REKLAMA

Garbus miał kilku konstruktorów

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-01-20 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:29 min.
Udostępnij:

Garbus, buba, chrząszcz, KDF, żuk, jajeczko, biedronka - to wszystko nazwy jednego samochodu - najsłynniejszego Volkswagena w historii. Dlaczego akurat w Polsce na to auto mówimy "garbus"? Rozwiń »

Czy faktycznie twórcą garbusa jest Ferdynand Porsche? W jaki sposób tak naprawdę powstał samochód Volkswagena dla mas, jaki wymarzył sobie Adolf Hitler, by zmotoryzować naród? Dlaczego pierwszy wyprodukowany garbus miał nadany numer... 7?

Wszelkie mity i przekłamania związane z tym pojazdem wyjaśnia Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki w rozmowie z Krzysztofem Woźniakiem. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, Zmotoryzowani, oczywiście Jerzy Lemański, Narodowe muzeum techniki, dzień dobry panu, dzień dobry państwu. Tak jak obiecywaliśmy w poprzednim odcinku, no bo trochę powiedzieliśmy, trochę nie. To jest historia tego auta, które rzekomo zmotoryzowało Niemców? Zmotoryzowało, tylko nie wtedy kiedy miało zmotoryzować. Jak zwykle diabeł tkwi szczegółach. No, ale zanim powiemy w ogóle o technice tego samochodu, garbusa i dlaczego to garbus. Mnie dalej zastanawia, kto tutaj u nas w Polsce i w ogóle nazwał ten samochód garbusem i w ogóle pierwotnie jaka była nazwa. Rozwiń »
Pan mówi o tej nazwie, którą nadał Hitler w ogóle, a i Hitler, a nie posiada, a może, która jest tak no Hitler Hitler no widzi pan telewizor czy do pana, ale dobrze, więc najpierw no bo VW garbusa to volkswagen niewątpliwe, ale z inną fryzurę z organami

Natomiast jest natomiast chyba ja nie cieszyć jakimkolwiek innym języku na ten model volkswagena mówi się garbu nowa nieprawdą nowszą prawda nikt także toto to jest tak trochę dziwnie nie wiem, dlaczego w Polsce akurat jest garbusa, ale bez mówiono ogra garbus na Warszawę, w którym te pierwsze tak wszystko co tak jest Okrąglak tak za rok rozwiane na to, że prowadzi mówi się Bubak dlatego po 2 1 na Kubie jajeczko w, a we Francji Biedronka.

To ja mam propozycję dla naszych słuchaczy, jeżeli ktoś z państwa wie, dlaczego garbus w Polsce ogarnął ich aktywność debata, ale może ktoś jeszcze jakiś albo znalazłem 1 rzecz, ale to powiem może w przyszłości, a oderwaną nogę z innego konta w końcu książki czytają

Ja wiem o tym w Belgii dziewiąta chyba was powiedział, ale to i tak ironicznie tak nazwali oni 3 8 roku jak artykuł był w dal New York Timesie o motoryzacji niemieckiej, a jeżeli ironicznie o nazistowskich zamiarach zmotoryzowani z pamiętajmy, że wtedy Niemcy były krajem no bo w można pojeździć oczywiście w Poznaniu z polską był zmotoryzowany, ale tak naprawdę poznańscy Stanami Zjednoczonymi Niemcy i nie były zmotoryzowanego w stanach Zjednoczonych i 1 samochód tak naprawdę tylko rysunki dywidendową ilu was do władzy prawda 30 03 . roku w tym czasie w stanach Zjednoczonych 1 samochód przypadał na 2 osoby nawet tam trochę więcej, bo to mój list z lat 5 4 zawodna 10 0 na 1 10 0 osób natomiast w Niemczech przypadało to zupełnie inaczej, bo 2 samochody przypadały na 100 osób 

No to już zupełnie innego o to poproszą Niemcy i jeździmy rowerami i motocykla rośnie byle jak i ponieważ Niemcy mieli plan zmotoryzowani Fiedler obiecał już bezpośrednio po dojściu do władz o bardzo szybko odpowiedział w Soczi Rosja jest przecież tak dobrze jest do zeszłego roku, więc i Ameryka i opatrzyli aktora z przymrużeniem oka uważali, że skoro oni Amerykanie potrzebowali na to 15 lat to Niemcy będą potrzebowali przynajmniej 2 × tyle, bo uważali, że Amerykanie wszystko robią najlepszą reklamą

To wracamy do początku no bo wiadomo, że samochód to ktoś wyprodukować musi wiadomo, że garbus to volkswageny to fabryka zresztą na początku też inną nazwę troszeczkę miała, a założycielem tej fabryki to był Ferdynand Porsche, ale co to za osobę nie opłaca się kompletnie ja zresztą dobrze powiem sobie o Ferdynandzie Porsche z tym, że powiem też po paru innych nazwiskach, bo program targów to nie tylko poszedł nie tylko hitem, bo wszyscy kojarzą się ich gra nie to nie jest prawda

Aczkolwiek rzeczywiście poruszono bardzo dużo wspólnego z volkswagenem, chociaż błędem byłoby kojarzyć go tylko ich łącznie z tą marką bądź tylko łodzie z marką samochodu Porsche jako takiego, który powstał tak notabene i dużo dużo później już po śmierci Ferdynanda w 2 za życia Ferdynanda też, ale innego syna, bo syn trafione internat 

Porsche był człowiekiem, który na początku fascynował się wbrew pozorom to z nich samochodami silnikami spalinowym i bardziej interesowały silniki elektryczny dach pamiętajmy o tym, że Porsche był z tej generacji ludzi do 8 urodzin zdaje się w 1 80 0 siedemdziesiątym piątym roku, a on był jeszcze z tej generacji ludzi, która w momencie, kiedy wchodziła w świat dorosłych, kiedy zaczynała konsul w przypadku inżynierów i rozpowszechnili nie był inżynierem i nie ukończył studiów, ale w przypadku osób rok nie widziano wtedy jeszcze, jaki samochód będzie brylował lekki samochód zawojuje świat wtedy, że tak lub odmówili źle z pomocą pań w stawie parowe elektryczne i spaliny znali od lat chorobowy z 1 90 8 2 5 lat wtedy prawda on już był zdolny uwolniono konstruktorem, ale wcale nie miał sprecyzowanych planów za dobę i silnik spalinowy

Ja myślę, że na dzisiejsze czasy to możemy powiedzieć, że był wizjonerem skoro chciał elektryczne samochody w ramach zajdzie taka wizjonerem żon jako pierwszy na świecie robi samochody zaprojektował samochód hybrydowy oblał w dna, więc to jest to rzeczywiście Polska znana orzekł, że silnik spalinowy ma spędzał w Republice mostu obwodnicy, która z kolei napędzała cały samochód ze stomią bardzo dużo różnych ciekawych rozwiązań jako 1 z pierwszych zaczął pracować nad napędem na 4 koła, choć volkswagen garbus miał napęd ten etap jest wersja bojowa odmiana na 2 koła dalej on jako pierwszy wpadł na pomysł umieszczenia silnika w Piaście od dosyć długą drogę zmian w Piaście Navas Silva jest rewelacyjny pomysł i to było autorstwa Ferdynanda Porsche

Dość powiedzieć, że on dość wcześnie zaczął robić karierę on miał wejście w 19 06, notując 3 1 lat, kiedy został dyrektorem, a tu Daimlera w tym także o tym w mercedesie pracował też jako dyrektor techniczny itd to wszystko w okolicach firmy z 3 0, a czterdziestym rokiem życia on był bardziej takim menadżerem niższy konstruktora limity i tymi smoka i tak w natomiast pewien dylemat miał po zakończeniu pierwszej wojny Ferdynand Porsche bowiem on był obywatelem Austro-Węgier to państwo przestało funkcjonować muszą się zdecydować na jakiś obywatel są już sobie wyobrazić, że Porsche wygrał obie obywatelstwo czechosłowackie pracował w filmach tak jak powiedziałam jako nową znakomity inżynierem m. in. właśnie w mercedesie, ale trzydziestym pierwszy roku wraz ze swoim synem założył własne przedsiębiorstwo przedsiębiorstwo motoryzacyjne, które miało wykonywać zlecenia Mackie główny tam projekty dostał projekt Nafta dodał pół 1 000 00 0 zrobi sportowego samochodu bardzo udanego wysoko mówiliśmy, że są tygodnie czy za 2 tygodnie temu o tym, jedno i dostał zamówienie też ma od Chin w latach jest to pierwszy zamówień, jakie dostał pościel to w papierach miał nr 7 0 było to przekłamanie celowe przez Ferdynanda Porsche, bo chciał 30 przydarzył się, że to jest pierwsza robota jego firmy nadal chciał udawać, że jakiś tam ma doświadczenie na początku człowiek się tak troszeczkę żałosnym schować się, że ze nie ma doświadczenia to co to było to za zamówienie nr 7, która była pierwsza mija właśnie stało zamieniona na 1 6 cylindrowe auto Union to może było zamówienie władz w Chinach zamówił u pochwy samochód, który po niemiecku stand -up nazwał auto w i Adama, czyli auto dla każdego widok był ten początek dowódcę początek 2, a właściwie wolno dzielić władzą jego obraz dziejów volvo natomiast niektórzy uważają za początek dziejów odwagę musimy o tym, powie pani takie mianowicie samochód wyjechał Nowak 2 30 FPS to było tzw. droga chleba komizm brat, bo taki środek stał do tej drogi chleba i tak jak dzisiaj specjalistami w małych samochodach są Włosi przewagi oni rozwijać system monopol stracili w tej chwili w Aleppo, bo niego mieli tak właśnie te małe samochody były specjalistom specjalnością wtedy Niemców Lozano ma to naprawdę malutki samochodzik, ale w środku miał dość sporo miejsca na 2 osoby, ponieważ był to 1 z pierwszych samochodów, którym miał zintegrowany butiki Novum jest sauna w wodzie możemy sobie wyobrazić prawda samochody dawne miały oddzielną maskę z silnikiem i oddzielnie, bo to takie zagłębienie i dopiero potem błotnik samochodowy 2, a zatem połączenie zintegrowanie tych młodych powodowało, że automatycznie robiło się więcej miejsca i bankom zwrot diet la pozostał, bo tą samą w 1 z reflektorem dla oszczędności jest z prędkością 60 km / h borem lasem napędzał silnik o pojemności pół litra, ale spalał zaledwie 4 l na 100 km bardzo mało planeta 11 0 oraz bardzo bardzo bardzo mało jest w dzisiejszych czasach musieli tego nie powalił jest autem pierwszy taki przedstawiciel małych samochodów, aczkolwiek cenowo, bo wyprodukowane w latach 2 5 2 8 cenowo niestety to wypadało i niezbyt korzystnie i bankom zwrot jest od kariery nie zrobi natomiast winda chciał, żeby to był samobój rzeczywiście w 1 Ammann czy istnieje dla każdego i Zamość, który byłby pojazdem pojazdem czteroosobowym i Porsche taki projekt wykonał tzw. typ 12 i projekt był gotowy w 19 3 2 roku z tym, że jedno i trochę przypominał odwagę, ale cóż garbusa już tak tak garbusa no cóż jest, że teraz ja bym chciał jeszcze państwu powiedzieć o 2 nazwiskach, które są nierozerwalnie związane również z volkswagenem mianowicie Josef Ganz i Hans Memling zdobyli 2 panowie który, którzy w tym samym czasie proszę zwrócić uwagę na daty się w kozi róg 30 01 . 30 02. 3 6 to najważniejsze przełomowe momenty i jej nazwy Guns już 20 08 . roku w zaprojektował pierwszy samochód jest takich małych i wykorzystując na ten właśnie na tylne koła i umieszczając silnik z tyłu w, a na pewno 30 02. roku był już samochód o kształtach takich samych właśnie bardzo zbliżonych do garbusa to mu ten samochód o kształtach aerodynamicznych jest całą pewnością i Guns przewoził samochodem Ferdynanda Porsche po tym, jak i jestem chyba trzydziestym dziewiąty trzydziestym czwarty roku Guns powiedział, że i przy dobraniu odpowiednich kooperantów i opowiedzieli o organizacji produkcji jest szansa, żeby ten samochód kosztował 100 0 Marek liści oraz zaporze była po prostu o dno dna jak widać to mało pobić kogoś zapowie z tego śmiać mówi Rz nierealna niemożliwa nigdy nie uda się wyprodukować samochodu za 100 0 Marek potem okazało się jednak można było w tym czasie samochody, bo może państwo nie wiedzą, jakie były relacje cenowe na pomysł najtańszy samochód tym czasie kosztował, więc 2 pół 1000 Marek Gz Marek kosztował najtańszy motocykl jest winda zresztą, bo to był pierwszy taki cymbał 20 0 Ns 20 1 KW 200 lat u nas w Polsce była bariera 100 cm ³ można było jeździć bez prawa jazdy natomiast wiem, że głos 200 cm dlatego tak w Niemczech był popularny cel wuzetki nawet takich mocarzy kosztował 5 Marek natomiast w 100 0 Marek kosztował dobry motocykl no to trudno, żeby samochód panelach gość to dlatego sam udział był właśnie tyle kosztować, mimo że ktoś uznał to za niemożliwe w Guns jest to dopieścić ten swój model i wystawił na wystawie w 19 30 trzeci roku na wystawie w Berlinie to była wystawa samochodowa, gdzie Hitler właśnie wtedy zapadła wiosną 30 03 . roku miesiąc 2 miesiące po dojściu Hitlera do władzy i na tej właśnie wystawie Hitler zapowiedział, że on z MOK organizuje Niemcy, a on zapowiedział i niedzielę w poczęciu budowa autostrad tylko kontynuowanie Bogu pierwsi osadnicy pojawili się przed dojściem Hitlera do władzy także nie można tak mówić, że Hitler miał mówić, ale tak dobry wynik tak czy inaczej na tej wystawie w 2 właśnie zapowiedział, że będzie motory zawał Niemcy Triton nie był pomysł Hitlera tylko ktoś mógł go troszeczkę podsunął oczywiście, dlatego że jeszcze zaraz powiem sobie o Hansie legginsy Otóż jest tutaj mamy tak 30 03. rok ten samochód Ganza oczu nazwał standard superior w Chicago zobaczył i muszę bardzo samochód spodobał, ale z gier fascynował się również samochodami Tatra i to już od pewnego czasu wobec tego na tej wystawie nie omieszkał podejść do stoiska Tatry, gdzie przedstawicielem Tatry były naczelny projektant właśnie Hans linka pan o trochę Austriak trochę czasu trochę im taki miał nie oni nie do końca określony to to pochodzenie, bo to była rodzina mnie mieszkał w Czechach potem pracował dla Czechów prawda potem pracował dla Niemców jest logika po wojnie było wielu oskarżonych został osadzony osądzony i osadzony w więzieniu karnym bądź razie w tym czasie ledwie Inga jej też opracował samochód Tatra FV 5 7 0 i samochód, który stał się przekleństwem volkswagena w pewnym sensie Otóż tata 5 7 0 ogień z 7 lat po sobie zajrzeć jak ktoś ma komputer, żeby wytykać zobaczyć w 19 30 pierwszy roku został zaprojektowany za mało już takim układzie Orłów odwagę, tyle że nie miał tego, a aerodynamicznego nadwozia na 12 trzydziestym trzeci roku to się w zgodzie z trzydziestym trzeci roku powstała druga generacja samochodu tata Rafał 5 70, która to generalnie jak miała już jedno ruch do złudzenia kształtu przypominającego późniejszego garbusa i miała pewne elementy, które zostało wykorzystane w garbusie to znaczy płaska podłoga chodziło, że Gabon zdaje się ubierze samochody badano tunelu aerodynamicznym chodziło o to, żeby on jak Denis opory wobec tego podłoga była idealnie płaska płaskie klamki i zintegrowane błotnik to zły co wcześniej zrobił coś zrobił komis brat nas kromka chleba do samowoli miał 1 zintegrowany brud błoto i chyba pod kątem 4 5 stopni to była absolutna nowość od prawie wszystkie samochody miały zbyt pionowe tutaj była siła pod kątem 4 5 stopni w Izraelu odwiedził to stanowisko jest on odwiedzał 20 03. i 30 04. bo są targi były doradca i zagra zafascynowało go do tak i za każdym razem zapraszał legendzie na obiad dochody lub Kazachów z danych w Berlinie takiej dosyć znany hotel w Tax Leader doskonale znał projekty Edwin King znał swoje zgadzam tylko, że miał pewien problem bowiem Guns dużych i Tomasz Nowak k wobec tego nie można było, ale dźwiganie, ale liga z kolei miał pochodzenie czeskie, czyli całkiem też nie pasowało było nas słuchać narodu pod nóż w Słowenii, ale trochę austriackie też są drogie, ale PiS, ale no, ale nie górzysty no powiedzmy austriackiej czeskiej Hitler jest Biała austriacki ranek zginął nie miał nic go, żeby to był 1 problem, bo na koniec, bo jest DAX, o co w takim razie jej założy bywa nazywana sanacyjnego obozu jacht Zefir dużo mówić, że rządy na całym odcinku kończymy i najważniejsza informacja jest taka, że garbus volkswagen garbus miał tak naprawdę 3 konstruktorów noga się z plus Hitlera, który był was zaważyć na bardzo duże, ale proszę na serwetce w restauracji może hotelowej w USA są bowiem za tydzień, więc za tydzień zapraszamy ciąg dalszy opowieści o garbusie niezwykle ważne samochód i Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dziękuję panie, że w dziękuję państwu dziękuję panu Krzysztof Woźniak kłaniamy się Nisko do usłyszenia zatyczek
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA