REKLAMA

"Mapy miasta - dziedzictwa i sacrum w przestrzeni Krakowa" - wystawa w MEK

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2018-01-31 14:40
Audycja:
Krakowskie Przedmieście
Prowadzący:
Czas trwania:
13:30 min.
Udostępnij:

Jak zmieniają się w wyobrażenia mieszkańców, studentów, turystów dotyczące miasta, jak powstaje jego mapa mentalna - o tym próbuje opowiedzieć wystawa "Mapy miasta. Dziedzictwa i sacrum w przestrzeni Krakowa" po której Łukasza Wojtusika oprowadza Anna Niedźwiedź - kuratorka tej prezentacji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście Łukasz Wojtusik audycja krakowskim Przedmieściu oczywiście z Krakowa jesteśmy w w muzeum Etnograficznym mienia Seweryna udzieli w domu Esterki to tutaj możecie państwo jeszcze przez chwilę oglądać wystawę mapy miasta i dziedzictwa Issa Krum w przestrzeni Krakowa, który oprowadza nas po tej wystawie będzie kuratorka tej prezentacji ono mieć dzień dobry dzień dobry to jest zwieńczenie projektu antropologów z uniwersytetu Jagiellońskiego na czym ten Rozwiń » projekt polega, więc te z najbardziej głupie pytanie, jakie dziennikarz może zadać kuratorowi czy też kurator wystawy, ale w kontekście szczególnie tych prezentacji to rozważmy zwiększenie części, która jest dedykowana rzeczywiście szerszej publiczności, dlatego że naukowa jest śmieszne w połowie projektu, ale generalnie ta wystawa poświęcona jest przestrzeni miasta i bierzemy na warsztat antropologii czy nie faktycznie w Kraków, który w jest miastem współczesnym bardzo ciekawym bardzo różnorodnym dynamicznym rozwijającym się, ale też miastem, które jak jego współczesność wyrasta z przeszłości z pełnego obrazu przeszłości, który my też dzisiejsi mieszkańcy miasta czy turyści przybywający do tego miasta mamy właśnie na temat przeszłości szukamy tutaj tak jak tytuł wystawy mówi Matt miasta proszę nie być rozczarowanym mamy ledwie 2 mapy na ekspozycji, dlatego że pokazujemy takie rysowane kartograficzne miast pokazujemy mapy mentalnej mapy symboliczne mówimy o tym, że tematy to nie jest tylko to co może zrobić kartograf wyrejestrować na planie jest także to co ludzie mają w swoich głowach te przestrzenie, które pamiętają z tego miasta, które na rozmaite sposoby przeżywają fitness trochę to jeśli dobrze rozumiem jak n p. jeszcze 20 lat temu kojarzył się mieszkańcom Krakowa rynek, a jak kojarzy się dzisiaj mówiąc trochę kolokwialnie jak to pytamy po Trójmieście już m. in . to próbujemy łapać w podtytule mamy i dziedzictwa i sacrum w przestrzeni Krakowa rzeczywiście dość mocno w naszym projekcie musieliśmy się skupić na tym wyobrażeń przeszłości, czyli jak ludzie patrzą na przeszłość co traktują jako właśnie swoje dziedzictwo czy i co wybierają sobie jako coś co jest ważne w tej przestrzeni miasta ślini dlatego też w stylu realizowaliśmy dziedzictwa to nie jest mowa o 1 dziedzictwie Kraków jak wiele innych podobnych miast to jest polifoniczne ma pan jest wielowarstwowa ma pan to jest wielość głosów dla tego dziedzictwa próbujemy pokazać ich dialogu, ale czasami też pokazujemy, że różne grupy osób mogą zupełnie inaczej natomiast dopatrzyć w inne przestrzenie w nim doceniać niektórych zapominać sacrum tutaj się pojawia, dlatego że tak rzeczywiście nasz projekt w ogóle dotyczy religii jak ta religia jest włączana czy bywa włączana koncepty dziedzictwa czy czegoś co jest traktowane jako ważne dotyczy przeszłości jest też pewnym projektem na przyszłość, ale też pokazujemy, że n p . takie przestrzenie związane z wyobrażeniem dziedzictwa religijnego choćby kościoły były one są mocno związane z wyobrażeniem sacrum z przeżywaniem sacrum z doświadczeniem sacrum i też zadajmy pytanie co się n p. takimi przestrzeniami dzieje, kiedy z 1 strony mamy nieustannie żywe doświadczenie religijne, a z drugiej strony mamy pojawiające się nurt otwierania takich przestrzeni religijnej na okres zwiedzanie naturystów i zadajemy sobie te pytania czy sacrum idzie w parze z tzw. wyobrażeniami dziedzictwa z tymi procesami konstruowania dziedzictwa czy deszcz czasami się niekiedy rozwija jak to wygląda czy mamy jakieś konflikty, czyli z 1 strony msza święta w kościele świętych Piotra Pawła, a potem wieczorny koncert albo zwiedzanie tylko do godziny 1 6 i pokazy wahadła ukoić mamy 1 przestrzenie gdyby, którą możemy malować na mapie, ale mamy różne ścieżki mamy ścieżki turystów pielgrzymów parafian mieszkańców, którzy braku pracują obok po prostu przechodzą codziennie, więc zadajemy sobie pytania o to jak te ścieżki się ze sobą splatają się ze sobą konfliktuje o 1 0 do 1 z sal jeśliby pozwolić będę miał anegdotę związaną z właśnie też z tym, o czym dowiecie się państwo, odwiedzając muzeum Etnograficzne, bo właśnie w 1 z sal napisano Adaś omówimy całą czasowo dziedzictwie o tym jak rozumiemy pewne terminy Adaś jest zdrobnieniem, więc zakładam, że chodzi o formę emocjonalną mój serdeczny przyjaciel umówił się ze swoim synem, który nie mieszka w Krakowie na spotkanie umówili się podobała się mój przyjaciel odebrał telefon pod system jego syna po mniej więcej 15 minutach tato, a tutaj nie ma żadnego sklepu z butami tej firmy, które je wymienić z oczywistych względów nie mogę fantastyczna opowieść o podobnych zebraliśmy w tej sali, która otwiera naszą wystawę mówimy o sacrum które, który jest związany z pomnikiem z monumentem z pomnikiem Adama Mickiewicza w Krakowie i właśnie do nas zaintrygowało jak to się dzieje, że pewne przestrzenie nagle ulegają sakralne nie zdarzy nagle stopniowo takie oddolne działania ludzi, bo niego, który toczył się w Krakowie olbrzymi spór w ogóle co do jego powstania miejsca pozostawienia czy to ma być pomnik dedykowany Adamowi Mickiewiczowi, który notabene w Krakowie nie był za życia tak przywieziono go do Krakowa i oczywiście został ceremonia nie pochowany w katedrze wawelskiej co go bardzo mocno rzeczywiście z tą przestrzenią szalenie symboliczną w Krakowie złączyła no ale o pomnik były sporym finalnie rzeczywiście ten pomnik się pojawił przerabiany zresztą w międzyczasie w i rzeczywiście bardzo wiele sporów na temat estetyki tego tego pomnika mamy udokumentowany co świetnie rzeczywiście tutaj na takiej ściany ca pokazującej rozmaite opowieści związane z pomnikiem Mickiewicza staramy się wyłapać także ze źródeł ze wspomnień w finale co dzieje się za nasze dzieci no właśnie taka opowieść, o której wspominasz, toteż pojawiło się w naszych badaniach etnograficznych się, że osoby przyjeżdżające do Krakowa uczyły się tej biografii się też ktoś szukał z kolei kawiarni miała nazywać się Adaś był zrozpaczony nie wiedział rzeczywiście, gdzie w tym rynku taka kawiarnia mogłaby się znaleźć gminę ta szczególna relacja pomiędzy przestrzenią symboliką wieś GM, który stał się Adasiem proszę zwrócić uwagę wieszcz Narodowy bardzo taka pompatyczne postać ten pomnik jest zresztą w błąd taktyczny i pełen tej romantycznej symboliki tymczasem Adaś stał się udomowiony stał się elementem przestrzeni chyba najlepszym tego dowodem może być taka niektórzy pewnie w Łodzi profanacja pomnika wielkiego wieszcza, ponieważ od kilku lat my także dziennikarze chwalimy wielką orkiestrę Świątecznej pomocy za to, że mamy największego stojącego obok Adaś metaforycznie zbiera pieniądze do wielkiej puszki, które postawiono przed pomnikiem można mówiąc kolokwialnie mógł narzucać Sasala jest przygotowana takiej współpracy z mieszkańcami Krakowa, dlatego że przez 3 miesiące zbieraliśmy wspomnienia fotografie też takie wspomnienia rodzinne związane z pomnikiem Adama Mickiewicza i do muzeum Etnograficznego czy też na naszą skrzynkę internetową przychodziły właśnie fotografię przykład pierwszy dzień szkoły w latach 6 0 ta osoba idąca do podstawówki imienia Adama Mickiewicza finały przyprowadza do 7 letni mąż krakowiankę w mundurku właśnie pod pomnik Mickiewicza tam wykonywane jest zdjęcie z gołębiami krakowski port pod Adasiem wzięcia ślubu zdjęcia różnych innych uroczystości właśnie rodzinnych ten pomnik okazuje się jest plon dywany w biografie mieszkańców nie brakuje też osób, które przyjeżdżają do Krakowa to jest jedno z ważniejszych miejsc do wykonania sobie fotografii tak było tak jest to po dzień dzisiejszy jak wskazują nasze badania to co państwo ściśle to jest pocztówka z krakowskiego rynku pocztówka dźwiękowa zależy, kto chciałby sobie sam pomnik pod kontemplować testuje taka praca wideo dzień zżycia pomnika w realizacji Marcina Wąsika to jak to nas o takim współczesnym nawiązaniem do słynnych prac uruchomiła wchodzimy w to strefę dźwięku Szanowni państwo, bo tutaj o to co dzieje się tak jak Krakowska ulica brzmieć może tak u nas to brzmi czy streetworkerzy dziś byłyby rozmowy w tle my oczywiście od czasu do czasu pojawiający się hejnał państwo wybaczą, że nie będzie to już się on o pełnej godzinie jesteśmy na gościnne owej ulicy Grodzkiej, którą też zajęliśmy się troszeczkę głębiej etnograficznej zajęliśmy się wybranymi fragmentami 3 pomiędzy placem wszystkich świętych, a Wawelem i prezentujemy ją poprzez 4 miejsca związane z religią bezpośrednio, czyli do modlitwy Mordechaja Hübnera kościół świętych Piotra i Pawła parafia wszystkich świętych kościół Świętego Andrzeja i klasztor sióstr Klarysek oraz kościół Świętego Marcina wraz z parafią ewangelicko-augsburską, dlaczego ulica Grodzka, bo tych ulic odchodzących od rynku głównego w Krakowie nie brakuje ale dlaczego właśnie Grodzka niby zawsze jakiś wybór i wybór ze względu na projekty oczywiście woda finalnie wybór ze względu na ekspozycję, która ma jakieś ograniczone możliwości trzeba wybrać jakiś przykład dyskutowaliśmy na ten temat Zenek w naszym zespole naukowym potem już w zespole, który pracował nad wystawą stwierdziliśmy, że mówiąc mapa miasta oczywiście taka pokazujemy w jaki sposób rynek poprzez Adasia i pomnik i potrzebna jest ulica ulicy jednak tworzą miasto tworzą jego mapę w sposób bardzo ważny, bo oni mi się poruszamy się one gdzieś chodzą nasze takie ludzkie bardzo doświadczeni miasta i padło na Grodzką i o m. in. może, dlatego że jest przez krakowian często nielubiana jednak w naszych dyskusjach pierwszych takich zespołowych była mowa o tym, że, nawet jeżeli ktoś pracował na Grodzkiej miał jakieś takie bliższe kontakty obu przyciągają leczą przez nią szybko przejść, bo one zbyt głośna zbyt pełna turystów zbyt trudna być może nie jest właśnie taka kwintesencja tego spotykania się różnych warstw Krakowa i mieszkańców, którzy faktycznie rzeczywiście inne troszeczkę też chcemy pokazać duży znikają z centrum miasta, którzy zaczynają mieć problem z tym bywa z tym, że po prostu w tym centrum mieszkać uczyć się tam wygodnie funkcjonować też też finansowo i t d . i t d . w duży napły w turystów często taki sposób, który być może właśnie to jest jednak problematyczne w jaki sposób natomiast chcemy pokazywać promować grecka troszkę o tym, mówi myliła się też niesamowite warstwy historyczne, bo to nie jest jednak droga królewska nie tylko turystyczne, ale historycznie do mamy cały szereg fantastycznych odniesień obiektów, które rzeczywiście przywołują przeszłość uobecnia się to przeszłość dobrze no to idziemy dalej Szanowni państwo zostawiamy muzyków na ulicy Grodzkiej i w samym centrum miasta teraz podróż, która mi się chyba podobać będzie, dlatego że weszliśmy w świat takiego sacrum przez duże PS, czyli krzyża to jest sala, którą zatytułowaliśmy krzyża sacrum oczywiste i znak zapytania faktycznie zaczęła niż my przyglądać się szukać jakiejś takiego symbolu oczywistości sacrum i w takim kraju jak Polska w takiej przestrzeni jak Kraków no, tak więc narzuca się krzyż najważniejszy symbol Kraków przypomnijmy jest miastem kościołów można, by wnioskować, że w związku z tym jest również miastem, w którym jest największe nagromadzenie krzyży na metr kwadratowy powierzchni mówi no i nawet pokazujemy na tej sali operujemy są graczami takimi mikro esejami, które sąd tekstami, ale to tworzy rodzaj właśnie takiego wizualną tekstowego eseju pewnej całości jeszcze 1 przestrzeń, która się bardzo podoba w krakowskich w Hucie i patrzy na serwis to niekoniecznie krakowskich pamiątek to jest to centralne miejsce w sali, w której właśnie się znajdujemy my tutaj na piedestale Krakowska czapeczka, ale poniżej n p. kartka z reprodukcją Nowosielskiego, a jeszcze niżej święte obrazki, a wśród nich postać dla mnie zupełnie nie wprost, czyli święto szabel, ale n p. także ciotka cerkiewna wrak tu mamy taką piramidę nazwaliśmy ją mata przedmiotów, dlatego że chcemy pokazać, że właśnie jak budujemy nasze mapy jak my budujemy nasze wyobrażenia przestrzeni często ma ten bardzo materialny wymiar, czyli zabieramy jakieś rzeczy zabieramy pamiątki z miejsc dla nas ważne jest też miejsc świętych właśnie ta sakralną iść będzie medialność miejsc świętych tutaj przez nas po 1 stronie uchwycone, dlatego że faktycznie z różnymi miejscami mogą się kojarzyć się przedmioty, ale one są związane z Krakowem na rozmaite sposoby w dzisiejszym Krakowem i przy chodzimy do właśnie tych powiedzmy z wyników czasami i po 1 2 stronie nowa estetyka myślę, że bywa widywany niektórych osób trudna czy problematycznej w takim zestawieniu to też chcemy pokazać, że to, że to rzeczywiście tak jest pokazujemy też to jak to działa w wielu sklepach w Krakowie, bo zestawienia ligi niż Jan Paweł II i wypoczynku kolorowym wydaniu, a tuż obok Lajkonika albo inne tego typu przedstawień to jest rzeczywiście to co mamy w tych przestrzeniach Krakowa dama z gronostajem na lodówkę n p. także państwo tunele są ważne zatem przybywajcie gromadzenie się tutaj zbierze będziemy obchodzili Kraków w zasadzie nie obchodzi tylko wchodzili w przestrzeni Krakowa różnymi ścieżkami i trasami do wyboru do koloru wystawa mapy miasta dziedzictwa i sacrum w przestrzeni Krakowa do 18 lutego w muzeum Etnograficzne mienia Seweryna udzieli ma w domu Esterki, a oprowadzała nas po tej prezentacji ma dziś wielkie dzięki swej dziękuję bardzo i oczywiście Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!