REKLAMA

Głosy ludzi urodzonych w XIX wieku. Udało się je nagrać i zachować

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-02-01 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM na Karolina Głowacka trwa wieczór Radia TOK FM Ano po godzinnej dyskusji na temat przyszłości wrócimy do przeszłości w studiu dr Jacek Jackowski dobry wieczór wieczór kierownik zbiorów fonograficznych w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk dodajmy, że Instytut sztuki pan to jest największy najstarszy w Polsce jednostka, która zajmuje się taką systematyczną dokumentację polskiego folkloru opowiemy państwu projekcie zdigitalizowane, czyli cyfrowego zapisu Rozwiń » nagrań no właśnie pochodzących z jakiego okresu panie doktorze na przede wszystkim może tylko sprostuje treści, choć wstęp sam Instytut sztuki Polskiej Akademii Nauk nie przejął już pewną historyczną kolekcję, która powstawała od rzeczy właściwie była odtwarzana od 3 pości od momentu od 19 4 5 roku, czyli od momentu goście zakończenia działań z drugiej wojny światowej natomiast sama idea dokumentowania muzyki tradycyjnej sięgała właściwie po no przynajmniej tutaj na na ziemiach polskich początków dwudziestego wieku natomiast oczywiście w Europie było to troszkę wcześniej niedługo po wynalezieniu i opatentowany przez Tomasza Edisona w 1 800 siedemdziesiątym siódmym roku urządzenia fotografów, który rozpoczął, ale w uliczną ery, dzięki której też tutaj siedzimy rozmawiamy chętni słuchacze usłyszą, czyli cała kwota z nagrywania rejestrowania ich zdziwienie auta Serdak na zupełnie rewolucja zupełnie wejście w zupełnie nowy nowe doświadczenie nowy świat i teraz tak jak wspomniałem początki dwudziestego wieku jesteśmy posiadaczami pierwszego znanego nam i uznanego za najstarsze nagrania dźwiękowego słowa mówionego i muzyki śpiewu tradycyjnego na pewno każdy z nas kojarzy Jana Sabały słynnego, którego pomnik w Zakopanem jest znany i muzeum tatrzańskim również i cała historia to było w słynnym mu inny żyjący na drugiej połowie dziewiętnastego wieku można być taki bard Podhalański Śpiewak, ale przede wszystkim Skrzypek samouk dawno tak jak wszyscy, którym również zajmował się takim bajanie, czyli liczyli, czyli gratką taką umowę z słynne wycieczki umilą one przez niego z Tytusa Chałubińskiego i odkrywanie Podhalan, ale nie jego nagrania mamy, bo niestety ta nasza telefoniczna w tym krajowym wydaniu troszeczkę się spóźniła mamy nagranie jego syna i syna, który również jako rodzic nazywał się Jan Sabała troszeczkę ubolewam, że syn nie przejął tej Iskry Bożej po ojcu to znaczy, że rzeczy się nie udało się tej idei tego wirtuoza jak jak można go określić bitej tej słynnej legendarnej postaci utrwalić dźwiękowo mamy tylko oni przekazują odpisy opowieści również legendy natomiast syn powiedział czy właściwy recytował taką kurację weselną tradycyjną i zaśpiewał kilka pieśni i do tuby fonografii było to wówczas nie był mikrofon tylko wiemy jak to jak wyglądało to urządzenie trzeba posmarować głos do tuby również można było później też nasłuchiwać czy też przez specjalne słuchawki czy właśnie jest taki tuby w Senacie to były zapisywane na dobę zapisywane na właśnie takim pierwszym nośniku dźwięku no może nie jedynym różne były eksperymenty natomiast rzeczywiście ten nośnik zapisał się jakoś tak bardziej trwale w historii również muzyki komercyjnej, bo musimy tutaj przede wszystkim rozróżnić to, że my mówimy w tej chwili nagrań dokumentalnych, czyli o takich rodzajach reportażu przy tworzeniu dokumentów, które miały być potem pewnymi jednostkowymi można powiedzieć się artefaktami czy to do badań czy dołączy do jakichś innych celów natomiast oczywiście rozwijała się równolegle owiec fotografia komercyjna również na wałkach fonograficznych o tym, że taką ciekawostkę powiem, że oczywiście nie do plików wanną czy replikował wówczas tych wałków fonograficznych tylko, jeżeli jakiś słynny Manny Śpiewak 3 3 3 czy muzykę został zarejestrowany to sesja polegała na tym, że stało kilka fotografów i każdy fonografii nagrywał oddzielnie niezależnie w związku z tym z 1 sesji mieliśmy kilka wałków i potem, żeby nagrać kolejne kilka nośników należało powtórzyć grę także właściwie w praktycznie w każdym przypadku mamy do czynienia i rentach z takimi jednostkowymi nagraniami panie doktorze ja wiem, że dla pana to są rzeczy Super znajoma, ale co to jest wałek, a krwawych fonograficzny tak jak sama nazwa mówi ma kształt właśnie ta kiego walca niewielkiego kilkanaście centymetrów długości kilka centymetrów średnicy zakładany był na urządzenie właśnie wspomniany tutaj zwany fotografem i sama technologia zapisu troszeczkę, żeby taką nazwą budzić przypominała czarną płytę to znaczy był relaks połączony z membraną i fale dźwiękowe na śpiewane czy mówione do tej próby poprzez drgania w tej membrany sprawiały wiele zmian w bryle z budową dróg w drgania rdza łowił na miękkiej woskowej powierzchni zapis z gazowego i to nie trwały non tak tak tak kauczuku woskowe to były różne różne technologie różne różne pomysły zresztą w ogóle pierwsze pierwsze wałki nie były woskowe tylko to była taka cena folia, a także także o z czasem oczywiście poszukiwano lepszych otwarcie ma do zapisu, ale właśnie to co pani podkreśliła to to jest bardzo istotne dla nas dla naszej rozmowy tutaj o tych dokumentach, o ile tak jak wspomniałem to nazwijmy to komercyjne nagranie było jednak powielone w wielu egzemplarzach i dziś po upływie ponad wieku mamy nową większą szansę na zachowanie się dziś jednak drugi w bibliotece czy kolekcji czy muzeum takiego nagrania o tyle jeśli chodzi o te nagrania dokumentalne, o których mówimy noty szanse oczywiście maleją i każde nasze znalezisko każdy na każde takie nagranie można policzyć na wagę złota także bardzo cenne chcemy w naszej pracy właśnie najwięcej tego dziedzictwa ochronić utrwalić zabezpieczyć mają przede wszystkim wydać na płytach tak, żeby każdy mógł tego posłuchać państwo mu korzystają jeszcze z tych znalezisk właśnie formie wałków i z nich się dokonuje cyfryzacji tak ja w tej chwili nasi goście jestem świeżo po zakończeniu kolejnej płyty, na których prezentujemy nagrania odtworzone z wałków fonograficznych dokładnie 19 1 3 roku jest ich samych lat 2 lata temu, iż zrobiła taki projekt współpracy z muzeum tatrzańskim Otóż wspomniane nagrania, o których powiedziałem te pierwsze znane syna Jana Sabały są to 2 wałki fonograficzne, które przechowujemy u nos w Instytucie sztuki natomiast w Zakopanem w muzeum tatrzańskim zachowała się wg mojej wiedzy pierwsza i największa z tego czasu kolekcja fonograficzna właśnie wałków i są na testy, o ile dobrze pan tam 4 8 nośników także może już mówić o około akcji jest z tego też względu, że intencjonalnie to były nagrania z innego terenu robione i autor tych nagrań Juliusz Zborowski, który po wojnie był wieloletnim dyrektorem owego muzeum Tatrzańskiego i chciał tym projektem zapoczątkować polskie archiwum muzyczne myślał o tym, żeby rozpocząć od Podhala, czyli od terenu, którego szczególnie ze względu na jego podanie zainteresowania nowości przyciągał natomiast oczywiście w planach były też inne regiony Anno nagrania są z 19 13 czternastego roku, więc wiemy, że tutaj schowków chodzi kich historycznie pierwszy wybuch pierwszej wojny światowej potem w okresie międzywojennym sam Zborowski do nas granie do realizacji nagrań już nie powrócił, ale w okresie międzywojennym powstają pierwsze w Polsce, czyli manewr można chodzić względem Europy opóźnienie do 3 0 letni właściwie ponieść pierwszemu archiwom Berlin Wiedeń to jest przełom właśnie dziewiętnastego dwudziestego wieku i u nas powstają w wyroku w 19 30 19 3 4 w Poznaniu i Warszawie pierwsze archiwum pierwszy z nich to poznański było w strukturach Uniwersytetu poznańskiego w związku z tym placówka ma napędzić stricte naukowa natomiast placówka warszawska centrala archiwum fonograficzne, która kilka lat wcześniej powstało było struktury biblioteki narodowej miał już taki szerszy rozmach troszkę inne metody pracy, niemniej jednak w okresie międzywojennym zgromadzono bardzo dużo im bardzo wiele do 2 4  00 0 dokładnie nagrań poszczególnych pieśni i melodii panie doktorze nie bądźmy zazdrośni o nagrania, które są tutaj u nas studia zaprezentujemy, który jest naszym słuchaczom co by pan zaproponował na początek, więc ponieważ dotknęliśmy tutaj rejonu Podhala może na dobry początek zaproponowałbym coś co są co może będzie tak dla wielu słuchaczy rozpoznawalne mianowicie nie my zaprezentujemy te najstarsze nagrania, które rzeczywiście młodsza będzie nastawić ucha, żeby żeby, żeby je wysuszyć z tych starodawnych nośników jak na początek zaproponował nagranie jednak z 19 5 2 roku ona ma też swój urok i swoją z ciekawą historię mianowicie w roku 19 5 2 w Zakopanem odbył się pierwszy Podhalański popisowy konkurs muzyk góralskich muzyk góralskich, czyli zespołów muzyki muzyki podhalańskiej ma to szczególne znaczenie dla dokumentacji autentycznego wykonawstwa Ludowego zupełnie stylizowanego i takiego bardzo można być pierwotnego z tego względu, że był to zupełnie pierwszy tego typu festiwal przy tym się bawiono naprawdę przy tym się bawiono się muzyce tych wykonawców, którzy wystąpili bawiono się natomiast to jest ciekawe co pani widziała, dlatego że ci wykonawcy byli bardzo mocno zdziwieni, że w czasie konkursu nikt przy muzyce się nie bawił, bo właśnie wtedy wyszło formuła, że jest publiczność właściwie siedzi słucha zresztą, że składował dużej mierze tzw. ceprów, czyli liczyli jednak nie nie nie w tamtejszych mieszkańców natomiast rzeczywiście dla górali była to nowa pewna rzecz nowa rzeczywistość, ponieważ nigdy wcześniej na tego typu imprezach i inne inna Enei w takim kontekście nie grali w związku z tym my jako etyczną muzykolodzy zawsze tutaj zaczynamy dociekać czy ta muzyka jest rzeczywiście taka sama dokładnie jak rozbrzmiewała tutaj co pewnie nie, dlatego że innym, a niestety tak jak powiedzieliśmy ta technologia no była taka, jaka była niedoskonała w związku z tym nie nie mógł nie można było sobie pozwolić na coś, o czym dzisiaj myślimy mianowicie o jakiś ukrytej kamerze czy o wejściu rzeczywiście taką sytuację generalnie sztuczne sytuacje, więc i zawsze jednak nagranie wnosi pewien taki rodzaj listu usłyszymy też zapowiedź konferansjera małą i on o takim układ z taką można będzie służyć ten lud podhalańskich w wykonaniu laureatów tego konkursu, czyli muzyki obrotów z Zakopanego i 50 drugi rok po suchej gra muzykę Obrochty Zakopanego w składzie Władysław Obrochta urodzony w 19 14 roku Jan Obrochta urodzony w 1 80 0 siedemdziesiątym pierwszym roku Stanisław Obrochta urodzony w 19 1 6 roku Stanisław Gąsienica uroczy 1 80 0 dziewięćdziesiątym piątym roku faktycznie panie doktorze trzeba przyznać, że nóżka chodziła jak jurorzy wytrzymali ich nowsze jurorzy byli można powiedzieć na pewno przyzwyczajeni w prawie nic są słynne Włodzimierz Kotowski zasiadał w tym żyli no to było myślę doświadczenie dla muzyków dla jurorów zresztą bardzo licznego grona jurorów dosyć specyficzne my dzięki temu, że wówczas dokonano rejestracji, ponieważ ten konkurs odbywał się dokładnie MF drugim roku trwania akcji zbiera ogólnopolskiej akcji zbierania folkloru muzycznego i pomyślano wówczas o tym, żeby również to wydarzenie utrwalić mamy mamy ten dokument wydaje mi się, że rzecz, że przed nim niezastąpiony technologii 3 nie było z tym sporo problemów, ponieważ tam w czasie tego nagrania chodziły 2 magnetofony na zakładkę to znaczy w ten sposób, że jak tutaj nowych częściowo to słyszeliśmy, ale te kapele naprawdę kilkanaście minut potrafił bez przerwy wyjaśnienie nie było, a sama pani zauważy uważa, że rzeź to właśnie przy lesie w taki stary styl właśnie gryzie żal, że to się tym niema takiego wyraźnego końca zarówno, ale wręcz dumny ojciec wychował właśnie z tej praktyki z tego z tego dumny z tego tańca, że to się nic nie zaczynało nie kończyło ku temu ten 1 z Hawe jest, że jest on tak i problem polegał na tym, że nie wiadomo było, kiedy wykonawcy skończą w związku z tym awaryjnie tutaj te magnetofony pracowały i kiedy taśma na 1 się kończyła drugi już pracował i nagrywał i teraz proszę sobie wyobrazić przed jak przed trudnym zadaniem staliśmy w 2, kiedy okazało się, że te magnetofony miał troszkę inne prędkości różniły się troszeczkę pod swoimi parametrami nagrywania trzeba było znaleźć dziś ten środek i mówi pracować mnie bardzo ostrożnie, dlatego że naszą ideą tutejsi chodziło rekonstrukcji dźwięk jest jednak jak najmniejsza i na 1 Włosi najlepiej, żeby w ogóle nie było ingerencji w oryginał czy tak tak silny, ale śmiech ale, ale oczywiście wiem, że technologia pozwala w tej chwili na wiele rzeczy natomiast po prostu głów ja wolę jednak polecić słuchaczom przez przedstawiciela po odbiór ze świadomością źródła historycznego niższy niż inwestowanie w bardzo niestety szkodliwe dla brzmienia oryginalnego otrzymuje ani fizycznie mówi pan tego co z nimi w ramach sterylizacji Canona jest na pewno dobra potrzebna tylko jest naprawdę wielką umiejętnością posługiwania się tymi narzędziami ja mam wielką wielki zaszczyt przyjemność współpracy z Anią Rutkowską, która nie jest doskonałym specjalistą właśnie w tej dziedzinie i rzeczywiście tutaj jesteśmy oboje zgodni, że naprawdę jest bardzo delikatna ta granica tej ingerencji i można można można można po prostu popsuć ci powie nam pewien klimat pewien nastrój pewną wartość, która w, którą niosą w sobie te dawne nagrania no dobrze to posłuchajmy czegoś jeszcze dawniejszego tak pozostaniemy w ich na Podhalu innej chciałbym zaproponować teraz przy 2 przykłady z płyty, o których wspomniałem mianowicie to będą te nagrania dokonane przez Juliusza Zborowskiego w Zakopanem w nowym Targu przepraszam to co się cała akcja nagranie odbywało w nowym Targu zresztą też Zborowskim wybrał chyba jednak celową miejsce pobytu na swoich badań i tworzenia tej dokumentacji właśnie Nowy Targ, ponieważ inne miał tam na bardzo często możliwość spotkań z bardzo różnymi osobami, które właśnie na jarmarki do nowego Targu przyjeżdżały stąd Nowy Targ i nie miał możliwości w 1 miejscu spotkania się z ludźmi z różnych okolic Podhala też tutaj z Wschodu Zachodu właśnie północy południa i pieszego interesowały zwój interesował, zwłaszcza mówiłam dialekty odmiany tej umowy natomiast w efekcie, kiedy wreszcie mógł dysponować fotografem, bo to jesteś jeszcze zupełnie odrębna historia bardzo interesująca jak ciężko było takie urządzenie zdobyć i jak wielkich wysiłków jakich wielkiego wysiłku to wymagało nie nagrywał właściwie tej gwary tylko muzyka w kość śpiewy i ich tutaj wielki skarb mianowicie można pić następcy wspomnianego Jana Sabały Bartłomieja Obrochty Skrzypka na Skrzypka i Podhalańskiego, który kontynuował tradycję tradycję, grając też właśnie nuty Sabałowe, ale w swoim takim indywidualnym można wchodzić w stylu był uznanym skrzypkiem również również gawędziarzem i już tego właśnie drugiego mistrza Podhalańskiego nagrania mamy i właśnie zostało utrwalone tuż przed pierwszą wojną światową przez Juliusza Zborowskiego mnie sam proponuje, żebyśmy najpier w posłuchali taki krótki bardzo można pić przyśpiewki z góry jedzie z góry jedź, ale na Dolinie Chochołowskiej bardzo króciutka, dlaczego dlatego, że wspomniany worek foliowy liczne, o których rozmawialiśmy tak naprawdę pozwalał na nagranie 2 3 minut materiał w związku z tym, jeżeli dokumentalista chciał nagrać kilka wątków musiało pójść na kompromis, czyli za ciosem w ich trwania, czyli często są to po prostu nagrania 1 2 zwrotek maksymalnie do jego z tego wynika, że 1 wałku można było zmieścić 1 2 utwory z kim były drogie, że trzeba było się w LM ograniczać jeśli chodzi o ich wykorzystywaniu, jeżeli weźmiemy pod uwagę nowość, jaką jaką, jaką była ta technologia to rzeczywiście można przepraszam za taki powiedzenie, ale do ciał busie szarpnąć, żeby żeby, żeby schodów woli z urzędników, ale inne inni przede wszystkim nie można było pozwolić na marnowanie tych nośników i muszę powiedzieć, że no tutaj z przekazów historycznych wiemy, że Zborowski wyposażył się w 100 sztuk czystych wałków ocalało 4 8 pytanie i wyzwanie dla badaczy co zresztą w inny natomiast wspomniana płyta, którą dopiero co udało nam się skończyć no to z kolei około 4 0 też sztuk nośników także z takim mniej więcej za pasem czas, jeżeli pomnożymy to razy 2 3 minuty to zobaczymy, że dzisiejszy przestrzenie można powiedzieć biegaczy teraz, by to wy na urządzeniach do nagrywania to jest już zupełnie nieporównywalne z, a więc na początek krótka przerwa w pier w KE powyższe proszę nie przegapić szans na brak krótka uwaga wie pan co panie doktorze może jeszcze raz w 2 piękna melodia i wokal, ale muszę przyznać, że ledwo rozpoznają słowa o z góry śmieci zgłoś jedź na Dolinie hamuj, które ładnej dziewczyny i teraz ma inny nawet specjalista i nalewek szacuje, że je szanuję coś tak jest zły Haczek trudno wyłuskać te tt test z teatrem im te słowa mówi pan, że to jest, ale też właśnie pamiętajmy, jaki to jest okres co więc, że dusza sceny orzecznictwo innych, ale nie to rzeczywiście proszę teraz wyobrazić naszą pracę Otóż muzykolog ma za zadanie m. in. dokonać transkrypcji zarówno muzycznej go dziś w RFN, w jakich tekstów i pomoże tekstowej tutaj rzeczywiście dialekt ruch mu pomoże, niemniej jednak chcemy mieć zapis również inne słowa i muzyki rzeczywiście Noto na pierwszym przy pierwszym podejściu jest takie proste łatwo sobie wyobrazić właśnie chociażby z passata z perspektywy rozwoju słyszalności 3 3 3 i czytelności czytelność słów, ale oczywiście płyty są dostępne i za proszą słuchaczy tu można słuchać wielokrotnie internetową można można je nabyć od zera to jest zakładka zbiory fonograficzne na stronie głównej Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk, czyli www IS Pa en Klopp kpl, a także na Facebooku można znaleźć pod hasłem zbiory fonograficzne także trafią wszyscy łatwo natomiast wracając jeszcze do tych transkrypcji nie transkrypcję tekstowe są w ankietach zawarte, bo taka była idea przy wydaniu tych płyt, że jednak pomożemy słuchaczom na odczytanie tych tekstów, a jeśli powiem, że naprawdę fachowcy dialektu nodze musieli się wiele wiele wiele razy wsłuchiwać i też czasami są znaki zapytania to jest dosyć trudne w taką ciekawostkę tylko Otóż pan prof. Piotr dali się dokonał kiedyś transkrypcji właśnie tekstowej 1 z tych państw jak i 1 z tych najstarszych nagrań i rzeczywiście były takie miejsca gdzie, gdzie trudno było wysuszyć i silnik nikt nie potrafił tego tego, by tego miejsca, by słyszeć zrozumieć natomiast pamiętam, że miał kiedyś spotkanie właśnie z rodowitym wrocławianinem góralem i to w sekundach, a on po prostu od razu wiedział co to jest także w naszej pracy również stawiamy na konsultacje z twórcami ludowymi i oni nam bardzo pomagają, czyli że jest projekt skoncentrowane na jakimś regionie to inny zapraszamy do współpracy ludzi, którzy jeszcze to muzyka pamiętają wykonywali ją czy interesują się też zresztą swoją z tym swoim dziedzictwem kulturowym i rzeczywiście w tym jest naprawdę łatwiej założyć, że bardzo wielu naszych słuchaczy słuchaczy jest dosłownie przyklejony do radioodbiorników z zaciekawieniem co ma tutaj jeszcze mamy co jeszcze mamy mam jeszcze wiele rozumiem, że jeszcze pozostajemy przy tym najstarszy płycie na chwilę, bo nazwa fascynująca muszę przyznać nam nie zrobi gigantyczne wrażenie, że słyszy kogoś urodzonego w dziewiętnastym wieku na płycie, z których 9 przed chwilą słyszeliśmy rzeczywiście swą reprezentanci pokolenia, a drugiej połowy dziewiętnastego wieku może nawet wcześniej mówi może, ponieważ niestety większość tych wykonawców jest niezidentyfikowana, niemniej nie dysponujemy nie zachował się żadne to żadne dokumenty być może kiedyś z odnajdą gdzie by Zborowski zapisywał Amy miała dom w dyspozycji jedynie opisy na takich tych surowych puszkach, w których przechowywano te wałki pisane ręcznie w związku z tym cała praca dom można powiedzieć związana z od szyfrowanie tych ręcznych zapisów, które często też było robione w pośpiechu i o ile zrozumiały dla autora nagrania o o tyle może już mniej zrozumiały dla dla kogoś, kto sięga do tego po tylu latach, więc nie wiem natomiast wiemy, że wśród tych śpiewaków i tych wsi zwykłych ludzi, dlatego że ten dokument ma dla mnie tą szczególną wartość jak ze swojej pozostały nagrania, że to nie był wybór, w którym autor nagrań poszukiwał gwiazd poszły konie poszukiwał najlepszych wykonawców on nie robi żadnej selekcji estetycznej on chciał utrwalić pewien obraz muzykalności ludzi takimi, jakie wówczas był taki prawdziwy właśnie dokumentalną wychodzi stąd myślę, że testem pomysłu zaproszenia tych, którzy przybyli przebywali na jarmarki natomiast z pośród tej grupy wykonawców wybija się rzeczywiście na plan pierwszy Otóż może budzić gwiazda wspomniany Bartuś Bartłomiej Obrochta zwane Bartuś Obrochta, który wygrywa tutaj na skrzypcach i tutaj chciałam zaproponować może skoro to jest taki krótki to jednak to jednak w 2 minuty ton, ale będzie to 5 już słyszeliśmy w tych nagraniach z 5 0 tego drugiego roku będzie to marsz zabili zbójnicy kapitana i 70 drugi zbój niecki słynny wmurowanej piwnicy już tak specjalnie wybrałem te nagrania żeby, żeby każdy też od nas w tym jak ja jakoś tak znajomą nutę którą, którą pewnie z dzieciństwa ze szkoły kojarzy zaprasza studia dr Jacek Więckowski kierownik zbiorów fonograficznych w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk to, czego przed chwilą wysłuchaliśmy do zdigitalizowanych cyfrowo zapisane utwory, które zostały zapisane w 19 13 roku jeszcze raz to powiedzmy miał przed pierwszą wojną światową robi wrażenie, a jednocześnie, kiedy się z jego słuchaczy to jest takie wrażenie, by nośnik trochę nie nadążał za tym powinny zatem twórcą rzezie Technologies na tyle niedoskonała, że gubisz rytmy jest bardzo dużo problemów, ale konkretnie z tą kolekcją, bo jeszcze niestety nie mogę państwo w tej chwili zaprezentować miasto właśnie płyta Don Bos dosłownie w tych dziś produkuje natomiast te dokumenty, które teraz słyszeliśmy miały bardzo specyficzną historię Otóż już w okresie międzywojennym w bodajże dwudziestym ósmy roku samo autor nagrań wypowiadał się, że o tym, że to słuszne stoją, czyja cytuje po prostu jego tutaj określenie Otóż tak jak wspomniałem zdobycze sprzętu i odpowiedniej ilości nośników i całej tej dzisiaj powiedzielibyśmy logistyki tworzenia archiwów i nagrań było bardzo trudne sam Zborowski właściwie własnym prywatnym sumptem nabył już poprzez komiksy ze Szwajcarii fonografii i czyste wałki Zborowski był zainspirowany działaniami Bronisława Piłsudskiego brata marszałka, który dokonywał jako dom pierwszy Polak będąc będąc na zesłaniu na Sachalinie Hokkaido w nagraniu tamtejszych ludów Ajnów na początku dwudziestego wieku i właściwie nie oto historie od tej dokumentacji fonograficznej powinniśmy zacząć od Piłsudskiego, ale tak jak wspomniał nagrywał on nie polską muzykę tradycyjną tylko no już dosyć egzotyczną z naszego punktu widzenia nie ma jednak panowie w Zakopanem spotkali oczy i jedno oprócz tego, że młody Zborowski został zainspirowany tymi działaniami Piłsudskiego to o Piłsudski zwrócił jego uwagę, że bardzo troszczą się przez te lata kontaktował się za granicą o swoje nagranie właśnie Ajnów, ponieważ był świadomy, że ten nie trwały nośnik powinien zostać odpowiednio zabezpieczony robioną takie negatywy galwaniczne to znaczy po prostu odle w rowków w metalu nalanie do takiej formy gorącego wosku i ostudzenie powodowało, że można było robić kopie, które można było eksploatować wtedy bez ulg i do ingerencji w ten oryginalny nośnik oczywiście nikogo nie było na to stać i goście większość tych naszych nagrań niestety raczył właściwie na nic nie było takiej praktyki zawodu ze względu na ze względu na brak środków w związku z tym trudno mi powiedzieć, bo bo to by wymagało jeszcze dodatkowych badań, jakie były losy tych nośników natomiast faktem jest, że to były czynniki też w pewnej sprawności lub niesprawności samego sprzętu już w trakcie nagrania pewnego dnia doświadczenia samego same samego dokumentalisty jak również czasu, który od tamtej pory minęło i wszystkich czynników z temperaturą wilgotnością czy suchością powietrza włącznie tutaj pani zresztą widzimy słuchaczy tego nie widzą, ale nakładcy mamy po prostu potłuczony wałek może sobie wyobrazić, że tak jest uczenie tego na kawałki nie wyklucza jego odtworzenia natomiast to ciekawe czy jednak wcale nie taki delikatny nośnik to było Novum, chyba że do państ w zdolni ze mnie, że się udaje starych zniszczonych elementów odtwarzać, ale z tego z tego akurat akurat się udało ich stać na to patrzy co na stan zniszczenia, a to może przyznać, że mąż podzi w rośnie w jeszcze czynniki organiczne wchodzą tutaj w grę mianowicie pleśń, która bardzo niestety lubi wałki i różnego rodzaju osady Irak chemiczne także ca cały ten można powiedzieć zbiór czynników powoduje to, że ten materiał mamy taki, jaki mamy i oczywiście długo, by można było podać w samym procesie rekonstrukcji, bo to co państwo słyszą to już jest po wielu zabiegach rekonstrukcyjnych oraz kwestia prędkości i pewnych algorytmów, które należałoby stworzyć i ekonomiczne to fundusze na niestety nie pozostaje kwestią cały czas otwartą grę muszę przyznać panie rektorze, że jest to lekko uzależniający słuchanie tych utworów i dotykanie tej żywej historii słyszenie jej, więc proponuję byśmy jeszcze coś zaproponowali naszym słuchaczom zdaje się, że teraz zmienimy region tak zmienimy regionu i też wrócimy do tych czasów wspomnianej akcji zbierania folkloru muzycznego zresztą o samej akcji należałoby powiedzieć już to byłam pewna idea, która tak naprawdę Europie sięgało początków początków dziewiętnastego wieku pamiętamy czy znamy dokonania Oskara Kolberga, który z notatnikiem spisywał w nutach czy oczywiście nie dysponując żadnym urządzeniem nagrywający go jeszcze wtedy nie było pieśni melodie z 2 z takiej akcji zbierania pieśni masowe można powiedzieć, które miały na celu w myśl może tak się wyrażę inwentaryzacje repertuaru tradycyjnego muzycznego nadanym terenie to był pomysł oczywiście już dawniejsze i realizowane przy pomocy kartki Łuczka 5 linii natomiast w Polsce do takiej akcji mając świadomość niestety ogromnych strat ustala strat wojennych, ponieważ te wszystkie kolekcje Wołkowa, których chodziliśmy z ilością właśnie tysięcy wielu tysięcy no niestety w czasie postu wojny zostały zniszczone zaginęły w związku z tym musieliśmy po wojnie wrócić do budowy tego czy do czego wysłuchamy co jednak ten to efekt jest właśnie to jest właśnie czas akcji Gdynia folkloru w nauce są one na Kurpiach o to cały czas jesteśmy w latach właśnie kim i 5 5 5 4, bo wtedy to będą nagrania tego dokładnie 19 50 roku w zwrócić uwagę przy tamtych nagraniach Naomi to główne zapowiedzi słyszalny na roczniki 0 ciąg dalszy znudzenia tych wykonawców, więc tutaj chciałbym zaproponować nagranie w nie wiem czy pieśni, którą wykonuje Waleria mi, że jak taka świetna śpiewaczka kurpiowska, o ile dobrze pamięta Waleria mierzenie urodziła się w 1 80 0 siedemdziesiątym czwartym chyba roku, czyli rocznik drugi druga połowa dziewiętnastego wieku i tutaj taka piękna kurpiowska pieśń leci w głosie uporał się do Jasia mojego, czyli taka właściwie zalotne miłosna proszę, żeby trzymać foteli uwaga linearnej nie była też nie nie umarli nie nie ja Joanna ami, gdzie jest ja muszę przyznać, że chwyta za serce niesamowicie pan dr Jacek Jackowski jest z nami niech pan jeszcze tylko powie jak szukać tych wszystkich nagrań, bo one są tutaj na płytach one są w ramach specjalnego programu tworzone nagrywane Niechpan da nam namiary na tę pięknych jeśli tak jak widziałam w tej chwili chyba najszybszą najszybszą metodą to jest po prostu internet, więc po prostu hasło zbiory fonograficzne Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk zakładka zbiory fonograficzne na stronie Instytutu sztuki i Facebook ma również zmiany fotograficzne z natomiast od formalnie od 20 1 5 roku natomiast ja takich wyróżnień jeszcze etap zerowy to z 20 1 4 rok i to jest taka symboliczna data, ponieważ to był jubileusz obchodzić w tym roku Oskara Kolberga hucznie w i wówczas rozpocząłem realizację pewnego swojego marzenia, które gdzieś tam kiełkował wcześniej, ale nie było tak zupełnie też moim pomysłem, ponieważ wspomniałem w naszej rozmowie o tych pierwszych międzywojennych archiwach i to warszawskie centralne archiwum fonograficzne zawsze fascynowało mnie tym rozmachem i tym, że w 1 miejscu można było zgromadzić wszystkie nagrania dokumentalne muzyki tradycyjnej z wyszliśmy z tego zbioru instytucji sztuki Polskiej Akademii Nauk najstarszego i naj naj starszy najstarszej największej kolekcji natomiast temu wpadłem na pomysł, żebyśmy po prostu na naszych serwerach umieści wszystkie dostępne kolekcje tego typu nagrań, ponieważ po wspomnianej akcji zbierania folkloru muzycznego wiele instytucji dysponował sprzętem dysponował pewnym doświadczeniem i tworzyła własne lokalne kolekcji jest żelazną bramą projektu Polska muzyka tradycyjna dziedzictwo fonograficzny, który trwa już tak jak wspomniałem kilka lat jest właśnie przepraszam za słowa takie współczesne muszę używać agregacja, gdy wszyscy zebrani jednak dla nich 1 w 1 miejscu oczywiście płyty, które w oczy, które opierają się na najstarszych nagraniach z naszej tej rodziny może budzić kolekcji, czyli z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk cały czas powstają, czyli Boenisch trojga większa pomoc czeka cyfrowa, gdzie będziemy ciągle w tym projekcie do tego doprowadzić i ruszył już to robimy już to jest częściowo dostępny już jest kilkanaście archiwów z Hagi regularnych czekamy na koniec czym państwa zostawi nas zostańmy jeszcze pozostańmy jeszcze przy tych o Kurpiach tym razem chciałbym zaproponować mu śpie w mężczyzny będzie to Piotruś Pułaski urodzony w 19 02 roku w Kadzidle i zaśpiewa piękną pieśń zaświeci miesiąc Junaka dzik Gdański pole tak można chodzić kurpiowski, ale w przednim i naprawdę odłożony w wydaniu, a te wszystkie utwory mogliśmy wysłuchać dzięki naszemu dzisiejszemu gościowi pan dr Jacek Jackowski kierownik zbiorów fonograficznych w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk trzymamy kciuki za projekt, aby to wszystko było dostępne dla nas cyfrowo w internecie dziękuję bardzo panie wytwarza również dzięki dobrej nocy wdzięk dobranoc dba o ich rodzinie liczymy, że nie groziło mu dolega, a rodzinny nie, gdy ideologii no i wiele czy o 2 i po -li no i lord dual -li działają, a ja o PIT, a on -li Ga RO Lecha i o ile o żużlu głos Gdziejest DOI mu zło, które nie ginie w miłość, a Gdziejest głowa, a ideą no LO im było, że Oniegin działały źle, a nie, a obok o siłowym młodzi byli to co mi się, że jeżeli się mu o o działaniu dla i bardzo mi, bo mu RO -li Bochao -li i ludzi śmieje się mu o o działaniu w bolidzie Formuły Realu Joao Wilk i tym akcentem kończymy czwartkowy wieczór Radia TOK FM audycję przygotował Paweł Wiśniewski realizował Szymon waluta dziękuję państwu serdecznie za uwagę Karolina Głowacka do usłyszenia dobrej nocy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA