, a studio prof. Małgorzata Jacyno socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór czy jest pani profesor obecna w pełni w tej chwili w tym miejscu na pewno w tym od w pełni w pełni to trudno by nie było pobili zależy, jakie mamy kryteria co miałoby być miarą tej, że tak, żeby umysłu nie wybiegał ani w przyszłości ani w przeszłość nie tworzył tzw. Rumin nacji to jest takie pojęcie, którym posługuje się Donka Baldwin twórca
Rozwiń »
właściwie tego zjawiska, którym będziemy rozmawiać 3 dni praktyki teorii też mają tworzone z umysłu dominuje to znaczy my nieustannie jest w procesie przetwarzania jakich informacji i przez to nie jest w stanie się integrować z chwilą teraźniejszością tłumaczy i teraz rentowność tak określonych kryteriów jestem w nieodległej przyszłości zastanawiam się na ręce odpowiedzi chaos i jakąś chwilę przed wyprzedzała teraźniejszość, ponieważ te techniki czy praktyki stosuje się obecnie także w pracy to zaczęłabym od tego od, a od porównania tych praktyk z informacją, którą można było przeczytać dzisiaj w prasie, a mianowicie sposób dyscyplinowania pracowników pana zdanie i lęk, gdzie są bardzo wyśrubowane normy, które zmieniają się zazwyczaj podnoszą się z miesiąca na miesiąc, gdzie jest jedno krzesło na kilkuset pracowni oraz relaksacyjne monitorowane i Povazhny, do którego dojście też zajmuje chwilę czasu bezcennego jeśli chodzi o sprostanie normom i ta różnica taka bym powiedziała nawet na zbyt spektakularna pomiędzy warunkami pracy w Amazonie, a warunkami pracy klasy średniej klasy średniej wyższej, której zaleca się majątku jest właśnie pokazuje jak duże są dystanse społeczne i jak duże są różnice społeczne i jak bardzo różnimy się w tym, jaką kontrolę, jaką dyscyplinę przyjmujemy za dopuszczalną zawartość taką, która może być może być narzędziem kontrolowania ludzi myślę, że to jeśli nie lepiej to w takim samym stopniu są wskaźnik Giniego mówiący o zróżnicowania ach, dochodach pokazuje inny, że żyjemy w takich również równoległe rzeczywistościach natomiast jeśli chodzi o moim tworzony jest to historia tych praktyk czy już liczy sobie kilkadziesiąt lat oczywiście wszystkie tego rodzaju tradycji jeśli można tak powiedzieć wiąże się z rewoltą sześćdziesiątego ósmego roku, choć bez problemu można, by było znaleźć się znacznie wcześniej, bo osiemnastym wieku my sposoby różne sposoby poszukiwania adekwatnych dla człowieka nie kosztownych inne możliwości dysponowania kontrolowania ludzi najtaniej to pani na to patrzyła na niego na praktykę dyscyplinującą i kontrolującą tak, dlatego że jeśli wprowadza się to do środowiska pracy, jeżeli prowadzisz badania, które mają pokazać czy wzrosła wydajność i czy wzrosła o życzliwość pracowników to znaczy, że tak nie jest być może badano również coś innego tak te wyniki są pozytywne to znaczy mnożą się, że ci pracownicy z Białorusią stosują myPhone Nesta, kto są bardziej wydajni i są bardziej życzliwi szerzej już cieszyć się uśmiechają się w alei natomiast oczywiście dla socjologa on od razu istotne jest to co jeszcze interweniowało, bo tak można to rozumiem, że jeżeli pracodawca proponuje pracownikom coś nowego coś co inne w innych środowiskach może być widziany jako fanaberia no to wszyscy pracownicy mogą właśnie taki sposób to zrozumieć, czego się od nich oczekuje, ale tutaj to przychodzi w takiej aurze no właśnie pewnego dobrostanu, który firma chce pracownikom zapewnić istnieją wyniki badań naukowych pokazujące, że praktyka myPhone nas rzeczywiście zmniejsza poziom stresu lęku napięcia, że jest tam skuteczna w różnego rodzaju takich n p. psychoza Matecznego dolegliwościach jak ktoś jest nadmiernie napięte albo ma problemy ze snem albo w no nie wiem nie może się skoncentrować się no to wtedy praktyka May and Wellness przynosi jakieś korzyści także w przypadku nie wiem n p. nadciśnienia albo inne albo innych takich właśnie na tle psychosomatycznych powstających problemów na jej pracodawca troskliwy, który chce dla swoich pracowników jak najlepiej, żeby się dobrze czuli, żeby byli zadowoleni oferuje im właśnie taką praktykę mają 1 2 w tym złego to właśnie to tutaj są takie istotne 2 kwestie pierwsza to to, żeby nie było wątpliwości, bo w tradycji socjologicznej czy tradycji filozofii społecznej w tym określeniu dyscyplina i kontrola nie ma nic tak po prostu złego tak to jest normalne, że są ludzie z różnych powodów chcą kontrolować innych chcą kontrolować też sobie taki taka najbardziej 1 z najbardziej znanych dobrze opisanych tradycji samokontroli to jest to co zaproponował Max Weber nie miej ski socjolog zajmujący się religijnymi źródłami kapitalizmu, dlaczego ludzie się kontrolą ujął, dlatego że czas z tą wiedzą, że robią różne rzeczy, których wcale nie zamierzali robią to bez mała odruchowo tak dają się wodzić na pokuszenie tymczasem, żeby na tym właśnie zapanować dobrze jest ułożyć sobie plan dnia, a także określić, które praktyki służą mi, a które nie służą, które mi pomagają kontrolować jej prowadzić też siebie do zbawienia, a które są teraz z tym z tym nadrzędnym celem sprzeczne i analny ta wiara, którą opisywał Wagner tak jak ją identyfikował miała charakter motoryczne motoryczne to znaczy nie chodziło o to, żeby wybrać niejako swoją naturę przez odpowiednie praktyki, ponieważ zawsze się zdarza człowiekowi, że przychodzi godzina próby przychodzi jakaś pokusa to chodzi o to, żeby niejako automatycznie skierować się po upadku pewnym praktykom, a więc n p. zamiast ku zabawie wziąć się z aut rozwiązywanie zadań matematycznych albo za kopanie ogródka Targ i to daje poczucie takie dobre poczucie kontroli podmiotowości w tym sensie, że ja czuję się jak sama przez siebie determinowana ani przez warunki nie przez okoliczności i jednocześnie już tradycji tej dąbrowskiej można zauważyć taką dwoistość tej dyscypliny siana z 1 strony jest taka jest taką formą księgowości duchowej jak to czasem zła pisał dla emeryta lub na ich realny, a z drugiej strony nie chodzi o takiej cel, jakim jest transcendencji rozbawienie no i ale widać, jakby wulgarność praktyki czy wulgarność tej rzeczywistości, której oddaje się wierzący niewspółmierność ich wobec tego celu stąd też właśnie taka dwoista można powiedzieć, że anielsko demoniczna natura klasy średniej i próba poszukiwania na jakieś, ale chemicznej Formuły, która pozwoli na postawę, kalkulując są policzone działalność przywiązanie do detalu powiązać z celem, jakim jest transcendencji oraz celem, jakim jest zbawienie tak, czyli taniej niż mówiąc dyscyplina samokontrola my raczej w tradycji socjologicznej w filozofii społecznej mamy na uwadze taką dwoistość tego przedsięwzięcia tak czy tego sposobu na to, żeby człowiek mógł oddziaływać działają dziś na siebie za pomocą u siebie z Chin tak sobą na siebie no właśnie mamy te jak pani powiedziała ten wymiar w tym zjawisku myPhone nas, o którym mówimy ten wymiar związany z praktykami kontroli czy samokontroli mamy ten wymiar związany z rewoltą lat sześćdziesiątych wzrosną do Kabat z in skądinąd zięć hałas w Azji na to jest człowiek, który w tym ruchu kontrkultury lat sześćdziesiątych bardzo aktywnie partycypował w był hipisem podróżował do Indii i w ogóle na jakość niż zwykle mocno się tą całą wschodnią kulturą inspirował, która tam istotną część kontrkultury w nie stanowiła i stąd oczywiście cały ten cały ten techniczny nazwijmy to sztafaż mając wolne soboty jest po prostu praktyka uważności buddyjska medytacja wita Sanaa, która jest za przystosowana można wejść do warunków zachodnich jakoś oczyszczona z tych elementów ne możliwie oczyszczona z elementów metafizycznych taka z ekstra chowano miasta go jest bazowa bazowa praktyka no ale popularność gigantyczna tego wydaje mi się współcześnie też niezwykle ciekawa pod jest jeszcze 1 element to znaczy ten element związany z koncentracją na teraźniejszości i całą tą ideologią, która wraz z myPhone przychodzi tam ideologią, która mówi, że tylko to co tu i teraz jest ważne, a nie jest ważne to co było nie jest ważna to co będzie najważniejsze jest to co tu i teraz jakby pani z kolei na to spojrzała, bo była taka sala różnych dziwnych książek, które również właśnie do tego pojęcia teraźniejszości się odwoływały na początku lat dwutysięcznych furorę zrobiła także za sprawą Oprah Winfrey, której rozmawialiśmy jakiś czas temu taka książka p t. potęga teraźniejszości niejakiego Eckhart Tola takiej osobliwej dość dla postaci to był człowiek, który no właśnie całą taką praktykę podobno, bo mają 1 2 w tej książce promował i wreszcie 1 takim bazowym przesłaniem z tej książki płynącym jest to, że może ta ta chwila i to bezpośrednia obecność danej chwili jest czymś co naj istotniejsza co więcej czymś co jedynie rzeczywiste, bo jak już mawiali niektórzy starożytni Grecy tego co było w już niema tego co będzie jeszcze niema, więc jest tylko to co teraz są może zacznę od tego, że zdarzało mi się odbywała się w stolicy mają wspólne są mianowicie w Punie wigilia już tam bywałam odwiedzała to miejsce zaraz powiem jak to wyglądało ja bywałam tam, kiedy już nie żył Bamba myśli graczy niż u szok potem znany jako osią to jest takie miejsce pół na hrt jest takie miejsce, w którym można praktykować wszystkie modne kiedyś związany z kontr kulturę po to, kontr kulturą potem zgniłej czym wszystkie tradycje wschodnie też taka mieszanka kompilacja chrześcijaństwa buddyzmu hinduizmu sufizmu w Bagram silny gracz Znicza zaproponował nowe formy medytacji m. in. medytację dynamiczną, mówi że odwiedzała to miejsce w poszukiwaniu duchowego oświecenia NHL to to jest takie miejsce, które można zwiedzać rzeczywiście nasze cieszy wielką popularnością zwiedzać można przebywać i można zwiedzać Janie przebywała zwiedzała kilkukrotnie to jest takie miejsca, w których do, którego przybywają turyści zagraniczni, ale także Hindusi, ale od średniej nie ma możliwości obejrzenia całości tego ośrodka inne zalety jest ten ośrodek założony przez bank Banaś szli grać niższą autora kilkuset książek tak jak powiedziałam nowych praktyk medytacji można osiągać kilkudziesięciu Rolls-Royce ów również, iż Olek sów Her PES IRA Olek z animowanego u takiego użytkownika gaz rozweselający również o tym nie słyszałam to była taka kół potwierdziła za to sytuacja ta Rolex ani samochody nie budziły żadnych kontrowersji największym problemem było to, że zmarł przed sześćdziesiątką Defoe, a my stworzymy obiecuje obiecuje długie życie zdrowie kule i hl prawdopodobnie takie są podejrzenia cierpiał na nowotwór gardła dlatego w 2 na lata przed śmiercią udzielał wykładów milcząc na obecną halę można zakupić taśmy z nagranymi wykładami oraz książki p t. noc u k, ale i to jest miejsce, gdzie rzeczywiście można powiedzieć dokonana niejako inwentaryzacji tego wśród tych kolejnych mód, jakie następowały po rewolcie sześćdziesiątego ósmego roku nie wiem czy to jest ostatnia tak czy życie to jest ten inni ostatnie raczej by wskazywało to, bo to wykorzystuje się często organizacji pracy w każdym razie wykorzystywano psychologii Gestalt wykorzystywano medytację transcendentalną jeśli rada kontrkultury liczyć na czas 3 1 9 6 5 7 2 to już w połowie lat siedemdziesiątych pojawił się po polsku to chyba będzie ruch ludzkiego potencjału tak chyba się tłumaczy my liczba zwolenników tego ruchu niesłychanie Rosłon i gdybym miała przedstawić taki schemat działania jakiś proponuje się działań wobec siebie to pamiętam opis 1 z takich sesji i tutaj odniosę się już bezpośrednio do tego co pana pytała mianowicie Ernest, skąd ta koncentracja na teraźniejszości, więc taka przykładową sesja, by wyglądała zbiorowa wyglądała mniej więcej w ten sposób, że wyprowadzono uczestników niektórych na scenę te osoby opowiadały o nią swoich doświadczeniach no po 1 5 minutach było to oczywiste, że ERM niektórzy mają pieniądze i są nieszczęśliwi niektórzy nie mają pieniędzy też są nieszczęśliwi w niektórzy nie mają rodziny i są z tego powodu bardzo nieszczęśliwi, a niektórzy cierpią, bo mają 8 lat z tego wynika tak, choć o to jak pracuje się ze znaczeniem tango to nie jest tak, że komuś można podać pełną idei ten ktoś się zaś żyje jak tabletka, a jak mu nie będzie odpowiadało to pojedzie na płukanie żołądka jak to jest aż ktoś przyjmuje i derby tak chętnie mówimy Inter na nich zwołuje talk albo dał się uwieść chodzi o to, że dokonuje się pewnych przesunięć znaczeń tak już jesteśmy przekonani co do tego, że nasze samopoczucie nie jest powiązane z tym co nam się przydarzyło nie jest to w każdym razie oczywista tak świat zewnętrzny jest trudny do kontroli widzimy, że te same wydarzenia albo różne wydarzenia mogą powodować te same albo różne emocje, ale i tutaj przychodzi kolejny krok problem z umysłem umysłem, który biega tak jak zwierza wystawiony jest nam tylko na dno swoje szaleństwo czy na swoją dzikość albo wybiega w tył i co wtedy widzimy różne nieszczęścia wybiega wprzód też wnieść różne problemy są z jeszcze Robina interpretuje jak interpretuje umysł znowu umysł mówi trzeba było się bardziej starać po coś tam las po coś się odezwała albo czegoś więcej nie uczył i t d. krótko mówiąc pożytku z tego większego nie ma pomysłu fałszuje, a doświadczenie dlatego należy się zatrzymać na doświadczeniu i innej rzeczywistości zewnętrznej jak mamy te 2 obiekty widzimy wyraźnie, że to co podlega naszej kontroli to jest właśnie wnętrze do świadczenia, jeżeli ja będę czuła szczęście ktoś będzie się zmieniała rzeczywistość my już konkludując, chodzi o to, że rzeczy wobec w ramach tych praktyk rzeczywistość jawi się jako coś wtórnego, czyli wręcz staje się lepiej fenomenem znaczeń, jakie przypisuje jej jednostka to co jednostka może robić to właśnie dbać o to, żeby to, czego doświadczyła było poczucie szczęścia właśnie dlatego ja tak bardzo podejrzliwie te strony coś innego można powiedzieć drobniejsze go bardziej mizernego, ale dlatego nie tylko ja, ale w ogóle socjologia z taką dużą ostrożnością odnosi się do 1 0 do realizowanych badań sondaży, z których n p. wynika tak jak niedawno rozmawialiśmy 7 5 % Amerykanów, mówi że jest optymistami tak no, więc socjologa zainteresowałby przede wszystkim to co to znaczy, że czuje się optymistą czy czuje się optymistą, bo przeszedł na emeryturę i w końcu nie musi pracować czy czuje się optymistą może w końcu rozwiódł tak czy też czuje się optymistą jak niektórzy mówią, żeby zwalczać bez cynizm felg, więc także powód też może zbyt bardzo często wbre w pozorom bardzo często właśnie tak ludzie objaśniają swoje pozytywne nastawienie czy też poczucie szczęścia, więc można powiedzieć, że to jest taka tak jak to by był skłonny widzieć mi się z korą, a mianowicie mówił, że pewne praktyki powstają w małych instytucjach najpier w są zarezerwowane dla jakiejś wąskiej kategorii społecznych klony mają tendencję do wylewania się do rozłożenia się można powiedzieć, że w mniejszym czy większym stopniu wszyscy opanowaliśmy nerwy do pewnego stopnia majtki Holmesa gang po moim wspólnym stole z 1 strony teraźniejszość tak jak to się opisuje, a z drugiej strony to jest też nie ocenianie tak nie reagowanie obrazów tylko obserwowanie raczej swoich reakcji to chciałabym powiedzieć jak bezdomni z psychiką cichych dni styczność tych praktyk innych, a mianowicie my bardzo często w takiej codziennej rzeczywistości zmieniamy swoje nastawienie nie wiem czy to do końca będzie moim tworzone są zupełnie innym standardy są n p. na ulicy, a zupełnie inne standardy mamy w autobusie tak w autobusie ludzie mnie szturchają proszą, żebym skasowała bilet 3 osoby się na mnie pokładają ktoś mnie kopnął przecież nikogo nie podejrzewamy celowe działania inni mnie nie widziałam, żeby ktoś kogoś oskarżał pan to robi specjalnie od domu czasami zdarza się tak nazywa ich sytuację w nawet Białoruś nawet na kino Helios oraz być szczęśliwa, bo autobusy linii zauważam tego jeszcze mi się to nie przytrafiło jesteśmy na remont chlorowni słyszała pani takich, że co pan się tu pcha n p. niech pan weźmie też mogę w tym terminie tego drugiego z nich w Hadze inny, a zupełnie inaczej, gdyby tak, gdyby podobne zachowania nas spotkały na ulicy n p. na przystanku ktoś do mnie podchodzi mówi przepraszam, że jeśli już tak blisko stanu należności oraz renty jest cieplej Planta wtedy odbieramy jako inwazyjne chcę powiedzieć, że takie taka konieczność zmieniania nastawień tego co jest tolerowane co nie jest to realne co jest poddawany ocenie, a co nie jest to jest coś co jest nam właściwe niezależnie od tego czy sięgamy po takie praktyki wschodnie triumfuje wizy n p. jedziemy autobusem w tłoku stoimy tu jest mnóstwo ludzi przepychają się z dnia jacyś pasażerowie albo pasażerki w ogóle pokładają w nas tak dalej to w zasadzie inny praktykujemy mają wspólny cel habilitacja na nie ja nie żartuje ja nie znaleźli dla siebie miejsca dla Enei oraz niedzielne msze dla socjologii współ obecnie gości z kwestią właśnie spadku po religijnych od wniesienia ach, prototypem dla relacji społecznych dla instytucji są instytucje religijne to jest 1 drugi, a druga tradycja, która mówi o tym, że właśnie on nie ma nic bardziej religijnego nie ma większego uniesienia religijnego od takich małych wybaczenie małych zbrodni, jakiej się nam przydarzają przecież nie musielibyśmy tego robić oczywiście byłoby nam trudniej nieco w życiu trudno, chociaż może łatwiej możemy się robiło właśnie puste miejsce w autobusie tanich w tym sensie jest to coś bardzo religijnego innych i jednocześnie jeśli chodzi o myPhone często trzeba powiedzieć, że jest obiektem dosyć agresywnych ataków hejtu tak uważa się, że to są fanaberie nowej klasy średniej, że to zalatuje religijnym kielczan, że to jest prawie taki kolejny pomysł nowej klasy średniej, która usiłuje lewicowa czy taka duchowość instant jest takie określanie, czyli właśnie minął łatwa prosta przyjemna i podporządkowania na całej tej kulturze współczesnego kapitalizmu to znaczy doskonale sprzęgnięte właśnie w rynek i może jeszcze na dodatek uczona na różnych płatnych warsztatach no ale jak to ja teraz zastosują mają w wersji postaram się może nie jest wlewał do dziewczynek i dostałem się je oceniać tego domu myślimy o tym, jako o pewnych modelach albo o właśnie jakiś takiej religijności nos byty no i przesłodzone i takie religijności pan powiedział właśnie instant łatwej nową pamiętam jak rozmawiałam z przewodnikiem właśnie wpłynie inna to w którymś momencie powiedział mi, że się wydaje, że ja jestem w Indiach, że mi się wydaje, że ja z nim rozmawiam z jazdy i ja pojawiam się w jego medytacji, a w ten sposób, tyle że nie wszystko jest iluzją, a jednak nie do końca wszystko bowiem domeną harcerzy zależało mu na tym, że widziała, że jestem jego osobistym kinie, a także ja mam pewne wyobrażenie siebie tymczasem Michalewicz tuje na jaki noszą imiona, które nie wiedziała uśmiechała się w złotych MF gov PL to on paniom medytował, więc to jest takie miejsce, które rzeczywiście skłania do tego, żeby odnosić się do siebie z życzliwością serdecznością, choć wielką popularnością Schramm nic się nic nie cieszą się wpłynie do dzisiaj z różnych powodów, dlatego że zranić, czyli po prostu mieszkańcy albo młodzi, którzy odwiedzają aż na miesięcznych bądź trzymiesięcznych pobytach takie były wtedy dostępne być może coś się zmieniła tak to są takie bardzo drogie skądinąd pobyty, gdyby to ktoś się wybierał, ale też chciałabym z pieniądza to iluzja tylko co przecież jak wszystko chciałabym też zwrócić uwagę na to, że innym, że możemy o tym, myśleć nie tylko jako opresji czy też opresji zewnętrznej czy modelach nie wiem czy dokładnie do tych kwestii co się odnosiło w każdym razie, kiedy siły z logo zniżek proponował inne, aby ktoś zachęcają do tego, aby ktoś w końcu napisał książkę inni to już styczna etyka, a w dół globalnego kapitalizmu, mimo że ten tytuł też jest dosyć kiczowate dom powiedziała i jest oczywiście odwołanie do słynnej pracy Maxa Webera na innych o związkach pomiędzy protestantyzmem, a duchem kapitalizmu to podaje taki hałas taki typ proponuje taki ciekawy sposób wyjaśnienia tego, że nowa klasa średnia nowe klasy średnie tak chętnie inni tak chętnie podejmują tego RO za rodzaju propozycje inne niż w styczniu nie romantyzm akcji po włosku tych praktyk i Jerzy Żak przywołuje taki film ja już nie pamiętam niestety tytuł bohaterką jest dziewczyna, która straciła narzeczonego oczywiście jest smutna trochę po tłoku je innym, ale spokojnie opowiada o swojej stracie i załamuję się i popada w rozpacz wtedy, kiedy umierali pies to efekt, gdy ten pies był łącznikiem z tym światem, w którym żył jej narzeczony Tomek już dziś jako utrzymuje, że te różne nowe formy religijności są w nowej klasie pośrednio w nowej klasie średniej potrzebne do tego właśnie, żeby się nie załamać, że to jest taki fetysz nowej klasy średniej, który pozwala jej widzieć w pewien sposób rzeczywistość tak, na który pozwala jej doświadczać swojego miejsca jako miejsca właściwego też tu widzieć swoje zaangażowanie jako coś co jest właściwe usprawiedliwione w to właśnie, bo istnieje taka interpretacja tych zjawisk czy raczej tak to perspektywa, z której można na nich popatrzeć, w której się akcentuje właśnie to, że one bywają tu już stały się takim żelaznym elementem całego tego krajobrazu korporacyjnego, że mianowicie rozmaite warsztaty rozwoju osobistego coaching i inne takie różne doradztwa personalnego osobiste stały się takim stałym wyposażeniem w rozmaitych firm korporacji nie zdradzają n p. tej wymienionej przez panią w jakimś momencie naszej rozmowy, ale de facto działa to właśnie jako taki rodzaj nie chce, że nie chce użyć to jest w słynnego sformułowania Karola Marksa, który mówił o opium, które tak doskonale nie usypia i zarazem łagodzi rozmaite bóle nie ma z miał namyśli religię, ale to w zasadzie w tych krytykach tego typu zjawisk w dokładnie o to samo chodzi to znaczy o to, że rzeczywistość tego współczesnego kapitalizmu jest oczywistością drapieżną sytuacja, w której jest właśnie jedno krzesło na 500 pracowników to nie jest wcale taka rzadka sytuacja potraktujmy jako metafora tych i wprowadzenie takiej narracji, której powiada się, że moja funkcjonowanie w tym porządku korporacyjnym na moje całkowite oddanie tej pracy, którą wykonuje badania pokazują, że już tam powyżej 60 % chyba pracowników sprawdza maile zaraz po wstaniu z łóżka jeszcze w domu no i wykonuje już to praca, że słowem to wszystko jest jakąś przyjemność siania mojej głębokiej samorealizacji żyją w ten sposób rozwijam się do przekraczamy jakieś swoje kolejne kolejna bariera i uwarunkowania robi coś niezwykle dobrego dla swojego rozwoju i duchowego i psychologicznego i każdego innego no i że takie właśnie treningi jak trening myPhone, które wprawiają nas trochę taki stan na takiego takiego delikatnego rozmiękczenia uspokajają nas głęboko i t d . że to słowem wszystko powoduje, że my się stajemy no prości w obsłudze, że my nie protestujemy, kiedy nie nadużywa się nas na różne sposoby, że dajemy się eksploatować, bo dostajemy te słodką pigułkę, o których z kolei pani wcześniej mówiła, który nas przenosi w taki stan lekkiego unoszenia się na swoją powierzchnią ziemi co nas po prostu narzędzie pacyfikacji mówiąc w skrócie dobitnie rzeczywiście jeśli pamiętam to chyba Dandy nawet pisał w tym kontekście o tym, że, zwłaszcza nowa klasa średnia zaczyna się wcielać w życie, mówi że stosuje coś w rodzaju auto hipnozy myślę też takie poszukiwanie jakichś praktycznych legitymizacji własnej sytuacji własnego zaangażowania w te rzeczywistość no jest dobrą i złą wiadomością albo też niektóre modele się wyczerpują robią się zwietrzałe robią się podejrzane i wydaje się, że na tej liście, którą znamy, którą poznaliśmy 3 ósmy roku tam już niewiele zdaje się nawet zostało, a jednocześnie jest trochę tak jak w tej znanej starej anegdocie mam dobrą i złą wiadomość zaczną od tej złej matki ani nowotwór i to nowotwór złośliwy, że będzie pani żyła najwyżej miesiąc, a dobra wiadomość przy okazji tych badań diagnostycznych wykryliśmy, że ma pani Alzheimera, zanim pani wróci do domu to już pani za faul Targ oczywiście najwięcej myślę myślę że, że jest coś jeszcze skoro nam w tej chwili jest tak łatwo identyfikować demaskować to w jaki sposób klasy średniej legitymizują swoją obecność to inna nie jest także wydaje się to tak po prostu oskarżyć inie zdemaskowała, acz właśnie z tego powodu, że taką konkretną praktyka z tego powodu dużej tutaj zacytuję na koniec już Shella WK ATA rozpatrzy i łzy oraz czas mogą przyprawić mogą rozwijać bać kajdany ze Stali, ale są bezradne wobec związku idei w nowo naszych to co zostało to ta praca, która jest wykonywana w kulturze to jest praca, która przybliża obraz lat pewne idee czyniło je nadajemy nowe znaczenia już powoli zapominamy o innowacjach pojawiają się nowe pojęcia nowe koncepcje, ale one cały czas wiążą naszą naszą nasze wyobrażenia o wyższych celach właśnie zgryz z dyscypliną z wydajnością bierzemy cały czas tą, że ekonomia może być źródłem moralności także dobrze sprawują się do ekonomii zasługujemy na jakąś nagrodę nie tylko w postaci pieniędzy, ale w postaci rozmaicie był obrażony go zbawienia oświecenia być może przede wszystkim o bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno dziękuję bardzo dziękuję naprawdę niezwykle jakoś mi w pamięci pozostała ta praktyka May and full nas dorobił się plastrów Fish USA i w osoby sobie do UE ważne jest dla nas są jak sprawdzą droga nie wiedzieliśmy, że potrafimy, ale tez rozważnie w nich nakreślił w ten właśnie w duchu rusza tak my potrafimy robić te rzeczy tylko nie wiemy i właśnie stąd się bierze nieszczęście naszym hasłem zwiewne raz jeszcze dziękuję, a za chwilę wiadomości daczy informacje chciałem powiedzieć, a po informacjach resortu Jacek Hołówka
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW
-
46:10 W studio: prof. Ryszard Bugaj
-
48:57 W studio: Jakub Majmurek
-
43:19 W studio: Marcin Kącki
-
50:29 W studio: Ewa Węgrzyn , prof. Konrad Leniowski
-
46:09 W studio: dr Paweł Boguszewski
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
14:42 W studio: dr Mirosław Oczkoś
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
21.09.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia51:57 W studio: prof. Marek Kornat
-
-
21.09.2023 22:00 Poza Sezonem52:06 W studio: Agata Szydłowska
-
-
-
-
13:40 Połączenie13:50 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
14:00 Połączenie08:34 W studio: dr Krzysztof Winkler
-
14:59 Półka z książkami
-
-
26:07 TYLKO W INTERNECIE
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL