REKLAMA

W programie: Brak poszanowania godności i intymności pacjenta w szpitalu oraz problemy w edukacji dzieci niepełnosprawnych.

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2018-02-03 13:20
Czas trwania:
30:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
swój problem moja sprawa początek sobotniego popołudnia dlatego witam państwa w moim programie twój problem moja sprawa nazywam się Anna Mitera Zabłocka i zacznę od maila, który dotarł do mnie od 1 ze słuchaczek Warszawę, która napisała m. in . tak długo się mobilizowała Malec w końcu mam dość, więc Pisza chce zgłosić problem, jakim jest brak intymności w gabinetach lekarskich publicznej służby zdrowia trafiła już na 3 takie miejsca przy czym ostatnie przelało Rozwiń » czarę goryczy pani Dorota opisała mi 3 przykłady, w których pacjenta traktuje się w sposób niegodny i o tym, temacie teraz w rozmowie, na którą zapraszam twój problem moja sprawa w moimi gośćmi studio w Warszawie są pani Beata Oksiuta Mazur z biura rzecznika praw pacjenta dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dobre państwo jest z nami również, że pan dr Artur Tomaszewski zastępca dyrektora w szpitalu Klinicznym Dzieciątka Jezus w Warszawie dzień dobry panie dyrektorze również, żeby państw ta rozmowa została tak naprawdę zapoczątkowana mejlem, który przyszedł na mój adres problem małpa Stokrotka FM to jest mail od 1 ze słuchaczek, która opisała mi 3 sytuacje z 3 różnych przychodni w Warszawie dotyczące przestrzegania praw pacjenta tak naprawdę, czyli konkretnie chodziło tu o zachowanie intymności pacjenta z przychodni w 1 z tych przychodni właśnie była przychodnia dermatologiczna w szpitalu Klinicznym Dzieciątka Jezus no właśnie jak często pani Beata zdarza się, że do rzecznika praw pacjenta trafiają sygnały dotyczące nieprzestrzegania przez lekarzy zasad związanych z godnością intymnością pacjenta w szpitalu w przychodni kwestie dotyczące skarg wniosków odnoszących się właśnie do ewentualnego naruszenia praw pacjenta w zakresie intymności godności zdarzają się dość często jednak trzeba stwierdzić, że ilość tych spra w utrzymuje się na takim średnim poziomie nie jest to bardzo wysoki poziom więcej skarg bardziej odnosi do świadczeń zdrowotnych czy kwestii dokumentacji medycznej, jeżeli chodzi o rok n p. 20 17 to rzecznik praw pacjenta zakończył w tym roku 4 6 postępowań, w których właśnie badano naruszenie intymności godności z tego 3 3 sprawy dotyczyły właśnie naruszenia prawa i 1 2 spra w w 12 w sprawie nie stwierdzono naruszenia tego prawa natomiast jeśli chodzi o 1 sprawę umorzono natomiast jeśli chodzi n p. rok 20 1 6 tak dla porównania to tutaj było 6 3 postępowania wyjaśniające z czego 4 0 dotyczyło stwierdzenia naruszeń co stanowi 7 % ogółu stwierdzenia naruszeń praw pacjenta natomiast 2 2 sprawy zostały określone jako nie stwierdzenia naruszenia prawa i 1 sprawa została umorzona przejdę teraz do tego maila, który do mnie dotarł tak naprawdę tutaj są wymienione tak jak powiedziałam 3 przychodnie pierwsza montaż przychodnia na Saskiej 6 1 w Warszawie, gdzie okna gabinetów nie są zasłonięte okna równoległa do budynku są blisko tak Isia nasza słuchaczka druga przychodnia to jest przy ulicy Kilińskiego 2 4, gdzie w gabinecie ginekologicznym doskonale widać okna sąsiednich budynków, więc w sposób oczywisty widać okna gabinetu również ginekologicznego naj trzecia przychodnia to było dermatologiczna w szpitalu Klinicznym Dzieciątka Jezus w Warszawie jaśnie państwo z jakiego powodu zaprosiła właśnie pana dyrektora ze szpitala Klinicznego Dzieciątka Jezus nasza słuchaczka napisała skargę i wiem, że bardzo pozytywnie szpital się do niej do niej odniósł panie dyrektorze co wynika z pana ustaleń jeśli chodzi o te sytuacje po prostu było to niedopatrzenie jego pracownicy nie zasłonił łatwiej było to ma natomiast rola się moja była błyskawiczna przeproszę patrzę w 2 utwory, bo to niedopatrzenie panie dyrektorze często się zdarza, że właśnie taki tego typu skargi do pana trafiają w zeszłym roku trafiły tam się wszystko jest wasz potwierdziła właśnie wstał, który mówiłby natomiast przy 300  00 0 pacjentów, którzy utrzymują mój szpital uważam, że nie nie jest dłużej w ale jakie macie zasadę jeśli właśnie chodzi czy czyni je na spotkaniach z załogą z lekarzami pielęgniarkami zwracać uwagę właśnie na ten temat związane z godnością intymnością pacjenta w szpitalu, bo być może też jest trochę tak, że ten pacjent przychodzi do lekarza i tak naprawdę nie reaguje na pewne rzeczy, które na, które są jakimś tam naruszeniem prawa, ponieważ są u nas się odbywają spotkania od nadzoru oraz na miesiąc i są problemy i problemy z kart w ogóle pacjentów są zawsze poruszana przeze mnie, bo oprócz tego, że jestem dyrektorem d s. prawa z UE d s. lecznictwa jestem pełnomocnikiem dyrektora d s. pacjenta i lekarza w związku z tym te skargi to wszystko jest poruszany na comiesięczne spotkania z ordynatorem zdarza się także zgłaszają panu ordynatorzy n p. brakuje nie wiem parawanów, że przydałaby się gdzieś rolety czy jak żaluzje w Choszcznie jest problem, bo żaluzje były wszędzie z tym przepisem przepisy obecne są lepiej było i innych kontrolujący mają zarzuty są one, że w co dobrze, że aluzji przepraszam natomiast my zasłaniamy w tej chwili od folia nie nie przepuszcza niezmiennie celem, żeby nie przypuszczały rozumiem, że chodzi o to, że na tych żaluzja zbiera się kurz niestety tak a jeśli chodzi o parawany, bo tutaj często brak Dustera wraz z Alabamy musiało być tak nie ma żadnego problemu zdarzają się jeszcze do dzisiaj takie sytuacje, że pacjenci przebywają w salach grupowo co jest związane z możliwościami placówki podmiotu leczniczego i wówczas faktycznie na podmiocie leczniczym spoczywa taki obowiązek ażeby zapewnić tym pacjentom możliwość właśnie zachowania intymności, czyli parawany zasłony, a to z tego względu, że właśnie podczas udzielania świadczeń zdrowotnych czy to podczas badania czy podczas wykonywania czynności higienicznych u pacjentów ta intymność jest w jakiś tam sposób jest to by ingerencja w stosunku do pacjenta przy czym właśnie ta intymność tego dotyczy w związku z tym należy szanować to prawo pacjenta do tego ażeby się czuł bezpiecznie nie powodował nim żadnej działalności na aborcję czy też nie miał żadnych oba w, że ktoś zobaczy ktoś podaje, że wiadomo jeszcze jest duża pacjentów odwiedzają rodziny osoby bliskie znajomi nie dopuszczalne jest jednak taka sytuacja, żeby tych parawanów nie było czy zasłon czasami pacjenci skarżą się na torze dopuszczani są do badania nie wiemy lekarze stażyści czy jeszcze studenci czy tak czy u pana coś takiego panie dyrektorze w w przychodni ma miejsce nie tylko przychodnie jestestwa jeśli woda na oddziałach naszego obywatela wraz ze szpitalem Klinicznym i do naszych obowiązków oprócz leczenia pacjentów należy dydaktyka sommelier marzy o tym, że każdy pacjent jest pytany przez lekarza prowadzącego wyraża zgodę na obecność rezydentów lekarzy stażystów czy student, jeżeli pacjent nie wyraża zgodę wtedy nie ma tych zajęć dydaktycznych pasy, czyli pacjent mówiąc krótko może powiedzieć nie mnie to przeszkadzać nie zgadzam absolutnie ptasie trupy w towarzystwie w FIFA przez Sejm rzeczywiście są pacjenci, którzy mówią nie tak zdarzają się pacjenci, którzy mu w UE nie jest chroniony jest korzystne dla lat w toku nauki, bo tzw. ciekawe przypadł finał potrafił zgromadzić naprawdę masa osób czy pacjent w chwili dla pacjenta jest to krępujące jedni chcą, aby wierzyć i wtedy nie ma możliwości, żeby pokazać danego pacjenta studentom czy lekarz na studiach medycznych m. in. zwracać uwagę na takie w jaki sposób zwracać się do pacjenta, jakie to są zasady pani na to czy tutaj macie n p . takie skargi, że ten jest jakieś niestosowne komentarze się zdarzają czy jakieś ubliżanie pacjentowi w jaki sposób bezosobowe forma zwracania się do do Kowalskiego wiadomo mi jest, że podczas udzielania świadczeń zdrowotnych lekarz pielęgniarka są obowiązani zwracać się do każdego pacjenta z szacunkiem zwracać się co to takie zasady kultury też osobiste i należałoby to też studentom medycyny w mojej opinii wpajać, że do pacjenta należała należy się zwracać o imieniu nazwisku szanować mnie nie traktować w sposób w żadnym wypadku poniżającego zwraca się do niego taktownie życzliwie wyrozumiale z dystansem nie zadawał zbędnego bólu nie wykonywać się zabiegów w sposób niedbały n p. na zastrzyków w sposób powodujący u pacjenta zasinienia czy jeszcze dodatkową bolesność to czasami jest to oczywiście niemożliwe, ale trzeba się starać zachować takie zasady coś jeszcze n p . przy zmianie opatrunków też należy trochę wczuć się tą sytuację pacjenta, że on cierpi jego woli umów należy też pacjentowi tłumaczyć jego sytuację zdrowotną rozmawia z nim okazywać cierpliwość ciepło nie powinno się traktować pacjenta z góry nie powinno się na niego krzyczeć lekceważyć jego osoby jego odczuć i powinno się też go oceniać panie dyrektorze powiedzmy jeszcze w tym miejscu, jakie są zasady jeśli chodzi o przekazywanie pacjentowi wiadomości na temat tego stanu jego zdrowia i przekazywanie tych informacji jego rodzinie pacjentowi mamy obowiązek, by wszelkie zasady przekazać wszystko co do jego zdrowia natomiast z rodziną jest różnie, dlatego że pacjent ma prawo i obowiązek upoważnić 1 osobę do udzielenia informacji co jest zawarte zarówno historii choroby jakich kart ambulatoryjnego i tylko tej osobie udzielamy pełnej formy z Boliwią bym się zawsze otwartym dla pacjentów bardzo dużo pacjentów przechodzi różne są wnioski, żeby inaczej zorganizować są przychodnie i uda się zorganizować sprawy rejestracji tutaj w naszym drze w szpitalna największą bolączką też rejestracje i brak absolutnie brak personelu chętnych do prac to komplikuje potwornie spraw nie wahałbym się w 1 800 zł naprawdę nie ma pani Beato i już na koniec w jaki sposób jeśli ktoś ma zastrzeżenia dotyczące właśnie opieki w szpitalu czy w przychodni, a zastrzeżenia dotyczące intymność czy godności w jaki sposób może to u was zgłosić bo, bo to jest także w poszczególnych województwach są Narodowy Fundusz Zdrowia tak oddziały natomiast jak to wygląda jeśli chodzi o rzecznika praw pacjenta każdy pacjent, który uważa, że jego prawo do poszanowania intymności godności zostało naruszone może zwrócić się do rzecznika praw pacjenta z pismem, w którym opisze całą sytuację jak to było, gdzie co się wydarzyło na tyle szczegółowo ażeby w jaki sposób uprawdopodobnił ten fakt, że coś takiego faktycznie miejsce, gdy rzecznik otrzymuje takie pismo to oczywiście podlega ono dogłębnej analizie i następnie w zależności od stwierdzenia czy faktycznie pacjent uprawdopodobni to rzecznik praw pacjenta ma możliwość podjęcia sprawy zainteresowanie się sprawą jednak ich tutaj w zależności od trybu postępowania n p. wszczęcia postępowania wyjaśniającego, czyli wystąpienia do podmiotu leczniczego o złożenie wyjaśnień w toku takiego postępowania rzecznik praw pacjenta ma prawo żądać dokumentacji n p. medycznej czy wyjaśnień na piśmie od osób reprezentujących podmiot czy innych uczestniczących podczas właśnie udzielanie świadczeń zdrowotnych tego pacjenta i w sytuacji, gdy postępowanie już dobiegnie do końca rzecznik praw pacjenta może stwierdzić naruszenie prawa tutaj w tym przypadku do naruszenia intymności godności bądź intymności i godności pacjenta może nie stwierdzić naruszenia takiego prawa i znowu, jeżeli rzecznik praw pacjenta stwierdzi naruszenie prawa wówczas kieruję do podmiotu leczniczego wystąpienie, w którym zawiera różnego rodzaju wnioski zebrane wtoku postępowań istnieje też taką możliwość, że w toku takiego postępowania podmiot leczniczy naprawić nieprawidłowości i wówczas Rz rzecznik również kieruje wystąpienie, w którym stwierdza naruszenie, jednakże SN stwierdza jednocześnie, że to naruszenie zostało naprawione można jeszcze powiedzieć o tym, że rzecznik praw pacjenta posiada infolinię, z której pacjenci bardzo często korzystają i NIK wskazują nam różnego rodzaju zdarzenia, które zachodzą na terenie naszego kraju w podmiotach leczniczych i na podstawie takiej infolinii też rzecznik może zainteresować sprawą też kwestia czy to doniesień medialnych czy informacji od innych instytucji innych organów o tym, że czyjeś prawa pacjenta czy to ogólnie zbiorową są naruszane czy wystąpienie właśnie imieniu indywidualnej osoby przysługują pacjentom także inne możliwości choćby n p. nie wolno zapominać o tym, że godność pacjenta jest to też dobra osobiste czyli, jeżeli pacjent uważa, że jego godności jakiś szczególny sposób została naruszona również istnieje możliwość ścieżki cywilnoprawnej w pierwszej kolejności, abym radziła, jeżeli pacjent faktycznie uzna, że jego intymność godność została naruszona podczas n p. badań lekarskich powinien zwrócić się w pierwszej kolejności do kierownika takiej placówki porozmawiać wyjaśnić co zaszło i poczekać na odpowiedź myślę, że taka odpowiedź powinna być udzielona niezwłocznie pacjentowi, jeżeli pacjent jest niezadowolony z odpowiedzi czy uważa, że no i jeszcze coś nie zostało wyjaśnione to wówczas właśnie może wrócić do naszego organu do rzecznika praw pacjenta, który zainteresuje się sprawą i podejmie stosowne kroki w celu ochrony praw pacjenta bardzo dziękuję państwu za tę rozmowę z moimi gośćmi byli państwo pani Beata Oksiuta Mazur z biura rzecznika praw pacjenta oraz pan dr Artur Tomaszewski zastępca dyrektora d s. lecznictwa bardzo dziękuję dziękujemy bardzo dziękuję bardzo proszę państwa na pewno w temacie godności i intymności pacjenta jest wiele do zrobienia i całą pewnością najważniejsze jest to jak postępują ludzie pielęgniarki lekarze ratownicy medyczni czy przysłonią zasłony czy zaciągnąć rolety czy też postawią parawan i tyle na, a teraz proszę państwa ja wracam już za kilka chwil po skrócie informacji Radia TOK FM twój problem moja sprawa Anna Gmiter Zabłocka witam państwa w drugiej części programu twój problem moja sprawa w niej o edukacji dzieci niepełnosprawnych wyniki kontroli NIK -u w tym zakresie pokazują, że nie jest dobrze w ostatnich latach wzrosła w Polsce co prawda dostępności kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami razem z ich rówieśnikami w szkołach przedszkolach, czyli dostępności tzw. edukacji włączającej, ale z drugiej strony aż w połowie ogólnodostępnych szkół nie zapewniono dzieciom odpowiednich warunków, by udzielać odpowiedniego wsparcia uczniom niepełnosprawnym i by mogli oni realizować przysługującej mu uprawnienia ja zapraszam też chwili na rozmowę z Agnieszką Kozłowską z mamą niepełnosprawnego franka autorką bloga dzielne Franek oraz książki duże sprawy w małych głowach książki, w której oswoić niepełnosprawność opowiadają same dzieci jednocześnie pani Agnieszka jest 1 z tych mam, które walczą o zmiany w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi twój problem mój sprawa już państwo moim gościem w Dęblinie dość nietypowo, bo pani Agnieszka z trumny rozmawiać nie z Lublina przyjechała do Lublina na spotkanie z czytelnikami swojej książki duża sprawę w małych głowach no właśnie pani z mamą franka z autyzmem Franek od września poszedł do szkoły, a jako, że to był taki trudny czas dla rodziców dzieci niepełnosprawnych bowiem, że były problemy dotyczące właśnie tych nowych zasad i reforma edukacji jak to wygląda w pani przypadku ja przypomnę, że Franek nie poszedł do tej szkoły, którą planowaliście od początku tak nasz syn poszedł w tej szkoły, którą myśleliśmy, że żaden z nich pójdzie, bo jest w naszym rejonie, ponieważ po reformie została zmieniona wody okazało się, że szkoła, do której ma iść nasz sen było gimnazjum i tak naprawdę kadra, która miała tam przejść na miał być w zupełnie nowa i w ogóle nie można, by nie było z kim rozmawiać tak naprawdę o potrzebach naszych specjalnych potrzebach edukacyjnych na szansę na nam bardzo zależy na tym, żeby stworzyć dla naszego dziecka jak najlepsze otoczenie edukacyjne, żeby on pracował z ludźmi, którzy rozumieją go rozumiem jego niepełnosprawność, którzy będą dostrzegali także jego mocne strony nie tylko słabe strony i poszukiwaliśmy takiej szkoły, bo do tego jako rodzice konstytucyjnie mamy prawo było to trudne rozmowy z Tennessee dyrektorami szkół, którzy właśnie widzieli najpierw niepełnosprawność, a dopiero potem czasami zauważali dziecko widzi dzieli ogromne wyzwanie my wiemy, że nasze dziecko z ogromnym wyzwaniem, ale całe szczęście udało nam się znaleźć szkołę dość lekko nasza komisja zamierza zamieszkania w sumie, bo codziennie musimy pokonywać w sumie 80 km, żeby go o to chodzi do tej szkoły, ale najważniejsze dla nas to, że znalazł tam zrozumienie ludzi, którzy faktycznie, na których są tak samo ważnym uczniem jak każdy uczeń pełnosprawny tej szkoły jest nam chodziło właśnie o to też jest tak w przypadku rodziców dzieci niepełnosprawnych, że bywają takie sytuacje, że dziecko dojdzie do pewnego poziomu i szkoła ten poziom hamuje tak bo, bo n p. nauczyciele nie potrafią z takim dzieckiem pracować u was Franek osiągnął bardzo dużo, bo na początku co wam mówiono jako rodzicom neon na początku to to były to co lekarze mówili to oczywiście to wolny wyrwał swojego życia od samego filmu o jego zdrowie i tak naprawdę częściej słyszeliśmy o tym, że nasze dziecko, bo spisywane na straty mówiąc brutalnie aniżeli orzekł, że ktokolwiek widział jakąkolwiek szansę i przyszłość przed naszym przed naszym synem my natomiast ja jestem ja wierzę bardzo w edukacji, włączając w prawdziwą i inkluzja trafiliśmy także na naszej drodze na mądrych lekarzy na mądrych terapeutów, dzięki którym którzy też nas jako rodziców, a właściwie ukierunkowała -li i dzięki któremu mogliśmy właściwie pracować z naszym dzieckiem nasz syn jest w normie intelektualnej, mimo że jest wcześniakiem i bardzo dużo zgarnął z tego wcześnie na zasadach mówiąc kolokwialnie my jest dzieckiem z wieloma problemami nie tylko z autyzmem jest także jest słabo słyszące ima jeszcze kilka innych problemów zdrowotnych natomiast Izwiestia w normie intelektualnej jest ogromnym wyzwaniem natomiast dzięki temu, że w szkole zostały stworzone właściwe warunki żona nauczyciela wspomagającego na pewno nie zostało zaprzepaszczonych szans edukacyjnych my nie wiemy co będzie za jakiś czas nikt nie zna z wróżką natomiast na tę chwilę miałam poczucie, że ma dziecko edukacyjny jest pościg za nią opiekowała Biotonu chodzi pani Agnieszko pani jest 1 z mam, które stworzyły taką grupa, która podjęła współpracę z Rzecznikiem Praw Dziecka co to za grupa Meine kim jesteście etapie bowiem, że sprawdzać jak ta reforma edukacji jest w Polsce w szkołach wdrażana najważniejsza rozmowy pomiędzy rodzicami dzieci niepełnosprawnych odbywają się na pewnym portalu społecznościowym SO późną nocą i właśnie taką bardzo opóźnione są, więc napisała do mnie mogą się bogacić, bo rozkaz z propozycją właśnie, żebyśmy się może zwrócili razem z Legią mądrą to Rzecznik Praw Dziecka z taką inicjatywą utworzenia zespołu, do którego rodzice mogliby zgłaszać problemy w realizacji i zaleceń IBDiM sprawy nad użyć pewnych, które mają miejsce w placówkach edukacyjnych tak żeby, żeby móc interweniować w tych sprawach, ale też, żeby mogli zgłaszać dobre praktyki po to, żeby pokazać jak bardzo wiele tak naprawdę zależy od człowieka, bo prawdziwa inkluzji ja nie da się zadekretować tu nie chodzi tylko o to, żeby zmienić na papierze rozporządzenia chodzi o to, żeby zmienić mentalność sposób myślenia ludzi, więc zadaniem tego zespołu, który faktycznie powstały spotkam się regularnie dość intensywnie pracujemy w tej chwili w takim trybie co 2 tygodnie jest wskazywanie i są nie tylko interwencji w tych sprawach problem związany z nadużyciami prawnymi, ale także pokazywanie dobrych praktyk i pokazanie, że tanie chodzi zawsze tylko pieniądze bardzo często chodzi właśnie o taką otwartość o o takie po prostu bycie człowiekiem obejrzenie w tym młodym człowieku człowieka zauważenie jego mocnych stron i chęć zbudowania na tych mocnych stronach i chęć z tego, żeby nie zaprzepaszczą, acz szans edukacyjnych dziecka pani Agnieszko z jakimi problemami zgłaszanymi przez rodziców po nich ani innych rozmowach z rodzicami innych dzieci niepełnosprawnych czy pani spotkała w kontekście tej reformy edukacji byli tylko w kontekście reformy edukacji w ogóle w kontekście edukacji, bo to tak należało powiedzieć jest tak naprawdę jest trudny problem, ale są ogromne przyzwolenie na przemoc w stosunku do dzieci z niepełnosprawnościami jeśli jest dziecko agresywna mówi się zachowuje się agresywnie zachowuje się tak jak my byśmy społeczeństwo sobie tego sam życzyli to jest przyzwolenie na to, żeby stosować przemoc w stosunku do tego dziecka przy czym przetrzymanie czy wyprowadzenie zamknięcie w pokoju neony tu też mogły tra, słuchając się oburzać przecież jeśli dziecko za agresywne to przecież trzeba chronić te pozostałe dzieci pozostałych uczniów na, ale to tu chodzi o to właśnie o to stworzenie właściwych warunków jeśli dziecko powiedzmy sobie z dzieckiem z autyzmem czy jeździeckim nie sposób niedostosowanych społecznie zagrożonych niedostosowaniem społecznym czeskim za to HD czy w każdym innym problemem chodzi o to, żeby stworzyć mu takie były takie takiej możliwości takie warunki w szkole w przedszkolu, żeby ono nie zagrażało sobie także innym jest wieczny problem subwencję oświatową z wydzielaniem tej subwencji oświatowej organom prowadzącym ze wsparciem nauczycieli wspomagających rodzice mówią i co z tego, że mam orzeczenie wpisane leczymy dziecko ma, że mamy wsparcie nauczyciela wspomagającego n p. organ prowadzący daje na 5 godzin wsparcia w ciągu tygodnia, a co zresztą i część dzieciaków niestety ląduje potem na nauczaniu indywidualnym jak wiadomo to nauczanie indywidualne zmniejsza przyszłego roku, bo zmieniły się właśnie rozporządzenia i teraz to nauczanie indywidualne będzie musiało odbywać się w miejscu zamieszkania dziecka ani tak jak w tej chwili jest to możliwe, żeby było na terenie szkoły w trybie mieszanym często też istnienie zrozumienie tych przepisów nawet same szkoły mylą kwestię nauczania indywidualnego indywidualnej ścieżki Tytan są te nowe nowe przepisy, które ja mam wrażenie, że jeszcze wszyscy brak w bardzo po omacku i dyrektorzy szkół już im, którzy do nich nie wiedzą tak naprawdę co ten nowy stan przepisy stanowią, gdybym panią zapytała co pani najbardziej zbulwersowało w takich głosach, które gdzieś tam słyszy pani od rodziców w kontekście edukacji właśnie co do pani próbowała sobie przypomnieć absolutnie przemoc to jest coś tak porażające tego, że to się nawet nie dopisać słowa słowami to tak naprawdę jest przemoc nie tylko fizyczna, ale też ta przemoc emocjonalna, bo mówienie dziecku ciągle jesteście tak Kijowa już teraz w tej chwili nie będę używała tych słów prawda to niczego się nie nadaje znowu zrobiły źle dwója dziecku, które ma określony problem powinno mieć się dostosowanie i w tym momencie jest wuja potem nie potrafisz no proszę pozwolić im się posłużyć takim przykładem jeśli dziecko nie od prawej ręki to przepraszam, ale nie nauczymy tego dziecka pisać prawą ręką po prostu, a i to jest taka przemoc, która jest wszechobecna i edukacji w ogóle w życiu rodziny dziecka z niepełnosprawnością, bo to przemoc ma tak naprawdę napotykamy wszędzie, bo jeśli się do dyrektora szkoły i dyrektor mówi nie ma nauczyciela wspomagającego, dlatego że organ prowadzący nie przekazał w całości subwencji, ale takim podziale 1 dyrektorka jak wtedy sąd rodzicom, żeby oni poszli do burmistrza i wyszarpali to subwencje od kiedy wreszcie będzie jakaś namiastka normalności w naszym życiu i my nie będziemy musieli wyszarpać wdrapywać pazurami, a nie walczyć i jak są bardzo życzyła, żeby wreszcie dostrzeżono, że to nie jest kwestia niepełnosprawnego dziecka jest niepełnosprawna rodzina i systemową należałoby zapewnić wsparcie całej rodziny także dzieciom niepełnosprawnym, które są w tej rodzinie pełnosprawny pani Agnieszka wracając do dobrych praktyk, bo ja rozumiem, że pani uznaje, że szkoła franka jest taką dobrą praktyką co się dzieje w sytuacji, gdy n p. Franek już nie wytrzymuje i ceną jest takie zagrożenie matka zacznie krzyczeć wszyscy tymczasem taki zarzut znów taki duży cudzysłów, chociaż może czas odpowiedzi bez tego z usług, że dziecko niepełnosprawne, które w klasie tym, że tym, że jest takie bramkarzy jest krzyczące i t d. nasze dziecko ma to szczęście, że ma w pełni w wymiarze nauczyciela wspomagającego Top wznowić normalne tak jak mówię tu stał w walkach wydzieranie pieniędzy subwencji i w momencie kiedy, kiedy on już nie daję rady nie wytrzymuje po prostu nauczyciel pochodzi z kim z klasy win dzięki temu, że Bóg odpoczął chwilę odpoczywa na korytarzu albo pójdzie do gabinetu pedagoga jeśli potrzebne jest dłuższa przerwa dobrze by dziecko z dużymi wyzwaniami tak naprawdę rozwojowymi zdrowotnymi celem edukacyjnym nie stwarza on siedział na 5 lekcjach cele są zupełnie inne w tej chwili to jest sok z zupełnie inne są cele, które przyświecają pedagogom szkoleń i nauczycielom celem jest budowanie takiej samoświadomości zrozumienie tego też wydawanie komunikatów prawda kiedy, kiedy miałam potrzeby, żeby odpocząć ale, żeby nie wchodzi za bardzo tak za głęboko w tych ze sfer prywatnemu hip mojego syna nie chciałbym wraz z jego wiedzy Sztokholm aż rok będzie natomiast tak moje dziecko ma zapewnione właściwe warunki i mam poczucie że, że nie przeszkadza kolegom koleżankom w zdobywaniu wiedzy minął pierwszy semestr absolutnie żadnych negatywnych sygnałów od innych rodziców z kasy brak przeciwnie odczuwamy taką sympatię ze strony innych rodziców, czyli myślę, że szkoła spełnia właściwie swoje swoje zadanie i o to chodzi tutaj często pojawia się taki, że taki zarzut czy taka prośba rodziców dotycząca tego, że czasami takim dzieckiem autystycznym trzeba popracować sam na sam indywidualnie, a w tej chwili, kiedy mamy dodatkowe roczniki w szkołach jest z tym problem jak to wyglądało franka jest jest to z tym problemu oczywiście, że dawnej szkole franka też jest oczywiście z tym problem podeszła 1 klasa 0 dochodziły kolejne klasy jest malutka szkoła i wielu też rodziców zgłasza takie takie problemy chociażby to, że te szkoły muszą się rozbudować, bo to było wiadomo 6 klasowe szkoły technicznej podstawowe prawda, bo inaczej jeśli jest gimnazjum przekształcane na szkołę podstawową, ale no jest taka potrzeba małych pomieszczeń na zajęcia indywidualne czy na pokoje wyciszenia Tomka no nie da się tylko stworzyć z dnia na dzień to jest ruszy proces naj to też też powoduje taki niepokój rodziców, których n p. dzieci mają w tej chwili nauczanie indywidualne i one miały przejść n p. na orzeczenie o kształceniu specjalnym i mieć zapewnione indywidualne zajęcia w szkołach, a szkoda mówią nie mamy miejsca, bo jeśli przyjdą no powiedz przecie trójka czwórka takich dzieci, które będą się zajęcia indywidualne albo małych grupach to będziemy to zrobimy więcej jest też 1 z tych takich z tych głosów, których zgłaszanej do zespołu, z którym miała się też spotykam tak nam na co dzień po prostu bezczelność to jest także tych pytań do pani miałabym jeszcze pewnie 1 000 000, ale zapytam o 1 rzecz, bo o tym, też mówiła pani na spotkaniu w Lublinie mianowicie chodzi mi o tym, o czym mówić dziecku co mu jest cieniem Jana miałem taki przypadek w Lublinie, gdy trafią do szkoły i w tej szkole w trakcie rozmowy z panią dyrektor okazało się, że jest bardzo zdolny uczeń wyjątkowo zdolny uczeń jak powiedziała mi pani z, a Stargardem, po czym okazało się, że ten uczeń mama uświadomiła panią dyrektor, że ten uczeń to dziecko nie wie o tym, że ma zespół Aspergera no i teraz właśnie mówić nie mówić absolutnie mówić o absolutnie mówić w ogóle jeśli pan, dlaczego mówić może lepiej utrzymywać w tajemnicy takim i potem potem są takie sytuacje, że ci nastoletni ludzie gdzieś przypadkiem dowiaduje się n p . aplikując na studia albo od lekarza dowiadują się żal, że mają autyzm czy mają zespół Aspergera jest dramat i spotkałem się z takim właśnie z tej gminy Strawczyn wydział nie całe życie myślał, że jestem jakimś debilem nie wiedziałem co się ze mną dzieje przepraszam bardzo, że na antenie i tak wiele mówi tak tak jak to wyglądało trzeba powiedzieć dziecku hamuje strzela mu uświadomić, że pracujemy nad samą świadomością człowieka ludzie dorośli typowym rozwoju nawroty powie prawda mówimy sobie no przecież musimy zrozumieć, że mam problem, że mogła sobie z tym problemem poradzić z meczu chcemy tę szansę odebrać naszemu dziecku ja muszę powiedzieć słuchaj Masza autyzm stąd wynikają pewne twoje problemy on wiedząc, jaki ma, jaki ma wyzwania rozwojowe będzie mógł sobie łatwiej tekstem radę, więc to jest absolutnie dla mnie niewłaściwe zatajanie diagnozy dziecka przez dzieckiem, który ma prawo wiedzieć co się z nim dzieje niewolno odbierać dzieciom tej szansy to była Agnieszka Kosowska jej blog nazywa się dzielny Franek i można do niego dotrzeć przez Facebooka, a to był już ostatni temat na dziś Jan dziękuje za uwagę cały czas jestem również z państwem na Facebooku na profilu twój problem moja sprawa już teraz przed nami informacja Radia TOK FM swój problem mój sprawa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA