REKLAMA

Dlaczego podniecają nas doniesienia o nieludzkich przestępstwach?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-01-23 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest ta pierwsza z 1 6 w studiu zaś jakoś się, że ku dr hab. Leśniak gorzowski socjolog Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór no wiecie państwo człowiek, który o ciemnej stronie ludzkiej natury wie wszystko tak czy zapowiedziała nie wiem czy dobrze trochę niebezpiecznie bo gdy jakiś prokurator, by tego posłuchał mógłby zacząć grzebać w moim życiorysie już bym chciał taką lustrację przeżyć myślę, że może ewentualnie wtedy byłbyś Rozwiń » nieustająco jako ekspert wzywany mam nadzieję, ale mogą być też podsądnym, więc udają dwoje babka wróżyła mu w każdym razie bez wątpienia widzimy wyraźnie, że mimo fascynacji tymi tematami to zarazem w interakcjach w życiu codziennym chcemy wypadać jako osoby stonowane normalność i broń Boże nie poruszone takimi tematami bynajmniej no ale temat, którym będziemy dzisiaj rozmawiali jest rzeczywiście dość drastyczne, a czy nie chciałbym jakoś szczególnie zagłębiać się samą tę historię, bo mogą państwo na jej temat mnóstwo w internecie przeczytać tylko bardziej chciałbym pewnym zjawisku zastanawiającą, która w niektóre przy okazji nie i wielu innych takich historii się ujawniają pomówić Otóż, że sprawa dotyczy pani Louis i der Davida del Pino w ludzi, którzy jak się okazało przez lata przetrzymywali w zamkniętych pomieszczeniach trzynaścioro swoich dzieci przykuwa -li je najmłodsze miało kilka lat najstarsze 2 9 3 dzieci były przekazywane do łóżek maltretowane niewykluczone, że także wykorzystywane seksualnie przez ojca trwało to latami do tego stopnia, że ich rozwój i fizyczne i psychologiczne z powodu tych praktyk został poważnie zaburzone były niedożywione wycieńczone zmaltretowane no i coś takiego działo się no i przez wiele wiele lat oczywiście pewne elementy związane z końskiego tak konfiguracją tej sytuacji rodzinną edukacyjnej umożliwiały to, żeby te dzieci cały czas przebywały w domu no bo była to zarejestrowane wszystkiego w ne szkoła domowa one były w edukacji domowej tata był dyrektorem tej szkoły formalnie tajską domowej właśnie to jakiś straszny po prostu ironiczne ironiczne śmiech na chwilę się tutaj pojawiło po brzmi to naprawdę upiornie groteskowo zarazem mojej właściwie tak przynajmniej twierdzą autorzy tekstów, które na ten temat się pojawiły było wiadomo czy można było się zorientować, że coś nie tak się dzieje w tej rodzinie no bo te dzieci po pierwsze, chodziły cały czas w tych samych ubraniach po drugie, były bardzo chude widać było, że coś nie tak jest z nimi, że są wycieńczone, że są w bardzo złym stanie no wiele różnych sygnałów w każdym razie docierało do zarówno sąsiadów, jaki rodzinne ta rodzina miała konto na Facebooku można było się zorientować po zdjęciach, które tam publikowane opublikował ojciec też nie dzieje się tam najlepiej i t d . tak, by to wszystko latami było zupełnie ignorowane natomiast w momencie, kiedy sprawa wyszła wyszła w taki sposób, że 1 z córek temu uciekła i wezwała policję ponaglać państwo i cała ta historia stała się przedmiotem gigantycznego zainteresowania są tysiące setki tysięcy już niemal artykułów w internacie penetrujących historię życia tych ludzi do najgłębszych obszarów to jest jakiś rodzaj paradoksu dla mnie jest bardzo typowa sytuacja jest tu oczywiście jest mnóstwo zagadnień w 1 ma przede wszystkim zwróćmy uwagę na 1 rzecz, bo mówimy tutaj o specyfice współczesnych mediów współczesnym społeczeństwie przemianie obyczajów wg gości społecznej, ale dobrze jest w takich wypadkach, zwłaszcza kontrowersyjnych przyjąć się odpowiednią perspektywę historyczną zdystansować i wtedy widać, jakie procesy się przez lata dekady wieki nasilały i wilczego wytworem jakich procesów jest to sytuacja jest przede wszystkim to co się rzuca w oczy na to, że postępowała media te relacje znaczy dzisiaj żyjemy w czasach, gdy w zasadzie wszystko jest poddane medialnemu za pośrednictwem New ENA nawet życie tej rodziny na nie było to także na ten dramat rozgrywał się w zapadłej wiosce w górach, gdzie od wieków no wszyscy żyli w taki sposób mordowali gwałcili i t d . nie jak Cormaca McCarthy ego jakiś ciemny powieści niech to się działo w na oczach wszystkich choćby przez tego Facebooka, więc też to oburzenie jest oczywiście wpisane w menu w taki występ publiczny to, że natychmiast podchwyciły to mediatorzy mamy mnóstwo dokumentów choćby tych zdjęć z przeszłości, które można uważać jest to swoiste wydarzenie medialne, które się wszyscy interesują i które wpisuje się też kapitalistyczną logika mediów czy mówiąc krótko ta tragedia się po prostu świetnie sprzedaje w, więc coś co kiedyś umykało nieraz albo było ograniczone do wioski miasteczka regionu teraz staje się często natychmiast globalnym skandalem w związku z tym to nie jest też tak, że kiedyś takich rzeczy nie było one często umykało mamy też wrażenie, że takie sytuacje narastają one po prostu stały się m. in . na skutek media te z racji widoczne, a po drugie, niezwykle ważna jest też to, że mamy chłodno cierpimy także w wyniku rewolucji internetowej rewolucji cyfrowej na nadmiar informacji w tę informację walczy o naszą uwagę do czasu goszczą nam się nie da nasza uwaga też póki co ma swoje granice w związku z tym czas sprzedaży informacje, które nas są coraz lepiej dopasowane do polityki skandale już nie tyle człowiek pogryzł psa jak to kiedyś uczono w podręcznikach dziennikarskich no ale właśnie to wszystko musi czekać go tkwią najlepiej jak jeszcze jest to odpowiednio oczywiście bez przesady wpisane w jakiś łamanie tabu i w tym sensie znowu mamy do czynienia też często są dramaty z racją tej sytuacji czytałem nawet, że już w tym momencie gdzieś znaleziono pochowane zwłoki psa kota tej rodziny no oczywiście, nawet jeżeli to były zwierzęta, które umarły ze starości, a ile pamiętam akurat psy miały się dobrze w tej rozmawiać w odróżnieniu od dzieci nie masz natychmiast to jest właśnie wpisane w taki skandal domyślamy się na nim zamordowania tych zwierząt albo jeszcze lepiej praktyk satanistycznych jest to sprawia, że tutaj nawet czasami sytuacje no i wpisujące się w taki finał smutny tragiczny, ale badania wymiar zbrodni urastają do rangi wielkiego wydarzenia medialnego no dobrze to zapytam z całą naiwnością wobec tego, skąd tego rodzaju zainteresowanie, dlaczego akurat tego typu tematyka przyciąga tak ogromnie, że publiczność, dlaczego właśnie tego rodzaju historie są historiami reprodukowany mniej w rozmaitych portalach społecznościowych opisywanymi na 1 50  00 0 różnych sposobów, dlaczego te wszystkie pikantne szczegóły się tutaj wyciągali eksponuje, licząc na to, że spotkają się z ogromnym zainteresowaniem tej nie, myląc się, bo faktycznie ta historia sam powiedziałeś są historiami, które się świetnie czytają, dlaczego akurat takie upiorne historia ludzkim okrucieństwie o patologii o jakichś ciemnych sprawach, które się wewnątrz domu rodzinnego rozgrywają te wszystkie porządne rodziny, które przecież w większości żyją na świecie chcą czytać oglądać dziś chcą się o tym, dowiadywać na pewno ten kontekst przemysłu medialnego jest niezbywalne to po prostu jest także Tosię musi sprzedawać to jest wpisane w tę maszynerię znamy wszyscy logika facto Żydów i to jak często tematy są wręcz się wywoływane przez publikacje dziennikarskie nic o tym, szerzej chyba nie ma sensu mówić, ale wypatrzymy mogłem historię no nie wiem na sztukę starożytną zachowane freski to widzimy, że przemoc seks zawsze fascynowała czemu można różne hipotezy stawiać na ile te związane z naszą naturą, ale bez wątpienia jesteśmy takim gatunkiem to jest niezwykle agresywny i nada, którego oczywiście także relacje seksualne nie jest powiązany z przemocą jest na mają znaczenie, więc wokół tego się wiele rzeczy chęci nieustannie o tym, myślimy psychologowie ewolucyjni oczywiście to wszystko osadzają w naszej przeszłości ewolucyjnej, ale myślę, że ważniejsze jest to w jakiej mierze te dość naturalne pobudki są w przekształcane fakty kulturowe na przemoc zawsze była swoistym pasji mnożą okrucieństwo łamanie tabu się dobrze sprzedawało był odbierany w różne szczytne dyskursu, gdy patrzymy choćby na różne dyskurs religijny to widać jak okrutne to było powodem iść w pewnej mierze stary testament powinno się sprzedawać zafoliowane od lat 1 8, bo jeśli ktoś, kto przeczyta to są tam naprawdę nie tylko opowieści ociekające krwią, ale bardzo dekoracyjne, przyjmując taką wąską perspektywę no właśnie obrońcy moralności, który w każdy detal w was kontekstu i traktuje jako na szkodę obraza uczuć religijnych co paradoksalne w odniesieniu do swego testamentu, więc to było w no ale oczywiście ważne jest to, jakiej mierze zaczął to przekraczać pewne tradycyjne ramy i to bez wątpienia rozwój kultury popularnej no przynajmniej od renesansu sprawiał, że tego typu zainteresowania były także łączona z pewnymi praktykami instytucjami muzeum osobliwości jest tego świetnym przykładem, kiedy ludzie płacili za to, żeby zobaczyć kobietę z prawdą, żeby zobaczyć różne osoby, które na pokrzywdzone przez los pokrzywdzone przez genetykę no właśnie ich fascynowały i w tym sensie współczesny internet jest takim wielkim muzeum osobliwości znaczy ludzie byli tym zainteresowani, ale to zainteresowanie też było pobudzane określoną ofertą określoną inną praktyką spędzenia wolnego czasu macie pamiętajmy, że to wszystko jest wpisane TFT mamy kulturę popularną i ludzie tego poszukują oni raz w czasie wolnym, żeby zaznać rozrywki tak, że w Chinach czy przemoc okrucieństwo jest także dobrym sposobem spędzania wolnego czasu w jakim sensie państwo Delfina czytamy z takim zainteresowaniem taką ekscytacją jak w jak nam towarzyszy, kiedy oglądamy dobry horror mniejszość czyta to ze względów zawodowych, bo n p. będzie chciała rozmawiać o tym, ze studentami prawa czy opisywać to w swoim podręczniku kryminologii lub w większość osób czyta o tym i tak to jest prezentowane, ponieważ to po prostu jest świetna rozrywkowa opowieść co więcej należy odpowiednio tematy zwana to znaczy to z kolei skurczyła popularna na niby są to informacje należy dać mu uwagę, gdzie się często jakich działach pojawia bardzo często to jest właśnie trochę wpisywane swoiste gatunki kultury popularnej to mamy tam nie jest opowieść z morałem, bo mamy Hannibal Lecter nos słynną postać, która właśnie także odległe legalnie walka inteligentny wykształcony ma być oczywiście tak wzoru geniuszami Izby, ale w tym sensie North one z Rosji tak dziś została stworzona w oparciu o pewne akta sądowe doświadczenia na luzie bądź ach to fikcja to jest tak odległy od tych do alei tutaj w gruncie rzeczy to co otrzymujemy w tych narracjach, toteż często jest właśnie taki gatunek no może bać ten gatunek związany z tajnymi zabójcami niż z horrorem nadnaturalne ości za wiele tu nie ma, ale w gruncie rzeczy bardzo łatwo i tak tę opowieść przekształcić ratuje cały taki ogromny wątek, który też jest niezwykle ciekawy Londynem otworzył jeszcze jakieś dodatkowe tutaj pola tematyczne związane z tym w jaki sposób nie te rzeczywistości rzeczywistość medialna i nie medialna wchodzą ze sobą interakcji z jajem nie na siebie oddziałują no bo myślę, że bardzo wiele takich przypadków głośnych zbrodni czy seryjnych morderców czy jakiś innych ludzi, którzy działają w sposób zdecydowanie, przekraczając ramy legislacyjne roszczenie to jest sposób działania, które imituje pewnego rodzaju popkulturowe klisze 3 scenariusze pokazał to ładnie Olivier stał on w urodzonych mordercach takim filmie, którzy wydają się cały czas bardzo aktualne wbrew temu, że już sobie liczy nowela z grubo ponad 2 0 pokazał mianowicie to w jaki sposób te 2 sfery się przenikają z 1 strony jak postacie ludzi okrutnych i działających no nam pewne marginesie to są postacie, które wyrastają na bohaterów kultury masowej są nakręcane przez media i stawiane za za wzorzec, a z drugiej strony w jaki sposób cała kultura medialna wpływa na wyobraźnię kogoś, kto decyduje się w pewnym momencie na popełnienie zbrodni zaczyna działać wg pewnego skryptu, który już wcześniej dostał wolne od kina albo od komiksu albo z wprost jakich popularne oczywiście tutaj te wpływy wzajemne są na pewno nie da się tego sprowadzić do 1 wzoru oczywiście skład na tej zasadzie, że ach, media wywołują przemoc wywołują agresję seksualną uczyć się, że tak nie jestem wpływ może być różnorodny należy oczywiście jesteśmy zwierzętami społecznymi naśladujemy siebie uczymy uczymy się no i w tym zakresie także w zakresie przemocy tortur okrucieństwa wykorzystujemy te skrypty go w tym traktujemy nieraz przemoc okrucieństwo jako taki impuls coś naturalnego coś co każdy sam odkrywa nieprawda to widać choćby po tym, jak ludzie wiedzą jak zadawać ból tak sami siebie nie zawsze do końca są w stanie określić już takie wymyślone tortury to wymagają w bardzo zbudowany jest nagrzana komicznej w tym sensie na fach katowski nocach, kto nie był, ale w wymagał długiego terminu badania, żeby właśnie poznać wszystkie sposoby zadawania bólu, więc w tym sensie również te skrypty kulturowe określają takie najbardziej podstawowe w podstawowe okrucieństwo to widać choćby takich zjawisk takich jak wojenne gwałty, gdzie ten element infrastruktury po owej wpływu innych obserwacji i potrzeby dostosowania się do pewnego stereotypu n p. dzielnego męskiego żołnierza wpływają także na te praktyki, a nie po prostu potrzeba zaspokojenia seksualnego jest tym sensie te skrypty kulturowe są niezbędne przemocy przemoc jest także pewną formą komunikacji jak najbardziej ludzie czerpią informacje jak we wszystkich sferach kultury popularnej to widać także w innych obszarach eseje, ale o w przestępstwach i ściganiu przestępców wpływają na ławy przysięgłych w stanach Zjednoczonych ten efekt jest opisywany w różne seriale na temat lekarzy i zdrowia wpływają na pacjentów, więc to jest mechanizm uniwersalny, że to jest coś jeszcze bardziej interesującego to znaczy, jakiej mierze te opowieści o mnie także pozwalają kształtować pewne trwalsze relacje napomina swoich inne przykłady, gdy ktoś chce zostać Hannibal Lecter i właśnie nieustannie fantazjuje jak to będzie zabijał aż w końcu przystępuje do realizacji wizja rozwoju Rosja no tak panią, ale nawet, jeżeli nie odczuwa takiej pokusy to jest to część właśnie tego skryptu tego wyobrażenia o tym, prawdziwym geniusz zła no ale tego typu narracje, które nam dostarcza kultura popularna, które mogą się wydawać nieraz bardzo płaskie i one jednak w gruncie rzeczy pozwalają jakoś swoje doświadczenie kształtować taką politykę doświadczenia także tutaj w tym zakresie rozwijać to mogą być rzeczy chwalebnej mogą być rzeczy okrutne jest pytanie jak takie opowieści n p . o diamentach o okrutnych rodzicach o seryjnych zabójcach o sfrustrowanych nastolatkach, które postanawiają chwycić za broń wystrzelać wszystkich kolegów w szkole jak one są wykorzystywane bardzo różnie my tu można się doszukiwać się zarówno takich mechanizmów bardzo prospołeczny w Szkocji komu, więc to nie jest tylko opowieść odnawiać się, ale to jest przecież zbiorowy sąd nad wiaduktem my jesteśmy wspólnie oburzeni te emocje wyrażane publicznie te wypowiadane publicznie sądy one mają trochę takich pozornie Carnaval licznych bramach przeżyć to doświadczenie, ale również odnowić konsensus akcjonariusze aktywnego zatrzymuje niejako stawiamy się nieustannie właśnie poklepuje po ramionach, że jesteśmy po tej dobrej stronie człowieka jest z moich ulubionych sformułowań, które się pojawia w naszych rozmowach konsensus akcją norm aktywne jeśli ktoś z państwa jest nie słyszał tego sformułowania to można n p. by mieć nową problem z zrozumieniem co ono znaczy że, chociaż to jest dosyć takie powiedziała dla innego nas na bezdroża, ale wzajemności w co zbierać do wartości norm, które wyznaczają społecznie uznane cele społecznie uznane sposoby osiągania tych celów jest oczywiście złożony system nikt nie jest w stanie od tak od ręki spisać takiego wielkiego kodeksu etycznego społeczeństwa to jest nieustannie kształtowane w interakcjach w nim właśnie nieraz ludzie muszą potwierdzać, zwłaszcza w takich niejasnych sytuacjach te normy i wartości poprzez deklarację poprzez potępienie poprzez ukaranie kogoś kto, kto łamie zasad to znaczy, przyglądając się takiej historia historia del Pino właśnie ludzi, którzy dokonują rzeczy strasznych i haniebnych, których działania spełniają wszelkie definicje głębokiej patologii my w jakim sensie utwierdzamy się w swoich przekonaniach w swoich w swoich rolach społecznych na chwałę, że list poważnie godzi w realnym rzecz jasna także w swoim poczuciu bycia przyzwoitym n p. czy dobrym człowiekiem dziś możemy ściska sąsiadka uzna, że jej nieustanne podsłuchiwanie przez ścianę i dzwonienie na policję ma sens, bo przecież tam sąsiedzi zlekceważyli no teraz jesteśmy mądrzy po szkodzie, więc mówimy ewidentne sygnały, że coś złego się dzieje, ale nie były w tamtej sytuacji tak ewidentna jak też członkowie rodziny nawet tak Howie siostra ile pamiętam uznali, że jednak generalnie no sytuacja nie jest aż tak tragiczna zdjęcia na Facebooku, które dzisiaj są dla nas znakiem zagłodzenie tej Unii formalizacji tego, że to ubrania są ciągle takie same z kolei wtedy były dowodem na to, że to się nie ukrywamy życia rodzinnego dzieci są szczęśliwe ta rodzina się dzielić swoim życiem na Facebooku jak miliardy innych obywateli tak bo, ale tu jest właśnie jeszcze 1 element jak sąd, za który też na pewno odgrywa tu swoistą rolę po pierwsze, ten element związany z pewną ideologią, która w amerykańskim społeczeństwie wciąż chyba jest dosyć żywa taką konserwatywną ideologią wyrażaną często hasło my Home smak hałasu to znaczy przekonaniem, że to co ja robię w granicach swojej prywatności czy w granicach mojego domu jest moją sprawą wyłącznie moją sprawą nikt właściwie nie powinien się do tego wtrącać się nie interesuje co ja robię w domu, a jeśli będę interesował co ty robisz to po pierwsze, a po drugie jest ten cały wątek amerykańskiej rodziny jeszcze tego rodziny wielodzietnej rodzina to też jest specyficzna wartość tej w tej kulturze ne, a po trzecie to jest rodzina religijna bardzo głęboko to byli ludzie z 1 z wyznań denominacji plandeką ustalonych zielonoświątkowcy wznowić nie wiem dokładnie, w którym tam, w której odmianie tej duchowości praktykująca, ale w każdym razie, w jakich dość radykalnej jak się wydaje i to wszystko razem daje taki właśnie koktajlu, który polega na tym, że mama to taką właśnie wielodzietną rodzinę, gdzie jest prawda mama tata i 13 EUR w dzieci wszyscy są bardzo wierzący tata te dzieci uczy w domu to mamy do czynienia z tą domową edukacją one nie uczestniczą w tych instytucjach świata zewnętrznego praktycznie w tym sensie, ponieważ nie chodzą do szkoły to są dla jak się okazuje państwo niewidzialne, bo nikt się nimi nie interesuje tylko mama tata sprawują nad nimi piecza na jej de facto mamy taki rodzaj hermetycznego zamkniętego układu, który jest nie przenikliwy, jeżeli chodzi o wpływy społeczne, które funkcjonuje sobie na zasadzie kompletnie autonomicznej Grenda względem całego społeczeństwa i w jakim sensie ten panujący w tym społeczeństwie w układ wartości przekonań ideologii umożliwia to sytuacji w my tutaj też widać, jakiej mierze innego typu dyskusji się pojawiają, bo z 1 strony oczywiście mamy powtórzę to utwierdzenie się wspólnoty losów swoich podstawowych zasadach i nas wszystkich swojej normalności jak to działa jeszcze, dokładając 1 kwestię być może czasami użyje pasa być może czasami krzyknąłem być może czasami dam szlabanu, ale przecież nie przykuwa dziecka do łóżka nie głowice z to co robi jest normalne jest w sensie jest to taki teatr potwierdzania tych postaw, ale z drugiej strony przecież natychmiast pojawił się głos z ceną, nawiązując do tego, o czym wspomniałem, iż to, że państwo ma za małą kontrolę, że społeczeństwo ma za mało kontrole nad tego typu godzinami oczyszcza też mało jest ta tendencja, żeby wtedy w ogóle nauczanie domowe i ten no i tam kontrolę rodzicielską potępiać czy traktować podejrzliwie dachem utyka podejrzeń raz uruchomiona jest do zatrzymania właśnie analogicznie jak z molestowaniem seksualnym jak z pedofilią to zresztą jestem bardzo analogiczna sytuacja, bo coś takiego dzieje także wyraźnie widać, że ta rodzinna autonomia, która jednak nowoczesną wciąż mamy do czynienia to jest prawnymi formami prawnymi mamy do czynienia także sery na dynamicznymi związkami religijnymi i t d . i t d. ENA nie jest nie są to zapadłe wsie powtórzona, ale ten Facebook symbol jakiś otwartości nowoczesności także się pojawiać, więc jest to coś jest jakiś nieznany od znanego z mówiąc, ale fajnie jest to jednak wytworzenie pewnej autonomii komu to przeszkadza można powiedzieć tak trochę za spółką władzy to znaczy władza jak on opisuje jest nie rzeczywistość jest zasobem, że ktoś ma władzę jak to się władzy nie ma tylko to jest coś co krąży społecznych sieciach nieustannie gracze każdy z nas w jakim zakresie w jakim sytuacji jakiś relacji władza ma winnej nie ma intencji w gruncie rzeczy nie jest tak ważna, bo kluczowe są te praktyki władzy i ta władza w perspektywie spółką ma tendencję do szerzenia się to znaczy jeśli są jakieś obszary przestrzeni społecznej, gdzie te efekty władze się nie pojawiają to jak pokazuje jego analiza historyczna następowała zmiana pojawiła się nowa forma władzy, która te efekty dawała czasami, zasłaniając się postępowania ma emancypacji ją z rozwojem humanitaryzmu choćby władza dyscyplinarna szerzyła się m. in. pod hasłem wielkie reformy humanitarnej choćby w więzieniach choćby w traktowaniu osób chorych psychicznie choćby w traktowaniu dzieci i ta ostatnia forma władzy, którą opisywał w kombi właśnie za m. in. właśnie potraktowała to autonomiczna przestrzeń rodzinną jako obszar do podbicia i możemy w zasadzie od dziewiętnastego wieku różne zjawiska z pozoru dziwne, bo nowe, a także dla ówczesnych mieszkańców, a dzisiaj dla nas dniach archaicznej dziwaczne potraktować jako wehikuły szerzenia siebie władz i dla niż zakładano przykładem tego była panika związana z masturbacją, kiedy nagle właśnie wyodrębnia się tę taktykę i już nie jest to tylko grzech ona na, ale pojawia się to także w dyskursie medycznym rozwija się z 1 strony wielki przemysł, ale my anty masturbacji i inne zmalała liczba informacyjne to bardzo ciekawą grę, gdzie doskonale się sprzedawały, ale rozwija się rozwijały się podręczniki porady w leki sprzedawane, ale przede wszystkim dzięki temu pojawia się kontrola tam, gdzie wcześniej nie była, czyli w oko powie, że masturbacja była tym wehikułem szerzenia siebie władzy pojawienia się efektów do władzy przestrzenie rodziny analogicznie można spojrzeć na obawy związane z dziećmi od molestowania seksualnego począwszy na dobrym stanie psychicznym ogólny skończywszy i normach rozwojowych, więc wracając do tego przykładu to oburzenie związane z tym co się działo z tymi dziećmi przecież jest także przez członków do niektórych, żeby domagać większej kontroli czy jakby właśnie rozwoju tych instytucji związanych z nowoczesną geopolityką, które pozwalają kontrolować rodzinę po co oficjalnie winni oczywiście dobra dziecka, ale tak naprawdę, żeby te efekty bio władzy tam się pojawiał w świetnym przykładem takiej bazie empirycznej niż na mieście w oko, bo on jednak to przede wszystkim w kontekście Francji czy starożytności opisywał niemiecką II jest Nikola Zeus taki badacz, który właśnie m. in. w odniesieniu do różnych instytucji anglosaskich to obserwował on pokazał, jakiej mierze różnego typu dyskusje psychologiczne ekspertyza pies psychiatryczne coraz bardziej szerzyła się jako podstawa także oceny działania rodziców sposobu wychowania wcześniej rodzice po prostu wiedzieli jak wychowywać trochę traktowane to było jak naturalne kompetencje aż nagle pojawiają się takie instytucje jak pedagog jak psycholog rozwojowy jak sąd rodzinny, które zarzucają taką sieć na autonomię rodziny sprawiając, że sami rodzice w zimie szczęścia własnego szczęścia swoich dzieci zdrowia dzieci no właśnie tego ideału, który jest podpowiadamy przez te rozpowszechnione już dyskusję coraz bardziej poddają się tej kontroli władzy troszcząc się o siebie i troszcząc się o swoje dzieci podporządkowują się tym normom, które właśnie przez te różne psychologiczne dyskusji są przez rząd dystansuje się bez wątpienia wyda widać wyraźnie w jakiej mierze mamy do czynienia też takie skandale związane właśnie m. in. także ze sferą seksualną z okrucieństwem jak one są traktowane jako wehikuły szerzenia siebie władzy, bo ta reakcja to oburzenie to jest także okazja, żebyśmy się zgodzili przyzwoitej właśnie na ograniczenie tej autonomii w imię dobra wyższego oczywiście Mateusz Luft, który bardzo bacznie przysługuje obsługuje się jak zawsze w naszej rozmowie no bo przysłuchuje się wszystkim rozmową jest wydawcą tego programu bardzo skrupulatnie wreszcie każde słowo analizuje, które tutaj pada ma taki specjalny monitor na monitorze coś PiS ja mam tu swój monitor ja to czytam jesteśmy wstałem kontakcie napisało w pewnym momencie, kiedy padło określenie alarm masturbacja inne, że coraz lepsze określenie się tu u nas pojawiają aut z konsensusu akcją normatywnego do alarmu masturbacja innego można powiedzieć, ale wspomniałeś o tym o tym od tych wehikuł ach, szerzenia siebie władzy i o tym, że tego rodzaju skandale jak ten skandal państwa to lepiej no właśnie to są dobre takie ilustracje do poglądowej, które mają m. in. czy mogą w każdym razie spełnienia 3 role takich no i okoliczności, które skłonią nas do tego, żeby ograniczać autonomię choćby takiego układu jak rodzina właśnie na rzecz gminy jakiś bardziej bardziej rozbudowanych struktur władzy, które będą pilnować tego co tam się wydarza, ale z drugiej strony mamy też, że źle, bo to są pewne zjawiska dla nowoczesności charakterystyczna właśnie, że się tego rodzaju zmiany struktury władzy pojawiają i że to takie układy, które są niekontrolowane czy niekontrolowane przez nikogo ne ulegają czy zaczynają podlegać kontroli właśnie no w jakim sensie to jest zarazem również taka ilustracja tego co się może dziać, kiedy te czynniki czy instytucje społeczne powołane jakoś do tego, żeby pilnować dobrostanu takich jednostek, które jeszcze sama siebie nie są w stanie zadbać jak dzieci n p . na mogłyby tutaj wiele zdziałać, gdyby właśnie ta autonomia owej rodziny nie była tak daleko idącą w jak najbardziej tu zresztą na wcześniej od tych konserwatywnych dyskusjach teraz do tych, jakie ZUS jak wynająć je wygłosić pochwały takiej konserwatywnej rodziny, że prawda, a co miasto obchodzi co ja tutaj robię w domu jak chce pasa wyjąć złowić skórę dziecku to jest moja sprawa, bo jak mi ojciec kiedyś pasem dało to zapamięta na całe życie teraz na poziom tego człowieka wreszcie o to właśnie ważny do powiedzenia, ale tutaj właściwe akurat posty odpowiedzi oczywiście patrzymy na to z zewnątrz jako na pewną grę sił dyskursów no bo w gruncie rzeczy, gdyby to bardzo uprościć to mamy do czynienia też z fundamentalnym konfliktem wartość to nie oczyścił język, który w WKB tutaj zaaprobował, ale spójrzmy w matową autonomię rodziny w taki sposób jednak autonomia rodziny związana ze i intymnością z prywatnością z ze swobodą, jaką swobodą wychowawczą z możliwością przekazywania własnej wartości to jest rzecz, która wielu ludzi akceptuje traktuję to wręcz jako podstawę tożsamości dobrostanu jakość składową wolność w Polsce n p . w ogóle wartości rodzinne są Chiny miały czas bardzo wysoko w różnych rankingach praktyki już nie wygląda, ale jednak ludzie w tej sferze lokują właśnie swoje także zasoby emocjonalne to jest ważne ważna podstawa ich tożsamości przez role rodzinne nieść określają FOT Jacek Dobrowolski, który bywa tutaj gościem twierdzi, że zwornikiem zasadniczym polskiego społeczeństwa jest z uwagi na to, że właśnie nasz wagach swoich Polska i polskie społeczeństwo rozwagi spoistość nie zapewnia Marta jest na inny wywód uzupełniała inna teoria bardzo subtelny, ale na ich na razie może zaś waga zosta w mnie za drzwiami wrażenia, że PiS wysuwa się takie zardzewiałe za drzwiami to nie usta i długo, więc z 1 strony autonomia wolność niezależność, ale z drugiej strony oczywiście to, o czym odzież przed chwilą znów wartość to co się ludzie zgadzają, czyli dobro dzieci stąd też widać, że dzieciństwo ma swoją historię to znaczy dziecko dzieciństwo powiązane z pewnymi wartościami potrzebami prawami to jest konstrukcja też historycznej później zresztą w ramach szkoły nadal też powstały różne historie dzieciństwa, gdzie widać, że to co dzisiaj dla nas oczywiste i traktowane wręcz jako na wynik pewnych naturalnych Pa zasad potrzeb jest dość późnym konstruktorom, a często nasze zachowania często zachowanie naszych przodków na odbieramy jako wręcz dewiacyjne z tą zapomnienie o historii nie jest ważne dlatego właśnie konsensusu choćby aktu normatywnego znamy tu konkurujące wartości rezer w, które jak, gdyby można powiązać z tymi wartościami i nie ma tutaj prostej odpowiedzi jak to rozwiązać, bo oczywiście można bez wątpienia razić nawet taki pełen Panoptykon rodzinne pełną kontrolę instytucji publicznych instytucji związanych z opieką społeczną, które dbają o dziecko ma tutaj w Polskiej świadomości, że te kraje skandynawskie są właśnie tym złym przykładem nadmiernej kontroli te trochę legendy miejskie o tym jak to dzieci są odbierane, a zwłaszcza jak polskim emigrantom dzieci są odbierane one są nieustannie obecna z drugiej strony oczywiście nadmierna autonomia rodziny to właśnie tego typu patologii wynikającej z sadyzmu okrucieństwa, ale także nos namiętności właśnie tego pozostawienia rodzica sobie, żeby jeździć rowerem trzeba mieć kartę rowerową w gruncie rzeczy, żeby w dziecko rodzić wychowywać to nic nie trzeba upraszczać w walce o drzewo zakłada się, że to żadne kompetencje są niepotrzebne żadne szkolenia specjalne nie są wymagane upraszcza naturalnie jest dziś trzeba wypośrodkować, więc można też LTE to opowieść o szerzeniu siebie władzy przełożyć na konflikt wartości ani całkowita kontrola, która z pewnością zapewniałaby bezpieczeństwo i jakiś dobrostan dziecka oczywiście zgodnie z tymi normami stworzonymi przez różne psychologiczne eksperckie dyskusje ani pełna wolność nie zadowalają jest w tym sensie mówimy tutaj także o takiej sytuacji, która nawiązuje do pewnego pęknięcia do pewnego konfliktu wartości do pewnej napoi dotyka czułej struny społecznych przemian dlatego też tak ludzi angażuje, bo tutaj nie jest nie ma prostych odpowiedzi, choć oczywiście takie medialne oburzenie sprawia, że w ramach wypowiedzi pod możemy za 1 interpretację, ale często widać, że takie skandale paniki moralne w taki karnawał także nienawiść nie kończą się jednoznacznym rozstrzygnięciem, bo ona jest niemożliwe sami ludzie do końca się nie godzą w co w Polsce miast też było obecne stać się przypomnieć o głośnych sprawach, gdy dzieci ginęły jak to się kończyło jak ta fala oburzenia przekładała się na rozwiązanie później znowu często dochodzi obrona autonomię rodziny sprawiała, że pewne instytucje kontrolne właśnie nadzór nad ograniczeniem tej autonomii rodziny było odrzucane na koniec jeszcze wróciłbym do tego, czego właściwie zaczęliśmy mnie to znaczy do tego dysonansu pomiędzy zainteresowaniem, jakie otacza rodzinę delfinów, kiedy stała się ona bohaterem rozmaitych medialnych ekspozycji, a brakiem całkowitym zainteresowania, kiedy była to 1 z wielu rodzin, które w sąsiedztwie funkcjonowało no może taka trochę bardziej specyficzna no bo z 1 strony wielodzietna no i te dzieci rzeczywiście może takie trochę są dziwne, że i nie wychodzą za bardzo z domu no ale wiadomo, że tam niech sobie każdy w domu robi na co ma ochotę w czy uważa, że to jakikolwiek sposób ten rodzaj takiej dominacji tego typu historii, którą w mediach widzimy tej koncentracji związanej oczywiście z tym, że to są rzeczy, które są chętnie oglądane klikamy i t d. dominacji tego rodzaju tematów takiego eksponowania różnych szczegółów, które do, których przyrzekamy oczywiście, bo to prawo habitu władz działa w ne niezawodnie i po prostu po pewnym czasie, kiedy zaczynamy przy wygrać już do tego typu historii to one nas przestają szokować już pan Josef Fritzl właściwie stał się taką figurą trochę na poły nie zawsze jest on hałasie, jaki chaos w tym nudnym panem z Austriakiem taki mieszczanina austriackim, które w zasadzie, jakby jakiś taki miał niewinne tutaj hobby związane z tym co co działo się w tej jego piwnice już został totalnie na wszelkie możliwe sposoby opisany o stał się taką goście postacią z kultury masowej jak chociażby taki portal internetowy, który dostarczał różne filmy NATO pośród różnych produkcji dotyczących wielu różnych spraw aż taką uśmiechniętą twarz pana Józefa już sobie obejrzeć fani Feela folklor internetowy, który w choćby przez memy śmieszne, że już tak, że tak bardzo osłabiły tę postać, że dna widzimy tamże służą do bardzo różnych przekazów humory styczne co może się wydawać niebywałej oburzające, ale często wyparowały te emocje, ale wracając do tych sąsiadów dwuznaczne, gdy ta w 2 w polu w mówimy o tym w w Polsce natychmiast nasi sąsiedzi kojarzą z jeszcze innymi sąsiadami prawda, ale no znowu widać wyraźnie, że ten ta narracja o tych nieczuły sąsiadach, którzy lekceważyli, którzy się nie interesowali jest tak, że tylko 1 z oczywiście modnych sztampowych narracji, które no właśnie często są uruchamiane uruchamiane po fakcie powtórzę miejsce się mądrzejsi, bo wiemy co się działo zakładamy, że wszyscy ci sąsiedzi powinni wiedzieć widzieć podejrzewać angażować się, ale postawmy się teraz uśmiech naszych sąsiadów tam, gdzie mieszkam czy chcielibyśmy, aby oni n p. pukali do dziesiątej wieczorem mówią, że nowi słyszeli to jakiś podejrzany hałas czy na pewno wszystko w porządku w Lechu, ale czy mogą wejść sprawdzić w Polskim społeczeństwie jest niezawodny test na to czy ktoś jest czy nie jest n p. seryjnym mordercą albo jakimś człowiekiem, który właśnie dokonuje jakiś niecnych czynów i zawsze w różnych sytuacjach, kiedy właśnie kogoś policja ujmuje albo okazuje się, że ktoś robił jakieś niedozwolone rzeczy straszne ów test zostaje wyjałowiona w różnych wypowiedziach takich sąsiedzkich, które się pojawiają gdzieś tam różne reportażach i t d. Otóż ten test polega na tym czy ktoś mówi dzień dobry czy nie mówi dzień dobry jak nie mówić dzień dobry opowiada można coś może być nie w porządku, a jak mówi Dziennikowi to automatycznie oznacza, że wszystko jest poziom zdążyliśmy jeszcze 1 poradę dla zwolenników Hannibal Lecter namówić ludzi dobrej chwili z domów potem mową to wykorzystać w sądzie w no ale w każdym razie to nie jest przecież wioska, w której kiedyś wszyscy się znali, nawet jeżeli tam no w różne rzeczy siedziały to jednak była to kontrola społeczna może co cała wioska w pewnej mierze wychowywała dzieci, ale też cała wioska krzywdził na te dzieci przyzwalając na coś rzeczywiście po to nie jest tak, że te relacje są takie bliskie jak my zresztą chcemy właśnie nieraz tej wolności, którą zapewniają wielkie miasta tak jak w średniowieczu miasta miejskie powietrze zapewniało wolność, jaki dzisiaj my żądamy tego miejsca, ale ma odbyć się, ale to oczywiście ma swoje konsekwencje wtedy, gdy dzieją się jakieś tragedie, więc znowu nie można tego, że jednakowo postrzegać z 1 strony oczywiście jest to wolność charakterystyczna dla tych obywateli nowoczesnego nowoczesnego miasta nowoczesnego świata powtórzę to niebyła zapadła wieś w oknach z drugiej strony to jesteś ten brak kontroli i pytanie na ile można przy okazji takich spraw postulować także właśnie dodatkową kontrolę, która ograniczałaby wolność krótko, acz jest to konflikt wartości z tym związane należy przy tym wszystkim też pamiętajmy, że Nefre takich sytuacjach bardzo często wykorzystuje się taki skandal takich miast tragiczne wydarzenie, żeby też własne pojazdy choinki przeprowadzić inie jest 1 z pozoru niepowiązane sprawy nie wiem wynoszenie śmieci lub nie może być wplecione w taką narrację czy krótko, więc tego typu wydarzeniach na zasadzie swoistego folkloru politycznego folkloru internetowego pewnych formatów kultury popularnej stał się też takim zasobem wykorzystywanym w codziennych interakcjach opowieściach dbają tak też pieprzyków na, ale pozwalają właśnie również mało istotne zarzuty mało istotne zastrzeżenia przełożyć własnym właśnie na poważne obawy bardzo dziękuję dr hab. Lech nie Makowski Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję bardzo dziękuję bardzo, a teraz informacja przed państwem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA