REKLAMA

Jak się robi międzynarodowe festiwale muzyki klasycznej?

OFF Czarek
Data emisji:
2018-01-26 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
37:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i ich w ich z Cezary łasiczka programy Owczarek dzień dobry dla państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie Study pan Stanisław Leszczyński zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina twórca dyrektor artystyczny festiwalu Międzynarodowego festiwalu muzycznego Chopin i jego Europa oraz startującego w tym roku debiutującego w tym roku Międzynarodowego konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych dzień dobry panie, że dzień dobry pan ludzi Rozwiń » dobre państwo, a jeszcze 1 konkurs startuje już, że kilka dni myślę sobie o konkursie wiolonczelowy imienia Witolda Lutosławskiego taki jest on pod cudzy można powiedzieć, że osoba z gejami i opieką Instytutu Fryderyka Chopina ponad rok temu Andrzej Bauer 1 z najwybitniejszych naszych panczenistów współpracujący z dyrektorem konkursu z panem Bogdanem Pałasz my, a osiedle stało się tak przepraszam zwrócił się do mnie z pewną troską ubogim na czym taki moment, w którym ten konkurs i nie miał Jasnej przyszłości jeśli chodzi o zabezpieczenie środków et Cetera et Cetera no i moim absolutnie pierwszym odruchem było tak tak to to jest tak oczywiste, że właśnie i inne Narodowy Instytut Fryderyka Chopina powinien w matczynym troską rząd pochyli się nad festiwalem z matczyną ojcowską w każdym razie z taką troską, która Anny oczywista jest, ponieważ patrząc na twórczość Lutosławskiego i je na Chopina i równym stopniu rząd coś to małym mieście chodzi o ilość gigantycznymi jeśli chodzi o jakość twórczości na wiolonczelę można powiedzieć, że porównywalny jest czas trwania utworów Lutosławskiego i Chopina na ten instrument, ale też im trzeba sobie jasno powiedzieć, że trudno sobie w tej chwili, a literaturę wiolonczelą wyobrazić bez takiego arcydzieła jak Cole koncert wiolonczelowy Lutosławskiego i bez takiego arcydzieła jak Sonata wiolonczela owa Chopina pana grzebał tak pięknie Bacha grał tak nawet używanego w czasie przeszłym, bo teraz dużo lepiej wychodzi muzyka nowa coś coś z muzyką dawną jakoś chyba mu się znudziło raczej wrażenie, ale nie nie musi tego komentować znany z żalem po paru prowokatorów w każdej dyskusji właścicielka sugeruje, że z troską się zwracać panie dyrektorze sugeruje coś co z tym miał się też zgadzam, a ich celem jest zgoda rzeczywiście, że MDM Andrzeja aktywności jest mniejsza nieco na polu po prostu za wykonanie tej idei ramy literatury czy tak lubianej znanej z wiolonczelą owej, a powinny pożegnał go w kierunku eksperymentu były zresztą bardzo ciekawymi rezultatami ale, ale właśnie tęsknimy za tym dały RMF FM jest to że, aby jak jest idea konkursów z czego konkurs mają dowieźć po myśli o konkursach raczej w kategoriach sportowych czyli kto jest najsilniejszy namierzenie ziarna zmniejszy, a jeżeli chodzi o taką materię, którą trudno zamknąć na podium, a ta jest dyskusja, która mnie kręcić wokół tego tematu od dawna i tak pewnie pozostanie natomiast oczywiście wszystko zależy od podejścia nas jak teraz traktujesz jako kogoś, kto jest zaciekawiony ilu w obecnej chwili jest muzyków i ciekawych utalentowanych, żeby dostrzec ich oczywiście są różne metody jest on tzw. monitoring rynku to jest zresztą język daleki od sztuki a, ale jednak to jest ważne narodem nie jest tak chętnie to niemożliwe, żeby bez konkursów to robić, bo można jednak inne uprzedzić i wejście w koncerty dyplomowe uczelni artystycznych nowych festiwali czy po prostu zasięgać opinii wśród autorytetów pedagogów i wielkich artystów, którzy Norah są niektórzy o nich inne Soły skoncentrowani na własnej karierze, ale niektórzy niektórzy rzeczywiście dostrzegają wokół siebie również tych, których inne mniej utalentowany malarz jest pan panie dyrektorze zaciekawionym chciałby nawet pan, żeby to osoby pojawił się w Warszawie zagrały to Czyż bardziej miarodajnym nie będzie granie w atmosferze przyjaźni zrozumienia zaciekawienia wzajemnym szacunku ani granie z pistoletem przyłożony do skroni, ale to toalet to nie jest tak jak pan mówi my tego jak mówią uczestnicy wszelkich konkursów represji zjada je znaleźć sprawia, że nie wykonują utwory tak jakby mogli od niedzieli, obserwując i my od pół wieku ran i uczestniczą ud, uczestnicząc w życiu muzycznym, organizując to życie może bawić, że takie odczucia towarzyszył w wielu wielu artystom, którzy po prostu wychodzą, gdy u konkretnego dnia wieczoru na estradzie u i przeżywają ten moment kiedy jedno wydaje się im, że ktoś im przystawia to jest to jest też immanentna cecha tej sztuki sztuki wykonawczej, że dany jest tylko ten 1 moment, w którym można coś zrobić i nie ma odwrotu to jest pewna forma przyłożenia rewolweru do skroni, ale w kontekście konkursu to się albo potęguje albo nie i to on jest uzależniony od tzw. atmosfery imprezy albo jest to rzeczywiście rywalizacja i wszyscy są nastawienia jest z cieka w jestem czy pobije rekord Guinnessa pianista i psy zagrają z pierwszą etiudę out Chopina od 3 sekundy szybciej niż Kowalski nie zaś przed korozją z jej powodu Wiśniewski aloes, którzy po, ale jest również możliwości takiego formatowania i takiego wniosku nie w pożarze, a Śląsk Lechia zaczęła żeglugi ten sam numer leci w kółko, że to, że idziemy, że idziemy, żeby uśmierzyć stoły i 1 11 czuć było czy wykonanie jej, dlatego że odkryje ten, kto się inny też inne piękno tego utworu IT i to dotyczy każdego innego konkursu ten konkurs Lutosławskiego rzeczywiście mam na KUL imprezy, która nie ojej kontekście innych konkursów Madsen łagodny klimat psy i rozlicza się nie podobało w nie widziano jak mecz w niedzielę w tym dzielić nie wszystkim Rawicz ma być stres stres wśród jurorów stres wśród wykonawców zmienienie tandeta się wszystkim podoba idealny w dalszym ciągu w tym kierunku ten neon konkurs będzie zmierzać oczywiście na zamiast konkursu konkursu festiwalu festiwal nie jest tym samym na festiwalu jednak i repertuarową obowiązują inne zasady renta trudno nazwać festiwal, na którym jest wykonywany w m6 7, czyli 10 × ten sam utwór z orkiestrą Lwów festiwal na pewno nikt tym konkursie z konkursem ja myślę, że każdy z nas czuje mierzy co co tylko co można policzyć pianiście, który zajął pierwsze miejsce drugie miejsce trzecie miejsce piąte co za nich powiedzieć, że to wszystko doskonali pianiści znowu jesteśmy lamp na nogi tak kompetentni do pewnego typu dzielny okrucieństwo do pewnej granicy kompetencja dla organizatorów jurorów, którzy mówią rozczarowani, że to koniec mojej stajni z najlepszych oraz stajnia najlepiej szkoli te koniki wymienia pan by pan w tej chwili za wszelką cenę chce działać na rzecz ich do konkursu muzycznym ten niedobry konia organizatorzy klimat nie Elbląga, który to organizator n p. konkurs osoba zyski, choć tylu pozwali z jego, że jeżeli rozmawiamy przecież wiadomo, że Paulowi co się dzieje, o czym dyskutować, bo przecież konkurs jest konkursem bo kto ocenia stają ludzie często to są uczniowie tak radośnie jakiś problem lekcje mistrzowskie u nich są właśnie konkurs jurorów to jurorzy mierzą się między sobą pokazać, kto ma ono, że to wszystko nie pójdę, ale chciał wszystko zależy, kto zasiada w wśród żołnierzy to człowiek rzeczywiście jest tylko człowiekiem wśród artystów jest cała gama różnych posta w również i tych artystów z dużymi nazwiskami, których ambicją jest wychowanie wypuszczenie światli i jak największej ilości wybitnych nazwisk pod swoim szyldem i Tychy, by pod tym słowem wybitnych również nie kryje właśnie ta niezdrowa konkurencja, że powiedzmy po potem już jest ranking gminy, w której agenci jestem czy w tej najlepszej liczy g w Carnegie Hall czy ty czy tylko w Wiedniu i takie rzeczy też się zdarzają, ale to jest kwestia wyboru doboru zwrócimy jurorów wrócimy do naszej rozmowy po informacjach radio TOK FM Stanisław Leszczyński zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego festiwalu muzycznego Chopin euro oraz gdy witając debiutującego w tym roku pierwszego Międzynarodowego konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych jest informacja już za kilka minut o godzinie dziesiąty 2 0 w czworga i państwa moim gościem jest pan Stanisław Leszczyński zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina twórcy dyrektor artystyczny Międzynarodowego festiwalu muzycznego Chopin i jego Europa oraz debiutującego w tym roku pierwszego Międzynarodowego konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych my przypomniał się ktoś kończy, żeby pozbyć się z zarzutów o no właśnie dziś taki nieczysty kryteria oceny wiele orkiestr na świecie w tym także polscy polskiej orkiestry kiedy, przyjmując muzyków to proza tzw. ślepe próbę, bo po 2 na ślepej próby, gdzie oceniają członkowie zespołu tak ocenia grono, ale nie wie, kto gra tu osoby są zasłonięte nie wiadomo też takim, jakim inny, jakiej kolejności się pojawia, więc nie ma możliwości, żebyśmy oceniali osobę oceniamy to co słyszymy z jakiegoś powodu konkursy n p. konkurs Chopinowski tego nie wprowadził, chociaż można, by wtedy tak, bo też to jest sprawa otwarta jednak wykonanie to nie jest tylko czysto dźwięk to jest, więc są również dolarami filozofię to jest również pełne, a RT 1 m teatr wizualizacje w muzyce bardzo ważna gęsta jak na razie wydawnictwa płytowe byłyby bez zastąpienia tych ziem jest na czas to jest po prostu odrębna forma istnienia muzyki artystycznej, gdyż to każdej sygnalizuje mamy do czynienia z jazdą figurową na lodzie to oceniamy styl oceniamy, a tutaj nie oceniamy nie wiem artysta był bardzo ekspresyjny dużo machał rękami robi dziwne miny 1 0 punktów najgorzej mówi szła technicznie nastolatek jest tylko 7 wizualizacja w muzyce czy obserwowanie mowy ciała pianisty jest dodatkową formą UE umów rozrywki, żeby nie zasłonić oraz 15 ten sam utwór Chopina niejeden da dodatkową formą sprzyjającą do właściwej oceny to kogoś ja to parada paradoksalnie powiem one element mojej muzyce rozrywkowej, zwłaszcza to drastycznie wychodzi, bo jeżeli, jeżeli w, zwłaszcza w tej finisz w tym co myślą no i mainstreamowe oczywiście ja nie jestem trofea, ale my nie znam się nad tym, ale obserwując, bo przecież to jest ocean, który całkowicie nas otacza muzyka rozrywkowa i LTE ma kilkadziesiąt tysięczne koncerty, że niezwykle ważnym elementem ruchu na estradzie później, jeżeli słucha się do edycji w edycji Michał mówimy o 2 rzeczach na 1 torze, bo ja mówię to kursu ocenianiu, a pan mówi o różnych warstwach odbioru zgadzam się z marynaty, a dlaczego, dlaczego nie dostał też stanowią jasno i wydaje mi się, że to nie jest znaczy, że konkursy po pierwsze, są w niej niczego nie, powodując znaczy to co to znaczy, że 1 jest lepszy niż drugi to znaczyć co to znaczy nie wiem co to znaczy, a po drugie, wydaje się, że to jest konkursy uczestników żyli, którzy między sobą się przed kochają, która jak muzyka wiaduktu, którego szkoła jest lepsza tak to ma większy wpływ, kto jest większym sprawcą w tej branży my muzyk nie mówimy o materię treści nie docenić nie da się wymierzyć da się położyć na Pradze ale, ale proszę bardzo drogiego muzyka jest przekazem pewnych treści te zresztą nie tylko zjawisko akustyczne to nie tylko to, że jakiś akordy brzmi i jakaś fraza wybrzmiewa to jest forma przekazu przekonywania tego muzyka z estrady słuchacza, który siedzi i słucha i chce również spojrzeć na niego psuł typy, które rzeczywiście to niema żadnego znaczenia, a nawet są artyści, którzy bronią się przed tym słynne występy Richtera, który kazał gasić światło i całkowicie odgradzać swoje swoją wizję ich od możliwości odbioru i ale są tacy jak n p. historii wielki Paderewski bez pewnych widzenia go na estradzie byłby kompletnie inny ma artysta czuł charyzmat psy Paderewskiego czy Rubinsteina, który dawał to poczucie niewiarygodnego komfortu, bo siedział przy fortepianie siadają już przy fortepianie dawał sygnał wszystkim FR my w obecnym, że jest to najprzyjemniejsza rzecz pod słońcem podczas gdy wychodzi Sokołow jeszcze nie zaczyna grać już jest zlany potem i widać, że każdy ruch palca na klawiaturze sprawia mu niebotyczny wysiłek zużywa energii, jakby ldl bardzo się podoba panie rektorze to przy pomocy Rubinsteina i Paderewskiego uciekł pan od esencji mojego pytania o kursy rozumiem, że wjeżdżają Piskorz dobrze zostawmy drzewa nie uciekam z niego, że gala w każde wykonanie jest swoistego rodzaju konkursami to by porównuje pan nie bezpośrednio z następnym uczestnikiem tego konkursu, ale podejmuje pan tego Rubinsteina z euro Horowitz sam, który będzie za tydzień gracie albo grał w inny i 3 czy czy innym wielkim artystą to porównanie jest pod Stambuł percepcji recepcji sztuki w ogóle wobec rzeczywistości, że wszystko pan porównuje mnie na niektóre rzeczy jak niektórzy prosto raduje no tak, dlatego że pan znajduje w porównaniu z czymś albo ze swoim wyobrażeniem albo ze doświadczeniem z poprzednim BEPS tak piątkę z tym będzie raduje się za rozmowę z panem, a jednocześnie porównuje pana z gośćmi, którzy odpowiadali na pytanie i nie uciekali od tematu, a chętnych, którzy zostaliby zachęca do tego kursy i ale ja bym kandydował z Wałbrzycha, a skąd skoncentrujmy się może na tym pierwszym międzynarodowym konkursie Chopinowskim uznają, że ktoś kończy okazuje się, że myślę po kursie co 5 lat w słabo trzeba coś wprowadzić, żeby tego szampana jeszcze częściej grać, żeby przyjrzeli pianiści je do Warszawy do Polski i żeby grali jeszcze więcej Chopina i to i to też, że my, a jednocześnie, żeby było trudno to damy im takie stare rupiecie, żeby na nich grającego Chopina, trudno więc powracamy uparcie do dat do swego, porównując Ronaldo mnie w wielo narodowej dziennikarze w innych równie dobry, choć aż z Torunia to, że z ogłoszeniem równie znakomitych dziennikarzy pan Mateusz szczególne zdolności Otóż wchodzi pan do tematu do przestrzeni, w której ten temat istnieje kompletnie bocznymi drzwiami, a jak ich nie ma to pan nie dostosowuje je zupełnie nie o to chodzi zupełnie nie chodzi o to, że za mało konkursów do tej dała tego historycznego nurtu wykonawstwa może być w po to, gdy dobijali się z powodu niezwykłej ciekawości jak rzeczywiście w epoce, w której ta muzyka powstawała mogła brzmieć, a do tego nigdy nie dojdziemy to jest tylko takie opowieści i zależnej Marie na wyjeździe aż do jakiegoś ideału utworu x 3 i Greg Chopina czy Bacha dojdziemy kiedyś nie dążymy do tego ICO, ale w ogóle nie są zdolne do Izraela nie chcemy o fotele chcemy to był bardzo łatwo, jeżeli pan do posła jakichkolwiek nowych utworów Bacha FM pan zgrzyta zębami pompa, dlaczego tak podobno, bo dotąd Ford wykonali muzycy, którzy byli wirtuozami to byli jacyś tacy winowajcy to niemało miasteczko w Wigrach collie, którzy grali na instrumentach, które w porównaniu z dzisiejszymi są po prostu orzechami to się pan myli no nie nie tuszowano energii, bo w sejmie, ale obawy dotyczące instrumentów historycznych, ale n p. odwagi w anglojęzycznym pisaniu muzyce to jest podzielone są zwolennicy grania na instrumentach historycznych i całego tego nurtu i są przeciwnicy zagorzali no i 1 w Polsce gogle i dochodzimy do tematu rocznymi borelioza NLP, dlatego że oprócz tego, że takie wykonawstwo istniało ameby amatorskie lub po pół amatorskie MMA Bach sam wykonywał swoje utwory, bo sam świetnie grał na wielu instrumentach tak jak i rzeczywiście jednocześnie wiemy, że borykał się ze barierą w kompetencji wykonawczych chociażby swoich kantata, gdzie miał bardzo często do dyspozycji, gdzie się Bennett przy kościele no grupy AUM młodzików, w których poskromienie było bardzo trudne, a cóż dopiero nauczenie czy czystego i Realem zgodnego z jego wyobrażeniem śpiewu także na ogół oczywiście, ale w dalszym ciągu chodzi o inne piękno samo w sobie to znaczy te media, a oboje skrzypce dawne i przychodzi moment dla instrumenty klawiszowe, a zwłaszcza na fortepian, który stosunkom ze swoimi młodymi instrumentem, który z niezwykłą pieczołowitością w rękach Mistrzów, a tych pracowni było bardzo bardzo dużo w pewnym momencie i różnorodność była przez co przy olbrzymia w przeciwieństwie do jej obecnego instrumentu zwanego fortepianem i te instrumenty w czasami były zjawisko Onet pod pokładem czystego przywołuje brzmienia dźwięku koloru barwy et Cetera i nikt inny nie Steinway współczesny tylko te instrumenty były inspiracją i powodowały, że w wyobraźni kompozytora powstawał taki czy inny utwór i ciekawością jest teraz nasz dar Renem nas współczesnych muzyków, żeby spróbować jak to było czy ten utwór ujawnia cechy, o których nawet nie można było domy, w których nie można, bo się domyślać na instrumencie szkół dostęp, czyli innymi słowy mówiąc wprost czysta ludzka ciekawość sprawia, że sięgamy po nie i po, odtwarzając muzykę rzeczywiście spotykam się czasami, że ze zdumieniem zjawiskowy mi formami czy kształtem letnich dzieł czyni z zwycięstwo Chopina zza grobu Fryderyka komiks wojaże na Chopina, bo wreszcie gramy na instrumentach, które sprzedawał na 1 czy zwycięstwo po prostu dodanie innego punktu widzenia taki, jaki myśli artystycznej naukowej humanistycznej ktoś nagle się pojawia Iranu wskazuje ojej, ale ten problem można oświetlić taki sposób jak John jest kilka nowości to nie jest podobnie i nic o problemie moim zdaniem to jest taka, by to jest tak jakby nie wiemy ktoś na studiach na egzaminie podziałać dzisiaj jest drogie drodzy studenci i wykład czy może egzamin będziecie pisać Stalówka minima czający się w atramencie, bo musimy wejść w głębi masz problem leży w zoo ma bardzo dobry można tego nie zrozumie, ale dobry przykład Kos no właśnie tymi drzwiami wątpimy informacja o tej dyrektor Stanisław Leszczyński informacje o PIT państwa moim gościem jest pan Stanisław Leszczyński zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Purcell dyrektor artystyczny Międzynarodowego festiwalu Chopin i jego Europa oraz twórca dyrektor artystyczny pierwszego Międzynarodowego konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych, który to konkurs debiutuje w tym roku, że jeżeli wszyscy 3 przesłuchani, gdy zaraz zaraz, ale do tych Stalówki musieli poradzić sobie z takim jak mało tego usiądźmy w prześcieradłach, żeby porozmawiać o Sokrates się na stole się i lato nie, bo inaczej nie zrozumiemy proszę bardzo, ale najpier w został Stalówka skończmy, a duże, żeby przywołać piękny Kali graficzny pismo rzeczywiście nie zrobił pan tego przy pomocy ani długopisu ani wiecznego pióra tego musi być odpowiednia Stalówka, która w, którą może pan tak rachować i nauczyć się go zastanę trąbiła nosiły panie dyrektorze, dlatego że nic nie raz idąc tym tropem można powiedzieć odrzućmy odrzućmy n p. religijny pismo p t. nowy testament, dlatego że właśnie cała reszta przekazywana w RPA nie więc, żeby zrozumieć to po co mam te wszystkie wydania Biblii komentarze cała teologia przy to wszystko słowa, żeby zrozumieć wystarczy usiąść już na górę i sobie pogadać troszkę troszkę inna sytuacja to dla nas opale zrealizuje to jedynie wróćmy jednak do muzyki w osobach dawniej takie luźne, obserwując muzykę myślę o instrumencie historycznym jako o dawnej im starszej wersji instrumentu, który dzisiaj możemy spotkać w salach koncertowych nawet z wielu wykonawców, mówi że są po prostu inne instrumenty te same się granie na saksofonie flecie nigdy flet nie jest inną wersją saksofonu go z innym instrumentem tak samo instrument historyczny z nosa i innym instrumentem pianiści grający na fortepianie taki lub inną świąteczną instrument nie na tym g nie może potrafi, ale nie chce grać u siebie większość nie mówi tak, bo ich w rozmowach zarobili w rozmowach z Arabami byli to, że ich i nie może powiedzieć to jest mój instrument ten problem młodych, ale dla pianistów ale nie znaczy, wszczynając innej co i co z tego wynika, że jest inny w no jest inny chłopak jest dla nas, ale ta inność związana od lat, a konkretnie ci z konkretną sytuacją inności, która inspirowała kompozytora, by się zastanawiał, bo tak, bo ja razem z innymi podatnikami finansuje co pana Tarpana konkurs, więc sięgające w zależności jak jest sens, czego dowiemy się bez konkursu zaś widzimy się nowym innym spojrzeniem nawet na muzykę Fryderyka Chopina dzięki użyciu innego instrumentu, który dyktuje też nie są w inny rodzaj i techniki graczy będziemy będziemy obserwować jak młodzież, która jest zainteresowana grą na tych instrumentach podporządkowane jest sobie we umożliwia bycie instrumenty w UE w kontekście dzieła Chopina zabrzmiały nowych naz w zachwycająco, żeby wystąpić w konkursie Chopinowskim na normalnych instrumentach, a nazwę to trzeba spełnić kilkanaście lat ćwiczyć wrak tu wtedy się trafia Chopin on też pewnie kilkanaście lat ćwiczył na tym to znaczyć coś się nazwa Misratę historycznym czy pan przestawia czy za sugeruje, żeby artyści przesiedli się na inny instrument i po kilku miesiącach może kilku latach ćwiczeń nas zachwycili mnie równie dobrze można, by amatorów z ulicy nie to jest nieporozumienie wynikające z AM niezrozumienia jak inny jest instrument współczesny od instrumentu historycznego generalnie rzecz biorąc sposób z nim precyzuje, że rząd sposób gry jest w grę w swoich podstawach taki sam tylko Super tak samo jak na akordeonie subtelnych nie byli celowo tak naciskamy tu łapówką wtedy tuż koło Puław kontent jest podobnie ma pan Skrzypka, który na, jakim zwyczajnym produkcyjnym fabrycznym instrumencie uczy się od małego dochodzi do MME w pewnej perfekcji daje mu ktoś szansę kontaktu ze Stradivariusa z badania pokazały niestety muszę pana rozczarować najlepiej, żeby badania pokazały, że eksperci nie są w stanie odróżnić Stradivariusa od Fabrycznego instrument musi ogłosić po prostu salezjanów MO LO mówimy o wirtuoza skrzypiec i mówimy o jurorach nie kto wierzy pan jest na razie odsunięta od jadalni to nie lada wiedzą co jest prawdą, bo to zostałoby bardzo precyzyjnie zbadane w 2 nie test na realizowanie, czyli jak jest wydanie wizy zjadają korę dyrektorzy, a nie znam tego Gabrielą przeszli to dobrze dziękuję bardzo dziękuję, ale załóżmy, że to jednak jest prawda, ale co jest prawdą, bo to został wykonany na miejsce nie jest prawdą ja w każdym razie jestem w stanie, nawet jeżeli jest pewien dobrze inaczej niech ta nie będzie Stradivarius go będzie do rzeczywiście poza wszelką wątpliwością i to jest interesu obiektywnie sprawdzalny lepszy instrument, bo ma przepiękną barwę, bo my, bo jest w dynamicznie wyrówna et Cetera et Cetera i ten młody człowiek, który do tej pory grał na instrumencie słabym daje mu się szansy zagrania na tym instrumencie w świetnym pochodzącym z 1 7 ego czy osiemnastego wieku czy czy to oznacza, że on musi oddawać ćwiczyć zdaniem nie podobnie jest instrumentem klawiszowym wiele razy zostali Drygasa osoby, które osoby, które grają na instrumentach historycznych mówią, że instrumenty historyczne są nieprzewidywalne nigdy nie wiadomo, jaki tam dźwięków to już męczy się widok będzie wystarczy je poddać się one stanowią idealny, ale bliżej pozna je od stóp czy też ma pan badania naukowe ze sobą na ten temat w nie rozmowy z osobami, które na instrumentach historycznych no tak robi nic znam trochę za instrumenty historyczne i nieprzewidywalności jest wówczas, jeżeli się unijny szczegółowo nie pozna ich także do badania to zdjęcie w gestii też to może, że pieniądze z naszych słuchaczy to ja prześlę panu poprawianie dziękuje, czyli rozumiem, że mamy odkryć jakiś jest Ali kwoty i przestrzenie w muzyce Chopina, których nie każdy z hoteli foty jest pojęciem akustycznym inny rodzaj przemawiania do nas motywu Chopinowskiego struktury chopinowskiej formy inny rodzaj ekspresji, która jest zawarta w linii melodycznej ta linia melodyczna jest całkowicie inna również z takimi efektami jak w etiudzie etiudzie rewolucyjnej, którym to przykładem często się posługuje etiuda rewolucyjna na swoim wojuje z innym utworem od mniej niż ta etiuda zagrana na werandzie z 1 800 trzydziestego roku tak innym w klasie powie ja wolę go ktoś inny ja wolę Steinwaya i to jest jego prawa, nawet jeżeli jest wybitnym muzykiem, ale to oznacza, że kolejną wersję kolejny kształt tego tej muzyki żeśmy odkryli mamy do nich dostęp mamy do nich dostęp dzięki instrumentom historycznym no ale gdybyśmy chcieli tak naprawdę wejść w ten świat Chopina to powinniśmy się spotykać w salonie przy świecach przeszły test wspólnie opona akustyce non Chopin ba w krajach wzdycha boli, a jak pan słucha muzyki klasycznej użyłby Wiedomosti miłośników nart zaraz dojdziemy do tego, że tak naprawdę, że możemy, żeby każdy może sobie odebrać nie my muzyk skala tych rzeczy, że pana pan w tym pokoju też niech pan sobie uszy w świece i niezauważenie i w odległości do głośników usiądzie, bo inaczej, ale nie realizuje złożoną właśnie ChM ważniejsze nie rozumiemy, bo dla, słuchając dziś muzyki klasycznej muzyki klasycznej z jakimś tekstem, który powstał w przeszłości, ale nie chodzi o to, żeby on został wykonany tak jak został wykonany w przeszłości z akustyką umiejętnościami i 2, by pewnymi przymiotami istot my się zgadzam się to jest tekst, który spółka może być inspiracją tak czy zapis nutowy, ale on jest wykonywany na innych instrumentach zupełnie innych instrumentach przez innych pianistów z nim technikami z nimi inspiracja mi inny i rejestrowany czy też odtwarzane winnych technologiach czy słuchawki słyszymy coś innego słyszymy muzykę, która z pomimo tego, że została napisana dawno jest wykonana czystki czy w stan się z reklamowana współcześnie, jeżeli pan mówi o instrumentach historycznych co do wejścia w ten świat na to nie możemy 1 nóżką cisnąć, bo muszę powiedzieć idziemy na całość robimy salon zasłaniała mu ustalić komu agresora wiąże z ogni w i pianistów, którzy grali może dobrze może nie wiemy, że ludzie się nim zachwycali, ale wystarczy pisać recenzje, gdy nie wie z filmu botoks, żeby się, by dowiedzieć, że nie wszystko co by wiele zachwycających recenzji jest dobrym paliwem Bala inwencję, bo ma w konstruowaniu tych bocznych drzwi nie jedno podstawą jest to, że sama intencja zbliżenia się uda rzeczywistości, w której dany utwór powstaje nie nie chodzi o to, żeby przywołać ogłosił muzealną rzeczywiście obiektywną i jego formułę tego choć, jeżeli o to, że dzięki temu odkrywamy po prostu inne rodzaje interpretacji tego utworu inny typ z istnienia tego utworu jak pan wie utwór muzyczny ma to do siebie, że jego ontologiczny na KUL i ich istnienie jego jest iluzoryczne na niby jest na papierze, ale de facto staje się w momencie tego procesu wykonania w pewien pianista nie Polski powiedział, że Polacy chyba naprawdę nie wiecie co z tym Chopinem można jeszcze zrobić albo Juliusza PL w równie dobrze można zrobić festiwal Beethovenowski takie same czy czy Bachowski, ale trzeba ściągnąć wiejskich grajków zwanej w ten klimat wie pan my oddalamy się również w tym sensie, że nie ja Jadzia nie żyje korzysta pogodzić ja mam inny przykład byłem zafascynowany swego czasu, kiedy na mózgu po raz pierwszy taka słynna płyta Machowska wyszła, gdzie oryginalny tekst Bachowski tyle tylko, że na syntezatorze mógł wykonywać nowych w bardzo interesujący rezultat czy Django tyle tylko inwestor nie takie eksperymenty będą proszę bardzo tyle tylko, że w drugą stronę jeśli ten sam utwór, gdy n p . jeżeli to była i inne są na atak bombowy, gdyby nie my nie będziemy Enea mogą wykonywać tylko powrócimy do tego cudownego brzmienia oryginału miałam być jakaś co jest najcudowniejsze są w wykonaniach bombowych w no i poprawę stanu w MSZ oraz czy nie rektor Stanisław Leszczyński zastępca dyrektora Narodowego jest w Vegas Chopina twórcy dyrektor artystyczny Międzynarodowego festiwalu muzycznego Chopin euro oraz pierwszego Międzynarodowego konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych, który debiutuje w tym roku informacje z ekipami to by w jedenastej po informacjach wraca do poziomu w całej Japonii dyrektorowi prześle badanie dzieci koszty dotyczące dźwięków, ale on w ich Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!