REKLAMA

Hermeliński: Można powiedzieć, że po zmianach w Kodeksie wyborczym nadzór nad wyborami przejmie minister spraw wewnętrznych i administracji

Data emisji:
2018-01-18 07:20
Audycja:
Poranek Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
14:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

poranek Radia TOK FM poranek Radia TOK FM jest siódma 2 5 czwartek 1 8 dzień stycznia Dorota Warakomska przemeblowania w studiu sędzia Wojciech Hermeliński przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej sędzia Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku dzień dobry dzień dobry witam serdecznie mnie alarmował pan wczoraj, że nowy kodeks wyborczy może wywołać spory chaos mówił pan wprost podczas wyborów mogą być różne kolory na akcje ma pan żal do prezydenta, że nie Rozwiń » skierował tego kodeksu wyborczego, który do Trybunału Konstytucyjnego o tym wszystkim będziemy rozmawiać za chwilę ja chciałam zacząć od takiego pytania, ponieważ LLM mówi pan, że się z nikim nie układa przez lata był pan blisko związany z braćmi Kaczyńskimi znaleźć się ze szkoły ze studiów był pan nawet prawnikiem prezesa PiS -u i z jego rekomendacji został pan sędzią Trybunału Konstytucyjnego w 20 1 4, gdy pan został szefem PKW pisano pan jako człowieku jednoznacznie kojarzonym politycznie no, więc zna pan doskonale sposób myślenia Jarosława Kaczyńskiego, jaki jest jego plan, choć niewątpliwie 1 z planem pana prezesa Kaczyńskiego jest przeprowadzenie wyborów ja zakładam, że w sposób uczciwy myślę, że być może dlatego jeszcze my jako Państwowa Komisja Wyborcza pozostałym pozostaliśmy jeszcze nasz ten nasz organ jeszcze jako diakon niezależny składający się z niezawisłych sędziów pozostał, więc ja nie zakłada nie mogę zakładać, żeby tutaj kierowały prezesem krzyczy władzą rządzącą, żeby kierowały jakieś złe intencje niewątpliwie niewątpliwie to są intencje zmierzające do tego, żeby wybory były przeprowadzone w sposób uczciwy i w sposób sprawny natomiast mamy obawiamy się, że przepisy, które zostały wprowadzone one mogą nam Unia może nie tyle uniemożliwi całkowicie ale w jaki sposób utrudnić im zakłócić lot na czym ten chaos może polegać zaś początkowe obawialiśmy się, że w ogóle może dojść do destabilizacji wyboru z racji tego, że w pierwotnej wersji projektu zakładano, że nowi komisarze będą dzielić odnowa gminy na okręgi i dochody i toby spowodowało bardzo duże utrudnienie, choć nasz system elektroniczny szabel całego zmieniać dostosować informatycy nasz twierdzi, że za mało będzie na to czasu prezio obawialiśmy się sytuacji takie koła czternastym roku, ponieważ teraz okręgi będą dzielone na okręgi dopiero przed wyborami parlamentarnymi co nam teraz grosze, czyli system będzie mam nadzieję działał w porządkach jak powinien różne testy przeprowadzane przez co o tym, że, że nie powinno się nic nieprzewidzianego wydarzyć usłyszymy trudno teraz mówić o jakim się i destabilizacja teraz może nastąpić tutaj zakłócenie tego procesu czy nawet chaos w związku z tym taką dziwaczną nową formą głosowania przez przez wyborców jest tutaj tego się obawiamy no i nadal się obawiamy przedstawienia przez pana ministra z kandydatów przed snem na szefa krajowego biura jak ludzie na komisarzy osób, które z racji, że nie rozpoczął już o biurze wyborczym zaraża zawile natomiast może od tej definicji znaku od głosowania porozmawiajmy chwilę w NRD w jaki sposób właśnie ta nowa definicja może wpłynąć na przebieg wyborów no już w ciągu zmienia się całkowicie sposób głosu sposób głosowania, bo dotychczas taka żelazna reguła od lat obowiązująca mówiła, że głosy, zwłaszcza wtedy, jeżeli krzyży przy trasach i krzyż postawiony przez wyborcę w kratce obok nazwiska kandydata, na którego chce głosować warunkiem ważności głosu było, żeby co 2 , 6 Linetty ego i psa znalazły się w obrębie kratki teraz nie ma tego wymogu i kosztorys i CIT może być nie tylko x to może być i dyrektor może być gwiazd każdy z kolegą dzielić się przez BBC liczą się zmian w Dolinie się przeci w, ale dla księży są też mogą być tyleż będą przecinać hasztag jest różne rzeczy chodzi tylko przecięcie tych z ministrem, że przepis nie mówi, że to musi to przecięcie musi nastąpić w obrębie kratki mnogość może być poza kratką co co może właśnie była właścicielem jedno no właśnie, jakiego rodzaju problemy jak, dlaczego to takie trudne, jakie są tego konsekwencje na trudne, dlatego że interpretował czy ten znaczek, który jest na występ zależy do głosowania jest rzeczywiście znakiem postawionym przed tym nazwisku trudne to jest, bo do nawet dotychczasowa reguła była na nie dla wszystkich zrozumiała też wynikała z tego, że część wyborców nie za bardzo interesowała się sposobem głosowania nawet przy takiej prostej regule mieliśmy sporo głosów nieważnych wynikający właśnie z nimi łączności głosowania w obawie, że teraz z tym ta ilość głosów nieważnych może się zwiększyć właśnie przez to, że wyborcy będą zdezorientowani, tym bardziej że przepisy drugi przepis dotyczący głosowania, mówi że wszelkie dopiski, które z książek z naj da się nawet w obrębie kratki nie świadczą nie powodują nieważność głosu dotychczas wszelkie dopiski wg przepisów dotychczas jeszcze już obowiązują już nieobowiązujących wszelkie dopiski poza kartą poza kratką nie nie powodował nieważność natomiast dopiski w obrębie kratki podały powodował nieważność głosu już teraz można sobie oprócz tego krzyżyka jeszcze coś tam domalować dopisać co co może spowodować, że będziemy zakłócony forma tego zakłócone będzie forma tego tego krzyżyka Strycharz Banaś dopiski będą przy kilku nazwiskach to on to kto zdecyduje o tym, które na zasadach mogą budżetem decydujące linie przecinające się z tym będzie krzyży czy jakaś inna formuła, byleby celnie były przeciągające się, ale one mogą się przeciąć też poza kratką wtedy po, a szczególnie na listach w dużych aglomeracjach na Śląsku Warszawie, gdzie z masy komitetów wyborczych w tym bardzo są ściśnięte nazwiska kratki są bardzo blisko siebie wystarczy, że przybędzie ten znak, by stały poza kratkę i będzie zbliża się do kolejnej kratki lub może być komisja wątpliwości jako głosował rzeczywiście wyborcza, a komisje nie są do tego, żeby interpretować intencje wyborców tego sąd w czasie bawią tutaj tutaj wielu problemów z 1 komisja taki głos uznać za ważne inne rozwiązanie ważne będzie rozbieżność w tym w decyzjach komisji co dałoby skierowaniem tego kodeksu wyborczego do Trybunału Konstytucyjnego, bo wczoraj mówił pan wyraźnie, że mu, iż jest stała ten kodeks wyborczy z kilku punktach w niektórych przepisach niezgodnie z konstytucją no ale przecież wiemy, jakie Trybunał Konstytucyjny czym naprawdę wierzy pan, że to, by coś zmieniło, ale nie mogę wykluczyć tego nałogu już wychodzę założenia, że nie jest, choć sprawa taka stricte polityczna, a od dna prawda zakłada się, że przyda niż cała polityczna Trybunał może tutaj z racji z racji sędziów, którzy Jacek zgoda zgadza się z gminy ze stanowiskiem gminy konstytucjonalistów, że to są sędziowie wybrani już na zajęcie stanowiska w związku z tym może być problem się inwestować tutaj nie sądzę, żeby Trybunał rzeczywiście nie rozstrzygnął tego tak jak powinien rozstrzygnąć oczywiście nie mogę zakładać, jaki będzie orzeczenie, ale zakładam, że w sposób uczciwy i dojazdy do do tych przepisów, by Porsche mówi o Trybunale, ponieważ już rozmowy z panem prezydentem odniosłem wrażenie, że na pewno nie będzie wetował ustawy z uwagi na coś tam prezydenci troszczą się zgadzam dostrzega tam wiele dobrych rzeczy w tej ustawie z tłuszczem byłoby szkoda, żeby ta cała ustawa upadła po drodze bytowania w związku z tym zakładam, że jeżeli nie, jeżeli podejmiemy decyzję, iż podpisanie to tylko możemy skierować ustawę przed podpisaniem do Trybunału Konstytucyjnego jest tam kilka takich punktów, które wymagałyby kontroli pod kątem zgodności z niezgodności z konstytucją rozumiem Nouvelle zaczęliśmy o tym w wcześniej już mówić, że ważne są też zmiany w podległym komisji krajowym biurze wyborczym i na mocy tej ustawy o niego szefowa straci stanowiska kandydatów na jej miejsce przed stawi minister spra w wewnętrznych 3 i można powiedzieć tak de facto nadzór nad wyborami przejmuję Joachim Brudziński no tak można powiedzieć bo, bo przecież skoro pan minister będzie przedstawiał kandydatów też nie mogę zakładać będą kandydaci, którzy będą tej wysepki to jakiś stricte bardzo silny proweniencji politycznej ale niemniej jednak no my wskazanie kandydatów przez organy egzekutywy et no jednak powoduje, że jak i w jaki sposób są naznaczone tym tym elementem polityczności czy 3 czy władzy wykonawczej w związku z tym na miejsce śnie z kolei pozbawieni tej swobody w wyborze osoby, która jest naszym organem wykonawczym jak mówi kodeks wyborczy zjazd kolejką komisarze są naszymi pełnomocnikami nie bardzo wyobrażam sobie sytuację, że pełnomocnik miał się narzuca, bo ostatecznie tak się to może skończyć jeżeli, jeżeli uznamy, że kandydaci wszyscy się część nie spełniają tych wymogów merytorycznych, jakie powinni powinni spełniać też tutaj to jest dla nas zaskoczenie, że takim uporem Kutyła jednak forsuje forsuje tutaj przedstawianie kandydatów na, pozbawiając nas możliwości swobodnego wyboru w nich jest realne z zapisów, które pan także krytykuje to jest to, że szanse na 9 miejsc mogą one obwodowych komisjach i terytorialnych przy tak będzie przydzielanych partiom politycznym i pokrzywdzone będą komitety obywateli i różne organizacje no więc, że to w jaki sposób tutaj możemy być cokolwiek zmienić to jest ewidentna nierówność naruszenia artykułu system 1 konstytucji mamy z jakiego powodu faworyzowany się w ten sposób partie, a umniejszać znaczenie komitetów obywatelskich czy organizacji, które mają powinny mieć równe prawa nabywcy niechętnie większe, bo przecież chodzi właśnie obywateli to jest ich głosowanie na skórze czym dawanie tutaj 2 3 z 9 stanowisk komisji noc w moim przekonaniu jest to naruszenie konstytucji w tym zakresie co chcemy też szkoda, że był jakoś temu się w godzinie przyjść rano i właśnie, czyli już kwestia też rosną jeszcze kwestia też osób w dniu głosowania korespondencyjnego przywrócono na szczęście głosowania dla osób niepełnosprawnych tak, ale nie przywrócono głosowania korespondencyjnego powszechnego takie jak kodeks wyborczy wprowadził także w wyborach parlamentarnych wyższych piętnastym roku głosowało około 4 5 tys jako 40  00 0 osób w wyborach korespondencyjnie Edytor będzie niemożliwe, chyba że ustawodawca decyduje się przed wyborami parlamentarnymi zmieni się przekonywać wąglika mówi pan, że nie może podejrzewać władze o nieuczciwości rzęsy drugiej stronie wczoraj na pytania o dymisje w grę powiedział pan, że to istnieje taka możliwość, że poda się pan czy cała komisja wyborcza do urny do dymisji czy rzeczywiście naszym, jeżeli jest w ogóle, by się rozważali na razie podjęliśmy takie ustalenia tych tymczasowych może to co nas dobrze chcemy powołać szefa krajowego biura wyborczego chcemy powołać komisarzy nie chcemy tutaj utrudniać ewentualne naszym następcom, ale nie zakładamy w dniu dzisiejszym w najbliższym czasie żebyśmy, żebyśmy odeszli, więc jeżeli w ogóle o krzyż zostanie ci państwo z poczucia misji w tym sporze z poczuciem misji, jaką może powiedzieć, bo jednak jest to odpowiedzialność zdajemy sobie z tego sprawę, że bierzemy odpowiedzialność za wybory, jeżeli coś się nie uda to oczywiście na nas spadnie tutaj całe odium my będziemy tym głównie m. in. może, mimo że chcielibyśmy jednak, żeby ta współpraca układała się najlepiej z komisarzami zmniejszy się chętnie wybierana, ale nie wiemy czy znajdą sprostają tutaj wymogom zacznie braku doświadczenia i wiedzy jest my nie nie ma mnie nie chce ustąpić z tego podąża się przepisy nie podobają my mamy na cały czas na was tylko to, żeby organy nowe organy, które przyjdą ci komisarze jeśli kierownictwo krajowego biura, żeby można było z nimi tak te wybory przeprowadza się co miało miejsce 15 roku, czyli mimo, że przepisy są niezgodne z konstytucją niektóre, mimo że państwo się do przepisu nie podobają to zostanie ci po to, żeby zrobić się jak najwięcej tylko można, żeby to było najbardziej przyzwoite wino tak jak to tylko dach teraz można obalić na szczęście do klienta chcemy zrobić, tym bardziej że na szczęście te przepisy, które dostrzegamy ewentualną sprzeczność z konstytucją ona jakby nie rzutują przed 1 na nas do wyboru my patrzymy na to z punktu widzenia procedury sprawności szybkości postępowania kwestia związana tutaj to, o czym mówiłem, że niezgodne z konstytucją sztywno tego nieszczęsnego znaku no to on to może go zakłócić trochę przebiegu wyborów, ale bez naszego punktu widzenia nie jest do tego rodzaju przeszkody, że musielibyśmy z tego powodu ustąpić rozumiem spotkał się pan z prezydentem Dudą, ale jeszcze w grudniu czy tak teraz w ostatecznym rozrachunku Żaka w Ernst ustawa wchodzi w życie jest pan rozczarowany postawą prezydenta Dudy, z czym trudno może rozczarowany w jakim sensie ta mała, ale z drugiej są też nie miał jak i sztuce nie jestem naiwny inie miał jakiś nadmiernych nadziei, bo z rozmowy z panem prezydentem oczywiście tam przeze mnie powiedział wprost co zrobi tym jest to już za wcześnie po drugie, nasz trud, żeby ujawnia tę swoją decyzję, ale coś wiedzą co dziś już wiedząc jak bardzo dowiedziałem się tego że, że to nastąpić, chociaż miał jeszcze nadzieję że, że może chociażby co tego znaku x do tego sposobu głosowania, bo pan prezydent dawał do zrozumienia, że dla niego są 2 ważne rzeczy właśnie kwestia niepełnosprawnych to była pierwsza planowała rzecz i kwestia związana z tym sposobem głosowania myślicie, że może tu w tym zakresie orzec Trybunał skieruje, ale się pan nie do przekonania, że nasz czytelnik panie sędzie Grażyna na zakończenie króciutko jeszcze pytanie, ponieważ Sąd Najwyższy przyjął uchwałę, w której się żegna można opowiedzieć ze społeczeństwem, ale jest z 1 strony z drugiej dają trwała na ten temat proces rozpoczął się proces zgłaszania kandydatów do krajowej rady sądownictwa sędziowie apelują, żeby nie kandydować czy pan popiera te apele co daje to rzeczywiście nawet jak pan przewodniczący Zawistowski mówią każdy sędzia musi w swoim sumieniu podjąć ją podjąć decyzję ja się cieszę, że naczyń cieszy się ona może coś wypowiedziane, ale cieszę się, że my jako sędziowie PKW jesteśmy w takich sytuacjach sędziowie Sądu Najwyższego czy w sprawie rady sądownictwa no bo nasz organ PKW czy organy wyborcze nie są ujęte w konstytucji czy my NATO do tego inaczej podchodzimy, ale i też też zastanawiamy się już panie lato w służbie staraliśmy się 3 czy nie odejść natomiast dużo gorszej sytuacji są sędziowie i szacunek naprawdę nie mogę nikomu odpowiedzieć, ale rozumiem tych sędziów którzy, którzy nie będą kandydować już odmówił kandydowania to co ich rozumiem oczywiście i tutaj nie nie mogę potępić na pewno Wojciech Hermeliński przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej był naszym gościem dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - DOROTA WARAKOMSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!