REKLAMA

Prędkość poza miastem do 80 km/h? Jakie pomysły możemy przenieść z francuskich dróg?

Skołowani
Data emisji:
2018-01-20 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dziś proszę państwa o nowym francuskim planie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego taki plan został przyjęty na początku tego roku na początku stycznia w sumie 18 różnych punktów w tym obniżenie prędkości limitów prędkości na zwykłych takich poza miejskich drogach jedno pasmowych do 80 km / h inne od lipca będzie taki, że ograniczenie prędkości obowiązywać na francuskich tych drogach do lipca 90 Rozwiń » km / h tak jak jest u nas w kraju i nie tylko u nas z kolei 80 km / h jest tez w niektórych krajach jak n p. w Holandii albo w Irlandii Szwajcarii Szwajcaria najbezpieczniejszy kraj w Europie podobno i tam ograniczenie do 80 km / h właśnie na takich drogach z my reszta punktów właśnie dzisiaj w audycji, więc zachęcam do słuchania i komentowania można na profilu skołowany na Facebooku oraz holowanie małpa to próbka sam z kolei wani małpa Stokrotka sami oczywiście nie będę sam no opowiadać o tych punktach państwa i moim gościem Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów oraz członek francuskiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego łączymy się przez Skype, a dzień dobry Oli wieża niedobre Oliwia Opowiedz mi wiedzy, kto wymyślił plan, który zgodnie, z którym o ograniczenie prędkości ma zmaleć do 80 km na francuskich drogach, bo to jak w Polsce się słyszy ograniczać znowu prędkość to niektórzy włosy sobie wyrywają to znaczy są 2 osobne tematy 1 tematem jest jak przygotowaliśmy centrala drogi wewnątrz tego planu, skąd wśród tych 1 8 punktów znalazły się to konkretne zalecenie, żeby obniżyć prędkość jak wytłumaczyć do 80 km / h, czyli przyznał się, że 1 z autorów tego planu zaleceń jest też to jedno Borys w końcu członek francuskiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego w taki, chociaż mnie nie tego zalecenia dotyczącego właśnie obniżenia prędkości, gdyż jest to moja specjalizacja, więc we Francji funkcjonują równolegle 2 instytucje jednak jest instytucją wiodącą, a druga jest organem doradczym jestem członkiem krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego czy, która jest ciałem doradczym, w której zasiadają osoby, które są mianowane przez przez premiera na mocy dekretu tam co jakiś czas jest to co odświeża ani członkowie m. in . są bardzo znane osoby takie jak dodaje prezes międzynarodowej federacji samochodowej rządząc, który kiedyś o szkole był też prezesem są realia startował z mojego klubu osoby są w mojej i wyniosła 8 8 członków dno i my wypracowujemy je mamy 4 komisje i wypracowujemy zalecenia zbieramy się kilka razy w roku sesjach plenarnych co miesiąc mamy każda komisja ma zebranie jest członkiem 2 komisji, więc my przygotowujemy jako tak to typ to ciało doradcze zalecenia w różnych groźnych, że po wielu szkoleń tematach i minister spra w wewnętrznych wypisuje nam tak jakby list dla każdej komisji jak jednak nad takimi tematami chciałby, żeby nasze komisje się zastanawiały się przy czym nasza komisja może też sama sobie dodać tematy, jeżeli prawda członkowie komisji czy z prezydium komisji stwierdził, że jakiś temat jest ważne z punktu widzenia prawda statutowych stoły od tematów, których Black Point w las nas dotyczyć tak to jest, jeżeli chodzi o instytucję doradczą, a druga instytucja wiodąca jest po prostu instytucja międzynarodowa, która żebrze, by nie zajmował się bezpieczeństwem ruchu drogowego jedynie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ale, żeby była dość proste instytucja w Redzie, gdzie po prostu wszystkie ministerstwa, które mają coś wspólnego z bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale po prostu, że tutaj ta instytucja koordynuje działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w stan jest najniższa kara jest pan Emanuel Bach to jest osoba, która jest bardzo obecna w mediach jakikolwiek stanie się wypadek zawsze się wypowiada ją ma mniej więcej 50 współpracowników i tak jest n p. osoba odpowiedzialna za relacje z Ministerstwem Edukacji Narodowej inna za po prostu relacje z Ministerstwa Zdrowia dzięki temu są dokładne statystyki na temat nie tylko zabitych, bo to tak łatwo nie z Ministerstwa Zdrowia, ale na temat realnych wypadkach dużo dużo statystyk i danych na ten temat i cała i oczywiście duży budżet, jeżeli chodzi o po prostu kampanie prawda telewizyjna czy na plakatach po prostu, zalecając lot do zmiany zachowań wystosował do sądu takie 2 ciała jedno ciało, które jest zaczepiona bezpośrednio do premiera i jest międzyresortowe i ciało doradcze, czyli rozumiem za ojca ciało doradcze wypracował cały plan tych 1 8 punktów, a teraz ta instytucja wiodąca przy premierze ma za zadanie wprowadzić w życie nuta założenie, iż roszczeń nie nie do końca zielonego zmieść nie ma, bo to jednak byłoby dziwne, gdyby instytucja doradcza przygotowała plan dla instytucji wykonawcy, ale i tak jedzenie dla decyzja jest trzecia 03 03 . tynk i rośnie w instytucjach tylko to jest ta jest po prostu, bo zebranie, które się zdarza raz na 2 3 lata to jest tak jakbym takie są obrady prawda rady ministrów to weto to jest to są takie jednodniowe obrady na konkretny temat wody przewodnictwem premiera właśnie 9 stycznia miało miejsce, gdzie obrady g premiera 1 1 ministrów na temat bezpieczeństwa poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i oczywiście takie zebranie się wcześniej przygotowywał je im po prostu ta instytucja doradcza z 1 strony przygotowuje swoje zalecenia instytucja wiodąca przygotowuje również swojego jest tak, że jedni przygotowują drudzy tylko je przyjmują po potem reprezentanci poszczególnych ministerstw nad każdym, ale najpier w nad strategią tak jakby pasta tak jak to jest w 3 punktach na 2 strategie wypracowują, a potem znają się, jaką strategię wdrożyć przy pomocy palety pomysłów zarówno ich własnych w poszczególnych ministerstw jak i tych wypracowanych przez instytucję jego są i przez krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego i dopiero z i Pantery po prostu NOSG każdą jej mama ostateczne słowo, które jest ich niektóre z tych pomysłów zostaną wdrożone lub nie dalej na początku grudnia pan premier stwierdził, że pomysł, który już w radach tych nigdy jeszcze nie byłem jej członkiem kilka lat temu stwierdziła, że należałoby obniżyć prędkość 80 km / h to zadeklarował, że sam osobiście i jego jego zdaniem jest takim, że z należytą LKS obniżyć nam w sumie od tego momentu mecz zrobił się straszny szum w mediach od kierowców, którzy po prostu uważali, czyli reprezentantów, którzy uważali, że jest to, że nie poprawi to bezpieczeństwa, ale że za to, że mnóstwo czasu się jeszcze inni kierowcy francuscy to od tych jasne, że lekarze z założenia jest zgodna od tych głosach kierowców, a propos właśnie obniżenia do 80 km to porozmawiam następnych częściach mówić o 3 punktach strategicznych strategii nowo przyjętego tego planu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego co to za 3 punkty strategii jedno 3 punkty dostaną jedno głos, żeby zmobilizować wszystkich uczestników tak jakby bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli zarówno zarówno władze lokalne władze centralne stowarzyszenia pracodawców po prostu to jest tak to co dotąd tak zmobilizować całe społeczeństwo wokół poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w głąb taka pierwsza oś druga to, bo chronić po prostu potencjalne ofiary wypadków, a trzecie to było wykorzystanie nowych technologii na rzecz poprawy na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i te zostały przyjęte i w ramach tego planu powstały dodatkowe punkty, które mają pomóc osiągnąć te strategiczne cele 3 tak kończy z celem ostatecznym jest obniżenie ilości zabitych, bo do 2 tysięcy poniżej 2 tysięcy do 2000 dwudziestego roku co będzie bardzo ciężko osiągnąć stąd aż tak radykalne działania jak właśnie m. in. obniżenie tej idei tej prędkości z re i musimy powiedzieć na koniec tej części naszej rozmowy, że ten nowy plan powstał m. in. też, dlatego że w poprzednich latach zauważono podwyższanie się tej liczby osób zabitych na francuskich drogach niestety w pewnym momencie coś przestało działać, że był spadek to znaczy jest ogólnie Europejska tendencja, że przestają spadać VLT cechuje też m. in. związane nie ukrywajmy tego po prostu z wykorzystywaniem telefonów komórkowych przez osoby prowadzące pojazdy to jest 1 rzecz, a druga rzecz jest starzenie się społeczeństw francuskiego, ale też innych europejskich i te 2 czynniki powiązane powodują, że pierwsza ofiara wypadku jak już dojdzie do wypadku niestety, jeżeli jest tak szaro zwiększa prawdopodobieństwo, że ten wypadek będzie miał poważne skutki zdrowotne z pięściarzem ta druga rzecz na to oczywiście, jeżeli piszemy SMS -a jadąc no samochodem czy nowa opowiada możesz zmierza kogo dojdą do Boga jest jasna Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów członek francuskiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego na skróty informacji Radia TOK FM przed nami po nim wrócimy i omówimy dokładniej to 1 8 założeń nowego francuskiego planu na poprawę bezpieczeństwa na drogach druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną przez Skype, a dalej Olivier Schneider prezes francuskiej federacji użytkowników rowerów oraz członek francuskiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego rozmawiamy o nowym planie francuskich władz na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego 1 8 punktów tak jak powiedzieliśmy w pierwszej części plan przyjęty na początku tego roku Oliwia za pozwoli, że ja szybko przeczytam te 1 8 punktów i potem zaraz przejdziemy do omawiania na poszczególnych założeń pierwsze to jest zaangażowanie wszystkich w bezpieczeństwo ruchu drogowego o tym, też mówili, że to jest jedyną z takich podstawowych założeń całego na całego planu 2 to uświadomienie nowym kierowcom ich odpowiedzialności i 3 nagradzanie dobrych wzorowych zachowań to jest bardzo ciekawy pkt 4 poprawić opiekę nad rannymi w wypadkach drogowych 5 obniżenie prędkości do 80 km / h poza miastem to ten punkt, o którym też wspominaliśmy szczęście wypracuje wprowadzić dynamiczna ograniczenia prędkości to łączy się poniekąd z ograniczeniem do 80 km / h 7 publikować Mate radarów z fotoradarów 8 dla osób, które straciły prawo jazdy za prędkość pozwolić na prowadzenie samochodu z automatycznym tempomatem uniemożliwiającym przekraczanie prędkości tych dozwolonych jak rozumiem dziewiąty punkt chronić pieszych i tutaj z 6 podpunktów na pkt 10 uczyć jazdy na rozwój węże w szkołach oraz dorosłych kupujących wynajmujących rowery no 1 1 osoby raz przyłapana najeździe po alkoholu muszą na własny koszt zainstalować system warunkujące ne zapalanie samochodu czyta Alco blokery 1 2 punktów walka tak tak tak dokładnie 1 2 punktów walka ze z głosowaniem kontroli policyjnych w aplikacjach mobilnych to dość popularne zjawisko w Polsce, że aplikacja mobilna o informują kierowców o tym gdzie stoi patrol policji, więc we Francji jak widzę też się to dzieje, choć z tego co wiem we Francji jest to nielegalne używanie takich aplikacji podczas zjazdu delegatów nielegalne noc w Polsce jest legalna czternasty punkt konfiskata na 1 3 walka z używaniem telefonów za kierownicą to też bardzo ważna sprawa 1 4 konfiskata samochodu przy poważnych wykroczeniach w bezpieczeństwie w ruchu drogowym 1 5 poprawa bezpieczeństwa motocyklistów i tu 4 podpkt 16 punkt baza danych z historią napraw samochodów to coś co u nas w Polsce też się zaczyna pojawiać siedemnasty szkolenie dla recydywistów i 1 8 ostatni punkt i działania na rzecz innowacji i myślę, że zaczniemy od tego punktu o, którym najgłośniej również u nas w Polsce było od pkt 5, czyli obniżenia prędkości do 80 km / h poza obszarem zabudowanym i musimy wytłumaczyć, jakie drogi chodzi, bo te ograniczenia prędkości w zależności od tego od kategorii dróg to są różne tak jak w Polsce taki we Francji, więc na, których drogach to ograniczenie prędkości będzie obniżona tak i 1 zdaniem to tam, gdzie wcześniej tam, gdzie dzisiaj jest 9 0, czyli poza obszarem zabudowanym i tam, gdzie nie ma separatora w Ostródzie to nie jest droga dwujezdniowa tego, gdzie po prostu między między kierunkami nie ma nie ma separatora, czyli takie po prostu najnormalniej się drogi poza miastem no i na ich decyzja właśnie była taka czy to jak stopniowo aż 3 po prostu na wszystkich drogach ubolewa pan jest 1 000 000 km dróg w tym 400  000 właśnie takiego typu budżet na razie 90 km / h i pan premier właśnie podjął na początku grudnia decyzję, żeby właśnie objąć całość całość też z punktu widzenia, żeby po prostu oddać ważny komunikat do tego, iż należy zdjąć nogę z gazu zaczynam o tym, mówić o przedniej części, dlatego że presja była tak mocna, że tak rada bezpieczeństwa ruchu drogowego ta Międzyresortowa Damian się odbyć 18 stycznia lot pod wpływem tego jak dużo banków nadal temat musiał zostać przyspieszona i odbyła się ostatecznie 9 stycznia, ale i tak nie jest także był jakiś konsensus i wszyscy kierowcy się cieszyli, że będzie takie obniżenie to była odważna decyzja polityczna, ale po prostu do pana premiera w dobrze, ale rozumiem, że jednak wynieść działacze we Francji trop po omacku inni ktoś po prostu nie wymyślił sobie, że 80 km / h to jest to tylko to było wypracowane na podstawie jakiś odpowiednich danych oraz to co mówiłem w pierwszej części chociażby, że n p . w niektórych krajach w Europie już takie ograniczenia istnieją oczywiście znaczy to jedno z podstawowych danych o bezpieczeństwo ruchu drogowego jest są wszystkie dane na temat prawa o długości hamowania i na jak Mats tego poziomu energii kinetycznej rośnie rondo z kwadratem prędkości obie też o lasach zresztą są powiązane i stąd wynika, że wypracowano takie zależności, jakby obniży się prędkości miarodajne, czyli średnie prędkości obserwowaną kierowców o 1 % to liczba rannych i ofiar śmiertelnych spada aż o 4 jego czymś po prostu im wolniej i się poruszają samochody tym mniej jest wypadków i tym mniej, ale są poważne w Spodkach to jest bardzo wiele różnych czynników wina rozkłada zarówno to, że jest lepsza widoczne, że krótsza trasa hamowania już dojdzie do wypadku to mniejsza energia kinetyczna Mainz należy znaleźć po prostu odpowiedni kompromis pomiędzy tym, że jednak należy się jak najszybciej przemieścić prawda z punktu ADO punktu Bea z drugiej strony przy akceptowalnym ryzyku wypadku tutaj przesłanie pana premiera 9 stycznia było 3 minut dziennie dla 1 życia, czyli średnio każdy z uczestników ruchu mógłby na tym stracić 3 minuty dziennie, a powinno to już w pierwszym roku funkcjonowania, aby uratować ponad 3 5 0 istnień ludzkich, czyli no przekonywał pan premier, że warto spuścić nogę z gazu i stracić 3 minuty wiedzą, że codziennie średnio 1 osobę to uratuje prowadziliśmy takie badanie na 2 odcinkach wręcz, o które razem nie miał nawet 100 km, więc wytyka nam, że to badanie nie jest miarodajny, ale obniżyliśmy jakość 8 0 i oczywiście za krótko był były badane odcinki, żeby zbadać czy istotnie spadły wypadki, nawet jeżeli akurat składa się także nie było tam żadnego wypadku, ale przede wszystkim nie chodziło oto o sprawdzenie czy zabawki będą nieliczne, bo to chciałbym bardzo długo na dużej ilości danych sprawdzać, bo na szczęście wypadki jednak zdarzają się rzadko, więc byłaby potrzebna większa próba to co się udało sprawdzić to, że prędkość miarodajna spadają, czyli że, jeżeli wprowadzamy ograniczenia w 8 0 do prędkości miarodajny rozpadają się, że to jest ważny temat w Polsce w Solinie niekoniecznie i ile jest napisane na znak ale jakie są prędkości miarodajny wtedy, kiedy nie spodziewamy się kontroli policyjnych, tudzież jesteśmy przekonani, że w policyjnej kontroli nie ma, z jaką prędkością jedziemy tak naprawdę mam taką nazwą w Polsce były tak można i że jest napisana 80 zlote ktoś pojedzie jest to akt było napisane 9 0 i hobbysta 10 o dążeniu do piłki miałem sieci, by zapytać jak to jest zbadane we Francji czy ogólną taką zasadą nie spisano, ale jednak tak jak jest w Polsce, że to 10 km / h przekroczyć to można je też nic nie dzieje w Polsce jest to nawet 20 km / h z należy dobrze nie wracajmy we Francji pozwala ją sobie kierowcy na takie właśnie niezbyt dobre zachowania względem tego przepisów, jakie obowiązują oczywiście we Francji, więc tak jak mówisz było we Francji tak, bo o końca lat dziewięćdziesiątych w Czechach pamiętam jak ktoś nie pytał ile we Francji wolno jeździć tak mówiono także na autostradzie 1 3 0 tolerowanie 1 40 to była taka niepisana reguła potem, a i kiedyś, kiedy minister spra w wewnętrznych stał się Nikolasa okazji wprowadzono sieć fotoradarów i jedno fotoradar i ma margines 5 % 0 5 km / h innymi słowy, jeżeli jest to 30 km / h jedziemy 1 3 6 już dostajemy mandat wygląda, więc cnoty i tolerancji już niema za tą mandat, jeżeli przekroczymy niż 10 jest niski tracimy tylko 1 punkt i ten mandat jest stosunkowo niski bo, choć auto może być właśnie nimi nie stracił brata prawa jazdy, bo kilka razy się zagapił oczywiście mandat musi być, żeby przypomnieć, że popełnił pan czy pani mały błąd, ale jednak błąd, gdyby każdy z państwa taki błąd popełniał no to summa summarum byłoby więcej wypadków, ale jednak jest na nie tyle tolerancja to jest to jest takie pierwsze jakby normalnie nie jest to bardzo ostro karane przekroczenia norm o 10 jest powyżej 10 te są dużo dużo poważniejsze konsekwencje przy czym to coś zawsze wypadki tak samo jak wypadki lotnicze zawsze jest tak, że przyczyną jest kilka, a że 1 z przyczyn jest może główna, ale że obecnie przystosowanie prędkości do warunków, a być może mentalnie być może używanie telefonu z i tutaj taką ważną rzeczą jest ich w tych i 18 punktach jest to, że jeżeli używamy telefonu to nam dalej grozi to co poza mocą wcześniejszej 4 punkty karne z 3 5 mandatu, ale jeżeli głównym wcześnie n p. przekraczamy prędkość n p . nie ustępujemy pierwszeństwa pieszemu n p. kłamię jakiś przepis, a równocześnie używamy telefonu, jeżeli te 2 rzeczy występują równocześnie to wtedy tak jestem dużo dotkliwsze jeszcze niema przepisów wykonawczych, więc nie ma mieć dokładnie, ale właśnie chodzi tu o podkreślenie, że właśnie do tych wypadków dochodzi właśnie wtedy, kiedy i rozmawiam przez telefon bez użycia zestawu głośnomówiącego oczywiście używanie zestawów jest we Francji legalne nielegalne trzymanie telefonu w rynku, jeżeli równocześnie przekraczamy prędkość przejeżdżam przez Paulinie i t d. od dosta w jesteśmy naprawdę bardzo niebezpieczne inna z takimi właśnie tego typu kierowców trzeba prawda oba zjazdy Niemcy chcą zmienić ich postępowanie to wracając do tego punktu obniżenia prędkości do 80 km / h to te pręty parlamentu halo tak, ale halo to coś nam przerwało SM niestety mam na chodzie jest się za chwilę połączymy damy radę damy radę proszę państwa, a w tzw. międzyczasie jeszcze raz od tych punktach, które szczególnie nie zainteresował, bo jak słusznie na profilu skołowany na Facebooku 1 z naszych słuchaczy zauważa to podejście do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest kompleksowe i nie ogranicza się tylko i wyłącznie do obniżenia tych limitów prędkości 80 km pan Krzysztof zresztą to zauważył słusznie tak tak tak proszę państwa to jest, ponieważ poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego musi zawsze odbywać się kompleksowo i pojedyncze działania przynoszą bardzo mało albo ich wcale z u mnie, więc to myślenie takie szerokie jest jak najbardziej nie jak najbardziej wskazane jest dosyć ciekawym rozwiązaniem i raczej mało spotykanym szczególnie nam w polskich drogach jest nagradzanie za dobre wzorowe zachowanie, czyli pokazywanie, że nie tylko mamy kij alei marchewkę no co jest ciekawym pewnym rozwiązaniem w Polsce też mówiono to Zrzeszenia kierowców mówił o tym, żeby wprowadzać dodatkowe chociażby punkty nie karne czyli, jeżeli przez rok jeździmy ne bez wykroczeń nie dostajemy mandatów nie zostajemy zatrzymani przez policję to jakaś tam pula punktów dodatkowo trafią na konto takiego kierowcy to dosyć kontrowersyjne było zachęcające do chociażby handlowania tymi punktami karnymi takie głosy się na pojawiały jest również punkt o ochronie pieszych, bo to też bardzo bardzo istotna rzecz szczególnie ważna właśnie dla ich Oliviera, na które jest państwo i moim gościem ponownie połączyliśmy się słyszy mieszali wieża w Jasiu słuszna, bo rozgrywany jest tak bardzo dobrze bardzo dobrze coś z willową się nam przerwało dobrze to tak jak powiedziałem wracający, zamykając już ten punkt, bo wiele innych ważnych myślę, że nie zdążymy wszystkich omówić dzisiejszej audycji, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy rozmawiali w następnych obniżenie prędkości 80 km / h nawet te limity będą obowiązywać od lipca, a moje pytanie brzmi czy francuski rząd dał sobie jakiś okres takiego próbnego chociażby na sprawdzenie czy to ograniczenie prędkości faktycznie przyniesie pożądane skutki, gdyby nie przyniosło to czy wycofać się z tego założenia czy to, że będziemy obserwować jak ewoluuje nie tylko całkowita liczba ofiar wypadków, ale również na tych 40  000 km objętych tym modniejsze jest ewidentna i będzie raport na ten temat po 2 latach to, o czym jakie będą tego skutki nowego będzie ciężko powiedzieć jak się okaże, że bardzo spadły toczą obniżył do 70 tak oczywiście mógł, żartując czy odwrotnie po niej podniesiemy z powrotem notesie już okaże za 2 lata w zależności od wyniku, ale w każdym razie bardzo ważne jest to, żeby obserwować konsekwencje, czyli nie tylko patrzeć statystycznie tylko naprawdę każdy z wypadków analizować i potem prawda jego koszty dalej sprawdzać się nowi ilu i nasz wkład w dal, gdyby nie spadła istotnie ilość wypadków to zobaczycie wśród czynników prawda nie rzadziej pojawia się prędkość no bo prawo każdy wypadek jest osobnym zdarzeniem może się zdarzyć n p. także, że są inne inne czynniki jasne to do tych czynników, bo jeszcze jedno pytanie to po skuciu informacji Olivier Schneider prezes francuskiej federacji użytkowników rowerów członek francuskiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego skrót informacji wracamy po nim trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skypea Olivier Schneider prezes francuskiej federacji użytkowników rowerów członek francuskiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego rozmawiamy o nowym planie francuskiego rządu na poprawę bezpieczeństwa drogowego i ten pkt 5 obniżenie prędkości to już ostatnie pytanie obiecuje i przechodzimy do następnych, a czy w związku z tym obniżeniem limitów do 80 km / h pójdą jakieś zmiany w infrastrukturze tych dróg właśnie poza obszarami zabudowanymi jak chociażby zwężanie jezdni wprowadzanie schowania drogi w SP i t d. i tak one dalej znane infrastrukturalne na podejście do zmian takich, które mają sprawić, że będą ludzie jeździć zgodnie z ograniczeniem prędkości mniej Oli wieża to znaczy na pewno nie sposób natychmiastowy no no 40  000 km dróg, które to obejmuje będą obserwowane w Ostródzie to prędkość jest i jest przestrzegana tylko, dlatego że miniemy znak i Anki agencje a gdzie będzie bardzo potrzebne takie zabiegi inżynieryjne, o których wspominał myślę o tym, będą będzie to wdrażano przy czym będą gadali, ale nie tak jak taki klasyczny jak na razie stoi słupek i mostów sprawdza ile w danym momencie jedziemy tylko, że bank i radary odcinkowe 1 kamera odczytuje naszą rejestrację punktu w punkcie, a kilka kilometrów dalej druga kamera odczytuje to samo rejestracje no znamy odległość między punktami mają wliczone jest średnia prędkość na nim mandat dostajemy, jeżeli po wychodzi średnio o grze 8 2 i pozwala na to, że no nie dochodzi do takiego fenomenu, że po prostu ktoś hamuje tuż przed radarami i baterie już, śmiejąc się przyspieszać tego po prostu niszczy, a odwrotnie można też niem przez jakiś traktor nie da się, że Żaka w tym miejscu raz nas prawda sfotografuje radach tylko chodziło o średnią prędkość przy czym ważne jest, żeby powiedzieć, że obniżenie prędkości spowoduje spadek zużycia paliwa oraz również spadek w związku z tym przychodu z akcyzy i ten ten spadek zrekompensuje spodziewane wpływy z radarów czy IT nie jest tak jak w wielu kierowców myśli, że to jest po prostu łatanie dziur w budżecie o dodatkowy dodatkowy podatek na kierowcach, a dodatkowo, o ile pan premier mówi o 3 minutach dziennie tak naprawdę to może będzie mniej wypadków powoduje to, że kierowcy rzadziej będą Stali w korkach spowodowanych konsekwencjami wypadku, czyli de facto, owszem, codziennie będzie 2 3 minuty dłużej niż niż wcześniej niż te dni, które prawda nie było wypadku, ale mniej razy w roku nam się zdarzy będziemy Stali w korku spowodowanym wypadkiem, czyli de facto trochę dłużej, ale regularnie, więc summa summarum odnajdujemy się w tym los francuski rząd obliczył, że dla średniego i kierowcy to będzie oszczędność na paliwie 1 20 EUR rocznie więc, chociaż byśmy 2 × ten niski mandat ten do 10 km / h zapłaci też tak summa summarum bilans wyjdzie na, ale to jest bardzo ciekawe, więc francuski rząd przewiduje to, że na początku przynajmniej w tej dwuletniej początkowej fazie ludzie nie będą stosować do tych ograniczeń prędkości, a przez to te fotoradary częściej będą wyłapywać chociażby tych właśnie przekraczających prędkość minimalną do 10 km / h, więc nasz kraj nie ludźmi mnie ludzie nie będą tylko miejmy nadzieję, że i pół procent co w nim osób przyjeżdżających przed radarem no to celem nie jest, żeby Ziobry pół procent ludzi dostało mandat celem jest, żeby to praca ludzi przestrzega prędkości, ale na początku rzeczywiście być może się zdarzyć, że część osób jeszcze nie będzie, ale z 1 0 celem radarów jest obniżenie prędkości miarodajnych, a nie wpływy budżetu na 2 miejmy nadzieję, bo w Polsce to by było już wielka tchórza właśnie na te fotoradary, bo od razu by właśnie kasa na Diana była dla państwa przechodzili my to przechodziliśmy to już czynne jest w Polsce, a jeszcze 1 rzecz czy społeczeństwo francuskie będzie poinformowany w odpowiedni sposób chociażby przez właśnie kampanię, że takie limity zostają wprowadzone tak inni nie znaczy kampanie nie będą mówiły tylko i wyłącznie do staramy się działać w sposób kompleksowy i Anię nie będzie tego wyłącznie na temat PL, że trzeba obniżyć rentę kampania będzie na temat tego co ludzie na początku, czyli tego, że potrzebne jest mobilizacja wszystkich i że wśród tych rzeczy jest też ważna tam pkt 9, czyli przez większą szacunek do pieszych mój dziesiąty przed ich do motocyklistów, a nawet w ramach nauki na prawo jazdy więcej po prostu tego jak użytkowników niechronionych prawda uchronić, więc będzie kampania ogólne na temat wszystkich 1 8 punktów, a nie tylko włącznie, pamiętając 1 lipca 80, bo robota to zabrzmiało celem jasne chodzi o taki, że każdy jest odpowiedzialny za to codziennie, starając się, że dzięki temu za kilka lat prawie nie będzie ofiarę nad oby tak było to jeszcze domykają temat prędkości wprowadzenie tych dynamicznych ograniczeń prędkości, o co tutaj chodzi to rozumiem, że w zależności od warunków pogodowych będą różne od świąt korków w Niemczech to już jest popularny Jerzyk z SLD lub konto to widział, że na spadek jest diaspora, gdzie na tych autostradach tam żona są bliżej miast są korki no to zanim dojedziemy do tych garnków po prostu jest już dynamicznie są takie znaki, które są takiego zjeść Paula podobnych jak na zdjęciu prawda na pewno jest połowa light opowiadającym o audycję, czyli jest dynamicznie wyświetlana prędkość i po prostu dzięki temu można zmniejszyć zarówno można jest też jest też kwestia myślę, że w Polsce też o tym, mówiono, że we Francji się obniża prędkość też, kiedy jest problem ze smogiem tak no i w tej chwili mobilizuje to wielu policjantów, bo nie muszą stać na boku drogi sprawdzać, bo nową tablicę co prawda z z blachy no to tam trudno jest napisać, że jeżeli tego dnia jest 1 0 20 km / h wolniej, więc dynamiczne prędkości pozwolą po prostu informować nawet, informując czy bez względu na smog czy ze względu na korek, ale o tym, że jest zmiana ograniczenia and IT jest dynamiczna ograniczenia prędkości będą na trasach tych podwyższonym standardzie przy autostradach drogach szybkiego ruchu czy na wszystkich drogach niezależnie od kategorii Best jest to jest kosztowny system, ale na nudę nie będzie zarząd tej kategorii w zależności od tego jak często jest potrzebna, by go dalej dynamiczne zarządzanie tym HOKEJ dobra to te 2 punkty te szczególnie istotne dla mas tutaj siedzących, czyli ochrona pieszych oraz uczeni jazdy na rowerze w szkołach po z tego z naszych różnych rozmów z nim nie pierwszy raz rozmawiamy to wywnioskowałem, że są we Francji całkiem niezły jestem system edukacji dzieci w szkołach również na rowerzystów tych najmłodszych, a tu jednak potrzebne są jakieś zmiany co to za zmianę to znaczy tutaj nowa hala jest system tak jak do niedawna był w Polsce czy jest podstawówka gimnazjum i jako cel teraz określano, żeby po prostu ktoś umie jeździć na rowerze zostało zaliczone do podstawowych praw do samego trzonu wiedzy tak jak umieć czytać pisać pływać we Francji wszystkie dzieci uczą się pływać nie wychodzą oraz gaz w ogóle pływalnie tylko w każde dziecko chodzi chodzi do gimnazjum już umiejąc pływać dzięki czemu liczba osób ginących przez utonięcie radykalnie spadła teraz nie chodzi o to, żeby była tylko, żeby pan policjant siedzieli po to, właśnie, jakie są znaki i wywoławczy, jakiego jest niebezpieczny jeździć na rowerze chodzi o to, żeby każde dziecko było w stanie, zanim pójdzie do gimnazjum jeździć samą w warunkach miejskich, czyli ta będzie dwuletni cykl przez 2 ostatnie lata podstawówki i chodzi o to nam na początku badamy poziom prawdą, bo niektórzy już umieją jeździć goście z rodzicami dołączyli inni gorzej no i po prostu chodzi o to, że najpierw dołączyć tych, którzy co prawda nie umieją dobrze dziś na rowerze technicznie potem będzie nauka dotycząca nie tylko znaków, ale ogólnie zachowanie, bo przepisy ruchu drogowego mówią tylko co jest, a co wolno, czego nie wolno, a dodatkowo w stosie powinna tak nie jest nie może być zapisane w przepisach jest takie, jakie są one Will rock rock rowerzysty na etatach będą wycieczki poza miasto, żeby jednak jeździć w warunkach już takich łatwiejszych niż w mieście, ale jednak chronieni nie w kółko na boisku szkolnym no i na samym końcu jednak to, żeby każdy każdy uczeń potrafi jeździć też w warunkach miejskich i też sam, czyli umiał po prostu obsłużyć Mapei sprawdzić, którędy ma jechać no oraz podejmować decyzje odpowiednio do właśnie tych warunków na drodze dokładniej i celem cel cel jest z sali 1 jest taki, żeby walczyć z brakiem aktywności fizycznej młodzieży, bo myślę, że ich w Polsce we Francji to dramat i to powoduje bardzo liczne choroby kojarzymy od razu ze z otyłością, ale tak naprawdę są też konsekwencje jeśli chodzi o o cukrzycy jeśli chodzi o nawet występowanie raka i nawet z depresji czy innych chorób, którym prawda psychicznych brak tej aktywności fizycznej bardzo ważne w tych wszystkich jest to tylko 1 z rzeczy jest chodzi o to, żeby po prostu młodzież miała więcej miała też te światowa organizacja zdrowia dla dorosłych zaleca pół godziny dziennie, ale już dla dzieci 6 0 minut dziennie aktywności fizycznej jest zapisać się nauki zajęcia pozalekcyjne jest bardzo dobrze, ale jeżeli dziecko może iść pieszo lub jechać rowerem do szkoły czy gimnazjum to ma już dużą część tych 1 0 minut zapewnioną dodatkową w Paryżu będą igrzyska olimpijskie w czasie w 2 20 04. roku umarł i Francja względem MKOl Luo po prostu podjęła szereg postanowień jedno z nich jest, żeby udziału w rowerach w całej Francji został pomnożony przez 3 kraje z SLD, więc ciężko powiedzieć, ale około 3 4 % to zależy los w miastach Strasburg czy Grenoble, gdzie z 15 i są obszary miejskie wiejskie, gdzie to jest pół procent, więc to pośrednio bardzo różnie wychodzi ale, ale Allen szef NBP z 2 3 % względem MKOl Francja się zobowiązała, żeby dojść już teraz, bo został już lampy o 6 lat do 9 % i dlatego to 1 z odpowiedzialnych za wdrożenie tego tego właśnie pkt 10 z tej z tej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ministerstwo sportu zresztą bardzo tanio pani minister jest bardzo zaangażowane w to, że mimo, że w była raczej na olimpiadzie miała złote medale z 3 nie jest realne, ale rozmawiałem z nią do Stratford to sport niech TOK FM o z plaż jest po dnie morskim pani minister jest bardzo zaangażowana w sport jako lekarstwo i Jason tekstu korzystałem z panią minister zdrowia z AIDS co powiedzą, kto będzie szkolić najmłodszych właśnie z tej jazdy, bo rozumiem, że nauczyciele jacy się w będą też szkolenia dla nauczycieli, żeby oni wiedzieli jak to robić poprawnie dobrze i bezpiecznie dla dzieci czy jednak będzie zajmować się tym jakaś oddzielna grupa chociażby aktywistów jest tak aktywiści nie są w stanie przeszkolić całego 1 pokolenia wnuczka ma federacja ma 300 stowarzyszeń i 6 00 0 członków nie może 30  00 0 członków przeszkolić całego pokolenia Francuzek i Francuzów, więc wymyślono to w sposób następujący przeszkolenie zostaną nauczyciele przez tą właśnie na z Noble Stowarzyszenie rowerzystów oraz bez zmian jest taka nowa forma, bo we Francji nie ma już służby wojskowej jest taka, by służba cywilna i część tych osób, które prowadzą służby cywilnej są wśród nich zadaniem będzie właśnie to nie, żeby prowadzić taką pogodę tak odpowiedzialne za dzieci jest dosyć trudne, ale będą pomagać po prostu no bo jak jest taka grupa taka klasa Lotto, ale bliżej było kilku dorosłych jak dana z tą grupą no i trzecia rzecz podobnie jest ich i we Francji jak i nie chodzi na pływalni giełda, że rodzice na zasadzie wolontariatu dwóch-trzech rodziców nakaz zostanie przeszkolonych, ale też, żeby brali udział w tym na Boga 1 z celów w celi jest, żeby po prostu też to, że dzieci będą miał jeździć na rowerze wpłynęło na rodziców zarówno dla rodziców, jeżeli chodzi o ich zachowanie, kiedy prowadzę samochód, bo dzieci powiedzą zwróć uwagę na to mamo przepisy teraz stanowią, że z takim mrozie zachowuje się tak ani inaczej, a dodatkowo, żeby też zachęcić rodziców do jazdy na rowerze oraz ewentualnie do odwożenia dzieci gra na drogę do szkoły czy do gimnazjum, więc tutaj zaangażowanie również rodziców, a nie tylko o zdanie się, że wyśle dzieci do szkoły i one wrócą będą miał jeździć na rowerze, ale też jest tutaj bardzo ważne nasza federacja wypracowała podstawę programową Enej w tej chwili będziemy szkolić szkolących, czyli będziemy starali się osoby będą szkolić nauczycieli i szkolić osoby są Izby cywilnej i chodzić z 4 i kiedy ma być ten plan wejścia w życie w sensie, że do do kiedy nauczyciele mają zostać przeszkoleni i zacząć już planowo zgodnie z nowymi wytycznymi je uczyć najmłodszych pilotażowo o od września 2 0 17 do końca kadencji pana prezydenta Chile dotrze się bez tego drugiego powinna odbyć już całkowicie w całej Francji, czyli łącznie z kryteriami z morskimi sprowadzonych i na tyle pozwolił nam czas dzisiejszej audycji omówienia, ale obiecuje, że powrócimy do tego planu myślę, że w przyszłym tygodniu nawet, bo bardzo ciekawe punkty są Olivier Schneider prezes francuskiej federacji użytkowników rowerów członek francuskiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego bardzo się o liderze dziękuję za dzisiejszą audycję ma nadzieję służenia w przyszłym tygodniu ja również dziękuję Krzysztof Woźniak do usłyszenia za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska wierzę w wierze ja zapraszam 12 2 0 zmotoryzowani Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array