REKLAMA

Suchecka chwali MEN - tylko w TOK FM

Analizy
Data emisji:
2018-01-23 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy jak ta Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu od razu zapowiem, że po osiemnastej zajmiemy się zmianami w prawie łowieckim kolejnymi zmianami zmianami zmian jak zapowiedział nowy minister środowiska Henryk Kowalczyk doszło do idzie czy doszło już do wypracowania kompromisu między ekologami, a ministerstwem, a myśliwymi i ma być swoistego rodzaju zmiana jeśli chodzi o prawa myśliwych i realną szansę wszystkich pozostałych ENA przykład właścicieli i Rozwiń » obszarów, na których właścicieli działek, na których można polować, jakie są szczegóły tego kompromisu nie wiemy na dzisiaj zapowiedział Henryk Kowalczyk przedstawienie tych propozycji jest 17 2 5 i wciąż tych propozycji nie ma na stole w, dlaczego tego też nie wiemy może dowiemy się od naszego gościa pani Diana Piotrowska z polskiego związku łowieckiego będzie państwo i moim gościem po osiemnasty zachęcam do słuchania i do komentowania analizy małpa to krótka FM czeka na państwa pytania sugestie i komentarz, ale początek analiz RM noc poświęcimy w reformie edukacji tej, która już się wydarzyła, a mimo tego, że już się wydarzyła to trwają często gęsto seminaria specjalne seminaria branżowe, w których uczestniczy minister edukacji, spotykając się z pracą dawcami i uwaga w UE sprawdzając, jakie są ich potrzeby oczekiwania wobec reformy szkół zawodowych reformy, która ma stworzyć szkoły branżowe więc, o co chodzi jak to jest reforma edukacji niby się odbyła, ale teraz dopiero ministerstwo konsultuje jej poważną część to na pewno nam wyjaśnia nasz gość Justyna Suchecka z gazety wyborczej dzień do oceny dobre to zaś mimo tego szkoły branżowe już funkcjonują szkoły branżowe pierwszego stopnia działamy od września, a teraz pani minister prowadzi konsultacje seminaria branżowe organizuje specjalne konferencje dotyczące etyki kształtują przy tej cel tych przyszłych szkód, a więc Janie rozumiem po pierwsze, powód jest banalny pani minister ma bardzo dużo unijnych pieniędzy do wydania na szkolnictwo branżowe na promowanie go ośrodek rozwoju edukacji, który podlega MEN zagrało sporo dofinansowania w różnych konkursach teraz te pieniądze trzeba po prostu wydać i nie ma w tym nic złego no po drugie, dotychczasowa reforma szkół branżowych to reforma tylko z nas to taka reforma bardzo pospieszna lat m. in. wynikające z tego, że prawo sprawiedliwość w swoim programie sporo mówiło o tym, że drożdżówki po tak się teraz już go nazywają trzeba wzmocnić musimy odrodzić ten ruch kształcenia zawodowego, który w Polsce byłem dosyć prężne jeszcze kilkanaście doczeka się przesadą kilkadziesiąt lat temu dom, więc kiedy zabrali się zlikwidowanie gimnazjów to co stwierdzili, że takim Super wizerunkowym punktem, który troszkę może odciąży to, że coś się kasuje zabiera będzie stworzenie czegoś nowego w tym czym Sitno czymś nowym są szkoły branżowe, które zastąpiły zawodów no właśnie to przypomnij my mieliśmy szkoły zawodowe teraz są szkoły branżowe lub jak w 2 stopni 01 02 . o czym się różnie, bo już umiemy nazwać inaczej bardzo ważne ponoć marketingu dość istotne, że nowa Marka, a oprócz tego Espadonu bardzo istotne, bo zawodówki źle się karze oprócz tego wracamy do jakiego systemu, który część państwa prawdopodobnie zna tylko inaczej się to teraz nazywa się po szkole branżowej pierwszego stopnia będzie można iść na kolejne 2 lata do szkoły szkoły branżowej drugiego stopnia i ta szkoła da możliwość zdawania matury, czyli otworzy drogę na studia i tak wiele osób tak robiło w przyszłości kończyła zawodówka potem robią została w radiowozach rynku robiło technikum czasem zaocznie wieczorowo to technikum albo uzupełniana to wszystko bardzo długo trwało, ale teraz ma być sprawniejsza i to ma być taka jest czytelna jasna ścieżka 3 + 2 matura cena 11 ja nie chcę nic po drodze mam tytuł zawodowy równoległej oczywiście istnieje nadal technikum, które teraz będzie pięcioletnia Ania 4 letnia, ale to też jest jeszcze pieśń przyszłości bo, bo ta technika dopiero ruszą od 20 19 roku, czyli jeszcze rok, ale kryteria muszą jeszcze zdążę się zrozumieć Podgórza spożyć statystyki w to oczywiście chciałam nie spojrzeć w temacie zgubią Deca dali się do używania do 13 % absolwentów gimnazjów wybierało do tej pory szkoły zawodowe, a już mam przed sobą 4 2 % technika, dlaczego ktokolwiek w co do tej pory się do technikum tam też przecież zdobywa umiejętności to bardzo potrzebne na rynku miałby teraz wybrać szkołę branżową zamiast technikum, gdyby wszystko poszło tak jak planuje domen to szkoły zawodowe branżowe przepraszam Tyrmanda do nas często myli pani minister też się zdarza ranny i dadzą większą elastyczność i szybszą możliwość zdobycia nowych kompetencji to znaczy skończymy jako mężów po 3 latach oczywiście możemy z cebra rzutki drugiego stopnia robić matura i szykować do studia, ale możemy też bardzo szybką ścieżką taką dobrą dla wielu państw europejskich uzupełnia swoje kwalifikacje, czyli zdobyć zawód nie wiem dajmy na to murarza apotem w pół roku służę tynkarze, a w następne pół roku dajmy na to elektryka niespodziewany, bo będziemy mieli dużo takich ścieżek, które nie będą wymagały zrobienia całej 3 czy dwuletniej szkoły tylko kursów zakończonych jakimś państwowym egzaminem to wszystko brzmi świetnie a dlaczego w szkołach zawodowych nie było możliwe było było tylko co wygląda lepiej spektakularne reforma, gdzie przy okazji zmieniamy nazwy wymieniamy tabliczki robimy kampanię promocyjną czy takie coś tam poprawiamy delikatnie, ale przecież nikt nie będzie o tym, mówić no bo ktoś interesuje zawodówka i tyle że moim zdaniem jest to zabieg czysto market na cenach od opisu tego, kto szkoły branżowej 2 stopnie możliwości wybierania różnych ścieżek dokształcania się tak dalej murarz tynkarz jeszcze inny spawacz z bardzo wszystko po spodniach wysoce po płatne umiejętności, a mimo to tylko 13 proc absolwentów gimnazjów wybierało szkoły zawodowe, więc skąd się, że no właśnie w MON rozmawiał na ten temat całkiem niedawno z dr Mikołaja Herbsta z uniwersytetu Warszawskiego to jest specjalista od systemu edukacji m. in . Lenny mają powtarzał, że 3, która wydaje się banalna, ale moim zdaniem jest tu problemu mamy kulturowo bardzo negatywne nastawienie do szkolnictwa zawodowego to jest pokłosie tego co mówiliśmy pisaliśmy jak działaliśmy w latach dziewięćdziesiątych, kiedy zaczęliśmy stawać na wyższe wykształcenie co wiemy jak się skończyła inflacja dyplomów no ale sporo sporo było umówione o tym, że jak chcesz być kimś, kto musi skończyć studia nie jak chcesz być kimś to musi być elektrykiem dobrze zarobić 3 mechanikiem tylko musisz mieć dyplom nie fakt w ręku no mi reforma Mirosława Handkego z dziewięćdziesiątego dziewiątego roku czy ta, która wprowadza gimnazja odbyła odbyła się też bardzo mocno negatywnie o szkolnictwie właśnie zawodowe, ale dlatego, że wtedy nawet była taka próba, żeby zastąpić takie szkoły zawodowe liceami profilowanymi czy takie liceum Ogólnokształcącym, gdzie też trochę będziemy się uczyć zawodu to się nie udało, bo nawet to nazwanie pomogła lansować się tego uczę, ale z tego wszystkiego co do tej pory padło wynika, że prawo sprawiedliwość ma bardzo sensowny pomysł tak mało tego złapał się z Senatem i myślę, że nie przesadza że, gdybyśmy losową zdecydowali parę fragmentów wypowiedzi minister Zalewskiej lub minister Marzeny Machałek, która się za budkami zajmuje i znaleźli trochę losowych cytatów z poprzedniej minister edukacji Joanny Kluzik-Rostkowskiej, która rozpoczęła reformy zawodówek taką właśnie wizerunkową to miał być plan, żeby zgadnąć, która słowa należą do ministra z, po które do ministra z PiS no dobrze, ale w MMA ja jednak brutalna prawda gdzieś się w tym temacie Super i te wspaniale się doczyścić szkoda że, gdy jest także, że także władze w Polsce nigdy nie przyznają się, że ktoś przed nimi coś robi dobrze i wszystko zawsze jest on jakby niby na gruzach budowane są, ale ja mam jednak głębokie podejrzenie, że tutaj jest jakiś problem i moje podejrzenia opiera się na tym, że być może te szkoły zawodowe w niekoniecznie działały w planie filmu na pewno nie działały prawidłowo zaczym to są tak samo zróżnicowane wszystkie szkoły w Polsce mamy wspaniałe szkoły zawodowe przy dużych zakładach klasy partnerskie przy firmach typu Solaris czy volkswagen i zawodówkach technikach, ale mamy też takie miejsca, gdzie powstają tzw. klasy wielo zawodowa, gdzie zbiera się gniewem i 3 uczniów, którzy będą się uczyli na piekarza 4 na sprzedawcę 5 na kogoś na mieście, dlatego że szkoła jest mała rynek pracy kiepski, a na uczycie -li szkołę do szkół zawodowych bardzo brakuje mamy bardzo mało specjalistów jest to olbrzymi problem odnowiono jeśli ktoś umie spawać albo wręcz rywalki uczuć, a nie uczył go wraz z 2 i pół 1000 drugie porównywalna za tak wyzwanie, więc to jest na pewno to trudno duży problem z reformy, którą przygotowuje rozprawę i sprawiedliwość jest odpowiedź na ten problem nie wiemy tak dlatego, że to co się dzieje na razie no to są seminaria, o których mówiła często są konsultacje podstaw programowych, które na razie się w ogóle nie zmieniło właściwie, ale nie wiemy, jaki ma pomysł prawo sprawiedliwość dumnym z tego najwcześniej wiosną na zmienione doboru kadr do tych szkół, a to jest bardzo duże wyzwanie, ale czy to jest możliwe, że rzeczywiście ministerstwo teraz zwołało wszystkich tych pracodawców też czytam, że nawet chciałaby pani minister spółki skarbu państwa zależy nawet już się udaje po torze wysłuchać pomysłów, żeby rzeczywiście zaimplementować następnie jak wiadomo są bardzo sceptyczna co do tego kogo słucha pani minister zarazem ich Justyna Suchecka kostce optyczne wobec prac ministerstwa to co ich obecność na chwałę wspominając już parę dobrych słów mówiąc poważnie no i Tymek z konsultacjami one mogą wyglądać wśród gmin na różne sposoby konsultacja likwidacji gimnazjów wyglądał także wszyscy mówili dużo pani minister robią swoje lęki i nie rozwiązywało problemu tylko otworzyła nowe to powiedziała, ale tak, ale MON Bogdan Narloch stosują też analiz Lion, bo on szkolnictwo zawodowe na to mamy troszkę inną stuła zwrot jest mniejsza presja czasu to jest zmiana dużo mniej widowiskowa tak mało realne chodzi to wada liczba zwierząt nerwowa, ale to jest bardzo smutne, ale obchodzi jedno osoby, a przynajmniej tak wynika z deklaracji i mianowicie obchodzi premiera Morawieckiego w dni, jeżeli to co mówi jest poważne i te nie są tylko właśnie reklamowo PR-owe zagrywki to on bardzo potrzebuje mocnego szkolnictwa zawodowego ono, jeżeli państwo się tutaj dogadają no to jest nadzieja, że coś z tego dobrego jeszcze się może urodzić ale, chociaż oczywiście będziemy patrzeć na ręce sprawdzać czy to nie będzie zmiana dla samej zmiany za chwilę wrócimy z nową bardzo nieciekawie co państwo o tym, myślą czy rzeczywiście powinniśmy stawiać na szkolnictwo zawodowe na to, żeby w szkołach uczyć się murarze tynkarze lakiernicy szwach plażę w te pewne jest jedno i pracy dla nich nie brakuje dziś Gazeta wyborcza opublikowała bardzo interesująco przejrzała przyjrzała byli dziennikarze przeżyli ogłoszenia o pracę z różnych regionów Polski najbardziej można interesująco znaleźć ogłoszenia i tam jest też podane i od razu, jaka jest płaca zmiany są tego czy chwiała się, że dam trochę gorzej będą spać w dzisiejszej nocy, ale naprawdę operator koparki przeładunkowe to jest bardzo opłacalny zawód od 5 000 zł brutto proszę państwa, więc co państwo na to czy 2 × więcej niż nauczyciele i po 6 latach prac tutaj zachowam ENG dyplomatyczne milczenie analizy małpa to klub KSM czy rzeczywiście czas najwyższy postawić na porządnych fachowców, a goście już w ich mamy tylko jest ich za mało w i zachęcać młodzież, żeby wybiera taką ścieżkę czy też nie czy jednak sprzyjać temu temu, gdy tej dawniejszej niż opowieści tej dawniejszej narracji o tym, że nie może sobie zamykać ścieżki edukacyjnej na tak wczesnym etapie i po prostu zawsze mieć dziś w tyle głowy te studia te zawody w intelektualne i iść do listy, gdy tędy droga w co państwo o tym, myślą zachęcam do pisania analizy małpa to krok kasa za mną studia Justyna Suchecka z gazety wyborczej zaraz po informacjach wrócimy i przyjrzymy się bliżej jeszcze tym wyzwaniom, jakie stoją przed Ministerstwem Edukacji Narodowej i szkolnictwem branżowym dawniej zawodowy w analizy Agata Kowalska przy mikrofonie druga część rozmowy z Justyną słuchaczką gazety wyborczej przyglądamy się wspólnie kolejnym działaniom i decyzjom, jakie podejmuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, wprowadzając reformę Nash do szkół branżowych dawniej szkół zawodowych szkoły branżowe funkcjonują już od września, a teraz ministerstwo konsultuje pan ile sił i chce dostosować szkolnictwo do potrzeb rynku pracy w rozmawiałyśmy o tym, że 1 z powodów, dla których teraz organizowane są seminaria z udziałem pracodawców czy też jest to, że mimo ministerstwo posiada biustu środki środki na promocję tych szkół i NATO na ich wsparcie i to dobrze rozumie to spróbujesz dowiedzieć co ma właściwie wspierać i które kierunki, ale to nie wszystko te w tym co potrzeba tych szkół zawodowych wynika również z innego problemu tego, że przeprowadziła wcześniej minister Zalewska inną reformę reformę gimnazjalną i w 20 19 roku co wcale nie jest aż tak bardzo daleko do szkół średnich szkół ponadpodstawowych pójdzie tzw. podwójny rocznik, czyli ostatni absolwenci gimnazjum i pierwsi absolwenci ośmioletniej szkoły podstawowej to oznacza, że dzieci będzie około 7 2 6  000 nie zwyczajowe 3 50 rannych trzeba mieć bujnej wyobraźni, by wiedzieć, że to będzie bardzo trudno pomieścić w szkołach w bogatych dzieciaków jest bardzo ważnym starość to powtarza też często w rozmowach na ten temat dla nich będą osobne klasy znaczy jedni pójdą do trzyletnich liceów w drodze do czteroletnich czteroletnich i pięcioletnich techników będą osobne nabory inne przedmioty na programy inna matura na wszystko będzie inaczej to będzie w porządku proszę nie ma oczywiście od godziny tak strasznie, ale równocześnie ma dobre z taką szkołę liceum bardzo dobrych stron, które ma co roku 6 klas na poziomie 500 to oznacza, że ma tam 1 8 klas przez 3 lata mówi no i teraz to dobre liceum, które Super oblegane wmieście powiedzmy powiatowy ona nie przyjmie w 20 1 9 roku 1 2 klas 6 dla jednych i 6 lat drugi nadzoru, gdyż kosz nie zmieszczą 2 z tych reklam znacznie więcej jeśli się nie zmieszczą, bo może ono się uczyć do osiemnastej, ale wiemy już ktoś się kończy mam nadzieję, że nikt aż tak bardzo szaleć nie będzie no, więc z stanie się także do szkoły przyjmą n p. 4 klasy dla starego systemu 4 pasy dla nowego Otóż będzie ciasno pozory, bo będzie to 8, a nie 6 no ale siłą rzeczy to oznacza, że albo przez dziesięcioro dzieci 1 6 dziesięcioro dzieci drugiego rocznika będzie musiał gdzieś indziej jest takie Domino, bo to dotyczy wszystkich do Brukseli, do którego zwożone CMS pójdą do słabszych liceów, ale na nie zależy, bo ona poszła do słabszych liceów nam zależy nam jako państwo, że bony właśnie pośród tych drożdżówek i zawodówek wyczyn mrożonek i techników, ale zaraz, że rok urodzenia ma wpły w na moją karierę zawodową i edukacyjną tak właśnie zajmuje się Rzecznik Praw Obywatelskich i bez powodu AM oczywiście to nie jest także we wszystkich zakątkach Polski będzie tak samo jest sporo miejsc w Polsce działa przy ulica działały gimnazja, więc te szkoły jakoś pomieszczą większą liczbą osób po likwidacji, ale są też takie miejsca to głównie będzie dotyczyło takich miast powiatowych jest n p. jedno 2 dobre licea, a cała reszta tak umówmy się są osobom no no teraz te dzieciaki ich rodzice, bo akurat w Polsce bardzo duży jest to czynnik rodziców to oni w 2 w wielu przypadkach wybiera młodzież szkoły dostaną przed dylematem czy pójść do słabego liceum, po którym nie wiadomo, czego się spodziewać i nie wiadomo jak wypadnie matura czy pójść jednak do zawodówki technikum, o których też nie wiemy za wiele no ale wiemy przynajmniej na pewno tyle, że to coś tam się teraz dzieje są jakieś pieniądze coś nam się zmienia nawet niektórzy nawet nie ma ich wyboru no właśnie to jest ten kłopot źródłem w stolicy takich dzieciaków zrobić tego podwójnego rocznika to proszę pisać z pytaniami ze swoimi obawami analizy małpa to krok asem, ale ja mam od razu jako nie rodzic taką obawę, że skoro ministerstwo wprowadziło w wielkim pośpiechu bałaganie i sól po prostu lawinowo, tworząc nowe problemy z reformą edukacyjną polegającą na likwidacji gimnazjów to dlaczego mielibyśmy ufać, że reformy szkół zawodowych przeprowadzi w innym stylu i dlaczego mielibyśmy chcieć, by nasze dzieci szły do tych szkół, który po co, do których nie mam powodów prędzej pójdą do techników dno od nich też nie wiemy, bo nową radę po reformie, więc mówiąc uczciwie, gdybym to ja miała, wybierając te jednak stawia na drożdżówki i w najgorszym wypadku, jeżeli popełnimy gdzieś błąd to po 3 latach może to zmienić można przez 3 lata bycie elektrykiem potem następne 2 ostatnie wiem electro mechanikiem albo mechatroniki ms mnóstwo różnych fajnych zawodów tymczasem w pakowanie się do technikum, która okaże się najfajniejszym wyborem to z 5 lat i to ma znaczenie i wcale nie jest tak łatwo odkręcić znów wracamy w Warszawie to nie jest wielki problem szkół nie brakuje, gdzie się można przenieść coś można wykombinować, ale w mieście, gdzie jest Sony 2 zawody czy 3 uczone tylko małe miasteczka Ryki 10  00 0 będzie też są szkoły średnie na to jest jednak duży problem aria Ależ oczywiście chciałbym dopowiedzieć, że oswojenie uważam, że szkoła branżowa to szkoła gorszego wyboru, a pensje, które czytała z i zestawienie gazety wyborczej pokazują, że jest możliwa była bardzo dobrego wyboru w wielu zawodach to są po prostu świetnie płatne prace, o których powinniśmy przestać myśleć to z ekip brali się w smarze to są nowoczesne technologie one też smażę też nie ominie też na każdy potrafi robić oczywiście smykałkę do osób ma mówić czysto wizerunkową akurat Diaz znam mnóstwo osób, które pracują w takich zawodach ciężko pracują nad maszyną godną płacę, a i to jest kraj no dobrze, ale tak po pierwsze, rodzice tak jak my wszyscy są uwikłani w tę opowieść, o którym już w pierwszej części rozmowy, czyli opowieść o tym, że są objawy są takie studio magisterskie po prostu są konieczne, bo przynajmniej licencjackie i teraz groźnym monitorowano, żeby przeżywać tego swoistego rodzaju rewolucję mentalną jeśli będą musieli moich musieli powiedz swojemu dziecku lepiej iść do szkoły branżowej, na którą właśnie ministerstwo znalazło w szereg pieniędzy niż, a do słabego liceum to jest i co mają szefów pół roku rozumem czy przez 1 , 5 roku dokonać rewolucji mentalnej no tak w ślad za naszą rzecz wygląda, bo obserwowaliśmy na taki bardzo energiczne i pełen pomysłów ruch rodziców w sprzeciwie wobec likwidacji gimnazjów znałem się czy jeśli chodzi o szkoły branżowe czy brak miejsc w liceach dlatego podwójnego rocznika to absurd wiesz coś podobnego ktoś oczywiście dzieje rodzice piszą w tej sprawie jej do Adama Bodnara i do Marka Michalaka Rzecznika Praw Dziecka obaj wystosowali pisma do minister edukacji z tego co wiem na pismo pana Bodnara jeszcze nie było odpowiedzieć chodzi o pismo rzecznika Michalaka pani minister mówi to co zawsze, czyli że wszystko będzie dobrze jesteśmy przygotowani wszystko mamy policzone w sobotę, ale zaraz ci 2 rzecznicy praw obywatelskich praw dziecka mają jakiś pomysł, bo powiedzenie jest kłopot i część dzieciaków być może będzie miała w no cóż mam 2 nierówne startu powiedzmy wprost moglibyśmy się zastanawiać czy jest to niezgodne z konstytucją skierować to przed Trybunał Konstytucyjny, ale nierównego zdaniem należy również nieodzownie my też, że reformy likwidującej gimnazja, więc być moralnie musimy wszyscy lała się najbardziej ci, których dotyczy zacisnąć zęby rejsowy lot trasa zjeść i moim zdaniem to ktoś właśnie skończyłem problem polega na tym, że oczywiście nawet wierząc, że wszyscy się wszędzie pomieszczą, bo tak to się skończy gdzieś się pomieszczą no to wszystko się będzie zdarzało w takim bardzo niefortunnym czasie dla wszystkich i dla rodziców i dla szkół i dla polityków do egzaminu zostaną przeprowadzone w kwietniu zewnętrzny egzamin ósmoklasisty egzaminy gimnazjalne rekrutacja zacznie się pod koniec czerwca w te dzieci dowiedzą się w lipcu, że się nie dostały tam, gdzie się chciały dostać symbol duża część z nich się nie dostanie, a co będzie jesienią w no no nie nie tutaj chciałby zasiąść ja zadaję pytania ja zagram, a co będzie jesienią wybory w Lipnie, ale co będzie z tymi dziećmi z tymi dziećmi one wszędzie, gdzie się dostaną 3 konie tam, gdzie chciały teraz to co się wydarzy moim zdaniem to jest olbrzymie rozgoryczenie klasy średniej, która jednak nikt nie mówi rodzicom przebił głęboko w to wierzę rodzicom, którzy śledzili jak przebiega reforma, że fakt, że dla ich dziecka zabrakło miejsca w liceum, którym marzyło o 2 3 4 lat, że to jest wina samorządu albo jak i jaki pan dlaczego, dlaczego dany dźwięk na burmistrza, że szkoła się cudownie nie rozrosła w 1 , 5 roku, ale właśnie byt to jest bardzo ważny wątek to też obserwowaliśmy przy okazji dyskusji o i debat o reformie edukacji, że rodzice w 100 dni dają sobie wcisnąć tej opowieści, że to wina samorządu, że nie załatwił więcej szkół i więcej sal ale, a co z zakładaniem samemu szkoły to jest skomplikowane w Polsce, żeby rodzice zabrali sobie powołali własną szkołę to nie jest skomplikowane czasem tylko odpowiedzieć na pytanie czy to zwarte, bo u nas dobrych szkół im nie brakuje to co widzimy w ostatnich latach 3 właściwie to radykalne wręcz wzrost liczby uczniów edukacji domowej na Zieloną Górę z Holandii z przerosło nam tych dzieci dwukrotnie było ich jeszcze 2 lata temu koszt jedno tysięcy zloty przez 14  000 i oka, jakby w skali 5  000 000 uczniów to nadal jest jakoś się malutka liczba, ale ten wzrost jest silne i też ten wzrost jest coraz częstszy usta aż uszy to znaczy, gdy próba także na edukację domową decydować zwykle rodzice tych najmłodszych dzieci nawet dzieci rosną rosną w edukacji domowej, więc mamy coraz więcej dzieci, a później znalazł realistów również srodze się w domach też w no i co wtedy kompletnie idzie w drugą stronę, bo rozumiem, że nie można uczyć zawodu spawacza w edukacji domowej to jest szansa dla raczej dla tych, którzy wybierają ścieżkę Ogólnokształcących w co państwo na to analizy Motoklub KFM czeka na państwa komentarze co z dzieciakami z podwójnego rocznika jak i jak się przygotowujecie państwo do tego no bo to rzeczywiście jest chwila moment i chciały decydować czy krzesła przy liceum uczy, bo właściwie nie ma co czekać na wyniki prawda to trzeba już tylko raz zastanowić z gmin, jaki jest plan UB i co na to odpowiedziałam pani minister Zalewska takim rodzicom wszystko przygotowane w ty też osoby odpowiedzą pani minister nie, ale albo były panie redaktorze zupełnie odwrotnie no tak to jest prawda to są cytaty rzeczywiście dosłowna, ale znają się co podpowiedziała rodzicom ci powiedzą moje dziecko nie dostał się do wymarzonego liceum, ale jest inna słabszy, ale ono nie nie przygotuje go na studia, które w, którym dzieci dzieci już myślą wytrwale dokładnym cytatem wszystkie dzieci zasługują na dobrej szkoły my właśnie pracujemy nad tym, żeby wszystkie szkoły były dobre Klecha sparafrazował końcówka, ale mniej więcej żal tak to właśnie brzmiało dobrze akurat wierzę głęboko w tych recytacja wierszy wielokrotnie byliśmy świadkami ALDE chce do nas pani Magdalena w sprawie właśnie branżowe i techników z 1 strony wybór zawodu w wieku 15 lat ogranicza rozwój nie wierzę, że młody człowiek, który zacznie zarabiać będzie zmotywowany, żeby kontynuować naukę i NN i na ile takie szkoły zawodowe czy też branżowe będą same zmotywowane, by wydobywać młodych ludzi talenty identyfikować ich potencjał cielaka raczej pisze pani Marlena będą ukierunkowane na produkowanie zasobów ludzkich na potrzeby lokalnego rynku pracy z drugiej strony pisze nasza słuchaczka należy sobie zadać pytanie o jakość doradztwa zawodowego w gimnazjach leczy też obecnie już w podstawówkach też na tę część dzieciaków wymiar godzin zajęć położę poziom stopień zindywidualizowania tego do bractwa znajomość rynku pracy katastrofa ocenia sam my podsumowujemy nazywania Gostek ma pan pani Magdalena dobrze zapamiętamy zdecydowanie ma rację i to rzeczywiście jest takim miejscem, gdzie moment scenariusza dosyć trudne to jeszcze chciał dodać, że kilkadziesiąt tysięcy uczniów będzie wybierał to szkolnictwa zawodowego czternastolatki, dlatego że zaczęli edukację kocha dzieci sześcioletnie Jona właśnie będą w ósmej klasie w przyszłym roku jest bardzo dużo szczególnie z większych miastach to właśnie wpadł na kolejny dobry pomysł może lepiej oblać w Cieszynie Pszczynie oraz klas może nie przez następnej klasy tydzień w pokoju Ciołek podwójny rodziła się nie polecam szczególnie polecam tego rozwiązania ostatni gimnazjalistom wyżej aż o play-off to będą 2 lata do tyłu nie rok, a 2 lata dużo ani, jeżeli oblegają trzecie gimnazjum to wrócą do ósmej klasy szkoły podstawowej Palikot w nadziei znikąd nadziei, ale inni, a propos doradztwa zawodowego to jest akurat 1 z nielicznych rzeczy, która chwaliła tej reformy gimnazjalnej przyznał szczerze z nielicznych Ministerstwo Edukacji Narodowej zdecydowało o tym, że doradztwo zawodowe w szkołach podstawowych w siódmej ósmej klasie ma być obowiązkowe możemy się spierać o to czy to jest wystarczająca liczba godzin to stan dróg 1 0 godzin w semestrze ile dobrze pamiętam, więc taki atak naprawdę 2 dobre posiedzenia w sobotę w Raciążku organizuje zajęcia w sobotę n p . albo po lekcjach, ale równocześnie jeszcze jakiś czas temu tego w ogóle nie było tylko kilkanaście procent gimnazjów miało porządne wraz z NFZ jest komu doradzać zawodowo mamy tych ludzi mamy i tu wbrew pozorom mamy, dlatego że wielu nauczycieli robiło studia podyplomowe w tych kierunkach mu bardzo popularny nauczyciel w ostatnich latach sporo robisz, by uzupełniać kompetencje, bo brakowało im godzin z przedmiotów, więc to są często nauczyciele też są lokalni pracownicy urzędów pracy i t d. akurat nie mam informacji o tym, żeby szkoły miały problem z zatrudnieniem doradców być może są takie sytuacje, gdy mąż dowiedział może to znamy nowy temat dla nas, ale i tu się co oznaczałoby brak może pani minister, robiąc te seminaria dla pracodawców powinna też zaprosić tych doradców z ZUS właśnie z doradców szkolnych zawodowych i spytać ich od o tym, drugą stronę, czyli od dzieci, bo pracodawcy wyznają sprawę tylko już od ze świata dorosłych do tak ponurego, ale jeszcze 1 mail napisał pan Jakub uważam, że potrzebne jest pewnego rodzaju zmuszaniem młodych do wyboru techników mamy masę ludzi po ogólniaku, którzy potem idą masowo na studia zupełnie niepotrzebnie lepiej skończyć techniką mieć pracy i za wód i wejść na rynek pracy w wieku 2 0 lat krytykują bardzo to co robi PiS, ale akurat zachęcanie do techników to myśli myli się pan panie głęboko mówimy o branżowych szkołach, ale to co wróży, że sama myśl jest taka część dzieci po prostu trzeba, gdy noc zadekretować, że nie zmieszczą się do nich właśnie problem, gdybyśmy o tym, dużo rozmawiali inni tak zupełnie poważnie traktowali tę debatę w Polsce to my byśmy tych dzieci nie musieli zmuszać one wiedziały, że to nonsens, a tymczasem one niestety zostaną postawione w takiej sytuacji przymusu to znów zdecydowanie gorsza i niestety leczenie przysłuży się promowanie szkolnictwo zawodowe oraz samochodu ciężarowego do 6 300 zł brutto może to ta może zarabiać lepiej, jeżeli wyjedzie zagranicę to to o tym, iż nie mówmy Justyna przekaz dla gazety wyborczej oraz organie dziękuję państwu za maj ile jak zwykle nadzwyczaj listonosze słuchaczy ciasnej formacji Japonii zajmiemy się zmianami w prawie łowieckim, których ministerstwo nie ogłosiło Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA