REKLAMA

Co to znaczy zrobić premierę teatralną? Opowiada dyrektor Teatru Narodowego.

Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!
Data emisji:
2018-01-25 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Janasa Tuska w taka nieładnie powiem naszła mnie ciekawość jak rodzi się decyzja co będzie grane w danym roku i dziwią się państwo, ale nie musi o polityce, ale o kulturze, a konkretnie o teatrze Narodowym w Warszawie rzadko zadajemy zapytanie w Lake to i w jaki sposób, w jakich okolicznościach decyduje o tym, że n p. za kilka dni będzie scena śmierci Dantona, a także zwykle nie mamy wiedzy jak przygotowania do premiery przebiegają od strony kulis, Rozwiń » aby nie powiedzieć od strony od strony kasy i to nie tylko tej premiery najbliższej, ale każdej innej i co trzeba wziąć pod uwagę, żeby teatr może wprawdzie nie zarobił, ale też nie wolno mu się za dłużyć, bo co prawda teatr nie fabryka, ale z pieniędzmi liczyć się musi każdy kultura też moim gościem jest dzisiaj pan Krzysztof Borończyk dyrektor teatru Narodowego w Warszawie witam serdecznie człowieka w te go, o ile w roku będzie premier w i jakie sztuki wejdą na afisz z rady ani ani też, kto te sztuki będzie reżyserował jej nikt teatrowi nie narzuca zadaje to pytanie, dlatego że teatr Narodowy jest teatrem dotowanym przez ministerstwo kultury i żeby rozwiać wszelkie wątpliwości na ten temat jest teza co, o których mówię o tym decyduje sam temat tak to jest ważne pytanie, bo organ zwierzchni jak każdy teatr ma takiego swojego organizatora ustanawia statut i ta jest jego prawo jego obowiązek, czyli określa, jakiego typu ma być teatr może być to nie MO Opera może być teatr muzyczny może być tak dramatyczny to jest istotne z punktu widzenia charakteru działalności tego teatru powołuje dyrektora albo w trybie konkursu to też jest ważne, bo niekoniecznie musi być konkurs może być to decyzja nie, jakby autonomiczna Narodowym na Wołyniu reform minister kultury, a więc dyrektor po trzecie dotacja to jest to gest jest potężne narzędzie lat tak i po czwarte pewien zesta w nazywamy to mierników, czyli władza, która dysponuje pieniędzmi i te środki finansowe przekazane teatrowi oczekuje w zamian, ale nie konkretnych tytułów nie oczekuje od teatrów tej takiej spowiedzi repertuarowe i tylko oczekuje, że w zamian za te pieniądze teatr wykonana przykład 5 premier w roku będzie miała określoną liczbę przedstawień określoną liczbę widzów, jakie są oczekiwania wobec Narodowego 5 premier nie mniej teatry zwykle realizowało odpięciu do 8 premier rocznie, ale ten pułap, jakby nieprzekraczalnej minął stres 5 premier ilość przedstawień data atutem jest 3 70 przedstawień w roku my w wyroku 20 1 7 zagraliśmy 4 4 0 przedstawiamy jeszcze są małe sceny, ale to ona wszystkich scenach no, więc właśnie uwierzcie są małe sceny dlatego więcej przedstawień takich dni w roku tak oczywiście, bo gra się równolegle to zresztą będzie miał pełen tam tak w stosunku do premier i liczba widzów, która też jest określona wskaźnikowo, że nie mniej niż w zeszłym roku teatr Narodowy odwiedziło 80  00 0 widzów i to są jedyne relacje, które wiąże się z gry określa ogólne ramy, które idą matematyczne mówi natomiast nie repertuarowe konkretnych tytułach nie nie ma tu określenie linii repertuarowej teatru, czyli nie wkracza się w obszar ten merytoryczny w ten obszar literackiego funkcjonowania teatru no dobrze to jak i jakich okolicznościach decydujecie, że w tej piątce to będą takie ani inne sztuki i tutaj w związku z tym, że musi być bardzo klarownie wyraziście rozłożona odpowiedzialność ostatecznym decydentem w tej sprawie jest zawsze dyr artystyczny, czyli Jan Englert waszym przypadku Jan Englert i to bez względu NATO czy ta funkcja kura w naszym teatrze jest rozdzielona dyrektora naczelnego i artystycznego czy jest łączone jak w innych teatrach, bo tak też bywa to zawsze ostateczną decyzję i to jest autonomiczna decyzja niezależna PL taką decyzję podejmuje dyrektor artystyczny, ale oczywiście to jest finał, bo takie przygotowania toczą się no przynajmniej rok przed tym rokiem, w którym się planuje wystawienie tych przedstawienia oczywiście na szczeblu Dyrekcji dróg, ale za to samo w sobie siedzi wieczorem i kombinuje, a zagramy to albo zagramy tam to razy to jest jak Francja AG wizje różnych innych lokalizacjach nie wiem czy wieczorem czy rano, ale na pewno rodzi się w głowie pewien pomysł dyrektora artystycznego on jest dyskutowany na lata na poziomie Dyrekcji z udziałem kierownika literackiego ja chcę powiedzieć, że ten zestaw tytułów formy zwykle bywa o wiele większy niż możliwości potencjalne możliwości realizacji tych tytułów w następnym roku w teatrze Otóż, dlaczego dlatego, że to jest dopiero początek dość skomplikowanej drogi, bo to, że dyrektor wymyśli tytuły i powie, że z punktu widzenia tego najważniejszego dla nas starcie Narodowego kryterium, więc kryterium walorów tych techno najwyższej jakości literacki, bo to jest, a następnie odstawi nowy walor, którego zawsze poszukujemy dramaturgii do tego trzeba znaleźć jeszcze realizatorów, czyli twórców, czyli głównie reżysera, czyli najpier w się wymyślać tytuł sztuki, a potem do niego dobiera reżysera czy najpier w się zgłasza reżyser aktor są 2 drogi mówi robienie bossa Osuch to są 2 drogi pierwsza droga pewne czy druga tanich linii kolejowej jest nieważna ustala się pewien no, jakby potencjalny taki no, jakby wymarzony zesta w tytułów i ewentualnie można go proponować pewnej grupie reżyserów i druga równoległa i równie powiedziałbym aktualna możliwość jest to, że reżyserzy zgłaszają się do nas ze swoimi propozycjami artystycznymi mają swoje tytuły mają swoją swojego nie dramaty też wymarzony wyśniony, które chcą, która znowu chcieliby zrealizować w teatrze Narodowym stanął w tym w tym całym ogromnym potencjale technicznym artystycznym tego teatru i kręcąc 2 drogi znajdziesz na styku, jakby na przecięciu się tych dróg kształtuje się ten repertuar o bardzo łatwo jest myśleć łatwo trudno nie chcę tego oceniać tytuły tylko trzeba znaleźć dlatego stosowny wykonawców oczywiście w przypadku Jana Englerta on ma pewność co do realizacji i wyboru takiej sztuki którą, który syknął sam reżyseruje Bates oczywiste w, że ma to prawo i w PIT i ta realizacja wtedy jest absolutnie pewna natomiast w innym przypadku rozmawia rozmawia z wieloma twórcami oczekują od nich propozycji i z tego się rodzi pewien na nazwijmy to zbiór możliwości pewien zesta w pytań, gdyby się do niego zgłosił jakiś reżyser debiutujący już nie daj Boże ze sztuką, która jest sztuką współczesną jakiegoś dramaturga debiutanta to masz szansę na nowe Dacia tego absolutnie nie wykluczam tego chcę powiedzieć, że taki takim nowe tytuły czy jakby nowa propozycja dramaturgiczna ona za podlega jednak pewnej ocenie wewnątrz teatru jest tego kierownik literacki jest dział literacki ona jest oceniana pod względem tej jakości literackiej tych wartości dramaturgicznych, bo przecież miał sztuk powstaje w Polsce mnóstwo myśmy kiedyś dostawali na przestrzeni no nie wiem sezonu kilkaset sztuk z różnych stron nie odróżnia autorów często najczęściej nieznanych do tego, żeby spróbować je jakoś tak montować repertuar teatru natomiast jeśli chodzi o o debiutantów takich zupełnie debiutantów trwała to łatwa to jest jakby trudno ich angażować natomiast tych, którzy gdzieś zaistnieli, ale są na początku drogi artystycznej dyrektor Englert często z nimi rozmawiają o nich przyjmuje na nas na rozmowę na znak dla Lidla dyskusja o tytułach i czasami oczywiście się zdarza, że tym młodym ludziom proponuje się na realizację może niekoniecznie od razu na dużej scenie mamy scenę studio mamy scenę ma ona Wierzbowej alei takiej możliwości ja absolutnie nie wykluczam Lilia dlatego tak dopytuje co jest pierwsza sztuka co reżyser i ponieważ Narodowy nie ma stałego stałej obsady reżyserskiej tylko Piotr Cieplak jest na stałe związany z teatrem natomiast już wszystko się robi przy udziale twórców zewnętrznych często przychodzą do was jej mówię o takich właśnie już uznanych i jej zmusić się im dziękować w oczy przechodzą w lesie są oczywiście propozycje z różnych stron od tych propozycjach się dyskutuje się rozmawia, o ile są one interesujące, a jednocześnie reżyserem jest dla nas udany i od strony również realizacji w teatrze Narodowym to na pewno bardzo poważne rozmowy się na ten temat toczą niekoniecznie tylko na następny, jakby sezon czy następny rok, ale w dłuższej perspektywie to jest proces ciągły tutaj trudno jest mówić o tym, że zaczynamy coś się pewne cięcia kończymy to jest proces ciągły, bo czasami z różnych powodów nawet tytuł ustalony ulega, jakby pewnej dla pewnemu przesunięciu co jest znacznie, aby nie rozmawialiśmy jeszcze 1 i o 1 sprawie tytuł reżyser to jest jakby sytuacja, która się gdzieś no, jakby ze sobą zaczyna łączyć i ligi taki powstaje pewna propozycja, która od strony tytuły i reżysera ma szansę zaistnieć, ale teraz wchodzimy w obszar obsady wchodził w obszar obsady czy najpier w jak już reżyser zostaje wybrany jest na to jego zgoda wiadomo co on będzie u was reżyserował to kiedy pada pytanie za ile na początku chłopak się wydawało w na początku przy czym te relacje finansowe mamy je znamy takie, jakie one funkcjonują na polskim rynku, ale my nie zna Senna jawie w związku z tym mogę tylko powiedzieć, że jest bardzo duży rozstrzał w zależności też o losach wynagrodzeniu dla reżysera czy w kosztach całej przygotowania zajmiemy teraz honoraria za reżyserię dla reżysera ten rozstrzał jest dość duże w zależności od też od od regionu od miejsca od teatru Lalek uważa w Warszawie oraz Narodowego jeśli mówimy w Warszawie o teatrze Narodowym tak jest to, jeżeli już tak już takie oczekiwanie jest w kwot stałam staramy się zamknąć się w kwotach między 4 0 60  000 i próby do takiego przedstawienia zwykle trwają nie dłużej jak 3 miesiące łącznych miesięcznych i SKK bardzo intensywna praca trzymiesięczna no to jest praca, a w każdy dzień tygodnia od z wyjątkiem poniedziałku od wtorku do soboty testy praca niemal codziennie nas o tym, harmonogramie i intensywności pracy decyduje już reżyser ma własną i reżyser n p . z takiej miary jak Zadara nie może liczyć na więcej niż 60  000 zł za przygotowanie całego przedstawienia to są ceny za psie czy kwoty na wsiach negocjacyjne, a znaczy tutaj nie ma żadnych reguł, które by zostały prawem narzuconą, ale jest furtka, że może dostać więcej jest furtka na niektóre jej i może się zdarzyć reżyser, któremu zapłacimy mniej n p . jest początkujący jest jazda na galopującym w procesie sekwoje w regionie zapowiedź, ale to są długie ciemne czy honoraria tak to brzmi bardziej elegancko to są to są kwoty oczywiście, które są przedmiotem negocjacji tak jak wszystko co się dzieje z zewnątrz, ale reżyser jest bardzo renomowany i bardzo zajęty, a mam bardzo zależy może oczekiwać od wyższej im oczekiwać ogromnych chodziło dobrze mamy ustalone honorarium dla reżysera, o czym się teraz rozmawiać o o dalszych, jakby ktoś te rozmowy toczą się równolegle, czyli dalej przecież sam reżyser, jakby nie zrobi tego przedstawienia musi mieć grupę współtwórców nasz scenograf na to pieniądze tak z połowy scenograf kompozytor czasami choreograf oczywiście reżyser światła do tego dochodzi teraz coraz częściej widzimy projekcje wideo w teatrach, więc znowuż ten twórca od tych od tych działań teatralnych bywają specjaliści z różnych dziedzin tak dali więcej jest pewien zestaw jest pewien zesta w osób twórców realizatorów przedstawienia, gdzie dyrektor artystyczny z każdym z tych twórców rozmawiali w warunkach finansowych na wiele, ale najpier w chyba określa pulę pieniędzy jest jak wy to mówicie w świecie teatralnym, że premiera kosztuje tyle i tyle, a ja to określam aha aha na informatyce premiera kosztuje tyle itp to oznacza, że trzeba się zmieścić w tym budżecie Teatro, licząc się z wydatkami nie tylko na 1 na premiery, ale tak tak najbardziej kosztuje, jakby z tytułu funkcjonowania tej całej infrastruktury teatralnej co znajduje żadnego przegra tak oczywiście, że koszty jak nie gra, bo kosztują etaty kosztuje prąd kosztuje energia to są ogromne kwoty Maćka w przypadku teatru Narodowego czasami powstają takie pytania na dziennikarskie czytam, dlaczego jest tak duża dotacja dla tego teatru co do tego dojdzie tak, a więc czy w związku z tym trzeba znaleźć relacje między dyrektorem naczelnym artystycznym również w kwestiach tych finansowych to znaczy u nas się to dzieje w ten sposób, że ja ustalam pewien globalny budżet na rok dla działalności nie tyle cała artystyczna łączona produkcję premier w Azji metafory n p. mowa jest, że będzie 5 premier i dyrektor artystyczny Jan Englert wie, że ma na te 5 premier i Lech Legia między i teraz on sobie musi to podzielić na te 5 premier i tak się targować z reżyserami, a reżyser z pozostałą ekipą, żeby się w tym budżecie zmieścić w sali przy czym tu nie chodzi tylko wyłącznie o sprawę honorarium, dlatego że koszty premier to honoraria stanowią nową trudno powiedzieć proporcjach ile, ale każe Maciej stanowią istotny element kosztów, ale jest cała masa innych kosztach co najbardziej decyduje ważna w kosztach firmy oprócz honorariów produkcja w UE w naszym języku nazywa się do środków inscenizacji, czyli dekoracje kostiumy rekwizyty czasami jakieś usługi z zewnątrz, czyli wykonawstwo tego wszystkiego co widzi widzi przychodząc do teatru siadając w krzesłach otwiera się kurtyna i widzimy, zanim wejdą aktorzy widzimy to mocno się dzieje co jest elementem inscenizacyjnym przedstawienia, ale walka kosztuje bardzo podraża chyba koszty fakt, że tylko wszystko w Narodowym, ale nie tylko w Narodowym, bo to w celu dotyczy tematów publicznych, że kostiumy było, tyle że wszystko wykonujecie podobno we własnych pracowniach niczego nie zlecać na zewnątrz i to w za prywatne mówią o was, że właśnie nie musi się liczyć z kosztami, bo u was nawet bufetowa jest na etacie nie brak jest Narodowym ale, ale takie powiedzonko o 1 w mieście chodzi to jest najdroższa, dlaczego teatr ma swoje pracownie to niejedyny teatr w Warszawie, który ma swoje pracownie wątek został zaprojektowany tak został w takim kształcie też odbudowa, bo przecież no ale zostaje to nie jest nie jest argument najważniejszy był najważniejszy jest taki, że ma cie publiczne pieniądze na sposób wydawania jest określony przez g Nowak przy czym nie ma dowodów na to, że te pieniądze wydawane na zewnątrz, gdyby po pierwsze, mniejsze, a po drugie nie ma tak jak we włoszech funkcjonują wielkie zakłady produkujące scenografię kostiumy rekwizyty wszystko mam bloga teatru dla opery i t d. są wszystko to jest jakby produkcję wyrzucane poza teatr w Polsce takich firm o tym, globalnym rozmiarze nie ma, ale musielibyście organizować przetargi na, toteż jest na czym nauczyciel kostiumów wszystko na perukę, ale i fizyki tak ale gdybym taki przetarg przed przegrała to pewnie bym się odwołała to znaczy tu jest także takiej firmy nawet w pewnym momencie 1 z ciebie w Polsce powstały tylko problem z brakiem gwarancji utrzymania, aby wyeliminowały z rynku, bo w momencie kiedy by trzeba było urządzić przetarg na zbudowanie dekoracji na zbudowanie nawyku uszycie kostiumu i t d. to absolutnie nie sądzę, że koszty byłyby mniejsze niż to się dzieje w teatrze oraz w teatrze kosztują głównie materiały do tego łóżek no to materiały firma zewnętrzna też musi złożyć też musi, więc ja uważam, że nic nie w tym dniu aleja żeglarzy usłyszałam właśnie że, gdyby były organizowane przetargi to potem nie sposób przewidzieć jak długotrwała tryb odwoławczy i mogłaby do premiery wtedy w ogóle nie dojść z powodu takiego, że wykonawcy można wyłonić dopiero wtedy, kiedy ci, którzy się odwołali, kiedy już jestem o VAT należny w różnym załóżmy, że są to, bo są terminy odwoławcze jest rozstrzygnięcie przetargu jeśli w ogóle takie firmy, aby się samodzielne w Polsce znalazł jest przetarg jest termin odwoławczy i rozpoczyna się produkcja my co się zdarzy niesie ta produkcja nie zakończy się o czasie, w którym, a przecież tak czasami bywała wiemy o przetargach wielki w tym kraju, które się w terminie też nie zakończyły się nie zakończy się w określonym czasie i co wtedy z terminami premier zobowiązaniami wobec reżyserów ma być scena grafów i t d. zadawali całych ma wszystko się bali co z tego, że ta firma zapłaci jakąś karę umowną za niezrealizowanie terminowo tego tego przedsięwzięcia i ja zresztą jak patrzę na to też od tej strony, że nasze nasze premiery tak w sposób ciągły eksploatują te nasze pracownie, że one nie mają przełożenia, czyli nie jest to sytuacja, w której ale zaraz sam wzrost lewe, ale jednocześnie musi się tak dobierać sztuki, żeby one miały co robić no to w to akurat tej pracy za dużo tej pracy jest za dużo ne i toteż jest rola dyrektora artystycznego, żeby próbować proporcjonalnie rozkładać siły odeszliśmy od głównego one, czyli od tych premier z już lasem w szwach jak jeśli chodzi o te koszty, bo to powiedziałem środki inscenizacji, ale tak promocja usługi fotograficzne usługi poligraficzne wyprodukowanie tej całej gamy materiałów, które funkcjonują na zewnątrz no wszystko to razem składa się jednak na określone kwoty w tym przypadku dyrektor artystyczny major budżet i pewne doświadczenie, bo jednak ma i wie, jaki jest pewien standard kosztów tych pozostałych tutaj elementem bardzo istotnym, który najczęściej się spieramy to są te koszty budowy dekoracji kostiumów rekwizytów agregatów tak to dlatego jej nie ma dla księży no to jest poważny koszt jednak bez względu na to gdzie byśmy to produkowali ten koszt jest poważny i w związku z tym, żeby się zmieścić w realiach budżetu wartość produkcji środków inscenizacji, czyli cenę i w związku z tym środki finansowe, które na to przeznaczamy zawieramy umowę z reżyserem scenografem on nie może przekroczyć myśląc o scenografii, rysując tą scenografią nie może przekroczyć tego budżetu, który ma tam renifera no dobrze, ale taki reżyser, mówi że on jest jej twórca ani księgowy i jemu się na początku wydawało, że on się w tych kosztach zmieści, a potem w trakcie prób okazuje się, że on się może nie zmieścić co się dzieje i to jest nagminne, a H1N 1 w inny to znaczy jest po zbudowanej pewna propozycja przez scenografa oczywiście uzgodniona wcześniej z reżyserem jest termin no jakaś konstrukcja scenograficzna kolorystyczna materiałowa fakturowa zrobiona i teraz ten scenograf i to niezależnie od tego jaki rangi pozycji, a najczęściej rzeczywiście niewiele jak konto ma rzeczywistą wartość, ale my mamy tam czekał 4 samców, którzy ściągają artysty na ziemię wyceniają ile to może kosztować no i teraz w momencie, w którym kraje, gdzie się znajdujemy blisko siebie tez porządku, ale w momencie, kiedy się nie znajduje i nagle pojawia się u mnie dyrektor techniczny Kimowi jesienna to jest propozycja, która finansowo znacznie przekracza w planach ale w jakim momencie auto mówi się na samym początku afa, dlatego że my mając rysunki mając, jakby plany zmian Obamą sceny i t d . my jesteśmy w stanie my mamy specjalistów od tego typu kosztorysowania my wiemy ile to będzie kosztowało ich działań na początku wszystko i zdały zdążyliście utargować Stwórcą, żeby ich plany jego honor, żeby się mieć nie tam honorariów koszty premiery, a potem w trakcie prób się okazuje te koszty są większe nie to znaczy coś jednak to i tak nie ma nie tak nie ma, dlatego że tak z góry wiadomo, jaka jest wartość honorarium to jest 1 element kosztu wiadomo, bo żeśmy dostali teraz na drugim miejscu badamy, jaka może być wart ości cenowa czy jakie mogą być koszty zbudowania dekoracji kostiumów rekwizytów i to się dzieje, zanim przystąpimy w ogóle do wyprodukowania i teraz się toczą negocjacje i mówimy scenografowie no przepraszam, ale trzeba spróbować znaleźć sposób na powstanie mniej jeśli te koszty są zbyt duże, a ja podam taki przykład mieliśmy Maćka takie zdarzenie, w którym 1 ze scenografią jak miała taki pomysł, żeby zbudować taki lekko ukośnie pomost pomoc na scenie i żeby ten pomost był przykryty wysokiej klasy do banku lekko myślałam, że gen Bora derbową HBO gra miała taki miał pomysł, że to ma być tak, bo to musi być tak niektórzy widzowie są blisko to musi wyglądać autentycznie to był koszt ogromne, bo to było ponad 200 m ², więc koszt było ogromnym koszem umieściliśmy w tym jak fundusze odpowiedzieliśmy, że znajdziemy pewien sposób zastępczy, który się nie będzie niczym różnił kwestia siły przekonywania i znalezienia i skończyło się na klatce drewnopodobne nie skończyły się na panelach, które były identyczne, a które się szybciej układał trwałe i inna to było to była wymierzona zrobić chwila przerwy w tym także wracamy po przerwie przypominam państwu, że naszym gościem jest pan Krzysztof Stańczyk dyrektor teatru Narodowego w Warszawie w i rozmawiamy o tym kto w jaki sposób decyduje co w teatrze będzie grane i jak potem się toczy ta walka o pieniądze, dlatego że każdy chciałby zarobić jak największe pieniądze artyści mają wizje i bardzo często się nie zastanawiają jak się ta wizja przełoży na konkretne sumy, a one nowych mniej nie może być tak, że tylko, że tylko nie boję granica no, więc jak trwające przetargi opiewające w ich już wiemy ile dostanie reżyser wiemy, że musi je będzie musiał się zmieścić ci w końcu Stach premiery w a kto decyduje o obsadzie to jest ważne pytanie, dlatego że Narodowy ma swój zespół aktorski zespół dość duży, więc rozumiem, że Dyrekcji zależy na tym, żeby grali ludzie swoi tak no tak to jest oczywiste, że jakby zewnętrzne gościnne występy staramy się ograniczać, ale chcę powiedzieć o czymś co kiedyś było praktyką Chin absolutnie obowiązującą myślę tutaj w końcówce lat siedemdziesiątych, a wcześniejsza niekoniecznie znaczy pamiętam, ale trochę później 8 kiedyś wyrocznią w sprawie obsady był dyrektor artystyczny przyjeżdża reżyser, z którym zawarto umowę na realizację konkretnego tytułu i dyrektor artystyczny przedstawią mu konkretną obsad wynika z jego znajomości, jakby talentów możliwości aktorskich filmów i reżyser to przyjmował i może były jakieś małe korekty realizował dziś też, jakby całkowicie odwróciło drugą stronę dzisiaj w poważnej mierze lub najpoważniejszym jak w wymiarze reżyser przychodzi z własną obsadą znaczy z własną to niekoniecznie zewnętrzną z własną czyli jakby znając zespół aktorski teatru Narodowego oglądając przedstawienia ma już konkretne typy i marż Comarch, jakby konkretną obsadę złożone w głowie obsadził się on wręcz przynosi pokazuje teraz jest tutaj poważna rola, bo tak się dzieje na nie tylko w 1, ale ze wszystkimi reżyserami i teraz to jest ogromna rola dyrektora artystycznego jak pogodzić, jakby różne interesy reżyserów, bo przecież nie może w każdym tytule grać ten sam zestaw aktorów chociażby z tego powodu, że musimy równolegle grać na 2, a często na 3 scenach jest taka techniczna robota, żeby nie powiedzie zalała rzeka jest raczej tabelki excela męża ten stan teoretycznie, ale przecież chodzi o to, że jednak każdy wyobraża sobie swoją realizację pod kątem konkretnej obsady i teraz Nero reżyserował rolą dyrektora teatru jest jakby przekonanie reżysera, że niestety Pena aktorki ten i ten jest obsadzony w innym tytule i nie możemy go jak byłem tutaj tych tytułów nie możemy po części obsady dublować, w jakich argumentów się takiej dyskusji nad tą trzeba było spytać dyrektora artystycznego 2 c jego argumenty siła przekonywania siła pozwala na dofinansowanie to dla mnie to był zupełnie się finansowaniem i to są argumenty w czeskim też i artystyczne, ale przede wszystkim pewnej no, jakby sprawności funkcjonowania teatru tam można, by było lepiej, gdyby tak jak w niektórych innych krajach, gdyby Narodowy nie miał własnego zespołu aktorów na etacie tylko właśnie brał z miasta do poszczególnych sztuk na atomy tak mogło funkcjonować, gdyby wszystkie teatry w tym kraju funkcjonowały w oparciu o wolny rynek aktorski pojednania Jasona garnku jakiejś mierze jest, ale wszystkie teatry warszawskie w Tarnowie repertuarowe w samorządowym one wszystkie mają swoje własne zespoły aktorskie, więc w momencie, kiedy byłby 1 w tym środowisku, jakby takim dość zamkniętym ulokowane w różnych teatrach to natychmiast ci najpoważniejsi aktorzy, ale też niepewność w innej grupy znaleźliby sobie miejsce w innych teatrach to musiałaby być, ale te etaty tam są te nie są oszałamiającej wysokości jednakowoż aktorzy pozostają na etatach ta pula tych składek ZUS-owskich niekoniecznie ja uważam, że to już jest jakby 1 z elementów, ale mniej istotne ani pozostają w Tatrach dlatego, że to już jest jedynym miejscem jedyna taka, jakby na niebie enklawa wyspa bezpośredniego kontaktu aktora z widzem ta relacja ten rodzaj przepływów przepływów emocji jest dla aktora niezwykle istotne, ale mogą grać nie będąc na etacie co jest dla aktorów lepsze czy oni o tym, mówią no myślę, że zawsze istniała istniała tak i tak w taki rodzaj, jakby takiego no nie wiem takiej oceny, że jednak praca w zespole stałym tworzy wartość tego zespołu się jednak zdający się nawzajem i umiejętności są współpracować aktorzy to jest ta wartość dodana do tego co się dzieje w oparciu o aktorów zewnętrznych poza tym aktorzy będący na etatach w teatrze czy tzw. stały zespół gwarantuje bezproblemową eksploatację nazwijmy to tak w cudzysłowie tytułów w ciągu całego roku myślałam, że usłyszy eksploatacja ludzi z takim wzroście obu inwestycji dołów tytułów, czyli w momencie, kiedy mamy aktorów, bo czasami mamy aktorów gościnnych ludzi niektórzy reżyserzy mają jak chęć wolę współpracy z aktorami, z którymi już gdzieś pracowali i widzą ich w swojej obsadzie i potem dochodzi do takich komplikacji, że jeśli jest 1 2 czy 3 w takiej obsadzie to zgranie terminów możliwościami grania w teatrze często jest absolutnie nie możliwe miesiąc musieli zdjąć królowa Margo, dlatego że nie byliśmy w stanie koordynować poczynań teatru Serb prywatnymi zajęciami aktorów, którzy grali gościnnie, a są na wolnym rynku mają inne propozycje mają kina mają telewizje mają różnego rodzaju inne przedsięwzięcia, mówi że nie może w, czyli temat nie jest pierwszym wyborem dla aktora, który nie jest z nim związane na pewno nie na pewno nie finansowych, bo teatr jest konkurencyjny NovoTek teraz zupełnie nie jest konkurencyjny wobec innych propozycji, które na rynku funkcjonują artystycznie i stąd, jakby siła takiego ciągłego repertuarowego działania teatru tkwi jednak w zespole własnym, a skoro aktorzy jednak mają takie przekonanie taką wolę pozostania w tym zespole zresztą co powiedzieć, że w wielu przypadkach wręcz są niemal codzienne starania o włączenie się do tego zespołu rektorem przyjmuje bardzo wielu takich potencjalnych, jakby oficera bitów w bankach do tego, aby w tym zespole, aby w tym zespole zaistnieć na 0 ostatnio obsada Zbigniew Zamachowski offset Hycnar Tarnów Hycnar odszedłem, dlatego że sobie okalająca został dyrektorem teatru im Willy taką drogę wybrał nie mówiąca o tym, że skończył w międzyczasie reżyseria i a reżyserzy najczęściej jednak działają w sposób niezależny na wolnym rynku, powracając właśnie do tych wyborów, dlaczego tak trudno znaleźć reżysera tego, że reżyser do konkretnego tytułowany jest panem swego artystycznego działania on sam decyduje co mu duszy grają co by chciał zrealizować, a nie można mu tego narzucić bo jak by skłonić skład niż można próbować, ale nie można mu narzucić, bo on jest artystą działającym w zupełnie swobodnie na rynku da się z nim umawia ustala z nim stawkę to niema czegoś takiego, że on się musi tłumaczyć, jaką ma wizję artystyczną jak będzie wymowa spektaklu ja to znaczy przede wszystkim graczy na tym etapie oczywiście następuje rozmowa między dyrektorem artystycznym reżyserem, a takich ma jakby ideowych założeniach tego przedstawienia czy o pewnej nie wiem kompozycji tego przedstawienia, ale to wszystko co jest ostatecznym rezultatem tworzy się przez okres tych 3 miesięcy jej i tak naprawdę dopiero na finale jesteśmy wszyscy świadomi tego rezultatu, jaki jak i jaki jakiś zdarzył, czyli może być zaskoczenia na premierze dla dyrektora, zwłaszcza artystycznego na premierze Nieee, bo to, by było już zbyt późno natomiast może się idee zdarza się no czasami ten rezultat zaskakujący zdarza się wcześniej to znaczy no to może być 2 tygodnie wcześniej tydzień wcześniej zależą od tego jak jak ja jak postępuje, jakby ta realizacja tego tytułu Dobosz dyrektor zagląda na próby prawda czy ma do tego pełne prawo, ale pewnie też ma ciekawość oczywiście prawo ciekawość obowiązek i co się okazuje, jaką w trakcie lub zaczną się orientować, że to dość marnie wygląda to to jest dość trudny problem, bo trudno w na etapie, który mnie nikt nie zostało to jeszcze sfinalizowane nawet nie w całości zalet ale, ale w poszczególnych scenach, żeby dojść do wniosku czytała zmierza w należytym kierunku czy nie zmierza w należytym kierunku dlatego, że to idzie fragmentami ocenić całość działami IT idzie scenami aktami związku z tym trudno jest mieć taką n p. wuja są opinie na ten temat czasami aktorzy mogą powiedzieć, że jakby coś ich niepokoi realizacji tego, ale tak naprawdę dopiero na etapie tym końcowym finalny może się okazać się albo jest stała cudowna niespodzianka dla albo tytuł ma pewne mankamenty czy ta realizacja nie poszli po sterował w kierunku nie tak znowuż oczekiwanym lub nie zgodnym z pewnym, jakby no, jakby to opowiedział o oko określeniem wizji która, która dno jest tutaj decydująca jeśli chodzi o dyrektora artystycznego, bo on za to odpowiada od początku do końca od początku to co się wtedy dzieje jako widzi, że tych mankamentów jest dużo to może się zdarzyć, że wymaga to jakiś naprawdę mówiąc w cudzysłowie to są rozmowy z reżyserem czasami z aktorami nie można też przełożyć w sytuacjach koniecznych termin premiery to jest sztuka trudno z, a planować zagwarantować Argentyna znajdą się co się dzieje jak już ta awaria jest widoczna no wtedy tak właśnie rola dyrektora artystycznego on wtedy musi podjąć kroki, które jego zdaniem są niezbędne do uratowania tytułu lub nadania mu kształtu, które on uzna za za za odpowiedni, czyli przyjmie dzieło, czyli co może dojść do tego, że nie jest on dochodzi do wniosku, że reżyser nie może znany już znane w tym przypadku nie rokuje już tego nie poprawi i co się wtedy dzieje to my może tak albo może to jakby zdjąć z Zacisza to sztuka, czyli może, by zrezygnować z tego tytułu może przełożyć premierę, bo uznał, że istnieje szansa na poprawę i porozmawiać z reżyserem, jakby ta jest wtedy, kiedy reżyser rokuje, ale nie czuje tremy nie o to chodzi ciągle lokuje tylko czasami inne jakby, jeżeli wskazuje reżyserowi to co on uważa za mankament to reżyser może mieć też, jakby sam przeprowadzić pewien rodzaj, jakby zmian, które doprowadzi do oczekiwanego rezultatu, ale i tak się zdarza czasami natomiast oczywiście sytuacją taką już znamy kolejną ekstremalną jest ta, w której ma dyrektor mowie reżyserowi bardzo przepraszam, ale Janusz, jakby nie widzę szanse na dno ma ona na kontynuację no i najczęściej dyrektor artystyczny jest reżyserem i może sprawić, że maszyna zabiera reżyserowi sztukę i kończy ją sam tak ma ten temat się trudno wypowiadać, ale takie rzeczy się zdarzają ja nie chcę na razie nazwiska nie na takie na jej naturalne jak też ich nie znam osoby o z agencja EFE od tych nazwiskach mówić ja mówię tylko pewne hipotetycznej sytuacji dlatego najczęściej dyrektorem artystycznym jest reżyser, bo ma takie prawo obowiązek do ratowania tytułu nawet wtedy, kiedy ta jest sytuacja niełatwej trud ich wtedy figuruje na afiszu jako reżyser i trudno powiedzieć nas taka sytuacja nie spotkało to podawanie HNF u no tak jak ja tego nie powiedziałem ja tego nie pamiętam waszą mapce, a czy zawsze da się przewidzieć, jakie przedstawienie będzie hitem frekwencyjnym hit frekwencyjny to są także pieniądze, ale też daje się przedstawienia, których z góry wiadomo za takim hitem nie będą takie to są przestawienia tzw. dla dla honoru domu no dla mnie takim zestawie nie było Soplicowo potwornie gorzkie potwornie moim zdaniem prawdziwe, ale wydaje mi się, że Polacy, zwłaszcza dzisiaj nie chcą na siebie patrzeć w ten sposób chcą widzieć swoich wad, czyli osoby i co wie raczej trudno było przypuszczać, że będzie hitem frekwencyjnym, a jak się stało, a myśmy przypuszczali, że będzie to prawda mieliśmy takie poczucie, że to jest Piotra Cieplaka Ks Piotra Cieplaka, że puenta po 1 2 księgach pana Tadeusza zrobiona też przez Piotra Cieplaka naszej scenie ciesząca się ogromnym zainteresowaniem przekraczającym zupełnie naszą wyobraźnię i Piotr Cieplak myślała o tym jak to spuentować ale, żeby to tak nie było cukrowa i wymyślił taką wersję przedstawienia jedyną w swoim rodzaju przedstawieniem bez słów jednak zajmującej niezwykle SUV rezygnują z przejmującym ta i sądziliśmy, że ona wywoła pewne reperkusje w prasie, że żal, że wywoła pewien rodzaj takiego zainteresowania nie mniej ni mniej oczywistego chociażby chodziło o formę, ale też o około, jakby o wypowiedź artystyczną byliśmy naprawdę przekonani że, że to znajdzie jak swoją grupę poważnie zainteresowanych tego rodzaju przedsięwzięciem widzów tak się nie okazał tak się nie okazała póki co zagraliśmy tak kilkanaście razy nie widzieliśmy tego z repertuaru być może, że to jest jeszcze kwestia jakiegoś czasu żeby, żeby być może to wznowić Kociewia chce tylko powiedzieć, że ja pracując już parę lat w teatrze nigdy nie mam, jakby przekonania i pewności czy coś się, że ktoś będzie hitem, a coś będzie frekwencyjne oni nazwijmy to porażką, bo oba to się zdarza bardzo rzadka, ale że nie będzie to aż tak intensywnie, jakby grane wobec natłoku publiczności nie ma czasami oczywiście jest tzw. literatura trudna nagraliśmy n p . na na Wierzbowej czy rama jest na małej scenie tak terminal na Arena to skandynawska dramaturgia to też bardzo wysokiej klasy literatura no to my mieliśmy takie wrażenie, że ona jednak dość jest takim przedsięwzięciem la la dla niszowej grupa Lu publiczność, ale uważaliśmy, że to jest m. in . jakbyśmy tego z patosem nie nazywali misja teatru, żeby uruchamiać na scenie dramaturgię czy literaturę, która ma absolutnie wysokie walory takie na 1 najważniejszej poradnik, kto to może zrobić jak nieme jeśli z góry zakładamy lub podejrzewamy, że ta nie będzie masowa publiczność, a jednak za Dziady Kordiana też raczej masowa publiczność nie wali, a to jest wasz obowiązek tak źle oznaczony w repertuarze Kordian ma niezwykłą niezwykłe zainteresowanie niezwykłe jak bardzo trudna literatura taka jest Dawid widocznie forma znaleziona dał, jakby pokazania tej literatury to to nigdy nie wiadomo, jaki powód zaistniał, że nagle się to tak rozchodzi wśród widzów wśród potencjalnych widzów i znajduje, jakby zainteresowanie tak ogromne pokornie za nasze ogromne zainteresowanie w pierwszej fazie dziadek też teraz jest jakby trochę może słabiej, ale to są te kanony polskiej literatury rano rząd powinny być obecne w teatrze Narodowym bez względu na to czy Mel oczekujemy na wielką frekwencję średnią frekwencję czy ci nieco słabszą, a jaką macie, a mamy za ubiegły rok, bo to też jest istotne 9 7 % frekwencji na wszystkich 3 scenach ile zwane obłożenie, a tzw . tak 80  000 widzów odwiedziło teatr Narodowy na wszystkich scenach uważamy, że to jest bardzo przyzwoity rezultat biorąc pod uwagę, że cena nie mamy takich tytułów, które byłyby nie wiem, a komedią farsą owe, ale teraz zamierza zwolnić zamierzamy troszkę odpocząć po tym, roku, który teraz nastąpiło, bo za chwilę mamy poznać wielu felgach premiera śmierci Dantona śmierć Dantona jeśli chodzi o dużą scenę za chwilę reżyserka mam wrażenie przyzwyczaiła się do gmachu, bo kilka miesięcy temu reżyserował kontuzje i Stalowej herosa i psyche, a reszta świata na fakt ich właśnie reżyseruje u nas Wysocka z tak Barbara Wysocka reżyseria śmierć Dantona za chwilę w czerwcu będzie premiera ślubu Gombrowicza reżyseria i jedno wybitnego dym Rawicz powinien zawsze zresztą się cieszy wielkim zainteresowaniem zawsze ma wielu przeciwników niż reszta ta no ale muszę powiedzieć, że n p. przedstawienie potem dało pani istnienie drugiego o relacjach między wrzaskiem na kompromis ciem cały czas idzie przy pełnej widowni, więc jednak na lata jest dynamiczny pojazd ma mój co jest zagraliśmy to już 8 7 × ten dowód poprze w 4 latach małżeństwa bez kary, bo tak też małej scenie na Wierzbowej przez 4 lata eksploatacji zagraliśmy to 8 7 × więcej to zobaczymy no i końcówka tego roku to jest burza w reżyserii Pawła Miśkiewicza, więc 3 wielkie inscenizacje na dużej scenie, więc pod koniec roku troszkę odpoczniemy co oznaczało pod śniegiem, bo Narodowy się zamienia operetkę lata to znaczy Michał Zadara będzie reżyserował zemsta nietoperza naszymi planują, by w naszej w naszej teatralnej obsadzie mamy wielu aktorów świetnie śpiewających my, więc tak na okres trochę karnawałowy, a może troszkę później pokażemy to publiczność, a wracając jeszcze do tej frekwencji w red to jest także my mamy w naszym repertuarze 2 4 tytuły aktualnie w kinie, które idą nieustannie przy wielkiej widowni n p. w partii w 1 2 lat 12 lat airbusie, a Taylora Żuraw van bom myślę, że głównie z powodu ma jednak wybitnych kreacji aktorskich tak to mogę powiedzieć 1 8 6 przedstawień, czyli zmierzamy do do 2 SA mej duszy czka jedyne przedstawienie Jerzego Grzegorzewskiego, który jeszcze zostało w repertuarze 14 lat w repertuarze 1 8 0 przedstawień śluby panieńskie 1 1 lat 1 4 3 przedstawienia, ale teraz hitem frekwencyjnym jest msza za miasta oraz msza za miasto ma też nie było dla też druga jest przedstawienie ma 3 lata 1 1 2 przedstawień no i na monodram Janusza Gajosa i tango, które grane jest 9 lat i za chwilę będzie dwu setne przedstawienie, więc z tego z tych oczywiście tych tytułów jest więcej długo ogranych także chłodno to ja bym zgrzeszył tym powiedział, że także, że to zainteresowanie jest nie w pełni satysfakcjonujące jest, aczkolwiek trzeba ciągle myśleć o tym, żona nie jest dane raz na zawsze w willi, ale warto wiedzieć wypomniał zaczynaliśmy od dotacji ile by kosztował bilet do teatru Narodowego, gdyby nie dotacja jest konsorcjum biorąc pod uwagę wszystkie koszty teatru w ciągu roku to, gdyby nie było żadnego wsparcia zewnętrznego to bilet kosztował średnio ponad 400 zł, czyli trzeba korzystać to jeszcze państwo, czyli my sami do siebie za pobyt dopłacamy bo gdyby był wolny rynek i wyłącznie wolny rynek to mało kogo byłoby stać na wizytę w Narodowym Taxi może tu również trzeba dodać się, jakby pewne okoliczności, które te koszty tworzą to znaczy to co jest infrastrukturą teatru prysnął RAŚ już o tym, mówiliśmy w takt wlewają ostatnie pytanie Woodsa stał się skandalem, bo nie bardzo zaintrygowała też mieć nietoperza, więc kto będzie śpiewał w nasze aktorzy, ale co to znaczy nasze akta osób teraz się odbywają dopiero próby takie wokalne próby przygotowane nie ma nie może, bo słyszeć nazwiska w oddziale to jest takie wotum nieufności dla aktorów, a może się zmieniał nie ja nawet muszę powiedzieć, że nie do końca ja jest nam dlatego, że to na tor to się odbędzie dopiero za rok, więc się raczej otrzymujemy tym co za chwilę natomiast myślę, że nie wiem czy Michał Zadara syna do końca jeszcze jakby wszystkie postaci tak grają trzeba te przesłuchania są na od strony wokalnej istotnym kryterium dla Lalek każda, więc tych, którzy tutaj trzeba się, jakby w tym znaleźć, więc myślę, że ta jest jeszcze za wcześnie, żeby mogli się o konkretach na pewno to będzie zaczęła od 2 Karolina wyśpiewała nie wiem chyba no widzę, że już są inni niczego więcej wyciągnę dziękuję pięknie naszym gościem były dyrektor teatru Narodowego Krzysztof Wańczyk dziękuję pięknie w ING wart program wydawała od lat kibic jak się nazywam Joanna Solska zapraszam państwa za tydzień dziękuję pięknie całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz w archiwum na stronie TOK FM PL i Kosznik audi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA