REKLAMA

Komu Orzeł 2018?

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-01-18 19:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
21:04 min.
Udostępnij:

Zbliża się 20 edycja rozdania Polskich Nagród Filmowych Orły 2017. Kto ma szansę na polskiego oscara i jaka jest kondycja polskiej kinematografii opowiada Iza Wójcik, dyrektor konkursu Polskie Nagrody Filmowe Orły

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór ze mną studia dziś na jej Iza Wójcik dyrektor konkursu polskiej nagrody filmowe Orły dobry wieczór w Wawrze i Zosia spotykała mniej więcej w tym czasie roku, żeby podczas ma obecnie rok 2 0 1 7 w Polskiej kinematografii, zapraszając państwa ana kolejne rozdanie Orłów na Orły w tym roku dość wyjątkowe, bo to dwudzieste Orłem na Matejki rok jubileuszowy poczynając od roku niepodległości no ale Orły również tutaj swój mały Rozwiń » jubileusz Anny obchodzą boimy kinie Iluzjon w Warszawie 10 stycznia rozpoczął się już taki przegląd doroczny przegląd wszystkich filmów, które będą starały się o Neo nagrody w tym roku po niektórych z tych projektów jak odbywają się spotkania z Anne twórcami innymi dzisiaj na trochę od tych filmach o tym, podsumowaniu roku o tym co w tym polskim kinie słychać będziemy rozmawiać, a dla ciebie Iza, jakie były najlepszy film minionego roku wszystkie były najlepsze, ale dyplomatyczna odpowiedź wraz z dysfunkcyjnych, a jest ona stała oczywiście bez firmy, które uwielbiam, ale rozmawiamy o tych, które już wyłania tych, które biorą w tym roku w konkursie udział UE to dobry rok ma, bo w głównym konkursie mamy 6 1 tytułów, a ty tak na dwudziestolecie Orłów napięta niespodzianka, gdy w razie rekord świata jest absolutny rekord, jeżeli mogę tak powiedzieć nie było takiej liczby filmów w konkursie nigdy przed zaczęliśmy pięćdziesiątka natomiast 6 1 to dla nas było duże zaskoczenie, zwłaszcza że niektóre z nich pojawił się na liście dosłownie w ostatniej chwili, a to wynika z tego, że też dużo filmów dokumentalnych nurt trafia na polskie ekrany, a nie wiemy czy to wpływ Orłów o elektrośmieci zmieniła się też definicja filmu, który może brać udział w konkursie, ale nie przypisywała bym tego orłom po prostu mam coraz lepsze dokumenty Jane coraz częściej trafiają do obiegu kinowego, ale i dużo koprodukcji co znaczy, że polskie kino, a przede wszyscy po przejściu z kim polscy twórcy są zauważani na mapie Europy świata mamy jest dużo firm, które powstały jako koprodukcje mniejszościowe to można spotkać jako współtwórca świetnych polskich Silver polskich twórców filmowych, ale i też bez racji definicji wraku polskiego też trafił list do władzy może, więc tendencja może zatrzymać się tutaj Anna na chwilę, bo to faktycznie jest moim zdaniem bardzo ważne sygnały w Polskim kinie, że to koprodukcja coraz częściej się pojawiają, więc może też z punktu widzenia producentki wytłumaczyć nam co to co to oznacza co to znaczy, że firmy mają tego zagranicznego koproducenta, jaka to jest inna korzyść dla filmu dla filmowców, ale też dla lewicy korzyści jest wiele po pierwsze, koprodukcja czy to większościowa czyli kiedy polscy producenci polscy twórcy zapraszają twórców z zagranicy i producentów z zagranicy, ale to oznacza większy budżet to wyznaczali często po prostu zamknięcia budżetu i a największy rozmach realizacyjny nadto widać na ekranie też widzowie mogli zobaczyć czasami na zagranicznych aktorów też koprodukcje nie oznacza tylko udział aktorów to są twórcy zdjęć się do sądu ma nadzieję owcy to są scenografowie i w ten sposób powstał chociażby Pokot Agnieszki Holland, który gra stronę koprodukcją i to jest sytuacja, kiedy to polscy twórcy zapraszają twórców z zagranicy ich drugą stronę takim przykładem jak i Asia Olga hektarowa to z kolei jadący z producentem była, aby czeski producent zaprosił polskich twórców do współpracy, ale po pierwsze, świetna sytuacja, ponieważ dzięki polskiemu Instytutowi sztuki filmowej takie sytuacje mogą one mogą się zdarzyć rosną budżety rośnie rozmach realizacyjny HR polskich filmów, a filmy, ale co dla Polski Widzew jest lepiej oczywiście to widać na ekranie jest bogatszy tym ciekawsze, ale też bardziej urozmaicone co mają szansę obejrzeć na ekranie, ale też dla filmów niebagatelne rzecz, ponieważ z racji, ale koprodukcji filmy polskie automatycznie są dystrybuowane na innych terytoriach nie tylko polscy widzowie z automatu oglądając film, a po to, też robi się koprodukcję, żeby te polskie filmy trafiały też ekrany, a film Zelenki za granicą co wcale nie jest takie proste, a i jak mówimy o bogactwie kina w tym roku to ja z przyjemnością obserwuję, że coraz więcej polskich filmów podróżuje po świecie i była w tej szczęśliwej sytuacji, kiedy przy okazji obowiązków zawodowych była w Rzymie, a inna przyjemność wejście do kina akcji nad, nad którego weźcie się olbrzymi billboard twój Vincent, a już od jutra CR EW w polskich kinach duża przyjemność dla Polski jest codziennie to nie cieszył nas z drugiej strony później rodzi się takie antyki pytanie czy do polskich firm czy to nie polskich firm, zwłaszcza jak Fin zostaje dużo nagród no to tutaj wiadomo sukces ma wielu ojców, a już na pewno tymi ojcami są kraje koproducent kie, ale i on dopóki spełnia definicję, gdy jest także film, żeby mógł być filmem polskim ściśle określić musi spełnić, ale określoną definicję zostaną kinematografii oczywiście to jest jak powiedziała, że firma przede wszystkim narodowa artystycznym, że mogę sobie pozwolić na takie dywagacje, bo oczywiście kraj na jadący struktury i producenci Dance, a ma swoje znaczenie i to jest ta pierwsza narodowości filmu, ale twórcy ze wszystkich kraj się łączą, żeby wyprodukować centrum oczywiście dla wszystkich, a ja sama miałam jako producent przyjemność i będę miała w tym roku przyjemność uczestniczyć, a w premierze filmu na Berlinale, który jest ekspertem wielostronną dla wszystkich na sesję w nogach, bo pamiętam też taką sytuację, gdy film, który Rene, którego dialogi niebyły, więc ryku polskim został wał nagrodzono też n p. sytuacja z Magnusem von Hornem, czyli reżyserem, który przyjechał do opolskich szwedzkim reżyserem, który tutaj mieszka, który tutaj tworzy zrobił filmy za polskie pieniądze powiedział z metod badań dna, ale oczywiście akcja tego filmów w Polsce się one nie odbywała, więc są takie sytuacje rozwiąże Orła też może dostać ziemię film, który po polsku i nie jest zgrany duet lub przywoływała aż przykład Magnusa von von Horna, ale jeśli mam, które nie był grany w języku polskim był chociażby, a film Andrzeja Jagodzińskiego, który rozgrywał się w Lizbonie na właściwym normom mogą być w takiej sytuacji stąd te dyskusje wokół koprodukcje wydaje mi się one są czasami bardzo ciekawe nawet w takim kontekście socjologicznym, czyli tego, że granice coraz w lombardzie nam się zamazują anonsują nam się granice między dziedzinami sztuki n p . za kamerę też chwytają twórcy, którzy n p. nie wiem nie są wyszkolone mi filmowcami, ale dziś wywodzą się ręce ze środowiska sztuki współczesnej n p . Anna ale, ale też te granice geograficzne też przez cały czas gdzieś tam się zamazują przesuwają naj to dla sztuki wydaje mi się bardzo cennym bardzo dobrze dowiedziała się o o tych dokumentach i Annan, toteż wydaje mi się bardzo nam ważna sytuacja, że tych dokumentów jest faktycznie w konkursie na dużo więcej, ale też te dokumenty widzów o swoich w kinach Anny w kinach znajdują w tym roku to było 1 1 filmów dokumentalnych ENA, ale czy to też jest taki trend który, który rośnie, który z roku na rok jest coraz lepiej jestem taki, jeżeli chodzi do komendy filmy dokumentalne w kinach to rzeczywiście widzimy, że jest w nich jest teraz więcej, ale i tak cieszy, bo my też swojego widza, a te są świetne, a i wyświetlą nam inny film, chociaż byli 2 1 × nowy Jork wielokrotnie nagradzany, a dokument, który miał swoim gestem premiera należy w licznych festiwalach nagrody na licznych festiwalach w Polsce i za granicą jest bardzo wg mnie na bliski polskiemu widzowi firma o Wojciechu Młynarskim, ale i po myśli też jest ważna pozycja i tych tytułów jest znacznie więcej i nic z tego co widzimy też na pokazach w Iluzjonie, bo w tej chwili trwa przegląd w kinie Iluzjon, a te filmy te znajdują swoje głowice Alina nakreślony czekają, ale inni ja mam rację że, gdy dojdzie do tego, że dokument z dokumentami zbierze 2  000 00 0 widzów nie jest wprawdzie ta sytuacja, ale to jest dieta ta pozycja Travica, który chce zobaczyć film dokumentalny na duży ekran jest duża przyjemność kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór to jest wciąż kultura osobista i zabójcze wciąż toną w studiu dyrektor konkursu Polska nagrody filmowe Orły od początku stycznia trwa taki przegląd filmów wszystkich filmów, które kandydują do tegorocznych Orłów to 6 1 tytułów do końca stycznia można je w kinie Iluzjon w Warszawie oglądać znamy mamy dla państwa karnety na te pokazy, więc gorąco zapraszam kultura małpa to krok KFM będziemy z Izą opowiadać o tych filmach na państwo możecie do nas wysyłać w tym czasie maile w sprawie tych cen karnetów po niektórych z tych tłem pokazów odbywają się również spotkania inny z twórcami jutro chociażby będziemy mogli spotkać się ze wspomnianym zresztą już przez nas Andrzej Jakimowski tym razem przy okazji filmu pewnego razu nam w listopadzie w sobotę ner Piotr Domalewski cicha noc w niedziele też wspomniane przez nas twój Vincent, który święci twórcy z sukcesy triumfy również na całym świecie w poniedziałek dzikie róże spotkanie z twórcami z ING dzikich drużyn ze mnie gorąco zachęcamy, bo potem program jest bardzo bogaty codziennie po 3 tytuły można w kinie Iluzjon inny oglądać no im cóż ja bym tak, zwłaszcza też po ostatnim festiwalu w Gdyni Senna oczywiście wielokrotnie powtarzałam, że młodzi twórcy i debiutanci i ta młoda kre w w Polskim kinie to jest coś co o dom już od kilku lat dało dało o sobie znać, ale w tym roku widać to było realnie jeszcze mocniej chociażby z tego powodu, że Piotr Domalewski swoim debiutem wygrało konkurs festiwalu filmowego w Gdyni, ale to również Jagoda Szelc i i Paweł Maślona wielu wiele innych nazwisk tutaj jeszcze możemy nawet po wymienić czy my dla ciebie też na ci debiutanci to to było jakieś znaczące satyryka znacząca zmiana w Polskim kinie czy jednak za bardzo to jest rozdmuchanej zapominano o tych starszych twórca za bardzo, skupiając się na młodych stażem, ale po pierwsze to świetny zastrzyk wody zawsze nowa energia nowe pomysły nowi twórcy zawsze bardzo interesujące i nie sądzę, żeby ta przewaga była każdym innym jak co wprost skupiam się na tym też nowe wszyscy czekamy na to, a co pokaże nowy twór ca IR i dużą uwagą się przy przyglądamy stąd tak bardzo szerokie dyskusje, a które się przetaczają czy to już jest Stal nowa fala na cały czas jest ona rośnie, a co roku notujemy nazwa odkrycia po Grecji ten film regionowi twórcy i to cieszy, bo tacy nasza kinematografia robi się coraz szersze coraz bardziej bogata, ale ja patrząc na nas nawet na konkursy euro od ładnych kilku lat z przyjemnością obserwuje, że istniejące rodzaje takich map, które się coraz szerzej rozkłada i w każdych Orła patrząc z punktu widzenia z kolei kogoś, kto zajmie się ładnie jakiegoś czasu lewicy żar, a są debiuty, ale nie robią filmy nazwijmy to reżyserzy średniego pokolenia i pojawiają się ci twórcy, których nazwiska rozpoznajemy od dawna i robią również świetne filmy to co co to znaczy to znaczy, że nasza kinematografia jest szeroka, gdyż działali, ale drugą rzeczą, która mnie cieszy, toteż powtarzam, jeżeli ktoś nie słucha na początku każdego roku to ma wrażenie, że to powtarzam wielokrotnie, ale taki jest też propos nasza kinematografia proponuje też wszystkie gatunki praktycznie filmowe Ano właśnie tak duże zielone na różnorodność cieszy skutkuje to początek roku też są takie podsumowanie gdzieś ostatnio rzuciłam okiem, ale po raz kolejny był to świetny też rok dla polskich kin, a ja myślę, że to statystyki nikt ze wszystkiego, o czym rozmawiałyśmy po pierwsze, są świetne filmy artystyczne jak pokazuje polskie kino polscy twórcy pokazują filmy polskim widzom, które zostaną nagrodzone na międzynarodowych festiwalach, a LG mają, o czym dyskutować kinomani mają, o czym na co oczekiwać, o czym rozmawiać ASO też firmy nazwijmy to komercyjny czy te które, ale może zbierać mniej nagród, ale z kolei są świetnym materiałem nie chociażby na tradycyjne luty, w którym pojawia się trochę lżejsze tytuły ASA filmy gatunkowe, ale są animacje wspomniany twój Vincent co mnie też cieszyły zawsze się wzięła taka produkcja dużą przyjemnością obejrzała i są filmy dokumentalne naprawdę ty mu czy jest nowe tak ich montowni cieszy, bo to jest bogata Barcelona, a czy jest coś, czego w Polskim kinie ci jednak jeszcze brakuje mi n p. ciągle brakuje takiego kina dla Anny dlatego młodszego widza na remont mam wrażenie, że oddajemy tutaj pole tylko wyłącznie zagranicznych kinematografii do tych filmów powstaje na lekarstwo w zeszłym roku pewniej ententy w taksówkę konkurs jest magiczna zima Muminków, ale skądinąd z tytułu, których bardzo lubię, bo Montiego moją ulubioną lekturą bardzo się cieszę, że część powstała ekranizacja z kinem familijnym jest trudniej, bo one trudniej powstaje ona jest bardziej wymagającego nawiedza wbre w pozorom dzieci są bardzo wymagającym widzem i je, ale trudniej dla nich obcy scenariusz trudniej, a sfinansować takie produkcje, ale się, że to jest 1 z tych elementów, ale to ty też już powstają nie sama czekam czekam na, a dzień czekolady i Jacka Bławuta juniora, a z tego co pamiętam zdjęcie Szuba był jakiś czas temu czekam na bardzo znana premiera tego filmu, ale i kilka innych familijnych filmów z tego co wiem powstaje, więc to ruszyły, ale też produkcje okna, które mają, które mają być dedykowane dzieciom i ich rodzicom, ale miałem nadzieję, że w następnych Orła zobaczymy kilka następnych, aby Enei, której kilka razy powiedziałyśmy o tym ile i widzów do kina nie wiem mogłyby ściągać polskie firmy czy ściągają jak to jest jak to wygląda tak realnie, kiedy można powiedzieć, że film nie zakończyły się jajek dystrybucja zakończyła się sukcesem i tyle lat telewidzów do kina na ten film poszło jak to wygląda w realiach polskich to są proste podliczenia po pierwszym weekendzie są firmy wyspecjalizowane w zbieraniu wyników z kin, a ich po pierwszym weekendzie wiadomo też to takie są przewidywania zawsze dystrybutora zdradzając kuchnia też ocenia oczywiście, a już wiadomo ile zadał śmiertelny pierwszy weekend jest taki tradycyjny jak miernik tego, a raz frekwencyjnego sukcesu czy, ale pierwszy weekend z bardzo ważny do rad, ale też nie jest regułą, bo zdarzają się firmy, których ten pierwszy o tym co się czyta mnie przecenia amerykańskich filmów czy hollywoodzkich produkcji wszyscy się, ale ekscytują Box Office and pierwszego tak się ładnie nazwał boxoffice 01 01 . weekendu, ale są też silne, które ten pierwszy weekend mowy, gdyż ten pierwszy ten może nie jest zachwycający i wszyscy inni wstają klaszczą, ale przestarzałym ten film jest długo grany przez wielu ekranach, a czasem także marketing szeptany dotarli w jej głowie inna znana Magdy z oględzinami, bo właśnie marketing w dół pierwszy weekend to też jest wykładnia na kampanie promocyjne rzeczywiście chcesz mieć do kina jesteśmy zwabieni promocję filmu natomiast potem już zaczyna bardziej działać właśnie informacja szeptali, lecz były świetny idei itd itp są takie filmy, które długo gramy przynoszą też wynik, a kina to jest jedno FOT po tym na filmach dystrybucję na giełdzie jednak widzi tego już teraz sytych coraz mniej, a potem jest jeszcze telewizja także, a ta droga sił może powiedzieć to był sukces czy nie, a kinowy łatwiej ocenić jest krótszy czas, a potem czasami też żyją żyją żyją oni, a nie po raz kolejny przykład włączamy dowolne biologicznych dowolny serwis do oglądania albo oglądamy w telewizji i to oznacza kolejne życie wsi miliony widzów to jest jakaś magiczna taka granica dla polskiego rynku zależny, jakiej produkcji, a są produkcje z sektorem itd w MON szacuje się pewien na potencjał frekwencyjny danego filmu nie jest tak ja nic zdały się w 2 świetnie, a potem jeszcze w 0 Patryk Vega w chwilę Patryk efektywnie w ostatniej chwili ostatni wynik nawet nie ma, ale przypuszczam, że około 3 edycji z tą oscyluje on to jest świetny wynik netto w dlatego zapytam teorie o tym, polskie realia, bo w każdym kraju to wygląda oczywiście zupełnie Ależ się inaczej, ale w Czechach już, że wynik 200  00 0 zloty znaczniej mniejsze kraje, a jesteś już jest świetnym wynikiem a kiedy wieziono nas bio test ten wynik trudny czas gry są wszyscy mówiła mówią mało, ale z kolei, jeżeli przeniesiemy się do Niemiec albo do Francji mówi mam wrażenie widzów no to w wydziale średni sukces, czyli Polska jest kimś takim średnim rynkiem tak jeśli patrzymy na Europę to jest kwestia ilości ekranów przypadających na ilość widzów, ale też zwyczajnie populacji traci do kin w stan tak troszkę wyszłyśmy z tematu tylko polskiej kinematografii ale, ale wydaje mi się, że to są takie ciekawe kwestie, o których zwykle się nie mówię namioty w filmach o konkretnych tytułach już mam wrażenie rasy opowiadaliśmy w radiu TOK FM, ale też będziemy opowiadać się na pewno przy okazji kolejnego rozdania Orłów Radia TOK FM jest patronem medialnym również tej edycji dwudziestej edycji Orłów i teraz na koniec kilka dat 7 lutego poznamy nominowanych do tegorocznych nagród tych kategorii jest 1 9 Anna w każdej kategorii szczelnych troje nominowanych realny 7 marca poznamy laureatów za osiągnięcia życia na 2 6 marca już, że ta uroczysta ceremonia, na której je my również jako radio TOK FM będziemy będziemy rozmawiać ze sceny twórcami jakiś specjalne atrakcje na dwudziestolecie przygotowuje coroczne czy raczej nie daje to chyba tajemnica matka, która trwa już zaczął pracować nad scenariuszem ceremonii, a po jak ci, którzy oglądają i ma obserwują Orły oglądając ceremonię z równą Orły ten jest tradycja, że Maciek co 2 lata, a prowadzi ceremonię raz miał chwilę dłużej, że nie jest nominowany Neil nie wyjechały też ceremonię przy, których 3 kategoriach główna policji drugoplanowa rola męska ukrywał się w kulisach jej aukcyjnych ogłaszał Jangcy nie było na scenie nie walczy w tym roku Maciek ma szansę na nominację tytoniu pacjenta, ale też Szkota nie pytałam, ale już wiele lat temu umówiliśmy się na dwudzieste Orły co przygotuje niebawem znalazł matkę, która na pewno nie będziemy zawiedzeni tym ententy co pokaże nam tego najemcy w ROR w inny Iza Wójcik dyrektor konkursu polskich nagród filmowych Orły była dzisiaj moim gościem bardzo dziękuje jacyś bardzo się na jej do końca stycznia zapraszamy również na pokazy tych filmów nominowanych do techno, które kandydują w kinie Iluzjon w 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA