REKLAMA

III część historii Garbusa

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-02-03 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy trzecia część naszej opowieści o o garbusie jesteśmy 30 09 . roku mamy już mamy już fabryka mamy już projekt, który został nie brzydko mówiąc zarażeniem to jest Tatry Mountain już duże chęci mamy przedpłaty od ludności niemieckiej, która z, która współfinansowała cały projekt to od dawna mamy też nazwy pierwszą i Mohito Rozwiń » Serenada mazdą samochód miał nazwać Ka DF wagon trafi do świtu była taka organizacja willi to była taka organizacja w czasach PRL-u LWP, czyli o VAT uznano, że i wypoczynkiem nie wzór tych dobrych wiem co prawda nazistów pracujących uczciwie ma się zająć specjalna organizacja i ta organizacja budowała statki przecież Wilhelm Gustloff globu statek, który umiał pływać na urlopy dalej budowała domy wczasowe te na wyspie Rugia to najdłuższy do dziś stoją znaki Boga oraz wariometr jak dziś ich specjalnie pojechał obejrzeć jedno i takie różne rzeczy związane z Asami wypoczynkiem na Biesy też tutaj zbudowano samochód, w którym Niemcy mogli zwiedzić fabrykę inaczej fabrykę zbudowano, która miała produkować samochód, którym Niemcy będą jeździli na czas i ponieważ to wszystko na minimum punkt nadal było związane z poczuciem Niemców wobec tego ten samochód nadal nazwano kat FIA fabrykę w miejsce, gdzie ta fabryka powstała to był jej Stadt der Kanady w Bad Girls, czyli miasto samochodów a gdy SB i mało tego nie tylko fabryka zrobić, ale całe miasteczko na pracownika, bo ta zatrudniono bardzo dużo ludzi wobec tego trzeba było wybudować domy dla ich w ten sposób powstało miasto Wolfsburg, które dopiero swoją nazwę obozu otrzymało po drugiej wojnie światowej i tu też jest powiązanie proszę bardzo państwa z Henrym fordem, który również zapewnią swoim pracownikom Mielca nie miał związków zawodowych, które w Estoril naprawdę równolegle zatory idą w takt i fabryka miała rozpocząć produkcję w październiku 19 3 9 roku, ale wybuchła wojna 1 września 19 3 9 roku i zaczęto budować samochody na bazie volkswagena samochody kibel wagę kruszcu w ciągu całej drugiej wojny światowej zbudowano 5 5  00 0 sztuk, gdy było to samo co dla Amerykanów jeepy i rada z tym, że oczywiście Amerykanie budowali się z tysięcy dzików Olek Niemcy tylko 5 5  000, ale warto parę zdań o tym, kim Nowak nie powiedzie, dlatego że notuje zakazami lub bliska historia, ale tak, żeby państwo to pokazać to są te samochody, które nieraz właśnie w filmach czy też na zdjęciach z drugiej wojny światowej widzieliśmy, w którym się przemieszczają władza żołnierze niemieccy tak z Hitlerem, a pomysł, żeby wszystko czwarty roku te samochody produkować, ale oficjalne zamówienie ze strony wojska pojawiło się trzydziestym ósmy roku sam udział w przeciwieństwie do jeepa napęd na 2 koła, ale miał tak doskonale rozwiązany mechanizm różnicowy, że maksymalnie wykorzystywać te 2 koła i sobie radził poza tym powiedzieliśmy jest jedność bal w tydzień temu co 2 tygodnie temu, że Polak miał prawie zupełnie płaską podłogę, bo z tego, gdy on się zakopywał gdzieś albo śniegu albo w piachu to on się zachowywał tak jak sam będzie od Korony, czyli suwał się, a koła było pisały o błędy i to to było rewelacyjne rozwiązanie w dostały się te samochody w ręce Amerykanów, którzy przetestowali i oczywiście wypowiedzieli się oni bardzo negatywnie Amerykanie uznali za same wady opór przy wygodnych siedzisk zamurować, więc nie ma ani też była wadliwa wszystko dla nich było wadliwe każda z nich nie potrafili n p. dostrzec tego, że dzik był o 40 cm krótszy od oddania tego, gdy uwagę na, ale za to od 300 kg cięższy, toteż tak z bronią trochę zabrzmi to jest przykre, że pierwsze volkswageny jak jeździły w inny, bo w innych państwach niż Niemcy i jeździły po Polsce no tak, bo we wrześniu 30 09 . roku one, że w Pradze i była wersja volkswagena, która w ta pierwsza prototypowa, którą jest dla wojska zaprojektował pochwę i w Polsce one były dokładnie sprawdzony i co się okazało, że oboje przeprojektować i od czterdziestego roku były budowane tzw. wersja o masie chyba nazwała typ 8 2 zdaje się w te wady, które zauważono w Polsce n p . to, że samochód miał minimalną prędkość 8 km / h boisko bardzo narzekał musiano zredukować prędkość do 4 km / h przełożenia tam pozmieniać chodziło o to, żeby samorządność posłował z ekipą piechurów Okaj to było bardzo ważne poza tym zwiększono prześwit do 2 8 cm to było dość sporo w jedno i zachowano dolne młyny prawda płaskim podwoziem i za samochód rzeczywiście w czasie drugiej wojny światowej, ale czy to znaczy, że ten samochód dla ludu, czyli garbus, który jest tam, że w małych, bo w ogóle mogłem i co powie, jakie zaliczy osoba z mostu powstał przed wodą w czasie wojny żaden za to bratem tego kim Nowak 1 z był psim wagę samochód amfibia tt wojskowy jest samochód, który z kolei mógł pływać prawda jeździć pływać teraz jako ciekawostkę mogę pojeść i starsze pokolenie zda egzaminu, a samo jest taki film ba samo jak jazda co prawda Otóż z pań zdrowie to był właśnie z uwag do przerabiania, bo reżyserzy, bo my musieli przerobić na nie mogliśmy pokazać miejskim rekonstrukcje, ale w każdym razie pan samochodzik, czyli Stanisław Mikulski jeździł właśnie tym dniem dymisji wagę świetny film do aptek rezer w Brazylia jest siła to jak już tak mówimy to 1 z moich filmów dzieciństwa wakacji zawsze właśnie pan samochodzik na wakacje zaczęły się oglądał z bratem oglądaliśmy, ale wracając niestety nasze niestety ani Schetyna, ale taka jest historia musimy powiedzieć, kto te samochody wszystkie budował, bo to nie jest tak, że tylko Niemcy budowali niemieckie samochody wojna się rozpoczęła coraz większej darmowej siły roboczej tak dodać w wyniku wojny o jej było w prawie wszystkie niemieckie firmy niestety były zaburzają uchwała podlega nabycie tej wita przestał na ten temat milczeć, bo przez pewien czas odwagę w ogóle unikał tego tematu po czterdziestym roku już latem 19 40 roku przyszedł do Wolfsburga ludowcy zasiądą w celu sztaby deska DEV bawiąc w chwili, gdy przyszedł pierwszy transport lub od 300 polskich kobiet, które zostały zatrudnione w tej fabryce potem na mężczyźnie w sumie około w czasie drugiej wojny światowej w fabrykach oddali na pracowało około 20  00 0 przymusowych robotników bito jeńcy wojenni byli to więźniowie obozów koncentracyjnych jedno i też bardzo wstydliwa rzecz w każdym razie oni budowali budowali samochody sama fabryka produkowała samochody, ale nie do końca, bo pod koniec były potrzebne inne rzeczy także w fabryce produkowano tam za odwagę najpierw produkowana brodaty wtedy samochody potem pomógł produkowano części do czołgów tygrys do samolotów bombowych Junga z 8 8 części do pocisków kał 1 rędzina powstawały, a na samym końcu już w Lechii wiosną czterdziestego piątego roku czytam zimą czterdziestego piątego roku produkowano pies dla żołnierzy na froncie wschodnim hymn, choć także jest naprawdę się niedługo nie tylko samochody biegnie dalej ciągle ciekawi co na to wszystko właśnie tam główny tam konstruktor menadżer właśnie Ferdynand Porsche, jaki los już wiedział, że wojna jest, że będzie musiał budować te m. in. pojazdy, które niosą śmierć ojca bezgraniczne przyjmował w k dowodów trudno wymagać sukcesów odwagę miał absolutnie nazistowskie korzenie są pierwsze logo volkswagena to proszę pamiętać o tym, że nie było tak jak widzi się tu była stylizowana swastyka z liderami VW w środku takim jak dzisiaj znamy z błotem uzgodniono swastykę odrzucono zostawiły tylko ten bieli zostały te 2 litery VW jest ulokowana w raporcie samochodu Porsche to jest 1 koń w środku brana jest nic innego jak jej herb Stuttgartu tak, bo ofert na Boże przeniesie do Stuttgartu zresztą pierwsze samochody volkswagen to właśnie cywilny z 1 ósmego roku powstały nie w Wolfsburgu Genkow Bułgar Guardiola jeszcze gorzej fabryk oczywiście, bo jest ich nie było tej fabryki, ale po tym, jak fabryka stanęła nocą po tym, jak wielu zaczęło czy produkcja seryjna miała zacząć, ale za co się produkcja seryjna samochodów wojskowych itd, więc on tych pojazdach wszystkich wojskowych drugiej wojny światowej to będziemy mówić, kiedy indziej, ale nie mogliśmy nie wspomnieć o tym, elemencie, jeżeli chodzi o volkswagena garbusa, kiedy garbusy ponownie został wyprodukowany garbus ponowny pomoc w ogóle z was Bóg mu notariusze miasto jako miasto dostał się w strefę brytyjską stąd miał szczęście, bo bardzo blisko od strefy od strefy radzieckiej i tenże Wolfsburg używana w był religijny znaczy Anglicy zainteresowali się tym samochodem z przeprowadzi jakich badaniach stwierdzono, że ja zacytuję, że samochód jest dość nieatrakcyjny dla przyjezdnych przeciętnego nabywcy zbyt brzydki i zbyt hałaśliwy po prostu Anglicy uznali, że to samo Brytyjczycy uznali, że garbus im się nie podoba i oni tym samochodem nie są zainteresowani uratował garbusa mjr oficer i jednocześnie inż. Ali brytyjskiej maja, a 1 jest, który uznał, że w prosty samochód taki zwykły prosty samochód przyda się służbom publicznym, które oboje powstawały na terenie okupowanych ziem okupowanych Niemiec w Cannes i on siedział w Wolfsburgu po czterdziestego dziewiątego roku i on o ruch musiał tę produkcję FUS tak jak to dzięki niemu też ojciec chrzestny tego samochodu Brytyjczyk nie może Brytyjczycy nie chcieli tego samochodu był produkowany na rynek wewnętrzny na rynek niemiecki jest w 19 40 piąty roku powstało 1 700 samochodów Han przed tym 10 0 osób wyjechało tak, bo jak silny i źli Niemcy wyniki Alto to głównie cywile dostawali jednak wojskowi już funkcjonariusze rządowi raczej tak z obcymi dzieci dopłacali Beach Ball to oni jeszcze nie jeszcze nie zostali ci kawy ile z tych ludzi, którzy wpłacali 5 Marek w ogóle dostało od ilu przeżyło z tanich non est zjawił wpłacali przeważnie mężczyźni na dawać musieli dać jedno w 19 40 szósty roku już pracował w zakładach 8 000 osób w tych zakładach i produkowano 100 0 samochodów miesięcznie to jest tak 40 szóstym, kiedy rząd samochodów miesięcznie w czterdziestym siódmym podwojono produkcje i wtedy już powstawało 20  00 0 prawie podwojono 20  000 samochodów lat i po czterdziestym siódmym znowu podwojona produkcję i powstawał 4 0 samochodów 40  00 0 rocznie 40 ów już znowu podwojona produkcję i powstawało 80  000 samochodów i czterdziestym dziewiątym jeszcze raz podwojono produkcję powstawał 1 60  00 0 samochodów dopiero 50 gminie udało się powiększyć, dlatego że wtedy 20 6 powrót do 100 0 Marek zachowano, jeżeli chodzi o ocenę nieco inne marki w po to jest zupełnie inna sprawa karna sprawcy nie udało się Ilona stawał w ja nie pamiętam dokładnie w latach osiemdziesiątych, gdy 70 powiedzmy kosztował 2 6 000 6 00 0 Marek w pierwszy miał odwagę nów to robić co piąty, czyli w ciągu 1 0 lat jest dość do 1 000 00 0 samochodów wyprodukowali 1 000 00 0 samochodów volkswagen jako pierwszy i nie jest samochód na świecie przekroczył liczbę 20  000 00 0 wyprodukowanych samochodów najwięcej i wyprodukowano 70 pierwszy roku 1  300  00 0 w ciągu 1 roku bardzo duży hotel Marriott hotel w Niemczech był produkowany do siedemdziesiątego ósmego roku ostatnie 100 siedemdziesiątym ósmy roku natomiast potem produkcja wyniosła się do Brazylii do Meksyku tam zakończono produkcję w 20 0 3 roku, czyli po ich do 6 5 latach, ale było w międzyczasie następca produkowany w Niemczech Orbital tzw. odwagę bita, więc nas Bartosz Graś dodał też wzór do EOG albo jeszcze dalej, dlatego że następca tak naprawdę był golf, a to prawda to pamiętajmy, że volkswagen garbus segmentem cele jest dla nas niewiarygodny, bo decydenci rozruch oraz polonezy duże będą dewastować zrobisz jak Russell będę limuzynach no właśnie, a odwagę, by segmentem ICO możemy powiedzieć tak na koniec dzisiejszej audycji idei tej historii garbusa i ile wspólnego ten projekt już już po wojnie, który wyjechał na niemieckie drogi miało wspólnego z tym projektem przed piję bardzo dużo wody samochody z początku czterdziestego piątego roku proszę pana to były praktycznie wiemy projekt Ferdynanda Porsche początkowo przez dworzanina były mechaniczne kierunkowskazy i był elektryczny kierunkowskazu była z tyłu malutka szybko dzielące nas w dodatku udzielona była płaska, a ponieważ karoseria była zaokrąglona wobec tego trwało to, żeby podzielić na były biegi bez synchronizacji w ciągu całej produkcji volkswagena od 30 05 . roku do 20 0 3 roku zaszło 70 wzrok na 7 8  00 0 zmian, a na początku był to dokładnie takie samo wśród, gdy tak proste zaprojektował go w Porsche zespół do samego końca ten sam niekoniecznie Porsche psuły tak przymocowany do Oławy da dwoje zawodowo tabu podwozi ramowy plan da podwozi do nadwozia było przygotowane tylko 1 8 śrubami to też jest niewiarygodne, ale właśnie chodziło o to, żeby samochód był to zawieszenie odwaga, bo zawsze bardzo mocną stroną może są to musiało sędziwy było ono całkowicie niezależny były drążki skrętne były są stabilizatory poprzeczne także tak, że to były elementy, które rzeczywiście były i wyjątkowo nowoczesne in dzięki tej nowoczesności przetrwały do samego końca produkcji 2 7  000  30 1 to powie sobie z tego 15  000 00 0 w Niemczech 6  000 00 0 w Meksyku i w Brazylii jak witaminy, a za, bo w Australii produkowany w Republice Południowej Afryki w Rodezji biło słabiej też zdaje się, jakie tam również niewielkie ilości, a do 20 18 roku dalej jeżdżą samochody na obóz w cały świat garbusa hali tak pierwszy samochód eksportowany dysponowany był już 40 siódmy roku do Holandii w czterdziestą dziewiątą, który zdobył w da się następna audycja dostały wyznaczony poziom tej karierze, jaką jest pod uwagę, że ustawa jest natomiast nie ma niemal kompletnie problemu od firmy, ale nie wiem czy to już pewnie wtedy, kiedy zamkniemy okres wojny z re, bo przed wojną jeszcze kilka fajnych samochodów powstało, o których myślę warto powiedzieć jasno, by zlot Rolls-Royce n p. albo z Karolem citroen z mówiliśmy o francuskich samochodach, a vis, ale myślę, że właśnie taki ja albo Aston Martin przecież każdy dziś związek z astonem Martinem to jest chyba związek Polak Tadeusz Marek Zawada podwoili, ale co jest na ich wyniki do tego Astona Martina gore jeździł James Bond jest co jest kilka tych samochodów co ważne z garbusa to proszę państwa w sumie 5 osób jest odpowiedzialny za powstanie tego samochodu 3 konstruktorów Adolf Hitler moi brytyjskiej marki Ford, który powodzianie drugiej wojnie światowej kach no i trochę za swoje 2 gr wtrącił do Henry Ford, bo on jak g do tej 1 za zafascynował literatom produkcją maszyn jak najbardziej także tak to było z tym garbusem miał też czarną przeszłość produkcji decyzja w jego powiecie albo zapomniał miałam powiedzieć odcinka powieść z dostaje dziękuję dostaję bardzo dużo na Facebooku takich miłych komentarzy odnośnie tej audycji, ale 1 rzecz, że zarzuca niestety nie potrafię tego zmienić nie zmienia, że dość szybko mówi mam tu od dziś w interesach co robię to robię szybko, więc jest tutaj cel ja zwyczajnie chce jak najwięcej powieli czasami, aby się tak podzielić taką ilością informacji z państwem, że dlatego z uwagi na słowo, choć robi w pani jest nie ma co się przejmować dla wszystkich jest to zrozumiałe w każdym razie miłe słowa na Facebooku, za które wtedy jeżeli, jeżeli ktoś się czegoś nie usłyszał chociażby ze względu właśnie na szybkie mówienie to można odsłuchać proszę państwa w archiwum na stronie Radia TOK FM tam wszystkie nasze audycje są, więc można wracać wracać puszczać w kółko osobie, jeżeli ktoś bardzo chce Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Jenny bardzo dziękuję Krzysztof Woźniak do ostrzenia zadyryguje kłania się do usłyszenia i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA