REKLAMA

Czy rząd ograniczy diesle? Odpowiada minister Piotr Woźny

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2018-01-30 17:00
Audycja:
Wywiad Polityczny
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od politycznych dzisiaj wyjątkowo przy mikrofonie Agata Kowalska dobry wieczór państwu Ministerstwo Środowiska ogłosiło, że będzie realizowało część planu rządowego planu czyste powietrze poświęconemu Annie w sprawie z walki ze smogiem komunikacyjnym, czyli tą częścią zanieczyszczenia powietrza, której źródłem są nasze samochody co to oznacza, jaki plan, marząc o tym, będę rozmawiała z Piotrem woźnym wiceministrem przedsiębiorczości technologii o krzyknięty Rozwiń » im głównym Ela Anders głównym strategiem jeśli chodzi o walkę ze smogiem w Polsce dzień dobry panie ministrze znowu pani dyrektor Minor państwo nigdy nie słyszałem, żeby ktoś pokrzykiwał nie miałem głównego stratega to tutaj bowiem poprzeczka jest pobierana jest wyżej niż z Almerią Jerzy uznały, że będzie pan rzeczywiście głównym odpowiedzialnym za to, żeby wdrażać szereg rozwiązań jest w oczywisty, że wierzy pan opowiedział się chciało zacząć od tego przecież to rzeczywiście tak jest, że smog komunikacyjny znalazł się na radarach i daje w zainteresowaniu z UE rządu w to jak najbardziej, bo to myślę, że to jest właśnie bardzo też w istotny jest, żeby zdawać sobie sprawę z tego z jakimi problemami mamy do czynienia w przypadku jakości powietrza w Polsce i to myślę, że mamy takie 3 główne grupy problemu pierwsza to jest tzw. niska emisja, czyli to co wypada z kominów z niskich kominów jest modernizowanych polskich domów to jest główne problemy z jakością powietrza w Polsce drugi problem to jest misja Komorowskiego co im na licencji problem jest emisja przemysłowa ten problem powiedziałbym jest o tyle już zoptymalizowane, że wszystkie zakłady instalacje przemysłowe są poddane tak już szczegółowymi skrupulatnym regułą dotyczącą dotyczącą konieczności instalowania filtrów różnego rodzaju z urządzeń do odsiarczania tego co z tych kominów wychodzi, więc myślę, że dla potrzeb zajmowania się tym tematem przez rząd przez przez administrację publiczną musimy się skupić na awans na niskiej emisji głównym polskim problemie i na snuł komunikacyjnym i pewnie jest tak, że w zależności od poziomu wielkości ośrodka Miejskiego, w którym żyjemy to różnie są ustawione proporcje tego ten udział smogu z niskiej emisji udział w smogu komunikacyjnego w małych miasteczkach twarz smogu małych miasteczkach też twarz niskiej emisji natomiast im, że tak powiem większy ośrodek miejski w inne indeksy ramy do Warszawy do tych 2  000 00 0 ludzi żyjących do 5 000 samochodów, które wjeżdżają i 5 000 samochodów, które wyjeżdżają z Warszawy entuzjazmu komunikacyjnego w coraz wyższe, więc Ależ, skąd te dane Skonto jest on te dane było na głowę, dlaczego pytam mój samochód samochodowi nierówny taki piec piec owi nierówny może się okazać lekiem miasto wieża mnóstwo samochodów, ale to są te najbardziej nowoczesne czyste z filtrami itd jak liczba samochodów nie świadczy o tym, że smok komunikacyjny jest w samym problemem pani redaktor oczywiście, że to nie są dane Aptekarskiej i ja nie da się pokroić za zna za to, że to jest 50 proc zdaniem 50 , 5 bazuje na pewnych oszacowania estymacja ach, i na innych danych dotyczących tego błędu, by do danych dotyczących tego co coś co wychodzi z monitoringu z monitoringu jakości powietrza w Polsce jak również na danych, które na dno pewnego rodzaju modelach, które buduje się w ten sposób, że po prostu szacuje się liczby samochodów, które wjeżdżają do poszczególnych ośrodków miejskich tam normy emisyjności czy to co te samochody mniej więcej emitują jesteśmy w stanie sobie, by szacować, więc mając informacje na temat tego, jaka jest jakość powietrza, a akurat tutaj możemy na tym co do tego możemy mieć pewność że, że w związku z tym, że Polska ma marzenie niezbyt gęstą, ale ma sieć państwowego monitoringu jakości powietrza to w drodze modelowania i wyliczania takiego wstecznego dochodzimy do takich proporcji to, które mówią są oczywiście szacunkowe natomiast myślę, że dla potrzeb takiej debaty zastanawiania się co z tym robić to możemy przyjąć założenie że, że w większych ośrodkach miejskich pamiętajmy, że tych miast powyżej 10 po nich powyżej 500  00 0 mieszkańców w Polsce mamy raptem 1 0 to to Warszawa generalnie tak Chełm uważa szef analiz także około 50 % niska emisja 50 % smok komunikacyjne w tych mniejszych miastach pewnie większy udział trochę niskiej emisji, a dziś już tak ja pytam o to, dlatego że rząd zapowiada pewne rozwiązania w walce ze smogiem komunikacyjnym w i tutaj zwykle dobrze je zastosować rozwiązania do precyzyjnych danych i stąd moje moje ma wątpliwość, jakie są pomysły w takim razie w absolutnie zgadzam z tym, że myślę, że to jest największy problem walki ze smogiem w Polsce, że w myśl, że one są 2 po pierwsze jest także problem smogu to to myślę, że dla potrzeb takich dyskusji warto sobie odpowiedzialnego społecznie zaczęliśmy odczuwać w Gniewie Mes mówi czasami, że styczeń 20 11 roku w taki moment, w którym smoki z Krakowa dotarł do Warszawy 1 wszyscy używają tego po sformowaniu nosi, choć są już równo wyedukowani chęć rozmowy i myślę o nim bez przerwy pewnie, ale cześć wcześnie o tym nie znaleźliśmy anegdoty nie rozmawialiśmy do tego, że mam wrażenie że, że smok był traktowany jako pewną naturalną przypadłość w ogóle lokalny krajobraz kolory to taki ruch lokalny koloryt krajobrazu Małopolski Śląska no my mieszkańcy Warszawy dowiedzieliśmy się w styczniu 20 17 to nie tylko Małopolska Śląsk myślę, że takie 2 główne problemy, jakie widzę w dotychczasowych działaniach jest związane z mających na celu poprawę jakości powietrza w Polsce to bardzo często rozmawia na ten temat z prezesem Najwyższej Izby Kontroli, który lubi przypominać w takich sytuacjach, że w 2000 roku już Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie dotyczącym jakości powietrza powiedział, że trzeba zrobić 2 rzeczy, żeby poprawić jakość powietrza w Polsce skokowo wprowadzić normy emisyjne dla kotłów na paliwo stałe i wprowadzić normy jakościowe dla paliw stałych w Polsce no tak się składa, że przez 17 lat kolejne raporty Najwyższej Izby Kontroli w dalszym ciągu tylko powtarzały to mu tt to zaklęcie tą mantrę on norm dla pali w stałych wciąż nie mamy norm dla pali w stałych nie ma natomiast my łączymy się z moim pytaniu o to jak chcecie rozwiązać problem, bo bardzo wielu słuchaczy i słuchaczy może myśleć tak oto wciąż w Polsce można palić w Lotto koncentratem mułem Węglowym, a rząd zamiast tego chcemy zająć się tym poważnym problemem w przeważającej większości miast miasteczek w Polsce będzie zaglądał do naszych rur wydechowych panie zachód to ja ja może pełnić obowiązki te tak, że z, jeżeli chodzi o zakaz stosowania mówi co to konwent rad w to, bo to jest tak bardzo ważna kwestia myślę, że warto się do niej odnieść pamiętajmy, że w od stycznia 20 1 7 roku w Polsce są przyjmowane przez kolejne samorządy uchwały antysmogowe i te uchwały antysmogowe wprowadzają już zakaz stosowania mułów flotokoncentratów panie ministrze, ale pan reprezentuje rząd ani też wiążą oczywiście reprezentuje rząd i Realu i same samorządy mówią, gdyby rząd przyjął ich wprowadził ustawę zakazującą foto koncentratów i nie tylko ich palenia nimi, ale też handlu nimi na takim poziomie właśnie indywidualnym rozwiązali problem, z którym sobie nie możemy uporać uważamy też dużo dalej idącego, bo ta ustawa jest na absolutnym finale na przeszło przez komitet stały myślę, że wciągu najbliższych tygodni wyjedzie z rady ministrów do Sejmu wprowadza my coś jeszcze dalej idące go wprowadzamy narzędzie, którego do tej pory w Polskim systemie prawa nie było wprowadzamy świadectwa jakości pali w stałych wprowadzamy takie świadectwa, które spowodują, że konsument, który idzie kupić węgiel będzie wiedział, jaka jest wartość kaloryczna, jaki sporządza świadczenia dostanie będzie mógł zażądać sprzedaży obciążonej tańszym tak, ale jeżeli ta ustawa również będzie wprowadzała zakaz stosowania mułów flotokoncentratów oczywiście, że będzie zakazywał stosowania mułów flotokoncentratów zakazywała sprzedaży indywidualny klient oczywiście, dlatego że pamiętajmy, że nie jest problemem to jest może pamiętajmy, że nie jest problemem palenie tych najgorszych frakcji węgla, których tych odpadów produkcyjnych w instalacjach przemysłowych, ponieważ to jest tak mówiono różnie to oczywiście są generalnie to co my to co mówią o indywidualnym jak jest jest sektor tzw. komunalne bytowe, czyli tyle, więc indywidualne chodzi o to, żeby ten klient po pierwsze, my wiedział co kupuje w momencie, w którym podejmuje decyzję o zakupie i żeby mógł rozliczyć swoje go sprzeda swe sprzedawcy tak jak klient, który jedzie na stację benzynową wiec tankuje benzynę 9 5 9 7 tak chodzi nam o to, żeby klient budować świadomość klienta, żeby ten klient wiedział, jaką wartość energetyczną, jaką wartość energetyczna ma surowiec, który kupuje to jest 1 rzecz, a druga rzecz to wprowadzenie zakazu stosowania mówi o złoto koncentrat w instalacjach domowych i przeznaczenie tych odpadów tych najgorszych fakty będą tylko łącznie do instalacji harcerze wezmą go, bo jest za obowiązywać od przyszłej zimy no no i sensem przyjmowania tych regulacji jest to, żeby w następnym sezonie grzewczym, czyli w sezonie grzewczym 20 1 8 2 0 1 9, żeby te regulacje w pełni obowiązywały w nogach pytam, bo n p. kotków prowadzone są etapami dlatego to jest istotne chciałbym wrócić do naszych samochodów w różnych Angel i tego, jaki jest w takim razie pomysł jeśli chodzi o smog komunikacyjne PIT nie ukrywam, że zjawisko smogu komunikacyjnego ono tak trochę pozostaje w tle problemu smogu ogółem, dlatego że do tak mamy to niską emisję jako główne źródło, więc pewnie zawsze jest także, że jeżeli mamy do czynienia z jakimś tam problemem to najpierw staramy się załatwiać te ważniejsze rzeczy, zostawiając sobie te tematy te kolejne sprawy na naukę na drugim w drugiej kolejności w białym powiedział w ten sposób, że w myślę, że to co jest bardzo bardzo ważne, bo to że, jakkolwiek z pewnymi problemami z funkcjami to to pamiętajmy, że zaczął się, że zaczął w Polsce w murze zaczęła funkcjonować w Polsce poprawiona wersja systemu CEPiK, czyli centralnej ewidencji pojazdów kierowców praktycznie wszystkie stacje kontroli pojazdów, których mamy około 4 pół 100 0 w Polsce w tej chwili na bieżąco sprawdzają muszą sprostować dane dotyczące przeglądów technicznych samochodów do 1 centralnej bazy czy to co polskie państwo zyskuje w efekcie tej poprawionej wersji co piku to zyskuje zdolność utrzymywania na bieżąco danych dotyczących przeglądów technicznych, które są robione dla samochodów z ziem FT kontroli jest co warte sprawdzenia czy jest wycięcie filtra wynosi w samochodzie z silnikiem diesla i tutaj dotyka pani redaktor 1 bardzo bardzo bardzo istotnego problemu mianowicie no my pamiętajmy, że istnieje w Polsce całkiem potężna gałąź przemysłu polegającego na usuwaniu filtrów cząstek stałych właśnie to jest Reid i meta w filtry cząstek stałych usuwane są mają przez powiedziałbym wyspecjalizowanych przedsiębiorców, którzy robią to w takiej sposób, że zarówno organoleptyczne kontrola tego na stacjach kontroli pojazdów jak i kontrola przy wykorzystaniu podłączenia tego do tego systemu komputerowego samochodu do systemu informatycznego, który ma sprawdzać co jest środków Sejm w tym systemie komputerowym rzeźby na czym ta usługa jest na tyle profesjonalne, że żebrze mamy problem zarówno organoleptycznie stwierdzają, że tego filtra DPF nie ma jak również ze stwierdzeniem tego w drodze badania informatycznych, więc wydaje się, że to jest takie miejsce, a teraz nie mamy żadnych wątpliwości co do tego, że oczywiście nie wszystkie samochody dieslowskie, które mają zamontowane filtry cząstek stałych nie jeżdżą spokojnie po drogach, bo zakładając, że nie pytamy rozwiązanie oraz inne rozwiązanie rozwiązanie jest takie, żeby zastanowić się nad tym czy w jaki sposób wyposażyć stacje kontroli pojazdów w takie urządzenia, które będą badały poziom emisyjności tych samochodów, przyjmując założenie, że te filtry cząstek stałych są na tyle perfekcyjnie usunięte samochodów, że ani organoleptycznie ani poprzez badanie systemu komputerowego tego samochodu nie uda się teraz już nie rozumiem, ponieważ w cytowanym już przeze mnie w Ministerstwie Środowiska wiceminister Paweł Sałek powiedział, zapowiadając właśnie walka ze smogiem komunikacyjnym, że Inspekcja transportu drogowego dysponuje odpowiednimi narzędziami do kontroli emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzących z transportu drogowego to w końcu są narzędzia czy ich nie ma, a oczywiście, że to 1 rzeczą jest wyposażenie zarówno Inspekcji transportu drogowego jak również innych służb, bo pamiętajmy, że policja od roku zaczęła robić strasznie dużo rzeczy to ja dostaję na bieżąco informacje dotyczące tego, że policjanci zaczęli właśnie przy wykorzystaniu dymu mierzy kontrolować samochody i zaczyna się naturalne ruchy zatrzymywania samochodu zatrzymywania pojazdu dowodów rejestracyjnych, ponieważ okazuje się, że to samochody, które są kontrolowane, ale nie spełniają norm umożliwiających dopuszczenie pojazdu do wymagań jest, że tak policja i Inspekcja transportu drogowego mają te urządzenia, które mają ich stacje diagnostyczne stacje diagnostyczne Voxel do nas na jakiś pomysł oczywiście nadal, że dlatego, że zesta w urządzeń zestaw narzędzi, które muszą mieć stacje diagnostyczne, żeby kontrolować samochody ten zakres regulowany stosownymi przepisami to co musi teraz mamy na zmiany tych regulacji to jest pomysł, że na dokonanie przeglądu tych regulacji na opłacenie tego na to w ten sposób, że skoro mamy zesta w pewnych narzędzi, które musi mieć stację kontroli pojazdów, żeby na co tak mamy stację kontroli pojazdów, które muszą raportować wyniki przeglądów technicznych do centralnego systemu czy mamy metodę kanał komunikacyjny, żeby uzyskać informacje na temat tego jak ja wyglądam przegląd techniczny tego samochodu mamy przepisy, które regulują co stacja kontroli pojazdów powinna mieć na swoim wyposażeniu, żeby taki samochód zbadać i też mamy przepisy, które regulują, jaki jest dopuszczalny poziom emisyjności spalin czy temu szkodliwych substancji samochodu, więc państwo ma do dyspozycji zestaw narzędzi które, jeżeli odpowiednio ukształtujemy to w ten sposób miasto mnie jak to w jakim się na to realny pomysł, bo przeczytamy inny nie znam się na tych sprawach przyjść sam tekst Artura Włodarskiego w Gazecie wyborczej i on twierdzi, że cała aparatura jest bardzo droga i wymaga też umiejętność obsługi Pa i co to znaczy, że te wszystkie stacje diagnostyczne zbankrutują czy też zaś, że zamyka czy też w państwo je po prostu wesprze finansowo jego decyzja z tych stacji kontroli pojazdów tak mówią to jest około 4 1000 to jest sektor prywatny to już są inne z punktu widzenia państwa czy z punktu widzenia Polaków informacja na temat tego czy samochody, które poruszają się po polskich drogach czy one spełniają standardy techniczne umożliwiające poruszanie po drodze obcych tych aut to jest niezwykle ważna istotna sprawa, więc to jest jak rysuje pewnego rodzaju krajobrazy rzeczy, ponieważ nie da się taki, że zespół wprowadzać to jak mówią też naprawianie wieloletnich zaległości i tu i teraz nie da się tego zrobić 1 dzień w 1 miesiąc angażujemy się na dworze usłyszymy, jaki jest pomysł no no może nie tym razem może przy następnym spotkaniu kończymy Piotr Woźny wiceminister przedsiębiorczości i technologii bardzo dziękuję za spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!