REKLAMA

O twórczości byłego więźnia nazistowskich lagrów Józefa Szajny.

Andymateria
Data emisji:
2018-01-25 14:40
Audycja:
Czas trwania:
13:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andrzej materia antymateria, czyli program o sztuce na antenie Radia TOK FM stóp jest już historyk krytyk sztuki kuratorka wystaw Anda Rottenberg dzień dobry ocenia związek drgania na nowy słownik korki redaktorka Radia TOK FM tak się składa, że na 2 dni przed kolejną 7 3 3 rocznicą wyzwolenia Auschwitz spotykamy się, by porozmawiać przypomnieć artysty, który miałby tę kluczową dla siebie i swojego artystycznego istnienia po wojnie okoliczność, że niestety był Rozwiń » więźniem KR Auschwitz Józef Szajna nr 18 7 2 9 i przewieziony do później do Buchenwaldu co może ocaliło życie, bo został przewieziony nie muszą uczestniczyć w marszu śmierci tak Szajna był 1 z milionów ach, ci, którzy trafiali do rozmaitych obozów koncentracyjnych od kontrahenta dość późna jakoś mu się udało przeżyć i odpowiedział na pytanie czy sztuka czy poezja jest możliwa po Holokauście może nawet nie tylko jest możliwe, ale wręcz konieczna jest groźny jak się okazało w jego przypadku czasami być może jest jedynym dostępnym środkiem wyrazu sposobem do powiedzenia pokazania czym jest z niego odpowiedzenia na pytanie co przez właściwy więźniowie, którzy pracowali byli zarejestrowanymi więźniami próbowali dać świadectwo tego, gdzie jesienią, a i w jeszcze podczas siedzenia w tych znaczy się DGP z kwitkiem takie eufemizm podczas przebywania Dobosz i były 2 rodzaje rysunku 1 to były portrety współwięźniów, a drugie to były próby zarejestrowania topografii obozu jak gdyby wiedzieli w dzielnicy wyczuwali, że to będzie świadectwo ich na wkład w 19 4 7 roku fundamentach 1 z baraków znaleziono butelkę, a w tej butelce znaleziono rysunki pokazujące życie wał przed 30 07 . roku 2 lata, a ty daj Bóg był już po wyzwoleniu obozu, więc starali się dać świadectwo niewidzących Ka Dorn opowie potem prawda, więc z 3 tajna również, ale Szajna nie miał poczucie, że ma odwzorowywać rzeczywistość i on robił pod koniec pobytu na takim dodatkowym papierze rysunki, które już miały walor alegorii, a PL w kształcie obłoków dymu bessy anonimy niepowtarzalny mi główkami więźniów czy pokaże aut więźniów tak jakby byli oglądani przez Niemców czy przez komendanta o karierze kierownictwo obozu jako anonimową masę nawet ten numer nie były takie ważnych, ale przecież oni mieli prawa się meldować inaczej niż przy pomocy numer w Monte rysunki wczesne Kantora przepraszam chcieliśmy, aby to znamienna znamienne przejęzyczenie no tak, bo Kantor takich rysunków nie robił, ale jeśli chodzi o Grotowskiego dom to dostałem były zawężenia, a lokatorzy jeszcze stóp, ale też rodzajem groteski tak rosną w żeglarskiej pomyłki, dlatego że te 3 nazwiska splotły się w jaki sposób, choć też się nie lubić to znaczy Szajna nie znosił Kantor Grotowski też wzajemności mógł natomiast co zrobił Steinbach powiększył rekwizyty równinie to też, ale KH w taki krok milowy również wszyscy, którzy przeszli przez te ciężkie doświadczenie wybierali w pamięci starali się wyprzedzić doświadczenie, żeby zacząć nowe życie lub spojrzeć w przyszłość z entuzjazmem wiarą w i dał się powtarza biografia bardzo wielu byłych więźniów natomiast w 10 później dobre liceum i wyrzuciło Szajny w przedstawieniu, które w wojnie w braterskim drobiu i przedstawienia Akropolis wg Wyspiańskiego też bardzo interesujące też właściwie dziś już podręcznikowe przedstawienie taka szkatułka podwójny powinieneś Wyspiański przeniósł Akropol nadal będzie to jest polis w nasze i pomieszał bogów antycznych ZU postacie mi z starego testamentu oraz z jakby z duchami z duchami polskimi odpowiedział tłum jest nam na tym Wawelu dzieli się tragedia grecka natomiast w Szajna Grotowskim przenieśli w handel, czyli Akropol przeniesiony na Wawel przynieśli na teren Auschwitz Jerzy Engel, gdyż być może nie bez znaczenia był fakt, że czują siedzibą był Wawel podczas wojny też, ale mnie się wydaje, że to raczej chodziło o opowiedzenie to jest polisa drugiej połowy dwudziestego wieku miasta i ciągła walka ze śmiercią to była taka bardzo nośne metaforę 60 2 roku 8 okazjonalnie, jakby był Wolfgang, a akcja zjednoczyła genetyczną złomowisku śmieci w tym co pozostało aktorzy w walkach w drewniakach wciągali tarczki potykali się rozrzucone po scenie rury, by za chwilę oddać się dzikim tańcom i wynoszonych na głowę trupach i jaka jak to mówiła Dorota Stalińska nekropolii forum Frondy i Senat wrócił na podobnych cechach też charakterystyczne byłych więźniów się wreszcie nie można tego wyrzucić z siebie do końca, iż jestem do końca jeżeli, więc trener zrobił to słynne reminiscencje aranżacje i trójwymiarową pierwszy taki właściwie pierwszą instalację, której się wtedy w mediach, ale ogromną francuską sześćdziesiątym dziewiątym roku teraz trafiła na Biennale Wenecji weneckiej do polskiego pawilonu i media, które zostały kupione dla 1 z miejskich może ów, ale w siedemdziesiątym drugim roku, kiedy był dyrektorem teatru studio pokazał znowu w te sytuacje na deskach teatralnych w lesie La Repubblica to była nie wiadomo lepiej, dlaczego czy Akropolis czy reminiscencji bardzo silne przedstawienie, które trafiło na festiwal video klęską im widzowie byli w szoku po to, że właściwie koszenie ktoś jest nie dało tego podobno oglądać naczynie dało się w Szkocji nie no bo oni nie przeszli przez to wszystko przez to tu co się stało tu w Polsce rzeczywiście w te rekwizyty Szajny są i dzisiaj już nawet dla nas i oswojonych z tematem było w końcu 2 i pół 1 000 00 0 ludzi odwiedziło już z muzeum Auschwitz w zeszłym roku itd to są formy znane i społeczeństwo się przyswojone nadal jego rekwizyty jego kostiumy postaci na potrzeby sceny są trudne do oglądania wideo to nie ponieść te są również to o skaleczenie został przeniesiony na przedmioty nie tylko w przedmiot zdegradowany do danych są takie przemiany i 1 2 człowiek zdegradowany do rangi przedmiotu i jakby im też sam tyle samo barszcz natomiast przedmiot okaleczony jak człowiek tak to Cantor nazwał przedmiotem najniższej rangi liceum, czego używa w swoim teatrze zostało bez finansowych również zastosowane przez Shine, więc fiesty to samo co on zrobił to samo co tam tylko Kantor to opisał i Kantor powiedział, że przedmioty z aktorem w cenę tego nie powiedział, że to zrobił chcę być jego przechylenie przedmiot gra taką samą rolę jak aktor aktor jest w prowadzonym właśnie nam taki anonim Wałowej w GOK w prawie przedmiotu tam nie ma dialogów i MR nie ma akcji pomiędzy aktorami jest cel to co się dzieje jest właściwie takim dzieleniem się równoległe, jeżeli są interakcje są interakcje o charakterze mógłby kompletnie nie dramatycznie nieuzasadnionym czy dramatu licznie jeśli weźmiemy pod uwagę klasę teatralną, a także tutaj bardzo dużo tych tych podobieństw i wokanda poszedł zupełnie inne Regional przecież wszystko, toteż wynikał on zrobił po wojnie wynikało z tego, że wojna zaistniała, zaczynając od jego przedstawień, chociaż Kantor nie był proboszcz, a jego okupacyjny przedstawień też opartych na wyspie winnym Wyspiański wciąż niedoceniony przez gminę świecie i w ciąży Warty odczytanie odnowa może przy okazji wystawy krakowskiej też hurtownicy szybu niebywałym powodzeniem, o czym list, ale może jakiś cel n p. czy pokusi się w gronie wszystkich sztuk Wyspiańskiego w taką ambicją odczytanie genów w każdym razie Józef Szajna na ile to było możliwe w jakiś sposób dzięki sztuce prawdopodobnie poradził sobie z tym doświadczeniem w panikę no do końca sobie nie radził, by do końca do niego wracał Boże ja nie jestem zwolenniczką tych ostatnich dzieł artystycznych nie mówię o teatrze im tych przedmiotów strony wyolbrzymia burty nagle urasta łydek dziś ogromne rzesze idą tam będzie mniej przekonuje Wenta pierwsze te pierwsze próby Ken ta świeża wypowiedź była historycznie niskich, choć też historię sztuki oraz miała znacznie wyższą rangę, ale nie będziemy oceniać ludzi, którzy mają za sobą dzielili ze sobą do myślenia już nie żyje takie doświadczenie, jakie obyśmy, jakiego obyśmy nie mieli przed sobą ja może wrócę jeszcze daty jego bateria amnezji ich jest tego to samo robił artysta, który w, który nie przeszedł przez obóz, ale ze stołu przeżył własną egzekucję, czyli Jonasz Stern i znowu we Lwowie w Pentagon przeżył, bo nie trafiłem od niego o kulach, ale leżał odetchnąć z inicjałami do zmierzchu i potem opowiedział, ale dużo dużo później jak i po tym, jak rundą powiedział to Kantor to był rok po ostatnim swoim przedstawieniu w kantorku wyreżyserował, a odebrał go Zbigniew Gostomski też już nieżyjący itp to było wstrząsające, ponieważ głośnika szef autentyczny głos i Jonasza Sterna opowiadającego o tych etapach kolejnych jak on był ten strzał należał Mucha chodziłem po twarzy powtarzał każde słowo Gostomski w jakiej zainscenizowany migdałowe sten potem zrobił namalował obraz był prawie abstrakcyjny tam jeszcze nie wiadomo było to, choćbym był w kolorze błota i tego kim nim szczelnymi szmatami w, a więc tak naprawdę jak też nie znał historię 4 lata nie rozumiał, o co chodzi w Dreźnie był ale, ale ta potrzeba jednak powiedzenie 1 0 później niektórzy mówili co mieli do powiedzenia i znikali z tego świata, a tak jak Jakub Borowski Tadeusz po napisaniu tego co napisał i takie Primo Levi, który zresztą wpisał torem w bardzo charakterystycznego dlań my, którzy przeżyliśmy nie jesteśmy prawdziwymi i wiarygodnymi świadkami w posiadaniu tej strasznej prawdy są ci, którzy zostali pogrążeni zatopieni unicestwieniu my prze my wiemy jedynie w ich imieniu my ocaleni opowiadamy o doświadczeniu obozów koncentracyjnych i tych, których już nie ma w 1 zdanie, które jak, gdyby odbiera prawo wprawdzie odbiera walor świadectwa wszystkiemu w tym co zostało zrobione przez tych, którzy przeżyli poniekąd to jest już świadectwo z drugiej ręki, kto nie może dać świadectwo z pierwszej ręki ten, kto nie przeżył test w bardzo znamienne zdanie z tym no i wielu do dziś dzieli się boryka się kategorią świadect w zostawiamy państwa zdaniem Primo Leviego najmniej jedyną problematyczną wypowiedział tego artysty i zapraszamy za tydzień nad antymaterią po 14 4 0 spotkamy się w radiu TOK FM Anda Rottenberg Joanna Wacław Sikora Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA