REKLAMA

Podstawy programowe, czyli hodowanie chodzących encyklopedii

Analizy
Data emisji:
2018-01-31 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie wczoraj dotarła do nas radosna wieść, że minister edukacji narodowej Anna Zalewska podpisała rozporządzenie, które wprowadza nowe podstawy programowe pewnie część państwa siedzi w nich jakieś Tusk kolejne nowe podstawy programowe, kiedy zeszły rok cały spór spędziliśmy w śledzą zmiany w szkołach i jakie to zmiany, dlaczego zmiany o tym, będę rozmawiał z tras naszymi gośćmi Justyna Suchecka dziennikarka gazety wyborczej Rozwiń » dobra dzień dobry Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji w dzień dobry dzień dobry dobry wieczór chcę obywatele dla edukacji i obywatele dla edukacji wciąż jeszcze na to, że coś nie może tego cóż to za podstawę prawną umowy, do których szkół i dlaczego teraz doszło do tego wiekopomnego wydarzenia, czyli podpisania jest inna słuchaczka czekaliśmy na to wiekopomne wydarzenie mniej więcej od końca sierpnia, więc wyczekane wydarzenia są do podstawy programowe dla wydłużonych czteroletnich liceów i wydłużonych pięcioletnich techników nie mamy jeszcze tych szkół, ale ruszą w 20 19 roku w USA taki dokument, który będzie dopiero potrzebny za paręnaście miesięcy przy czym nie ma my się to nie jest wcale gotowe dużo wcześniej niż zazwyczaj, bo przecież teraz na podstawie tego dokumentu trzeba opracować nowe podręczniki i zrobić jeszcze mnóstwo innych, że należy szkolić nauczy i w niedzielę w lidze od nich rachunku, a wcześniej nie dodają zaś o więcej niż w przypadku nowość dobowej to taki wyrok z okładem, więc oczywiście można mówić z tej perspektywy wielki sukces mnóstwo czasu mocno, że czekaliście od sierpnia inne Grzegorza 18 sierpnia zakończył się konsultacje rozporządzenia w tej sprawie naj to był ten czas, kiedy ministerstwo miało nanieść uwagi i ustosunkować do tych głosów, które się pojawiła uwag było sporo, bo dokumentu liczącego około 300 stron uwag, bo kilkaset stron to kilkaset uwag tylko kilkaset stron wszystkie zbieramy drukowanej bardzo mi szkoda tych drze w, które na to poszły, ale dorzeczy dom pani minister zapowiadał początkowo, że na jesieni podpisze, ale te podstawy to rozporządzenie, kiedy my pytaliśmy o tak dziennikarze, bo chcieliśmy napletka nauczyciele pytali o to kiedy będą dla nas szkolenia my byśmy chcieli się przygotować nie powielić błędów, lecz problemów młodszych kolegów z młodszych klas NoToCo czas, bo takie odsuwanie róż chwilę za chwilę już prawie wszystko wiemy też przeciągały aż do wczoraj co jest o tyle niespodzianką że, gdy przyjrzymy się temu dokumentowi to 300 stroną to okaże się, że tych zmian nie ma za dużo w porównaniu do tego pierwszego projektu wyprosili z dnia wiele uwag z osób rannych zostało uwzględnione, jeżeli zostało to raczej takie powiedziałabym drobiazgi czyniły czy jakichś rzeczy techniczne no ja mówię my SOM, bo jest dziwak pozytywnie nastawiona, że to ponowna chodzi o to, że ministerstwo po prostu odpowiednio długo przyglądał się różnym sugestiom rozważało jakoś nie lubiła odrzucało no dobrze i teraz druga rzecz, która niszczy Jacka, zanim zajrzymy do tych podstaw programowych w testach graczy podstawami programowymi w ogóle należy przywołać innymi słowy na ile one mają wpływ na to co się dzieje na lekcji to nie jest pytanie podchwytliwe niestety w naszym systemie jak w takie konsumpcją moje podstawy programowe są szalenie istotna, dlatego że podstawy programowe na, toteż są wytyczne, na podstawie których konstruuje się rekonstruuje się egzaminy i to co niestety jest niepokojące zarówno przy tej procedurze jak i jaki przy każdej poprzedniej procedurze dotyczącej podstaw programowych po to, że to jest dokument, który dla nauczycieli dla twórców podręczników ma ogromne znaczenie działań jest niepokojące i nie widzi pan ocenia negatywnie, dlatego że mamy także w ich jasne proste wytyczne no właśnie są niepokojące, dlatego że one są niekoniecznie jasne nie koniecznie proste i to co po to, co w tych podstawach programowych od wielu lat i to są to od wielu lat jest to dyskusja, że w ogóle podstawy programowe z tym wzrost ten sposób leczone są tworzone i funkcjonują w naszym systemie one mu niestety nie są wolne od wad błędów z podstawową wadą tym podstawowym błędem podstaw programowych i stworzone są niestety zbyt detaliczny i ani żadnych szans, dlatego że kultura tego dokumentu pokazuje to jak my myślimy o nauczycielach ten dokument pokazuje, że twórcy każdej podstawy programowej myślą nauczyciele jako osobach, które nie mają pojęcia o tym jak uczyć, które nie mają pojęcia o tym, że pewna treści są ze sobą powiązane z postawy pro, ale zarazem wiele rodzin mówi Wojdak pozostaje, że się pewnie mało przestrzeni dla nauczyciela, żeby sam decydował, a z drugiej strony i Rumia dostawała wytyczne co ma mówić jak to ułatwiłoby pracę nie muszą myśleć czy to nie jest też trochę także nauczyciele częściowo korzystają z tego z błogosławieństwem nie muszą wykazać inicjatywą, ale celem jest ich nauczycieli, a nie dusi, a dyskusja na dania jak chcą pracować sami nauczyciele i 3 dni wrócą do obozowego pytania, czyli pani zdaniem podstawy programowe powodują, że bezpośrednie mają przełożenie na to co się dzieje w szkole on niestety mają bezpośrednie przełożenie i tę podstawę programową można powiedzieć, że nawet żeśmy się jeszcze cofnęli, dlatego że nadmierna detaliczne z podsta w programowych i to była wniosek, który się pojawią w większości tych opinii powoduje, że w mu różne kwestie, o których mówiła minister Zalewska n p. metodą projektów to, że nareszcie będzie miał więcej swobody, że podstawa programowa to jest tylko minimum naucz się może robić więcej ponad podstawę programową niestety te rzeczy się nie zadzierają, dlatego że jest podstawą jest bardzo szczegółowa to nauczyciel zobowiązany do podstawy zrealizować nie ma już absolutnie żadnej przestrzeń do tego, żeby n p. pracować metodami aktywizujące mieć problemy z ziemi, które po prostu wymagają dużo więcej czasu i swobody, ale to nie wyobrażam sobie, że przygotowanie takich postaw programowy zajmuje przez to więcej czasu znają się, dlaczego minister staje pani mówią, że są to się dziś ma lat resort edukacji nie jest w stanie zmienić swego podejścia tylko tworzy tak szczegółowe i ich już bardzo polskie wytyczne dla Lalek z mojej perspektywy to jest niestety brak zaufania do nauczycieli my ich prowadzimy za ranka dajemy im wszystko na tacy nie, dlatego że chcemy im pomoc tylko, dlatego że nie wierzymy w to, że jeżeli dany im odrobinę swobody to oni będą uczyć tak jak my chcemy, więc jest tylko 1 z etapów decentralizacji jak w zeszłym tygodniu rozmawiamy z Chin nauczycielem historii z kim Staniszewski, który też współautorem bloga do klasy wcześniej pracował w Instytucie badań edukacyjnych in dzięki temu ma m. in. olbrzymia ogląd z tego jak uczy się praw innych miast i miejscach w Europie szczególnie elementem władzy parę dni ukaże się w Gazecie wyborczej Jacek mówi to m. in. o wielkiej Brytani, gdzie podstawa programowa do historii test kilkanaście punktów i to kilkanaście bardzo ogólnych punktów z cyklu jak powstają i upadają imperia jak rodzą się to jest totalitaryzm my niewolnictwo przy tym każdy z tych wymienionych przeze mnie tematów u nas to byłoby kilkanaście stron szczegółowych dat nazwisk zapisów do zapamiętania nie wyklucza tego jest tego efekty efekt jest taki, że nam się wszystko ze wszystkim w głowach miesza, a nawet dzisiejsze dyskusje takie głośne o nazwijmy rzeczy o Holokauście dla dzieci są tylko nazwiska daty, bo one nigdy nie dostaną szansę przedyskutowane ze swymi nauczycielami oni będą gonić punkt za punktem podeszli z podnośnikiem pan Jacek rób takiej trafny moim zdaniem metafory, że dla tych, którzy tego porównania dla tych dzieci starożytny Rzym prawa lokacyjne Niemiec czy narodziny nazizmu mają tę samą wagę możemy mniej więcej tyle samo miejsca w podręczniku są tylko 1 z wielu punktów do Schetyny i to właśnie wskutek tej szczegółowości no może on, że nie wywołują emocji nie zmuszają domyślenia trzeba wykuć łatwo, gdyż sprawdził wszyscy muszą wykuć samo idealne mamy cały system OFE to jest element decentralizacji tej centralizacji edukacji tak, w którym wszyscy robią to samo najlepiej w tym samym czasie to nie jest historia PKOL prof. Andrzej Waśko, który jest współautorem podstawy programowej języka polskiego jest to jedno z tych nielicznych nazwisk autorów, których znamy to w wywiadzie dla nas mówił o tym, że on chciałby, żeby młodzież mogła się porozumienie jest ona musi czytać to samo nie ma się tego samego kodu kulturowego no no bo ogień wydaje się, żeby to było także nie wszyscy przeczytają o innym lalkę dla laika cóż oni czytają Bjoerndalen nierozgrzany z Kolna nie rozmawiają i tonie jest także oni naprawdę wszyscy byłby teraz wymyślą oczywiście w październiku 20 19 roku jak przeczytają tę lalkę to będą od tego lepiej ze sobą rozmawiali o 1 000 000, ale że będziemy mieli z tego, że ktoś zrobi temat o tym dlaczego upadają imperia w nią, zwłaszcza że jeśli będą musieli nauczyć jak nazwał od Izabeli łęckiej Annie adwokat przykład podaje z własnego doświadczenia ani nie rozumieć, o co chodziło o drożdżówki, ale tak jest o co chodziło autorowi jeszcze ostatnie pytanie, zanim przejdziemy do tego do tej treści od podsta w programowych, dlaczego autor autorstwo podstaw programowych teza, iż taka fajna sprawa to jest chodzi o to, że ludzie się tego wstydzą lub zwolnieniu mnie bym chciał zrozumieć mamy już 2 wyroki sądów jest w tej sprawie, które pokazują innym, by tę sentencję jasno dają do zrozumienia, że uczestnictwo w takim procesie, jakim jest przygotowanie podstaw programowych dla autorów podsta w programowych nie powinno być rzeczą wstydliwą wręcz przeciwnie powinno być się, że powinno być kwestią tego terenu dodaje duma daje prężą ważne, że to się powinna też nową strażnicę wydaje tak traktowane niestety resort edukacji w przypadku, gdy mówimy o podstawach programowych dla dla szkół podstawowych dosyć konsekwentnie odmawia ujawnienia tych tych nazwisk także na nadal nie wiemy co nam tę edukację na etapie szkoły podstawowej tak naprawdę przygotował jest to o tyle niepokojące, że tak jak pani redaktor suchy Skoczów omówione podstawy programowej tak naprawdę mebluje nauczycielowi zajęcia z uczniami mamy w nocy mamy takie założenie w edukacji też, że indywidualizuje wykształceniu to przy tak skonstruowanych podstawach programowych z tego indywidualne zachowania w ogóle nie będzie i mamy do czynienia z taką sytuacją, w której w każdej klasie szkolnej nauczyciel będzie realizował jakiś dokument, którego jakość zaraz porozmawiamy, ale tak naprawdę nie będziemy wiedzieli w przypadku tych podstaw programowych dla edukacji podstawowej to nie wiemy, kto to przygotował tak musimy wiedzieć, ale w jakimś dorobkiem rząd za wszystko no wszystko będzie odpowiadać personalnie osobiście pani minister Zalewska oraz 2 tys euro parlament uboju oraz ich oraz nauczyciele oto, że państwo jest niestety rzecz karygodna, która się pojawia zawsze Kopera dyrektor nauczyciel ze swego wrócić na analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu cały czas jest nas Suchecka z gazety wyborczej i pani Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji nic innego się tym obywatele dla edukacji rozmawiamy o nowych podstawach programowych dla liceów i techników tych nowych liceów nowych techników, które powstały w efekcie reformy edukacji nowe podstawy zaczną obowiązywać we wrześniu 20 1 9 roku w, więc tym razem jest dużo więcej czasu nie wykona przygotowanie podręczników, ale też na przeszkolenie się nauczycieli ze złóż nowych wymagań i turystom pytanie czy rzeczywiście dużo się zmienia, bo inne niż na słowacka przed informacjami mówiła, że niewiele uwag w czasie konsultacji zostało wziętych pod uwagę, a oczy, ale czy to oznacza, że w ogóle ta po to, postawy nie są jakoś rewolucyjnie, że nowa, ale niewiele się zmienia w stosunku do dokumentów z sierpnia, ale widać zmieniam inni co do zasady tak jak będziemy uczyć jak niewiele równocześnie będą czasem są za chwilę zaprzeczać mianowicie myśmy trzyletnie liceum, a więc zupełnie inny sposób uczenia mieliśmy także w pierwszej liceum wszyscy uczyli się tego samego po to, żeby w drugiej trzeciej klasie już specjalizować się w swoich tych wybranych czuł lub danych dziedzinach to wiązało się m. in. ty z tym, że uczniowie mieli takie przedmioty uzupełniające jak historia wiedza o społeczeństwie albo przyroda ci, którzy nie wybierali przedmiotów humanistycznych i odwrotnie to w zależności od specjalizacji to jest 1 rzecz wiązał się też ciężko z tym, że oni w trzeciej gimnazjum kończyli historię na pierwszej wojny światowej, więc pierwszej liceum pierwszej technikum wszyscy robili dwudziesty wiek to było krytykowane z 1 strony z drugiej strony pierwszy raz od lat mieliśmy taką podstawę programową, która zakładała, że ten dwudziesty wiek rzeczywiste mamy czas aniżeli w maju 2 wojnie wiadomo, ale zwykle już nikt nie słucha kwitną kasztany jadalne ana my rozmawiamy o okrągłym stole wtedy n p . jeżeli w ogóle, więc ma też tak jest to nieźle daleko żali się tacy byliśmy z dalszego trwania drugiej wojnie z nowych stacji BBC dodaje, że żył i to działało nie zdążyć na dobrą sprawę sprawdzić dotrze oba te roczniki go przeszły tak uczone znaczy w 2, jakie są wyniki matury tak latek nie jest miara dużo wiemy za parę lat złote dzieci wiadomość pechowo naturalne, jakby Pochwal się już w ogóle wszystkie reformy edukacji są w Polsce od lat prowadzone w ten sposób, że jeszcze dobrze się nie dowiemy jak zadziałały już mamy następny Azji to jest syn nie tylko specyfika obecnego rządu, ale także kilku poprzednich, a a, jakie teraz jeśli chodzi o saldzie oraz siłę wymyślać historie to przede wszystkim my będziemy taką sytuację, że wszyscy będą uczyć historii do matury przez 2 godziny w tygodniu skarg na każdym poziomie edukacji wnuczce tyle historii w szkołach jeszcze nie było zbyt złożone razem spotkamy główką jest godzina czwarta klasa, a 05 06. 07 08 . też 2 godziny to naprawdę tej historii jest już prawie tyle co religie są, w którą zajmuje bardzo ważne miejsce w ramowych planach nauczania nie jest jednak źle poza po prostu fakty są dojechał na 2 godziny w tygodniu na naszych sercach też przez co zajmie bardzo dużo miejsca, a jeżeli chodzi o samą treść i to co w tych podstawach jest i myślę, że liga tu będzie w stanie lepiej to rozwinąć, gdy mamy do czynienia z rzeczami jest nieco kuriozalnej to znaczy z 1 strony, czyli przenieśli się było czy myśli o ból Natalia Sycz era właśnie to mówiły panie o tym, też część takiego no i traktowania szkoły jako miejsce, gdzie trzeba bardzo dużo zapamiętać, a jednocześnie te postawy programowe z reguły dosyć konserwatywna ta jest jeszcze bardziej tylko to jest za krok od Gorzowa jeszcze bardziej jesteście pogłębiona to jest hodowania chodzące encyklopedie ten zwrot, który usłyszał od nauczycieli, którzy są z tymi postawami zapoznali bo, choć wie na czym zależy przyjmujemy to przez pryzmat własnych doświadczeń każdą zmianę w szkole ale gdy nauczyciele mogą źle za dużo, kiedy instytucje zajmujące się edukacją zwracają uwagę, że n p. na biologii na 90 godzin niezrealizowania ponad 20 0 tematów, z których niektóre każdy z nich wymaga osobnej lekcji lat brzmi niewiarygodnie i teraz mamy do czynienia z sytuacją, w której w czteroletnim liceum będziemy mieli mniej godzin rozszerzeń w trzyletnim liceum, więc nie wierzą, iż nie będą mogli wyspecjalizować się dobrą sprawę w tym czym chcieli to z każdego przedmiotu dostaną taki pokaźny pakiet informacji, które na pewno przydaje się 1 z 10, ale czy w życiu są tego też nie wiemy na razie i ważna Iga będzie też pewnie o tym, mogła powiedzieć, że w ocenie skutków regulacji tego rozporządzenia, w którym nie ma praktycznie nic jest również komentarz o tym, że nie będzie ewaluacji tych podstaw programowych to znaczy, że mnie sprawdzimy czy one działają ono będzie monitorowana, ale nie mam ich monitoring nie oznacza, że mam takie standardy, kiedy się udało, gdyż nie udało przypomnę, że pierwsza matura w myśl tej podstawy programowej będzie dopiero w roku 20 2 3 nomen omen metę będziemy ewoluować na bieżąco ona, w jakich co pani wyszukała zwracam się raz do pani Iga Kazimierczyk jeśli chodzi o zmianę teściowe możecie mi się tego, o czym poniżej lasu mówiącej ocenie skutków regulacji in, że postawi nie będą oni będą w żaden sposób tak naprawdę zwariowane non to niestety jest już w centrum znamy już w poprzednich latach nie, łamiąc dziewczynki oraz redaktor taka nowa świecka tradycja, że po prostu nie sprawdzamy tego jak to funkcjonuje oczywiście też twierdzi, że nie będzie miał żadnego wpływu na rynek pracy co nawet o tym, dyskutujemy mając tego w jaki sposób to może mieć rynek pracy z Legią mógł podstawowe założenie, że jeśli zmieniamy system kształcenia to on ma wpły w na to jakich absolwentów opuszczamy w jak ci ludzie będą funkcjonowali SA na rynku na rynku pracy to jest pierwsza rzecz Ninę druga rzecz to to rzeczywiście jest go SS panie redaktorze te podstawy one takie były bardzo zamknięci bardzo konserwatywną, ale nadal zostają i to co na to co rzeczywiście moim zdaniem jest wyjątkowo niepokojące oto, że 1 z podmiotów, które jednymi z podmiotów, które złożyły opinię do podstaw byli Rzecznik Praw Obywatelskich Rzecznik Praw Dziecka i to te instytucje złożyły uwagi do wiedzy o społeczeństwie i jedno niestety komentarzy w raporcie po konsultacjach z nimi Rzecznik Praw Obywatelskich po wojnie został uwzględniony Rzecznik Praw Dziecka uwagi zostały uwzględnione w toalecie się domagali rzecznicy praw konwencja praw człowieka więcej praw człowieka tak tutaj przy Rzeczniku Praw Dziecka tak, że gmina prowadzi ska są prawami człowieka, ale przy przydaje przy tej kwestii wyjaśniono, że to jest oczywiście omówione są w szkole podstawowej i nie ma potrzeby, żeby to powtarzać, ale uwaga uwaga ministerstwo nastroje swojej stronie pisze, że Otóż te podstawy programowe to jest powrót do nauczania spiralnego Yates odczuwa to co ministerstwo pisze przy ulica treści nauczania łamane przez wymagań edukacyjnych umożliwiającego powtarzanie utrwalanie i poszerzanie materiał na kolejnych wyższych etapach nauczania no to albo spiralne nauczanie powtarzamy to co było albo niech z tej sytuacji to, że odrzucono uwagi Rzecznika Praw Dziecka Rzecznika Praw Dziecka, który jednak jest rzecznikiem interesu uczniów napisano, że nie to jest robione w szkole podstawowej im broń, ale rozumiem, że nie wyrazili swoją miarą człowieka wobec tego co samo w sobie wymyślono równie kuriozalne zapisy, bo n p. młodzieżowa rada działająca przy Ministerstwo Edukacji Narodowej poprosiła o dopisanie leśniczówką zalew jest łączna liczba ta wiedza o społeczeństwie o dopisanie terminu będzie działał, w którym mówimy non stop nawet wiadomości mówią bardzo dużo rysują strzałki w komentarz jest taki w podstawie programowej nie chcemy zamieszczać zwrotów anglojęzycznych serio nie myśli, ale zaraz, ale organizacje pozarządowe jako sąd, ale też bardzo szczęką nosem, ale im zależało na tym, żeby to jednak jeszcze, bo toksyny Bono funkcjonuje on in o komentarz także może być w podręcznikach, ale znów miasto będzie może nie będzie to jest najważniejsze, że rozumiem, że tak ze strony postawa jest szczegółowa, a z drugiej strony brakuje w nim dziś już mamy 3 głowa to w biedzie tam rzeczy daliście nam rzeczy, które rzeczywiście można czegoś przydać mamy do czynienia z sytuacją, w której w obuwiu może kilkakrotnie mam bardzo przeładowano podstawę programową Nc z bardzo zabawne, że komentarze menu on z cyklem, kiedy jest komentarz nieuwzględnione są sprowadzają się nie uwzględniono, ponieważ liczba godzin jest niewystarczająca, żeby zrobić jeszcze toi toi chamstwo i czeskich kuriozum, bo to znaczy, że ma zwierzył się z tego za dużo, ale w ogóle nie nadchodził w stosunku do tego co przedstawił sierpniu no też można go zabrał je wódz otwiera się na propozycje można było napisać instytucji takich jak ordo iuris, że oto drodzy państwo na wychowanie do życia w rodzinie na wasze życzenie wzmacniamy rolę rodzin w tym przedmiocie nam pomóc jeszcze bardziej tak jeszcze bardziej różnię wiata osób będzie o wiele lat został punkt kontrowersyjny krytykowany przez organizacje pozarządowe, czyli uczniowie będą rozmawiali o moralnych aspektach antykoncepcji w, a propos rodziny przydaje się, żeby próbować zrozumieć politykę Ministerstwa Zdrowia n p . albo aptek, toteż poznał zarejestrowaną w ciele Bąk będzie spełniał ten punkt, ale rozumiem, że może w różny sposób poprowadzić dyskusję Otóż po to, zarzut nauczyciela tak, jakbyśmy zakończył poprzednie wejście jest chłopcem dobicia czy też chłopcami dziewczętami dobić zostaną dyrektorzy nauczyciele, bo to, że taka narracja, która w rozmowach z Ministerstwa Edukacji Narodowej pojawia się pojawia się dosyć często i na wszelkie problemy, które zgłasza do tej pory rodzice uczniów klas siódmych na to odpowiedzi, które słyszeliśmy brzmiał mniej więcej w ten sposób, że to wina dyrektora, który odpowiednio tego nie zaplanowało rozwiną nauczycieli, którzy zaplanują swoje lekcje, więc niszczały niestety obyć się do Pruszkowa i prorokiem we własnym kraju, ale nie jest tak to się pewnie skończy, że wszelka wszelkie problemy wynikające z tego, że ta podstawa programowa po prostu nie zapewnia bezpiecznych warunków pracy dla uczniów chodzi też o higienę zdrowia to żonie i mają one też prawo do tego, żeby działać rozłożyć na zdrowych warunkach po prostu, że to postawa nie zapewnia nawet TIL tej potrzeby w inną niestety adresatami wszelkich skarg staną się staną się nauczyciele i stoją staną się dyrektorzy z, a propos takich aktualnych tematów to może nawet do Brzezia do podstawy programowej w pisaną skoki o tym, informuje nasz gość Justyna Suchecka na łamach gazety wyborczej radę na wniosek skoków wpisano podstawy programowej skoki Wałęsę to jest akurat ty mnie takiego podmiotu na rynku finansowym, który często występuje w doniesieniach medialnych ci uczniowie będą mięli w tym narzędzia do zrozumienia bardzo liczą na dobrych nauczycieli podsta w przedsiębiorczości wciąż może dzięki temu, że SKOK-i będą w podstawie programowej to potem będziemy mniej tych doniesień prasowych czy Tecław chwilę tak, ale drodzy państwo tu nie chodzi o to, żeby nauczyciel uczył mimo podstawy programowej lekarzu podstawa programowa była dokumentem, któremu pomaga w proc wyraźnie, że wyjazd lawirował z nią wzrost rzeczywistości odnaleźć to właśnie po raz kolejny mamy do czynienia z tym z tym absurdem niestety to za jak to wygląda w tej chwili spowoduje, że Święty nauczyciel poradzi sobie mimo obstawy w, a nauczyciel, który radzi sobie różnie, bo ma n p. trudną klasę, bo ma uczniów z bardzo zróżnicowanym poziomie kompetentny nazwijmy to aż o współpracy, gdyż kompetentna, ale znając nauczyciel nie jest on jednak tutaj nic do osób kompetentnych radząc sobie z tym tematem bardzo dobrze jest naprawdę dużo i to jest to świetna grupa zawodowa, bo cały ten system stoi tylko worki na nauczycielach na tym, że na tym, że im się chce i na tym, że mają pasję no niestety nie będzie to wyglądało ciekawie, bo na moście będą pracować mimo podstawy, bo to dokument nie będzie pomagał tak, żeby te treści indywidualizować ostatnio rozmawiałam z przedstawicielką partii razem, która to partia wybiera się do wyborów samorządowych w i wykonali bardzo złym snem sprytny manewr w UE w wpisali do swojego programu wyborczego w imię można powiedzieć w zmiany podstawy programowej, ale przecież to będą wybory samorządowe jak partia razem chce to zrobić chce po prostu dodatkowych zajęć w szkole n p. uzupełniających wiedzę uczniów o mym życiu seksualnym człowieka albo właśnie o dys dyskryminacji wszelkiej i t d . i t d. teraz czytam, że prezydent Słupska próbował też to zrobić, ale radni Platformy i PiS-u wspólnie z wodą to uderzenie w drogę w Fordonie na swym rzadziej zgadzają o seksie w szkole mowy być nie może z wzmożona ligi, więc być udaje mu udaremnili co panią o tym, myślą o takim koncepcie, żeby samorządy uzupełniały te to, czego nie robi MEN samorządy torową siódemkę z czasu, bo w ten sposób wiele zajęć z przedsiębiorcą ścieki prawdziwe, bo wprowadzane szkoła albo właśnie warsztaty antydyskryminacyjne to problem polega na tym, że nasze samorządy jednak w dużej mierze są odbiciem władzy centralnej i jej poglądów, ale widać, choć o tym, że załoga hali zmierzyli się w szkole, gdzie i tak jest dużo zajęć i tak jest dużo do zapamiętania sumy nie teraz nagle dorzucamy jeszcze pakiet dla tego, czego nie ma podstawy programowej, więc z 1 strony inaczej się nie da się i mniej lub zobaczmy ile emocji i czasu zajęło nam skonstruowanie tych podstaw programowych bardzo smutną informacją dla państwa powinno być dobrze odkręcenie ich zajmie równie dużo czasu i wywoła wiele go podobnie negatywnych emocji, tym bardziej że wierzyciel będzie chciał to zrobić na poważnie i tak się za jakość złoża zmieni się rządzą 2 czy 6 lat Renato czegoś nie da zrobić pół roku zięć pani minister zaskoczyć udowodniła, że chyba tylko wiemy, jakie są efekty, więc w tym systemem, który mamy utknął utkniemy na parę ładnych lat zaczyna co najmniej dzieci, które tak zaczęły tak skończą, więc do 20 2 3 roku to jest to pierwsza matura dopiero, więc od 20 2 3 jeszcze parę roczników, które nie ma szans się uczyć inaczej to kolejne obecni drugoklasiści młodsi, którzy to ważne, więc pomysł partii razem z tym momencie on brzmi strasznie, bo już widzimy to 8 godzin w szkole, który jest im nowość, ale z drugiej strony, jeżeli nie to to co znaczy inaczej się tego nie da wyrównać na akcje są bardzo wielu rodziców odpowiada on szkolenie domowe no i liczby chorych uczniów edukacji domowej w ciągu 2 lat wzrosła nam dwukrotnie grali lub jemy ministerstwo edukacji jest współautorem tego sukcesu Justyna Suchecka z gazety wyborczej pani Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji inicjatywa obywatele dla edukacji dziękuję za spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA