REKLAMA

"Populizm to objaw choroby liberalizmu" - mówi Jan Sowa

Światopodgląd
Data emisji:
2018-01-17 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od, a światu podgląd itp mówi Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie państwa zapraszam na światopogląd i z wielką przyjemnością przedstawię pierwszego gościa dziś w programie prof. Jan Sowa to krytykę kultury socjolog kulturoznawca dzień dobry pytam no może zacznę jeszcze od tego od przypomnienia, że wczoraj w Warszawie rozpoczął swoją działalność Biennale Warszawa i elementem tego dwuletniego odpowiedz na wydarzeniach artystyczną społeczną politycznego, a ja tak Rozwiń » optymistycznego elementem tego jest seks w wykładów z międzynarodowymi państwo gościa, czyli Jana sowy, ale nie tylko jego będą też spotkania w tym sądzie celem jest w myśleniu co zrobi co dalej itp Namysł nad kondycją demokracji, ale trochę inny niż ten z tym mamy do czynienia na co dzień w głównym nurcie debaty czy trochę pytanie o niedociągnięcia słabości parlamentaryzmu i o możliwe demokratyczne alternatywy dla parlamentaryzmu podkreślam to nie, choć żaden gest, bo również z pozycji konserwatywnych takich akcyjnych krytykuje się parlamentaryzm i uważamy wszyscy uważamy, że te to historyczny rzeźbiąc ewidentnie był to krok do przodu w porównaniu z tym co było wcześniej natomiast historycznie zatrzymała nie jest ostateczny objawią one najlepsze możliwe system nie jest też prawdą, że lepszego nie nie wymyślono demokrację możemy ulepszać wydaje się, że w ogóle musimy ją ulepszać nasz alternatywą jest o mózg męczy się najpierw jakiś populizm ma gdzieś na dalszym horyzoncie niestety widzimy, że coraz bliższym horyzoncie jakąś postać dna faszyzmu post faszyzmu bądź po prostu faszyzmu myślę, że można nazwać mosty pana optyce pozwolę sobie z bardzo skrótowo, więc też byłem mocno upraszczając powiem upraszczając pobić w parlamentaryzm jest jakimś takim kompromisem między demokracją GMO, która jest żywiołem, więc de facto obala wyprawie, że każdy system, który by tworzyła, ponieważ amper dno, ponieważ Bóg jest walką z dyktaturą, więc każda władza treści pojadę naturalnie w ME powinno być walczono, a kompromisem między jedno władztwa tak na więcej tym parlamentem z i o tym dlaczego ewentualność nic się wg pana skończył i warcaby skończy i co dalej to w drugiej części rozmowy, bo najpierw chciałbym nim pierwszą część, czyli populizm jako obja w choroby te można lament charyzmą i grając napisał taki tekst właśnie o populizmie LO w duchu takiej powiedzmy analiz lewicowej, czyli że populizm jest właśnie symptomem choroby kapitalizmu w patronem tego tekstu słońce branżami wydaje się, że warto byśmy go na początek przypomnieli kim rzeszom jest dla tych, którzy może nie kojarzą nam to było niemiecki filozof pochodzenia żydowskiego 1 z najważniejszych moim zdaniem myślicieli pierwszej połowy dwudziestego wieku, który w latach trzydziestych i czterdziestych później najpier w w Niemczech potem na emigracji we Francji obserwował proces pod wieloma względami niestety podobny do tego, w którym my teraz jesteśmy także przez absolutnie nie chce powiedzieć, że populiści to są faszyści, że PiS to jest NSDAP i t d. to tu to są fałszywe naciągane bezsensowne porównania natomiast to, że weszliśmy w pewien bardzo niebezpieczne mechanizmy społeczno-polityczny, którego dalszy rozwój może nas doprowadzi do czegoś co już znamy niestety z historii NATO to jest dość oczywiste tak i Bell Beniamin, obserwując to co wtedy się działo w ich połączyło tę wiarę w faszystowskim mit ze wykluczeniem i nierównością tak to to to zdanie takie kluczowe w z pasażerek najważniejszego niedokończonego dzieła brzmi, dopóki będzie istniał przynajmniej 1, żeby jak dopóty będzie trwał mit czy dopóty, dopóki będą ludzie wykluczeni przez mielenie zniszczeni przez system dopóty oni będą wierzyć w tego rodzaju mityczne rozwiązania, które po prostu pozwalają im w jaki sposób przeżyć dowartościować siebie coś walczyć i t d. w i powiecie, że on o uciekał przed nazizmem najpierw z Niemiec, a potem z Francji, gdzie naziści się do Francji zbliżali i utknął w kontrolowanej Rzgów rządzonej przez Franco w Katalonii, skąd miał nadzieję uciec ze Stanów zjednoczonych brata nadziejach umarła Ion sam popełnił samobójstwo tak sport było to bezgraniczna miasteczko w z właśnie pomiędzy Katalonią, a Francją zapisał w swoim pamiętniku wtedy o jako jedno tam z ostatnich zdań czytać Franza Kafki jest bardzo duże nadzieje, ale nie dla nas i wydają się, że to jest teraz jak ważne, żebyśmy od Beniamina przejęli pewną krytyczną myśl po to, żebyśmy nie musieli powiedzieć tego samego, że być może w przyszłości będą jakieś lepsze społeczeństwa, które rozwiną się powyżej tego co my doświadczamy, ale niestety my jesteśmy skazani na jaki jakąś formę zagłady historia będzie powtarzać to odnowa wsi, a to wydaje się taki bardzo proste czy uproszczone to znaczy, że populizm w zasadzie jest tylko symptomem w właśnie jakiś choroby powiedzmy kapitalizmu w dużej mierze, że jesteś taki poziom frustracji nierówności przy niezadowolenia no właśnie, że może ludzie idą za tymi, którzy są w inny jakiś takie obietnice niesamowite składają i wrogiem oczywiście wtedy stało się inni oni psują, ale przecież no właśnie choćby to wynika z badań profesora, gdy zbliża przecież zapisem n p . w przypadku wróćmy do populizmu i do dziś idzie klasa średnia, która ma niekoniecznie te same motywacje co tzw. klasa ludowa to analiza nie uwzględnia też działania propagandy telewizje z takich mitów popkulturowych no no pewnego szumu informacyjnego, który utrudnia nam zrozumienie rzeczywistości i też ułatwia manipulowanie czasami nami, a rząd oczywiście to znaczy, że kredyty to trzeba uzupełnić też zdefiniować bardziej precyzyjnie kim jestem żebrakiem, jaką figurą, czego o on nie jest tak podziały klasowe dotyczą nie tylko wyłącznie różnic materialnych ta metoda nie jest także wymiar biedni bogaci też, kto ma ile majątku, jaki bogactwo to jest jedyny, w którym określa się podziały klasowe dwudziestym wieku dokonał się bardzo ważne uzupełnienie tej koncepcji typowe podziałów klasowych to jest to jak ja buduję przede wszystkim, która pokazuje, że społeczeństwo się równolegle różnicuje wymiarze materialnym symbolicznym czy w oparciu o kapitał materialny kapitał kulturowy kapitał kulturowy jest również pewną formą kapitału tak jak mówi, bo jesteście tak, że to produkty na zasób i relacja społeczna i teraz, jeżeli popatrzy możemy to do sytuacji polskiej to sukces opisu wynika z tego, że zestawił te 2 wykluczenia razem dla biednych mamy 500 plus dla niższej klasy średniej, który być może problemem nie jest właśnie bieda to można być odbija już materialnie może nawet robi się lepiej tak to jest pewien paradoks, ale do, czego ty niższej klasy w klasie średniej brakuje to jest poczucie uznania godności i dla nich mamy wstawanie z kolan mamy suwerenność Polski mamy naszą tradycję i t d . tak dalej i teraz kombinacja tych 2 elementów, czyli właśnie łagodziły nierówności materialne oraz nierówności symboliczne dowartościowuje z tych, którzy byli zawsze upór pijani pouczani traktowani z reguły i t d . i właśnie ta tata, bo w rzeczywiście badania Maćka, który pokazują to poparcie w klasie średniej, ale ono też rozkład w określony sposób się im niżej w klasie średniej schodzimy tym jesteśmy bliżej właśnie tych tych populizmu elita klasy średniej będziecie głosować na po czy nowoczesną podczas dni trzeba tak sąsiednia też ma swoje segmenty i to są właśnie ci, którzy potrzebują godności uznania niekoniecznie pieniędzy pieniądze może nawet mają im się polepsza i też, że paradoksalnie właśnie to, że oni już rozwiązali znacznej mierze swoje problemy finansowe i jakoś rozwiązać sprawę że, szukając to tak jak zgodnie z taką biały dom potrzeb mocno jakby, szukając wyżej teraz tak, by już we jeżdżą na wakacje tam, gdzie Niemcy mają plazmy telefon telewizor tak jak Niemcy autostrady samochody i t d. tylko cały czas ćwiczą gości z gorszymi obywatelami Unii i PiS daje im godność i docenienia mu, czyli to w kontekście całej wspólnoty, bo tak się zastanawiam użytego sformułowania, że byli upokarzani ono tak bym zawiera w sobie krytykę tych, którzy upijali, a ja też widzę tutaj na wkład spory to znaczy spory o władzę, jeżeli mamy airbusa model konserwatywnego społeczeństwa, z którego amant, cytując jakiejś jednostki, które walczą o swoje prawa czy to będą kobiety czy to będą ME geje i lesbijki i będą krytykować tych norm właśnie z przestarzałych konserwatystów no to tutaj po prostu jest spór o no właśnie do rozchwiania, o co chodzi skupianie paternalizmu elit intelektualnych Polski wobec reszty społeczeństwa jest gigantycznym problemem, który jest też zaszłość historyczną, która gdzieś tam do Sarmaty moim zdaniem sięga dlatego też to był 1 z powodów, dla których dużo się interesowałem w swoich badaniach w tamtym okresem synek dachowego jest postać Leszka Balcerowicza, który będzie ludziom biednym, mówi że ich własnym interesie nie powinni mieć żadnych świadczeń socjalnych tak dyskusja wokół 500 plus, ale wcześniej mieliśmy przed przystąpieniem do Unii Europejskiej dyskusja na temat dopłat bezpośrednich dla rolników i też argumenty były takie właśnie ci ludzie dostaną te pieniądze nie przebiją to ich zniszczy zdemoluje ich rodziny dla ich własnego dobra nie powinni mieć dopłaty nie może dosłownie cytaty z wypowiedzi Leszka Balcerowicza o to mi chodzi z ubieganiem ludzie po prostu nie chcą być już pouczani mają dość tego rodzaju postawy ze strony elit i to jest główny mechanizm antyestablishmentowy ego o tej Case TTI sprężyny pasty anty establishmentowi w populizmie ich keczupu działaniem jest właśnie mówienie nie jesteś prawdziwym Polakiem w nieco dziś bohaterów Ależ oczywiście to znaczy to nie jest jakby było trochę materia hollywoodzkie schematy, że jak 1 walczy z drugim jest niezły to drugi zdobył oczywiście tutaj znaczy to popsuć nie żadna firma Asia populizmu jako o odpowiedzi raczej chodzi mi o zdiagnozowanie pewnej idei impulsu, który prowadzi do do wody do uformowania się populizmu i oczywiście jest tak jak mówisz czy to jest również ich nieszczęściem Społem dla z naszych segmentów klas niższych, że z dramatycznie pokazuje przykład tempa w stanach Zjednoczonych, ale widz znajdzie dla malarza w w wielkiej Brytanii, że ci ludzie są reprezentowani przez osoby no słabo działające w dłuższym w dłuższej perspektywie ich interesie, ale no no bo tak niestety jest mniej co wobec tego i w krótkim okresie, czyli w tych konkretnych sytuacjach politycznych społecznych, których dziś jesteśmy, gdy mamy właśnie trampa w razie spór tak jak w Polsce i w długim okresie, czyli rzucają słowa myśli, że będzie w demokracji parlament albo co chciał, żeby było o tym wszystkim rozmawiały po informacjach prof. Jan Sowa z państwa gościa, a świerk lub pod blond dąb świerk lub pod blond wamp w reż Agnieszka Lichnerowicz prof. Jan Sowa jest państwa gościem w myśl o tym, że z Wall Street oraz w tej percepcji, które decydowały, o których opowiadał Jan Sowa w pierwszej części naszej rozmowy na populizm jest przede wszystkim symptomem choroby w LM choroby obecnego systemu i nie chodzi o to, żeby uważać go za w zasadzie jak Troja to traktować PUP znaczy populizm ze strony władzy to w dalszej tak region ważny myślę o tym, opowiadać po prostu bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, bo dowodzi polityk, mówi że w on reprezentuje ten czysty lód ten ma cała reszta to zepsuł ci wrogowie inni elity i t d. natomiast babol bliżej spojrzeć na populizm jako zjawisko społeczne czy fakt, że to ludzie głosują na tych polityków no to jak wobec tego jak choćby dialog z tym się ustosunkować dziś w tej konkretnej sytuacji niż raz na marsz KOD-u mówił z pewnej przenośni Maciej co robić w oczy przede wszystkim wydaje się, że należy z, a odróżnić krytykę populistycznych polityków o dniach dyskusji na temat tego, dlaczego ludzie na nich głosują i co ci ludzie uważają badania opinii publicznej w Polsce pokazują, że właściwie poza polityką wobec uchodźców żadna z tych żaden z tych najgorszych pomysłów PiS -u wycinanie Puszczy Białowieskiej zaognienie konfliktu z Unią w stronę demolka na Trybunału Konstytucyjnego Sąd Najwyższy i t d . to wszystko nie ma poparcia, a większości, gdyby populacji w spisek Smoleński wierzy 14 % ludzi w tym momencie mamy bardzo silne poparcie na szkodę 500 plus i to bardzo dobrze rozumiem, ponieważ uważam, że to dobry program mam mnóstwo wad to jak zechcą potraktowane sami są te kobiety z dziećmi skandalem oczywiście i to ten nalot należałoby poprawić rozwinąć talenty droga natomiast szczerze mówiąc uważam to za pojedynczą najważniejszą i najlepszą reformę socjalną, jaką dokonano w ciągu ostatnich 3 0 lat, gdyby te wszystkie rzeczy było w mniej spektakularnych wcześniej i jednak ile z serii H2O to jest tak, ale to jest jednak bardzo radykalna redystrybucja, kto jest wymierzona rzeczywiście w bardzo istotne problemy społeczne n p. biedy wielodzietnych rodzinach i to zresztą pokazują statystyki rzeczywiście ten problem został w dużej mierze rozwiązany, a z kolei badania socjologiczne udowadniają, że bieda reprodukuje się pokoleniowo i więcej będziemy mieli biednych dzieci wielodzietnych rodzinach w tym więcej będzie mieć biednych ludzi w następnych pokoleniach jest pod tymi zjazdami naprawdę jest to by dobry program, więc to po to, moim zdaniem trzeba trzeba odróżnić w rządzącej formacji jest mnóstwo cynicznych ludzi, którzy w ogóle nie działają żadnych dobrych pobudek jasne natomiast powody, dla których ludzie na nich głosują wcale nie muszą być takie od czapy mówiąc kolokwialnie o to by brać jako reprezentanta lewicy i transport przy tak długo toczy, więc bardzo krótko no ale jednak, jeżeli tam jest też krytyczny zarówno wobec prawa i sprawiedliwości, które w East News socjalną albo komputer balistyczny autor projektu propozycje z wkładami demokratyczną nie oddolną opartą na negocjacje dogadywanie badanie dogadywanie tylko z góry popa opiekuje się, a z drugiej strony obcych, które wobec, których dziś krytyczną, ponieważ mąż za długo w każdym razie przegapi działa w frustrację obywateli też realny ból czy 3 czy problemy w no to dzisiaj trzeba się nim zebrać z mniejszego zła w pewnym momencie, a dziś o wzrost płac jest dramatyczna, dlatego że żyliśmy przez 2 i pół dekady w hegemonii liberalnej, która opierała się na swoistym złudzeniem, że możliwy świat społeczny mówiąc tak krótko bez podatków bez faszyzmu czy z 1 strony bez redystrybucji z drugiej bez prawicowych ekstremistów co więcej jeszcze świat, w którym zniszczona zostanie opcja lewicowa, bo niestety środowiska liberalne włożyły naprawdę duży wysiłek i to nawet jeszcze niedawno widzieliśmy w UB dyskredytowania wszelkich politykę dystrybucyjnych to już znamy to było za tzw. komuny tak to się wszystko skończy w gułagu a kto nie działa i t d . tak dalej więc, że jesteśmy w takiej dramatycznej sytuacji, która została bardzo podobnej znowu, jeżeli cofniemy się do mięsa w dwudziestoleciu międzywojennego taki świetny wieś ICO irlandzkiego poety drugie przejście, które właśnie o zaczną się takiej diagnozy czyje jest tam wypowiedziane centrum się nie trzyma, jakby centrum się rozpada i to jest to co widzimy rzeczywiście moim zdaniem jakby, jakkolwiek się potoczy historia przyszłości powrotu do hegemonii centrum nie ma wydają się, że mamy taką alternatywę albo znajdziemy sposoby, by to postępowanie pracy z tym wykluczeniem poczuciem braku godności i najróżniejszymi negatywnymi emocjami efektami, które ludzie są nie dziwię się żona tam są, ale to wymaga niestety mówiąc tak znowu Bethanie mieście po podatków tak czy nie wymaga z zmiany w polityce społecznej wnioski z danych również ta ekipa rządząca boi się go malarz widział pod nazwą na razie na razie tak jeżeli, jeżeli tego nie zrobimy to niestety to niezadowolenie zostanie przechwycone przez siły, by prawicowe, które nie stoi i to też jest trzeba pamiętać w Polsce problem taki, że środowiska prawicowe są, jakby klasowej czuć tzw. habitu stres jak będzie socjal oczywisty sposób bycia są o wiele bliższe klas ludowych niż środowiska lewicowe, które jednak niestety mówię to z bólem jako członek lewicowej partii razem są przede wszystkim robione przez wielkomiejską inteligencją młodzież i trudność w IT z bardzo widać dominację pokoleniową, więc już to jest niebezpieczne miasto jest atut dla środowisk konserwatywno prawicowych pewnej naturalnej bliskości łatwości komunikacji tak lewica jest o wiele mniej wiarygodna, nawet jeżeli mówi rzeczy, które są w interesie klas niższych, więc ty to jest wydają się dylemat, który naprawdę liberalne centrum powinno przemyśleć nasz socjalizm albo barbarzyństwo i młodzież trochę w kierunku socjalizmu na podstrony jajek Harnaś we wy wydaje mi się to on też historia pokazała, bo jest w środowiskach lewicowych taka opinia kradzież temu mało się wywodzimy gorzej tym lepiej także, by jak będziemy prowadzić politykę dystrybucyjną socjalną to Thomas, jakby się ułóż ją i i to jest niedobre dla dla postępu, ale historia pokazuje, że to nieprawda czy nie trzeba jednocześnie prowadzi jednak walka o utrzymanie tych formalnych technicznych demokracji, którą mamy i wolności takich formach, ale jedynym sposobem uda się, by jedynym sposobem utrzymania tego co mamy jest wyjście jakiś wprzód szerzy się skoncentrujemy na obronie status quo takie jak ono było do tej pory tylko będziemy przecież wolne, gdy sądy i t d . takie grono zagorzałych one są potrzebne, ale o to, żeby utrzymać musimy zrobić krok do przodu można być taka sytuacja pewnej dynamicznej równowagi to znaczy w Kruk rozumie wagę tych formalnych instytucji trwa jednak trybunałów sądów na tych, które by bronić obywateli przed władzą i mówimy o taki selektywnej sprawiedliwości UE trzeba zacząć mówić w tych kategoriach, które znała Ukrainy czy białoruski, by władza stosuje zda działa zgodnie z prawem stosuje przepisy, ale przeciwko swoim przeciwnikom ani Amerykanie zwolennikom znaczy w wskazał na 2 rzeczy 1 jest można być materialna długa jest symboliczna z jakiej załagodzenie nierówności materialnych w Polsce jakieś formy dystrybucji bez one są warunkiem możliwości tego kroku w przód, który z kolei jest konieczne po to, żeby utrzymać to to co mamy podkreślam to warunki możliwości to nie jest jakiś taki naiwny ekonomiczne tajemniczy dosypujemy kasy i wszyscy będziemy się, by otwarte społeczeństwo nie oczywiście to wymaga również edukacji tak, by tak dalej ale, dopóki nie rozwiążemy problemu ze wzruszenia materialnego dopóty wszelkie próby edukacji społeczeństwa, że Bonobo bać otwartej tak, by one się skończą tą porażką, ponieważ ci ludzie, którzy są sfrustrowani, gdy nieszczęśliwi pełni nienawiści resentymentu oni nie będą otwartymi na świat podmiotami nie czy będą szukać różnych form bezpieczeństwa tak jest to znajdzie się pierwsza rzecz druga to są postępowe reformy polityczne, które pozwolą na większe upodmiotowienie lepszą transmisje interesów różnych grup społecznych na faktyczną politykę torze populizm się wziął z braku reprezentacji, by NATO to jest można powiedzieć, że nie jest jednak diagnoza lewicowa nawet liberalnych mediach się dużo w kontekście konkretnie mogą wyznaczyć dziś co potrafimy wskazać n p. wydaje się, że mamy wybory samorządowe w tym roku, bo coś jest bardzo trudno zreformować system państwa takim najwyższym poziomie, a teraz polityka lokalna polityka samorządowa począwszy od dzielnicy tak jest jest moim zdaniem świetnym polem do tego, żeby nawet nazwać lokalnych eksperymentów próbować jakiś form jednak większego upodmiotowienia dziejową niektórzy wiążą duże nadzieje z tymi z samą organizacją czy w obronie praw kobiet czy przeciwko reformie edukacyjnej czy w obronie Puszczy do powstania w ostatnich 2 latach i wiele ich środowiskiem grupie czy też takich właśnie początek, gdy ktoś, kto to jest świetnie bez tego na pewno nigdzie nie nie dojdziemy, bo wydaje mi się, że w wszelka postępowa zmiana bierze się z walki tych, które te, którym zależy na tej na tej zmianie natomiast obawiam się nosi taki problem, który ze widać w losach nie wiemy ruchu oburzonych czy trzeć oczu, by moje zasadnicze pytanie jest takie jak możemy skonstruować z skonstruować instytucje procedury, które pozwolą nam utrzymać pewien impuls i przekuć go na faktyczną politykę teraźniejszej tylko po nich tego nie przeskoczy, gdy w jak na razie tego nie przez kończyliśmy natomiast no nie uważam, że to zadanie niemożliwe to znaczy, gdy to wymaga wyobraźni wymaga pracy, ale wszystkim wymaga pewnego przekonania, że tak musimy pójść gdzieś indziej tak na siebie nie ma powrotu do jedno do przeszłości to jest toczy się proces na lato, więc pytanie o kolejne wybory parlamentarne i t d . tym bardzo krótko tylko jeszcze za powiemy, bo takie państwo mówiłam ruszyło Biennale w Warszawie wyrok w naturze w radiu TOK FM ma patronat i ono rozpoczęło wczoraj działalność właśnie wykładem Jana sowy sztuka nie być rządzonym to 1 z rozmową już bardziej niż poziom strategiczny czy może abstrakcyjną w tym sensie, że pełno było poszukiwanie systemów na oba bardzo do przodu, ale też w podróż, by otworzyć nasze myślenie to znaczy na żyjemy tu i teraz wydają się, że tak musi być tak zawsze było ani nie jest no i jak Emmy i ja rozumiem, że ty szukasz gdzieś jakiś inspiracji rozwiązań w takich strukturach powiedziałabym małych anarchistycznych czy mogę podać konkretny przykład konkretnej procedury jak do systemu, który wydaje mi się może nie on konkretnie musiał być bardzo źle pokazuje, o co chodzi to jest zły pomysł zwanej płynnej demokracji liku demokracji, które już dziś demokracji, którą mamy w 2 istotnych aspektach zakłada przedstawicielstwa tak, bo tu nie chodzi o to, żebyśmy wszystko, więc owoce przez referendarza ostrzegali tylko, że tak po pierwsze, przedstawicielstwo są szczepione możemy n p. nie jest także deleguje my naszą wolę na 1 przedstawicielu przedstawicielkę, ale powiedzmy ustalamy nie wiem 5 obszarów polityka środowiskowa polityka zagraniczna polityka wewnętrzna Niewiem, jakby innym przykładowo jedno teraz możemy wybrać, kto ma nas reprezentować naszą w nasz głos w każdej z tych dziedzin i to wydaje mi się bezsensowne są wybory ministrów nie to jest jakby Idy druga rzecz to jest pewien system ciągłej, jakby udzielania i wycofywania reprezentacja, gdy możliwe technologicznie, a istnieje technologia do tego łącznie z tym, że jakby skonstruowano system informatyczny, który na to pozwala w Rzymie, gdzie zorientowanie, więc jak działa to w ten sposób, że wybierasz, kto się prezentuje, ale jeżeli jakaś Super ważna sprawa to możesz wycofać tę reprezentację natychmiast i głosować sama poprzez n p. aplikacja Tomasz w telefonie albo w RFN w komputerze tych inspiracji pomysłów jest więcej kolejny wykład Jana sowy w ramach Biennale Warszawa za 2 tygodnie tak jest o 8 tygodniu spotkanie z aktywistami aktywistami obozu dla Puszczy czy teksty o ulgę, żeby nie minie znajdziecie państwo w internecie Solidarność neoliberalizm populizm, czyli krótka medytacja nad samą samolotach, aby nie mina oczywiście jak to ujął masowy jest nawiązanie do Solidarności, która tak czy może być niekończącą się inspiracją i tak na koniec krótko my tutaj ciekawe rzeczy mówimy, ale masz poczucie, że tuż przed biją już do tych, którzy podejmują decyzję to znaczy, że ktoś tam politycy zaczynają się, że to nie jest rozmowa akademicka myślę, że nasz Denis Sanders albo kolegi nie jest dowodem na to się przebijać się przebiec Polskę z wyborczym w Polsce słabiej, ale może w prof. Jan Sowa tory te kultury socjolog kulturoznawca był państwo goszczą bardzo dziękuję dziękuję do jedzenia apetyt, a świerk lub podglądu kart Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA