowanego powoli przez Narodowy Instytut żadna rewolucja na razie jeszcze jest tylko gdy Instytut Chopinowski współorganizatorem zobaczymy jak to się dalej potoczy na pewno konkursach w nie jest nowym otwarciem drzwi zawsze zmienił też program, ale zmierzam do tego, że życie młodzi ludzie, którzy się przygotowującego konkursu majonez, jakby nazwijmy to ten bat nad głową i ten program duży do przygotowania dokonują niesamowitych postępów w procesie mobilizują i robią skok jakościowy i to jest jedyna, bo teraz wygrywają i mówią dobra rzucam to cechy jak różnie, bo nagle na statku to jest ta ciemna strona nauczyciel to faktycznie czują się w boksie po krzywdzeni często się nie zgadzają z oceną jurorów, ale też z kolei mają okazję porozmawiać z jurorami zapytać, dlaczego jurorzy sobie robią notatki to wszystko jest jakby ma też takie ludzkie oblicze to nie jest takie bezwzględne, że aut i koniec i jedzie do domu i płaczesz i tyle tutaj zawsze kontakt z tą młodzieżą można znaleźć po gadać o nich nie podchodzą potem do jurorów czy są terapeuci n p. przewidziani w konkursach zapadnie niebawem szyldów aktorzy to co jest ci gracze Vule ciekawy temat, bo ja uważam, że tak jak sportowcy są odstawienie w tej chwili terapeutami, kto to muzyk wraz z powodów też prawdą Bugla wielkie pieniądze prezydent, jakby to was znaczenie sport ma wielkie znaczenie propagandowe i społeczne natomiast tutaj niestety nie ma terapeutów, a bardzo, by się przydali mecze obserwuje, że moje też studentów często właśnie w w psychice czy pewnych, jakby blokadach psychicznych czy pewnych trudnościach wewnętrzny, który woli oni mają borykają się, gdy są kolosalne rezerwy, gdyby im pomóc choćby inaczej gra no właśnie to właśnie, ale jak to zrobić Ewangelia trzeba zrobić i Rosji mówi i od razu mówię o tym, gadać o tym, mówić mogę uczelnie nie mają za bardzo możliwości, żeby zatrudnić terapeutów może zmniejszyć wysokość nagrody i te parę tysięcy euro przeznaczyć na terapeutę zamiast na pierwszą nagrodę no może znaczyć sytuacji konkursowej wie pan to co ja nie znaczy to jest potrzebne, by na co dzień to jest potrzebne w procesie uczenia, bo generalnie na instrumencie, jakby podczas gry na instrumencie wychodzi cały charakter człowieka i jego różne te zahamowania różne blokady różne lęki czai się boi zrobić jakiś ruch na instrumencie n p. w ogóle boję się popełnić błąd w życiu w UB taki charakter i to wszystko jest zwierciadłem psychiki i momencie, kiedy faktycznie ktoś ma jakiś poważniejszy zahamowania lęki i 3 jedno to jest dla niego ograniczenie rozwoju to jest bardzo istotne jak tak czuje właśnie pracują ze studentami właśnie w tym w tym w tym tej psychicznej z treści są kolosalne skarby i rezerwy niewykorzystanych, gdyby tam odblokować w dół rozluźnienie pewne sprawy tego, kto to ci młodzi ludzie często zupełnie inaczej grali my co wszyscy wiedzą, jaki jest wyzwanie nikt nic nie robi wie pan co Jaś i oby staram się już wody pod podejmuje takie mówi o tym, różnych sytuacjach i kiwają głowami ludzie narażeni są takie proste, żeby to systemowo z zrealizować no radzę też młodym, żeby wykorzystywali to i jeżeli mogą po prostu indywidualnie, jeżeli mają możliwość rozmawiania z kimś mądrym na temat swoich jakiś tam lęków czy 3 3 czy problemów to pusty namawia, żeby zrobili no właśnie myślę sobie, że może n p . w Narodowy Instytut zamiast Niewiem zorganizować wydawania pieniędzy publicznych na konkurs na instrumentach historycznych mógłby te fundusze przeznaczyć na lepsze wsparcie terapeutyczne tak bardzo, ale to jest jakby też mnie nie dajmy się za i chować, bo Bobo oczywiście nie można powiedzieć, że mózg wszyscy muzycy wymagają, by teraz terapii to jest jakby taka strasznie tutaj ani kolejna bolesna sprawa naczyń pamiętajmy, że sztuka jest na pewnym ornamentem i staje się tym ornamentem coraz bardziej ale jaka cena życia Poznania kultury i w ogóle to daczy z punktu widzenia człowieka, który faktycznie bardzo poważnie podchodzi swojej profesji jest zestresowany to rzeczywiście poważny problem, ale próbowanie przetłumaczenia przełożenia tego na energię społeczną akcję, że teraz, gdy dajmy muzykom psychoterapeutów techno jeśli nie będzie takie proste jest autorem dzieła IZ po meczu Dolnej wszyscy jednak to jasne najlepiej zna to branża, a znalezienie funduszy w branży jest łatwe to wystarczyłoby zrobić 1 imprezę mniej tak to znaczy, że nie radzi tutaj ma żal do pana Stanisława Czyża dyr Stanisława wykonuje przekonuje też to, że faktycznie sportowcy coby było, gdyby zabrać sportowcom tych wszystkich terapeutów coachów i dla różnych opiekuńczość prośba z ich dajcie dajcie sobie i skacze tam z tych skoczni i sami sobie raczej z ministerstwami czekały, by to wyglądało faktycznie na zakończenie naszej rozmowy utwór kompozycja Witolda Lutosławskiego wstęp jest związany też tak bardzo ją jak zorganizuje ją znać wielokrotnie rozmawiać z PiS z panem to Sławski innym jestem jego beneficjentem jego stypendium noc to było dla mnie bardzo ważne, by bardzo ważna postać w życiu no i pod koniec lat pięćdziesiątych Witold Lutosławski komponował utwory pod pseudonimem tak pod pseudonimem David i ta wiedza na ten temat właściwie to jest stosunkowo niedawno, więc zadać pewnie tam ma jakieś wąskie grono o tym, wiedziało, ale to dopiero lata dziewięćdziesiąte, czyli lata po śmierci i nieźle za 5 lat temu pan razem z Cezarym Grochowskim Agatą i Agatą Zubel w taką płacę tak RDR Wit Albert plamy na słońcu tak rosłem sobie tytułowej kompozycji z tego albumu to prof. Andrzej Bauer jest muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademia muzyczna w Bydgoszczy założycieli opiekun artystyczny warszawskiej grupy Cellonet był państwem moim gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA