REKLAMA

"Polska nie ma aktualnej strategii obronnej państwa"

Analizy
Data emisji:
2018-02-01 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu w dzisiejszych analiz zaczniemy od rozmowy na temat zmian w Ministerstwie Obrony Narodowej zmian personalnych i skutków tych zmian, bo jak twierdzi Marek Świerczyński na łamach polityki innych jest szansa na nowe otwarcie i nastawili racji sytuacji między ośrodkiem Prezydenckim, a właśnie resortem obrony narodowej w związku z odwołaniem Antoniego Macierewicza i powołaniem teren byłego ministra spra w Rozwiń » wewnętrznych Mariusza Błaszczaka na stanowisku szefa resortu obrony czy rację ma Marek Świerczyński, który tutaj wiele nadziei wyraża na łamach polityki o tym, będę rozmawiała z naszym gościem Maciej Miłosz Dziennika gazety prawnej dzień dobry dzień dobry w ich krótki cytat na wstępie i 5 jest szansa, że żołnierze oficerowie przestaną być zakładnikami polityków prezydent ustalił z nowym kierownictwem MON ścieżkę normalizacji i stabilizacji sytuacji w wojsku to oczywiście redaktor Sroczyński nawiązuje do wczorajszego spotkania między ministrem Błaszczakiem jego podwładnymi, a właśnie prezydentem i z kolei jego podwładnymi, gdy z tego spotkania wyciągać wnioski z rynku czy może czy ma rację pisząc, że to był główny problem i ten problem ma jest szansa, że zostanie rozwiązany, czyli ta ten wpły w polityki na i sporu politycznego na armię czy spotkaniach obu 2 dni temu 3 dni temu w tym, ale żyje Ależ było Wach z oderwaną od rzeczywistości bez nich Międzynami marzyciela mi się to spotkanie było bardzo istotne w tym sensie Marek ma na pewno rację, że to jest poważny problem i teraz jest szansa na to, że ten problem zostanie jakoś rozwiązany, bo zajrzyjmy do kolejnych poważnych problemów to ono w Polskim prawie prezydent jest zwierzchnikiem sił zbrojnych i jeśli on się nie dogaduje, ale w czasie pokoju minister obrony tak naprawdę w cudzysłowie zarządza wojskiem na jest istnienie dogaduje ministra obrony z prezydentem no to nasza konstytucja nie ma tutaj dobrego rozwiązania jest jako problem immanentne, który jest wpisany system jeśli się dogadują to wszystko świetnie ciśnienie dogadują tak jak myśmy w tym wypadku no to może to być szorstka przyjaźń nieznane nam historii z na poziomie premier prezydent może to być ta woda taka sama na poziomie minister obrony i prezydent ma tutaj doszło już nawet nie do szorstkiej przyjaźni, ale do otwartej wrogości i pod tym względem to, że jest, że nastąpiła zmiana ministra, bo wydaje się, że z ministrem Błaszczakiem prezydent Duda on no, że oni mają szansę się dogadać w Avon trudniej my w krótko ten spór między prezydentem, a z byłym ministrem Macierewiczem i nic był tak naprawdę o to kto ma mieć większy wpły w na armię czy on dotyczy czegoś innego wydaje się, że w pewnym uproszczeniu tutaj jej tak można tak to czuję, że oto, kto jest w cudzysłowie ważniejszy, bo Świerczyński pisze, że główna główna taka merytoryczna oś sporu dotyczyła struktury dowodzenia i tego w jaki sposób ma już stałby dziś pełna zgoda na rowerze to tak naprawdę, jakby chcieli wreszcie to była merytoryczna przesłanka do tego sporu w tym, że jakby chcieć faktycznie ten spór rozwiązać można było, bo to są trochę różne punkty widzenia, ale to nie są punktu widzenia typu czarno-biały rosołu niemy trochę szary trochę bardziej szary to komisaryczny jest to oni ani nie byli w stanie być tego sporu na przeciwległych biegunach to zdecydowanie, gdyby była było trochę dobrej woli to można byłoby to załagodzić to tylko spróbujmy uchwycić, zanim przejdziemy do relacji Błaszczak Duda i dlaczego Niemcom było niemożliwe przy poprzednim bardzo mi się z tym, że to dekret potem ten w spór o Skiby, czyli system kierowania dowodzenia to już było takie pozwy o przełożeniu tego konfliktu podskórnego na język dziś twardych papierów, bo akurat w tym wypadku prezydent Duda no to od jego decyzji zależało to czy on tę ustawę reformującą system popisy czynie, czyli siłą rzeczy on tutaj minister obrony był jak i zależna od prezydenta i Dłoniak odwrócenie tej sytuacji no bo wcześniej było także wszystkich tych sporach, bo tak, że tak naprawdę decydował formalnie minister, ale i to wciąż nie tłumaczy, dlaczego w ogóle był trwał ten spór czy spór, dlaczego trwało los co mam wrażenie lubili nas wręcz, że Polski minister Macierewicz z jedno chciał zarządzać wojskiem de facto samodzielnie Ion zaś już od początku rozpychać łokciami być może w ośrodku Prezydenckim tego o butach na początku nie traktowano zbyt poważnie, że oni zakładali, że będzie tak jak on wydaje się powinno być, że prezydent będzie dzwonił jakiś tam funkcje symboliczną w cudzysłowie zwierzchnicy, że będzie nominował kolejnych generałów i przychodził 15 sierpnia na na paradę no ale co jakiś czas będzie miał tylko tak żołnierzami no natomiast minister obrony próbował przeciąć wszelkie więzy między prezydentem, a wojskiem długą, bo w Pałacu Prezydenckim, bo o nim nie istnieć i Polsatu wojnę nie wiem może być zbyt słaby politycznie może tam woda nie było nikogo, kto no, ale ja znamy już jest dalsze losy tej tego sporu efekt jest taki, że od roku nie mieliśmy żadnej nominacji generalskiej m. in . w armii no i teraz jak w specjalnie o to by pytam, bo chciał, żebyśmy to troska złożyli na nowego ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka i czy to oznacza, że on będzie w stanie ustąpić i że tutaj panowie podzielą się jakoś wpływa na politykę w tą wojskową możemy zdecydowanie tak mocna jest kwestia ustąpienia tylko takiego prezydent nie będziesz musiał wiele on chciałby pełnić funkcję symboliczna i i mieć jakiś ograniczony wpływ to co mu konstytucja zapewnia poseł minister Macierewicz tego nie dawał im się wreszcie minister Błaszczak będzie trochę bardziej otwarty na kompromis tymczasem o system kierowania dowodzenia to wydaje się, że to jest to można załatwić chociażby w ciągu 2 tygodni, że oba obiekty frakcje de facto 1 obozu mogą się dogadać to jest noc z pożytkiem dla armii jeśli faktycznie się dogadają i ten system zostanie zmienione jest jednak jeśli chodzi o nominacje generalskie no co to to już w pewnym sensie to jest pochodna daje tej reformy systemu kierowania dowodzenia było można wtedy do dołu tak wód wód tłumaczy to obóz prezydencki dobierać konkretnych ludzi pod konkretne stanowiska tak to powinno być, ale z drugiej strony tam było, jakby z oś niezgody, bo m. in . taka, że obóz prezydencki ciało czwartej gwiazdki dla szefa sztabu gen. Ostrowskiego minister Macierewicz 3 i niszczał, ponieważ on nie dogadywał się na pewnym etapie zbieram w Rosji mimo, że to sam minister zaproponował go na szefa sztabu i tutaj wydaje się, że po jedno dotacje z dystansu jeśli jest odrobina dobrej woli z 1 z drugiej strony to jak najbardziej pojedzie do przodu i to szybko ono teraz pojawiają się takie daty jak 1 marca 3 ton 30 marca na nominacji to pewnie uda się załatwić testamentem rzecz jest jednak kwestia Otóż nie jest zależna od ministra obrony mianowicie poświadczenia bezpieczeństwa dla gen. Kraszewskiego romans, ale też takich RM oraz w rękawie ma ministra Macierewicza blokował w ten sposób, by człowieka wprost czy nie nie wiem czy na dobę to czasem raczej blefem, bo z tego co ja słyszałem to ME zarzuty w stosunku do gen. Kraszewskiego nie wydaje się mieć takiego poważnego oparcie w aktach i tak można robić jeśli ta procedura jest trzymana w służbie kontrwywiadu wojskowego jest się z tak służby kontrwywiadu wojskowego odległej traci w ten sposób ministrowi obrony, ale jeśli to wyszło dalej do służb cywilnych no to teraz ktoś będzie musiał powiedzieć albo faktycznie zdradza gwiazda minister Macierewicz miał rację, bo nie zobaczymy na co go nie ma sensu drukować zawczasu, ale jedno no te przesłanki nie wydawał się sztorm w mega mocny w jeszcze chcą zabrać 1 rzecz, czyli na inny opozycyjny z jakimi ludźmi minister Błaszczak obejmuję resort doszedł do oczywiście używano słowa czystka do pełnego wyczyszczenia jeśli chodzi o w ogóle posady wiceministrów w resorcie obrony nie jest wymarzona, bo tak minister Szatkowski, który był wiceministrem podsekretarzem stanu z, a ministra Macierewicza dalej z byłym wiceministrem zachowa stanowisko tak wymieniono odeszło 3 wiceministrów minister Kownacki, który odpowiadał za zakupy minister jest Mrugała, który odpowiada ostatnio m. in. za kwestie edukacji i minister Grabski odpowiedzialny za sprawy kadrowe w no i teraz pytanie czy element nowi ludzie rzeczywiście, ale my będą w stanie im różne rzeczy, które leżały odłogiem załatwić się znają od tej redaktor Sroczyński, którego w Teksasie poszukuje mam wątpliwości pisze Mariusz Błaszczak ściągnął do MON zaufane osoby, ale bez doświadczenia w sprawach obronnych light to jest w słabość ministra Błaszczaka nazwijmy rzeczy po imieniu, bo non może posłużyć przykładem zakupów zbrojeniowych to jest bardzo skomplikowana materia to nie jest normalne prawo cywilne tylko o tytuły jak wyszło mnóstwo różnych innych regulacji materia jest złożona, bo z 1 strony mamy uzbrojenia, którego parametry stołu najróżniejsze część jest fajna mało osób się na tym zna z drugiej strony mamy olbrzymie pieniądze i trzeciej strony mamy też olbrzymie naciski z Torunia z firm zbrojeniowych rządów i to i to jest naprawdę skomplikowana i ich nutach materia Sharp w dużej mierze mit o nas i wreszcie tym zajmował zajęło mu dużo czasu, żeby w wyżej niż w temat raz po 2 latach on wie jak to działa on można go krytykować można go chwalić, ale on z nami ma jakąś wiedzę w tym temacie Ernst jego następca nie ma takiej wiedzy w tym sensie, że pod kątem zakupów zbrojeniowych to my tak naprawdę przez kilka miesięcy staniemy z koniem w miejscu po zawsze się, że tamte są już bardzo zaawansowane, że nikt nie będzie to od pół Wisła, czyli tarczy obrony przeciwrakietowej to tak naprawdę przez kilka miesięcy minister Hall 50 USD po i to nie jest zawód do tego, że to minister zwyciężą tylko on znaczenie w tym polu nie ma kompetencji no i my jako państwo w tym czasie nie pójdziemy do przodu kwestię skomplikowany zakup uzbrojenia i audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w Zamościu, gdzie cały czas deformacji Miłosz Dziennika gazety prawnej wspólnie przyglądamy się temu co nas czeka pod nowym kierownictwem jeśli chodzi o Ministerstwo Obrony Narodowej, czyli w związku z nominowania na stanowisko szefa Matyldę Mariusza Błaszczaka po dymisji GM ME ministra Macierewicza i odnosimy się też do tekstu Marka Świerczyńskiego wpolityce Insights, który mnoży no i zaskakująco pozytywnie odnosi się do tych do tego co się dzieje w RN może nie tyle samym MON, ale na pewno na linii prezydent, a minister Błaszczak twierdzi Marek Świerczyński, że tutaj po prostu wreszcie będzie jakiś rodzaj normalizacji co znaczy skorzystamy wszyscy, a zwłaszcza armie tuż przed informacjami mówił pan panie redaktorze o mężu o tym, że zmiana w resorcie dymisja wiceministra Kownackiego powołanie nowych ludzi będzie się wiązała z opóźnieniami w zakupie zakład zbrojeniowy po prostu do tego, że nowi ludzie wynosili na nowo nauczyć się tego wszystkiego, ale czy ten temat modernizacji armii to jest związane wyłącznie z zakupami czy też może mówić, że od ośrodków odpowiedzialnych za to żeby, żeby to nasza armia się unowocześniła jest więcej niż tylko sekretarza stanu w resorcie obrony u osób dziś jest, więc tylko to jest tak, że sygnał płynie z góry w tym sensie, że jeśli kierownictwo MON chce powiedzieć co powiedzieć dobrze teraz idziemy w tym kierunku stawiamy na nowo uzbrojenie to druga 6 tys tylko z tej strony pomoże przy stanie także wojsko samo w sobie powie Noto teraz chcemy kupić to toi to teksty o nim żołnierze mogą o sobie mówić, że to jest decyzja polityków, bo to oni na to przeznaczę pieniądze i to oni mogą powiedzieć tak robimy albo mnie nie robimy, ale pan mówił o tym, że to nie jest problem decyzja polityczna motorek różnym zapadła tylko kno w how to, jakie są przepisy jak uniknąć różnego rodzaju bolączek nas on na arenie międzynarodowej Tegel tak dalej czy armia ma tę matę kompetencje w niewielkim stopniu w tym sensie, że jeśli chodzi o kupowanie no bo minister Macierewicz rozstał się z gen. Dudą, który wcześniej były szef Inspektoratu uzbrojenia to była osobą bardzo kompetentna nóg, które niestety z Warmii nie ma to było bardzo dobry człowiek od zakupów teraz program Wisła, który zapadnie będzie jedynym programem, który w najbliższym czasie zostanie podpisany gość mnie z kolei płk Marciniak to jest też osoba kompetentna, która jest w stanie jak najbardziej realnym dokończyć negocjacji negocjacje i na rok robi to o tyle efektywnie, że to cena za Wisłę spada i kto to jest kolejna kompetentna osoba, ale takich osób jest dosłownie znający się na poważne zakupy zbrojeniowych w armii kilka i ale do wyniku polityki ministra Macierewicza czy zawsze tak było w tył, bo zawsze, bo ich niewiele teraz jest ich jeszcze mniej a dlaczego przecież nie jest, bo na terenach euro z dnia rano Polska armia prowadzi wymaga z szeregu takich tego tym razem mamy jakieś pieniądze do wydania, ale tez problem systemowy to nie jest wina ministra Błaszczaka Macierewicza czy nawet wstrzymanie AK poprzednika, że to jest od lat problem jest taki, że my jako państwo nie stworzyliśmy roztropnego systemu zakupów uzbrojenia one mnóstwo gestorów jest to, że to są ci, którzy składają w jakiś tam wymagania odnośnie zakupów mamy zupełnie nieprzejrzysty system tego kto, kiedy za co odpowiada i my nawet dziś mamy pieniądze przez przez lata w obrębie z tym problem o jej, że znowu nie nie wydać budżet można wysypać poddać operacji było chcemy się zbroić mamy pieniądze na uzbrojenie, ale nie potrafimy stworzyć przejrzystego dobrego działającego systemu, który który, by co zmieniło od lat powtarza agencji uzbrojenia Gołąb abstrahując od tego, że ta nie może być zmiana samego szyldu no to my potrzebujemy na naprawdę przemodelowania tego systemu ana to niestety nic nie pokusił widać troszeczkę małe zmiany w tym sensie, że już od Wisły jest teraz zrobiono także jest stworzony specjalny zespół ludzi, którzy się tylko tym zajmują, ale luty jest mały kroczek do przodu, a zmiany powinny być radykalne w, a coraz trudniejsza polityka zakupowa czy polityką obronną doznał 6 1 nie umiem robić to członek ma to robić co drugie stoi jest chyba trzeba iść jeszcze dalej było to wiceminister Szeremietiew od pewnego czasu powtarzaj trudno się z nimi zgodzić, że nam brakuje strategii obrony państwa my mamy coś takiego co stworzyliście gen. Koziej były szef BBN -u w roku 2 i tam 13 czternastym tzw. białą księgę bezpieczeństwa można po wyschnięciu traktować jako taką strategię obronną państwa, gdzie stał w Kazana główne zagrożenia jak i nasze w cudzysłowie ogólny pomysł jak zareagować w danym my, ale od tego czasu niż nasze środowisko bezpieczeństwa radykalnie się zmieniło Ukraina została zaatakowana przez Rosję no, a my tego my nie stworzyliśmy nowej strategii bezpieczeństwa, mimo że minister Błaszczak Macierewicz, mówi że dziś jest jakaś tajna, ale nie ma czegoś takiego nie ma takiego dokumentu my tak naprawdę jak o państwo powinniśmy sobie stworzyć najpier w strategii bezpieczeństwo państwa, która nam powie, skąd są zagrożenia i ogólny sposób odpowie jak na nią odpowiedzieć i potem do tego dopasować kolejne polityki, które nam też odpowiedzą, że potrzebujemy takiego uzbrojenia tylu żołnierzy i t d . i to powinno, iż pan z góry nad nadzór no zapytam, dlaczego tego nie ma przy zakupach już mam wrażenie trochę z słuchaczy mieli okazję usłyszeć o powodach skoro była taką możliwość pojawił się taki gen. Koziej zrobił taki audyt, dlaczego teraz zależy od rządu, który podkreśla bez przerwy i wagę zagrożeń międzynarodowych i potrze BU on bezpieczeństwo naszego państwa, żeby coś nie dzieje dla mnie nie potrafi ich na to pytanie w tym, że po powinno się zdarzyć stworzą strategiczny przegląd obronny 3 i z Londynu sprawdzono w jakim stanie są nasze siły zbrojne i z tego wysnuć to pewne wnioski w tym, że jak to zgryźliwie ujęli przedstawiciele Biura Bezpieczeństwa Narodowego to jest wewnętrzny dokument MON-u, które de facto nie przekłada się ustawowo na różne inne należy no to jest fatalne zaniedbanie tego, że my tego nie mamy tak naprawdę z tego powinno wynikać wszystko mi też takie były boss na początku ekip ministra Macierewicza, że coś takiego powinno być oni twierdzą, że strategiczny przegląd o obronę i miotacz wymiera ale gdy wydaje się, że nie do końca ten monument, który faktycznie opis od pewnego stopnia sytuację w naszym wojsku pokazał pewne wnioski na przyszłość, ale jedno to było zbyt wąskie i robione zbyt hermetycznym gronie, żeby faktycznie teraz nagle wszyscy się do poszukiwań to może im szczęście w nieszczęściu, że minister Błaszczak nie jest doświadczonym człowiekiem jeśli chodzi o, a wojsko jego doradcy muszą się dopiero nauczyć też będzie musiał się potwierdzać na nowe głosy może zmieni się choćby ta kwestia to po prostu z czegoś co jest wypracowane w misce barszcz tak jest bardzo doświadczonym urzędnikiem nowy SMS określają także on, owszem w oświadczeniu SAP w KPRM o MSW to na pewno no i domów i w miarę szybko będzie mógł to uniknąć jak na ogół z zewnątrz tylko pytanie czy na ile to jest to, o czym rozwalić na początku, czyli te relacje z prezydentem na ile oni faktycznie poprawia się dogadać powiedział dobrze teraz deleguje do tego ludzi opracować dajemy sobie z dniem uroku i wtedy mamy poważny dokument, w którym się wszystkie tak powiem, ale jeszcze, żeby wsiąść to też opozycje jest ochrona nie była wręcz ze stopu nordic Hula, ale chłonność powinna mieć naprawdę to pewnym poziomie ponadpartyjny konsensus panie redaktorze na wschód od 1 0 naiwności wybuchnie może uważać tak powinno być w Jędrzejowie wie też jesteś to bardzo popieram wolność wszyscy powinni ze sobą rozmawiać, a jeszcze inny niż na koniec Łódź oraz informacje na antenie TOK FM zaraz za czasów jeszcze ministra Macierewicza obserwowaliśmy dosyć dramatyczny odpły w doświadczonych generałów armii jej czy pana zdaniem to już jest, że sprawa stracona sprawa czy też ci ludzie mogą w jakiś sposób teraz wesprzeć wojsko w związku ze zmianą w resorcie i Latynosów oburza się zdarza, żeby generałowie, którzy odeszli do cywila potem wracali to gen. Skrzypczak był pod najgłośniejszym przykładem, ale albo trochę inna kwestia ponoć chodził w geście protestu przeciwko MON do różnym rzeczom się, żeby to nie wydaje mi, żeby ci, którzy odeszli, żeby zostali zaangażowani, jakkolwiek w to co się będzie teraz działo ale, toteż ja bym nie przesadza z tym dramatycznym on jest ciemno, bo te odejścia generałów to jest normalne, że generałowie odchodzą przychodzą po wojsku o gwałt co roku powinno chodzić, a ty nie zgadza się pan z tymi licznymi głosami, które lamentował, że doświadczeni wojskowi odchodzą i nie będzie komu czy na pewno tak zarządzać ofiarami nie są może za dużo, bo generał, ale to nie jest tak, że nagle ojej wojsko zostało bez generałów, gdyby na miejsce nowych desek, by przychodzili, by były nominacji, gdyby tych ludzi jest faktycznie przerzucano do tego w sposób roztropny toby nie było problemu, bo jest normalna to, że jest rotacja kadr to trudno tych wojsk normalne, że na korzyść zdarzają, a Nowak i co roku powinno odchodzić z Langiem 10 generałów i tylu samo przychodzi się tak się działo, bo myśmy tylko odejścia i które bardzo spektakularny to też pamiętajmy, że to, że generałowie też czasem lubią obu panów odejść chwale w cudzysłowie w tym nic zrobić w środę 6 1 latka z VAT, a jeszcze 1 rzecz jest ciekawie, bo mówiło się dużo o tym jak minister Macierewicz stworzył on z armii czy samego resortu takie swoje podwórko eksperymentalne stworzył te idealnie wojska obrony terytorialnej w różny sposób próbował się urządzić w rundzie na nowo jako szef resortu i rzeczywiście pan, że ten, że te aspekty jego działalności zostaną jakoś wyciszona już mniej będzie takich spektakularnych i populistycznych gestów ze strony nowego ministra o naszych wojsk obrony terytorialnej uważam, że o ile no bo rodzą się w niesamowitych bólach w tym sensie, że został poddany olbrzymiej krytyce tylko częściej, więc bardzo się słusznie no bo nie może być także wojsk obrony terytorialnej były stawiane przed wojsk operacyjnych, że nagle może, słuchając wypowiedzi ministra Macierewicza można było odnieść wrażenie, że nas obronią tylko wojsk obrony terytorialnej, a cała reszta z milicji to w ogóle oni powinni pomagać temu odpowiedź tak zdecydowanie nie powinno być, ale jeśli trzeba przywrócić odpowiednie proporcje, a może wojsk obrony terytorialnej są niejako pomocniczo w stosunku do wojsk operacyjnych jest i jest znajdzie się na niej jakiś fajny pomysł, bo też kwestie doktrynalne są to nie do końca ułożone oto jak najbardziej opornym będzie duży sukces że, o ile przez za kilka lat to naprawdę będzie dobry komponent wojska polskiego też co warto podkreślić, bo one są droższe niż miało być, ale w tym nic tam służy 7 000 osób to nie są to żołnierze zawodowi, ale tu należy docenić to, że tyle osób zostało w jaki sposób zmobilizowanych i że jeśli faktycznie udaje się za udadzą się zamiary mężczyzna jest mój pomysł obrony była mowa o tym, że do końca tego roku ma być 18  000 żołnierzy tych wojsk, pamiętając o tym, że to jest to zawodowcy żonie suszy się wyszkolić i naukowców w głowę Ależ to jest dobry początek 3 telefon za kilka lat może naprawdę dobrze funkcjonować to, że znaleźli się chętni to mnie w ogóle nie dziwię mam to właśnie tylko kłopot z kompetencjami tych osób, ale to już osobną dyskusję będziemy się przyglądać się poczynaniom nowego ministra obrony Mariusza Błaszczaka zobaczymy co zrobi w tej kwestii, a już na ten moment kończymy Maciej Miłosz z Dziennika gazety prawnej były z państwa i moim gościem ogromnie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA