REKLAMA

O średniowiecznym sojuszu ołtarza z tronem z dr. Pawłem Figurskim

OFF Czarek
Data emisji:
2018-01-31 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo moim gościem jest dr Paweł Figurski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie z nowych panów dzień dobry państwu i pasze zajmuje bardzo ciekawą rzeczą, która wprawdzie już miała miejsce dawno dawno temu, ale myślę, że jeżeli ich skutki widać do dziś w życiu codziennym, a mianowicie sakralizacji ją w średniowiecznej władzy Czyżby to miało znaczyć tak zgadza się jak najbardziej jest to temat aktualnej tak naprawdę Rozwiń » dzisiaj dni tak w Polsce wielu ludziom wydaje się, że żyjemy w takich czasach w nowoczesnej takich, którym zupełnie oddzielił się od tych czasów przed nowoczesnym, czyli tego średniowiecza podczas gdy na pewną możemy zauważyć, że ta teza o sekularyzacji czy Europy czy w ogóle Zachodniego świata czy w ogóle świata, ale nie jest już przyjmowane i to nawet można powiedzieć, że ci gorąco zwolennicy tezy o sekundę awizacji, że nowoczesne społeczeństwa muszą ulec sekularyzacji odwoływali swoje tezy tak naprzód jest taki znany właśnie właśnie myśliciel, bo taka zostali w stosie innym, czyli do końca ona akurat w żyłach w takim miejscu, gdzie stosy mu nie grożą, ale w każdym razie o 6 0 klatek głosił tezę sekularyzacji społeczeństwa nowoczesne zachodnie liberalne demokracje muszą ulec sekularyzacji, aby rzeczywiście być tymi nowoczesnymi Libet 1 w tym państwa Mind, a najpóźniej w latach dziewięćdziesiątych odwołał swoje tezy i później szczególnie po tych właśnie atakach noworocznej Central wielu myślicieli zmieniła swoje myślenie o religii o wpływie nażycie publiczne i tak n p . dzisiaj raczej naukowcy mówią o 20 01 . wieku jako wieku i wykup bogaczy docent czuli wyszła taka praca nawet ostatnią, która pokazuje powrót bogaczy kwestii religijnych do życia publicznego współczesnych właśnie liberalnych demokracjach i nawet, gdybyśmy uważnie śledzili to co dzieje się na Zachodzie czy wypowiedzi polityków to widzimy, że n p. adresy jedno w byłego premiera Camerona, w którym ono, jakby wskazuje, że angielscy czas chrześcijańskim krajem przez te adresy królowej angielskiej czy nawet 2 lata temu bodajże wypowiedzi tak jak frontowe Angeli Merkel, która mówiła, że właśnie tutaj my jako Europa czy bardziej myślała o Niemczech musimy właśnie być nie tak jak Herod i przyjąć imigrantów i jakby wskazywała bardzo mocne na ten komponent religię rodzinę żonę i migrantów to znaczy, że by przyjąć Jezusa którego, jakby utożsamiają imigranci także, gdybyśmy nawet popatrzyli na retorykę trud ostatnich lat żył nowojorskich przywódcą realia rośnie bo jakby wiemy dobrze, że to zagadnienie jest aktualny w Polsce, ale właśnie z deszczem taki kontekst nakreślić, że to nie jest tylko także 1 2 zagadnienie skłotu idei religii polityki jest jakoś aktualne, ale ona też jest obecna w innych krajach liberalnych demokracjach na Zachodzie, w czym jeżeli słyszymy głosy o sekularyzacji świat, a do badania czy obserwacje tego nie potwierdzają inną tutaj zgadza się pan ma rację raczej wydaje się, że ten wiek 20 01 . pozostanie wiekiem bogatszy tak jak nawet The Economist swego czasu pisał po 2 pierwszym właśnie, że zgody jest takie jak w książkach, które pan mówi Alan k wyszła chyba na początku 2 20 10 do nas coś takiego to przykład praca zbiorowa waga Monika arkowców i inni go sen czujemy się, więc ci ludzie mogą, bo poltext tak zgadza się też, że wasze władze przyjechała na spotkanie tak to jest ta właśnie praca zbiorowa dania w proteście jako 1 cel tych autorów, które właśnie pokazuje jak i jakie powinny być strategie też przyjmowane przyjmowane w celu właśnie ułożenia relacji między religią polityką Jani bardzo ciekawe rzeczy dostrzegają, że n p . takie jak wzięcie w karby religii czy jakieś grupy religijnej doprowadza bardzo często do radykalnego powrotu tej religii bardzo taki fanatyczny formie i to na przykładzie bardziej społeczeństw muzułmańskich i to pokazują, ale wydają się, że wiele z tych tras moglibyśmy się nauczyć, że i, jakby nabrać takiej szerszej perspektywy oczywiście elity i to pewnie jest w temat na inną rozmowę, ale można, by zastanowić się, gdyby rzecz mówimy o religii i religijności czy mówimy o instrumentalnym wykorzystaniu religii do celów politycznych, ale to może jest tym sprawa na inne spotkanie neon innym chyba powinniśmy się przenieść do średniowiecza, gdzie to, o czym dzisiaj mówimy czy to co dzisiaj zauważają badacze rozpoczęło się może uformował się we wsi dobrze, czyli o sakralizacji średniowiecznej władzy, czyli właśnie to pytanie jest nie tylko takie frapujące dla pana, ale dla badaczy historyków, ale ogólnie także, dlatego że wiele stereotypów narosło wokół tego terminu sakralizacji średniowiecznej władzy już jest bardzo nieostre, bo cóż znaczy, że władze sakralna w świecie, który w ogóle sakralnych, które są przesiąknięte relingi religijnością, gdzie ludzie w zasadzie, gdzie nie ma ateistów czy to tak jak właśnie czas tej odpisał, że około roku Kanadyjczyk, a tak, że z euro 1 500 stóp byłoby sobie wyobrazić ludzi, którzy byli ateistami jest jest to społeczeństwo obywatelskie są karalne czy przesiąknięte religijnością, gdzie nie ma miejsca na bycie indyferentyzm obojętnym wobec Boga czy diabła co 3 świętości 3 właśnie tej demoniczności i w i w takim jakby w takiej perspektywie cóż zatem oznacza, że władca sakralnej w niego, by to zanurzenie w religijności ogólnie tamtych czasów sprawia, że nie jest łatwo odpowiedzieć czym w zasadzie jest to seksualności średniowiecznych władzy, ale tradycyjnie postrzega się to jako pewien sposób jego treści ideowe powiedz polityczne, które są przesiąknięte BRE religijnością tak bardzo ogólnym zarysie czy w ogólnej definicji wydają się, że taka definicja niewiele nam wnosi dla mnie seksualność władzy jest pewną swego rodzaju herezją dziś jest swego rodzaju przekroczeniem pewnych granic, które wyznacza chrześcijaństwo dla chrześcijańskiego władcy to znaczy w chrześcijaństwie w teologii chrześcijańskiej jest pewne wyraźnie na czym może niewyraźnie, ale jest określona i wyznaczone miejsce na władzę polityczną i na miejsce, jakie ona powinna zajmować i wg mnie, żeby ta definicja seksualności władzy cokolwiek nadawała to wydaje się, że powinna brzmieć, że jest to przekroczenie granic, czyli przekroczenie tych wyznaczonych barier przez chrześcijańską teologię i właśnie w Puszczy, gdzie znajdziesz meandry chrześcijańskiej teologii czy praktyki co bardzo ciekawe spam, dlatego że wydawałoby się tak pewnie prosta ocena czy proste tłumaczenie mówiąc o sakralizacji władzy nawiązuje do regionu tu bez wyciągnięcia legitymacji do władzy gdzież tam z czystej władzy Boskiej tak, czyli władca staje się pewnym przedłużeniem albo koślawą formę Boga na ziemi, więc jego władza jest, gdy dodatkowo w mocniejsza silniejsza legalna i t d . tak dalej rozwiązał się zastanawia, że ktoś, kto ma mówiło się 9, czyli o o przestrzeni, gdzie mamy ciasto władzę absolutną albo władze, które wynikają z przewagi ekonomicznej militarnej intelektualnej tak dalej tak dalej no, więc po co jeszcze umacniać dodatkowymi elementami władze, które i tak już jest silna w całej gminie, by to co pan przedstawił to właśnie takie tradycyjne myślenie średniowiecznej wadze podczas gdy przy bliższym spojrzeniu na to czasu okazuje się, że ta, że trudno średnią wieczną władzę szczególnie tę wczesnośredniowieczne władze nazywać absolutną co znaczy tam dużo większą rolę odgrywa konsensus negocjacje pewne rytuały też trzeba się układać z wieloma aktorami wieloma graczami politycznymi, a to możne miota biskupa miasto opłatami między ten świat średniowiecznej władz jest dużo bardziej rozproszony niż nasz niż wydawałoby się nam, więc cel i tutaj, więc to, jakby w tym względzie pokutuje takie czy przekonania o tym, właśnie silne i bardzo często absolutnej władzy wtedy mieszkają, której raczej należałoby zapomnieć szczególnie dla tych czasów wczesno wczesnośredniowieczne hit tej funkcji dodaje Sak realizacja wady u władzy na pewno w pewien sposób legitymizuje władzę, czyli podbudowy wujek to raczej właśnie pewną władzę, ale z drugiej strony można na to inaczej spojrzeć z innej perspektywy, czyli wyjść poza ten taki kontekst wyłącznie polityczne i spojrzeć na ten kontekst religijny, czyli tak, bo często to co było odczytywane jako taki przejazd aktualności władzy było po prostu zwykłą pobożnością władców, czyli władz są też należał do tego grona ludzi religijnych też raczej starał się z został zbawiony i w tym sensie on pewne praktyki religijne podejmował, które często historycy szczególnie w dziewiętnastym wieku czy w dwudziestym przesiąknięci mów wg mnie różnymi teoriami głównie ideologiami rośnie radykalnego liberalizmu 3 marksizmu czy nazizmu, bo też tak takich historyków wielu nazistów pisało o seksualności władzy tonie w interpretowaniu IT przejawy religijności króla jak właśnie po sakralną stop przedłużenia właśnie władzy Boga na ziemi podczas gdy były to czasy zwykłe praktyki religijne wrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacja 1 1 2 0 dr Paweł Figurski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa i moim gościem w studio dr Paweł Figurski z Instytutu historii naszego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawia mostek realizacji średniowiecznej władzy coś co nam pozostało do dzisiaj tra przygląda się wiele rzeczy pan mówi, że to nie jest takie proste, że władca miał władzę absolutną i teraz jeszcze dorzucą sobie do wszystkich swoich przymiotów jeszcze jakiś jak jakiś chodziliśmy gorącą linię do do Boga, żeby powiedzieć, że bardzo ja tutaj mam lepszy kontakt słuchać się mnie bolą bo, bo władza to jest tylko władza ziemska to jest także władza Boska pan się przyglądał temu co do czego takich wniosków doszedł też założenia, że tak jak tutaj właśnie pan powiedział jest to kwestia dużo bardziej skomplikowana i na pewno taka interpretacja tylko, że władza słabo szukała jakimiś właśnie Możdżyński uboga i próbował ją zaktualizować nie jest prawdziwa jak również nie jest prawdziwa w ogólności czy za wsze taka teza, że to właśnie Vacek jest absolutnie silne są realizował swoją władzę czy jeszcze jakby próbował jak wisienka na torcie postawić na seksualność była tylko, że zagadnienie jest dużo bardziej skomplikowane z tego względu, że teologia chrześcijańska w tamtych czasach też dopiero się w pewien sposób krystalizuje i te postawy wobec władzy politycznej były też różne w różnym czasie i na pewno tutaj można byłoby pokazać kilka przykładów, kiedy powstają teksty, w których mówi się właśnie, że u władz jest typem jest, że w swoim imieniu nosi typ Chrystusa, że jest niejako drugim biskupem i teraz już nie możemy to odczytywać tak czy możemy odczytywać to na taki jest tradycyjny staroświecki sposób biorąc te terminy dosłownie tak jakby to były wypowiedzi jakiś konstytucjonalistów tak historycy pozytywistycznej robili w naszym patrzeć n p. ktoś pozdrowił władz, ale ku in taki Kapeliński myśliciel pozdrawia władcę Karola wielkiego jako króla i kapłana Witaj króluje tam króluje kapłani indeksu CAC ustnej tacy historycy pozytywiści właśnie tutaj chwytali tę etykietę prawda, że oto właśnie album in pozdrowił Karola wielkiego jako i władcy, ale jako króla, ale jako kapłan i uznawali, że to tutaj mamy par excellence przykład w NASA rano średniowiecznej was, że ten władca nawet już nie tylko jest królem namaszczony pomazańcem Bożym, a jest niejako już na też kapłanem gorzej jeśli zbliża się spory przyjrzymy temu co Alvin miał namyśli z niego światopoglądowymi temu co napisał to będziemy wiedzieli, że on mnie pozdrawiał Karola wielkiego jako kapłana w tym sensie rząd był prezbiterem tak jak inni kapłani właśnie w kościele katolickim tylko mogło to oznaczać o wiele więcej rzeczy n p . że Karol wielki partycypuje w kapłaństwie powszechnym, czyli takiej idei z teologii katolickiej nie polegającej na tym, że każdy ochrzczony jest zarówno partycypuje w kapłańskiej i królewskiej godności Chrystusa, więc tutaj, jakby tych sensu, żeby na wyjaśnienie tych etykiet, a my się pojawiają i dużo więcej i historycy często właśnie ci pozytywistycznej czy nawet już dwudziestowiecznej bardzo często, jakby na podstawie tych drobnych etykiet często tworzyli wielkie wizje, które nie do końca przystawały do średniowiecznej rzeczywistości, czyli uważa pan, że to to Przymierze tronu i ołtarza nie było aż tak silne jak się mówi czy inaczej wyglądało wydają się, że na pewno wizja Sojuszu od strony ołtarza w średniowieczu jest w obarczone wieloma stereotypami z wieloma takimi właśnie ogólnikami, które nie zawsze przystają do rzeczywistości nie mówię, że tego Sojuszu tronu i ołtarza nie było, bo funt to byłoby również 3 absurdalne, gdyż dopowiedział oczywiście, że związek religii z polityką wczesnośredniowiecznych był dużo silniejszy niż w czasach nowoczesnych, chociaż tu widzimy to pewne związki, ale na pewno ten obraz z takim powszechnego właśnie Sojusz od strony ołtarza wymaga zweryfikowania też często przecież jeśli spojrzymy n p. na pańskie Niemcy co jest tysiące jedenasty wiek zobaczymy, że biskupiej dużo szybciej tak jakby budują swoje państwo i że to, jakby państwo, które jest tworzone są to Pański Niemcy tak w cudzysłowie tutaj państwo, ale to państwo, które jest tworzone bierze za wzór nie jako państwa biskupów jest to widać, że biskupi często też stoją w opozycji do władz oni są graczami politycznymi indywidualnymi tutaj trzeba się z nimi układać, więc tutaj, jakby ten obraz relacji jest dużo bardziej skomplikowany niż dziś takie powszechne Bednarz o tym, wyobrażeń, a skąd wiemy, że ta w nasza czy pana współczesna interpretacja jest tą słuszną albo tą lepszą niż z zakładanie, że pozdrawiając króla Witaj królu i kapłan nie właśnie wydają się żona jest bliższa temu w tym pozostałym tekstom, które pisała artykuły non był wielkim teologiem ukraińskim pisał traktaty o szczerej miał świadomość w tej idei powszechnego kapłaństwa to znaczy tego, że ochrzczony pod wysypuje we królewskiej godności Chrystusa i kapłańskiej godności Chrystusa w taki jest z pewnością też, jakby rozwój rytuałów nawet koronacyjny to potwierdza jeśli spojrzymy na pierwsze teksty, które służyły podczas kaliskich koronacji co widzimy, że one nie są pisane, aby naśladować ordynacji biskupa one są pisane na podstawie tekstów liturgii chrzcielnej co znaczy, że jakby koronacja jest w pewnym sensie dopełnieniem czy rozwinięciem liturgii chrzcielnej tak w dużym uogólnieniu tutaj, a mówiłem, bo mogę odesłać zainteresowanych do odpowiednich tekstów, więc przez po zacytuję leczy anginę n p. to już łaźnie taki taki tekst kluczowych wtedy zmienią nasze myślenie o tym co taki artykuł z chyba lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych rangę nęka, a los Zhanga nęka takiego profesora z miastem i który bardzo złym pokazał te paralele między liturgią kościelną, a pierwszymi tymi katolickimi pierwszymi tekstami służącymi koronacji im w to nie jest tylko tak, że ja tutaj w studiu zupełnie przedstawiam tylko moją wizję interpretację, ale od lat tak dziewięćdziesiątych widać pewne takie widać pewną weryfikację tych tez na temat seksualności średniowiecznych władzy czasami nawet ona jest niższe bardziej radykalna niż to twoja tutaj mówię, bo niektórzy zupełnie mówią, że seksualność jest z aktualności średniowiecznej władzy nie było czy nie było królestwo sakralnego przyrzekamy post królem władcom świeckim nie daje to związane z innym wg mnie z innym takim być takim wpływem ideologii to znaczy, że próbuje się ostatnio często pokazać średniowieczne, choć nie wiem jak to absurdalnie zabrzmi, ale czasami tak tak w niektórych publikacjach mógłby się pokazać te nie wiecie jako taką też Sekula nową świecką o właśnie monarchia czy czas tak jakby poprzedzające liberalny sekularnej demokracji co w niektórych tekstach naprawdę zadziwia i jak nigdy się czyta nas zadziwia, bo to jest za leczyć, bo to było oczy zadziwia, bo tego nie było, żeby mogły się zadziwia, bo wydaje się to przegięcie w drugą stronę co znaczy, że jakby próbuje się pokazać, że jakichkolwiek elementów sakralnych, czyli tego wykraczają poza granice teologii powiedzmy teologii polityki chrześcijaństwa nie było podczas gdy schwytany poszczególne przykłady z czasów średniowiecza, gdzie takie przekroczenie granic była jej ocen n p. też pisałem w swoim doktoracie, gdzie pokazuje jak i pewne modlitwę za władcę stwarzają wrażenie, że władca należy do Najwyższego z grona duchownych, że jest niejako równy papieżowi i biskupom w GM i wg mnie jest to element sakralizacji średniowiecznej władzy, czyli tego przekroczenia granicy, które co ciekawe kościół w tym sensie zaakceptował stoczy ludzie w czasach średniowiecza i duchowni modlili się tekstem, który nie do końca poprawne te treści zawierało albo mógł być przynajmniej tak tłumaczone albo prawda wg, czego wg ówczesnej teologii katolickiej ideologii polityki no ale niepoprawne w nim też teksty modlitw zderzają się w 2 w każdym wieku wystarczy przejść, bo w kościołach polskich i Nielbie sztywną pozę badacza bardzo złą ach, w końcu jeśli mówimy o oficjalnych produkcyjne jeśli mówimy o oficjalnych tekstach liturgicznych obecnie stosowanych w Polsce to one są ortodoksyjne i jedyna miejsce na jakiś takie wyskoki co można, by powiedzieć nie do końca poprawne no to są takie też otwarte miejsca, gdzie każdy już są, jakby celebrans sam może coś powiedzieć, ale jeśli chodzi o oficjalne 10 wtorek teksty liturgiczne one są jak najbardziej ortodoksyjne otoczeniem nie możemy mieć żadnych wątpliwości podczas gdy w średniowieczu właśnie w takim oficjalnym tekście tak naprawdę 1 z najważniejszych tekstów chrześcijaństwa i na pewno najważniejszym tekstem liturgii chrześcijańskiej, czyli kanonie rzymskim w pewnym momencie znajdował się pewna modlitwy, które mogły być tłumaczone na niestety na nie od wnioskodawcy inny sposób i to jest dla mnie bardzo ciekawe zagadnienie w Tczewie przed jest również przyjrzenie się właśnie władzy króla czy jako przestrzeni, która jest wyznaczona przez teologię, ale w i jednocześnie w reakcji króla na tę wyznaczoną przestrzeń, bo wyznaczenie władcy pewnej przestrzeni, która ma źródło gdzieś indziej ogranicza go tak no i ale nie ograniczają, dlatego że taka jest filozofia czy teologia ale dlaczego dlatego, że właściwie konkuruje z nim inna władza to władza, która mówi ta przestrzeń wyznaczanie robi tego od tak, bo mamy teksty tylko w celach praktycznych ograniczenia jego władzy, a zapewnienia sobie władzy miały one rację, gdyby władza średniowieczna polityczna trzeci poszczególni władcy traktowali siebie jako coś odrębnego od tej wspólnoty kościelnej czasami tak było rzeczywiście późnym średniowieczu czy w pełnym średniowieczu widzimy, że władcy niejako widzą, że jego władza jest ograniczana przez to logiczne było jakieś religijne i próbują przekroczyć granicę, ale i dla tych wczesnych czasów raczej wydaje się, że władze patrzą na siebie część kościoła i tutaj znowu Karol wielki byłby takim przykładem, który próbuje stworzyć ze swojego władztwa imperium już nieraz Manu to znaczona odnowił cesarstwo imperium Cristian chrześcijańskim palimpsest tytuł, który on, jakby wprowadza na określenie swojego władztwa, który ma przykryć pewne separatyzm my przynajmniej w albo może jeśli nie przed resztą nałożyć pewną warstwę taką taki wspólny mianownik dla tych wszystkich różnych ludów tyran podbił i w zasadzie jego koncepcja tutaj w cudzysłowie znowu państwo jest zbieżna z koncepcją kościoła, czyli on widzi siebie jako część kościoła i później za czasów Ludwika Pobożnego i jego syna widać te zbieżności, że w zasadzie imperium Ecclesia to w zasadzie to samo dlatego oni nie widzieli, a przy tym tekście wydałem z dzisiejszej perspektywy czy dzisiejszych badań, że nie do końca widzieli w tym, by to coś co panel na początku, jakby zasugerował, że kościół ogranicza władzę, bo państwo czuli się częścią tego kościoła, ale oczywiście znajdziemy też inne przykłady im Fryderyka drugiego, który długo może wrócimy do tych przykładów po informacjach Radia TOK FM w dr Paweł Figurski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studio w rozmawiamy o sakralizacji średniowiecznej władzy, czyli o tym, boski ziemskiej naturze króla świat w średniowieczu albo pozornie Boskiej chełmskiej informacje o 11 40 już za kilka minut po informacjach wracamy po tych państwa i moim gościem jest dr Paweł Figurski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego w rodzaju maści nie wie czy wiosek realizacji władzy, ale odnoszę takie wrażenie panie doktorze właściwie co chwila pojawiają się nowe w interpretacji średniowiecza przez takie klasyczne rozumienie średniowiecza jako okresu mrocznego bardzo prymitywnego opartego właśnie zaczyna narzędziach brutalnych takiego czarnobiałego powiedziałbym, a tymczasem nawet z tego co pan mówi wynika, że strony taka nasza projekcja być może mając na też troszkę bardziej u sprawienie, aby te barwy przed tym jaśniejszy mi historycznie czy intelektualnie okresami historycznymi były ciemniejsze także ci stworzenie takiego tła większego kontrastu między średniowieczem, a różnymi innymi epokami, które były później, a już na pewno pomiędzy, by miejsce, w którym historycznie dzisiaj jesteśmy mu wolno można badania nad średniowiecznym telewizji rośnie są takie stereotypowe, ale dzwoniąc dzisiaj, bo sama nazwa średniowiecza jest w zasadzie taką stereotypową przecież nas jako czegoś co jest zawieszone między właśnie świetnymi czasami antycznymi właśnie tymi czasami renesansu, gdzie zaczęto powracać do tego dziedzictwo antycznego, więc to na pewno nie tylko dzisiaj wspieramy się średniowiecznej takie, jakie ono było to co ja zauważam to, że na pewno były to czasy, których możemy odnaleźć siebie nasze problemy znaczy, że jeśli spojrzymy nawet na tę relację między religią, a polityką no to widzimy, że w średniowieczu również była to kwestia bardzo problematyczna spierano się o to jak ułożyć właściwie te relacje nie było wszystko właśnie czarno-białe stąd tyle tych konfliktów, ale w zasadzie co stulecie przez ten największy w obcym uczyliśmy się zawsze szkoła im tzw. konflikt o inwestyturę, który się okazuje, że nie jest nie było inwestycji lekko przecież było coś innego nie było też walką typowo polityczną, więc na pewno są to czasy dużo bliższe nam jeszcze nim tylko zechcemy, jakby zniknął wcześniej podłóg brać Osiecka w źródłach w krótszym niż nie należy też, jakby tutaj znaczenia, że te czasy nie były widoczne, ale jeśli spojrzymy na nasz dopiero co minione z nową już 20 lat temu dwudziesto pierwszy wiek na to możemy spojrzeć sobie tak naprawdę wiek czy czasy są ciemniejsze 3 czy właśnie średniowiecza czy może jednak ten czas totalitaryzmów, które pochłoną miliony zlote, jakby na pewno nasze myślenie o średniowieczu wydają się jest w dużej mierze wypocząć w nocy, ale bardzo interesuje w średniowieczu dla mnie interesujące są te początki czy krystalizować się pewnych takich koncepcji ideologicznych czy koncepcji politycznych, które tak naprawdę później wpłynęło na całe dalsze dzieje Europy lobbyści spójrzmy na wiele naszych współczesnych instytucji takich jak banki uniwersytety niewdzięczna, ale samo państwo parlamentaryzm to on ma dużo bardziej jak wąż zaczyna się w średniowieczu i dużo bardziej ma wspólnego z średniowiecznymi aniżeli n p . jeśli chodzi o demokrację z PUP tymi czasami antycznymi przecież nasz współczesny parlamentaryzm swoimi korzeniami dużo bardziej zakorzenione w instytucjach średniowiecznych niż w czasach antycznych, więc dla mnie czasy średniowieczna czasy średniowiecza w zasadzie wyznaczają dalszy TOK dziejów europejskich i ta nasza nowoczesność zawsze też, że była budowana w kontrze do Ottey przed nowoczesności tego średniowiecza, więc niejako cały czas pozostajemy w tych ramach, które właśnie wtedy zostały jakoś właśnie wyznaczone znamy też ciekawe, że to jest takie, by odkrywanie tego kim jesteśmy obecni lub, że to skoro dzisiaj mamy do czynienia z odkrywaniem i do budowania czegoś w kontrze albo nie da, ale przyniesie punkt odniesienia to co było punktem odniesienia dla średniowiecza, a także z ciekawe również pytania i wydaje się, że były w Kilerze było kilka takich właśnie punktów odniesienia 1 z nich był mniejszy chodzi o swoje kwestie polityczne czy ideologii władz były czasy antyczne i nie bez kozery taki prof. Harvardu Mark McCormick, mówi że w zasadzie dla dla takich dziejów polityki to możemy pociągnąć długi okres od ogółu usta do rewolucji francuskiej, gdzie w zasadzie w tym samym paradygmat ci się operuje i odnosi buduje pewne koncepcje polityczne i z czasem antyczne imperium rzymskim byłoby 1 takim z punktem odniesienia kolejnym było, by wraz z prawem rzymskim, które było co czasem wystudiowane no i przede wszystkim drugi punkt odniesienia to teologia katolicka czyli samo pismo święte oraz jego interpretacje komentarze ojców kościoła doktorów kościoła później myślicieli ideologów, które również przecież podejmowałem wiele kwestii społecznych politycznych tutaj Augustyna dla Zachodu miałem nieocenione znaczenie jego decyzji ta TDI, w których pokazuje pewne relacje 3 to, że państwo właśnie świeckie powinna przede wszystkim dbać o zapewnienie pokoju i sprawiedliwość społeczną jej nieprzypadkowo była to 1 z ulubionych lektur Karola wielkiego Dukaj harda po co sobie czytać do posiłków właśnie o państwie Bożym Augustyna i w pewien sposób recytować tego rozwiązania czy inspirował się czy przy jedzeniu słuchano to kto był taki zwyczaj średnia z dnia 8 i przede wszystkim przy organach głos przede wszystkim w klasztorach leżała czytano podczas posiłków nie zawsze niepotrzebnie dla nas także był, która rozżalona głos tak nie, bo czas każdego posiłku, ale zdarzało się, że właśnie w klasztorach tutaj Karol też nadwozie to dworskie życie też jakoś wyznaczało inne trochę może zwyczaje intelektualne chociaż, więc czytano rzeczywiście do posiłków mu o państwie Bożym mogły scena ma coś jeszcze co wiem to tego lektur bonus fascynujące byliśmy razem Ruchowi nie nauczył się pisać, choć też próbował i bardzo chciała nas nie nauczył się PiS stanowisko, że z Suwałk została przyszło, że w polityce jest ciężko tutaj odpowiedzieć, że prawdopodobnie za późno się za to, że w, ale on już tutaj jakby to są moje spekulacje z 2 po prostu, że nie nauczył się biegle pisać się, ale w kazał sobie właśnie czytać od zbyt ciekawy wątek jak człowiekowi czytają do piasku Palestyńczyk dr Annie po 2 tygodniach już zapomina, o co chodziło przy tym w zeszły poniedziałek, a oni też debatowali co to jest społeczeństwo ukraińskie było niesamowicie intelektualnie rozwinięte my mamy listy tutaj nic nie wiem swoje wie na południe będą autorów żyjących na północy w swym o nich dyskutują co na poprzednim Lecce jakimś zebraniu uczyć się jakimś kolokwium dworu było dyskutowane intelektualnie, więc to było niesamowite wspólnota uczonych wymieniające się listami natura wystająca z US Steel z nowej soli też debata wraca pan do swojej celi czytałam w domku myśli pan myśli, że pan list umyślnym błąd tenże pędzi co koń wyskoczy na północ Francji nawet dzień później do dojeżdża, a w 2 etatu otwiera mówi Kuzio Szewczyk to i tak była też debata w liście bardzo pamiętała dobrze zobaczmy czyta czyta dodał, że to przemyśleć znowu tydzień myśli pisze kolejny komunikat i znowu, więc ten autor listu dostaje odpowiedź po miesiącu, ale właściwie już z 6 tygodni podawać już goście nieraz, bo to dba też nie po to, co pisał w nowo nie ma takich e-maili ruch już dobrze, że już istnieją co mu chodzi, ale mądrze pisze na uroczystość skromne myślę że, gdy cena to informacje stworzymy dzisiaj jest zderzamy jej to właśnie powoduje, że na scenie możemy sobie przypomnieć, o czym myśleliśmy miesiąc temu w średniowieczu celujemy w Wiśle liczono jednak celem tych informacji Leonid, jakby nie zdobywali i na pewno wał na pewno pamiętali to, o czym debatowali mamy nie wiem z jedenastego wieku bardzo ciekawą historię właśnie podczas 1 z z debat na Monte Cassino prezes Damian ni właśnie nie zgadza się z Donaldem rozruch rozwijaniu się za wszystkim ta wspiera ospa jest nawet tak się to na zepsucie po prostu gość kleru człowiek na pewno był o silnej osobowości, a jej inna sprawa się m. in. z Dariuszem to też taka właśnie historia przy posiłku, a on zacząć się spierać pewne kwestie teologiczne, opóźniając odnosi się do tego pisze wszyscy pamiętają, o czym była rozmowa o ich jest nie było tak źle z ich pamięci czy nie było est tak dużej formacji czyli jakby pan ostatnio porównać zasób wiedzy wiedzy średniowiecznego mędrca zasobem wiedzy pierwszoklasisty pierwszego ze szkoły podstawowej miałem już w swoim nastawieniu pychy dyskusje w bardzo abstrakcyjne Wrona mam nadzieję, że przychodzi moment chcę to na pewno wiedział więcej to też mysz troszeczkę nie doceniamy tych średniowiecznych autorów oni czytali dużo więcej niż my czekamy znajdują się wszystkie stolice wszystkich państ w w nocy nieznani, bo ich jeszcze nie było do Cannes ze stolicy jest dużo późniejsza, więc jak byłem na średniowieczny władca ziem na egzaminie na sali jakieś miejsce centralne, które korzystnie dla niego ważny symbolicznie tak dla rzeszy później to będzie FIZ grano, gdzie właśnie każdy chce się koronować, ale ogólnie nie ma w stolicy Wattsa podróżuje po kraju odwiedzali jej spędzała różne święta w różnych miejscach w język betonu Konstal koncepcja stolicy jest dużo późniejsze stąd też nie nie znali ich, bo jest nie było jeszcze co właśnie skoro już wszyscy siedzą debatują przy świadkach śniadaniach kolacjach niech posiłków jedli w ogóle nie do posiłków to pewnie zależy od grup społecznych ról znaczy na pewno jeśli chodzi o mnie różne dania król to wychodzi mnichów to w 3 klasztory żyjąca wg odpowiednich reguł to Lotos było określone nowym rozlegają się ożenił się bez sensu nawet regułą było czasami określone co będą jedli jest bardzo taka ciekawa o reguła mistrza artystę poprzednik reguły Świętego Benedykta, gdzie najbardziej właśnie ratował mnie, bo reguła mistrza dotyczą opowiedzieć co się tak nazywa testy byłego mistrza nie odniosła takiego sukcesu jak reguła Świętego Benedykta i Jerzy Buzek oraz diety 1 z powodów, dla których ona właśnie tego sukcesu nie odniosła było to, że za bardzo regulowały życie mnichowi z tak najbardziej zawsze śmieszy mnie taki passus o takiej zupy zupę resztką owej, którą właśnie im mnisi i któregoś dnia miasto jest musieli właśnie zjeść przygotować zjeść z tego co im pozostało jej właśnie ta reguła mistrza było tak drobiazgowa, że nawet wyznaczała co, kiedy będzie jedzone nerwowo Panny tę zupkę z Krowodrzy andrzejki wobec całej nie byłem tutaj jest w żadnym innym wypowiedzieć się nie jestem mnichem, więc tutaj jej nie stosuje się zarówno do tego, by na deptanie reguły mistrza zdradza pan słuchaczom, że przykład Agora stosuje reguły mistrza w piątki na stołówce w Chinach śnieg mówi szef Deutsche fascynujący ze średniowiecza w nie zgadzam się jak najbardziej polecam tutaj studia i w naszym Instytucie czy w ogóle lektura wie pan, że za picie mleka nie trzeba kupować krowy w Top model dlatego też możemy właśnie tutaj sięgać po różne takie ciekawe książki, które bardziej tak nie pasuje ten obraz wieków średnich to znacznie bardziej sięgać po prace sprawdzone historyków, którzy starali zrobić już są sprawdzeni, którzy lubią ostro później okazuje rocznie generujemy na szkodę tej pracy lego fala n p. można byłoby po play-off o ostatecznym lego uchwała o o czyśćcu tak na rodzinę często bardzo ciekawa praca, chociaż są tutaj też wydaje się obciążona pewnymi takimi teoriami na Błoniach coś zobaczyć co to trudno nie liczą się, że nie ma co ukrywać lego w należał w pewnym momencie do takiego odpowiednika w partii marksistowskiej później złożyło 3 1 0 niania teraz nie można nie można tak powiedzieć, że był komunistą, ale w pewnym momencie należą do partii na takie, które już zapomniałem nazwy, bo francuskie to nasz nazywa ale, ale notowała przynależność do partii dla partii marksistowskiej zakwalifikuje historyka nie, ale chodzi o to, że nie każdy historyk należycie zapisuje się do jakiejś partii podczas lego rzeczywiście był na początku tej partii ale, toteż wynikało z jego poglądów jeśli czytam jego kategorię kultury średniowiecznej to widzimy tam wyraźny wpływ marksizmu on później z tej partii wystąpił pod wpływem chwili wydaje się wymogów jakiś tam właśnie wydarzenie wrócimy innym razem do średniowiecza dr Paweł Figurski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa mają dość dziękuję serdecznie dziękuję panu dziękuję państwu informacje za 2 minuty o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dziś kolega przygotował Paweł Zientara, a mikrofonów i fala pilnował Kamil Wróbel Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA