REKLAMA

Transport rzeczny towarów - czy to ma sens? Plany rządowe

Data emisji:
2018-01-27 19:00
Audycja:
Weekend Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
41:56 min.
Udostępnij:

Rząd chce, by „to, co przypłynęło do Polski morzami, było rozprowadzane w głąb kraju transportem rzecznym” – tłumaczy Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu. Czy takie rozwiązanie faktycznie ma sens? Polskie rzeki rzeczywiście nie są wykorzystywane do przewozu towarów, ale jak to zmieniać. Czy Polska marnuje ten potencjał? Czy nasze rzeki da się uregulować, a jeśli tak, to skąd wziąć na to pieniądze? Zdaniem Stanisława Biegi mowa jest o dziesiątkach miliardów złotych.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dobry wieczór państwu, Ewa Podolska. Zaraz przedstawię mojego gościa, ale wcześniej kilka słów o tym, że w połowie czerwca rada ministrów przyjęła założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do roku 2032. O co chodzi? O to, że kiedyś było takie hasło tiry na tory, czyli zamiast przewozić drogami, przewozić koleją. Teraz to byłoby coś takiego, że kontenery na barki i niech to rzekami płynie do morza. Także to, co przypłynie do nas morzami niech będzie rozprowadzone w głąb krajów, ponieważ mamy piękne rzeki, zupełnie niewykorzystane. Tak uważają rządzący, i cóż, oni zamierzają regulować rzeki, by były rzekami żeglownymi. Rozwiń »
Z wymogu nimi te wielkie barki pływać i tak rządowe plany dotyczą polskich odcinków tych międzynarodowych dróg wodnych Odra od Świnoujścia do granicy z Czechami ma być tak zmieniona, aby można było nią pływać z tymi markami Wisła gdańskie Elbląga do Warszawy Bóg od zalewu Zegrzyńskiego do granicy z Białorusią w Brześciu ma powstać tu z państwa połączenie Wisły z Odrą, a właściwie 2 połączenia jedno biegnąca wartą Notecią kanałem bydgoskim, a drugie len ni ZU, gdzie Śląsk połączenie ma powstać coś takiego co się będzie nazywało kanał Śląski, który będzie łączył kanał gliwicki kaskadę górnej Wisły ma dziś zostać przebudowane ten kanał gliwicki i ma powstać Polski odcinek kanału Dunaj Odra Łaba to wszystko po to, byśmy właśnie transportowali towary wielkie plany wielkie zamierzenia w UE przy czym ci, którzy to wymyślili mówiąc tak my musimy się dostosować do tego co chce od nas Unia Europejska, a mianowicie sąd wzywa Stefana Biała księga Unii Europejskiej, która mówi, że do 20 3 0 roku 30 % transportu powyżej 300 kg mazda 300 km ma zostać przyjęte z dróg na transport zrównoważony, czyli ma dojechać już nie drogami, ale koleją wodociągami transportem wodnym no właśnie to robimy takie są wymagania Android tysiące dziesiątego roku aż 50 % transport powyżej 300 km ma zostać przyjęty z obrad transport zrównoważony w mej oczywiście co nam to będzie trwało Ano dawało nam to będzie czyste powietrze, ponieważ taki transport dziennie tak za nie zanieczyszcza tak powiedzieć ty dyrektor wyjaśnia no właśnie chodzi o PIT teraz w tej rozmowie w tym spotkaniu z naszym gościem, w którym jest pan Stanisław biega z centrum zrównoważonego transportu, a ja wierzę, że w byśmy porozmawiali w tym tezom grzanki czy te same jak najbardziej możliwe do realizacji plany i co dalej i co pan bąble sądzi o tych zamierzeniach to tak się nie stało złapana przez w piątek przez przypadek za prosiłam po prostu odbyła się konferencja w listopadzie w spotkali się przedstawiciele organizacji pozarządowych świata nauki innych osób to środowiska, które są zaniepokojone właśnie tymi programami zamiany rzeki kanały żeglowne Italię właśnie tam swoje wystąpienie zapamiętałam to nowi w i może tak się o tym nie mówi nie mówi, ale temu 1 z procedury też wszystko mieli może plany jakich powstają kosztorys jakich powstają mieści się, skąd wziąć pieniądze skok w reż Woody do tych rzek i t d. na mówmy jednak o tym, iż ten zdaje pan pytanie jak pan to pod spostrzega raczej Jasia zwrócił uwagę zaznacza pani wpierw powiedziała nas do tego programu im też można było usnąć same te nazwy, która jest tak nudna nic nieznacząca i kompletnie rozmyta, a jest to projekt, który oficjalnie ma kosztować 7 7 miliardów złotych jak myśmy wyliczyli że, przygotowując raport dotyczący tego programu do dostosowania polskich sieci dróg z dróg śródlądowych do konwencji AGN wyszło, że to jest minimum 1 50 miliardów złotych to jest projekt, który będzie kosztował zapewne więcej niż budowa wszystkich dróg szybkiego ruchu w Polsce to by tak żebyśmy, żeby zdobyć ich tak w radiu pneumatycznych w bankach w tym wszystkim chodzi o ważnych ludzi o 2 wiaduktach nie lubią, choć wybór na w te wszystkie dokumenty i że nie jest tak nudne, że chodzi o to, żeby ludzie po prostu usypia Alina samą myśl oto chodzi o to chodzi o to jest takie moje przed przejazdem, jakby przez oświadczenie, że tak naprawdę we wszystkich formach, które są w ostatnim okresie czasu chodzi o m. in. głównie ten projekt, który stanowi wynagrodzenie koszt około innym i najbardziej MEN cenną wodą, gdzie nawet być wydatkowane nieprawdopodobne pieniądze na inwestycje, które wcale nie będą realizowały cel, który się przedstawia kupca na oficjalne tego projektu ale jakby wracających co tego w projektor zwracam uwagę, że w rzeczywiście jest całkowicie nieuprawnione motywacja, bo ona się pojawia także przed tą konferencją w listopadzie we Wrocławiu minister Gróbarczyk ja zwracam uwagę jest to minister obecnego rządu chyba naj 1 z największych ocen pozytywnych to znaczy większości z nas ocenia dobrze ministrów o tych nic nie wiemy, o których nic nie słyszymy ja myślę, że mało, kto z w ogóle wie, że jest taki minister wziął się tym zajmuje ją państwo powierzyło się to sprawdzi na podstawie informacji publicznej, że najwyższe wynagrodzenia w polskich minister zajmujący się dosyć ważnymi sprawami, czyli jak transport rozwój są właśnie w ministerstwie żeglugi śródlądowej tam są najwyższe wynagrodzenia i to też dla nas szokujące, że ministerstwo chce KHW nic nie robi nie przygotowuje żadnych programów żadnej strategii dna oby tym razem obydwaj byli na tej konferencji i był przedstawiciel ministerstwa, któremu oburza się pracuje z mężem przygotowuje, a nie ja zwracam uwagę, bo ta zwrócimy do wysokości Jonasz zainteresowane organizacje zajmujące się na długich kolejek są transportem zrównoważony nagle konwencja AGN bawią się z tego co ty w ogóle konwencja AGN to jest konwencja międzynarodowa żyła stąd też konwencja nie związana z prawem unijnym to z konwencją Złotowska UE przyjęta w 19 9 6 roku w Genewie dotycząca budowy szlaków śródlądowych w celu wymiany Towarowej przy pomocy rzek ta konwencja przez wiele lat była przyjęta przez kraje, które mają to sieć rzeczną rozwiniętą dzięki inwestycjom, toteż warto podkreślić z dziewiętnastego wieku, czyli takim jak Niemcy Francja jedno krajów, które generalnie nuncjusza oraz być wyspą nie są konwencji i LM w kolejnych latach to konwencję przyjmowały inne kraje m. in . Rosja Ukraina Białoruś i i nagle szok i postała 1 z niewielu krajów to nie przyjmował tej konwencji, ponieważ ta konwencja niesie za sobą gigantyczne obligacji na obowiązki finansowe i po prostu źle przyjęła to czysta przyjęliśmy, że Sejm głosował w grudniu zeszłego roku jak po przerwie powiem co w sejmie minister powiedział Massa dla tej konwencji noir pan zapowiedział nasz skrót informacji przez państwa jesteśmy także na Facebooku zadaliśmy pytanie państwo czy państwo zdaniem transport rzeczny to przyszłość, a ja o tym, rozmawiać o przyszłych dla nas dla Polski ja o tym, rozmawia z panem Stanisławem w jego centrum zrównoważonego transportu oczywiście rozmawiamy, ponieważ syn myje Polska Polacy mamy piękne plany w rozwoju transportu rzecznego a gdy wracam wróć pan powiedział trzeba wszystko spokojnie wytłumaczyć konwencja AGN i poprzedni rząd no w na podstawie analiz przeprowadzonych stwierdziło, że i teraz akurat inwestowania osiągnięcie tego rządu, że ta konwencja po prostu nic Polsce nie da to znaczy zobowiązania finansowe są zbyt duża w stosunku do całkowicie chybiony etycznych i trudnych do udowodnienia korzystać z zobowiązania finansowe, czyli to co trzeba będzie wydać na regulację, że tak dokładnie tak dokładnie tak z tym, że jak w sejmie Mezenga będzie za narzuca widać tyle, a tyle jak byłam kilometrów ma być żeglowne Nowaczek konwencja narzuca co do 20 3 0 roku określona klasa żeglowności musi być w danym kraju spełniona, a czy te czyta jest to jest to zobowiązanie z cyklu tych w Plazie inaczej niż jest to prawo międzynarodowe prawo ZO o świecie to tak jakbyśmy, jakby nasza nie wiem kraj, który nie nie przestrzega demokracji przystąpił do konwencji, że nie będzie zasady min na dzieci, żeby się ginęły i po 10 latach się okazuje, że dzieci giną i można karać to taki kraj Eurolandu Niemcy są dla Polnej zjazd, ale dla mnie dla naszych słuchaczy nie pan być tak komisja żąda, by do tego tego roku określona klasa żeglowności byłaby ona odradza się pytam jak to później na wszystkich rzekach w jakimś procencie nie gniewaj się, że w 20 19 konwencja została przyjęta dlatego 90 szóstym roku, żeby było dużo czasu na ziemię można się było dostosować do tej konwencji Polska przystąpiła do tej konwencji w 20 17 roku, czyli 2 1 lat po ratyfikowaniu tej konwencji okazało się, że my jako kraj mam tylko 13 lat na to, żeby stać się dostosować do zapisów tej konwencji i to co ja sprawdziłem, czego no 2 konwencji AGN no i dramatach wymienię te kraje tak jak Węgry Czechy Ukraina Rosja wszystkie z tych krajów przyjęło konwencję AGN w za wyjątkiem 1 punktu w ten punkt kluczowy, a mianowicie on wyklucza hołd w jakby prawodawstwo wspólne europejskie na świat trybunały gospodarcze jest, by z prawodawstwa krajowego to znaczy nie można zaskarżyć tego, że Rosja nie spełni wymogów konwencja jedno 20 3 0 roku takie same zastrzeżenia waliło Czechy Węgry Słowacja Polska była jedynym krajem, która w tą konwencję przyjęła bez żadnych warunków, a ja wracam do mego pytania co znaczy gdy, prosząc nas do określonego roku tego co znaczy określona klasa żeglowności naszych rzek była spełniona to znaczyć na wszystkich lekarzy nieodzowna mamy taką tezę, że tyle, że jak i o których pani powiedziała, czyli od rana Wisła Noteć Warta Bóg mają być żeglowna dla określonych typów Barack w przypadku górnej Wisły i Odry jest to piąta klasa 3 żeglowności jest to bardzo są bardzo duże barki to znaczy są tak baby statki w rytm to są statki, na których mogą być 4 poziomy kontenerów czy do sądu barki, która no muszą mieć bardzo dużo orzekać to jest bardzo dużo wody, gdzie może być bardzo duży zakup zagłębienie znaczek głębokość szlaku żeglownego musi być kilkumetrowa 30 latek z godności tak dokładnie to organy w tylnym wyjściem dokładnie tak czy najlepsze warunki do żeglowania w aktach kultu takie warunki, jakie są na arenie na taki jak sama jak syna można w Wikipedii znaleźć przepły w metrów sześciennych na sekundę wody wiadukt w terenie i porównać to obronili Wiesława Dec brzegi wtedy jakieś jak mają wyglądać ten drugi brzeg tu chodzi o kanał żeglowność chodzi chodzi generalnie przepływ wody tej wody musi być nieprawdopodobnie dużo rzeczy rocka i głęboka, że EBC i dosadnie DAF wybrał, bo też, bo te banki zda to Aliplast z dawnych zasad, czyli musi być regulowany, czyli generalnie ciała i gigantyczne inwestycje porobili tyle jak wspomniano o tym, że nic kraje zachodniej Europy, które uregulowały to w czasie rewolucji przemysłowej i nie muszą tak naprawdę nic dzisiaj robić, aby bądź robią tylko inwestycje uzupełniające towarzyszące poza tym mam bardzo duże 3 cieki wodne, których my niestety nie mam Polska ma bardzo mało wody jednak się okazuje, że my musimy podjąć nieprawdopodobną ilość inwestycji, których nikt nie mówi nikt nawet nie myśli rządzących, że takie inwestycje trzeba porobić i tak naprawdę sprowadza się do to do zawracania kijem rzeki, bo tak naprawdę ta słynna z myślą Józefa Stalina, żeby zabrać czytać rzekę, żeby zmowa Żelazowskiego pola bawełny były piękne co spowodowało osuszenie morza azowskiego tak naprawdę w Polsce ma być także zrealizowana w no dobrze, ale nasz rząd wchodzi to w ucho to nowość chodzi o to, aby wniosek o stanie z ochotą wchodzi w weselu zawracanie mogą robić kanałów na na polach bawełny też to była wielka Ochota na kryzys sprawia jak 1 z jego pustego budynku lotniska na 1 stycznia 2 jedno 5 proc portfela zmienili oblicze na naszych dziejach naszego życia naszego naszego kraju nasz hymn dla naszego przyznano generalnie mówimy o Biff strasznym żądze, która jest traktowana rzekomego koło napędowe gospodarkę regionu będzie może być nim dlatego dla tej gospodarki no tzw. winnic młotkiem w głowę po prostu problem polega na tym, że w oprócz wypisują od, które są zasadniczo rzekami, gdzie jednak ta ilość tej wody jest dosyć duża my mówimy także orzeka, które uwaga w dziewiętnastym wieku, gdzie Niemcy robili rzeki były szlaki wodne na arenie Austriacy znad Dunaju i t d. na nas na morze robione Francuzi to w tym czasie ci sami Niemcy, którzy wszystko regulowali oni zrezygnowali z uregulowania Noteci i zrezygnowali z puszczania żeglugi śródlądowej między Wisłą, a innym przypomnę, że Bydgoszcz była wtedy w Prusach Podziel się okazało, że nie ma wody i to się nagle okazuje, że nie tylko, że w dziewiętnastym wieku nie było wody dla malutkich babeczek, a w tej chwili mamy tam mieć trzecią czwartą klasę żeglowności, czyli mamy mieć banki, które inni są 2 2 2 3 poziomy kontenerów tych, które są po prostu ogromna przy przesyłaniu ogromnych towarów jak ja wspomina o 1 rzeczy, o których my też powinni się powiedzieć mamy 20 01 . wie jak i Żegluga śródlądowa w zachodniej Europie czy w Chinach pełni zupełnie inną funkcję w łańcuchu logistycznym nisz miało miejsce w miejsce w Polsce, ale zadzwonił słuchacz, który nie ma go na antenie o zgodę takie proste pytanie to po co przyjęliśmy tę konwencję realny co z tego mamy cieczy czy to może znaczyć tak, że nowy takie plany po głowie chodziły, ale z konwencją jak tutaj z pewnego punktu widzenia łatwiej i nie radzą inaczej jest sytuacja taka moim zdaniem na brutalnym no ale nic nikt nie przeczytał pan naprawdę tej konwencji pojazd oddech świadczy to o tym co ja przypomnę, że prezydent Andrzej Duda powiedział, że ta konwencja zapewni zyski dla polskiej gospodarki w kwocie 30 0 miliardów złotych i OFE zapewne zapytałam tylko konwencja ma zapewnić, że wdrożenie wdrożenie zapisów tej konwencji zapewni polskiej gospodarki w konwencji nie mogliśmy tego regulować tyle lat mogliśmy teoretycznie bardzo nam taką będzie do tego, by była tak ponieważ bardzo niezręczne pytanie to co pani wydaje paragon czy po prostu z tych chodziło o to, żeby za zasłoną jakiś konwencji wytłumaczy, że coś jest dla nas korzystne i w le oczy i ich Wiarus, oddając prezydent Andrzej Duda powiedział, podpisując konwencję napisał powiedział, że nasza gospodarka będzie miała zyski w kwocie 30 0 miliardów złotych ma dziś oficjalnie mówią, że 7 0 kilka miliardów mamy wydać na to konwencji się mówiło zyska 30 0 miliardów to przepraszam od 2 2 0 miliardów zysku dla gospodarki to jest gigantyczna kwota jeszcze zbyt małą kancelarię prezydenta skoro prezydent wziął wydano 30 0 miliardach w po miesiącu był on długi okres czasu w ogóle zbywano milczeniem okazało się, że w nie ma w dacie w parku obok prezydenta Andrzej Duda wykorzystał dane Ministerstwa Gospodarki naszych żeglugi śródlądowej i ją tak naprawdę nie odpowiada za to są tak to jest, po czym się okazało w ciąży ministerstwo w tak naprawdę nie ma żadnych danych, bo nie przeprowadziło też tego studium, które mówiłam korzyści dla gospodarki i kosztów i t d. wzdłuż dróg nie wiedzą rzucono kwotę, którą Biała, a tam bomby w ramach takiego pospolitego ruszenia entuzjazmu dla nowego pomysłu, który ma spowodować, że Polska będzie potęgą, że po prostu taki program ma być wdrażany, gdyby się wszystko meandry i tą służbą lawinową, dlaczego musieliśmy mieć konto konwencję, żeby towarzysz realizowano w Tychach to w po Londynie dzięki konwencji najeżdża już teraz odkładano, bo inne kwestie w tym finansowe czy faktycznie czytać takie koszty takie dochody tak dalej będzie o tym, mowa w dalszej części programu albo w innych programach, które będę robiła natomiast w Gdyni dzięki konwencji ma mieć tylko 6 gmin dzięki temu pracę dzięki temu, że przesuniemy transport dna rzeki prawda na liście tej od też hale dawnej kwestie pewnej logiki tej wypowiedzi dla mnie, ale w ich realny w naszych mnie trudno odpowiadać ja przypomnę, że była ta konferencja w ministerstwie ja to moja prezentacja była tuż po wypowiedzi dyrektora z ministerstwa, który on nos zaczęła się dosłownie w niecałą minutę po zakończeniu przez niego wypowiedzi Justyny i pana dyrektora nie było na to na mojej prezentacji i 3 czy nie można było skonfrontować się tez tej, którą zaprosimy kogoś ministerstwa jak zechce przyjść do nas pierwsze wolne, bo to jesteś bardzo istotne światło białe księgi to co panią na początku powiedziała jest rzeczywiście zobowiązania były księgi i PiS i co jest związane z unijnych tak dokładnie chodzi po prostu o to, iż są różne rzeczy się na zięć no bo pan ekologiczny transport jest to kolej to może być Żegluga nie niekoniecznie śródlądowa n p . Żegluga morska tylko, że problem polega na tym, że w Polsce nawet w czasach, kiedy prawie wszystko było wożonych koleją nawet zboże do piekarni to w tym czasie udziału w transport tuż przy lodowego, który też w okresie PRL -u był dosyć dużo lepiej funkcjonował już obecnie wynosił zazwyczaj 1 tego co woziła kolejka i nagle się okazuje, że kolej no niezłej kondycji inwestycja kolei się w lekką coś dla tej realizowanej zagrożenie dla kolejnych inwestycji w nabyciu kas jest dużo większy program udrożnienia bardzo małe sieci rzecznej przypomnę, że sieć drogowa jest prawie 20  00 0 sieci podstawowej dróg krajowych sieć kolejowa 19  00 0, a my mówimy o projekcie z dróg rzecznych w 2 i pół 100 0 właściwi kilometrowi do bardzo optymistyczne jak założenie, że to będzie tak duża sieć i w, a tak naprawdę my nie mamy ani wody ani środków my nie mamy barek i ja przypomnę jak i gmin, przygotowując raport na temat bagien okazało się, że akurat jeśli chodzi o technologię transportowania barkami w przypadku akurat właśnie Polski to wożenie na skład węgla barkami w ze Śląska ja przypomnę, że ta w ten układ żylny dróg lądowych dla nowych powoduje, że do do Warszawy Dolot powietrza barkami w Łodzi przez Warty Noteci i Odra ani przez Wisłę mogłem tutaj nie będzie połączenia to okazuje się, że tiry no te okropne tirem, który w Pile na tory mamy przewieźć to te tiry będą bardziej ekologiczną barki, bo się okaże, że ta barka będzie emitowała dużo więcej sadzy dużo więcej smogu dużo więcej tlenku węgla w i innych zanieczyszczeń tlenków azotu niż tir przewożący ten sam węgiel, który poszedł zwrócić uwagę do jakich absurdów dochodzimy, że we wdrożenie węgla tirami będzie bardziej ekologiczne niż wożenie barku to jest skutek w inny tego co tak naprawdę jest, bo minister Gróbarczyk nie ukrywa, że to co mam tu barki wozić tych gier mu przede wszystkim dokładnie tak chcieli my nie mamy wtedy, gdy w obu nowoczesnym łańcuchu logistycznym dzielić się w dostawach lub bardzo terminowa nie ma czegoś takiego, że już w Boże co nie wozimy towarów 3 6 5 dni w roku jak były torami czy drogą w oficjalnych wypowiedzi przedstawicieli ministerstwa ekspertów popierających ten program mówi on 2 40 dniach ludności w Polsce 2 40 dni w ani latem latem nie, bo jest za mało wody ani zimą mogą może być mróz może być także za mało wody w słowach zapytał czy rząd i to powiedzmy wyraźnie do już pojawiło się, ale czy rząd faktycznie ma już gotowy program program regulacji rzek hit w Miechowie do tego dopiero się przez tempo jest znacznie harmonogramy w lipcu czy 4 miesiące poły ratyfikowania genu ministerstwo podało, że będzie do trzeciego kwartału b r. przygotował dokumenty, które mają być między pierwszą na trzecim kwartałem podane konsultacjom społecznym z tym, że ja zwracam uwagę, że te konsultacje społeczne dopiero po bardzo dużej ofensywie organizacji zajmujących się tym w ogóle jakikolwiek sposób się w chacie ja się pierwsze konsultacje były takie czy popieracie, gdy kanału większym czy mniejszy czy popieracie uregulowanie większe ośmieszenie, bo coś takiego, że możemy powiedzieć co jest w ogóle złego w tym programie lekcja i w ogóle, że już możemy odrzucić to znaczy generalnie dzieli dlatego w ty ja zaczęliśmy szacować jak koszty tego projektu w pion okazał się być coś niedoszacowane i broszura, na podstawie których rząd przyjął w ogóle ten projekt jest po prostu ulotka na pół 1 000 000 na nas dzieli nas chyba kilkanaście stron w tym nie ma żadnych danych i prognozach kosztowa jest opisana prognoza rzutów szacunki nikt nie robił żadnego poważnego bilansu nic nie robi żadnego studium, który był uzasadnia przyjęcie tego programu gminy rozmawiamy tutaj w tej chwili w tym programie w konsekwencji przyrodniczych trwała społecznych chciał, żebyśmy po prostu się w tym programie skupuje tylko na tym czy w ogóle taki transport ma przyszłość w Europie i w Polsce z Europy jest inna sytuacja, by ten był pan powiedział mi hałas są rzeki, która były regulowane, choć wiele wiele wiele lat temu prawda ciasto 20 17 szesnastym 2 właśnie u nas wygląda nieco inaczej no i myślę, że trzecia część naszego programu powiemy jak i rzeczywiście w sprawie się mają jeśli idzie o możliwości lokalnego transportu rzecznego, a także naszych nóg portów, a przez to to wszystko dokładnie tak tu przychodzić w model to jest moim zdaniem też trzeba pokazać, że to co wie co w 1 miejscu dobrze funkcjonuje drugie miejsce nie może w cenach są z państwa zadaliśmy pytanie na Facebooku czy państwo zdaniem transport rzeczny to przyszłość dla Polski jesteśmy tam, a także przypominana na telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4 za chwilę skrót informacji bardzo padło pytanie czy możemy się z tej konwencji wycofać się tym, jakie znaczenie dla ciebie ja ich uważam, że im tak naprawdę Polska powinna się z logistyką mających słowa znaczeniu byłych ministrów wcześniej, ale mowa Śląska wycofać, a w planach zostać FSO oczywiście tak oczywiście tak, ale nie zmienia to postać rzeczy, że w 20 30 roku w Andach nierealizowanie tych nie zginęła mogliśmy sobie taki kaganiec kaganiec kaganiec, który zobowiązuje nas do zrobienia rzeczy, którym w realnie, oceniając to są niemożliwe do zrobienia myjni, pomijając oczywiście to, o czym w ogóle nie rozmawiam liczymy się nie zajmuje czy kwestie przyrodnicze i niszczenia ławek, które są jej skarbem naszej oczy ojczyzna i po prostu ona z tym w ogóle nie rozmawiamy o in bezpowrotnie zniszczeniu tego co jest wartościowe fakt my rozmawiamy po prostu tylko o tym, jakiś absurdalność pomysłów, których no nikt nie chce inna jak tak naprawdę wyjaśnić są wrzucane do tak jak w przypadku właśnie z Sejmu, kiedy wiceminister Jerzy Materna w grudniu 20 16 roku po prostu powiedział, że w jeśli Sejm przyjmie to konwencja żyją pośród wprowadził tak naprawdę posłów Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wielbłądy psy biegną konfabulacje były kilkukrotne po pierwszym miastem Materna tak Westminster Hall minister od Grabarczyka to z jego zastępcą włamując się, że na nich polegać na balach w on po prostu powiedział także projekt będzie kosztował 7 0 miliardów potem okazało, że to jest już oficjalnie 7 6 jedno 70 to nie 7 3 to co Szpak 80 tempo drugie powiedział, że ten pro program będzie finansowany z programu kara w wysokości 5 0 miliardów złotych i będzie finansowany z funduszy Cechu Unii Europejskiej czy tak tak naprawdę inny komunikat przesłany pocztą, bo taki, że to w ogóle Asia będzie kosztowało drożej wiadomo, że ze słabym na co z Junckerem zeznawać w Ciechanowie po prostu wtedy była mazda ma wtedy wtedy akurat ty opinia publiczna była zainteresowana programami Ankara, a wiadomo, że program MK Bud AK PAP adresowane do starych krajów Unii Europejskiej, gdzie chodzi o to, żeby wzmóc wspomóc programem rozwoju gospodarki, żeby pomóc identyfikować mieszkańców starej Unii, że jednak Unia Europejska się czymś przyznała przydaje się mieszkańcom tamtych krajów for Japan rosły wolniej słuchawek w ich tutaj ma pan 1 lub drugie tak jest z nami pan Marcin warcaby halo dobry wieczór dobry wieczór jak klient ma od słowa na temat tego samego raportu, jaki obejmuje dowodowo i mogę jednak dość powiedzieć oni mogą opowiadać różne cuda nikt dzisiaj nie załamuje ochrony dozoru bez jakichś gigantycznych blokady wirnika ma popłynąć gdzieś duch południa Polski na północ albo odwrotnie obok budką prosili go nie opłat viatoll dzisiaj po niej gdziekolwiek są równie dobrze moglibyśmy, której nabyli od plew, bo nie nie nie zużywają paliwa tylko problem z jakich kopalni, by był wynik w glinie grać idiotów brał oddech, by to od tych kosztów i nie ma tutaj takiej możliwości, żeby zdobyć jak wchodzić jakiekolwiek pieniądze robi się odwróciły to są pieniądze utopione, tym bardziej jeżeli dostajemy pieniądze na środowisko ma ochronę środowiska choćby Bogu jak i od tego wyroku i kilometrze kwadratowym miliardową jakich totalna ignorancja opozycyjnych polityków czy tak jak pan mówi słuchali go w i nie był koniec lutego obniżyli o in głosuje za taką koncepcją tuż obok było ich jakość obrazu na obrady od grzejnika, czego nigdy nie mniejszy ruch aut o życie przede wszystkim liczą się przeładunki hoduję mam już ładować w porcie Gdańsk na barkę i płynąć miał do Warszawy się do Bydgoszczy stryjek nie daj Boże do Katowic i Legia to samo mogę zrobić ich lobbują przeładowywać jedno lat mimo oba w, o ile ma ciężarówkę, a jeżeli ja pomogę zrobić pociągiem bezpośrednio lub 1 z ładunkiem lub samochodem marki Lublin na pewno nie będzie, bo to, by odejść dzisiejszą PLL lot sporty dotowane jest jedno albo w unijnej, która u nas jeszcze nie być, choć paliwowej o redukcji emisji czyli, jeżeli ściągał n p . w wyjątkowych modowego kontener na oddział i w ten sposób redukuje emisje była również dodać firma miała być u nas mają to samo dotyczyło zresztą po paru kilometrach to miało wejść, ale jednak jak na razie to świat uczulenie się zapaliła tego nie ma w bo druga rzecz jest taka jak wielokrotnie choćby odgrywał popyt podaż nie jest jego, który w świętej pamięci, który zawsze mówił o chorej jest jedynym transportem, który od lat redukuje emisję 1 100 km i Batorego kilometr, a Nieczajew audytor mniejszość mniejszość na tym polu chwały transport, w którym również transport wodny w rewolucji lub lądowych w ich wysokość niż inne ich nie podam go w ich drogi sport jest w jak promują ekologiczne, czyli przyjaznych środowisku Chmiel i przyjazne środowisku, bo jak wpłynie on by być model będzie miał mniej wytrwałych, ale jak je pod prąd to będzie miał 1 0 lat większość tych jakich Kutyła ngo wśród niej laurkę od ogólnych czy przyjaznej środowisku ma dwoje mieli być spokojni o innych i tak mógł być spokojni liny jak transport morski, w który może być nawet niż w Elblągu ma być ładunki i większe w tej chwili normę przede wszystkim na Bałtyku w biały Orlik jak tylko obsługą nowinki, jakie spotkałem ubiegły weekend nie wybuchły w niszy żeglugi, który twierdził, że odpowiada dla projektu i pytałem go o ten absurd żeglowności Bugu, choć obie pomogliśmy po spotkaniu na Białorusi i Boniek pozują bardzo dużo bolała miałby bowiem od Kłajpedy to tylko Miedź jest tam obrotu na 1 ogniu i źródlane stamtąd polityk muesli albo co ma być w środku itd niech to będzie trudne polskie porty my zdobędziemy to podoba i kupkę złotych chyba go trzymał się źródła w wieku od kredytu drogi mosty drogi od reguły potrzebne, bo nie było innych w klipie były wójt kolei ma ogromny i jeszcze ktoś, kto nic do przewodów, gdyby ułożyć tylko połowa tych złych znacznych kolejek w ponad 1 był najlepszy uznaje, czyli towarowymi wojownik w Europie w oczach wpływowych i kombinują, żeby ich takie pieniądze wpakować transportuje absurdalne jeszcze 1 z rozwojem przykład niemieckich Niemcy po przejęciu NRD klejenie również sieć wodną energia te kanały enerdowski, ale właśnie tak jak on podział dziewiętnastowiecznych współgrają, że było NRD nie zmodernizowano u ich bojowe czułem, że i to mniej takich pojęć wobec przedsiębiorcy od dość, że winę, za które obecnie w polskich firm o PRL-u lepiej niż oni obchodów dni wąskimi wargami dojdą do eksportują, ale nie dotrwało do inwestowana jedno euro w modernizację tych kanałów kanały są takie, jakie były, bo wszyscy wiedzą, że to już jest bardziej Rekreacja czy właśnie jakość ekologia w Miliczu albo w ba torba wróciłaby do zrobienia odebrali z jak i mimo że aż 70 % rynku energii w i wschodnich Niemiec i tak sprawi im nie chodzi, bo to godzić wynika z wałami można sobie pływać rekreacyjnie od nich do tego bo by do takich produktach kanały zostały przeznaczone nikt nie złożyli oni w euro modernizacja kanału enerdowskich, chyba że po prostu Gróbarczyk nie jest mniej i tam bajki, bo tu mądrzejsi o to będziemy na nich wzorować raczej ja mogę powiedzieć tylko tyle, że jakby polonez w salonie taki zły z punktu widzenia beneficjentów tego projektu mianowicie ja przypomnę, że jeśli to pogłębia my kanały wodne w kanale wodnym w w jego przekroju nie wolno n p. nurkować popływać żaglówkami tak dalej i tak naprawdę, mimo że ta sączy się nowoczesne urządzenia sonar, żeby mierzyć głębokość w tym tak naprawdę w możliwość gigantycznych korupcjogennych, dla których które mogą iść miliardy złotych można cały czas udawać się też pogłębia przenoszenie pogłębia, bo po prostu za każdym razem ruchy Korwina rzecznego są tak gigantyczne, że za każdym razem można powiedzieć, że to może n p. koryto rzeczne, która ma mieć 3 m czy 2 i pół metra Ammann na świat metr to nie jest wina tego, że nie ma wody czy tylko Węgrzy po prostu było bieżące zjawiska może koryto woda płynęła, iż niestety po prostu otworzyła Hej, trzeba to było w oczy generalnie dla mnie w jakby ani ja nie wierzę w to, że jest tak gigantyczny projekt, który nie ma żadnych umocowań merytorycznych jest w wielu wypadkach się fałszuje dane, żeby przed przed przerwą przekonać opinię publiczną czy osoby decyzyjne w tej sprawie w, żeby nie była już drugiego dna, które ze zmierza ku temu, że ktoś sportowca na tym zarobić, bo w powietrzu są jeszcze, że od gniewu czy to dyrekcje generalne dostają dziś cały czas kwoty na utrzymanie koryt rzecznych i te kwoty pozwalają tym dyrekcją funkcjonować czy w zakresie ochrony przeciwpowodziowej w uczucie trzymania rzek w związku z tym w ale nagle pojawili się tak gigantycznych pieniędzy na projekty no w ich, by transport, który w Lunie z nie sport to co pan tutaj słuchać powiedział, gdy obecne wymagania łańcucha logistycznego w zupełnie inne i to co mówiła Anna, ale na tej konferencji główne przepły w towarów do Europy to są porty ara plus charyzma artysty sala Antwerpię Amsterdam Rotterdam Szczecin nie ma szans stać się tak 1 z Lechem jest złodziejem był ani powiedzmy na Szczecin pełni funkcje łącznie z Gdańskiem Findera czy to jest dno takiego karmić Ela dla tych dla pary tak jak on pełnić Duisburg czy największy port rzeczny w Niemczech, które ma też są dużo większe przeładunki towarów niż dziś mało bo jakby polskie porty towary są wożone do pary w nosie ładowane są najmniejsze jednostki pływające i chłodno ale czego dowodem niech zostaną przewiezione, ponieważ Polska zbyt małym rynkiem, a żeby w globalnej gospodarce globalnej wiosce w handlu, żeby do nas bezpośrednio statki płynęły to wszystko płynie do głównych portów jest przeładowany jest dowożone do dostawców mniejszych i Dorota se proszę wyobrazić w tej chwili jest dowożony do Harry w płynie statek no powiedzmy dwa -trzy dni do złączy z przeładunkiem do polskich portów i jest zazwyczaj przeładowane na tiry rzadziej na Intermodal to kolejny, jakby kolejowe trasy proszę wyobrazić dla dostawcy tego towaru jeśli, by się pojawiła barka rzeczna, która też trzeba załadować i to co tutaj słuchał powiedział potem to trzeba przebadać znowu na tira bądź nam na pociąg z w tej wydłuża się nam to barka płynie w górę rzeki z prędkością kilku kilometrów na godzinę, a ona jedzie pijany piechur przepraszam to jest 20 01 . wiek wisi łańcuch towarowy jest taki, że dostawa jest w liczona z dokładnością do godziny my to jest naprawdę był wciska się nam na nieprawdopodobnie drogą inwestycję, która ma tak naprawdę wymiar no i średnie wieczną wczesny kapitalizm też na sam sobie wciskamy, czyli HH zdąży się z Brazylią, która tak tak oczywiście tak jesteśmy 1 z nich wyrwali zmianę wpisu do odległego o CIT w dokładnie tak tylko, że problem polega na tym, że niezależnie to ratyfikowanie konwencji AGN przez Sejm w nie opierało się na ratyfikowanie pełny i zwraca mu powiesz chyba po raz któryś kilka krajów ratyfikowało konwencję AGN za wyjątkiem 1 artykułu, który odlicza dla siebie to znaczy nie wzięła na siebie bicza odpowiedzialności za to żona tego nie zrobię, bo ani, bo Czesi nie planują żadnego korytarza Adriatyk Bałtyk robić przez swoją powieść ma pod wodą w Odrze, ale może cześć cześć, by się cieszyli, gdyby ze Szczecina do nich wpłynęło jak i to zrobimy co do wody albo, że będą odbierać jakoś na gaz maluje sytuacja taka, że ja nie czemu Czesi mieliby odbierać towary kibla sam ten towar, który zostanie odebrany w Rotterdamie to już będzie w dawnych grzechach sprzedane, zanim lokal będzie na półce sklepowej, ale on będzie brało w nim barką płyną płyną płyną płyną, a potem się okaże, że w górnej Dolnej Odrze nie ma wody i barka w ogóle stanie lokum w naprawdę nic mu, że rzeczywiście tutaj nazwisko wiceministra Materna jest dobre boi się to byłby Krzysztof Materna opowiada tak dowcip efekty wstydzę prywatnie tak nie wierzy w to realizacja tego tych planów i ja się obawiałam się, że ten projekt żałujemy, że rozbijemy wydamy gigantyczne pieniądze tak jak Grecy kiedyś z na różne inwestycje infrastrukturalne wydali i to spowodowało, że ubóstwo w momencie, gdy Grecja tlenku runęła, bo nikt nie skończyła żadnej z tych inwestycji jest z mojej branży jest Fiat węzeł kolejowy w zachodniej Grecji, gdzie nie ma co do tej pory żadnej Nikolę wał w planach była węzeł i tak są tutaj będziesz wydamy 2 0 miliardów zniszczymy Wisłę zniszczymy dług zniszczymy Noteć wartę i szukasz na to, że Zieliński mamy tak naprawdę tak i to jest chyba najbardziej Macieja odbija przez przewiduje, że to jest tak naprawdę z punktu widzenia do przyszłości Polski największy w tej chwili problem, bo to jest to kompletnie błędna ścieżka, która może nas narazić tak gigantyczne straty, bo w bądź finansowe czy inni chybionych inwestycji z drugiej strony po prostu utraty tego co jest dla nas cenne wartościowe ciąg dalszy nastąpi bardzo duże mówi jesteśmy gdzieś tam na początku wizyt w samo siedzenie nasze pierwsze spotkanie może następne dni ten będzie tezy pana kolegi, który też miał wystąpienie, a my dziś takie dokładny co je z tak zanieczyszczona jest co kosztuje i t d . czyli kolej porównana z Lwowem razem rzecznym bardzo serdecznie panu dziękuję bardzo dziękuję pan Stanisław biega centrum zrównoważonego transportu był naszym gościem dziękuje dobranoc a
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!