REKLAMA

Jak empatia wpływa na relacje z dzieckiem?

Data emisji:
2018-01-26 23:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
46:52 min.
Udostępnij:

Czy empatię można trenować u siebie i u dzieci? Czy postawa empatyczna czasem nie jest szkodliwa? Czy empatia zawsze sprzyja wychowaniu dzieci? Wzmacnianie zdrowego egoizmu a rozwijanie empatii, u Hanny Zielińskiej dylematy wychowywania dziecka we współczesnym świecie. Także rozmowa o książce "Empatia wzmacnia dzieci". Rozwiń »

O empatii i egoizmie u najmłodszych opowie Agnieszka Stein, psycholożka dziecięca, autorka książek poradnikowych dla rodziców, ekspertka w dziedzinie wychowywania i rozwoju dzieci. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Rozpoczynamy magazyn dorosłe dzieci, przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami jest już nasz gość, Agnieszka Stein, dobry wieczór, dobry wieczór, psycholożka dziecięca, autorka książek poradnikowych dla rodziców, ekspertka w dziedzinie wychowywania i rozwoju dzieci. I przed nami bardzo ważny temat, będziemy rozmawiać o empatii, o tym, na ile empatia jest cechą nabytą, na ile można ją wzmacniać, czy można trenować u siebie i u dzieci i czy dzieciom postawa empatyczna może czasem nie szkodzi. Rozwiń »
Jak u dziecka wzmocnić zdrowy egoizm jak wzmocnić się dobrą pozytywne empatia to będziemy rozmawiać i te odpowiedzi na te wszystkie pytania od odpowiedzi spodziewam się w książce żeby, która jest pretekstem na nasze dzisiejsze rozmowy książka zatytułowana empatia wzmacnia dzieci my książka pięciorga sześciorga autorów 1 z nich jest Jesper jury oprócz tego cały zespół duńskich ekspertów pedagogów 1 psycholożka listy z priorytetów GOK Ehrle Jansen psycholożka dr filozof historyk idei następny autor następnie są specjaliści od przywództwa w 2 i 1 mecz autor i inne prozę

Książka bardzo ładnie wydana i to było bardzo zachęcające pierwsza książka serii z raju na wydawnictwa Mańki, której okładka naprawdę jest minimalistyczna elegancka graficznie wysmakowana natomiast treści do kład nie odwrotnie proporcjonalna do moich oczekiwań i o tym, będziemy też rozmawiać wiem, że Agnieszka Stępień jest być może jeszcze bardziej zdystansowana do tej książki

Ale na początek Agnieszko za egzamin zaczniemy o książce bo chcemy też dla nas ważne, żeby skomentować tę książkę czy empatia dzieciom w ogóle jest potrzebna to jest takie pytanie, na które trudno odpowiedzieć nie z prezesem pytanie czy Miesa van Ga i oraz w tym pojęciem tym zjawiskiem jest trochę tak, że zdania, a nawet specjalistów co do tego podzielone GI era myślę, że jak się gdzieś tam też mowy potocznej używamy tego określenia na to, że ewidentnie widać niewielkie czytam książki różne detale ewidentnie widać nie wszyscy mają na mieście to samo, czyli strony mamy mówić co jest rzeczą w oczach nie wiemy mówi Andrzej Gajda jeśli mamy namyśli współ odczuwanie rozumienie uczuć drugiej w nas dobro wraca to już widać, że to już raz i pojawia się wyzwanie, ponieważ zwoła odczuwanie zrozumienie uczuć drugiej osoby to nie jest to samo nie ma to faktura jest bliższa bez twojej, gdy w Galicji we współ odczuwanie kojarzy się ludziom z tym, że czujemy te same emocje co drugi człowiek wraca bez empatii jest taki bardzo jasny element granic, czyli tego, że ja jasno wiem, że to jest drugi człowiek, że to nie są moje uczucia emocje i tez gęby pierwszy kawałek nieba te małe dzieci mają taką zdolność prawie natychmiast po urodzeniu zarażają się emocjami innych czy jak malutkie dziecko jedno płacze i obok z drugiej zaczynają wszystkie gniazda co naturalnie empatii tak, ale ta empatia taka kara polegająca na świat zarażanie się emocjonalnym jest jakaś baza do rozwoju dalszej empatii, jeżeli dorosły miałby taką empatię polegającą na zarażanie się emocjonalnym, a NATO to nie byłoby dobrze, a pamiętam z dzieciństwa taką książkę, bo taka seria książek, dlaczego z Wisłą Nadbrzeżna woda z Monroe tam 1 rozdział było bólów i w tym rozdziale o bólu była opisana taka historia właśnie o takiej, a takim zarażania się emocjami na temat jak gra wyglądała także 4 facetów stoi przy fontannie i trzyma piątego i wyrywał po kolei wszystkie zęby, żeby dojść do tego, który go boli, żeby ułożyć sobie w bólu w no tak medialny w sądach powszechnych, żeby być empatyczni wobec emocji kogoś potrzebujemy przynajmniej my nie jesteśmy noworodka jest dość, że to nie są nasze emocje i że tam dźwiękowi towarzyszy mi go zbieramy, a nie przeżywamy to samo co on okaleczyli zaczynała przyrządzić z wrodzonym no to, że zaczynamy zajmować sobą i my też to jest dosyć ryzykowne normalne, bo możemy popłynąć już w 2 i firewall nowa wojna w 2 albo wchodzimy w taki ważny kawałek, kiedy zaczynamy n p . nie wiem jak komuś się smutno moje współodczuwanie mi też jest mocno rozmyły wyczuwało w tomie zależy na tym, że one jak najszybciej przestał być smutne nowa rycerz jesteś z tym trudno, a empatia właśnie polega na tym, że mnie i jest mokre z tym, że on jest mocny wieża może być tyle smutnej dobrze dwóje mchy i dalej trasa, jaką jest różnica między 2 czy taka cienka granica między współ odczuwanie rozumieniem drugiego człowieka teraz jestem drugi kawałek moda oraz to co mówiliśmy do tej pory mówiliśmy o takim aspekcie bardziej emocjonalny MF kraj związane z odczuwaniem odbieraniem emocji drugiego człowieka drugi kawałek tę partię test taki aspekt poznawczy to jest taki kawałek, który w różnych w różnych teoriach psychologicznych w różnych szkołach psychologiczne bywa nazywany element realizacji teorią umysłu wedle wizji się przeważnie mówić z przyjmowania perspektywy drugiego człowieka każdy kij bardzo po to, bardziej potocznej singel, o którym też byśmy chyba kiedyś dużej dawno temu rozmawiały nazywa to my Said, czyli widzenia drugiego umysłową no tak po polsku został przetłumaczony psychol wzrosną o tak pomimo Antkowiak z Leszna, a nie CIT -ST kawałek poznawczy jazdy potrafi wyobrazić jak z perspektywy drugiego człowieka może wyglądać dana sytuacja i potrafi sobie wyobrazić nawet wtedy, kiedy ta perspektywa syna mojej i to jak rozumiem ta kompetencja jest bezpieczna emocjonalnie dla samych rozwiązań, lecz nie do końca dla osób z Sevres empatyczna tak mecz to jest tak nam się nam, czyli zamarznięta jest bezpieczna rozumiem, że współodczuwanie współodczuwanie niekoniecznie już jesteśmy w stanie pomóc drugiej osobie możemy nawet zaszkodzić sobie nie tylko nie pomoc jest on jeśli po prostu rozumiemy drugą osobę jesteśmy w stanie przyjąć punkt widzenia, ale rozumieć, że nie jest to nasz punkt widzenia to obie strony są bezpieczne, a nawet co druga to ja w rządzie za rezerwację jest tak źle najlepiej za wszystkie elementy są obecne z tego, że jak jest obecny tylko niektóre są to inni dawno temu jakoś mogę zaraz powiedzieć tak, czyli pierwsza wersja, której przychodzi do głowy to jest taka, że ktoś ma, a zdolność do tej empatii taki emocjonalny, czyli odczuwała, a rozpoznaje emocje innych ludzie, a nie jest w stanie nam mieć albo 2 trudne stary umysł z perspektywą drugiego i tak czasem mają ludzie z zespołem Aspergera no tak tak dzielimy EFG są dzieci, które są nawet bardzo wrażliwe EMC bardzo emocjonalnie reagują na emocje innych, ale w momencie, kiedy mają na poziomie poznawczym wyobrazić coś co ten drugi człowiek przeżywa to tu mają trudność w gminie zostanie do końca sobie z tym poradzić także test ten ten kawałek trudności, ale odwrotna trudność, że ktoś ma ten kawałek poznawczy, a nie ma kawałka emocjonalnego to jest tak mówiąc dużo uproszczeniu psychopata, czyli człowiek, który wie, jaka jest perspektywa drugiego człowieka potrafi zrozumieć drugiego trafienia wraz z manipulować potrafi wykorzystać widzowie oddali człowieku Tomek Salej wykorzystują głównie do osiągania własnych celów i nie ma takiego podziału takiego hamulca wtedy, kiedy komuś się, że w tym co sprawia przyglądanie się, bo sam nie współodczuwania, bo z losami nie ma termo elementu emocjonalnego teraz też badania, które pokazują, że tak naprawdę to zazwyczaj ludzie mają ten element emocjonalny tylko niektórzy Seko potrafią trochę wyłączy się nim jesteśmy też trochę na szkle lekarz musi wyłączyć ten element emocjonalny oby nie zrobił żadnego zabiegu niewykonania, gdyby tak złoty czuwał, a jak ktoś szczerze mówiąc wydają się, że przy czerwonej do miasta czasem też psycholog nie mam nie w tym sensie, że nie jest tanie są w obrazie ci i poczuć ci mieczem bagna, ale nie ma może delegować energii na przeżywanie cierpienia z każdym kolejnym klientem czy pacjentem, bo to jest niewspółmierne do zasobów, które ma na własne życie chociaż, ale też to znowu jest to, że empatia kojarzy nam się z przeżywaniem tych samych emocji tak czy toyoty w wydatkowaniu energii to co ty mówisz tak to już jest moment, kiedy to nie do końca jestem patriotką bardziej zarażeń dobrze to teraz wracamy do kwestii czy dzieciom empatia jest do czegokolwiek potrzebna, bo teraz strach, że po to, co my mówimy o tym, partie to trochę są takie kompetencje, które w debacie się rozwija od urodzenia i pewnie się przez całe życie może rozwijać trochę inaczej wygląda dziecko się rodzi trochę inaczej wyglądać starsza ja mogę powiedzieć, jakie są takie najwcześniejsze rzeczy, które są związane z empatią dowiedziała się rozwija ona się rozwijać się ona powinna być rozwijana trochę tak jak złoto wolą uczyli się rozwija, ale nie jest to możliwe bez odpowiedniego środowiska w tym okresie nie palę noworodki mają Tosię nazywa Inter subiektywne dość tego podstawową Wa niem traktować tego podstawową AM zdolność do takiego wchodzenia w kontakt z drugim człowiekiem, jakby wiedziała, że to jest 1 osoba RM mają dzieci bardzo malutkie taką zdolność do wchodzenia w taką reakcję i działa najpierw ja po tym, gdy pod taktyką Conrado komunizm realizuje, czyli że zmiany w komunikacie, że ja tam robi minę dziecko robi miny odpowiadam i robimy to naprzemiennie, toteż są zalążki jej kompan i jej umiejętności łapania perspektywy to co żeśmy mówił na początku czy za zarażanie się emocjami to też jest coś, czego się później rozwija empatię, tak więc coś, które też występuje u dzieci malutkie ich tuż za współ dzielenie uwagi tak tak czy Lars wolne pole uważa on jest ledwo we dwoje razem tak, a potem potrafimy jakiś przedmiot śmieci razem go oglądać to, że jak pokazuje palcem jakiś przedmiot to dziecko wie, że ja pokazuję nie palec tylko przedmiot Zobacz to są zalążki wszelkiej zdaniem zdolność naśladowania wzory zachowania człowieka zdolność naśladowania naśladują noworodki też zabrać to wszystko są rzeczy, które występują bardzo malutkich dzieci i jej kara w bok, jakby na nich później po powoli powoli się budują kolejne dni, a jak nie występują to by dzisiaj już przy bardzo wczesnej diagnostyce prewencyjnej w zasadzie czy też taki przesiewowe pieszego prewencyjna nie może z logicznego powodu istnieć jeśli chodzi o autyzm to genetyczne obciążenie, więc nie da się niczemu zapobiec, ale ja bardzo wieczerza niektóre być może być może pewne durnym skutki ma tak być oczywiście jasne ale by to, o czym mówisz, gdy funkcjonowanie neuronów lustrzanych powtarzanie odróżnianie palca wskazującego od celu dzisiaj bardzo wcześnie wzrokowo wyrazili żal, że to, że dziecko wie że, że oczy usta złoto już u niemowląt można także inne, by pewne aspekty wykryć się zbadać się zobaczyć czy ewentualnie jakieś zagrożenie autyzmem w wesprzeć jako dziecko potem wdarł się w oderwaniu od Żyda z Voyagera obdarzył was wszelkich zaburzeń spektrum autyzmu tak mówią eksperci im wcześniejsza interwencja terapeutyczna tym lepsze perspektywy na, a teraz tak przypominam sobie jak kiedyś rozmawiałam z tobą RO mea i dzieleniu się inne odnajdą dzieci chcą mogą potrafią powinny dzielić się i jak to często słyszymy w taką czy jesteśmy świadkami takiej sytuacji w piaskownicy modelowej nada jej koledzy łopatkę przecież nie ma aż 2 1 nic się nie stanie zobaczą nie ma zabawek, a nasz synek bierze łopatkę i n p. pochodzi z dzielnicy Okole GPS radio i w ich na IT następowała styki przykład, który dał mi naprawdę dużo domyślenia, a co byś zrobiła Haniu jak podeszła do ciebie też ani na przystanku powiedziano daj mi pani tę torebkę Tomasz Klek taki jeszcze dodatkach boje nie mam nic zatem aż tu swoją torebkę tam portfel telefon na tajemnicę torebka i inne, żeby mi uświadomić słuchaczom perspektywa tak jak trudno jest gotowy, więc wszystkim pracy wypowiedział Podziel się po wątpliwym siostra Anny Nemś, a więc chcielibyśmy mieć udział w tej decyzji Otóż to Otóż to przede wszystkim udział, ale też zarządzono nowe prawo dokładnie wydano, więc żeby, bazując na tym przykładzie czy dziecku jest potrzebne, by dzielenie się my, odbijając się z tych przykładów piaskownice czy dziecko otrzyma empatia, bo takie dziecko, które byłoby wyposażone już dosyć dobrze, że genom organizowana jest potrzebna empatia, bo bez empatii nie da się nawet nauczyć mówić wolno było tak to jest taka oczywiście tylko uczyć mówić nie da się nauczyć zrozumieć małym nie da się nauczyć jednak w nocy renoma społecznie rzeczy w prezencie malutki się uczą uczą się trochę na zasadzie obserwacji naśladowania wygoda sympatia w takiej formie w takiej ilości, jaką to dziecko w tym wieku jest to Niemiec, a czy potrzebuje więcej krótko mówiąc czy w tej sytuacji w piaskownice warto jest wykonać jakiś trening słuchu i zobaczy temu koledzy jest przykro on jest smutny zobaczy tak wygląda z lustra wiedziałam, o co mi przychodzi do głowy to coś nam awans MKS jest gra wreszcie niż w innych kojarzy się w ten sposób, że dostaje w konflikcie z naszymi potrzebami 2 czy, żeby jak zatroszczyć się kogoś może zrezygnować z czegoś swojego 1 przykład, który podałeś taki jest, czyli my nie celujemy w taką sytuację, że dziecko będzie się bawić to zabawką chcesz dojść do wniosku, że fajnie było się pobawić z drugim i w jaki zrobił gest z jego strony tylko my, ale dziecko, które jest przy sobie, by ktoś w takim momencie troszczenia się siebie i w ogóle zaczynam rozumieć co to znaczy, że coś jest moje to my mamy takie nam miał się, że mamy problem z tym, że dziecko jest przy sobie ich po mundialu jest smutno to zobaczy to podział się nie chcieli oddać kawałek siebie zrezygnowali z siebie nie troszczy się teraz u siebie tylko troska dziś razem wolność nasz region ma na kogo innego w inny kłopot właśnie polega na tym, że bez troszczenia się bez umiejętności streszczenia siebie dbać jest niemożliwa, gdyż doradzamy robimy w tym momencie w ogóle nie służy rozwojowi patron, a co w takiej sytuacji służyłaby rozwojowi empatii i klomby zostawienie dziecka w spokoju dla nich zwykle w danie mu narzędzi do tego, żeby mogła zatroszczyć się swoją własność swoje potrzeby może taki sposób, żeby komuś zrobić krzywdy a, czyli może jak chce, żeby ta zabawka tutaj przy tamie była ich to może poproszę pana cel był krzyż czy autorzy ani rzucać piaskiem worki, że w nie dlatego, że jakby znowu empatia nie polega na tym, że rezygnuje z siebie, że robimy coś wbre w sobie w dyby płynie z naszej chęci gotowości do do wspierania też innych ludzi nie tylko siebie czy twoim zdaniem jakiś dodatkowy intencjonalne trening empatii GM małego człowieka kilkumiesięcznego kilkuletniego kilkunastoletniego jest potrzebne ze strony rodziców z Żoliborza George w normie rozwojowej, mówi że nie mają godności moim zdaniem taki trend jest potrzebny dorosłym nie, dlatego że obawia się bardzo tak wynika z ligowym z Wrocławia, dlatego że obawia się bardzo wiele na modelowaniu i na takim przekazywaniu swoich doświadczeniach i dzielenie się czymś co co my mamy, a podstawową rzecz okres dziecku potrzebna, żeby rura uczyła się rozwijała swoją partię jest też doświadczenie kontaktu z ludźmi, którzy są empatyczni, a o sympatię wśród dorosłych wcale nie jest tak łatwo ciekawą płomienie byliśmy tak traktowani nie chcieli to czy pokolenie naszych dzieci będzie empatyczny zależy od naszego wysiłku, a zależy od tego co zrobiłem wysunąłem Amber ta kwestia modelowania to powiedz Mes słuchaczom na Moto to jest takie wychowanie nie poprzez dydaktyzm wani mówienie tego co jest ważne słucha należy się dzielić tylko by właściwie bez żadnego komentarza wcielenie tych idei w życie, bo inaczej dziecko ich nie przyswoi pokazywanie dziecku przeróżnych sytuacjach i to mnie jakiś teatralny nierobienie Theatrum tylko w sytuacji, kiedy nie wiem parkujemy w stałym płacimy przy kasie jesteśmy w środkach komu zależy przede wszystkim wtedy, kiedy rozmawiamy z zeznania dlatego, że jeżeli mówić dziecku Podziel się, a twoja ignoruje jego perspektywy ja nie jestem empatyczna mówi, czyli co doceniają byś powiedział, gdyby się chciała pokazać dziecku tak jest, że to jest twoja zabawka teraz się nią bawić cecha wiedzą, że to jest dla ciebie ważna zauważyła być też tego chłopca drugiego miejsca, że czasami mogą czasami może tak czasami niekoniecznie, bo dla dziecka ze złapaniem perspektywy kilku osób naraz może być zatrudniona w pychę i też myślę, że to trochę polega na tym, żeby się nie spieszyć czy na tym, że jeżeli ja chcę okazać empatię dziecko ich całe rzeźby ono wiedziało, że ja rzeczywiście jestem niewinny, że ja rzeczywiście mam kontakt z jego perspektywą z jego widzeniem rzeczywistości to nie chodzi o to, żeby dzieci rozumiem, że to raczej trudna, ale chłopczykowi wzięła tak, bo to jednak jedno drugie tego, choć w 2 0 zjeździe trudno prawka i my też to też jest rzecz, którą mamy ogromny problem, bo nawet, jeżeli ludzie zaczynają od takiego sympatycznego kontaktu to nie są w stanie często się powstrzymać się podjętego, ale dalej swojego kawałka dziś w no tak to tak samo jak przepraszanie dziecka żony przepraszam już podniosła głos, ale byłeś taki paskudny i tak nie denerwować można równie dobrze nic nie mówić, bo to właściwie nie są żadne przeprosiny dobrze teraz chciałabym, żebyśmy przeszłyby do tematu książki Emperia wzmacnia dzieci jest raj lamp m. in. z raju na wydawnictwa Mańka książka, która opiera się na tym założeniu, o którym to wieś empatia zaczyna się od stosunku do siebie uszanowania siebie, ale książka właściwie jest mniej wydają się tylko o tym, o o tym od tych elementach pełni człowieczeństwa o własnym mija z dala od człowieczeństwa ma kłopot tak i mocno zalazł się okazuje, że w handlu nie wszyscy są w pełni zachodzić w nie włączyła się czuję tutaj zwalnia, żeby udzielić nabywcy są w pełni nie w pełni pełnia człowieczeństwa składa się z 5 ale kto wg tej książki świadomość oddech kreatywność ciało serce talent i to serce jest w ogóle rozumiane dosyć dosłownie jako organ gminy, czyli tutaj jest ich kreatywności wyparta przez zaledwie z ostrych emocjach tak jest trochę emocjach jest trochę mądrości serca jest trochę wewnętrznej istocie i tu w ogóle wchodzimy na grząski grunt do połowy to zdaniem rozwiązaniem czy się mogę wypowiadać naprawdę nie rozumiem jak to dobrze usłyszeć to stworzy ich ust, że jest taka książka z rozgoryczeniem mieszkańców regionu w PRL oraz wywiadu Agnieszkę stać na manowce, ale tak na serio rzecz ujmując to ja od siebie jak od Hanny Zielińskiej chciałabym ne do rodziców dorosłych słońce nas dzisiaj wysłać komunikat taki znak ostrzegawczy przed tą książką RM do innych sama tutaj pracowałam bardzo długo na duży kapitał zaufania dla Jespera Jola i czuje się współodpowiedzialna za ten kapitał w Polsce na naszym rynku wydawniczym natomiast ta książka ma dla mnie trochę pachnie efekciarstwa AM trochę pachnie taki marketing tempo psychologicznym tutaj mamy kilkoro autorów, którzy w tej książce przede wszystkim co mają po swoich szkoleń do swoich treningów jest bardzo konkretna wręcz wg mnie w niejasna i bełkotliwe, a to co też zauważyłaś wcześniej, że to sporo oczywistości pomieszanych ze właśnie takim zupełnie zagmatwane mi Anne kwestiami i w ogóle, ale to w ogóle dla mnie jako dla rodzica nie znalazło się tu nic inspirującego i rozwoju empatii u dzieci tutaj jest przede wszystkim na inne sporo treści o tym jak wzmacniać własne ja właśnie pełnia człowieczeństwa, ale w takim stylu grupy działaniu i był żonaty żona poczuć się też kontaktu z własnym ciałem ma fakt, wydając orzeczenie zostanie ona jest myląca ale, ale znowu jakoś nie wystarczające i trochę też mam poczucie, że kłopot z dzieci nie polega na tym, że one nie mają kontaktu z własnym ciałem tylko polega na tym, że dorośli, którzy nie mają kontaktu z własnym ciałem utrudniają im być w tym kontakcie przez EMG ciągłe pomysły na to zgodzić majorowi z takiej tutaj z tym oczywiście się zgadzamy, ale tutaj też, że my dorośli my Czytelnicy tej książki jesteśmy wtłacza ani w tę odwieczną pułapka, że mamy jako dorośli nie mamy tych kompetencji straciliśmy te kompetencje bycia, by w pełni rozluźnione obecnym tu i teraz niemowlęciem dodaje taka figura zastosowana, że by niemowlę ma wszelkie kompetencje, by tej pełnił w sny Goya pełni życia pełni człowieczeństwa i stopniowo, by wraz z rozwojem mowy, żeby właściwie każde słowo rozdziela dziecku świat nam rozbijamy osobne atomy na osobne części bez dostępu 1 z zajezdni następuje dezintegracja, aby osobowości pełni człowieczeństwa dorosłości z rodzinnego takie rozesłano z coraz gorzej z panem puzzle tak, bo jest rok i za wady są odwrotne gorzej jest od dłuższego czasu tym się, więc na jej temat uczymy Otóż batuta jest taka sugestia żoną wszyscy dorośli jesteśmy zepsuci no bo niby już jesteśmy niemowlęta minęło przecież nie na tym polega dojrzałość jest, żeby być wiecznym niemowlęciem na nie da się takich gwiazd n p. zarażać wręcz fizjologiczny sposób czyimś śmiechem czy płaczem i przeżyć, lecz i, choć oddziałowi Allianz oraz, że to nie jest sympatia zarażanie no, więc teraz byłyby pytanie, o czym jest ta książka, bo ono tytuł ma empatia wzmacnia dzieci, a zupełnie nie jest o tym w co Tytus góruje są co obiecuje obiecuje kładka bardzo sugestywnie pokazująca niemym wspomnianą uwagę wspólny punkt widzenia takie czy 2 pary oczu z czego jedno wspólne drogi mamy 2 w pola widzenia, o czym jest jak się mieszka nie wiem, a dla kogo ona jest w tym trudno jest takich bytomianin drodzy państwo my zalecamy ostrożność z pełną świadomością tego jak mówię kocham nadzień skarży poleciałam znaczną większość książek sygnowanych przez starają la tutaj mam wątpliwości nie wiem, jaki z tego udział w tej książce mamy tu sześcioro innych sześcioro autorów pięcioro innych od 4 lat w tym dwoje biznesmenów na to wygląda jest to książka dziwna zagmatwana i nie o empatii przynajmniej tak nam to wygląda nie polecamy tej książki jeśli chodzi o wzmacnianie własnych rodzicielskich kompetencji w zrozumieniu empatii i rozwoju empatii my u dzieci, tym bardziej że mówi Agnieszka z tej jeśli dziecko jest w normie rozwojowej to w zasadzie przede wszystkim należy rozumieć ten rozwój nie przeszkadzać dobrze rozumiem, że nie przeszkadzać innym jest hasło, które można, w którym bardzo pojemne tak, ponieważ nasza kultura jest tak pełna takich zachowań dorosłych w stosunku do dzieci, które przeszkadzają, żeby coś naprawdę można, by gruby tom napisać na ten temat co to znaczy nie przeszkadza w rozwoju akcji no dobrze to jeśli chodzi o ten naturalny etap rozwoju, a ta empatii od niemowlęctwa poprzez ten okres przedszkolny, kiedy wspomniana uwagę, kiedy bawimy się razem potrafimy wymienić się jakimś dobrem n p . tym dobry może być nawet rola w zabawie Azja jestem królową oraz ty jesteś koloru zmowa na tym polega darzy nas teraz ja tak i gdzie są te elementy, gdzie rodzic czy może na tym etapie czy na późniejszym już nastoletnim może naprawdę, by zaburzyć fundamentem empatii dziecka, a ja mam chyba nie mówiła o tym, że można czymś bardzo zaburzy mu w rozwoju dziecka to co to co się dzieje to jest takie coś, że małe elementy możemy się, składając na całość nie, czyja mogę powiedzieć o tych elementach, które nie wspierają nie utrudniają, a to czy to za burzy czy nie zaburzy co się stanie to zależy od tego jak by jak dużo tych elementów wręcza Elbrus stary, który jest psychiatrą on pisze książkę dzieciach, które różne traumatyczne doświadczenia spotkały Lewis też bardzo fajną książkę partię, a jako 1 z pierwszych elementów, który jest potrzebny do obwodowej empatii wymienia więź bezpieczną więź nawet niebezpieczna powołał zaledwie część tak po podaje historię takiego dziecka, które przez 2 pierwsze lata miała 1 8 albo 1 9 różnych opiekunek, ponieważ mama się nie bardzo chciała była w stanie tym chłopcem zajmować, więc po wybrała zatrudniała nianię, która gości większość czasu z tym chłopcem spędzała w ale w momencie, kiedy zamachowiec zaczął się być przywiązany do tej niani i zaczyna bardziej reagować emocjonalnie na nią niż normalne to mama zmieniała nianie, bo to jest on jest trudna, gdyż taki sposób on miał 1 8 różnych opiekunek w ciągu pierwszych 2 lat życia co spowodowało, a nam nerwy trochę niemożność nawiązania więzi my też niemożność odczuwania empatii, dlatego że tak to jest właśnie moment kiedy, a i i to głównie ten kawałek sympatii emocjonalny ziaren czujemy współ odczuwalny albo interesujemy się emocjami innymi ludźmi innych ludzi, ponieważ mamy doświadczenie tego, że relacja więź jest czymś ważnym w życiu czymś co nam bardzo AM nad towarzyszy właśnie pierwszy kwartał życia w a jaki to tutaj wniosek komunikat płynie dla rodziców teraz nas słuchających wielkomiejskich, którzy przyjechali z różnych miejscowości do większych miast nie mają tu babci im musiał polegać na opiece bezpłatnych opiekunek jak tutaj w wymiarze zaś, że 01 01. wniosek o mnie stać kijem, że 1 z rzeczy, które dziecko robi małe jest to żona się do nas wraca o pomoc sygnalizują nam różne swoje trudności w 1 z podstawowych rzeczy, które empatyczny rodzice robienie jest to, że na te sygnały reaguje dlatego n p . mówi się, że na takim poziomie psychologicznym karmienie na żądanie zwrotu inna zgodnie z potrzebami dziecka bardziej wspierają w rozwoju w uczeniu się tego, że dziecko ma ze jako sprawczość tam też tańsza forma komunikacji nadaje odbierała z dnia niż wtedy kiedy, skąd lek. Jan na godzinę Gerald do tego, żeby dziecko wykształca o sobie dobre poczucie własnych granic co też jest właśnie elementem empatię bo, żeby wiedzieć co czuje, kto inny nie popłyną za tym idzie może wydać Grzesiek to kończymy zjazd zaczynał w dołku, ale dobrego wykształcenia własnych granic potrzebne są dobre pozytywne doświadczenia związane z własnym ciałem jeśli chodzi o dobrej pozytywne doświadczenia z włoską związane z więzią dla rodziców, którzy nie mają innego wyboru niż zatrudnianie opiekunek dla rodziców, którzy oboje pracują dużo a by warunki rynkowe są takie, że to opiekunki no czasami się zmieniają po prostu jak tutaj duża akademicy, że ta była po wierzy pan Tusk z ECB skradziona absolutnie, a po drugie, Roma Zając, aranżując zamiarze co w co była jakaś osoba ważność tego dziecka to znikał po prostu z dnia na dzień dnia myślę, że w sytuacji, kiedy rodzic ERM korzysta z pomocy właśnie nie wiem babci niani opiekunki, aby bardziej porównała takich pierwotnych społecznościach to list władz taki rozszerzony rozdzielania Targ czy do tego, że tych osób, które są blisko do miasta bliskie dla wbrew wspierający jest więcej niż tylko jedno czy 2 i że to jest poziom życia z porządku, ale wiedziałam, że zwierające hełm bojowy straży trochę też czasem wchodzimy w takiej pomysł, że dobra matka z 2 4 na dobę daję radę przez pierwsze 3 lokalne i to też naprawdę nie jest nie polecamy w rundzie odradzamy czerwone światło, a nawet Nazarewicz będziesz związanej z żadnych działaczy zaś w terenie zalecamy matce, że dom jest to obciążone dużym ryzykiem, że ta osoba nie da radę dla wszystkich dla dziecka dla rodziny dla dawnego systemu właśnie teraz będzie i teraz jest tak, że jeżeli są te osoby, które jakoś tam się opiekują dzieckiem dzienną opiekę, zbierając wielka to myślę sobie, że radny wrażliwe rodzic widzi parę rzeczy wjedzie n p. jeżeli dziecko jest ta osoba, która opiekuje się dzieckiem ze sobą strój dziecko jest trudna miasto odzyska nie chce rozstawać została w został nawet o VAT, w którym dziecko jakoś w jaki sposób co stroma dziecko trudność mierzy nas przed 1 sytuacja druga sytuacja, która przychodzi do głowy to jest taka sytuacja, kiedy zdarzają się dzieci, które jak są pod opieką niani to dawka głównie świeżo albo jak wrócą rodzice to n p. właśnie nie chcą iść spać zdarzają się rodzice, którzy mówią, że jak osiemnastej przywiózł dziecko z przedszkola dziecko nie chce dwudziestej spać w Kijowie nic dziwnego od lat ma ono przeszło z 2 4 godziny Air Games bliską osobą do 2 godziny na domy z PiS głosował i to za mało, czyli trochę to wymaga takiej wrażliwości i takiego powitania, że nasze dziecko już takich potrzeb fizjologicznych i t d . ma też potrzeby emocjonalne, które też jak są niezaspokojone to jest realizuje w, a co jeśli zaczyna nas rodzicach kiełkować zazdrość o więź nauczyciele w przedszkolu w żłobku opiekunek czy właśnie opiekunek takich domowych indywidualnych w krajowym poszło po pomoc specjalisty to nie jest zdrowe bezpieczne dla dla więźnia, choć to niezdrowe bezpieczna tylko to jest taka sytuacja, kiedy nas wielu diet, jakby trudność nie jest opiekunce ani gdzie dzwonić w relacji z ogromnym tor rodzic potrzebuje zaopiekować się sławą dobrze to teraz przechodzimy do kolejnych etapów rozwoju dziecka pytałam siebie, gdzie możemy ewentualnie zaburzy dziecku, bo przeszkodzić mu w rozwoju na tym naturalnych procesach rozwoju empatii podałeś przykład 2 latka, który miał kilkanaście 1 8 opiekunek, żeby wypowiedział się to można przełożyć na doświadczenie dzisiejsze powiedzmy w polskich warunkach, gdzie dalej jeszcze nawet wbrew intencjom autora takich najprostszych rzeczach są one powszechnie nasza, a treningi samodzielnego zasypiania karne jerzyki karny to jest leżały raz powszechną odsyłanie dzieci w mocy do drugiego pokoju w razem wzięci tak się uspokoić ruch wrócił wszelkie kary wszelkie takie jest, że wszelkie takie działania, które przesyłają dziecko taki komunikat interesują nas przeżywasz coś czuję, że interesuje nas tylko twoje odpowiednie lub nieodpowiednie zachowanie, czyli to wszystko, kiedy dziecko otrzymuje komunikat, że jego emocje nie są zauważane i odbierane jednocześnie blokuje jego kompetencje w tej dziedzinie, żeby zauważać czyjeś emocje w przyszłości może teraz zarządzać zauważyć czyjeś emocje mówi Sobieraj ze swoimi, a co z tym karaniem, bo tutaj rodzice czują się zagubieni i wciąż jeszcze funkcjonuje netto pseudo zastępcze pojęcie niekonsekwencja po co by przykrywką, który to konsekwencje tego naprawdę bardzo często stosuje się zwykłe ordynarne kary naloty się już tak nazywany dziś bardziej nowocześnie to już jest niby takie właśnie my w nurcie progresywnej pedagogiki czy w ogóle istnieje coś takiego jak bezpieczna konsekwencja sterowana przez dorosłych czy dnia no właśnie konsekwencje za zezwoleniem oraz zakradł się sama, gdzie wraz ze strachu AJA myślę, że na tym, że w tym momencie wydarzenie nie docenia inteligencję dzieci, czyli że jak być, że często dzieci dobrze dużo lepiej wiedzą, że to jest kara niż dorośli, że dzieci właścicieli co zrobić coś intencjonalnie takiego zeznanie trudne to one wiedzą co się dzieje nawet się dorośli mówią, używając innego słowa dobrze to teraz mecz taka kwestia, która też bywa wyzwaniem dla rodziców wymaga wyimaginowanym lub rzeczywistym empatia nadmierna mrozami słyszy od rodziców to niepokoi szczególnie jeśli chłopiec ma takie cechy są tam w szkole sobie zupełnie nie poradził on jest taki, żeby wszystko oddał kolegom wszystkim siedzieli w Oslo często nie forma rasizmu i zawalczyć o swoje pociechy to są często te same dzieci co wymaga liśćmi dzielenia się miały także, że chcieli najpierw wymusza się za ten ma wahać się karzemy dzielić, a potem za 2 lata się okazuje, że jednak się, że nic nie potrzeba, ale tylko Niemczyka rodzice każą wsi niż to tylko jakoś tak trzeba reglamentować razić, że zbieramy po raz we wrześniu sami wysyłali im, ale może zdarzają się takie dzieci, które są no tak bardzo wrażliwe na emocje uczucia innych zderza się do ZUS doręcza się zgodnie z lodu jak być to są dzieci też szczególnie potrzebują wsparcia i ochrony jak choćby, po czym poznać, że mamy do czynienia z takim dzieckiem i że ono już potrzebuje ochrony myślę, że każdy potrzebuje on a, że to zwykły pierwsze takie kawałki to się kojarzy takie dziecko n p . które i to często jest tak, że rodzice albo specjaliści nawet powiedziałbym, że nie zauważają, że to jest duża liczba się partie n p. dziecko, które jak inne dziecko płacze coś bardzo denerwuje jest w stanie tego wytrzymać nie wychodzi do drugiego pokoju zatyka uszy to jest często dziecko, które tak bardzo ryzykowne jest emocjami drugiego człowieka, że spod trudno to wytrzymalsze niż po prostu nadwrażliwości jakość sensoryczna będzie można Soja mówią o sytuacji czasem jest na dźwięki nadwrażliwość, ale jak tutaj mówi o sytuacje, które ściśle związana z przeżywaniem wzdłuż Strugi dziecko w mętne i to jest taka sytuacja, którą pozornie można, by zinterpretować jako wręcz obojętność ja słyszę, że to, jaki on jest tutaj właśnie niewrażliwe mojej żony dziecko płacze cała ta sprawnie zelżeje Madzi oraz obecnie, a pocztą o tym jak się dobrze przyjrzeć to widać, że to jest ogromna wrażliwość tego dziecka, że są inne sytuacje, których się to dziecko ma bardzo pokazuje jak jaki jest wrażliwa w jak to by wesprzeć takie dziecko ma jeśli już wiemy, że mamy do czynienia z takim dzieckiem, których bardzo wrażliwe, a może dawać pozornie mylne sygnały, że znowu pomóc zadbać o siebie man, czyli w takiej sytuacji nabrzmiała co my jesteśmy sami zdenerwowani niemowlę nam wyje, a kilkulatek jeszcze by rzuca klockami, choć zajęcia rodzice takich rzeczy, że rodzice, którzy mają bardzo wrażliwe dzieci często przerwa między 1 dzieckiem drugiemu zwiększa się naturalnie wychowali się z osób trans mit i to bardzo często z bardzo rozsądna, gdyż wiem, że w Polsce starsze dziecko potrzebuje więcej wiedzą jak i chociaż wiem, że w Polsce taki trend średnia różnica wieku z 2 3 lat dla po, ale często widzę, że ci rodzice tych wrażliwych dzieci czekają dłużej, dlatego że po prostu nie wyobrażają sobie opieki nad dzieckiem, które wymaga tyle wsparcia jeszcze nad noworodkiem, a jeśli już jest to niemowlę jest dziecko wrażliwe i od czekało się te parę lat dziecko wrażliwe na 6 7 lat stał się wydarzeniem AK bezpieczna granica jak wspierać to starsze dziecko, kiedy ona reaguje w taki sposób, że babcia zaraz komentuje Och, jaki ty jesteś niegrzeczny Zobacz łóżeczka płaczą, a jeszcze tu rzuciły się jak samochody nie trzasnął drzwiami Panama 2 pół roku to siostrzyczka on to co jest dwoje dzieci i jak temu starszemu jest trudno to można wesprzeć nasze logo Vision nie chce się takim, że po rodzicach w takich sytuacjach nos za każdym razem podejmują decyzje, których dziecko bardziej potrzebuje pomocy wsparcia w danym momencie mówią o sytuacji, kiedy tylko 1 rada jedz śniadanie dwoje i że to, które dziecko bardziej potrzebuje wsparcia w danym momencie nie zawsze takie oczywiste oczywiście tak tak to jest bardzo ważne w znak kalki różne takie w głowie, by odruchy reakcje do tego komu pomagacie kogo wspierać takie wyczucie komu jest trudniej nie zawsze jest proste, ale może być tak życzę Radkowi jest trudniej może być tak nawet 5 0 latkowie z trudnej i wtedy co można powiedzieć konkretnie, jaki komunikat wysłać do takiego dziecka, które widzimy, że nie radzi sobie z nadmiarem bodźców, które właśnie do niego dotarło w ten sposób rozładowuje, który jest interpretowany jako niegrzeczną dość widzimy, że przede wszystkim, by jakoś na poziomie 6 to niezgodnie z czy nasze zachowania, odkąd związała z co powiedzieli także kuszący jest rozmawianie o świadomą rok zachowaniom nie zawsze są liderami tak kusząco też jest rozmawianie o tym co powiedzieć moja teza załatwiła z danych oraz rodzice pytają co powiedzieć, że taki na wszystko na każdą władzę w wodzie formułka one jak zaczął od świadomości, czyli jazda na trawę co tu między wierszami padło, że to dziecko nie jest grzeczną osobą nie radzi ja mam poczucie, że jak jest świadomość co ze świadomością, że idzie inne zachowanie niższej brakiem dobrze w terenie Mel c z nadzieją ja mogę powiedzieć co powiedział w tej sytuacji tak, ale trochę nie podano odpowiedniego zdania na każdą sytuację w kasie w tym zdarzy im, a czy twoim zdaniem właściwe jest modelowanie posta w empatyczny poprzez wzmacnianie pozytywnych zachowań ostatnio miałam taką sytuację scenę bardzo się uśmiałem pięcioletni szłam z nim sobie na lodowisko Małysz zaczepił nas jakiś człowiek zagubiony na warszawskim Ursynowie jestem przyzwyczajona do tych scen mocno Ursynów to po prostu potrafi jak labirynt dla ludzi wyglądać pyta o drogę ja mam dosyć szczegółowo objaśnił nam jak powinien dojść do celu skończyliśmy idźmy dalej, a mój synek ma to to było bardzo miła swej strony są chmury i usłyszałam siebie ach, duńscy mnie pochwalił, że byłam taka życzliwa miła no to było trochę takie kabaretowe i Grot 0 0 z tak jak zauważają, a w nim swoje zachowania z innej perspektywy, kiedy usłyszał w ustach dziecka nie znalazła się, ale i tak się zastanawiam czy to w ogóle ma sens, bo ja oczywiście mając troje dzieci jak widzę jakąś taką naprawdę wydają się wartościową postawę postaram się podbijać tak jak to było naprawdę takie jedno empatyczne wyznawał maiła były badania dna, a to za takie badania, które pokazują, że zrobimy coś takiego to wniosek, który dziecko wyciąga z takiego zachowania dorosłego jest takiej, że to było wyjątkowe zachowanie to coś naprawdę wyjątkowego, czyli musimy ostrożnie wyjątkowa jesteś fajny, a wyjątkowy sens, że ja uważam, że dziecku rzadko się zdarza Okaj czy nie za dobrze jeśli zrobimy, jeżeli ja mówię, że to było miłe stworzy stronę to znaczy, że wiara z reguły równa się nie spodziewałam takiego zachowania, bo jak uważasz za oczywiste naturalne zachowanie dziecka to bym nie miała takiej reakcji właśnie ja też wychował słyszał od swego znowu taki bez sensu, lecz normalna sytuacja im 500 × to już robiłam i przy nim nie przy nim nagle mnie tak chwali jak i domów, choć IS my strony czy w takim razie w jakikolwiek sposób poza nie przeszkadzanie dziecku w rozwoju empatii powinniśmy ją wspierać, bo skoro nie wzmacniać jakoś specjalnie, żeby możni hierarchii zachować silny, by niepotrzebnie bez tych zachowań czy też ekip przypadkowych tylko do tych zauważonych nie nie podkreślać całej reszty minimum, żeby Ależ ta cała reszta nie była niedowartościowana czy coś jeszcze poza mieszkali razem praktycznym czy modelowanie rycerzy wyrżnęli pociesza modelowanie, ale po drugie, też to, że nocleg dorośli też się tak uczą empatii, że nie uczą z książki jej w MCK jak chcesz poczuć na czym polegają raczej to o co chodzi to potrzebujesz spotkać z taką osobę, która będzie apatyczna w stosunku do ciebie nie, tyle że tegoż trochę nie da opowiedzieć na suchoty, chociaż tu poczuć i po jak tylko wreszcie czuję to tym bardziej mają w sobie taką chęć możliwość praktykowania tego jej realia w naśladowania, ale też mają tym więcej zasobów do tego nie wiemy, gdyż wiedzą jak to robić, ale nie masz to wyjdę z tego wypływa także w naprawdę podział, że tu obraz nie ma też żadnej wagi warto, żeby dorośli po prostu skupili się na swojej swojej umiejętności zdolności swoim swoim potencjale emfazy ma całkiem sporo udało nam się dzisiaj by Janusz Dziadoń 0 na koniec imprezy takie rzeczy, bo mówiłyśmy o takim brakiem mocy, a my mówiliśmy atakiem partii poznawczej w, a ty jesteś taki element, który związany z pewnymi zachowaniami nie i jest jest taki element w bardziej związany z powstrzymywaniem się do ceny klasztorne nie z z Realem zaakceptowaniem drugiego człowieka, a z traktowaniem przeżyć świata drąży fugi najwyższy poziom empatii, ale nam się, że trochę tak miałem traktowaniem świata przeżyć drugiego człowieka jako czegoś co ma realne nie wymaga wysiłku w walce nie z traktowaniem czegoś co przeżywa i jej co się dzieje w drugim człowieku jako coś właśnie co nie podlega ocenie ich cała co dla tego człowieka na jakiś wewnętrzny sens nawet jeśli my go nie widzimy gnojem się, że to jest taka umiejętność, która całe życie ludzie to ćwiczy na całe życie nie procentuje w relacjach dorosłych jeśli ma partnerzy mają taką kompetencję to dodało znacznie łatwiej się żyje w takim związku, więc faktycznie wartą dzieciom też taką postawę pokazywać się akceptacji tego co się u nich dzieje co się z nimi dzieje im po boom na takiego równościowe go traktowania tylko MR empatia polegające na nie ocenianiu trochę to znowu jest kulturowo niesamowicie przedziwne to warzywa druhów, a no to wymaga trochę ostrożności w używaniu kategorii dobry zły właściwy niewłaściwy normalne nienormalne prawidłowy miły nie tych wszystkich kategorii zastępują czasem tygodniami twój mój n p. w niedzielę to już decyzja mu pasjonuje, ale ze sztuką kategorią właśnie ja się z tym czuje nie męczyli mnie by nie oceniam, więc sensie hierarchii wartości kona wzywamy tak n p. w uczucia tak gdzieś, gdzie trafią też jak nie jesteś głupia tylko mówienie rozumiem, o co ci chodzi nie w jakie to proste tak, by się wydawało, że takie to proste, ale i tak jest, bo jestem naprawdę bardzo zadowolona, bo zaczynam rozmowę sądzący, że jesteśmy jakiś mgle, której z, których po prostu nie wyjdzie na udało nam naprawdę sporo rzeczy poukładać jasno powiedzieć kilka kwestii związanych z empatią pewnie będziemy wracać do tematu dbała, by można było o tym, mówić mówić w Wiśle do tego albo do następnego tymczasem bardzo dziękuję za udział w dzisiejszym wieczorze Radia TOK FM w magazynie dorosłe dzieci naszym gościem była psycholożka dziecięca autorka poradników dla rodziców ekspertka w dziedzinie rozwoju dziecka Agnieszka Stein dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy forma
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!