REKLAMA

"Szczęśliwa rodzina katolicka i kłócący się ateiści" - szkoły wobec świeckości państwa

Analizy
Data emisji:
2018-01-24 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z audycji analizy Agata Kowalska przy mikrofonie zastanawiam się ilu z państwa brało udział w ankiecie internetowej, która miała zbadać dostępność lekcji etyki w szkołach, bo tak jak czytam w badaniach zorganizowanych przez fundację wolność od religii uczestniczyło ponad 2 000 osób, więc być może ktoś z państwa z naszych słuchaczy słuchaczek teraz porozmawiamy o wynikach tych badań ze mną studies pan Tomasz Kalbarczyk członek zarządu fundacji wolność od religii i Rozwiń » koordynator projektu równość w szkole dzień dobry dzień dobry z Kielc oraz powiemy o wynikach i o tym jak to jest tymi lekcjami etyki w szkołach obawiam się, że nie będzie to dla naszych słuchaczy zaskoczenie, ale mimo wszystko proszę z nami zostać posłuchać jeszcze o szczegółach natomiast 1 z wzorem zapytał na początku w PRL co tak naprawdę chcieć zbadać, jakie pytanie sobie zadali jeszcze siły zadaliśmy sobie więcej pytań niż jedno na pewno i to jest także ta te badania dotyczą nie tylko dostępności etyki, ale te dotyczą szerzej funkcjonowania szkoły w kontekście właśnie tego jak się mam mniejszość bez bez wyznania o VAT też mniejszości religijne to jest kontynuacja naszych działań, bo my już mieliśmy wcześniej jedno badania ankietowe, które akurat było miało węższy zasięg geograficzny, bo dotyczyłyby mężczyzny, ale wtedy udało nam się przepytać dyrektorów szkół też mieliśmy dość duży problem, bo to większość dyrektorów szkół ponad 2 dyrektorów szkół to to to jest wynik, który myślę pozwala nam ufać tym badaniom, a teraz chcieliśmy przepytać rodziców uczniów i nauczycieli, bo nie mieliśmy wcześniej takiej możliwości na jej to nie jest tak, że myślisz, że tego, czego szczególnie dowiedzieć, bo my właściwie mamy wiedzę niemal 3 bardzo wiele osób do nas Piszcie maile czy też pisze na Facebooku tak naprawdę większość próśb o jakieś interwencje na jeśli chodzi o z celem tej tam, gdzie brakuje świeckiego państwa czy problemów na styku państwo-kościół to sukces dotyczące szkołę, więc my to wiemy o możliwie samo to badanie przeprowadziliście dlaczego, bo chcieliśmy poszerzyć tę wiedzę i chcieliśmy też mieć wiedzę rzetelną, ale nie wstydźmy się opierać tylko na e-mailach i wiedza naszych facebookowych, które mamy z nadawcą jest mój pierwszy zarzut, zanim taka, by takie podejrzenie, że do badania w internecie, który dotyczy on świeckości szkoły czy też nie świeckości najchętniej zgłoszą się ci, których ten temat wyjątkowo interesuje, czyli ci, którzy zwracają uwagę na tę sprawę i być może, gdyby badania zostało zrobione z inną metodą taką bardziej losową to o to być może wyniki byłyby inne oczywiście można dyskutować metodologię, ale moim zdaniem te dyskusje metoda nie zaprowadzą nas jakoś szczególnie daleko to znaczy po pierwsze, przypominam, że mieliśmy te badania, w których przebadaliśmy rzetelnie dyrektorów szkół z 1 województwa mamy remis z całą odpowiedzialnością możemy mówić, że Polska szkoła ma w dużej mierze charakter koncesyjny i zieleń takie działania o charakterze dyskryminacji czy indoktrynacji są na porządku dziennym możemy zbierać od liczby, ale nawet, jeżeli uwzględnimy, że nawet, że ktoś uzna, że jeśli Izby w tym raporcie są zawyżone co ja szczerze wątpię na tonie nie sposób będzie polemizować z Meritum problemu znaczy, że szkoła ma charakter koncesyjny to znaczy, że powszechne w szkołach jest wystrój korytarzy widzi inne, że w wielu szkołach stołu w statutach uwzględnione wartości chrześcijańskie, że Cidry religijne wydarzenia o charakterze religijnym zdarzały się wielu polskich szkołach często regularnie przy okazji świąt przy okazji jakichś wydarzeń n p . jeżeli mamy patrona szkoły, którym jest święte albo duchowna takich szkół w Polsce jest bardzo duża po winni niecałe 20 % 17 jeśli dobrze pamiętam z całą pewnością to jeśli patronem szkoły są po drugiej to to może być pani niemalże pewna, że w tej szkole nie będą się wydarzenia o charakterze religijnym zamiast wydarzenia charakterze szkolnym albo, ale jak się będzie przeplatać dobrze i teraz ja oczywiście rozumiem problem, bo zespół w lidze na takiego czysto teoretycznego to być może tego wszystkiego być nie powinno, ale z drugiej strony w konstytucji mamy wpisane wartości chrześcijańskie oprócz innych wartości, na których opiera się nasze państwo mamy szczególną ochronę kościołów związków wyznaniowych wpisano również w Semi wisi krzyż państwo z pań w uroczystościach państwowych uczestniczy zawsze duchowieństwo katolickie, a czasem i duchowieństwo innych wyznań, więc tak naprawdę znają się czy nie walczcie z wiatrakami znaczy czynić po prostu takie, jakie mamy państwo takie mamy szkoły w konstytucji z erozją goście od państwa w konstytucji jest tylko prawo do nieujawniania swoich poglądów, na który nagminnie łamane w szkołach w to znaczy obywatele Polski mają prawo nie ujawniać swoich poglądów eschatologiczne grona miast w szkołach są bardzo często to pytani w taki sposób węże n p. widzą to inni rodzice na zebraniu co może mieć też charakter widziałbym zamierzonego, bo przypadkowego przymocowania się, że lista, na której rodzice zapisują dzieci na dodatkowe lekcje religii lub etyki jest jawna sobie krąży i dostać taką listę, na której 20 osób zapyta zapis, że zapisał dziecko na religię, a my mamy jako jedyni na nasz system nie NATO jesteśmy w sytuację, iż presji gdańscy jeśli chodzi o krzyż czy wspomniany w sejmie to Krężel tutaj też jest pewne podobieństwo między, bo miejscy dobrze pamiętam to seria była taka rządów mieszanych, gdyż tam w pole w sposób nieformalny i po nocach podobnie została religia z wprowadzoną do szkół, gdyż bocznymi drzwiami za pomocą rozporządzenia nie tak jak to powinno być no cóż z tego w powszechne przyzwolenie na to, że religia była szkoła, żeby była finansowana z publicznych pieniędzy i są to w konkordacie zapisane jest znają się nie rozumiem no ale rozumiem problem, ale treść uznałem, że na inne to jest tak na co dzień w życiu szkolnym dla tych uczniów nauczycieli przynoszą dla tych uczniów rodziców kłopot no właśnie po to, są to jest żywność to pytanie poco te są badania żal, że tania, a my często spotykamy się z tego typu pytaniami od rana i żeby rozmawiać o tym, że to nie jest nasz wymysł tylko, żeby pokazać, że przy dosyć dużej próbie osób, których zainteresował tematem większość z tych osób, które odpowiedziały na ankietę w widzi poważne problemy, ale inne telekomy jak wiemy to problem jednak co, więc ona, w czym te problemy się przejawia w mówił pan o liście krążącej na zebraniu z rodzicami to się kości oraz ostracyzm mało komfortowa, ale dawka dla uczniów w loży VIP dla nauczycieli, bo też zapominamy o nauczycielach Tekturze n p . są zmuszani do tego żeby, choć z młodzieżą do kościoła na rekolekcje nie pyta się liczy na odczyty zgodne z ich sumieniem czy nie w nas oczywiście problem do bardziej troszczą, bo są też bardziej bezbronni tak są słabsi ci zaś ci najmłodsi jeszcze moglibyśmy się w sądzie przedszkole żony mamy przymus jedzenia nowalijek jest kłopot w jest przemoc też chyba się zdarza łączy te sytuacje, które się pojawiały też trasą tutaj z cytowane w raporcie, gdy w mamy n p. taką sytuację, gdzie 1 z osób ankietowanych opowiada o tym, że w momencie, kiedy chciała się nie zapisać na religię czy wypisać z linii na zostałam musiała m. in. stawić na dywanik do pani dyrektor do psychologa tak jakby zrobiła coś złego stanu w to nie jest odosobniony przypadek uczniowie polskich szkołach trafiają na dywanik do dyrektora, dlatego że coś się wypisać z religii czy to nie jest presja norm jest jak wojna w swoje lata szkolne dodaje nazwa najbardziej surowych w szkole i stawianie się u dyrektora w rynku, ale ja jeśli spojrzy na liczby w tym jak wiele waszych respondentów respondentek rzeczywiście wskazywało na tego rodzaju nieprzyjemne sytuacje i w i wskazał na to, że nie chodzi wyłącznie o jego organizacyjną kwestie taką jak najczęściej mówimy, że lekcje religii z regionu i są dostępne w ciągu dnia, a na etykę trzeba specjalnie poczekać albo w 3 wcześniej tego chodzimy od ceny w pozostałe elementy związane z życiem religijnym lub niereligijnych w szkole dodają, że akurat tyle tylko to czekanie na etykę jest bardzo ważne, bo ono dotyczy dużej dużej liczby uczniów, którzy na to skażona czy należy się też w złym, że wielu się skarży, ale czy dawna winnica et popatrzeć na szkołę, bo społeczność to to co zwykle 1 2 osoby czy po kilkanaście nie to dotyczy tych osób, w które chodzą na religię i na etykę to znaczy oczywiście jest różna liczba osób, które chodzą na etykę, a jeżeli już one chodzą to zwykle jest tak, że mają tematykę gdzieś tam późno po południu i bardzo często tak na nią czekają religia niemal zawsze jest w środku lekcji to zresztą zabiega tak ma być tak to znaczy namawia swoich zalet są też Apropos presji, bo pani pyta czy espresso to jest sposób wywierania presji, że to religie są jeszcze między lekcjami obowiązkowymi to jest inna sytuacja niż wtedy, kiedy ona jest na końcu, jeżeli religia jest zawsze między matematyką historią, a etyka jest zawsze gdzieś tam w piątek późnym popołudniem w NATO chyba sytuacja jest oczywista inie jest to sytuacja komfortowa dla tych uczniów, którzy chodzą w MON ale kiedy zawsze pytanie o przyczyny i skutek może jest także tych uczniów zainteresowanych etyką jest na tyle niewielu, że zorganizowanie dla nich zajęć w środku planu lekcji, czyli gdzieś m. in. zajęciami, by staje się po prostu niemożliwe może jest tak, że szkoły reagują na niskie zapotrzebowanie na tego rodzaju zajęcia i efekt jest taki, że jeszcze bardziej ograniczają dostępność, umieszczając na końcu o dniach szkolnego szczerze mówiąc wątpię a nawet gdyby tak było to nie zgodziły się z tezą, że jeżeli tych, o czym jest mniej to należy im się jakiś mniejszy szacunek czy gorsze traktowanie czyjaś upominam twardo o to, żeby uczniowie byli równo traktowani i nie traktowali gorzej, dlatego że są grupy mniejszościowej na wynajem jest z PN standardy w taki demokratyczny inwestorem ganiają się boleśnie nie trzeba, którego bronić tego standardu, że zerwie się z panem zasadniczo zgadzam tylko Lech próbuje zrozumieć postępowanie szkół i próbuje zrozumieć też to dlaczego tak się wydarzyło, że z 1 strony nasze przepisy przewidują organizację lekcji etyki NRA w zastępstwie czy obok lekcji religii, a jednocześnie jak przeżyć na praktykę no to przybysze praktyce no to nagle się okazuje, że jest kłopot zaraz po informacjach wrócimy i spróbujemy zrozumieć, dlaczego tak się dzieje coś co jest przyczyną albo kto jest winien co co pewnie bardziej popularne w mediach, kto jest winien takiej sytuacji i co począć ci pojedynczy uczniowie czy pojedynczy rodzice, którzy czują się dyskryminowani Tomasz Kalbarczyk z zarządu fundacji wolność od religii w MF ze mną w studiu zaraz po informacjach wracamy z analiz kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studia za czas pan Tomasz Kalbarczyk członek zarządu fundacji wolność od religii refundacji, która zorganizowała badania nad ponad 2 tysiące w celach respondentów dotyczące tego jak się traktuje w szkołach oraz kwestie nie tylko lekcje religii, ale wiele lekcji etyki, ale również tego jak się traktuje swój koncept Lewicki ego państwa i jak i już mi od rozdziału kościoła od państwa badani byli nauczyciele rodzice i uczniowie jak mówił nasz gość przed informacjami jest źle i właściwie zdawali sobie sprawę autorzy badania już przed jego wykonaniem, że jest kiepsko, ale i tak chcieli uzyskać informacje o tym jak wygląda z punktu widzenia poszczególnych zaangażowanych w szkolne życie osób mówił pan przed informacjami o takich przypadkach, kiedy uczniowie rezygnujący z religii są odsyłani na dywanik do dyrektora do psychologa mówiliśmy też o tym, że zajęcia z etyki w są spychane poza plan zajęć są bardzo wcześnie rano albo bardzo późno po południu z co tym bardziej utrudnia to muszę, którzy chcieliby realna chodzić na takie zajęcia zamiast religii uczestnictwo co jeszcze wynika z naszych badań, jakie są jeszcze kłopoty, a mówiliśmy o rodzicach na zebraniach, którzy muszą w 2 Diaz nie w UE względem innych rodziców n p. wypisywać dziecko religii albo zapisywać na etykę co może stanowić kłopot to co jeszcze ten się pojawią badania to presja jest wywierana zarówno na rodziców jak i na uczniów to jest kwestia montażową przemocy symbolicznej tak to znaczy tego jak jakieś wystrój szkół ten wystrój szkołą bardzo powszechnie jest masa religijne te korytarze szkolne zawierają dużo treści religijnych, a czasami nawet z treści metryki charaktery nowy gracz mający moim zdaniem poza to, czego oczekiwałbym zdecydowanie po publicznej szkole n p. najbardziej mocny przypadek, którym publikujemy zachęcam państwa media do lektury co raport z badań jest dostępny na stronie internetowej projektu równość w szkole można się z nim zapoznać spokojnego sympatycznego, acz oprócz liczb danych, które wynikają z odpowiedzi na pytania są tam też była możliwość wpisywania nasi respondenci nie żyje się do opisywania sytuacji w ich dotykają one realizowane myślał o zarejestrowanych trzeba dać przykład gazetki szkolnej, której wisiał jak jedno 1 z uczennic do tych domów uczennice z dobrze pamiętam opisała sytuację, że wisiały plakaty z, na którym była odzwierciedlona niedziela i była rodzina z dyszy była niedziela katolickiej rodzinie, która z uśmiechem siedziała przy stole i była rodzina ateistyczna, która pogrążona była w Kutnie z tak z tak wyglądają korytarze polskich szkół z i to jest, ale przyznają, że musimy się z 1 z Lazio, ale z drugiej strony myślę, że to przez tak absurdalnej prymitywne, że w roku, ale może to działanie w PIT może żyć i to też wyraźna jest decydujące, jeżeli to są małe dzieci to one to one mogą nas to one są mało odporne może starsi uczniowie niż sam liceów jakoś jeszcze sobie z tym radzą laureaci są emocjonalnie to sami z tym nie radzą są zwyczajnie w ten sposób krzywdzone to oczywiście na być może też nakręcała jakoś się niechęć ze strony rówieśników wiadomo, że w grupach takich młodzieżowych rówieśniczych bardzo łatwo jak takie sytuacje stygmatyzacji bardzo łatwo, bo pojawiał się jakiś figury kozła ofiarnego w klasie, więc to często są to to nie jest żart tak, ale zaraz możesz zadzwoniła do nas Łatka pani Anna 2 2 4 4 4 4 0 4 4 do państwa dyspozycji Małgorzta Wólczyńska dyżuruje wydawca audycji pani Anna z dnia zapytała czy w badaniu pojawiły się informacje na tym jak i jak i o tym, jaka jest sytuacja przedstawicieli innych wyznań w szkołach n p . na jakie zajęcia chodzą protestanci muzułmanie czy mają takie same problemy jak uczniowie ze MBA ateiści uczniowie nie bez uznania willi z etyką memy to nie dopytywaliśmy, nadając oczywiście muszę powiedzieć, że ta z wiele kwestii, o których mówimy dotyczy tak samo mniejszości wyznaniowej mniejszości wyznaniowe, że wszystkie kłopoty uczniów, którzy nie uczy się na katechezę katolicką Unia biorą udział w rekolekcjach i z dnia są przedstawicielami mniejszości, która się uśmiechał w niedzielę przy stole z to oczywiście dotyczy także mniejszości religijnych teraz trochę bardziej zajmuje się taka Krakowska Fundacja Polish strefa, która zresztą goście oprócz nas ryba psuje Dennetta takie badania należy tak mu większość problemów dotyczy tutaj w tak samo mniejszość ma rodzinę to ciekawe rzeczy trwa spór miał zad owo Gryf to w tym się zamęczyć to nie jest tak, że skoro jest ustawa rozporządzenie to tak naprawdę odpowiedzialny za prawidłowe przeprowadzenie zajęć z etyki wystrój szkoły to, żeby dzieciaki, ale bez wyznaniowe czy mniejszości wyznaniowych czuje się bezpiecznie nim na równi to wszystko jest odpowiedzialność, a grano prowadzącego szkołę, czyli najczęściej samorządu albo kuratoriów albo Dyrekcji szkoły i graczy, dlaczego tak wygląda oczywiście jest całkowicie się zgadzam czekam na to chętnie zajmie się innymi rzeczami niż pomaganie uczniom polskich szkołach mamy też zrobić badania spędzanie wolnego czasu, niemniej jednak mówiąc poważnie nic się tym nigdy nie zajmował i o ile wcześniej te tezy te nieprzyjazne zjawiska w Polskiej szkole odbywały się raczej na zasadzie przyzwolenia na nie o tyle teraz być może man będą jeszcze szkoły do nich zachęcane na szkodę w Małopolsce ma pozycję ciekawe rzeczy można obserwować na poziomie kuratorium zachęcane do czego inne do tego, żeby indoktrynacja religijna była na porządku dziennym Kos licealiści wspomniał pan w rekolekcjach jak to teraz wygląda w polskich szkołach co moich czasów to było także grupa uczniów wędrowała do kościoła, a 1 czy 2 osoby w miały wolne, a teraz teraz oprócz tego pojawia się jeszcze moda na rekolekcje w szkołach i to dość niepokojące zjawisko bo kiedy te rekolekcje 2 w budynkach szkolnych to to jest dużo mniej komfortowa sytuacja dla grup mniejszościowych dla uczniów mniejszościowych na trudniej jest właściwie uniknąć tej tych rekolekcji koronę właściwie na 2 3 godziny zawładną szkołą do tych dzieci może dziś mogą się chować w tej bibliotece ale, ale nowo zwykle do biblioteki się wysłać tych drze w, którzy nie nie ma mnie słoneczko na lekcje religii albo nie zaleca rwało się na maj tyka zresztą 1 z to tak osób, które podzielą naszą ankietę opisała też degustacje występ w tej bibliotece panie bibliotekarki manifestacyjnie okazywały dezaprobaty wobec tych osób firmie wszystko, żeby wróciły na na katechezy się tylko dyrektorzy psychologowie z zaangażowania, ale w nowo aż do prób odpowiedzialność i ich winy, dlaczego tak się dzieje, dlaczego szkoły poddają się temu co odczuwam, o czym pan mówi się sugestii kuratorium albo już myślę, że zachowanie pań bibliotekarek było taką inicjatywą własną rządząca rozumie na czym się, że motywacje są różne i też to jest jakiś cały wachlarz motywacji, ale jak popatrzymy sobie na nasze poprzednie bada badania, gdzie mieliśmy dużą grupę dyrektorów z Lubelszczyzny dużą grupę dyrektorów szkół przebadano to myśmy tam takie pytanie pytaliśmy dyrektorów czy n p . z lekcji etyki powinny być obowiązkowe i do tej 17 i 1 7 tak 13 13 % dyrektorów odpowiedziało, że raczej tak, a 7 % ze zdecydowanie tak Noto mamy ponad 20 proc dyrektorów, którzy są deklarują taką gotowość do do zmuszania do katechizacji to jest dla mnie, bo tam być już lekcje etyki powinny być nie zajął się przejęzyczył chodziło o ekranie było przeprasza i pytają, bo czy lekcje religii w szkołach powinny być obowiązkowe i wydana 20 % był waży ponad 20 % to doskonała bez czy nie uważa, że lekcje religii powinny być obowiązkowe od 20 % to wciąż nie jest duża grupa dyrektorów tak należy jak jest pies przestrzeń, tak więc potem mamy gradację nieraz, więc są ci, którzy może sobie tak mocno dekorowania, ale jednak gdzieś tam może nie będą twardo broni się prac uczniów mniejszości, ale on w Rio wyobraź sobie, że może to taki, że część w ogóle w wyznania katolickiego polega na tym, że trzeba prowadzić misję katechetyczną i całe życie swoje przekonywać innych do powrotu lub dowód lub przystąpienia do kościoła może to o to, że takie panie bibliotekarki coraz prowadzoną misję katechetyczną, a choć dyrektor dyrektorzy szkół myślę, że tak na via rozumiem, że wielu katolików może stanie, że w ten sposób ratują nas od piekła dno Otóż to aleja osobiście bardzo dziękuję za troskę i wolałbym jednak, że byśmy trzymali się standardów demokratycznych, które z polegał na tym, że nie zmuszamy innych będą do tego, żeby ścigania, bo razem z toalet klientom grupową taką troskliwą 7 1 % szkół obserwuje się wiele elementów wystroju wnętrz związanych z wyznaniem rzymskokatolickim 30 % nierówne traktowanie wyznań religijnych 1 6 szkołach 16 % tylko szkół brak jest symboliki religijnej, a jedynie 6 % ma miejsce równouprawnienie symboliki religijnej to wszystko razem nerek pokazuje, że ktoś tutaj nie odrabia lekcje mówią w ministerstwie kuratoria ach o tym, o samorządach prowadzących szkoły to w ogóle pod po 3 dobre jest strefa podlegać jej kogokolwiek kontroli monitoringu rynkowi weryfikacji naprawie nie podlega to rzeczywiste jest wracam do poprzedniego ten jest bardzo ważne pytania, czyja ubolewał nad tym, że przez wiele lat nic się tym nie zajmował dlatego my się zajmiemy tym od wielu lat nie nie mnie nie było takiej nie przypominam sobie takiej inicjatywy czy ze strony ministerstwa czy samorządów czy kuratorium że, żeby wobec zajmować, ale to my zrobiliśmy zdania państwo próbują zrozumieć całość zjawiska natomiast wyobrażam sobie, że kiedy mamy te słynne przypadki modlitwy na stół chce przed posiłkiem obowiązkowej czy czy też modlitwy przed lekcjami na apelach i t d . tak dalej to reagują rodzice i coś z tym dzieje ze snem się czy czy obserwują państwo rynek jest jakiś rodzaj czujności w wśród samorządowców czy wśród kuratorów, żeby nie dopuszczać do tekstu takiego rodzaju dyskryminacji wśród rodziców tak wśród części nauczycieli tak nie przypominam sobie czynności jest za bardzo ze strony władz oświatowych czy władz samorządowych niestety rezerwiści dwudziestolecia pisane w rozporządzeniu jest w kodeksie w kodeksach etycznych nauczycieli w Annie w ustawie to daje to to jest misja temat na grę na długą rozmowę na naszej najnowszej historii to jest jakaś logika aksamitnej rewolucji także po 80 w dziewiątym roku oddano wychowanie od polskiej młodzieży katechetom nie uzna n p . w Polsce, że wychowanie obywatelskie jest niezbędna ważne są inne rzeczy niestety tak tak też potoczyła i to się pogłębiło nie jest to jest chyba też jakiś zespół polskiej wersji liberalizmu, która po pewne rzeczy od odpuszcza, jakby inna jeśli zestawi się szkoły katechetom no to to wygląda tak jak wygląda jeszcze taniej i tylko taki, że nie ma w tym kontroli jesteś także dyrektor nie ma kontroli nad katechetą, bo katecheci nie podlega dyrektorom szkół i teraz jeszcze dzieci katecheci w ogóle nikt nikogo już nie dziwi mnie inni nikt nie protestuje że, że katecheci są członkami rad pedagogicznych n p. czyli mają wpły w na karanie nagradzanie tych uczniów, którzy na nas oceny zachowania dla uczniów, którzy się na gaz wypisali z liderów, którzy w ogóle nie są ich uczniami dajcie sobie wyobrazić mamy małą miejscowość, w której proboszcz z katechetą i teraz w takiej małej miejscowości proboszcz może być osobą ważniejszą od dyrektora szkoły, kto kogo chodzi na dywanik w takiej szkole dziś wynajęty przez szliśmy prosto to do pytania o to kto tak dobrze sprawuje władzę w mieście w danym mieście my miejscowości kończymy na moment zachęca zajrzenia do całości badań poszukania swoich doświadczeń w tych badaniach na stronach fundacji wolność religii projektu równość w szkole, ale znany był członek fundacji wolność religii pan Tomasz Kalbarczyk dziękuję za spotkanie bardzo dziękuję dziękuję państwu też telefony i 0 telefon cały czas dzwoni ciasnej formacji, a później wracam z analizy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA