REKLAMA

Co dzieje się z publicznymi pieniędzmi przeznaczonymi na kulturę?

Data emisji:
2018-01-23 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
42:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

państwa mają dość jest pan Artur Celiński magazyn miasta oraz DM, a miasto dzień dobry dzień dobry kultura i pieniądze, które na kulturę przeznaczamy z 1 strony czas do czasu pojawia się w mediach informacje, że oto minister kultury albo jakiś inny włodarz lub bardziej lokalny nie dał pieniędzy albo odebrał pieniądze albo gdyby obiecała, ale nie dało z drugiej strony mamy artystów, z czym może pracowników kultury przemysłu kultury może tak niektórzy wciąż Rozwiń » mówią to za mało to za mało kultury nie da się wycenić jest bezcenna potrzebujemy więcej dać nam więcej na uczestniczy różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych festiwalach przeglądach w przestrzeniach teatralnych operowych baletowych niektórym wychodzi z uśmiechem na ustach z innych rzeczy jest nosy zwieszone na kwintę dojdziesz pewnie w podświadomości kołysze się to pytanie czy kultury w jaki sposób da się wycenić to znaczy czy pieniądze publiczne, które idą na kulturę można im się przyjrzeć czy one są dobrze wydawane czy są niedobrzy wydawane i czy da się sprawdzić obliczyć ryczałt, jeżeli wnioski dotyczące tego na co one idą co co miały być takim narzędziem do mierzenia, czyli liczba widzów czy spektakularne sukcesy w kraju za granicą czy nowe gorące nazwiska artystów jak mówić o kulturze tak, żeby mówić bardziej konkretnie nie tylko na poziomie przeżyć emocjonalnych estetycznych w oczach tych pytań w 2 lata sobie w 2 1 wydział gier awansują 2 pierwsza jest taka, że w kulturze bardzo dużo dymu i właśnie wartościach o tym, że coś jest dobre trzeba dotykać, żeby budzi jakieś inne dobre miłe albo też złe skojarzenia, które nas napędzają dodać do dalszego działania pozwalają zrozumieć świat i cieszył się o tym, mówić bardzo dużej wspólnie z miast po pieniądze chodzimy w kulturze indywidualnie, kiedy Ania i dotrzymam powiedział, że kiedy okazuje się, że minister dał za mało, bo jak i BUR mi dał za mało czy prezydent to wtedy wybuchają różnego rodzaju skandale konflikty tak, by ta dotykające rozmawiamy trochę mnie dziwi, a tak naprawdę tak mało tych pieniądzach zwiemy na co dzień, a jest bardzo ważna rzecz tak trzeba o w Polsce kultura utrzymuje się głód środków publicznych i MFW jak z każdym innym obszarze działalności państwa samorządu powinniśmy wiedzieć czy tak naprawdę dobrze wydajemy te pieniądze to jest problem tak, bo to takie tradycyjne wskaźniki efektywności wydawania środków pójdzie w kulturze są bardzo bardzo słabe n p . pan przez długi czasowo szafki teatry rozliczały się jak bez swojej dotacji, dzieląc się przez liczbę widzów i urząd miasta do auta Belka Trump okazywał się nad Tybrem teatr Ochota nam 1 widz, jakby mi do władz w ciąży Dick Cheney owi za to z 500 zł Tatra Roma swego czasu 19 zł my to różnica pomiędzy 19 5 proc są dosyć duże pytanie z czego to wynika oczywiście wiemy dokładnie zna trenera ma jest bardziej takim teatrem rozrywkowym and Biblia każdego muzyka, ale są zwykle ściągają zwykle bardzo szeroką publiczność bilety są drogie w związku z tym ten bilans wypada lepiej inne teatry mają tu z tak jakby repertuar bardziej Annę Dębską kierowane na PL bardziej wymagającego widza na tych widzów jest mniej te spektakle też nie cieszą się taką szeroką popularnością w związku z tym rata przy czym są inne prezenty silny charakter na teatrów no ME Night Th dyskusja się do wykończyć tak mamy też przeliczenia mamy proste wskaźniki nowych, ale co to znaczy właśnie na szyi problem z tym, że niewiele osób w Polsce podejmuje próby interpretacji tego tak czy to są dobrze wydane pieniądze może mogliśmy wydać lepiej może mogliśmy zaoszczędzić możemy moglibyśmy jakoś inaczej rozłożyć nogi oczywiście to jest problem, bo jest to tu utrudniony dostęp trochę do informacji na trop za metr poziom mógłby taką opinię wydać no bo rząd nie był wszystko jest przejrzysta niby wszystko jest otwarta, ale instytucje kultury często łączą w swoich sprawozdaniach rond, pokazując pozornie czysto księgowa tam, gdzie to sposób, jakby to rozliczenie tak, by cyfry nie wynikają tylko włącznie z rzeczywistością też wynikają z pewnych zapisów księgowych amortyzacji tak dalej związku z tym ryzyko przeciętny obywatel nie będzie w stanie się rozeznać sytuację tak jest rzeczywiście te pieniądze zostały dobrze wydane czy może została zmarnowana może to się przejadł właśnie żyli 3 czy instytucjach kultury można myśleć jak o w zwykłej firmie zawiasy pieniądze to znaczy, że sobie, że dobry menedżer, który spojrzy na księgowość będzie wiedział, że n p . o na podróże wydajemy za dużo o kilkanaście procent, bo w takiej firmie tej wielkości przy takiej przy takich dochodach nie powinniśmy dać więcej niż tak rentowność na tym poziomie jest dobra natomiast za dużo płacimy za wynajem, więc albo poszliśmy kupić albo znaleźć tu, gdzie są jakieś przedziały, w których się poruszamy, jeżeli dostęp przedziałów nie wygląda tak jak powinien na to szukamy metod można zrobić czy o instytucjach kultury można dziś podobny sposób, że powiedzmy honorarium reżysera dyrektora pracownika w szatni sceny elektryczność tak dalej powinniśmy, w jakich przedziałach odpowiem i taki nie tak jest dużo ludzi, którzy myślało i wciąż myśli o tym, że instytucja kultury to taka właśnie innego rodzaju firm w związku z tym często próbowano przeszczepić metody zarządzania i biznesowe na instytucje kultury Nene polega na tym co problemów, bo jednak w sztuce kulturalniej góry nie jest firmą jej celem nie jest zarobienie pieniędzy jej celem nie jest prowadzenie działalności, która ma zwiększać wpływy być bardziej efektywna w tym wymiarze rola instytucji kultury stołu bardzo nam obraz na utratę wszystkiego, ale z drugiej strony oczywiście każdy z każdej sztuce dostaje dotację to dotacja niestety jest zawsze nie zawsze pokrywa koszty funkcjonowania tej sytuacji wyspie się problem tak no bo powiedzmy sobie na gitarze sztuczek, które nas tego realizatora czy na poziomie samorządu czy na poziomie kraju ten organizator zgodnie z prawem zobowiązany do zapewnienia środków pozwalających na utrzymanie się tej instytucji, czyli pokrycie pensji kosztów utrzymania budynku działalność merytoryczną i t d. tak dalej problem w tym, że nie ma w Polsce jednolitej definicji co to znaczy, że koszty spełniające 3 dotacje z końca utrzymanie związku z tym jest na swoich ludzi kultury, który dostaje dotacji na poziom 80 % swoich kosztów funkcjonowania nawet mniej, a i wprost przekazane, że musi sobie resztę środków zapewnić Nate pytania jak sobie te instytucje te środki zapewnia niektóre instytucje sprzedają bilety mogą podwyższyć ceny mogą wynajmować swoje przestrzenie mogą pozyskiwać pieniądze za jakiś grantów i te zaczną się zabawa no bo coś za coś to nie jest tak, że tutaj możemy nacieszyć n p. być otwarci i udostępnia swoje przestrzenie na za darmo różnym organizacjom twórcom grupom niezależnym tak dalej jednocześnie na czerpać o tym, pieniądze z wynajmu tych Stanów, bo to to zwykle czasami się też sobie w konflikcie ciśnienia nie w jaki sposób naklejki i jednostek nie padać może sobie zostawić na efektywność różnych rzeczy oczywiście, że tak tak, żeby zobaczyć ile wydajemy n p . na obsługę jakość jest utrzymanie budynku ile wydajemy, jakby na działalność merytoryczną czy la John Porter cieszy się zainteresowaniem może biskup się czymś innym i t d. tak dalej KN, ale wtedy wchodzimy w obszary, które nie jest tak w Polsce nie do końca jasne no bo nie umiemy też ocenić jakości pracy instytucji kultury często nie umiemy też Konstanty Strus trwają w z roku na rok mają ten sam program program w ich do tych idei bycia sobą też tak rząd od kiedy przyszła informacja od urzędu miasta, że dotacja będzie mniejsza w przyszłym roku Lotos ekipa tej instytucji kultury siadała na programy pocztowe określa ład ne ta pozycja, której się za nieatrakcyjne, które dawały się takie, które może zaoszczędzić na nowo też nie było żadnych, jakby żadnego innego niż nam źródła weryfikacji tego czy ta oferta rzeczywiście popularna czy ta oferta z przyczepy do potrzeb mieszkańców i czy ta dotacja mogła spowodować dewiacji mogą być inne no tak często jest poszerza mówi koncentrujemy się gekon ma liczba tak często dużo za mało tak dalej nie, wyciągając wniosków z tego co można byłoby tak naprawdę zrobić inaczej, a problemów jest czystość jest mnóstwo n p. pan czas, że koncentrujemy na tym, że mamy świetnych aktorów instytucji kultury w Tatrach w tak, ale już nie martwimy się o to czy mamy równie dobrych techników sprawiają, że ten aspekt także dobrze oświetlone stawia tezę, że przygotowana tak dalej czy mamy też chciał dobrze po samych ludzi, którzy to wszystko ustawiają tak, bo jednak spektakl teatralny to nie są tylko aktorzy to co widzi ma pewna otoczka dokoła redukcję dokładnie i tym, że to co się okazuje mówią zdaniami Jean jest prowadzenie dobra technika, bo pensje, które oferują sztuczny kultury w porównaniu do pensji są takie techniki może uzyskać w telewizji w różnych firmach i rentowych, czując duże koncerty jest nieporównywalnie mniejsza na jej, jakby nie zwracano uwagi na takie sytuacje potencjalnie kresowe w kulturze no bo mamy aż nadto, że tak powiem różnych skandali kontrowersji konfliktów opartych na wartościach na innych finałach na kulturę, gdzie jest ta sfera nam umyka Nowaka z, a czy można może o tym, by Poznania to informacja zostaje się czy można jednakowoż spojrzeć na to co produkują instytucje kultury jako na jakąś wartość i zastanowić się 3 nie za dużo wydaliśmy, żeby nie to wyprodukować czy innymi słowy jak mamy dziś spektakl teatralny baletowy operowy czy wspaniałą wystawę, która przyciągnęła często pojawiają się głosy czy nie można było zrobić tego ani dlaczego reżyser kosztuje tyle czynie zrobiłby tego za połowę ceny przecież to i tak gigantyczne pieniądze tak, dlaczego sprowadziliśmy osoby z zagranicy ZAiKS skoro mogliby się mieć x podzielony przez 4 na scenie krajowej i t d. tak dalej pytanie czy można dany produkt artystyczny zmiany jakości przedstawienie koncert wydarzenie przeliczyć jakoś się zastanowić się czy nie był on za drugi w produkcji, ale potem pozna pod pozorem po informacjach informacje o dziesiątej jedenastej 20 już za kilka minut Artur Celiński magazyn miasta i dna miasta jest państwo mam dość wracamy po informacjach z w studiu pana Artur Celiński magazyn miasto oraz dna, a miasta jak wydawane są pieniądze na kulturę co się z nimi dzieje przed informacjami pytałem czy da się w jaki sposób w wycenić efekt końcowy przypomniał się w środku bardziej polityczny komentarz Marka Hłaski, że jeżeli wycinamy cały las, żeby otrzymać pudełko zapałek no to oczywiście może mówić o sukcesie, ale koszt tego sukcesu jednak jest zbyt wielki czy w mundurze też mamy takie trasy, gdzie koszt sukcesu jest zbyt wielki przechodzą niektóre muszą coś jak dyskusja, że żaden spektakl teatralny kosztował za dużo, żeby także reżysera było astronomiczną duże, ale pamiętajmy też o tym, że mam w Instytucie kultury działa w polu pewnych oczekiwań tak są instytucje kultury, który ma zająć się upowszechnianiem kultury powodzeniem przy takich małych lokalnych działań bardzo ważnych dla życia całej społeczności bardzo przyszłościowych, ale one nie zapewniają tego efektu no tak ten efekt tego co jest niesamowite zjawiskowe najlepszy na świecie jest też również potrzebny kulturze no bo przyciąga uwagę pokazuje, że to jest warte i ja mam też, by za bardzo nie chciał od wszystkich rodzajów kontroli działalności kulturalnej hamować 1 szablon Klicha wrzucam do tabelki excela docieram co wyjdzie no bo w PŚ nie da się wycenić im się wycenić się już od pozwanego wpływu faktury 1 z tak tak Werner miał na całą społeczność nie tylko w w mieście nie tylko w Polsce na całym świecie tak po to, potem dzięki temu nawiązuje kontakt mieliśmy rację otwiera się pewne drzwi, które umożliwiają rozwój wielu wielu osobom i to się nie do tak łatwo policzyć, więc ja bym myślał, że w przypadku takich działań, które są nastawione przede wszystkim na fakt artystyczne netto po ich strach odpuścić wskaźnikowa w dali jednak jakoś trzeba, bo to nie jest studnia bez dlatego to jest jakaś ograniczona pula pieniędzy na taras powiedzmy, robiąc wydarzenie specjalne czy, budując cały program sezonu mamy do dyspozycji z nieskończoną sumę pieniędzy i teraz pytanie brzmi ile, jaki procent tej sumy powinieneś pójść na w honorarium reżysera tak od wdowca po kolei każdy sutek kultury zarządza od swojego dyrektora, bo dyrektor pyta dyrektor dokładnie wie jakich, jakby w widełkach finansowy się porusza powinien też znać oczekiwania organizatorów, czyli władz miasta albo na władze województwa, bo ministerstwa kultury w zlotego taka, jakby nic innego praca, jeżeli n p. dyrektor startował z USA plus bez wizji czysto swoim programem mówiąc o tym, że będziecie robić ile spektakl na świecie, a to kielich został wybrany to powinno się pozwolić robić najlepsze spektakle na świecie i żyją potrzebą jest dziś najlepszych ludzi na świecie dyrygent spektakli to wiadomo, że to stawki będą zdecydowanie wyższe niż w przypadku ludzi, którzy są przecież po studiach albo zacznę dopiero współpracę z zawarciem tego to musi być ciasto tak oczekujemy takiego efektu pozwalamy na jakie działania nie oczywiście jest 1 ważna rzecz dyscypliny finansów publicznych na czym tak każdy detal działa w obrębie tego budżetu i jeżeli interes prawny na tyle, by umiejętnie posługuje się, o co w nim osobami to zrobisz test użytek ze swoich środków zasobów wyprodukuje to co najlepiej potrafi oczywiście są dyrektorzy, którzy uważają, że wartość artystyczna jest na tyle ważna, że nie powinny też ważne limity budżetowe i t d . więc zatrudniają reżyserów, płacąc im nawet 300  000 zł za przygotowanie spektaklu metody się dziwią że, że jest problem na bok brakuje pieniędzy w budżecie i zaczynają wielką wrzawę, że kultura jest tak uważa, że powinna się do niej dorzucić często to jest bardzo skuteczna gra, bo rzeczywiście przymuszony władze tych, które rzucają, ale potem się Diana działa nasz dom kultury bibliotek, które nagle dowiadują się, że nie ma więcej środków na obu dowozimy na wynagrodzenie dokłada reżysera naiwne i pytań co z tym zrobić się, bo pierwsze rondo trzeba to bardzo miastom i głośno mówić o patologiach też o tym, systemie no bo w każdym są tak stołu tak jak każdej działalności są święte krowy czy uważają, że wszystko im wolno ale kto miałby mówić o patologiach miasto nie, bo jest to na niekorzyść bombą atomową, gdzie jakiś instytucji kultury oznaczają brak nadzoru albo mały nadzór i tak na niekorzyść miasta instytucje kultury też nie, bo po pierwsze to mówi o tym, że tolerują, a po drugie to robić zlecał środowisku, bo patologia w danej instytucji albo danej branży oznacza że autorzy środków, czyli my podatnicy poradzą, dlaczego mamy łożyć na teatr muzeum bibliotekę skoro oni po prostu przejadł albo w przerwali te pieniądze w no tak oczywiście mogą siedzieć cicho i nikt o tym, o czym głośno nie powie tak się właśnie ciasto dzielimy tak jakby w rozmowach towarzyskich neon ciasta baby są podawane argumenty konkrety informacje potem podanie co zrobimy to na nic nie zrobimy tak ale kiedy dochodzi do sytuacji, w której wszystko staje się jasne publiczne neon to jest to bardzo zła sytuacja również, dlatego że zabiera się to ludzie, którzy MMA rozmontowanie emocjami albo nie umieją postawić pod ich efektem artystycznym tak, bo pamiętam n p. był taki prowadzony audyt na początku obecnej kadencji z kultury Fundacja republikańska przygotowała audyt swych konstytucjach i spotkałem się z opiniami po tym, audycie po pierwsze, że pan tak naprawdę niewiele mówi, bo nie umie ująć specyfiki działalności kulturalnej po drugie, że niestety świat to, że nie wiedzieli, gdzie szukać tak na boki to jest także tak, by w tych instytucjach na wszystko jest w porządku specyfika polskiego prawa specyfikę działalności kulturalnej nie sprawia, że pewne działania punkt proc osób na krawędzi legalności, a one są legalne to mnie nie ma żadnych zmianach do przestępcy natomiast trudno je obronić tak jakby pokazując je w sposób otwarty od osób 1 różne mechanizmy hojna sfinansowała to pozwala instytucjom funkcjonować n p. za nim mechanizmy, które rywale początek miały one świetny festiwal w taki jedyny w swoim rodzaju i przybyła do władz miasta PZU dajcie jakieś wsparcie i t d. to niektórzy prowadzą nas bardzo dobrze to złoży zamówienie publiczne i pójdziemy tam fajna mówią świetny temat tak wyczucie kulturę to płacz złość do pana tego dyrektora tej cudze kultury pan dostanie na swój festiwal pieniądze poprzez to instytucje kultury tak na trasach, by się zabieramy do audytu tak jest od kultury to widzimy jak ma budżet 19  000 000 zł fantastycznie duży budżet, ale więcej niż niektóre miasta mają na kulturę w ogóle, ale potem nagle widzimy tam rano jedzie na 1 festiwal 2 miano drugiej wersji walczyć Siemiona i na trzeci festiwal daje to jest pytaniem czy ta instytucja tak, by dobrze działa czy jest tylko atakuje, by w el punktem transferowym pieniędzy i jak się zabrać to ludzie spoza kultury to możesz rozważyć wiele szkód, jeżeli my jako ludzie, którzy są w tym sektorze i widzimy to wszystko śmieciowe to jesteśmy mogę być pewna 100 % do szkody w Pradze czy później nastąpiło albo nie da się zbyt długo utrzymać tej sytuacji tajemnice, więc pytanie, kto to powinien mówić nam my powinniśmy o tym, mówić o wnętrze to środowisko na ląd to nie tylko kwestia bycia razem z fantastycznym gronie kreatywnych ludzi tak dalej to zależy jest kwestia współodpowiedzialności za JOW tego jak w, która funkcjonuje jak tu za polityka kulturalna do niej także wszystkie oprócz posiedzenia władz powinny coś zrobić władze powinny się pieniądze władze powinny coś powiedzieć władza powinna obronić dla po kim my nie będziemy zabierać głosu otwarcie i wyjaśniać tego tak mocny kultura w Polsce takimi barierami się stykamy, jakim to ja mam do czynienia z wetem to problem w sektorze będą narastały, a z, jakimi patologiami mamy do czynienia właśnie on wrażenie, że w wielu instytucjach mamy do czynienia z tym działaniem na granicy legalności i nie jest to działanie wynika z tego, że jest za mało pieniędzy pytanie czy te pieniądze można inaczej wydawać, ale wspomniał pan o tym, że trudno jest od ekspertów, by fachowców tak, bo oni mogą dostać dużo więcej pieniędzy gdzieś indziej, tak więc dochodzić czasu do sytuacji, gdzie dostają maksymalną stawkę instytucji kultury, po czym jako firma prywatna dostają drugą część tej stawki, ale już tak jakby zewnętrzne zamówienie i wydaje się że, ale i płatnik tak i konsument doskonale zdają sobie sprawę z tego, że właśnie widziała takiej szarej strefie, ale wszystkim jest na rękę teraz zamiast powiedzieć potrzebuję więcej pieniędzy albo zatrudniamy amatorów i ze wszystkimi tego konsekwencjami wszyscy tolerują tę taką szarą rzeczywistość no właśnie zdał powitanie sam wie pan od odpowiedzialności po pierwsze nie leczy się także do pensji w kulturze są bardzo niskie cokół to obszar sektor kultury w Polsce jest bardzo mocno niedoinwestowany, a w złotym środku idolem głos Jerzy Góra powinna być zadowolona, że to jest tak zawsze chciałem, by środowiska, które mają dostęp do większych pieniędzy i przed znam 1 dyrektora byłego dyrektora już 1 ze Narodowy wschód kultury to, żeby raczą żartować, że najmniejsze niepodzielne jednostka finansowa w Odrze to 1 000 000 zł, ale znam też takich, którzy pracują za 1000 zł za 2 00 0, robiąc projekty kulturalne po godzinach te zdarzenia skutkującego jest bardzo nierówny, ale byliśmy też o tym, że rząd przedłoży tego ująć w istocie jest skomplikowana o, tyle że po pierwsze nie mamy dostępu do przeżytych informacji po drugie nie umiemy wyciągać wniosków tych informacji po trzecie nie chcemy często tych wniosków wyciągać bo jakby się okazało, że rzeczywiście tak kultura desek taki szalony świat, w którym zdecydują się, by niemożliwe potencjalnie nie do zrobienia, a jednak się dzieje często siłą entuzjazmem ludzi MIB problem jest taki w tym wszystkim, że mam, że to patologie dotyczą też ludzi którymi się przyjaźnimy ludzi, którzy byliby też sprawiają, że to środowisko to, żeby żyje ma się dobrze utrzymuje się tak dalej nosku tyle, że kiedy widzimy, że nasz dyrektor dostaje zwrot za używanie telefonu komórkowego poza granicami Polski w 16  000 zł po taki przypadek w Warszawie no to jest świat anegdot ktoś opowiada przy przy kawie i t d. ale niech powie głośno zaraz, o czym to koszt to jednak przy nauczył obsługiwać swoje komórki tak znaczące przydzielono do kościoła mniej głosów duże aż 8 000 zł to często jest o połowę rocznej pensji, aby tak miłym technika w Instytucie kultury n p. pan to pensja urzędnika oraz męczył się kulturą i średnie wielkości miasto w Polsce potrafi być na poziomie 1 800 zł na rękę i rewanż za pan zostawi te wydatki w wersji Taku rachunkiem za telefon komórkowy 6 000 zł na pomoście w kieszeni otwiera, ale to wszystko na rozwoju, ale nic nie dzieje no to właśnie anegdotka pozytywna albo negatywna przeciw albo na zasadzie proszek nam dobrze i niczym nie wie co tak, ale był kiedyś rozmawiałam w Gdyni po przy okazji pracy na to, że polityką kulturalną to, że czemu nie ujawniać się, jakby planów budżetowych instytucji kultury tak pokaźny sztuce na przełomie września najpóźniej w październiku przesyła do miasta, a on tak swoje zapotrzebowanie na plan ma na wydarzenia na jutrzejsze miasto dołoży urząd to szybko przetwarza sprawdza, jakie są możliwości finansowe i wysyła odpowiedź tak nie tam czas pozmieniać detale i stawia się, dlaczego nie może tego toposu upublicznić tak ciężko, że przychodzą plany budżetowe wsparcie kultury w szóstą publicznymi mówimy takie zapotrzebowanie taki cud kultur dyrektorzy uważają, że to jest potrzebne potem oczywiście to wszystko razem z procesem też przedstawiamy zmiany to uzasadnienie tak dalej na liście okazało się, że urząd mówi nic nie możemy tego zrobić nie możemy, bo tu nie chodzi o to, że oni, że to jest tajne czy ciel Ciupek Adecco już zauważyć, że jeżeli instytucja kultury złożył projekt budżetu na 3  000 000 zł bowiem jej dobrze to próbujemy kombinujemy potem coś co się zmieni i jest także tych 3  000 000 zł, żeby się w 2 i pół 1 000 000 zł zdarza się, by potem dyrektor co zrobi na czym nie przydzieli proroka i dobrze rozumiem taka sytuacja w jasne tylko czy mój mąż tak zdarzyć, że najlepsi powie, gdzie jest moje pół 1 000 000 to coś mi ukradł pół 1 000 00 0 tak przybyła obiecane, bo zapisane w projekcie ME okazuje się, że nie wszyscy jesteśmy gotowi do dyskusji o pieniądze w kulturze czy do niej są takie proste, że to zwiększa transparentność sprawi, że będziemy czuć się lepiej może okazać się przez pierwsze 3 4 5 lat, zanim zrozumiemy wszyscy jak to działa i dlaczego tak ani inaczej będziemy mieli bardzo dobre humory im się, że ten moment to 3 3 lata, które mogą okazać bardzo złe dla kultury wiele osób trochę przeraża nie można jak mawiają Amerykanie mieć ciastka i jeść ciastko, bo z 1 strony mamy osoby, które zajmuje się kulturą robią w kulturze to się kolokwialnie w razie, które mówią za mało mamy środków publicznych kulturę na kulturę powinno być znacznie więcej pieniędzy nie może domagać pieniędzy, a jednocześnie mówić o Janie Musze być transparentny co mi dać się teraz robią także będziecie zadowoleni ale, jakimi sposobami co za ile kto to już jest mój słodki artystyczne sekret Ależ można być też co się dzieje w Polsce nie ma co się dzieje, ale moim zdaniem nie można oczekiwać, że takie żądanie większych funduszy spotkają się z toalet w pozytywnym przyjęciem 4 lata aż co bądź oddziały w pewnym kontekście, w którym wszyscy mówią, że kultura jest ważna teoretycznie tak niezawodnego burmistrz żadnego radnego dziennikarzom to być kultura nie jest ważna, ale my stawiamy kropkę tego zdania i potyka przez 1 3 i wielka wielka dyskusja, w której padają różne głosy tak Polacy nie chodzą do teatrów i chodzą do kina do 5 książek, bo statystyki pokazują, że neon z lat 70 % Polaków nie mnie nie niech nie chodzić nie będę nie było galerii sztuki jest, aby ich więcej tak czy zaporę nie czyta od tych Czytelników to 9 7 książek wszystko wiemy i w momencie, kiedy zaczniemy odkrywać karty pokazywać jak bardzo skomplikowana machina LIBOR Sionko machina stoi za tym przesłaniem kultury to może okazać, że pojawi się ponownie taki polityk kandydujący na stole tak jak kiedyś na już nieobecna schody na szczęście kandydatem z mandatów no to prezydent Warszawy mówił o tym, że nie powinniśmy się zaczęły, więc na kulturę z budżetu miasta polecił przelać na spłatę długu Warszawy Przemek Wipler tak tak jakby mówił prawda i boję się, że może trochę tak jest taka obawa, że w związku z tym, że tam kultura jest ważna tylko teoretycznie sprawi, że kiedy zaczniemy mówić otwarcie o tym jakie są naprawdę przepływ finansowy w kulturze to pojawi się, więc takich odchodzi Miss lata 1 wielki bałagan tak do tego bałaganu wrócimy po informacjach radio TOK FM informacja 11 4 0 Artur Celiński magazyn miasta oraz DM, a miasta nocą po informacjach z państwo Małgosi jest pan Artur Celiński magazyn miasta oraz DM, a miasto rozmawiamy o kulturze i o pieniądzach przy okazji też pojawia się różne inne kwestie związane z kulturą, bo to jest moja panno w teatrach miejskich znają się czy w teatr miejski właśnie ich profile też nie powinno zapewniać jakiejś szerokiej panoramy, jeżeli spojrzymy na Warszawę i zapytali byśmy ze wszystkich miejskich teatrów właściwie dojdzie do jakich to film można, by je przypisać to okazałoby się, że pełne 9 5 mamy w profilu, a i być może 5 % w profilu Beaty Pawlak mogą i pojawią się nowi dyrektorzy nie wygrają konkursy i goście Kongresowi świetny pomysł no dobrze czym się różni ten temat ofert ta od innych ofert, które są na rynku długu to wynika, jakby z kilku kwestii 1 z takich kas jest tutaj stażem w UE nie mamy takiego modelu pośredniego to było długo nie mieliśmy mieć n p. taką działalnością niezależną będzie pozarządowa, a działalnością opartą na forum instytucji kultury i tam są w Polsce doc. Furtak agencji pozarządowej, które prowadzą swoją działalność tak długo są tak dobrze w tym co robią rzutowe para instytucjom AM A 1 są wciąż będzie czasem czaszek, by nie działają także topowym biznesowo na rynku, a inni cierpią swoich korzyści na raty w ten sposób ranking opiera się o dotacjach opierać na sprzedanych biletach i t d. i dokładność takich hal North w Polsce, że każdy uznany twórca łosia w teatrze to mieć swój własny teatr nasz tata też, jakby trochę też tworzyły to też pokazuje, że jest stoczą w Warszawie metody jest pogląd taki, że to okres bardzo się podobne Czyż to ta grupa twórców scenarzystów aktorów tak dalej nie jest na tyle szeroka, żeby każda buda osób wokół siebie swoje własne środowisko to, że także zajmował pewien ułamek środowiska tak, by bardziej zaangażowanego w UE w ten ruch Tatran my oczywiście, kiedy człowiek mam taki, że Sosnowiec się czy rzeczywiście ta oferta Tatran na tyle szeroka, żeby był teatr mieszczański i taki rozrywkowy i skierowane są dla turystów, którzy chcieliby sobie spędzić wolny wieczór będąc akurat przed laty w mieście i statek skoncentrowano się od małego widza tak daje oczywiście są Tatry w Warszawie treść pełnią podobne funkcje, ale czy to jest już to moment byliśmy zadowoleni czy jeszcze możemy coś tej tragicznej pamiętam, że obecny dyrektor biura kultury w Warszawie Tomek Trojanowski rozpoczął taki proces myślenia o efektywności teatrów w Warszawie, a ten proces był tajnym powozy sposób, żeby banki Times roboczy natomiast proszę o czas na to, żeby mu wstążki proces przeprowadzić spokojnie patrząc Osiek na te wszystkie ograniczenia wpływów niż wcześniej na jej jest takie pytanie ten to prośba ten czas do Włoch ma 3 lata temu ja nie wiem czy to się z tym momentem powiemy może powiedzieć sprawdzamy co zostało zrobione w niebo dostajemy od nowa panda z o pytania do korzystania z nawet doraźnie moment znów się, dlaczego to jest tajne tak jak ja rozumiem, że czasami trzeba sobie spokojnie usiąść czy zabawę w kuchni popracować na życie co można zrobić, żeby nie spalić, bo to pamiętajmy o tym, że grunt, że w Polsce przy połączeniu instytucji kultury, a może czekać po tym co łączy 2 teatry domów widzimy podobny profil podobna publiczność po coś urwać 2 administracje po coś urwać 2 zespoły techniczne ME może stać coś bardziej racjonalnie układać ale, żeby połączyć stratę trzeba jednak wykreować tydzień drugi tak i ciasto jest także prasa w Polsce media różni komentatorzy chciałbym, aby iść tutaj głośno mówić zaraz likwidują nam teatr Brońmy ten teatr nie wnikając tak naprawdę pod, dlaczego ten proces tak wygląda i dlaczego trzeba zlikwidować do Rzymu coś uratować tam niewielu polityków chce być likwidatorem mi instytucji kultury no bo to źle wygląda tak wtedy kurtką Teresie wspiera, kiedy się właśnie te pieniądze, kiedy się buduje nowe instytucje publiczne budynki dywan myśmy w Polsce między 20 0 6 czwartym 20 14 ósmy 20 1 4 byśmy wydali aż pół miliarda złotych na infrastrukturę kulturalną finansowane ze środków zagranicznych są największym polskich miast w tym okresie patrz obok, jakby całym ciałem na kraju, lecz na 1 1 miliardów złotych na infrastrukturę w nicość biednym krajem ścigać kultura media jestem pewien czy rzeczywiście przeznacza pieniądze na takie Andrzej łania, które są niezbędne i potrzebna mówimy o bieżącej działalności instytucji kultury, a co z przyszłością n p . mamy plac Defilad strony też placem centralnym w stolicy Polski w Warszawie i od jakiegoś czasu mówi się o budowie muzeum sztuki nowoczesnej też przeniesienie do tego budynku i 1 10 0 batów słynących z bardzo gospodarna korygowania każdej złotówki teraz budżet na budowy tych instytucji czy budynków to jest kilkaset milionów w złotych i rozwój, że dużo się mówi właśnie od tej warstwie meta o wartościach o filmy o efekcie Bilbao no ale w tych kończy się goić czy bardzo dobra lokalizacja i kilkaset milionów złotych to jednak nie jest przesada na stworzenie instytucji, która nie ma żadnej kolekcji takich, które by kogoś zainteresowało właściwie 2 znana jest rodzaj działalności edukacyjnej, którą można prowadzić gdziekolwiek i promowania morze 1 artystki pytaniem brzmi czy warto czy warto w centralnym punkcie Warszawy i za kilkaset milionów złotych wybudować instytucję, która nie wiadomo, jakby w, którym kierunku pójdzie mieliście znowu możemy udzielić odpowiedzi na, ale to pewne wartości można wycenić pojawi się miliard turystów będą w centrum przyjdą zobaczyć go zdobyć na to co przy go zobaczyć czy co robisz przyciągnąć Włosi podali informację, że w ubiegłym roku ich wszystkie muzea, by takie prowadzone na poziomie ogólnokrajowym odwiedziło znacznie więcej ludzi niż poprzednie zostawili znacznie więcej pieniędzy przerażony pamiętam konkretnych danych, ale czy polisy brak analizy pokazali rzeczywiście coraz większe nam liczba widzów do tych muzeów przychodzi dotyczy to z kolei zaczęli mówić o tym, że powinniśmy przestać budować kolejne muzea, ponieważ te istniejące zaczynają mieć problemy z utrzymaniem się, że w branży tak dużo nie ma publiczności, która mogłaby też jest ciepło odwiedzać rzeczywiście są też takie największe muzea największe galerie, które przyciągają uwagę mediów turystów tak dalej jest mnóstwo takich mało mniejszych ośrodków, które ledwo przędą zamiast w Polsce jest bardzo mało jeśli w ogóle takich analiz strategicznych rząd tego co się będzie działo w przyszłości co się dzieje aktualnie takie, by nasze raporty, które staramy się tworzyć miastach na trochę, jakby BOR musi przesłać Wołos metodologię musieliśmy zrobić swoje własne dane, bo ich nie było to dane Głuchowski, które są co naprawdę ciasto i niewiele warte musieliśmy sobie sami wypracować do pozwu przekonać, że warto skończyć tragicznie, bo nie ma, gdyż to powiem na polskiej scenie w raporcie kulturalny zbyt wiele danych, które pokazują zaraz czy jakie mamy niedobory co możemy z dobrami zrobić czy takie przed muzeum chleba mówi jest potrzebne czczono 1 0 osób publiczność będzie za późno została polskim z ministerstwa kultury nie ma żadnego takiego ośrodka strategicznego myślenia o tym, że takich kierunkach będzie się zmieniał sama kultura to proszę zauważyć, że na każdym spotkaniu poświęconym kulturze często pada podało 2 kwestie po pierwsze, kultura się zmienia zresztą z uczestnictwa tak, bo technologia to nam chodzi zmieniają się inne, jakby wzorce czujnego szukałem suce kultury na ME Night Antoine, a druga świata potrzebują edukacji kulturalnej na łączce odkleja potrzeby społeczeństwa od oczekiwań czy też oferty, którą mógł dać nam sztuczek kulturę powtarzamy to od kilku lat Nate co się dzieje nic no właśnie tak jakby się zmieniają się program edukacyjny ministerstwa, owszem, tak tak, bo po kongresie kultury 20 0 9 roku w Krakowie pojawiło się środki animatorów kultury Zacisze dostrzegać to fantastyczny tak bardzo się zmieniło, ale ostatnie kilka dekad tak jakby trochę zastój w myśleniu o tym co się będzie działo nawet sprawdzaliśmy sobie ile miasta wydają na badania socjologiczne na ekspertyzę, ale większość miast takich środki, które noszą takie działania 3 osób niż 10  000 zł w 1000 1000 50  000 zł nie da rady zrobić żadnego sensownego podania do stosownej analizy oraz ewentualnie zamówić opinię temat tego czy łączy czy dzieci w związku z tym, że nie ma tak jest etycznego myślenia o te znaki postawimy podejmujemy decyzje czy coś budujemy czegoś budujemy to n p. innej podstawie podjął decyzję, że Gorzów Wielkopolski budynek Filharmonii 1 30  000 000 zł w mieście, które nie miało tradycje muzyczne, których każdego członka zespołu praktycznie trzeba było sprowadzić z zewnątrz, kto podjął taką decyzję na ich podstawie nie mamy pojęcia tak oto nagle budzimy się ze świadomością, że to już raz budynek, który pochłania 6 8 budżetu miasta na kulturę, której też, jakby działanie do wieku drogo kosztują który, jakby jest zlokalizowany po sąsiedzku mamy załamanie w Berlinie w Poznaniu w Szczecinie tak i być może łatwiej byłoby postawić codziennie wieczorem w centrum Gorzowa autobus, który zabierze melomanów do Poznania do Berlina trzeci na trudne byłoby tańsze niż budowa tej harmonii może zamiast budować harmonię i zacząć budować szkołę muzyczną tego, że nikt nie robi takich analiz i najważniejsze nikt nie jest osiągany na ME, by żona podzielą się w Czechach takie decyzje o masie z 1 strony ludzie kultury mówią potrzebujemy więcej pieniędzy z miejsca nie chcą rozmawiać merytorycznie w rozmowach n p. właśnie o czy Filharmonii, na które pan wspomniał czy o muzeum sztuki nowoczesnej to jest rozmowa o w językiem miękkich terminów tak, czyli sztuka nowoczesna ważna, który istnieje efekt Bilbao Levante Bilbao na razie efekt Bilbao właściwie jest efektem negatywne dla mieszkańców miasta no tak, ale dni nikt ich wiosła w Polsce wie czy tak jak siedział obok ten efekt Bilbao z kontaktem trzeba ograniczyć zobaczymy, że w mieście, które miało to przemysł stoczniowy zaczął podupadać, którym ktoś wymyślił zbudują wielkie muzeum Guggenheima, a i t d. do dziewiątego świetnego architekta wydadzą setki milionów euro na co te inwestycje to tam na początku doprecyzował co oznacza być rozpoznał rozważana lokalni mieszkańcy podchodzili zaraz zaraz po pierwsze nie ma o mieszkańców, żeby z tego korzystali po drugie, jakby artyści lokalni sami mają problem z tym, że przetrwać to coś wydać mnóstwo pieniędzy to efekt Bilbao co więcej najemcy władze w Bilbao zatrudniły amerykańską fundację do tego, że przez ten proces ich przeprowadziły przybyła było także n p. władze MR Warszawy wybrały, by sobie nie wiem jak by po angielsku amerykańską fundację do zbudowania muzeum sztuki nowoczesnej i budowania całej kolekcji wokół tego, że to był wielki skandal w Polsce wszyscy byśmy krytykowali władze bardzo duże mając tak świetnych specjalistów w Warszawie decydujemy się nad zatrudnieniem u władzy Milo miały rację dlatego też były pierwsze tak przetarły szlaki potem następni to już być zupełnie inna sytuacja poza tym te instytucje też bardzo różnie działają proszę zauważyć mamy naciągaczy takiego jak muzeum czy centrum bajki w Pacanowie oświata instytucja jak bardzo ciekawy kostium to też, by Dybek Koziołka Matołka Pacanów, ale zbadaliśmy trochę przyjrzeliśmy się skutkom, jakie ta instytucja na cały region tak ta instytucja skupiła na sobie całe środki budżetowe z tego regionu EMEA zatrudnia ludzi też z zewnątrz ponieważ, gdy na terenie gminy na terenie po jest nam ten nie było takich specjalistów z moich sejmowa związku z tym ona oczywiście sławie Pacanów przyciąga turystów, ale czy to rozwija kulturę lokalną co sprawia, że ani mieszkańcy będą bardziej oczytani będą chętni do zakupu rzeczy nie podejmuje, że podejrzewa, że nie, bo taki też był efekt Bilbao znaczy z po 1 0 latach liczba jest stopa bezrobocia zderza daleki od osób osoby, które pobierają zasiłki też tak to pogląd, że taki, że my nie wiemy czyje ambicje spełniamy czytania ma ambicje twórców kultury już na odbiorcach wicedyrektorów remisy ze znanych muzeów tak rzeczywiście większe tym dyskusje toczą z zamkniętymi drzwiami ten stan ma lepszy dostęp do drzwi biura brat gra w DK brak kultury prezydenta wiceprezesa kulturę ma trochę łatwiej i topografii to, że to jest taki, że skoro nie wiemy też, jakie ambicje spełniamy też nie jest cel naszych dodatkowych pieniędzy publicznych i tam wszyscy byśmy sobie, żeby taką Jasną sytuację, że zależy nam na sztuce, że wartość artystyczna jest najważniejsza grupa ta także powiedz tak chcemy wydawać pieniądze na to mamy budżet 6  000 000, a sam zrób to taki i przestaniemy tam się, by bawić to, żeby wprowadzić takie wskaźniki mierniki i t d. uznajmy, że to jest wartość samą w sobie i przeznaczając pieniądze przyjdą inne władze mogą zmienić decyzja tak, ale jeżeli cena zależy bowiem, że to rozwija nasze miasto Ruperta, ale jest też mnóstwo obszarów kultury, gdzie patriotyczna nie jest najważniejsza uważa, że upowszechnianie dotarcie dostęp do tego wszystkiego tego, żeby ludzie mogli też się rozwijać w kulturze, żeby mogli przechodzić resort kultury procesami za mniejsze pieniądze niż w NBA jest inna oferuje inny sektor, a żeby czuć to ma sens, żebym się frustrować prawda, bo to ciasto komin pamięta pan na pewno, że już mówiliśmy, że polscy lotnicy polecą na drzwiach stodoły w Janowie nie tak, a jednak kupiliśmy 16 w kulturze to się także czas tam oczekuje się, że ludzie kultury będą latać na drzwiach stodoły przysłowiową, bo mam to pokazuje, że warunki pracy w i infrastruktura możliwości rozwoju są tak nikłe, że to naprawdę jest pan do przodu tylko siła entuzjazmu wolałbym myśleć o tym, mówić trochę winny sposób problem dostrzegł je mają takie taki, że w sektorze kultury w Polsce ostatnio widziałem raporty poświęcone potencjał potencjał tego nam tego sektora pracuje podobno 300  00 0 osób po dyskusjach o polityce kulturalnej o tym, jak po to, by oglądać w lidze mam wrażenie te same 1000 osób różnych konferencjach w różnych konfiguracjach tak dalej, gdzie jest pozostałe 200 9 tysięcy dzieci są pracownicy, którzy zarabiają minimalną pensję RM nie mają możliwości rozwoju muszą pracować nawet aż po udanych walą się nudzi Flores Piast dobitnie wylali dokładnie w związku z tym, a czasem wrażenie, że za dużo tych dyskusji o kulturze jest artystów uznanych artystów, którzy tak naprawdę są w tej Górce też płacowej i którzy mają zupełnie inne, jakby to spec od patrzenia na sytuację zachęca nasz cel tych wszystkich pracowników, którzy sami po wyeliminowaniu wpływu to, abyście głos Pomorza jest, żeby było naprawdę lepiej bardzo podziękujemy Artur Celiński magazyn miasta oraz dna, a miasto był państwem gości informację, że kilka minut groźnie dwunasty po informacjach Mikołaj Lizut i ich jego program ciszy program nadzorował Mateusz w 2 nad jakością fruwał Kamil Wróblewski 3 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!