REKLAMA

Nasze wewnętrzne konflikty. Podcast psychoterapeutyczno - filozoficzny Cvety Dimitrovej i Tomasza Stawiszyńskiego

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2018-01-31 18:50
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Prowadzący:
Czas trwania:
33:07 min.
Udostępnij:

O szkołach i tradycjach w psychoterapii, o weryfikowaniu praktyk psychoterapeutycznych, o tym jak teoria może wpływać na praktykę oraz relacji psychoterapeuta - klient w kolejnym wydaniu podcastu psychoterapeutyczno - filozoficznego Cvety Dimitrovej i Tomasza Stawiszyńskiego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzienny okres ten limit Travel Tomasz Sobieszczański one cóż nie będziemy tym razem zaczynali od cytatu chyba będziemy kontynuowali poprzednia rozmowa tak zapowiedzieliśmy, że będziemy dziś mówili o tym, nazwijmy to praktycznej stronie na tego co sobie tak pięknie w teorii omówiliśmy podczas poprzedniej audycji, bo mówiliśmy o tym, czym jest psychoterapia Ninę przytoczyliśmy poglądy James Hillman jest montaż trojga Kiel man powiadam, że psychoterapia to jest taka sfera, Rozwiń » w której dochodzi do głosu lewa strona człowieka, czyli to taka ciemna z dnia aprobowane przez społeczeństwo nie aprobowane przez tego samego człowieka, który na psychoterapię się wybieram czy na analizę no bo ma w sobie jakąś stronę, której nie rozumie, która jest, jakby ne czymś dla niego samego w nim samym obca mu go do czy też tylko dlaczego akurat padło na lewą to znaczy tak mrocznej ciemną polewę tak no to jest odwołanie do symboliki z lewej i prawej ręki w tradycji hinduistycznej, ale też w zachodniej tradycji ezoterycznej, która z Neapolu tej symboliki Pantery z mu hinduskiego wzięła te metafory KE z lewej i prawej ręki mówi się w tych tradycjach antycznych po ścieżce prawej i lewej ręki ścieżka prawej ręki to jest taka praktyka, która polega na podporządkowaniu się pewnemu rygorowi n p . na wyrzeczeniu się czegoś praktyka mająca doprowadzić oczywiście do iluminacji duchowego przebudzenia albo oświecenia i ta praktyka prawej ręki polega n p. na masce drzwiach, a że ktoś, żeby opanować swoją sferę instynktowną no bo na tym zazwyczaj się opiera każda praktyka duchowa, żeby tę sferę cielesną sobie jakoś podporządkować, że w ramach tej trawy ręczne tradycji ten, kto zajmuje się nią tą praktyką duchową właśnie n p. wyrzeka się nie wyrzeka się seksualności przyjmuje celibat z dnia i martwią swoje ciało poddaje jakimś dyscypliny jakiejś dyscyplinie treningowi tak dalej natomiast ścieżka lewej ręki w buddyzmie antyczne zwana ścieżką przekształcenia to jest tradycja, w której człowiek nie wyrzeka się swojej sfery instynkt to by tylko, poddając się jej próbuję zarazem przekształcić dane, czyli nie poddaje się praktykom ascetycznym tylko właśnie bardzo głęboko wchodzić w to swoje różne pożądania instynkty ne i robi rzeczy n p . które są niezgodne kompletnie się z pewną normą społeczną Pantery cech Industrial n p. z no nie wiem prowadzili praktyki na cmentarzach pełnych ludzkich zwłok albo zjadali mięso co było zakazane albo uprawiali seks z osobami tej samej płci i t d . przekracza pewne granice po to, właśnie, że były uwolnić się z przywiązani do tych różnych rzeczy Nowaki bardzo nam rozbudowane opisy w generalce prowadzi lewą stronę spustu metafora czegoś co jest nie aprobowane schowane ciemne niebezpieczne co się społeczeństwu źle kojarzy rzeczywiście rozbudowany jest trochę się zastanawiałam należy w kontekście tego podziału na lewej prawdę o funkcjach prawej lewej półkuli no i w przypadku psychoterapię jak by się to dystrybuował, ale też to, o czym mówiła jeszcze znaczy właśnie tego rodzaju transgresja, czyli tym co przy należna jest dużo tego obszaru w Maroku nie czy można to nazwać Sygnity jeszcze, nawiązując do swego cytatu Szpilmana nie wiem czy można to nazwać je do młodzieży, by posłużyć bardziej psychoanalityczne między nim do tego co wyparte n p. kulturę jak lubisz wymawiać 3 2 właśnie Wilk wracając do kwestii samej praktyki psychoterapeutycznej czy można w takim mu w taki sposób o nim myśleć, bo wydaje mi się, że jednak właśnie psychoterapia jest nieco czymś innym co znaczy jest wchodzeniem w pewnego rodzaju doświadczenie, ale w określonych granicach określonych ramach dzielone są bardzo ściśle zdefiniowane w i właśnie w pewnego rodzaju taką bazę i bezpieczeństwo to znaczy, że nie jest takie zanurzenie w takim duchu, jakim ty przed chwilą mówiłeś zanurzenia no dobrze należnego to nawet z no tak to cechy oczywiście pewna rama jest konieczna ale, ale to co z kolei ty mówisz to jest też jest prawda w odniesieniu do do pewnej szczególnej troski Cisco terapeutyczne no bo znowu natrafiamy na pewien problem mówiąc o psychoterapii w ogóle, ponieważ szkół psychoterapeutycznych jest jak trzeba 800 mniej więcej wg klasy klasyfikacji tak wg klasyfikacji jakich nawet ktoś to policzył rozsądna taktyka waśni zależy co my byśmy uznali dzisiaj też między sobą nic do czego zgodzili byśmy się, że jest psychoterapią, a cenie jest z tym wnętrzem kilka takich szkół głośnych i rozpoznawalność prawdopodobnie dla większości odbiorców takich, które są jakoś mainstreamowi co, do których byśmy się zgodzili, że rzeczywiście są praktyką psychoterapeutycznych bardzo dużo zjawisk w psychoterapii, któremu on trochę taką naturę kocha poezję religijną jak rozmawialiśmy właśnie wcześniej tak dalej i ich tutaj myślę, że też byśmy byli ze sobą zgodni, że nie powiedzielibyśmy nie nazwalibyśmy tego psychoterapię ja znam to stanowisko zawiera Mińska Wrzesińska n p. jest taką twardą zwolenniczką tego, żeby nie nazwać psychoterapią no właśnie czegoś co jak rozumiem nie jest to w jakim sensie oparte o twardy fundament badania empiryczne n p. gminy albo co nie ma jakoś potwierdzonej skuteczności co nie jest jakoś zinstytucjonalizowane myślę, że może zaprosimy tutaj za fińską Rosińską wkrótce będą do rozmowy z nami, bo to jest w ogóle MO ne ciekawe ne ciekawy sposób myślenia w jakim sensie go rozumiem, że z nim zgadzam z 1 strony, a z drugiej nie zgadzam, dlatego że to, że istnieje bardzo wiele takich obszarów w ramach tej tradycji i psychoterapii z dynamicznym n p. które moim zdaniem są w ogóle nie oparte o Neo badania empiryczne to są rodzajem takiej refleksji filozoficznej o człowieku to, czego się odnosi już no to musielibyśmy wejść jak bardzo tak głęboko w to, że w tych rejestrach no nie wiem n p. z dnia jakoś tam obecna w tej tradycji teoria teorią man Dani Klein dotycząca relacji pomiędzy niemowlęciem matką, którą wydają się zbiorem fantazje o tym co co to dziecko mogłoby ewentualnie czuć, gdyby było taką malutką Melanią Klein, a nie, a nie ani jakąś taką analizę, która rzeczywiście odzwierciedla to co w tym niemowlęciu bardziej ogólnie mamy mamy mamy ograniczony bardzo dostęp do tego co się dzieje w umyśle niemowlęcia w Chodzieży od czasu melonik Klein dysponujemy trochę większą ilością mimo wszystko narzędzi przeprowadzane są badania, ale to też wydaje mi się, że warto doprecyzować, gdyż chodzi mi o to, że wewnątrz tego szerokiego zjawiska, jakim jest psychoterapia z dynamiczną no bo też zajmuje się psychoterapią schody na mityczną i laboratorium edukacji, w którym się szkolić też Psychoedukacji i Psychoedukacji Jarek powiedział Edge, a Psychoedukacji oczywiście no to jest właśnie instytucja, która to co trapi co dynamiczną ne propaguje i inni znani teraz nawet wewnątrz tych tego nurtu szerokiego, bo to jest pewien zbiór tak naprawdę różnych denominacji, które się określa ten wspólny mianownik to no Tomasz osoby, które po prostu są n p . Klein histamina przykład nazwijmy to i są definiują się w taki sposób i są ci bardziej ortodoksyjni bardziej psychoanalitycznej im mniej psychoanalitycznej i co tam rządzi upodobanie to znaczy oni tak robią, bo tak lubią po prostu bardziej lubią Freudem Maćka albo Melanii Klein inne niż kogoś tam innego i uwłaszczeniem sposobu, żeby tutaj dokonać jakiś rozróżnień co jest bardziej wartościowe, a co mniej, bo nie ma żadnych kryteriów zewnętrznych, gdy koncern temat jest bardzo obszerna, ale gwoli ścisłości znaczy, jeżeli chodzi laboratorium Psychoedukacji teatr nie wiem czy ktoś akurat nikt mnie nie nie mam takiej wiedzy czy ktokolwiek rzeczywiście teoria melonik cienia kradzież byłaby bardzo bliska to nic wydaje mi się, że tutaj odnosi się do czegoś takiego, że jest ile się zestaw to znaczy, że historia n p. samej psychoterapii psyche dynamicznej, czyli takiego obszaru genealogii freudowskiej w jakim się poruszamy jest sama pełne takich różnych innych Vonn teorii, która nie miały i niemałymi siłą rzeczy bez zakorzenienia im empirycznego to oczywiście się zmienia i oczywiście teoria n p. mechanika, na którą się powołuje się mogła być inspiracją do tego, żeby też pewnym zjawiskom się przyglądać wtoku ewolucji myślenia na temat psychoterapii sposobu oddziaływania psychoterapii psyche dynamiczny wydają się, że to skądinąd jest też ciekawy temat rozmowy, żeby doprecyzować na czym polega i czym to jest on, ale 1 kwestią jest właśnie takie porozumienie powiedzmy, że bardziej naukowe co znaczy coś się sprawdza co działa w tym co to znaczy, że psychoterapia jest skuteczna, a czymś innym jest właśnie takie myślenie szerokie psychoterapia, którym to powiedziały jeszcze zniczy takich, których się różne rzeczy robi, ale nie do końca wiadomo czemu to zmienić, że przede wszystkim nie do końca wiadomo jak to działa to znaczy w przypadku psychoterapii przychody chemicznej czy poznawczym bowiem behawioralnych i 3 systemowej dysponujemy jakiegoś rodzaju zestawem ME jednak przekonani, gdyż sprawdzonej wiedzy co do tego do czego co stosujemy, dlaczego i w jaki sposób to działa w jest mnóstwo rzeczy, które tak oczywiście żadną gdzieś głową w lidze radzą w oczy wiście oczywiście za czasów w rajdach były to spekulacji bardzo wiele z tych rzeczy się nie sprawdziła na pewno dało kierunek wnoszenia dało kierunek pewnym, że psa, o czym mówię bo, bo to jest wszystko prawda co mu się oczywiście nie kiwnęła głową tak na boki właśnie przy tym fragmencie, w którym powiedział że, że bardzo dobrze wiadomo od Wschodu na liczne i poznawczo behawioralnej co działa, dlaczego wydaje się, że wiadomo, ale z poznawczej behawioralnej bardziej wiadomo inne niż schody na mitycznej, a po drugie, że jeśli działa w poznawcze behawioralnej wiadomo dlaczego ja tak to jak to jest, że działa co do dynamicznej, bo są, jakby zupełnie inna w ogóle podejścia i nie widziała poznawczo behawioralnej to właśnie powinna co do dynamicznego odwrotnie, bo jeszcze dziś jak 1 rzecz działa to znaczy, że inna rzecz nie może się no tak a tak ale może też jest inna rzecz nie może działać skoro teoria jest zła, bo jeśli to jeśli jest także mama Lenki i n p. boję się wchodzi do małych pomieszczeń i teraz jeśli jestem w terapii poznawczo behawioralnej to dostaje zesta w pewnych ćwiczeń, na które wykonuje i nikogo nie interesuje, dlaczego się tych małych pomieszczeń boje i czy to ma związek z moim dzieciństwem czy niema, kto dostaje pewien zesta w technik, które mają zmienić na razie pewien nazwijmy to nieadekwatne schemat poznawczy w mojej głowie, który polega na tym, że ja odczuwam zagrożenie tam, gdzie go nie ma to znaczy, że to nie nic nie grozi małym pomieszczeniu, a ja postrzegam mój organizm postrzega tego niebezpieczeństwo dlaczego, bo źle nauczył po prostu w którymś momencie coś tam źle przeskoczyło ja nie rozpoznaje sytuacji dobrze, w której jest to mój organizm reaguje, jakby winnej tras z czego przeprogramować to taka jest takie założenie jak to zrobić zrobić za pomocą pewnych ćwiczeń, żebym się utrwalił inny schemat po prostu, że ten nawyk, który mam ten szlak, który we mnie działa był inny my też bardzo proste w tym sensie do zmierzenia to znaczy ja po prostu się boję potem jestem poddany pewnej kuracji jest są badania statystyczne polegające na tym, że zastosowano tt tt koncepcje te techniki u takiego ta takiego procenta osób już takiego da takiego procenta osób to objawy minęły moim dostaje taką informację mam to przećwiczyć nikt ze mną nie wchodzi w tak głębokiej rejestry, o których mówimy mówiliśmy chociażby poprzednio natomiast jeśli mamy założenia, że mój symptom czy mój lęk jest wyrazem jakiejś odtwarzająca się nieświadomej struktury, która ma głęboki związek z moim dzieciństwem zazwyczaj inna i że tylko rozpoznanie tego co się tu właściwie wydarza dotarcie do tego źródła i uznanie go zobaczenia tego przeżycia na nowo tej sytuacji formie jak i jakoś korekcyjnej właśnie ma mnie uwolnić od tego NATO mamy do czynienia z 2 różnymi filozofia mi jak bez i albo 1 albo drugie jest bardzo różnymi filozofami, ale tutaj jest kwestia celu wystarczy nie przypadkiem powiedziałem, że co do czego się sprawdza też trochę wiemy dysponujemy jakąś wiedzę woń Piwniczną na ten temat i nie jest też tak, że to znaczy też już wzbudza we mnie dużo w nim jakoś tak męczyć inni buntuje się przeciwko trochę twojej definicji działania sposobu na to sposobu działania terapii cytat dynamicznej nie wiem czy to jest miejsce na grzyby do Teresy w tej chwili dokładnie dokładnie się nad tym zastanawiać i i podawać jakiś inny ale dlaczego to się różni to znaczy co lepszych dynamicznych terapii są trochę inaczej zaklejone niż cele psychoterapii poznawczej behawioralnej nic z tego oczywiście mamy różne rozumienie i wizje człowieka w tym tego jak działa psychika inni i tak nad czym pracujemy i w jaki sposób, ale te 2 rzeczy i 1 i druga może być skuteczne w tym, żeby redukować właśnie symptom ba o tym, mówić, iż ich tutaj posługujemy się różnymi narzędziami to tak, że to symptom redukować w przypadku poznawczo behawioralnej za pośrednictwem właśnie różnych technik, które się uczymy, żeby rozpoznawać n p. w gminie Żnin to, że nie adekwatnie reagujemy na jakąś sytuację nieadekwatnie emocjonalnie reagujemy na kurz sytuacji, więc nasze albo poznawcza i próbujemy te nie właściwe szlaki przywrócić właśnie jak by nadać im na odpowiedź monitor, a w przypadku dorywczych inni schody dynamicznej niedoświadczone czy zaczynamy rozumieć jakiś kontekst pojawienia się tego lęku z jakiego rodzaju też inne skojarzeniami nam się w co znaczy w parze z jakiego rodzaju skorzy skojarzeniami on się włącza i Cuiavia nic co może być coś co może go wywoływać silne i nic to znaczy uruchamiają nam się też pewne bardzo silne emocje i zrozumienie ich oraz przepracowanie oczywiście w zupełnie innym modelu też może służyć redukcji lęku w ale oczywiście też skoro DM BOŚ przykład Kraków lęk ma bardzo różny charakter i możemy doświadczać lęku egzystencjalnego i NATO nie wiem czy psychoterapię w ogóle kiedykolwiek to znaczy w jakim zakresie uważa szef dawać ulgę, ale też, jakby nie nie o to chodzi a w jakim sensie możemy mieć n p. lęk przed tym, żeby się do samolotu wbite są też bardzo różne rzeczy dlatego mówię, że też możemy je do różnych rzeczy jakoś stosować ci tutaj tylko ktoś nie wyklucza ze sobą też, jakby każdy człowiek jest inny, więc są też warto brać pod uwagę, jeżeli chodzi o wybór i preferencje tak to zaraz się do tego dnia są pokrótce, ale powiedziałbym tak, bo mówimy tutaj tej psychoterapii co dynamicznej poznawczo behawioralnej to są takie 2 nurty, które z pewnością są w czołówce nurtów rozbudowanych teoretycznych jak jakość przebadanych i takich praktykowany najszerzej można powiedzieć, że spośród wszystkich tych tradycyjnie psychoterapeutycznych też chyba w Polsce są najbardziej popularne to znaczy myślę że, że rzecz, że rzeczywiście to ta tradycja Wschodu nami czas, czyli wywodząca się w Zygmunta Freuda i poznawcza behawioralna, czyli oparta o psychologii empirycznej o umowę z największym skrócie to są takie 2 na rdzenia w psychoterapii w Polsce w ogóle przybyć jeszcze dużo różnych innych oczywiście szkół i zjawiska, ale chodziło o to, że na tym wyłożyła to stanowisko wmyśl, którego tylko to co jest dobrze zdefiniowane jakoś do określone w przebadanej tak dalej jest psychoterapią, a te inne rzeczy nie są nie powiedział, że w tym sensie, że z tym nie zgadzam, że istnieje bardzo Bielan i praktyk określanych mianem psychoterapii, a nie istnieje żaden kościół psychoterapeutyczne w cudzysłowie to znaczy nie istnieje żadna instancja jedyna, która jest, która wymogła to rozstrzygać co jest, a co nie jest przed operacją, bo w odróżnieniu od medycyny to był ten mój zarzut kupców, który teraz wypowiemy jakoś wprost w odniesieniu do tego, że mamy do czynienia z ludźmi, którzy wewnątrz 1 etykiety, czyli schody na licznych psychoterapii n p. stosują 4 0 różnych podejść mu ni są znacznie bardziej ortodoksyjni pod względem tego, że są prace zamiłowanie mają do psa analizy bardziej takiej tradycyjnej, a inni prawda ASCO z nowinek korzystają wszyscy się razem, nazywając dynamicznie, ale w chodzi mi o to, że w medycynie istnieje pewna, ale kompletnie niezależna od z poszczególnych osób jednostek grup i t d. instancja w postaci tego, że mamy po pierwsze to co cała struktura w ramach, której przyznaje się tytuł lekarza medycyny i to jest na poziomie akademik Państwowej ich one na poziomie uczelni wyższych, które przekazują pewną wiedzę ażeby ta wiedza została włączona w ten obszar medyczny musi zostać poddana ne wielostronnym weryfikacją rygorom i to jest wszystko skodyfikowane tezy jedno dla wszystkich i teraz kiedyś oczywiście robiono różne rzeczy lub puszczano kre w prawda przyrzekł grano, jakby w pociągu i nie wiem okręt samo lub i bardzo szybko wokół własnej osi albo nie wiem co się tam trepanację czaszki robiono albo albo jakiś taki inne straszne rzeczy neutralne się już tego nie robi po prostu tania wiadomo, że to nie działa i sprawdzono co działa co nie działa zostało to co działa natomiast w obrębie tradycji psychoterapeutycznej w ogóle nie ma czegoś takiego jak Fred Kałat na kozetkę, a dzisiaj się okazuje, że nie jest mnóstwo ludzi, którzy nie kładą na korektę swoich pacjentów to jest zarazem chciałam całe mnóstwo takich, którzy kładą, dlatego że właściwie nie wiadomo czy płaszczy nie kłaść, bo nic nie rządzi prócz upodobania i kotami, choć wojna w medycynie następuje weryfikacja następuje sytuacja, w której otrzymamy te bowiem jak sprawdzać co sprawdzać o tyle tutaj taki proces nie zachodzi po prostu nie zgodzę się Stoch był już kładzenie lub nie kładzenie na kozetce jest kwestią wyłącznie wodowanie jestem przekonana że, gdyby zechciał się po prostu to znacznym akurat może nie jesteśmy, gdyby ktokolwiek po prostu się udało, gdzie dziś chciał się położyć na kozetce to jestem absolutnie przekonany, że nie każdy uzyskał na to zgodę w ale to jest kogo od Nintendo od psychoanalityka w LM, do którego się zgłosił po to, żeby się na tej kozetce położenia alternatywy nie dowodzi to wiadomo, że sobie dobierając analitycy klientów po to jest celny w morze odrębny temat akcji niż w całym teście to zanurzać po prostu też co jest przedmiotem oddziaływania medycyny pracy z przedmiotem oddziaływania psychoterapii rozumiem, że cechą wspólną jest to słowo, którym mówiliśmy poprzednio, czyli kwestia leczenia w ale jednak rząd ludzkie emocje w sposób w jaki działa ludzka psychika to jest dalej w dalszym ciągu dla nas obszerny tyle niż znany, że trudno jest stworzyć teorię, która by w taki sam sposób odpowiadała na zapotrzebowanie indywidualne, by każdej jednostki niż to jak n p. odnosimy się do problemów rano somatycznych, chociaż oczywiście nie jestem zwolenniczką takiego podziału już tutaj zajmujemy się psychiką od tej zajmujemy się cielesnością winnic, ale zgadzam się absolutnie problem polega na tym, że wiele teorii terapeutycznych i wielu psychoterapeutów, bo mówimy dziś czy chcieliśmy mówić o praktyce, ale praktyka jest zanurzona w teorii moim zdaniem nie ma czegoś takiego jak teoria i praktyka praktyka jest taka, jaka jest teoria, ale wielu psychoterapeutów funkcjonuje w sposób no tak społecznie usankcjonowane znaczeń sami się tak sankcjonują społecznie stwarzają takie przekonania, zwłaszcza w mediach jak postępują i wypowiadają się o wszystkim, bo istnieje taki taka grupa psychoterapeutów, którzy mówią o wszystkim analizują sytuację polityczną analizę, jakie wydarzenia na różnego rodzaju, bo są ekspertami od wszystkiego że, że w sposobie mówienia funkcjonowania i często też te teorie terapeutyczna, które za nimi stoją to są właśnie takie teorie, która pretendują do wyczerpania tematu to znaczy takie, które chcą dać kompletny opis tego w jaki sposób psychika funkcjonuje dziś obowiązują rzeczywistość to psychoanaliza kod hermetyczny system zamknięty tak taka struktura pojęciowa, która opisuje wszystko i uda się wszystko w dniu wpisu, acz jest trochę takim przykładem takich właściwie to o ich demonicznej to znaczy opisującej po prostu całość tego jak psychika działa wygląda i t d . a właśnie problem zgadzam się z tym co powiedziałaś polega na tym, że my tak naprawdę obcujemy ze sferą, której nie znamy do końca nie rozumiemy i dlatego, przechodząc do tych kwestii praktycznych mi się wydaje, że taka sytuacja, w której w, której na psychoterapeuta funkcjonuje jako ktoś, kto ma jakąś taką węższą wiedzę o Nina o psychologii człowieka czy o psychice człowieka wie jak żyć innymi słowy, aby do niego idziemy się nauczyć tego jakże liczny jest wysoce myląca ERM czy to znaczy w tym tekstem pomyślałam, że wiedzieć jak to co innego niż właśnie takiej strony doświadczenia i praktyki to jest strach co innego niż 3 wiedzieć jak w sensie takim, że tak zdefiniowanej określone tak jak powiedziałem, że tej teorii, która powstała, która miałaby rzekomo opisywać wszystko nie wydaje mi się, że tak nie jest, ale też tym sensie właśnie praktyka teoria są praktyka Vitoria są rozłączne nie znaczy rozłączenie w takim sensie, że jedno nie wpływa na drugie w wykazie właśnie psychoterapia jest taką dziedziną, w której teorią modyfikują modyfikowane jest nieustannie pod wpływem praktyki, a zarazem w i powstają kolejne teorie i siłą rzeczy jesteśmy w takim miejscu, w którym nie dysponujemy wiedzą wciąż na temat bardzo wielu zjawisk on taką, która wyjaśniała, aby sposób właśnie taki sposób pełny funkcjonowania naszej psychiki, ale też mniej mnie nie traćmy z pola widzenia tego, że z gry, że praktyka jest kontekst bardzo konkretną osobą co i z jakim jest zestawem doświadczeń tej osoby sposobu myślenia bycia rozumienia siebie i innych, których bardzo jednostkowe in, gdybyśmy dysponowali teorią, która opisywała całą rzeczywistość byłoby to skądinąd rzeczywiście straszne, więc tak Okaj jest teoria, na której jakość bazujemy i która jest punktem wyjścia do czegoś, ale praktyka jest tym sensie czymś odmiennym, że każde spotkanie psychoterapeuty z pacjentem czujesz klientem jakkolwiek by tego nie definiować to jest spotkanie 2 jednostek z bardzo konkretnym indywidualnym bagażem rozumieniem rozumieniem siebie nawzajem i w tym sensie oczywiście to zawsze pozostawia szerokie pole do rozmaitych właśnie do sprawdzania do rozważania do wspólnego poszukiwania dobra nie mamy do czynienia z taką sytuację, że wiemy jak kto do końca działa, że właśnie tutaj jest to takie TK taka duża wytwarza się w każdym z tych spotkań szczególne jak Real to może wiesz można powiedzieć przewożonych pani nie wie za co ja pani płac to znak musi wiedzieć z rowem auto znaczy nie musi być kimś, kto ma za sobą właśnie swoją teorię ma za sobą pewien zestaw przekonań dotyczących tego jak działa psychika nie co jest źródłem pewnych problemów jak te problemy przezwyciężyć no bo ostatecznie psychoterapia tak jak mówiliśmy, że w tej pierwszej rozmowie i teraz trochę też jest postrzegana jako metoda on, o które pozwalają się uciążliwych uciążliwych symptomów czy problemów takich jak lęk n p. wieś redukowanie lęku czy redukowaniu symptomów NATO musi wiedzieć hotel pod jak to robić, chyba że właśnie wychodzi z takiego założenia, że nie jest jego zadaniem i że on prawda wcale nie stawia sobie za ne punkt honoru to, żeby jego pacjent z poczuł się lepiej w tym konwencjonalnym staje się tylko oferuje jakiś zupełnie inne jakoś zupełnie inną nazwijmy to usługa no choćby taką właśnie, że będziemy się wspólnie przyglądać jakimś ciężkim doświadczeniem Alaska nie będziemy w ogóle nastawiać się na to, żeby te doświadczenia w jakikolwiek sposób korygować zgodnie n p . z pewnym oczekiwaniem pracodawcy na rodzinne i t d. ja myślę, że celem psychoterapii jest zmiana zmiana w sposobie myślenia doświadczenia przeżycia emocjonalnego i rozumienia własnych zachód będą też zmiany własnych zachowań, a więc niestawianie sobie takiego celu psychoterapii i powodowałoby, że jak n p. nie włączała do urn psychoterapii jako zjawiska ran sytuacji właśnie, w których psychoterapeuta nie stawia sobie tego jako cel, ale oczywiście można trzymać się w sposób bardzo ortodoksyjny rozmaitych teorii łącznie z tymi, które były nikt się właśnie takiej na takim nic klasycznymi, które powstawały w pierwszej połowie dwudziestego wieku Anny i być silny jakoś bardzo w tym sztywnym nie widzisz tego, że celem psychoterapeuty jest jednak pomaganie drugiej osobie w natomiast nie wiem czemu by to miało służyć ich komu uważam, że teoria jest po to, on tak oczywiście płatna powiedział, że na terapeutę coś musi wiedzieć tak to rejs po to, i terakota dysponuje pewnego rodzaju wiedzą i teorią, ale nie przypadkiem odbywa się to w spotkaniu pomiędzy 2 właśnie takim indywidualnym obcowaniu z pacjentem już sama teoria nie wystarczy to znaczy, że mamy do czynienia za każdym razem z kimś innym i że terapeuta musi być zdolny do tego, żeby zawiesić też równość w różne swoje przekonania teoretyczna zobaczyć co się sprawdza zobaczyć co pomaga inie trzymać się właśnie w jakość tak hojni nie cierpię nie ucierpieć się w taki sposób swojej teorii, żeby przystawać i tracić z oczu u pacjenta, a do tego kogo ma naprzeciwko siebie GM i oczywiście w pewnym sensie jest ekspertem, ale w pewnym sensie bez udziału tych z drugiej strony on nie może dokonać zmian w porze tylko co mógłby co najwyżej właśnie zaprezentować teorie co znaczy to taka szczególna sytuacja, kiedy naprawdę druga osoba nie jest po prostu biernie odbiorcą ciemność w alei jest to proces, przez który przechodzi się wspólnie no dobrze mam tutaj mnóstwo różnych od razu ripost, która już się kłębią po prostu we mnie, ale zostawię to sobie chyba na notują w na kolejną minę naszą rozmowę, bo znowu byśmy otworzyli mu jakiś ogromny obszar zagadnień, które domaga się szczegółowych kwalifikacji Atom nie ma na to w tym momencie chyba czasu więc, że pożegnamy tym razem znowu pozostawimy słuchaczki słowa czy z poczuciem głębokiego niedosytu no bo myślę, że w takim momencie zawiesiliśmy ta rozmowa, że wszyscy chcą wiedzieć, jakie wtedy to z tą bandą w niedosyt może lepszy niż przesyt w tej sytuacji bardzo dziękujemy dziękuję c technik Travel ma stawić się z tą wódkę zdjęcie znaku terapeutyczną filozoficznych tylko 1 100 % 12 i aplikacji mobilnej kolejny odcinek za tydzień w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!