REKLAMA

Elektromobilność? 5 minut i 49 poprawek do kosza

Data emisji:
2018-01-18 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
27:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kondycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj dużą część analiz poświęcimy walce ze smogiem, którą ponoć prowadzi prawo i sprawiedliwość rząd prawa i sprawiedliwości w gdy wydaje się przyjrzeć szczegółom żel wręcz przeciwnie, ale przy mieście, choć deklaracje m. in . w LM wiceministrów energii to wyglądało na to, że coś w tej sprawie dzieje i że jest coraz lepiej niestety jak przeżyć szczegółom to jest wydaje się, że jest Rozwiń » wręcz odwrotnie, że wzrost nastąpił jakiś ruch wstecz, ponieważ przygotowano projekty ustaw, które miałyby oczyszczać nasze powietrze w skrócie w skutkach, a następnie zaczęły się poprawki i te poprawki sprawiają, że ustawy często okrzyknięty w mediach antysmogowe mi takimi po prostu w Lublinie są w dzisiaj poświęcimy temu tematowi sporą część programu zachęca do słuchania ze mną studził już raz pierwszy gość pan dr Jakub Jędrak z polskiego alarmu smogowego dzień dobry czyn państwo spotykamy się ponownie, ponieważ w zeszłym tygodniu rozmawialiśmy o ustawie o elektromobilności to jest ustawa, która nie strzelam wypracowana przez ministerstwo rozwoju ministerstwo energii ma wspierać ruch pojazdów napędzanych prądem i transportu zbiorowego i od prywatnych, a przy okazji pojawił się w ich oczyść wszystko na rzecz środowiska ma się dziać, a przy okazji pojawił się tam takie mam przepisy w tej ustawie krąg zaproponowało ministerstwo energii mnie, żebym do centrów miast można było wjeżdżać za opłatą to znaczy jeśli jeździ jedziemy samochodem spalinowym to samorząd może sprawę może wprowadzić opłatę i dopiero po jego szczeniąt będziemy mogli korzystać z tych RM tzw. stref czystego transportu taka była propozycja ministerstwa energii, która się rozwijała w tajemniczy sposób w sejmie nagle wyrwy w wybito zęby ustawie CI T z tej poprawki Elstar, bo z tego przepisu zrezygnowano z ustawą wylądowała w Senacie jak to ma zwykle po parlament zwyczaju mniej za działy się rzeczy bardzo dziwna nagle ta ustawa zaczęła krążyć między komisją, a plenarnym posiedzeniem Senatu znów wróciła do komisji tak jakby jednak tam toczyła się jakaś walka o to kto jej ostateczny kształt nie powiem jeszcze, jaki był finał na razie spróbujmy prześledzić to co się właściwie udało, ponieważ on alarm smogowy zgłoszą swoje poprawki jak strona społeczna i również Kozioł mam uwagi do tego projektu, który ostatecznie wyszedł z Sejmu tego z wybitymi zębami w jakie to były te wasze uwagi najważniejsze najważniejszą drogą było przywrócenie możliwości pobierania opłat co wyjazd do nowych stref czystego transportu przez samorządy, czyli za sprawą, której mówię, którą cross zniknęła w sejmie po poprawce 1 z posłów tylko te nie były jedyne nasze postulaty zmian są jeszcze ich uwagę do tego, o czym rozmawialiśmy z gmin z panią doktor 3 ostatnie okazje, czyli wpuszczanie pojazdów elektrycznych na buspas to zdaniem wielu ekspertów jest zły pomysł, bo nawet niewielka ilość samochodów uprzywilejowanych w ten sposób może skutecznie zniszczyć Otóż buspasa może po prostu opóźniać autobusu w stopniu złożonym 3 0 i dobór sposobu traci sens najdroższe, gdyż działa na naszą mentalność jedziemy autobusem widzimy, że tym samym bus pasem jedzie auto no to im czujemy się troszkę oszukani zgoda też prawdopodobnie znaliśmy się ludzie, którzy wjeżdżali tam nie elektrycznymi samochodami jest rzeczywiście tutaj na obronę ustawodawcy trzeba przyznać, że ten przywilej był do 1 stycznia 2 0 2 6 przewidziano po to, już było dużo lat i rząd samorządy mogą uzależnić wprowadzenie tego przywileju od liczby osób poruszających się pojazdami elektrycznymi miastu to może nie jest aż tak niebezpieczna i kolejna rzecz poza opłatami, czyli takim rozwiązaniem troszkę jak to londyńskiego kont oszczędnościowych to kongestii opłata za wjazd dalej zostało w ustawie o możliwość zakazywania pewną typu pojazdu wjazdu do owych strofy o pewnych obszarów miasta i gminy mogą robić wyjątki mogą złagodzić restrykcyjność tego tego postanowienia na nasz pusto butelki, żeby to złagodzenie mogło zbyt dużo, gdybyśmy dopuścili zbyt liberalnie, a samochody jeśli chodzi o ich rzeczywistą emisję zanieczyszczeń dotąd w tworzeniu takich stron mogłoby się już w miejscowym to tak jak z tym węglem, że walczymy z brudnym węglem z najgorszym scenariuszem odpadami, po czym pozwalamy na palenie nimi idą tak samo robimy strefę czystego transportu, po czym wpuszczamy tam wszystkie najbardziej nawet nie, niszcząc powietrze złożone, żeby to okno było to coś słyszeliśmy takie dość wyśrubowana norma euro jako minimalna to są to można do nich uwagi oczywiście mi się odnosimy tylko do tej części, które dotyczą ochrony powietrza robimy absolutnie nie odnosimy się do kwestii technicznych związanych z elektromobilnością Jarocki w tym biznesem związanym z budowaniem, bo przypomnę to ustawa ma budować rannych stacje ładowania samochodów wspierać przedsiębiorców, którzy chcieliby zainwestować w ten biznes, ale również częściowo ich elekt w inwestować w nowy model polskiego elektrycznego samochodu już od polskiego elektrycznego autobusu, ale też nie zajmujemy, ponieważ to w to są, by rzeczywiście kwestie związane z czysto z robieniem biznesu mas, czyli mgliście ta ustawa przechodziła przez Sejm przedwcześnie przez rząd po takim hasłem walki o środowisko odnajdywać te wasze sugestie zostały zignorowane po tym, jak komisja po prostu przyjęła ustawę bez poprawek trafiła owa ustawa do Senatu, gdzie przed podejrzewaliśmy, że po prostu Senat rzecznik letnie to co nakazała komisja, a tak się nie stało i to jest zadziwiający moment nagle senatorowie stwierdzili, że jednak ta ustawa wzbudza wiele pytań wiele kontrowersji i cofnęli ją znowu do komisji, dlaczego UOKiK nie miałem przyjemność być w 16 go o to kto to był wtorek przeprosin od auta wszystko idzie w takim tempie można nadążać za trzecie powinny być, jakiego dnia tygodnia jest taki dzień miesiąca, ale to jest w kalejdoskopie podobnie jak z tym drugim tematem, czyli normami one też zmienia godziny na godzinę naprawdę, dlatego że ktoś mi wierzyć, że także w pewnym momencie mamy do jakich jest dochód nie od razu dodajmy jako przepis, że powód tego pośpiechu niezwiązane z tym, że rząd już teraz zarost oczyszczać powietrze powody są zupełnie nie to jest transpozycja dyrektyw unijnych do polskiego prawa, więc rzeczywiście wisi nad nami taki miecz Damoklesa i grożą nam Karol jest jej będziemy się ociągać z powodzeniem jako państwo tej ustawy o elektromobilności dostałby dostosowującej nasze prawo nasze przepisy do tych unijnych wymaga interes na komisję, na której razem z Piotrem Szelągiem z polskiego alarmuje, by korzystać z takiego proszę wobec smogu należące do polskiego lampy lokalnym doszłoby poszliśmy sobie w imieniu polskiego jak na komisję na jej przesuwaliśmy się tym wszystkim uwagom i najpierw uwagi zgłosili senatorowie prawa i sprawiedliwość także oczywiście i potem do 1 2 na społeczną m. in. na wszystkie te poprawki uwagi zostały odrzucone przez pana ministra na oku tylko, który był tam obecne Stalina, czyli Kurka przez ministerstwo energii tak tutaj znów mój przepis ciekawostka, że część tych poprawek przywracała przepisy, które samo ministerstwo wymyśliło, a następnie pozwoliło na to, żeby je z ustawy skreślić, po czym pan minister przestał bronić własnej ustawy i był przeciwny temu, żeby do nich wnosić kolejne poprawki, tłumacząc to czasem no i komisja tak jak mówiłam skierował ustawę już do Senatu bez poprawek zignorowała wasz głos można powiedzieć przed montaż zignorował moje koty te same strony społecznej i innych podmiotów, który reprezentował stronę społeczną to to bardzo różnej nabyłem a jakby tutaj punkty widzenia i interesy do powietrza to ludzie związani właśnie z tymi technicznymi rzutami z elektromobilnością zwodowanie n p . natomiast tak jak powiedziałem też głosy senatorów zostały uwzględnione w kryzysie, że dzisiaj znowu, bo komisja, na które nas już nie było no bo coś, jakby w dworze ja słuchałam tej komisji zaraz po i tak to jest to jest specjalny moment przygotowano dla słuchacza to drugi cieszę, że rozmowy za cytujemy tę całą komisję uwaga sam kontakt z samych Niemiec Andre transmitować całe posiedzenie komisji przeszkód w postaci dużych obiektów nie, ale niespodzianka to późno już znanym jak to się stało, że w czasie debaty już na plenum, które biorą udział wszyscy senatorowie nagle zaczęły padać pytania i to bardzo taki znak słowny w sumie o to co to za rynek ma nagle powstać, dlaczego będziemy go wspierać publicznych pieniędzy, skąd rząd wie ile to będzie nas kosztowało, skąd rząd wierzy to w ogóle zadziała, dlaczego wspieramy bardzo drogie i takie luksusowe dobra, jakim jest prywatne auto elektryczne i coś z tymi, których na to nie stać i niejeden minister Kurtyka wdowa po obu pokoleń na te pytania odpowiadał lepiej lub gorzej i tutaj ten na samym zadziwiającym momenty są zdrowi powiedzieli hola hola mamy szereg uwag i rozszerza, żeby komisja zajęła i tak pan mówi rozumiem tej komisji, który z Piotrem przydziałem braliśmy udział w takowych nie mówiąc już zaczyna planom tym wczoraj z wczorajszych okręt w każdym razie ja mogę powiedzieć turystom dostęp działaczom antysmogowe nie będą mogli się wypowiadać na temat in te pozostały mogę powiedzieć z UE wyczerpująco odpowiedzieć jak to wygląda z naszego punktu widzenia, więc ja nie wiem przyznaje, że jest to czytałam wypowiedź Warszawskiego alarmu smogowego śliwy warszawskiej grupy, która twierdzi, że to m. in. dzięki apelom do senatorów ta ustawa została Pono Eldo powstrzymana znaczy znów komisarz nie miała za to co tutaj jedno wyjaśnienie Warszawskiego smogu z 6 organizacja działająca od kilku lat od siebie nie należy do sieci polskiego alarmu oczyszczą się znam tych, ponieważ człowiek nie w dodatku wydaje mi się, że koleżanki koledzy z Warszawskiego alarmu smogowego wykazać taką szlachetną naiwnością to znaczy, jeżeli oni sądzą, że to ich apele czy też nasze apele sprawiły, że 1 2 stronę coś się przechyliło na dom w no właśnie w ślad na najgorsze są to chyba właściwym określeniem tutaj niestety muszę chyba przyszli do pana zdania, ponieważ uwagi, które składa liście czy warszawski alarm smogowy miały się nijak tego, o czym senatorowie dyskutowali, czyli n p. sprawa opłat i wyrzucania tych opłat z ustawy w ogóle nie pojawiła się w debacie senackiej resort zdrowia już kompletnie nic by nie zauważyli w fakturze, że coś co było zniknęło i może wpłynąć na realizację tej ustawy z no to w jak rozumieć to powstrzymanie się skoro tutaj minister Kurtyka mówi Unia nam nałożyć kary jak nie będziemy realizować tej dyrektywy, a tu nagle senatorowie się powstrzymać to niestety nie jestem senatorem Rzeczypospolitej polskiej dla mnie świat wielkiej polityki z wiosny zrozumiały nieprzenikniony w słup trudno mi powiedzieć no może może byli zdenerwowani Otto to zupełnie Polus dużo nie zostały uwzględnione uwagi, które były i jako laik słuchałem tutaj też część dotycząca elektromobilności czy problem jestem prawnikiem z budową śrutu drogi są na to są jak najbardziej logiczna właściwe brzmiało to bardzo GOK i jak dla mnie właśnie czeka zupełnie z zewnątrz, ale 1 z NATO ów na na tę komisję, gdybyśmy z gatunku, bo przez godzinę referował swoje uwagi poczynione zostały wszystkie z mitem tak tak to rzeczywiście tak było tych użytych tych poprawek senackich było mnóstwo jony z 6 brzmią dosyć sensownie natomiast wszystkie zostały odrzucone i pod 1 hasłem spieszymy się ustawa nie może wrócić do Sejmu z poprawkami senackimi, bo to przedłuży proces legislacyjny i też nie było do końca jasne czy na pewno te kary Unia Europejska nas mało, że jeśli ustawa nie przyjmiemy w takim tempie, ale na wszelki wypadek w najlepiej jest ją przyjąć taką, a potem ją poprawiać to jest właśnie można być w Meritum tego tego pomysłu, jaki ma ministerstwo energii przyjmiemy ten projekt, jaki jest ignorujemy poprawki strony społecznej czy senatorów, a potem będziemy się martwić co dalej jak to na byłego to już w drugiej części naszej rozmowy przy toczymy jak obiecał komisja, która na wniosek senatorów po głowie przygląda się ustawie i myślę, że będziemy mogli wszyscy przyjrzeć temu w jak to czasem wygląda tak kuchnia pracy legislacyjnej UE i na ile poważnie senatorowie traktują samych siebie w kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną cały czas dr Jakub Jędrak z polskiego alarmu smogowego, który do Polski alarm smogowy śledzą od początku pracy nad ustawą o elektromobilności ustawą, która częściowo jest konieczna, ponieważ musimy wdrożyć unijną dyrektywę dotyczącą alternatywnych paliw w i ten pomysł Polski jest taki, żeby wspierać stacje ładowania elektrody elektrycznych samochodów, a wspierać na autobusy, które sąd, który właśnie też są napędzane silnikami elektrycznymi i wydawało się przynajmniej również wspierać ruch takich czy odrobinę bardziej ekologicznych pojazdów względem tych spalinowych najbardziej trujących ta ostatnia kwestia wypadła z ustawy pod wpływem poprawek sejmowych sceny ustawa trafiła teraz do Senatu w ich zadziwiający sposób zamiast przebiec przez pan Cacek Sfinks w większości przypadków zatrzymała się zawiesiła się na chwilę pod wpływem pracy Senatu prace senatorów poszczególnych, którzy mieli dużo uwag poprawek i chcieli, żeby tę ustawę po prostu zmieniać upolował autor, czyli ministerstwo energii, które się spieszy chce, żeby już Senat do sprawy się nie wtrącał w no i senatorowie mimo wszystko złożyli po poprawki i ustawa o podłożu długo w bojach trafiła po raz drugi do komisji gospodarki narodowej komisja ta najpierw dyskutowano długo chyba w poniedziałek w 2 po w tym dosyć niespodziewanym ruchu wszystkich senatorów ponownie dzisiaj rano i przypomnę państwu 3 × w 2 5 6 senatorów złożyło w sumie 4 0 parę poprawek w i chciałam, żebyśmy posłuchali teraz jak nad ustawą, która ma budować całkowicie nowy rynek budowy nowego autobusu budowy nowych samochodów w wspierania przedsiębiorców i tej części energetyki jak dyskutowali senatorowie jak opracowywali te zgłoszone przez swoich kolegów poprawki przenosimy się do dzisiejszego porannego Senatu w dzień dobry witam serdecznie państwa witamy senatorów, by pan i witam pana ministra wraz z pracownikami otwieram komisji gospodarki narodowej innowacyjności poświęconej rozpatrzeniu ustawy o elektromobilności paliwach alternatywnych będziemy rozpatrywali zgłoszone poprawki czy są uwagi do porządku obrad nie ma czy są lobbyści proszę się przyznać tak dzięki 5 dziękuję dziękuję bardzo panie ministrze czy, ponieważ tych lat panie senatorze Kleina zgłosił pan bardzo dużo poprawek i osób chcemy się przez parę sekund pochylić nad nimi, że nie ma potrzeby, bo te poprawki były przez siebie na posiedzeniu poprzedniej komisji i wydaje mi się, że wszyscy wiemy na czym polegają, ale jeżeli oczywiście jest gotowy jest w każdą oddzielnie mówić dziękuję bardzo czy pan minister jako przedstawiciel ministerstwa akceptuje poprawki wniesione do komisji gospodarki do innowacyjności poświęconej elektromobilności panie senatorze Szanowni państwo ja bardzo serdecznie dziękuję bardzo dziękuję za za propozycję bardzo dziękuję za to debatę i teraz ja bym chciał powiedzieć w ten sposób my mamy do czynienia z tym tematem prawnym konstrukcją zupełnie nowego rynku i ten nowy rynek zawiera bardzo wiele dla nas jeszcze niewiadomych inni, z którymi będziemy musieli w trakcie rozwoju tego rynku się mierzyć i nie jest to tylko wyłącznie nasz problem, bo to jest problem również ogólnoeuropejskim nikt nie ma dzisiaj jasno ości co do tego, które z tych przepisów będą oni w jaki sposób funkcjonowania UE i mówię to z ogromną pokorą i dziękując za szereg różnych propozycji usprawnień natomiast my byśmy chcieli podejść do tego w taki sposób, że będziemy mu chcemy uruchomić ten akt prawny chcemy zobaczyć w jaki sposób rynek zacznie na niego reagować i wtedy jesteśmy w stanie go dostosowywać zakładam jak największym stopniu ne za pomocą instrumentów pozaustawowych w trybie bieżącym będziemy w dialogu z interesariuszami sektora będziemy poszukiwać najlepszych rozwiązań i i te typy i ta ustawa ona tak jak mówię będzie pewnym aktem, który będzie żywe ja tutaj mogę się zobowiązać, że wrócę do panów senatorów zarówno z pewnego typu Sierszy może spojrzenie na elektromobilność Bobo Bobo dziękuję bardzo uczestniczyłem to z wczorajszej debacie było wiele ciekawych kwestii było wiele ciekawych pytań, na które inne jednak mamy w znacznej mierze naszą odpowiedź wydaje się, że dobrze, by było, żeby ta odpowiedź również mogła wybrzmieć natomiast, jeżeli chodzi o ten akt prawny to proponowałbym jego przyjęcia takiej wersji, jaką jest, żebyśmy mogli po prostu ten rynek uruchomić i nie mieć następnie okazję do mojego poprawiania dziękuję bardzo panie ministrze to do daty seminarium to wrócimy zaraz po komisji dobrze dziękuję bardzo wnoszą wnoszą wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek w te proszę bardzo panie senatorze panie ćwiczące panie się w związku z tym, że tam największą poprawę jest świętością tylko powiedzieć tak no mam nadzieję, że ta ustawa nie zatrzyma tego rynku w tych obszarach, o których mówiłem jest rzeczywiście te deklaracje, które pan minister złożył na posiedzeniu komisji wczoraj na posiedzeniu plenarnym noszą one jednak do próby będą takie, że ci, którzy są zainteresowani pracują na tym rynku elektromobilności żonie odbiorą jako taką dobrą deklaracji, że te przepisy jedno będą tak skonstruowany w najbliższym czasie, żeby no nie budziły tych wątpliwości, które się pojawiały i tyle nie będę, więc czemu ów dziękuję bardzo ci wnoszą wniosek o przyjęciu ustawy bez poprawek to za przyjęciem tej ustawy bez poprawek, które jest przeciw, kto się wstrzymał dziękuję bardzo zamykam posiedzenie komisji gospodarki narodowej innowacyjność tak obradowali senatorowie na temat ustawy o elektromobilności, która ma realizować dyrektywę unijną, która ma stworzyć nowy rynek z udziałem tych pieniędzy publicznych, która wywołała wiele pytań wiele uwag ze strony społecznej 1000 stron chwalił się minister kultury ta, po czym wniósł o to, żeby już realnie zastanawiać się dłużej nie, a przede wszystkim nie poprawiać tej ustawy tylko przyjąć ją nieco inny znaj najszybszym możliwym trybie, czyli bez jakichkolwiek poprawek w tej trasy z pytania studentów Jakub Jędrak z polskiego alarmu smogowego co to jest sytuacja jeszcze raz nie ośmiela się to ją zabierać głos jeśli chodzi o aspekty prawne polityczna, bo to nie jest rola jest po prostu na tym nie znam też prezentuje przede wszystkim organizacji, która zajmuje się tylko jedno, że kibice mogą odpowiedzieć znasz z naszego punktu widzenia może ujemnie dużo nasze poprawki i podobno poprawki do innych przedstawicieli strony społecznej nie została uwzględniona i można mieć nadzieję, że to, iż nie przy okazji tego przepisu tej ustawy to może z lekkim szokiem zrobiono bądź na ministerstwo bądź to samo wprowadzi jakieś nowe rozwiązania prawnego, które umożliwią manną z implementacją w praktyce tego co dla nas ważne, czyli właśnie możliwość ograniczania ruchu samochodów to szczególnie wysoko emisyjne, ale słyszy pan co on mówi oto przechodzi przez Sejm przez komisje sejmowe przez plenum potem przez Senat przez komisje senackie przez plenum ustawa, po czym wszyscy mówią zaś wielka znów do niej wrócimy i będziemy ją poprawiać, ale teraz przypominają szybko z tymi wszystkimi błędami czy innym nie niedoskonałością ami w no no tak Kozioł z 1 strony można zrozumieć ministerstwa nad jezioro nad nimi pisze pan właśnie obiekt budowlany, który związany jest w tym, że Polska się do postu być może za późno zabrało ich około 1 0 g moment to nie jest w miesiącach minister Kurtyka i reszta resortu wiedzą o tym, że muszą implementować ustrojowe Żilina to czas to nawet chyba jeszcze się zaczęło inni za poprzednie ekipy gotowały i 20 14 po październik lalkarza Dudy jest to lot już wiadomo, że to trzeba będzie implementować, a my nie możemy tego pojemny dysk kilka lat przygotowań na przygotowanie tej ustawy, a my nie możemy sobie pozwolić na to, żeby Senat wniósł poprawki, żeby ustawy jeszcze raz głosować w sejmie, ponieważ ten tydzień, który to zwykle zajmuje jest nie do stracenia nasz nie można sobie na to pozwolić ludziom przyznaje, że kona w prawo zostaje w Polsce to inaczej jego osoby z zewnątrz w stosunku do tego świata dziś jako kolegę Piotr, z którą byliśmy w szaty komisji szesnastego budowy to byśmy to nieco zdziwieni, ale nie mamy dużego doświadczenia byśmy o tym, parę razy w takich okolicznościach i to rzeczywiście wyglądało dość dziwne natomiast były ja nie wiem czy to tak zazwyczaj wygląda to jest częsty przypadek trudno mi się tutaj wypowiadać my nimi też było, jakby wiadomo, że ta ustawa ma ich podstawowym celem jest właśnie ułatwianie Mesut byłby podmiot od tych konsekwencji prawnych poza tym na pewno także te pozytywne aspekty promocja innowacyjności elektromobilność tak dalej, bo to powiedzieć, że są prognozy, które przewidują to gwałtowne przejście do elektromobilności daleko od podstawy transportu ono w ciągu 2 osób szybszego niż nam się wydaje to zależność od miejsca na świecie to są stany Zjednoczone Chiny Europa zachodnia to jest różny horyzont czasowy auto czasem nawet w kilka kilkanaście lat, kiedy jest taka szansa, że auto elektryczne masowo będą, by się pojawił wybierały inne auto spalinowe, więc można powiedzieć, że nasz rząd przygotowuje się już zawczasu do tego zgodni pozytywna z Allianz nie zaprzeczam jest cała zatem tylko proszę posłuchać co mówił Michał Kurtyka MPO wiceminister energii, którego zresztą słyszeli państwo przed chwilą w fazie dno retransmisji z komisji co ważne pytanie o kary, bo pytał 1 z senatorów istnieje o tyle istnieje ryzyko, że komisja może wnioskować o nałożenie okresowej kary pieniężnej w przypadku niewdrożenia dyrektywy i rzeczywiście ten termin nas goni w tak można powiedzieć niestety, że istnieje bardzo duże ryzyko na co senator Kleina mówi do pana ministra, ale pan to ujął bardzo miękko na co pan minister Kurtyka to jest decyzja okres oparta na nowych wytycznych nie jest do końca jasne w jaki sposób komisja będzie implementowała te nowe wytyczne jesteśmy sytuacji nie są procesowej w związku z tym istnieje bardzo poważne ryzyko, czyli ani nie wiemy nie wiemy nad nimi rządzą już czym prędzej zostaniemy ukarani za nie dotrzymywanie norm jakości powietrza przewinienia i komentowanie dyrektyw w kwestii paliw alternatywnych wiodących zmiana aspektów, w których możemy zostać kuka ukazanej przez komisję Europejską za spóźnienia niewdrożenia niedotrzymania złamali jakiś tam przepisów w tym trud no właśnie to co zmniejszono to są podmioty tylko drenaż naszej organizacji są to groźby, które nad nami wiszą z powodu tego osiągnąć zbyt brudne powietrze poza analogiczna sytuacja w innych dziedzinach my teraz dochodzimy do momentu, w którym ta ustawa, która jest kojarzona ze czystsze MR transportem czystszym samochodami częstszymi autobusami tak naprawdę nie ogranicza żaden sposób ruchu tych aut, które są mu brudniejsze daje taką może teraz to Bartos wypowiedzieć mnożą to nie jest Nigel najbardziej efektywny sposób walki z zanieczyszczeniem transportu to tylko mogli nosić elektryfikacja, czyli Elio di jak najbardziej z tą w porządku jeśli chodzi chociażby o rok to mobilność i transportu zbiorowego to zabieramy się do problemu złego złe strony osłony najczystszych samochodów podczas gdy mamy problem taki, że średnia wieku Polski pojazdów ich stan techniczny jest, gdy średnia wieku z wysoko stan techniczny Stański po polskich drogach jeżdżą samochody albo stare z napędem diesla liczna albo nowsze z wyciętym filtrem DPF i teraz, jeżeli chcemy naprawdę poprawić jakość powietrza w właśnie chodzi o to ministerstwo sportu to sąd przypomniał bardzo groźna dla naszego zdrowia należałoby niezależnie od rozwoju elektromobilności zająć n p. kontrolą spali na stacjach diagnostycznych realną kontrolą w terenie przez policję wycofywaniem z zdejmowanie z ulic tych najbardziej emisyjnych pojazdach w tym też o tym, mowy nie ma i 6 posła co mówił wiceminister energii Apropos samochodów z prawdą jest samochód jest 1 z najbardziej w pewnym sensie marnotrawny z dóbr cywilizacyjnych okazuje się, że korzystamy z niego średnio tylko przez 4 % czasu przez resztę czasu samochód stoi nie mówię już o tym, że w większości przypadków jesteśmy dalecy od wykorzystywania jego maksymalnej ładowności taki pojazd, który może wziąć kilkaset kilogramów z reguły transportuje 1 maksymalnie 2 osoby średnio w miastach to jest 1 lub 2 osoby poruszające się takim pojazdem i to wszystko mówi wiceminister energii jednocześnie nie, walcząc o to, żeby ruch aut po ograniczyć żywej skutki smogu komunikacyjnego zmalały, a ja i Daniela państwo rozumieją mnie szczerze mówiąc wszystko opada tak to tak to nazwę zachęcam do pisania do wysłania opinii analizy małpa to krótka FM ustawa teraz trafi do napędu Senatu i prawdopodobnie w piątek zostanie przyjęta bez poprawek, a pomagał nam zrozumienie sytuacji dr Jakub Jędrak z polskiego alarmu smogowego dziękuję za spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!