Andrzej Butrym itd itd weekendowy poranek mówi student to tylko w rządowym pozna 2 2 rozpoczynamy dyskusję o reformie nauki szkolnictwa wyższego moim zdaniem szalenie istotną dyskusję, ponieważ w zależności od kształtu ostatecznie przyjętej reformy taką będziemy mieli nauka, jaką będziemy mieli naukę takie będzie mieć społeczeństwo technologię i t d . i t d . projekt tej reformy zostały zaprezentowane jeszcze na jesieni inny we wrześniu i później przeszedłem serię
Rozwiń »
jak chwali się ministerstwo dyskusji konsultacji wymiany opinii wpłynęło ponad 3 30 0 uwag i w poniedziałek wicepremier Jarosław Gowin i jednocześnie minister nauki szkolnictwa wyższego zaprezentowało nową wersję tej ustawy nazywanej przez ministerstwo konstytucją dla nauki czy też ustawą 2 0 nawiasem mówiąc wydają się, że w 20 18, choć ustawa 2 0 to trochę pachnie prof. Łukasz Niesiołowski-Spano jestem w studiu dzień dobry genom Brown dyrektor Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawiciel ruchu obywatele nauki jest z nami również pan dr Roland Zarzycki dzień dobry dzień dobry prorektor d s. dydaktycznych Collegium Civitas w drugiej części rozmowy dołączy do nas jeszcze rektor Politechniki gdańskiej prof. Jacek namiestnik no dobrze się tak trochę graliśmy w tej ustawy 2 0 tak myśląc, że naprawdę teraz od 4 0 co najmniej trzeba by konstytucja dla nauki i panów zdaniem to jest faktycznie tak duża ustawa tak wiele zmieniając, że można używać takiego określenia może pan dyrektor Roland Zarzycki właśnie wydaje się, że ta ustawa jest bardzo potrzebna jest wiele rzeczy, które wymagają poprawy w Polskim szkolnictwie wyższym, a może nawet jeszcze bardziej w Polskiej nauce natomiast po pierwsze, pytanie czy pewne regulacje stanu obecnego pewne poprawki usprawnienia nawet pewne nowe rozwiązania można od razu nazywać konstytucją dla nauki wydaje się, że świat jest już dziś na innym etapie wydaje się, że tak jak zostało to metaforycznie powiedziane, kiedy jedziemy do przodu inni biegną i teraz pytanie jest przy czym nie jest przypadkiem także robienie ustawy 2 0 jest pójściem do przodu podczas gdy inni są już tak jak pani słusznie zauważyła na etapie 3 0 czy nawet mówi się etapach 4 0 myślę że, toteż jakiś sposób objawia się w samym procesie dochodzenia do tej ustawy to znaczy samo podejście do konsultacji środowiskowych czy konsultacji społecznych teraz na jakim etapie poziom 2 0 podczas gdy mogłoby być na etapie 3 0 bardzo przepraszamy, ale będą bronić ministerstwa nauki szkolnictwa wyższego, dlatego że w ciągu ostatnich 2 lat jesteśmy szczególnie przyzwyczajeni do tego, że konsultacje społeczne jest to element zbędny najlepiej wszystko przepychać przez ustawy poselskie i nie robi żadnej wysłuchanie publiczne i t d. tak dalej, więc szczerze mówiąc bardzo dziękuję szanownym ministerstwo, że były to konsultacje jeśli mogę się odnaleźć to powiem oczywiście konsultacje zorganizowanie konsultacji i wysłuchanie głosów krytycznych czy konstruktywnych czy jakkolwiek to rozumiemy jest właśnie przejścia z etapu 1 0 do etapu 2 0 pytanie co się z tymi głosami dzieje i 3 osoby, które zgłaszają uwagi otrzymują tzw. feedback czy informacje zwrotną pytanie co się dalej dzieje z tymi owadami w jaki sposób one są rzecz rozwoju regionu w Koszalinie z pożyczek zgłaszaliśmy feedbacku co do mojej wiedzy nie dostaliśmy również powiedziałbym nawet na etapie jeszcze wstępnym, kiedy tworzone przez tereny były modele przez 3 grupy pracując nad tym właściwie nie wiadomo w jaki sposób te modele dalej były przetwarzane i w jaki sposób doszliśmy do obecnego kształtu tej ustawy z prof. Łukasz Niesiołowski-Spano czy też z konstytucją oraz jak ktoś ma do paktu dla nauki, który wypracowali trafia ludziom konstytucja została 2 argumenty nie ma znaczenia jest element Pijar naszyto tak jest przedstawiana, żeby osiągnąłem niektórzy dziennikarze to kupują tak naprawdę mam na stole to jest przepraszam bardzo projekt ustawy o szkolnictwie wyższym naukowcy w kropkę i tak to, że nazywa nie ma co z tego robi większe, więc więcej niż to jest wartość jest bardzo dużo, aby konsultacje rzeczywiście są jakościowo zmianą nie tylko w obronie działań ministerstwa już poprzednie lata w ogóle działań w państwie tak naprawdę nas dość ewenementem ja mogę ponieść należy do grupy, która wysłała go z serii uwag do pierwotnej wersji pod szyldem obywateli nauki i wiele z propozycji, która w naszej uwaga się znalazły odnalazła w dokumencie przedstawionym w tym tygodniu nie chcę powiedzieć to znaczy, że ministerstwo uplasowało się konkretnie do naszych wskazówek, bo myślę, że one mogły się powtórzyć w kilku skoro wpłynęło do niej ponad 3 000, ale dam przykład w pierwotnej wersji PiS pracownie dydaktyczne miało mieć minimalne mamy miał mieć Pepeesu zaplanowano na poziomie 5 1 0 godzin byśmy napisali, że to jest robienie z ludzi niewolników, którzy nie wejdą z budynków uczelni, ucząc od rana do wieczora proponowaliśmy zmniejszenia obecnie 3 60 po latach nie proponowaliśmy wprowadzenie dla uczelni regionalnych czegoś co się nazywało w naszym pomyśle regionalna inicjatywa doskonałości dydaktycznej widzimy ją w obecnej wersji, więc jeżeli nie dostaliście odpowiedzi rozkoszna znajdujemy własne projekty w ustawy o projekcie ustawy w nowym Jorku w Gnieźnie nie muszę korespondować z urzędnikiem ministerstwa chciałbym wiedzieć, że ma wpły w na kształt prawa i chyba do tej pory to stąd ten wpły w mieliśmy drugi przed przykład taki podział elastyczności ministerstwo dokumencie, który dostał przekazał przedstawione członkom rady Narodowego Kongresu nauki tydzień przed publicznym ukazaniem do ustawy było zaś był zapis o relacjach między tak to ona do uczelni to ma być nowym organem, a rektorami to było sformułowanie, że wówczas rada uczelni sprawuje nadzór nad finansami uczelni po naciskach rada w konsultacjach osób do Top słuchałem w obecnej wersji mamy rada monitoruje gospodarkę finansową uczelni między nadzorem mają one monitoringiem jest duża różnica na korzyść ta, który w ostatnim momencie nawet ministerstwo było w stanie wysłuchać racjonalnych argumentów zmienić wersję, więc tobym powiedział nie jest to co ta ustawa oznacza dla uczelni niepublicznych panie doktorze myślę, że to jest trudne pytanie rząd też, odwołując się króciutko do tego co przed chwilą mówił pan w resorcie problem polega zmiana perspektywy na to, że nie znamy jeszcze skonsolidowanego tekstu tej ustawy z trzęsieniem nie wiemy, w które uwagi zostały uwzględnione w Turynie oczywiście część ciąży z zapisów część zapisów przedstawił minister Gowin natomiast my nie jesteśmy w stanie erekcji modyfikować czy nasze uwagi zostały uwzględnione czy nie zostały zmienione jeśli chodzi o interes powiedziałbym uczelni niepublicznych 3 3, jakie zabiegi czy to na czym nam zależało też nie jest w stanie precyzyjnie odpowiedzieć, dlatego że większość przedstawionych przez ministerstwo zmian 3 czy zapisów dotyczy sytuacji mecz ogólnej albo dotyczy właśnie uczelni publicznych bo, bo ten zapis jak wiemy dotyczą właśnie kwestii tego, jakie są uprawnienia dyrektora rady i t d . i t d . z naszej perspektywy oczywiście ważne byłoby w jaki sposób dystrybuowane są środki na nas na dydaktykę w jaki sposób są dystrybuowane środki na badania naukowe, jaki jest tutaj jakież to rola 3 pozycja uczelni niepublicznych, które mają ambitne cele i wcale nie tak nieufni uważają się za uczelnię kategorii c co trzeba w Radgoszczy dodam, że to 8 bardzo możliwe wydarzyło w międzyczasie pan mnie nie zdążą z zobaczycie, ale faktycznie na stronach konstytucja dla nauki gov PL nie jest już do pobrania jednolity tekst, więc owsianka jest państwo może może to co zobaczycie bezproblemowo trzeba kliknąć w tej inwestycji guzik pobierz projekt logo Jerzy Mazgaj dodam, że jest gorzej niż z terenu dokument czy od 5 dni można było odczytać natomiast w i jest tutaj rzeczywiście nie wiemy to znaczy przypomina, że w tym projekcie ustawy zakładają, że on wejdzie w życie w brzmieniu, które obecnie przedstawione jest odesłanie do kilkudziesięciu rozporządzeń o tych rozporządzenie to niestety nie tylko nie ma na razie co my nie wiemy, jaką będą wyglądać bardzo ciekawe były narracja była tak, że to uporządkuje rewidenta na temat uporządkuje Izy metro aktów prawnych będzie mniej, ale są krótsze to to jasne natomiast nadal to co pan premier Gowin w prezentacjach opowiada n p . o parametryzacji to jest streszczenie tego co się znajdzie rozporządzenie na temat parametryzacji, ale tego dokumentu, którego można przeczytać w paragrafu paragrafie jeszcze niema jednak rzeczywiście ten cały system będzie dopiero wtedy czytany, jeżeli będziemy mieli uchwaloną podpisaną przez prezydenta ustawę i wszystkie rozporządzenia w drukowanych nie ma tutaj wypisanych mnóstwo wątków w tej ustawy, ale nie chce pana narzucać, bo inne myślę, że każdy uważa też różne rzeczy są najważniejsze z tego mam pana zdaniem pana dr Roland Zarzycki z Collegium Civitas to tutaj jest najbardziej istotne, a co ewentualnie najbardziej kontrowersyjne, że może nie wyjść, bo możesz mieć złe konsekwencje Pantelić to jest trudne pytanie diagnozowanie derbowy rewanż, ale w myśl, że myślę, że tym na co bardzo wiele uczelni zwraca uwagę to jest to jest to próba uporządkowania i nazwania po imieniu, które uczelnia to są dobre uczelnie, które uczelnie są złe uczelnie i wiemy, że taki był cel też ministerstwa, żeby dbać o jakości kształcenia dbać o jakość polskiej nauki, ale te pierwsze Chianti było powiedziane wiele tych zapisów, gdyż niejasny, więc diabeł tkwi szczegółach i my cały czas do końca nie wiemy, jakie będą kryteria mówiące o tym, które uczelnie są dobre, które są złe jak je za tym idą dalsze uprawnienia A 3 dostęp do jakich środków, więc z mojej perspektywy przynajmniej tyle ile ja się zorientowałem w obecnym kształcie tych zapisów na tyle na ile jest to możliwe to jest sprawa niejasna druga druga niejasność to jest też to, że nie wiadomo, jakie będą zmiany na etapie politycznym przetwarzania tych wszystkich zapisów wynika, że zmarnowano wiele wiele głosów zostało zgłoszone są nawet przez środowisko prawa i sprawiedliwości krytycznych czy przez akademików reprezentujących środowisko i to szybko nie wiem czy można tak w 100 % się do tego przywiązywać co teraz widzimy, że inna kwestia myślę też bardzo ważna w tej ustawie to jest kwestia ścieżki awansu akademickiego jak wiemy teraz powstaje ta druga możliwość awansu dydaktycznym można stać profesorem w sensie dydaktycznym to też jest szeroko krytykowany przez pewne środowiska mec Donat myśli i ja myślę, że w pewnym sensie jest to dobra, ale pytanie na Jawę wiedział jak chciał bym próbował spojrzeć szerzej na ile, bo w jakimś etapie mieliśmy też dyskusja czy w ogóle profesury są potrzebne czy nie są potrzebne czy ten model sprzyja rozwojowi polskiej nauki i co za tym idzie, że ktoś jest profesorem albo nie jest profesorem, więc CF znowu diabeł tkwi w szczegółach te argumenty, które mówią o tym, że coraz więcej profesorów bo, choć można zostać profesorami ze względów dydaktycznych nie do końca umie, przekonując znaczy myślę, że oczywiście można wybrać tę ścieżkę kariery i pewna promocji ludzi, którzy są zaangażowani wydatek w dydaktykę jest bardzo ważne, jeżeli myślimy o jakości kształcenia, a więc zrozumieć, że mają różne talenty, że są znakomici badacze, którzy są fatalnie na wykładach, a są świetnie dydaktycy, którzy być może nie mając takich aż takich ambicji czy inaczej uporu, żeby siedzieć tzw. ladach i tam odkrywać różne rzeczy prof. Łukasz Niesiołowski z Holandią początek najważniejsze, że temu po 2 meczach panuje, nad którą bardzo mnie ucieszyła na antenie zresztą TOK FM usłyszał, jaki los wiceministrów powiedział, jaki jest cel tej ustawy anty, żeby uczelnie były różne i to jest bardzo mądra zmiana w polityce mnie zalewa wiceminister Dariusz Joński ego, ponieważ dotąd liczyć państwo ma ministerstwo szczególnie chciałbym wszystko skontrolować wszystko pisać, że wszystko powinno być oczywiście wg przepisów funkcjonować tak jak tutaj wreszcie doszło do przekonania, że lepiej dla rozwoju nauki lepiej w rozwoju dydaktyki akademickiej, jeżeli każda uczelnia każdej troć o sobie znać własną ścieżkę i zrealizuje własne możliwości w sposób najlepszy i życie ta ustawa, tworząc zewnętrzne ramy może na to pozwoli to dochody do drugiego punktu, który jest kłopotem, a mianowicie to co może nie wejść Otóż wśród blisko może temu nie sprostać my mamy sobie napisać teraz n p. statut uczelni mamy tworzyć nowe systemy wewnętrzne funkcjonowania i obawiam się, że w wielu miejscach będzie potrzeba albo przekonanie, że najlepiej było tak jak było kiedyś ile trzeba zachować ich po nie załamuje panie profesorze przecież no kto ma w pół umieć zrobić takie rzeczy jeśli mnie też naukowcy jednak elita innego opowiada n p. statuty teraz będą pisać Senat uczelni w sonatach uczelni głodujący nad dziekanów dziekani stoją na czele wydziałów czy ktoś sobie wyobraża, że dzika nie zaproponują zniesienie wydziałów nie mówiąc o obrazie pchać w UE Otóż my mamy teraz przed sobą, jeżeli ta ustawa wejdzie w życie możliwość naprawdę zmiany strukturalnej bardzo głębokich, ale na te głębokie strukturalne zmiany pozwolą sobie tylko środowiska bardzo odważne i które mają to przemyślane jest niebezpieczeństwo, że będzie potrzeba zachowania, bo bez zachowania jest bezpieczna i ona będzie straconą szansą tanie prorektorzy jeśli mogę tak dziś zwraca panie rektorze ma żyć panie doktorze tych 2 latach nie działa z winy, lecz także, że najbezpieczniej właśnie w GM tandety, która Roland Zarzycki czy jest coś, czego panu brakuje w tych zapisach właśnie z perspektywy reprezentanta uczelni niepublicznej no tak zdecydowanie brakuje mi informacji na temat tych chwil będzie siedział z uczelniami publicznymi w szczegółach no są pewne też zabiegi ministerstwo nas nie lubi mnie nie sądzę myślę, że minister Gowin Beata hut w porze tyle krytycznych rzeczy z mojej, ale ogólnie wydają się, że idziemy we właściwym kierunku pytanie tylko czy na wszystkich frontach i czy to jest dla wszystkich jasne w jakim kierunku idziemy czy trzeba się to jest dialog myślę, że minister Gowin w nie stawia granicę wielokrotnie to podkreślę między uczelniami publicznymi niepublicznymi to dla nas tak jakby ideowo jest bardzo cenne, dlatego że też nasza uczelnia akurat Collegium Civitas nie jest uczelnią prywatną działającą dla zysku tylko uczelnią niepubliczną Mbank wyjaśniłem różnicę dla słuchaczy różnica po prostu taka, że można powiedzieć funkcjonujemy jako organizacja pozarządowa wśród uczelni wyższych to znaczy ani nie jesteśmy dotowanie z budżetu ani ani nie jesteśmy też nie mamy właścicielem pra w do prywatnego właściciela po prostu prowadzimy kształcenie w zyski, które wypracowują uczelnia zamiast inwestowane w uczelnie czy 3 w proces kształcenia czy proces badań naukowych i wydaje się, że dla takich uczelni bardzo ważne jest to, żeby mieć dostęp też do funduszy publicznych nawet w trybie konkursowym, dlatego że my mamy bardzo mamy staramy się o to, żeby dbać i wysoki poziom badań naukowych i wysoki poziom kształcenia i uważamy, że w pewnych mnie właśnie w tym obszarze nie odstajemy od uczelni publicznych i powinniśmy na równych prawach funkcjonować nie ma zagrożenia jesteśmy publicznie chcieli ustawić się w kategoriach właśnie, a plus tej ich wszystkich RM kategoryzacji no właśnie chcecie być badawczą dydaktyczną badawczą czy tylko dydaktyczną uczelnia ma też wymyślone też z naszej perspektywy ta strategia już jest od wielu lat ma niezmienne chcemy być rzeczywiście ośrodkiem naukowo-badawczym robić i to i to jak my się kształtuje my chcemy jeśli chodzi o skalę ocen oczywiście staramy się, żeby być jak najwyżej we wszystkich tych klasyfikacjach nikt z pewnej perspektywy wydaje się, że preferowane są duże podmioty publiczne czytam dużo uczelni wiele wydziałów uczelni wiele takich zapisów wskazuje na to, że tak właśnie jest zresztą w ogóle w Polskim szkolnictwie tak jest nawet w rankingu perspekty w to się ujawnia w ten sposób, że jeżeli się z dużym Tomaszem większe szanse natomiast takie mniejsze ośrodki, które specjalizują się w 1 obszarze termy w naukach społecznych mają troszkę pod górkę i no to jest pytanie też miasto cały czas dla mnie jakiś sposób w szczegółach to zostanie rozwiązany w nowej ustawie bardzo dziękuje opuszcza nas pan dr Roland Zarzycki prorektor d s. dydaktycznych Collegium Civitas dziękuję serdecznie dziękuję Hannu zostaje z nami prof. Łukasz Niesiołowski-Spano tutaj nie ma żadnych, że tak powiemy kolesiostwa k jego obywatele nauki z nami pozostaje AZA chwilę dołączy do nas prof. Jacek namiestnika rektor Politechniki gdańskiej KMP w rządowym itd itd weekendowy poranek stąd też planów rządu to Chrystus ma 4 1 mamy w TOK FM kontynuujemy rozmowę o projekcie reformy nauki szkolnictwa wyższego jest z nami cały czas prof. Łukasz Niesiołowski-Spano dyrektor Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawiciele ruchu obywatele nauki dzień dobry jeszcze raz tyle i dołączył do nas przez telefony z panem in prof. Jacek na Mieśnik rektor Politechniki gdańskiej dzień dobry panie profesorze halo halo ich dzień jak dobry dzień z cieszymy się tak jest panie się na antenie no, więc mam pytanie do pana miałam takie ogólne wrażenie, że ze strony ministerstwa płynie taki komunikat, że teraz mu ważne, aby uczelnie robiły konkretne rzeczy, że mamy stanąć w tym wyścigu technologicznym, że on jest celem stosunkowo jeszcze na tyle nowych zdążyliśmy być zapóźnieni, więc dajemy sielanki i o to będziemy konkurować z największymi czy pan jako rektor Politechniki gdańskiej podejmuje rękawicę tak oczywiście nie chodzi tylko o to, żebyśmy byli bardziej najsilniejsze kontakty z ich otoczeniem gospodarczym 19 w Świdniku Och man podlegało wdrożenie do praktyki przemysłowej, ale tak wychodzi bowiem podniesienie produktywności pracy naukowej potem młodzież do zrobienia i tutaj przepisy, bo nam tego nie umie umożliwiają, ponieważ od wielu lat, a ja jestem starszym o empatię nauczeni 4 5 lat wiek od Jaworzna tytułach no po prostu chwytały torba kosmetykach i starych przepisów tylko wcześniej połowę i to od lat jest wpływ na to, aby nowoczesna Nowak szef projektu ustawy aml mieli wczoraj, jakimi mieliśmy zaszczyt gościć do policyjnego i ponad 1 i Jagiełły i środowisko, czyli lat ale kto w województwach pomorskim poparła ten projekt w sposób jednoznaczny dajemy sobie sprawę najgorzej się jeszcze trochę boją, bo te 2 nowości, ale wobec tego nie pójdziemy do przodu co się panu podoba, a co nie podoba w tej reformie, że tak zapytam ogólnie, ale jak mówiłam wcześniej już jest to na tyle duża ustawa, że nie chce narzucać panu wątków tak bowiem podoba podoba się po podoba mi się pierwsze sygnały w nowe podejście, bo od oceny jakości, czyli od 8 zlotych i Banacha wygoda i ewaluacją i zdobyli ewaluacja dyscyplinach i podoba mi się także zmniejszenie liczby dyscyplin naukowych, ponieważ u nas nastąpiło totalne rozdrobnienie tych szczepień od lat uszkodzili 5 dni później były jako ciekawostkę powiem, bo ostatnie wybory do tak członkiem wykaz Najwyższego z wyborów Giertych młody piłkarz chciał mówi Ewa Woźniak Wiktor Nowak członkiem tego Najwyższego gremium i kogo jeszcze pogodna tak panie profesorze, ale pan jest chemikiem notowana dziedzina jest niezagrożona biednie kulturoznawcy mówią, że to jest jednak skandal Oliwia nie jestem od skali jak ja o tym filmie nie jesteśmy powiadamia o tym, bo nie każdy, kto się Anatol Łoś wzbudziła Wiel KO Atomium, a to jak i nauki larq dla mamy do czynienia, gdy podział na dobre wysiłki Japonii obok i cały ten hotel i poszerzania tej liczby dyscyplin takich ciągłych środowiska wpływały ich pływają w butelkach wnioski o dobowych jak oni nie tędy droga to co się panu nie podoba nie podoba mi się kilka drobnych rzeczy nie podoba mi się n p. ustalenie maksymalnych centrum dydaktyki innych to dla wszystkich grup nauczycieli akademickich gol ba Kulka pewną możliwość, gdyby byli na poziomie uczelni i oczywiście możemy wymienić do tego maksymalnego limitu dla lat maksymalny limit został obniżony w stosunku do biografii dodał do niego powyżej kolan mamy tutaj człowieka, który postulował właśnie taką zmianę prof. Łukasz Niesiołowski-Spano z obywateli nauki może wyjaśnić, skąd taki postulat był tak, że obywatel, jeżeli mogę panie rektorze, bo tam chodzi o stanowisko dydaktyczna i myśmy w naszej opinii do wniosku do wrześniowego projektu proponowali obniżanie co się stało z 5 6 0 bodajże, w których wchodzili również, dlatego że dydaktyk, które będzie miało 5 60 godzin dydaktycznych ze znanym i 5 Maciej Henszel godziwych 18 godzin tygodniowo tak dr Rafał powinien przygotowywać potem powinien był także prowadzący zajęcia wuefu ani wprost panie profesorze dziś słowo dajmy się wypowiedzieć Łukaszowi Niesiołowskiemu spadł wydaje się, że dla zasilenia kadry naukowej i kadry dydaktycznej na uniwersytetach, jakby wrzutce wrzucenie za dużych obciążeń dydaktycznych na poszczególnych pracowników nie pozwolimy się rozwijać inaczej i tu to będzie obciążenie oczyszcza budżetów uczelni to jest jasne teraz byłoby łatwiej mieć 2 pracowników, którzy mają duże pensum niż 4, którzy mają małe, bo trzeba będzie znacznie więcej płacić, ale w tym jest mechanizm rozwoju kadry naukowej, a nie, że będzie mieli kilku dydaktyków, którzy biorą na siebie większość pracy nauczania natomiast to pozwoli odciążyć tych profesorów, które prowadzą badania naukowe tutaj, ale ja uważam, że te 5 60 godzin to było po prostu za dużo i że jak traktujemy poważnie pracą akademicką to wykładowca powinien mieć mniej godzin niż nauczyciel w szkole podstawowej lub panie profesorze może 3 Panny w zakresie odnieść do nerwowej, gdy zrozumiał, że się pan nie zgadzamy, by zawsze możemy pójść krok dalej chciałbym zapytać co pan sądzi o tym, podziale na jałowym uczelnie badawcze badawczo dydaktyczne i dydaktyczne i w jakim w, jakiej kategorii Politechnika Gdańska chciałaby się ustawić stanie do konkursu oczywiście był fajny lokal do konkursu bojowym bajek jesteśmy nad modelem Beetle, by dbali o to by lepiej rozpoznawalnym logo krzemionki i GL konkurs będzie on kopalnię zamykali mu innego jego kampanii jest spełniane w technice wszelkie warunki brzegowe, które by tego pierwszego konkursu tam pod wodą staną się oczywiście ja nie chcę się wybierzemy gotowy plan, choć wie, że to głęboko w Atenach, by to dodatki ustawowe dają także szarpaniny, bo one różne regionalnej inicjatywy doskonałości tak, by go tutaj nie ma zagrożenia lokalnych, których Help stylowi i działa w tym kierunku wynajduje dla siebie różne formy walki, a także, by rozwijać się tym założonym przez siebie jako taki przykład na kierunku bardzo idziemy razem o komentarz po profesor powodzenia panie rektorze pan prof. Jacek namiestnik rektor Politechniki nie gdańskiej dziękujemy za ten komentarz z perspektywy nauk ścisłych mnie i jeszcze na koniec prof. Łukasz Niesiołowski-Spano kilka wątków jak przedstawiciel obywateli nauki czy jak rozumiem osoba, która nie jest w stanie nam przekazać różne inne opinie i różne różne stanowiska propozycja zmniejszenia liczby z dyscypliny naukowe nie tyle dyscyplin specjalizacji właśnie owo kulturoznawstwo, które szczególnie podnoszony pan kiwał głową, że to jak rozumiem dobrze, że to nie jest ważne wydają się montaż systemu to, że tak działa na większości uczelni na w Europie zachodniej można je kulturoznawstwo toż to się nieźle po pierwsze jest kategoria inne dziedziny humanistyczne więc, że w tym systemie OECD, więc wydaje się, że to jest nie jest problem, a to tak naprawdę nie pytanie co doktor czy doktor emitowany będzie miała się na dyplomie co musi mieć naprawdę się na KUL do tego będzie oczywiście rozmach rozłam seks kilkadziesiąt ma być mniej to będzie kilkadziesiąt mniej, ale wydaje się, że jeżeli świat zachodni żyje przed 40 kilku to my też uważamy, że te doktoraty o pisywał zgodnie z tą zdolnymi spełnić wymóg ten problem do aktora TUW doktoranci mają odetchnąć podobne jak czytam te zapowiedzi to twarz oczy trochę przecieram ze zdumienia stypendia dla wszystkich Kamprad wreszcie szkoła dr skała stypendia monitorowanie pracy doktoranta na szczęście również monitorowanie pracy promotora tutaj idealnym, który jak zapisać tam prowadzone są naprawdę bardzo intratny interes społeczny przecież znamy wszyscy wieczne studentów to może być wieczni doktoranci to takie stypendium dla każdego z tych regionów, ale nie nie dla wiecznych tylko na konkretną rzecz o nasz system obecny jest taki mamy bardzo dużo doktorantów, którzy klepią biedę dostają mało stypendiów żegnają i współczynnik sukcesu to znaczy obronionych prac doktorskich ciągle spada to znaczy mamy coraz więcej doktorantowi coraz mniej obronionych doktoratów to jest zupełnie przeciwskuteczne, jeżeli chcemy rozwoju społecznego chcemy, żebyśmy mieli jak najwięcej ludzi o wysokich kompetencjach kwalifikacjach zawodowych naukowych tak dalej i oni się, przechodząc przez kurs do Toronto ski zyskają, jeżeli będą mieli warunki do tego, żeby się uprzeć, żeby pracować nad swoim pan swoją pracą, a nie iść na drugi etat poza uczelnię i dorabiać jest ten system, który zaproponowała ta ustawa jest naprawdę ich dobrostan urlopy macierzyńskie tacie żeńskie wreszcie traktowania doktorantów jak ludzi, a nie jak doktorantów w można na jedno oraz drewno dachy to właśnie na tym zakończyć faktyczny TM pominięte wypowiedź, a co z uczelniami regionalnymi to był 1 z poważniejszych wątpliwości jeszcze z września, kiedy była przedstawiona pierwsza wersja gti po ustawę, że uczelnie regionalne mogą zostać zmarginalizowany przez ten system oceniania przez ewentualną możliwość odbierania prawa do dawania rehabilitacji dziennej jeśli ta jeśli ta ocena byłaby zbyt niska no i a tymczasem przecież dobrze wiemy, że uczelnie regionalne potrafią być właśnie gminy w regionie bardzo istotnym pracodawcą ośrodkiem kultury nauki i t d. na 3 i to jest także postawienie kryteriów oceny uczelni jako punkt centralny 6 i jakości badań naukowych jest moim zdaniem zasadne to znaczy, że to może jakaś instytucja akademicka jakimś regionie jest ważna z są społecznie nie oznacza, że należy dać jej kredyt zaufania i prowadzone przez nich słaby badania powinny certyfikować nadawanie tam doktoratów habilitacji, jeżeli ośrodek x pełna w małym ośrodku nie będzie miał prawo do habilitowania wydaje mi się, że się tragedia niestety nie na ten rynek naukowy się po prawi w w Polsce po drugie, jeżeli w zagrożenie to znaczy ewidentnie było także część środowisk poza dużymi miastami widziała w tej ustawie zagrożenia i teraz chyba ministerstwo, by poważnie podeszły do tych oba w i widzę takie zapisy, które n p. podnoszą kwoty do potencjalnego dofinansowania w tych konkursach do doskonałości regionalnych i chyba chodziło o to właśnie, żeby uspokoić to centralny to jest właśnie brak na Politechniki gdańskiej który, jakby dość optymistycznie patrzy na perspektywę konkursu, do którego stanie myślę, że to się jakoś tam ma szansę wydarzyć zobaczymy w praniu tarte z przepisów nie da się przewidzieć jak to jak to będzie wyglądało ja akurat uważam, że związanie kryteriów oceny z jakością badań naukowych jest absolutnie potrzebne do tego, że w Polsce nie możemy się generalnie cieszymy ze swoich sukcesów jest bardzo wiele obszarów, w których nie powinniśmy się cieszyć, bo może jest to powód do raczej zmartwień jak nie oryginalna wtórną jest praca jak zły poziom dydaktyki się toleruje i tutaj dużo do zrobienia mam nadzieję, że właśnie środowiska lokalne postawiono na to co jest u nich mocno i zaczną poprawiać swoje aktywności zawodowej od środowiska wszystkie idą realne i aglomeracji w dużych aglomeracjach to to jest lepsze myśmy robili to coraz lepiej w błąd to prawda, że ta sprawa jakości realnej jakości kształcenia i tego, jakie prace powstawały na Uniwersytecie no to były momenty i nie dzieje dużo było do poprawy jest szalenie interesujący jest też punkt, który chwali się ministerstwo od deszczu od punktu OZE, czyli ważniejsze ma być jakość niż liczba publikacji dobrze wiemy, że to jest pewnego rodzaju dobry w założeniu mechanizm, który doprowadził do pewnych wypaczeń to też widać na Zachodzie z mnożą się przeróżne naukowe i mniej naukowe pisma, które jednak brzmiała odpowiednia, ale tutaj recenzje są może trochę mniej krytyczna publikację można uzyskać ci później to robić rodzin generalnie jeszcze różne problemy społeczne się okazuje, że na wszystkie opinie można znaleźć papiery gdzieś w internacie w piśmie, które wygląda na bardzo poważne co to ma być to odejście od punktu Rosy na razie nie wiemy w to jest pan premier mówi i wydają się, że to jest dobry kierunek, ale póki nie zobaczymy rozporządzenia to tego nie wiadomo, bo na razie mówi się o tym, że na przede wszystkim będziemy od nauczania będą oceniane w grę całej dyscyplinie, a nie w jednostce, która prowadzi jakieś badania i to rozsądnie porównywane będą w związku z tym wszystkie osiągnięcia n p. chemików z uczelni z z Chemika Miss uczelni grać niezależnie na jakich wydziałach pracują to rozsądne drugie, że ma być zmieniona lista punktów od punktu punktów przyznawanych za publikację konkretnych czasopismach jak TENIS zobaczymy to wtedy ocenimy na razie wydaje się, że spełniony będzie postulat, że najwybitniejsze osiągnięcia zarówno w naukach przyrodniczych liczono n p. publikacjami w najczulszy, stojąc będą znacznie bardziej po wyżej punktowana niż obecnie oraz najwybitniejsze osiągnięcia w humanistyce n p. monografię opublikowaną w bardzo prestiżowym zachodnim czasopiśmie w rodzaju strzelam Oxford University Press czy trzyma w Harvardzie one będą również znacznie bardziej doceniana niż obecnie, ale to są deklaracje póki co do tego rozporządzenia nie znam od taki pomysł, żebyśmy my byli gdzieś mieli takiego swojego forda mustanga Ford w ogóle realne czy te lata jednak nowych z zaszłości historycznych powodują, że to jest po prostu niemożliwe jest ważne jednak nie możemy porównywać Tomasz jest niepoważna przyznam, że to co my możemy, o co walczymy dalej niż teraz tylko niewielu 10 miała rozwiązany za mojego życia to co się nie stało nie ani nie zamierzam się przenieść na łono Abrahama za tydzień Otóż tak to co my walczymy o to żeby, zwłaszcza młode pokolenie miało edukację akademicką na przyzwoitym poziomie nawet w uczelni średniej jakości średniej klasy średniej wielkości, żeby doktoranci dostawali najlepsze to co my możemy w polu w Polsce im dać i żeby żebyśmy nie przestawali tracić dystansu innego problemu ta ustawa nie załatwia, ponieważ nie gwarantuje budżetów uczelniom mianowicie my nie mamy pewności, że się skończy drenażem mózgu to znaczy nadal jak teraz wiem konkursy zatrudniania na Uniwersytet warszawski stanął na nazwisko asystenta oferowaliśmy członkowi doktoratem 2 8 50 zł brutto, jeżeli ktoś nie zmieni no to ja nie mam co z złudzeń, że w Polsce będą wybitni naukowcy, ponieważ takie same kompetencje są z radością witano na uczelniach zagranicznych i oni dostają dziesięciokrotnie taką kwotę 1 z Nord prof. Łukasz Niesiołowski-Spano dyrektor Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego przedstawiciele ruchu obywatele nauki dziękuję bardzo dziękuję ósmy 5 8 kończymy sobotni poranek Radia TOK FM, który przygotowała Agata Żukowska Małgorzata Połczyńska realizował Szymon balu to za chwilę informacje po nich programy skołowani Krzysztofa Woźniaka Karolina Głowacka do usłyszenia dziś po jedenasty sąd może bowiem około 2 weekendowe poranek stąd też planów rządu to od całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie TOK FM PL ukośnie
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA
-
-
-
17:48 W studio: Edwin Bendyk
-
16:59 W studio: Adam Zbyryt
-
REKLAMA
POPULARNE
-
27.01.2018 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend11:55 W studio: Michał Sutowski
-
-
28.01.2018 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend19:14 W studio: Agnieszka Szypielewicz
-
28.01.2018 07:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:50 W studio: Adam Ozga
-
-
-
-
11.03.2018 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend18:08 W studio: dr Jacek Bartosiak
-
-
31.07.2021 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:50 W studio: Łukasz Supergan
-
10.02.2018 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend28:16 W studio: Agnieszka Mróz , Dominik Owczarek , Łukasz Komuda
-
13.03.2021 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend13:57 W studio: prof. Stanisław Obirek
-
15.10.2022 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:47 W studio: dr hab. Błażej Kmieciak
-
01.10.2022 08:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend13:29 W studio: Michał Janczura
-
24.03.2018 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:04 W studio: Łukasz Kowalczyk
-
02.04.2022 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:48 W studio: dr Joanna Ławicka
-
-
15.10.2022 07:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend11:16
-
-
01.10.2022 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:47 W studio: prof. Bogusław Pacek
-
15.10.2022 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:17 W studio: dr Sergiusz Prokurat
-
29.10.2022 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:50 W studio: Jakub Wątor
-
22.10.2022 08:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend12:12 W studio: prof. Jan Zielonka
-
-
-
-
29.01.2022 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:45 W studio: prof. Arkadiusz Stempin
-
-
31.10.2021 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:03 W studio: prof. Anna Pacześniak , Jacek Gądek
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL