REKLAMA

Żeromski, Zapolska i Mickiewicz - to po ich dzieła sięgali filmowcy po odzyskaniu przez Polskę niepodległości

Data emisji:
2018-02-01 21:20
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
28:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM i rozpoczynamy audycje Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM Karolina Głowacka przy mikrofonie rok 20 18 to jest rok stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości najwięcej siłą rzeczy będzie się mówiło o tym, jesienią halny w TOK FM już rozpoczynamy mamy od chociażby cotygodniowe stuletnie przeglądy prasy z epoki w niedzielę po godzinie siódmej serdecznie państwa zapraszam, a dziś porozmawiamy o kinematografii tamtych lat studia Michał Pieńkowski dobry Rozwiń » wieczór dobry wieczór Grzegorz Rogowski dobry wieczór wyborczy obaj panowie z Filmoteki narodowej Instytutu audiowizualnego mam wrażenie, ale może panowie mnie z niego wyprowadzą, że temat kinematografii sprzed 100 lat polskiej kinematografii jest tak mało przepracowany, że trudno musimy tak od podstaw rozpoczęcia, a może przegapiłem, choć wielką dyskusję może jest o tym, powszechna wiedza na ten temat rzeczywiście nie jest powszechnie znane wydaje mi się, że głównie, dlatego że bardzo mało filmów z tamtego okresu dotrwało do naszych czasów związku, z czym o niewielu firmach możemy się wypowiedzieć z autopsji o większości z nich wiemy tylko to co napisała ówczesna prasa, a ile przetrwa z tych filmów z pierwszego dziesięciolecia po odzyskaniu niepodległości do naszych czasów zachowało się raptem kilka i wśród nich są filmy właśnie od takiej tematyce patriotycznej narodowej m. in. najstarszy film zachowany z tamtego okresu to jest film z roku 19 19 dla ciebie polsko ten film opowiada o odzyskaniu willa w czasie pierwszej wojny światowej nie wspomnieć o drugim filmie, który jest z tego powodu bardzo ciekawy jest waszych imprez patriotycznych z tego nurtu Narodowego, dlaczego Polska jest o tyle ciekawy, że reżyserował go Ryszard Bolesławski to jest takie bardzo duży nacisk doczekała się w Hollywood to był reżyser, który trafił w związku pracował chociażby z takimi gwiazdami jak Marlena Dietrich później RS, który nakręcił właściwie pierwszy film w technikolorze kolorowy zresztą tuż po inne nakręcenie tego filmu on zmarł to szczyt no to wcześniej już na grę natomiast tacy wielcy reżyserzy tynki na Narodowym rzeczywiście w Polsce inne się zajmowali, bo to całe spektrum filmów tak naprawdę które, które były wyświetlane i właściwie w przekroju od kina niemego tego wczesnego kina w inne tak jak inni mówił rok 19 19, a że właściwie po sam wybuch drugiej wojny światowej, bo ostatni film, który jako, że nie wiem po raz zmierzyli się mylę, ale wydaje mi się, że był to film płomienne serca wzroku 30 07. 2 to był ostatni taki film patriotyczny w przygotowaniu był później jeszcze kolejny w finale nie zdążył wejść na ekrany z racji tego, że wybuchła druga wojna światowa oczywiście jak w ogóle wyglądało Maersk w rejonie filmowe graficzne mato grafik na terenach nowej Polski odzyskane bo kiedy się mówi o rok 19 1 8 za każdym razem pada hasło właśnie sklejanie zaborów sklejania tych ziem wściec przecież nie było pustki jak rozumiem przed osiemnastym rokiem byli filmowcy byli aktorzy byli twórcy jak to się później zaczęło wszystko ze sobą jakoś tak łączyć na terenie nowej Polski, a właściwie trzeba było cały przemysł kinematograficznych jako taki stworzyć od podsta w, dlatego że no niby niektóre wytwórnie filmowe nadal istniały, ale zmieniały się wszystkie kontakty handlowe na zmieniły się granice państ w niektóre przedstawicielstwa zachodnich koncernów zostały zlikwidowane albo zawieszone albo przeniesione w związku z tym co też sieć powiązań trzeba było od nowa zbudować i te wszystkie wytwórnie filmowe musiały no albo przestać istnieć albo stanąć na nogi odnowa i właściwie większość filmów z tamtego okresu tych pierwszych lat po odzyskaniu niepodległości to były firmy właśnie patriotyczne wydaje mi się głównie, dlatego że wreszcie można było kręcić filmy patriotyczne no bo przed rokiem 19 1 3 z oczywistych przyczyn było to niemożliwe no cenzura, by tego nie przepuściła, zwłaszcza w zaborze rosyjskim kręcenie takich filmów było po prostu niemożliwe natomiast po odzyskaniu niepodległości było i wydaje mi się właśnie stąd tak duży wysyp filmów o tej tematyce a jakiej jakości były to filmy bo kiedy słyszy hasło narodowe kino czy też kino patriotyczne to gdzieś tak z tyłu głowy ma wątpliwości jeśli chodzi o jakości jakość artystyczną czy przypadkiem przesłanie nie przysłaniały właśnie formy pamiętajmy, że rozmawiamy tutaj o kinie tego pierwszego okresu jedno Polska kinematografia dopiero się tworzyła kino przełomu lat dziesiątych dwudziestych mentalnie było kino, które dysponowało bardzo dużymi środkami na jedno na tak duże produkcje, bo trzeba było pokazać to oczywiście było tworzenie historii raptem kilka lat wstecz natomiast sceny batalistyczne tak, by tak dalej to kosztowało bardzo bardzo dużo pieniędzy, a więc nie wszystkie filmy rzeczywiście można uznać za spektakularne, jeżeli chodzi o ich odbiór w tej chwili o to co widzimy na na ekranie natomiast już chociażby taki film jak szaleńcy Leonarda Buczkowskiego z 20 08. roku to jest film rzeczywiście, którym powstał przy współpracy wojska obu produkowanych przez poznańską wytwórnię filmową w okolicach właśnie Poznania i tutaj rzeczywiście na całe spektrum tej machiny wojennej widzimy, bo mamy czołgi mamy samoloty pole bitewne to wszystko gdzieś się tam, gdzie się tam przeplata z tą historią miłosną, która zawsze była jednak tym trzonem tych filmów narodowych, ponieważ były to głównie melodramaty, gdzie ten wątek Legionów polskich odzyskiwania Polski przez Polskę niepodległości było inne, jakby gdzieś tam wtopione, więc jedno zdarzały się też takie filmy i ten film rzeczywiście na tyle się podawał, że nawet za granicą dostał w na wystawie paryskiej grand prix, więc nawet za granicą rzeczywiście ten kunszt dostrzeżono w oczy dominacja takiego tematu akurat patriotycznego wynikała tylko i wyłącznie z potrzeby serca twórców czy państwo nowe państwo Polska intensywnie wspomagało finansowało sugerowało tego typu produkcje w pierwszych latach państwo raczej nie finansowało kinematografii w ogóle, dlatego że wtedy jeszcze kinematografia tak w największym skrócie nie była traktowana zbyt serio przez władze dopiero pod koniec lat dwudziestych rząd zdał sobie sprawę, że kino jednak ma dość duży wpły w na publiczności, że można je wykorzystywać do celów propagandowych natomiast we wcześniejszych latach właściwie nie traktowano tego w tej sztuki poważnie właściwie kino nie było wtedy jeszcze sztuką było raczej rozrywką to taką masową w związku z tym na finansowanie ze strony państwa raczej filmowcy wtedy nie mogli liczyć będzie taniej przede wszystkim na siebie i na prywatne źródła finansowania nad morze publiczność była w takim razie najbardziej chętne, żeby oglądać takie tematy, z czym wydaje się też wiem, że w późniejszym czasie był Michał mówił o lotach dwudziesty natomiast były filmy niepopularna, ale też z tego nurtu powiedzmy narodowe jak sztandar wolności chociażby 30 05 . roku, który był zamówiony na zlecenie rządu właściwie Ryszard Ryszard Ordyński taki film wykonał służy to były skrawki archiwalnych filmów połączonych kosze na wielką, więc większą większą opowieść inni aż tylu czy to publiczne, czego potrzebowała wydaje się, że rząd też dlatego, że to było na tyle świeże inna tak się szczyci się nad niepodległością, że chciano to się na to oglądać tylko gdzieś musiało musiał wybrzmieć oprócz tego producenci takiej pracy chociażby jak Henryk bigos, który właśnie zespół realizował czy szaleńców czy wieszaniu Kościuszki takie tematy krytyczne z trochę dawniejszych czasów gminna czy przystąpi jako pierwszy do do filmu komendant, który miał opowiadać o losach Józefa Piłsudskiego on był legionistą ją też z tego powodu przypuszczam ten temat bardzo lubi w nich bardzo dobrze się czuł i dlatego chciał je chciały eksponować zresztą też nowo zawzięty tzw. wytwórni narodowych, które miały te filmy Narodowy w Ośnie właśnie produkować to, że był niestety końca ziemi oszustem to inna inna strona medalu niektóre z tych filmów nigdy nie powstała część była o pieniądze wyrzucone tak nawet z lektury, których nigdy, nic więc pożyczył, więc kino narodowe no też było obarczone ryzykiem wyszła za przedwojenną kinematografię wówczas mówiłem panowie, że państwo w na początku niespecjalnie interesował się kinematografią jako, że to trochę taka nowinka wciąż jeśli chodzi o innym możliwość wpływania na społeczeństwo w pewnym momencie się zorientowano się czy to było wykorzystywane winnych, a do tego, żeby jakoś tak połączyć zespolić się społeczny, że oto teraz tutaj jesteśmy w Polsce jest wspólnie budujemy czy był też wykorzystywane doszła do tego, żeby wskazywać wroga zewnętrznego uciekł, bo wojna z bolszewikami to o to już zdążył powiedzieć film pokazujący, że oni są źli my tu jesteśmy dobrze 3 czy w ogóle nie było takich nurtów czy ponownie nieważne tak dobrze rozwinięta to nasza kinematografia była, żeby tak akord reagować na tego typu potrzeby zresztą nie była wykorzystywana też do takich celów chwilowo niepotrzebny polsko bolszewickiej powstawały, ale już po fakcie także to były raczej filmy historyczne, mimo że nakręcone raptem kilka miesięcy czy kilka lat później, ale wspominając o tym co było natomiast mało było filmów takich legislacyjnych propagandowych o tym co będzie i o tym co należy ich kronik fajnie było kroniki były, ale kroniki też ukazywały raczej na bieżąco wydarzenia natomiast mało było kina takiego propagandowego właśnie nawołującego do jakich działań w przyszłości tego u nas akurat raczej nie było natomiast dość dużo było ekranizacji literatury polskiej co też wtedy miało dość duże znaczenie, dlatego że Leon w czasach zaborów nie każda literatura była ogólnodostępna niektóre rzeczy były niespecjalnie dobrze przez cenzurę widziane natomiast po odzyskaniu niepodległości filmowcy bardzo chętnie korzystali z różnych lubianych i popularnych, zwłaszcza powieści i tak n p . bardzo dużo na ekran przenoszono działu Żeromskiego czy Gabrieli Zapolskiej czy nawet Adama Mickiewicza, dlatego że z okazji dziesięciolecia odzyskania niepodległości w roku dwudziestym ósmy grzmi Freuda także z organizowaną pana Tadeusza Pieronka nie ma jeszcze ekranizacja pana Tadeusza odbyła się właśnie pod koniec lat dwudziestych i toteż była jak na tamte czasy wielka superprodukcja Alicji zrealizowany ogromnym notariusze zachował czyste Fitch zachował do niedawna znany był jeszcze tylko we fragmentach, ale kilka lat temu właśnie w Filmotece poddaliśmy ten film restauracji cyfrowej i z kilku zachowanych niekompletnych kopii udało nam się złożyć się nieco ponad 2 godziny filmu niestety nadal nie jest kompletny, ale też dużo więcej i dużo lepszej jakości niż dotychczas było znane jest dość długo nie zachowała się niestety żadna dokumentacja, więc nie wiemy ile ten film oryginalnie trwał, ale sądzę nic o tym w odniesieniu do poematu, o ile nam brakuje no to w przynajmniej pół godziny może jednak scenarzyści coś tam przecież linach jest to bardzo wątpliwe, bo wydaje mi się, że w tamtych czasach Mickiewicza w szczególności pan Tadeusz to była taka świętość, na którą raczej nikt ręki nie podniósł i nie sądzę, żeby ktokolwiek tancerzy wyciął, a już na pewno nie zmieni w wymieńmy jeszcze inne filmy, które się zachowały, bo myślę, że to jest bardzo interesujące, żebyśmy wymienili kilka tytułów, że bony funkcjonowały w przestrzeni z takich patriotycznych ekranizacji najstarszym kompletny filmem, który zachował się do naszych czasów jest ekranizacją wiernej rzeki Stefana Żeromskiego to jest film z roku 19 2 2 p t . rok 1 80 0 sześćdziesiąty trzeci ten film szczęśliwie zachował się do naszych w całej czasów w całości można go obejrzeć natomiast były już na początku lat dwudziestych także inne ekranizacje m. in. chłopów Władysława Reymonta, czyli ziemi obiecanej także Władysława Reymonta, ale największy z tych filmów albo się nie zachowała albo zachowały się jedynie we fragmentach, czyli wiemy n p. z recenzji prasowych, że się, że się pojawiały takie filmy wiemy z recenzji prasowych do niektórych filmów zachowały się jakieś fotografie foto z artykuły dotyczące ich realizacji zdjęć z planu wywiady z aktorami z filmowcami jak to zrobił to kino czy to środowisko było dłużej czy to było środowisko Polaków czy to było również środowiska na środowisko Polaków pochodzenia żydowskiego może gdzieś jeszcze się Ukraińcy tutaj renomy zakręcili w tym wszystkim zależy oczywiście polską kinematografią przedwojenną duży w międzywojennym z wojenną przepraszam w dużej, którzy w większości tworzyli rzeczywiście żyje dziś nawet gazety pstryka antysemickie na bardzo często podnosiły ten temat, pisząc o były takie nagłówki typu zarządzenie polskiego kina i tam 1 z imienia nazwiska wymienia po kolei wszystkich twórców którzy, którzy tworzą te filmy i właśnie, a propos kina Narodowego też jest bardzo bardzo ciekawe, że bardzo często właśnie podnoszono tę kwestię, że to Żydzi robią polskie kino narodowe, czego można robić nie robi kino państwowe po prostu Chinom bardziej nowoczesną i przede wszystkim finansowali tak kinematografii, dlatego że środowiska żydowskie na miał żyłkę do interesu oni obracali środkami mogli sobie pozwolić po prostu na sfinansowanie takiej produkcji na zorganizowanie przedsiębiorstwa, które byłoby w stanie to udźwignąć kochać myślę, że w głębokim nietaktem byłoby odmawianie Żydom czy też mapowym Polakom żydowskiego pochodzenia takich pobudek po prostu patriotycznej radość z odzyskanej niepodległości, toteż to też myślę, że warto o tym, pamiętać natomiast ciekawa jestem ile osób miało dostęp do kina to znaczy ile osób mogło w ogóle zobaczyć tę produkcja, gdzie Young Polska Alpine chorym w odbiór filmu w Polsce przedwojennej był dość ograniczone, bo jak wiemy z zestawień przedwojennych kin chociażby na to jakim było rzeczywiście niewiele przy panujących na mieszkańca w przedwojennej Polsce in do tego no i dostęp do kin miałem właściwie mieliby mieszkańcy dużych miast stąd takie rzeczywiście były były tzw. 0 krany czytałem kino premierowe później były takie kina powiedzmy gorszy gorszego sortu, gdzie można było oglądać powtórki inni natomiast na prowincji kina nie było prawie w ogóle były gdzieś w połowie lat trzydziestych bardzo często pojawiał się też takie ogłoszenia na temat kina objazdowego i rzeczywiście Pekin czy objazdowe czy właśnie, iż takie małe małe salki były tworzone, gdzie ludność wiejska też mogą oglądać kina oglądać filmy i o medale tak jak głosi, że w końcu ci ludzie ze wsi widzieli dodatki chociażby polskiej agencji telegraficznej, czyli kroniki mogli zobaczyć jak wygląda, jakby ten świat poza tą poza tym ksiądz dla nich było niesamowitym niesamowitym przeżyciem i też ciekawe, że te firmy dużo lepiej sprzedawały się na prowincji niższy niż miasto, bo tamtejsza ludność po prostu te filmy wybrała takie, jakimi są bez może iść większe głębszej im głębszy sens jak się Penn zbiera dziedzictwo kinematografii z tamtego okresu one są fizycznie przecież gdzieś może jeszcze pochowane gdzieś się tego szuka zbiera się bardzo trudno, dlatego że nałogu dzisiejszych czasach szansę na odnalezienie takich filmów niestety są coraz mniejsze, a to ze względu na to, że te taśmy filmowe po prostu wykonane były z takich tworzy w, które ulegają zniszczeniu w związku z tym nowym im później tym mniejsze szanse, że coś się jednak zachowa, ale z drugiej strony teraz też szanse rosną dzięki temu, że mamy dużo większy dostęp do innych archiwów dużo łatwiej jest przeszukiwać archiwa i dużo łatwiej identyfikować niektóre filmy na jeszcze do niedawna wiązało się to z koniecznością pojechania i zobaczenia na żywo tych filmów, które gdzieś są niezidentyfikowane do dziś to jest dużo bardziej ułatwione i takie odkrycia filmów dotychczas zaginionych na szczęście nadal się zdarzają niezbyt często, ale biorąc pod uwagę, że z naszej kinematografii okresu niemego do naszych czasów zachowało się 4 3 5 % wszystkiego co powstało to każdy znaleziony nawet fragment filmu jest naprawdę na wagę złota to jest niesamowicie cenne znalezisko i co po tym co się dzieje z takim znaleziskiem potem następuje bardzo długi bardzo złożony proces przywracania takiego filmowi dawnej świetności not te najstarsze taśmy filmowe w większości nie nadają się do już do wyświetlania ze względu na ich stan zachowania w związku z tym konieczna jest konserwacja zabytkowych nośników noir w kolejnej w dalszej kolejności i ich cyfryzacja klatka po klatce skanuje się takie taśmy potem, kiedy już poddało się konserwacji przygotowało do tego skanowania, bo niejednokrotnie nawet takie skanowanie jest bardzo bardzo trudne skanuje my taką taśmę klatka po klatce i następnie już w postaci cyfrowej stabilizujemy tenor oraz o tym, że wysadzamy wały gen dawny blask na tyle na ile jest to możliwe w przypadku tych zabytków filmowych, bo właściwie mówimy tutaj o zabytkach nowe jest to bardzo utrudnione ze względu na to, że skala zniszczeń jest gigantyczna, a w związku z tym taki obraz nawet po bardzo wnikliwie przez prowadzonej restauracji cyfrowej obrazu, a nadal jest dość mocno zniszczone no ale po prostu taka specyfika tych materiałów olbrzymie jak bardzo czasochłonną pracę to jest niesamowicie czasochłonna praca w zależności od tego oczywiście jak bardzo te taśmy są zniszczone, bo czasami praca nad 1 z rolką taśmy trwała kilkanaście godzin, a czasami kilkanaście dni, a 1 Rolka taśmy to jest raptem 1 0 minut filmu, więc zdarza się, że my przez miesiąc pracujemy nad kilkuminutowe fragmenty filmu w tekście byłe gwiazdy ówczesnego kina wielkie nazwiska kogo kochano czy były plakaty i może wieszano je sobie na łóżkami dla gwiazd był rzeczywiście wiele, chociaż może gwiazda to jest w tym polskim świecie filmowym trochę zbyt wiele powiedziane natomiast były rzeczywiście aktorzy aktorki czy aktorzy bardzo bardzo popularni non na pierwszym ogień oczywiście tutaj Jadwiga Smosarska, bo to nazwisko do tej pory jeszcze w pościg coś coś mówił ona też grała właśnie z samego początku w tych filmach innych nurtów nurtu takiego Narodowego patriotycznego ten typ miała też kilka takich takich wolno było na tyle rozpoznawalna i na tyle uwielbiana przez publiczne, że podobno nawet jakiś pensjonarki pisał do niej chwiał listy i wysyłały jako jako taki akt uwielbienia były oczywiście aktorki Nokii czy moralnej na wschód tak bardzo egzotycznej urodzie no, a Manche oczywiście filmowi gotuje Eugeniusz Bodo grał i Mieczysław Cybulski także na całe spektrum rzeczywiście gwiazd z tym, że takie środowisko było dość powiedzieć hermetyczne był bardzo rzadko jakieś nowe twarze inna w tym filmie się pojawiały, jeżeli już to władował się taka moda w połowie lat trzydziestych na tzw. nowe twarze wtedy rzeczywiście trochę tych nowych twarzy się pojawiło się bardzo często były też różnego typu epizod dyski, które cierpi z treści, którzy się gdzieś pojawiali tyle oni wylansowali oraz lansowanie przez lasy to jakieś większe kary niestety nie zrobi go jeszcze przecież najsłynniejszy chyba pola Negri, czyli Apolonia Chałupiec zawsze lubię przypominać naprawdę nazywa piękna Helena z lat polany, gdzie nasza nasza jedyna gwiazda, która rzeczywiście zrobiła karierę w Hollywood, czyli to co się może każdy inny aktorowi każdy aktor należy i może do tej pory takiej się to rzeczywiście udało mu odkryte przez Aleksandra Hercena w roku 19 14 zagrała w w niewolnicy zmysłów, które podobnie zresztą sama współ reżyserowała przydymione tak tak twierdziła na to żadnych dowodów do butów nie ma do postaci zamczyska albo nawet o dotarłem do takich informacji, że ona uwielbia grać we własnych własnym otoczeniu, więc nakazała do studia wprowadzać całą swoją sypialnię wszystkie dekoracje, który miał w tym sypialnią innych wdrożonych gwiazdy tak i ona grała ci podczas filmu filmy polskie filmy z pola Negri na my widzimy ją w jej rzeczywistych rzeczywistym otoczeniu w jakim ona mieszkała tutaj tutaj w Warszawie w tej chwili też Filmoteka narodowa Instytut Instytut audiowizualny prym będzie u nas konferencję na temat wojny także serdecznie serdecznie zapraszamy będzie można wysłać silny tylko może mniej znanych i ciekawych aspektów życia czy Lenczyk kariery, a konferencja odbędzie się pod koniec kwietnia tego roku, gdzie można obejrzeć filmy nad którymi pracujecie, które są poddawane restauracji, które są zbierane kolekcjonowania, które są tym takim niepodważalnym dziedzictwo ziemi kinematografii przede wszystkim pokazujemy je w naszym kinie to znaczy w kinie Iluzjon w Warszawie, ale nie jestem z Warszawy zawsze norwescy większość Polaków i po lekturze nie mieszkają w Warszawie zdemontowanie tak, ale to nic straconego drodzy państwo te filmy są w naszych zbiorach tak samo jak wszystkie inne polskie filmy są po prostu włączone do dystrybucji w związku z tym współpracujemy m. in . z siecią kin studyjnych i jeśli któreś z tych kim chciałby taki film pokazać to nic nie stoi na czele kodzie wystarczy do nas po prostu napisać może zaradzić łatwiej zadzwonić do lokalnego kina zaproponować zdecydowanie tak, że właśnie na to liczymy też, zwłaszcza na inicjatywę tych małych studyjnych lokalnych kin, bo bała się z takimi Chinami najłatwiej się współpracuje wydaje mi się, że właśnie takie kina są najodpowiedniejsze miejscem dla tych zabytków filmowych, a on co z UE n p. taką wizją video on Diamant 3 -li Chiny, żebyśmy mogli w internecie po prostu oglądać filmy w takiej w najwyższej możliwej jakości i to jest też dostępny na stronie firmy te na podstrony Filmoteki narodowej mamy podstrony repozytorium cyfrowe Filmoteki narodowej tam część z tych filmów, jeżeli nie w całości to we fragmentach można jak najbardziej zależy ci nie jest jakoś nie wyższe są tzw. jakości internetowa, czyli tych rodzin wszystkich streamingu, w którym które są dostępne natomiast no do badań, czyli chociażby nawet do do takiej rozrywki domowy, żeby zobaczyć te filmy wyglądają po rekonstrukcji oczywiście są najbardziej jak najbardziej wystarczające natomiast, jeżeli widz chciałby zobaczyć to na wielkim ekranie co zdecydowanie zrób to zupełnie inna percepcja także my my polecamy jednak to jednak kino nowe takie miłe mówił nie nic więcej na przeszkodzie czy Warszawie czy, żebym męczyć, żeby sprowadzić takich do siebie to on do kina do miasta w Warszawie w Iluzjonie organizujecie tzw. re premiery tak to jest taka nazwa, bo właściwie wydaje nam się, że to jest odpowiednie określenie dla tych pokazów, które robimy, bo jeżeli taki film po raz pierwszy po kilkudziesięciu latach wraca na ekrany w tej odświeżonej postaci w latach nie miały nawet ustnej oraz no to można, by nazwać ponownym premierą takiego filmu oczywiście niektóre z nich dotychczas były wyświetlane, ale dużo gorszej jakości dużo bardziej zniszczone dużo bardziej niekompletne natomiast dzisiaj właśnie dzięki restauracji cyfrowej te filmy są na tyle na ile było to możliwe zbliżone do tego oryginału i wyglądają no prawie tak jak wtedy te kilkadziesiąt tysięcy lat temu w dniu ich premier, czyli trzeba śledzić informacje na stronach Filmoteki narodowej jeszcze chciałbym zapytać was na koniec panowie oto wątek przeplatany moment z tamtego okresu, lecz ze współczesnością wydają się, że interesujące jest to jak długo powstawał film, bo teraz Noto scenariuszy trzeba wszystko przygotować miesiące czy nawet lata lata w zasadzie bardziej na produkcję takiego filmu stawiałabym, że w tamtym okresie 100 lat temu czy trochę mniej szybciej się to robiło to zdecydowanie, jeżeli mówimy o tym pierwszym okresie to to jest bardzo krótki okres od 100 od czasu gdy, którzy weszli do studia i kiedy z niego wyszli skończyli plenerów nie było praktycznie w ogóle, jeżeli były to tylko niewielkie większość działa się w studiu i ten film bardzo szybko podstawą jest najważniejsze wtedy właściwie nie praktykowano dubli w związku z tym aktorzy wchodzili na plan wiedząc co mnie więcej mają zagrać i po prostu dograli tak natomiast w późniejszym okresie Noto ten film i tak i tak powstało dużo szybciej niższy niż obecnie, bo jeżeli to była Super produkcja powiedzmy jak Kościuszko pod Racławicami to z tego co wiadomo o dostawy około 3 miesięcy ratusz był bardzo duży film z plenerami z ekstremistycznych i t d . tak dalej, a zwiększonym budżecie, bo budżet takiego filmu Kościuszki akurat pod Racławicami to było pół 1 000 000 zł ówczesnych zwykły budżet filmu to było gdzieś w okolicach 2 50  000 zł i on powstawał miesiąc 2 miesiące zależy w zależności od tego jak szybko reżyserowi dał udało się to wszystko nakręcić aż ciasto pieniądz i oczywiście producentom zależy na tym, żeby jak najszybciej taki film nakręcić go już wtedy nie musieliby płacić dużych pieniędzy za Atelier filmowe, które były bardzo nie było ich wiele firm były 2 pod koniec tuż przed wojną w Warszawie, którą wojną drugą wojnę światową także inne były bardzo obleganej z tego z tego względu była cała kolejka właściwie nowych filmów, które miały do tego mieli wejść panie Michale panie Grzegorzu na koniec czy wam się te filmy podobają mu trochę zagrała zawodowa w zawodowy obowiązek, żeby wyglądać naprawdę się dobrze przenieść się bawić się interesują was to jest takie troszkę kontrowersyjny dla moich znajomych, bo bardzo czas, kiedy opowiada mi właśnie tych przedwojennych filmach to nie mówią, że tego nie znają, bo to jest dla nich za stare i wydział drugą stronę bo kiedy moi znajomi opowiadają o filmach współczesnych bieżących planowych w tej, mówi że ja tego nie znam to jest dla mnie za nową wiarę, że to zabawnie brzmi, ale naprawdę ja zdecydowanie wolę te filmy przedwojenne dużo lepiej się na nich bardziej dużo lepiej rozumiem i jedno mogę opowiedzieć czystym sercem jak tymi filmami, że jest to Michał Rynkowski Grzegorz Rogowski no ja muszę przyznać, że rzeczywiście te filmy kochamy rzeczywiście one są niesamowite to ten cały świat ten tani blichtr, którym blichtr, który w, które widzimy to świat, który odszedł w niepamięć mi się bardzo podoba żony odkurza ją i tak sprawiają, że to co przeszło to co już nigdy nie wróci w sumie na córeczkę na pożyczkę bliższe nie zawsze prawdziwe, ale jednak nadaje jakiś ogląd jak to wszystko wyglądało no i oczywiście te przepiękne aktorki, której tak jak uwielbiam w tych różnych toaletach, które się pojawiają paradnie w tych w tych winach to jest coś absolutnie niesamowitego co moim zdaniem trzeba przeżyć jeszcze raz podkreślę to trzeba przeżyć jednak w kinie tak jak kiedyś doglądał, bo to rzeczywiście jest coś coś pięknego Grzegorz Rogowski dziękuję bardzo dziękuję Michał Pieńkowski dziękuję bardzo dziękuję obaj panowie z Filmoteki narodowej Instytutu audiowizualnego, który jest zainteresowany tym, aby odświeżyć sobie poznać na nowo kinematografie sprzed lat proszę śledzić stronę Filmoteki narodowej i n p. namówić właśnie lokalne kina, żeby takie filmy do siebie sprowadziło też myślę, że to ważne, żeby obejrzeć na dużym ekranie nigdy nie miałam przyjemności tego robić widziałam tylko w warunkach domowych jednak kino to jest kino dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!