tak to jest radiowa Akademia nauk Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studio gość pan dr hab. Przemysław Tomalski dzień dobry dzień dobry kierownik pracowni neuro chodnik logistyki rozgrywek oraz Bay Billa w UW baby Club jest pierwszym w Polsce laboratorium zajmującym się badaniem rozwoju mózgu i rozwoju poznawczego niemowląt i małych dzieci pan powie dużo więcej o dzieciach niż dorosłych często mam takie w razie gdy w dziesiątkę wszyscy lepiej pan rozumie te kiełbaski
Rozwiń »
to jest przewrotne pytanie, dlatego że często, żeby rozumieć się dorosłych tak naprawdę to powinniśmy rozumieć jak oni się rozwijali instancję wielu tych umiejętności, które ma charakter Jimmy i zrozumieniem obrazków, które takich maluchów półrocznych rocznych dwuletnich bardzo może pomóc nam w tym, żeby zrozumieć, skąd ta dojrzała struktura mózgu i różne funkcje mózgu się drzewa no właśnie czy ten rozwój w najwcześniejszym okresie właśnie pół roku rok w tym 1,5 inny ma realne znaczenie niż realny wpły w na to jacy jesteśmy w później w przyszłości jako dorośli, ponieważ kiedyś tak patrzy okiem laika Ano to mamy oto do czynienia ze statkami, który płaczą oddają to co mam przed trafiły mnie śmieją się i generalnie prowadzą dość beztroskie życie są takimi trochę plasteliny Kamil Machnik układać w różnych mnie w różnych innych pozycjach i tak nie bardzo szczerze mówiąc widzisz połączenie między tymi statkami w dorosłym też, by były to kompletnie inne istoty ewidencji pierwsze tak jest, dlatego że mamy trudności z przypomnieniem sobie tego co się działo w 01 02. roku życia z różnych powodów, a 1 jest taki, że wiele naszych wspomnienie z branży w słowa, a nasz rozwój językowy jest szczególnie intensywne dopiero w 2 w drugim roku życia, więc trudno nam ubierać słowa coś co jeszcze wtedy w słowach nie było nie było ubieramy, a Mateusz uznaliśmy mało aut jest też tak, że rozwój jestem bardzo stopniowym procesem, więc często nie zdajemy sobie sprawę jak te dojrzałe i umiejętności, które mamy jako dorośli budowały się przez kilkanaście czasem kilkanaście lat Serb takich drobniejszych cegiełek, które musieliśmy opanować już bardzo wcześnie rano i rozwój językowy to jest naprawdę dobrym przykładem, bo po pierwsze, wiemy o tym, że już noworodki umieją coś co jedzą coś na temat języka języka, a nawet tak przede wszystkim rozróżniają n p. melodię języka swojego ojczystego języków obcych i mamy, na jaką noworodki tak jak nowa inna znana słuchały matki, a wcześniej honor tak jeszcze na etapie płodowym mamy na to dobry do wody nawet w UE takich zadaniach UE gdzie, a on płody uczona czegoś w trzecim trymestrze, a on wpada, żeby zaraz po urodzeniu noworodków przetestować to czy Annana się wcześniej czegoś nauczyły się proszę bardzo, ale jak to robione chętnych najczęściej chodziło albo o rozpoznawanie n p. jakiegoś fragmentu tekstu czytanego i testowanie czy Nowackiego rozpoznają w porównaniu z innym powinny w walnym kawałkiem tekstu n p . z tej samej książki w Polsce na badania jeszcze z lat 80, skąd wiadomo, że noworodek ktoś rozpozna on też jest bardzo ciekawe pytanie, którzy wydawałoby się Jeanem bardzo niewiele tam są w stanie nam zasygnalizować, ale te są tylko pozory, bo jeśli zmierzamy n p. ich czas patrzenia na różne bodźce albo zmierzamy oraz to jak chętnie one przerzucają się przesuwają głowę i za rok, żeby popatrzeć na jakiś bankster w porównaniu z innymi albo n p . a zaserwujemy im, a taki smaczek, który ma czujnik prędkości ssania wbudowany w się nazywa inwigilacją nie da się nazywa badanie rozpoznawania bodźców u klienta w myśl to znaczy mamy badania, w których widzimy, że noworodki już różnicują swoje zachowania n p. rozpatrzenia, bo PLK SA nie w zależności od tego czy coś co znają lub czy to coś jest nowe jest listonoszem mierzy realnie test uwaga czy też na pobudzenie to jest ich uwagę pobudzenie w jakim stopniu natomiast DM wiemy, że one w bardzo powtarzalny sposób, a i bardzo racjonalny sposób zachowania się inaczej wtedy, kiedy mają do czynienia z tym znanym, a on inaczej wtedy, kiedy mają do czynienia, z czym się nowymi, wykorzystując starą zasadę możemy już noworodków, ale też jej dług nie ma wraków kolejnych miesiącach bardzo wiele zmierzyć z ich wiedzy i rozpoznawały ten tekst rozpoznawała ten tekst mamy też inne badania, w których n p. Jan jakiejś grupie, a on kobiety wciąż jest z w trzecim trymestrze ciąży prezentowano, a on jakieś określone niewystępujące w ich języku dźwięki mowę AM, a innej grupie kontrolnej dźwięki mowy wyłącznie występujące w szafach w języku po to, żeby zmierzyć czy po urodzeniu noworodki, które jeszcze jako młody słyszały te nieistniejące dziś język dzięki mapom będą je rozpoznawać znamy eksperymenty, które bezpośredni sposób testowały uczenie się czegoś jeszcze w okresie prenatalnym i stąd wiemy o tym, że język rozwija się już w łonie matki w trzecim trymestrze wiemy, że w pierwszych miesiącach, a na ten język rozwija się bardzo intensywnie, chociaż obejmuje takie podstawowe cegiełki, z których języki zbudowany dzięki mowę tam 3 umiejętność łączenia dźwięków mowy z 2 pean ruchami ust, które widzimy i niemowlaki w pierwszym roku życia zaczynają bardzo, a dużo mniej wiedzy na ten temat także już koło 08 09 . miesiąca są za kim jest sporymi ekspertami od łączenia ruchów u z odpowiednimi dźwiękami, które słyszę i zadziwiają się wtedy, kiedy widzę też niezgodność pomiędzy tymi informacjami, a więc n p. nasz ostatni rajd badawczy, który zaczynamy właśnie pan zmierza do tego, żeby zmierzyć jak zmniejsza aktywność mózgu nie ma front wtedy, kiedy uczą się włączyć w informacji pomiędzy zmysłem wzroku, czyli tymi samymi ruchami ust, a dla umowy, które widzą, a dźwiękami mowy, które w terenie ma braki słyszą, czyli one są one to ciągle tak mam wrażenie, że mówimy o małych dzieciach kolejnych istotnych chytry plan z exposé wszyscy, że nie pamiętamy sami nimi przecież byliśmy, ale nie wiem czy pan tak ma, ale jak ja patrzę na swoje własne zdjęcie, kiedy był niemowlęciem JST jakaś istota trudno jest mi się z siebie z nią połączyć się zaczyna dopiero w momencie, kiedy mamy jakieś chociażby szczątkowe w swych wspomnieniach, czyli one niemowlaki są dużo sprytniejszy, niż by się mogło nam wydawać unijne z takiej obserwacji Anny może niezbyt pogłębionej, ale właśnie ile z tego co się dzieje w tych pierwszych miesiącach ma wpły w na naszą dorosłość, bo język to jest jasna sprawa, ale czy jeślibyśmy cudzysłowie bombardowali muzyką klasyczną dziecko malutkie to ono później stanie się melomanem, a na tak postawione pytanie nie znam odpowiedzi do konkretnie nie wiem, a on, ale żadnych badaniach, które z żalem, który orzekł naukowcy nie znam właśnie Baden, który wymierza na poziomie magistra w rezultacie słuchania Mozarta albo Beethovena Bacha w okresie niemowlęcym natomiast faktycznie MMA robią nam badania dotyczące w rzekomo zbawiennego wpływu konkretnej muzyki klasycznej UAM na dalszy rozwój niemowląt poznawczy i okazuje się, że nie ma jakichś takich konkretnych dobroczynnych wpływów to znaczy, a jeśli państwo sądzili, że katuje własne dziecko ma cel ten 3 godziny dziennie, a codziennie w pierwszym roku życia zrobić z niego geniusza to szansa czarować, ale chyba jest trochę kłopot z takim powszechnym myśleniem o muzyce prawda żona majster klasyczna oczywiście, że nam niemalże magiczne właściwości Otóż okazuje się niekoniecznie w media biją się, że generalnie często mamy tendencję do tego, żeby przy pisywać ran łatwo 1 pojedynczą przyczynę dla ekip bardzo dużych złożonych procesów, które dzieją się na przestrzeni wielu lat mają wiele przyczyn jak to jest, bo skoro od najmniejszych dzieci jeszcze nie operują językiem ma, bo operują oni bardzo szczątkowo tężni kategoriami myślowymi one sobie świat porządkują to jest pytanie ze 10 0 punktów, na które ja nie mam odpowiedzi mamy bardzo wiele pomysłów na ten temat, a wciąż wydają się, że jest to do pewnego stopnia tajemnicą idealny i że odpowiedź na to pytanie wymagałaby 2 graczy 1 jest bardziej możliwa do zrobienia druga trochę mniej ta droga ta introspekcja to znaczy, że się nie myśmy jakoś wejść w głowę na niemowlaka trochę tak jak w filmie Green John Malkovich 3 wyścigowe dana Marka tutaj być Johnem Marka życzę, a trzeci przeżywa wszystko tak jak on natomiast tę łatwiej na pewno nam jest tam badać różne elementy wiedzy niemowląt i starać się zrozumieć jakich kategoriach postrzega świat, a więc z 1 strony mamy wiele pomysłów na to, że język nie jest nam niezbędne do tego, żeby rozumieć świat i żeby myśleć o tym, świecie i wnioskować poprawnie o nim, a imamy cały szereg badań, które pokazują, że nawet wtedy, kiedy nie mamy jeszcze konkretnych kategorii językowych jesteśmy w stanie poprawnie wnioskować niemowlęta tak mają właśnie znaczy są w stanie, a prawidłowa przewidywać zachowanie przedmiotów albo dziwią się wtedy, kiedy przedmioty znikają w dzieje z Unią zyskami lub tak są naiwnymi fizykami rozumiejąc tak jest, ale z fizyki nie Tarnawski jej Joanny rozumie, że przedmioty fizyczne istniała w 1 miejscu w 1 momencie reżim nie rozpadają nie, składając wraz ze szczelin tak samo mają całkiem racjonalne już w wieku 5 6 8 miesięcy przewidywania jeśli idzie o to co dorośli potrafią tego nie potrafią zrobić zdanymi przedmiotami, więc czasem dziwią się z 1 1 wraz z tymi przedmiotami rzeczy niespodziewane żniwa albo magiczne dokładnie tak za chwilę wrócimy do rozmowy w naszym studiu dr hab. Przemysław Tomalski z pracowni neuro kognicję mistyki rozwojowej oraz David López Uniwersytetu Warszawskiego weszły w życie Ełk Karolina Głowacka przy mikrofonie to jest radiowa Akademia nauk rozmawiamy o malutkich dzieciach niemowlęta ach, o ich zdolnościach poznawczych o tym w jaki sposób się uczą jak niesamowicie plastycznej chłonne mają mózgi swoich umysły w naszym studiu dr hab. Przemysław Domański kierownik pracowni neuro kognitywistyki rozwojowej rozbili blat Uniwersytet warszawski dzień dobry jeszcze raz Chin wyniesie nas mówiono także pewne porównanie łączona jest nieusprawiedliwiona, ale w związku z tą blokadą językową barierą językową pewną, która jest między nami, a malutkimi dziećmi czy też między nami, a sami n p . to takie wrażenie, że te malutkie dzieci im trochę mądrzejszy psy są na bardzo podobnym poziomie rozumowania to jest taka obserwacja wyłącznie czasami spędzamy parę czasem trochę czasu na YouTubie i oglądam sobie filmiki właśnie słodkie pieski słodkie dzieci wie pan on się tak dogadują genialnie ze sobą właśnie, operując językiem tylko jakimiś takimi innymi kategoriami, ale być może stąd naiwne my stron być może tak to znaczy trudno jest mi powiedzieć na ile, a zamieni się tanim Plant rozumienie świata w SUV jest podatna na ile jest ważne, a głównie z tych samych powodów, o których mówiliśmy przed przerwą czynienia trudno nam wejść w głowę jednych do roli Chin porównać, a na pewno jest tak, że pewne cechy naszego rozumienia świata są wspólne dla wielu gatunków zwierząt, a i chodzi tutaj od dość proste rzeczy takie n p . jak rozpoznawanie ran współplemieńców czy innych przedstawicieli naszego gatunku chodzi o, a rozumienie jakiś podstawowych cech przedmiotów ożywionych organizmów żywych w odróżnieniu od martwych przedmiotów Tyniecka trochę biologicznego mamy badania nad ranem noworodkami różnych gatunków albo nawet inni świeżo wykrytym pisklętami pokazujące, że niektóre elementy wiedzy o świcie mogą być jakość wrodzone, ale to co jest najważniejsze dla naszego gatunku, a myślę, że odróżnia nas od psów również, ale też od rana przykłady różnych gatunków małp, a to to w jakim stopniu nasz uczeń się świecie zależy od interakcji z innymi ludźmi jest krytycznie uwikłane w codziennej interakcji i dopiero niedawno zaczęliśmy sobie naukowcy zdawać sprawę z tego, że pan spora część naszego rozumienia rozwoju poznawczego emocjonalnego ogólnie umysłowego dzieci jest błędna, bo wydawało nam się, że ona tych smutnych tak jest to jest dzięki temu chyba możemy być duże postępy i tworzyć modele rzeczywistości dzięki trener potem coś coś działa też możemy naprawić także dopiero ostatnio do bardzo wielu naukowców dociera fakt, że cały nasz rozwój poznawczy rozwój mózgu n p . jest właśnie uwikłane w interakcje społeczne to znaczy, że bardzo wiele naszych doświadczeń jest nieodłącznie związanych z wchodzeniem w interakcję takiej wymiany z innymi rodzinni i trudno jest, a całe doświadczenie, które sprawia, że nasz mózg się rozwijać i kształtuje swoje różne funkcje trudno jest wyciąć, a on ten proces rozwoju chce tych codziennych doświadczeń ze źródeł interakcji ta, zamykając ten wątek zwierzęcy przypomniało mi się, że mieliśmy też audycje na temat umysłowości innych zwierząt i gminy wtedy padły takie tezy, która myśli są cenne, że takie opowieści, że to pies jest na rozwoju powiedzmy 2 3 3 letniego dziecka są o tyle niesłuszne, że każdy gatunek ma trochę innego rodzaju umysłowości w związku z tym takie porównania do człowieka są trochę egocentryzm czy w Libercu tak w ramach samokrytyki, ale wie pan, dlaczego u dzieci się tak strasznie często śmieję z czego część tych między tym bawić chyba też jest ważne dla rozwoju to prawda, chociaż to jest oczywiście dość tajemnicza strefa pewnie odnosi się ani dla niedawnych badań medycznych, ale i SPA, gdzie ma charakter, a od kilku już lat prowadzi różnego rodzaju badania na temat śmiechu dobrą notę trudno rzeczywiście w ramach niemowlęta dużo się śmieją zdaje się, że wiele rzeczy i bawi tylko pytanie czy z tych samych powodów SA narosłych przez długi czas wydawało nam się, że poczucie humoru wymaga bardzo zaawansowanego rozumienia cudzych Stanów mentalnych Dean i maja z znakomita niedawno zmarła koleżanka z wydziału psychologii UW dr Anna Adamska bardzo wiele badań nawet w Polsce prowadziła, pokazując jak Iran w rozumieniu tych Stanów mentalnych rzeczywiście sprawia, że jesteśmy sama świadomi dzięki temu rozwiniemy Finance pociechą bardziej wysublimowanych form tak wróżę też tacy może, a on być niekorzystne dla nas n p. jesteśmy bardzo świadomi tego, że ktoś z nas może śmiać możemy tego nie lubicie oglądać się tego na nędzę w odniesieniu do niemowląt jest trochę trudniejsza sprawa, bo przez długi czas wydawało się, że one tak zaawansowanego rozumienia innych ludzi i ich myśli nie mają, ale po pierwsze, tran przypuszczenia legło w gruzach i wiemy, że niemowlaki już przed ukończeniem pierwszego roku życia sporo ludzi jak wiedza i sporo rozumiejąc ich Stanów mentalnych albo przynajmniej są w stanie podzielić ich na ludzi, którzy są godni zaufania i takich, którzy nie są godni zaufania, bo n p. bez informują w jakiej sprawie i możemy, a nawet zmierzyć na poziomie mózgowe and znaczy co znaczy, że inaczej reagują na informacje w mózgu, a on, które przedstawiają osoby wcześniej uznane za wiarygodne, a inaczej, kiedy przedstawię te same informacje osoby wcześniej uznane za niewiarygodne, czyli nie ma co robić kubków w naszej dziedzinie nano jazdą pamiętały o tym, być może ta natomiast to co co ciekawe w ich poczucie humoru myślę tata może przede wszystkim ich śmiech często jest dość wrażliwe i być może jest z po prostu taką metodą komunikowania się od znajdowania, a przeżył komunikowania emocji na temat zdarzeń, które mają miejsca te są też jest tak, że nasz pan też śmiech nasz nasz zadowolenie radość z jakich sytuacji wynika z tego, że jest nam po prostu dobrze i fajnie ran i na badanie Caspara Erdmanna nie dają ważne jednoznacznej odpowiedzi na to dlaczego nie można też wyśmienitych powodów jest bardzo wierne, ale pokazują z pewnością, że ta przeżywanie fajnych momentów razem z innymi ludźmi im, a jakieś takie spontaniczne wyrażanie tego co jest 1 z ważnych aspektów życia, a w związku, z czym na niemowlaki są mam wrażenie dużo bardziej spontaniczne dużo bardziej ekspresyjne ranny w pokazywaniu tego co wiedzą co czują niż dorośli to często łączy się właśnie z tym, że dużo dużo częściej śmieją się czy wybuchają śmiechem czy ich emocje inne emocje n p. strach złość też są mocni przeżywane liczone są jakieś takie bardziej nagie pytano operuje zaginął naukowymi sformułowaniami, licząc na to, że pan trochę strofuje niech zostawi po odpowiednich kategoriach my chyba nie mam takiej intencji, ale na pewno jest także niemowlęta rozpoznają przynajmniej w drugiej połowie pierwszego roku życia podstawowe emocje tak jak złość strach pytanie co im to daje, a i tych bardzo trudne pytanie dlaczego, że ta że, aby razem przeżywać scenach i prawidłowo reagować na bodźce, które nas przerażają to powinniśmy po pierwsze, mieć poczucie zagrożenia, a po drugie, umieć jakoś bronić się czy ochroni przed sytuacją, w której zagrażająca, więc niektóre emocje mają jakieś podstawowe funkcje w naszym zachowaniu, które pozwala nam przetrwać stan jeśli mamy do czynienia z niemowlakiem, które samodzielnie potrafi się przemieszczać wymaga opiekuna do tego, żeby się ochronić na pytanie poco tak jemu maluchowi rozumienie takich emocjach Stach, a nie mamy dobrych odpowiedzi jeszcze na to pytanie, bo mamy sporo badań n p. na szczury, które pokazują że, a on takie małe czcionki, a on do filmu 10 12 . Gdynia nie uczą się o tym co jest zagrażającym bodźcem w jaki sposób ich łączenie o tym co jest w rozwoju zagrażającej zablokowany dopiero w momencie, w którym one zaczynają być bardziej samodzielne i odpraw zaczynamy na dalsze odległości, a ta umiejętność uczenia się o tym co jest zagrażające im się włącza to zaczyna mieć sens wtedy, tak więc więc bardzo możliwe, że on wziął swoje rozumienie negatywnych różnych emocji niemowląt jest ściśle związane z tym, że one zaczynają być bardziej samodzielne zaczynają n p. się oddalać od mamy albo muszą jakoś umieć rozpoznawać samodzielne zagrożenie komunikować głosowo, że teraz trzeba przejść się nimi sami sobie ochraniacz nadciąga rwą się n p . na przyjazd na właśnie z tymi mężami sprawa nie jest taka jasna, bo Anwil części badań sugeruje, że istnieją jakiegoś rodzaju pierwotne zagrożenie, które jak zresztą automatycznie, że nie muszą się nauczyć, że należy się wydawać, że źle, ale przykład węże pająki mają taką funkcję niźli pan nawet nie wspomina też jesteśmy, gdzie rodzic nie zaprogramowania rozpoznawać w Cannes inny może już jak i czy w czasie badań nad niemowlętami jak ona pana czasami zaskakują zachwycają często zaskakują i myślę, że z tych zaskoczenie często wynikają ciekawsze badania, bo n p. wydajnym się, że powinien zachować takie dni od rana, więc zupełnie innego, a więc te rzeczywiście często jest także staramy się nawet wracać do starych nagrań czy starych wyników badań znajdujemy tam rzeczy, których nie spodziewaliśmy jednak często okazują się mieć duże znaczenie dla tego jak na jak rozumiemy ich rozwój, a więc cel n p. ostatnio zaczęliśmy się przyglądać temu jak patrzenie i ruchy ciała dziecka jest skorelowane ze sobą, a i zaczęliśmy szukać jakichś kawałków literatury na temat tego kraju jak przenoszenie uwagi u małych dzieci i ruch całego ciała są ze sobą skorelowane okazuje się, że na niemowlaki w pierwszych miesiącach świadomie zaczynają ruszać całym swoim ciałem pata, żeby łatwiej było odkleić swoją uwagę wzrokową z 1 miejsca i przenieść się na drugie miejsce w ich umiejętności uwaga wy jesteście tak zaawansowany, więc muszą pogodzić różne systemy mózgowe, które kontrolują sekwencje ruchowe i żeby móc uwagę przesuwać im, gdybyśmy nie przyglądali się uważnie nie zastanawiają nad tym, dlaczego mamy niektóre dzieci, które dużo przenoszą, a on wzrok jakoś tak dziwnie zaczynam biegać w okolicach tego, a także przenoszenie te nigdy byśmy się tak niewinnie łatwo jest życie niemowląt może dobrze, że tego nie pamiętam w ciele możliwe było, że w sztorm może dobrze na koniec bardzo proszę krótko inny ich rodzice, którzy chcieliby n p. poznać niesamowite wręcz możliwości swoich własnych dzieci mogą się zgłaszać do bailoutu, jakie macie badania najbliższa zapraszamy serdecznie mamy teraz badanie płac jak jakże ważkim tytułem gadające głowy, ale niechęć polityków, więc zapraszam serdecznie AGO, a dźwięki mowę, a w, których ta wada nie Chan przyglądamy się tym jak niemowlaki w wieku 5 6 9 1 0 miesięcy, a łączą różne informacje umawia jak to wygląda w mózgu, a zapraszamy na naszą stronę w ww Krka psychologia kartka PR-u kaźni w i Billa albo na nasz Facebook Ebay Billa w UW, a tam znajdą państwo informacje można się zapisać nasze badania zapraszamy serdecznie zachęcamy, a gościem radiowej Akademii nauk był dr hab. Przemysław Tomalski kierownik pracowni neuro kognitywistyki rozwojowej oraz Davida powodzie dziękuję bardzo dziękuję również za chwilę skróty
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: RADIOWA AKADEMIA NAUK
-
22:59 W studio: Katarzyna Turek
-
23:21 W studio: dr Grzegorz Brona
-
21:23 W studio: dr hab. Marta Wrzosek
-
28:39 W studio: prof. Paweł Brückman
-
24:53 W studio: dr Daniel Tyborowski
REKLAMA
POPULARNE
-
27.01.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk28:24 W studio: prof. Marek Żukowski
-
23.12.2017 14:00 Radiowa Akademia Nauk22:21 W studio: dr Paulina Tokarz
-
24.02.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk25:47 W studio: dr Mateusz Hohol
-
30.12.2017 14:00 Radiowa Akademia Nauk25:52 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
20.01.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk26:23 W studio: dr Przemysław Tomalski
-
14.10.2017 14:00 Radiowa Akademia Nauk25:09 W studio: prof. Tomasz Grzyb
-
10.03.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk24:12 W studio: prof. Michał Różyczka
-
02.06.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk24:16 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
10.02.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk25:08 W studio: Ilona Kotlewska-Waś
-
-
-
22.12.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk28:39 W studio: prof. Paweł Brückman
-
17.11.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk26:52 W studio: prof. Bogdan Wojciszke
-
-
07.10.2017 14:00 Radiowa Akademia Nauk27:04 W studio: dr Marcin Ryszkiewicz
-
03.03.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk28:36 W studio: dr hab. Ryszard Sobierajski , dr Wojciech Gawełda
-
17.03.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk26:55 W studio: dr Łukasz Okruszek
-
11.11.2017 14:20 Radiowa Akademia Nauk13:47 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.09.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk28:25 W studio: prof. Jean Pierre Lasota
-
20.10.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk26:40 W studio: Dariusz Aksamit
-
06.01.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk26:29 W studio: dr hab. Piotr Bębas
-
27.10.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk26:47 W studio: prof. Jerzy Dzik
-
16.09.2017 14:00 Radiowa Akademia Nauk25:59 W studio: dr hab. Agnieszka Pollo
-
01.12.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk26:31 W studio: dr hab. Szymon Drobniak
-
01.09.2018 14:20 Radiowa Akademia Nauk15:03 W studio: Marcin Szwed,
-
19.01.2017 21:20 Radiowa Akademia Nauk25:44 W studio: dr Łukasz Lamża
-
13.10.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk21:29 W studio: prof. Ewa Bartnik
-
11.11.2017 14:00 Radiowa Akademia Nauk11:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner , Małgorzata Sobieszczak-Marciniak
-
06.05.2017 14:00 Radiowa Akademia Nauk27:57 W studio: dr hab. Przemysław Żywiczyński , Sławomir Wacewicz
-
28.07.2018 14:00 Radiowa Akademia Nauk26:17 W studio: dr Jakub Bochiński
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL