audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie pozostajemy w temacie szkolnym w alei również celem jest to kontynuacja dyskusji na temat tego co się dzieje wokół ustawy w o IPN w bardzo wiele różnych środowisk ambasadorowie ludzie nauki politycy media zabierali głos w tej sprawie, protestując przeciwko fali antysemityzmu i protestując przeciwko szykowanym prawu, które miałoby to haracz za przypisywanie narodowi polskiemu państwu polskiemu współodpowiedzialności za zbrodnie
Rozwiń »
trzeciej rzeszy m. in. z tą ustawą z tym co się dzieje wokół tego tematu zmierzyli się nauczyciele z liceum imienia Jacka Kuronia w Warszawie w realnym, które są ze mną teraz w studiu Sebastian Matuszewski dzień dobry i Piotr Laskowski dzień dobry dwumetrowy cytować dzisiaj, bo bliskie dosyć długi to nie mogli zdziwiło piszecie do uczniów, a tekst ma dług więcej niż 1 stronę w no, a w no dobrze ja przeczytam w Kanadzie całość i piszecie m. in . tak pojęcie naród Polski i instytucje państwa polskiego w są współodpowiedzialne za przestępstwa stanowiące zbrodnie przeciwko pokojowi ludzkości zbrodnie wojenne, a dalej państwo narodowe wykorzystuje pojęcie narodu, by jego funkcjonariusze mogli sprawować kontrolę nad życiem swych poddanych i wystawiać na śmierć ludzi, których wyklucza owo państwo narodowe jest ostry moim zdaniem bardzo list i bardzo polityczny i zanim porozmawiamy o treści będziemy się spierać o kolejne w UE jego inne elementy to chciałam zapytać, dlaczego panowie nauczyciele piszą do młodzieży list w temacie czysto politycznym not nie jest dla nich oddać ten temat jest oczywiście polityczny, ale nie jest tylko polityczny on bardzo głęboko dotykać czy tego co się w szkole robi co znaczy m. in. uczenia historii czy szerzej uczenia humanistyki rzeczywiście szerokim sensie na polityka obejmuje po prostu sposób w jaki my żyjemy razem i nie jest także młodzi ludzie i dzieci są od polityki wolnej no bo po pierwsze, wyznacza ona po prostu się jakoś kształtuje świat, w którym żyją po drugie, no oni cały czas są zanurzeni w pewnym typie mówienia o rzeczywistości trwale to jest to by przeżyć przelot panie Piotrze to jest rzeczywiście prawda można bowiem, że ramy narzucające nam to, o czym jest szkoła, jaka jest szkoła jak my jesteśmy to jest wszystko polityczne, ale wy tutaj w tym mieście odnosi się do konkretnej ustawy konkretnego przepisu konkretnych decyzji politycznych wprowadzać je ktoś mówi polityk do szkoły i będzie parlamentarną dietę oczywiście, ale one tam już jest prawda to znaczy wraz z tym prawem ona będzie zupełnie nowej spraw bez przesady, że zupełnie nowy, ale nowsze w formie nagle ona tam już jest prawda to co chce, by dzieci co mi się, gdy jako szalenie ważne ten list jego koniec jest dość istotne prężą się też zdradził takiej naszej wspólnej obserwacji jak bardzo dziś ci młodzi ludzie potrzebują innego głosu niż ten nacjonalistyczny głos ta nacjonalistyczna Magma, która zewsząd ich dopada co znaczy to naprawdę jest taki to wynika z jakich z naszych obserwacji ośmioletnich, ale oczywiście w ostatnich miesiącach to się niezwykle zżyte i zintensyfikowano w TR i politycy budują rządzący budują tym młodym ludziom absolutne piekło i wytwarzanie to znaczy wytwarzanie alternatywnego sposobu mówienia rzeczywistości stwarzanie w ogóle takiej możliwości, żeby myśleć tak, żeby nie licz na to za kardynalny problem, a właśnie, ale teraz chodzi o to, że to jest absolutnie fundamentalna rzecz to znaczy, kiedy pojawia się głos alternatywny to zaczyna być dopiero wtedy pojawia się możliwość myślenia to znaczy okazuje się, że tacy być może jakoś mam głęboką intuicję nie tak absurdalny, że być może ja Niejestem samotna samotne w tym czasem myślę poza tym, że mam jakiś argumenty, które mogę skonfrontować prowadzą znaczeń myślenie zaczyna się wtedy, kiedy jest wielu głosować ale zanim pojedzie będziemy myśleć to ja bym chciał się zatrzymać na pojęcie ach, bo mam wrażenie, że ten list opiera się na takim koncepcie, że naród słowo naród pojęcie naród jest szkodliwe i pan teraz użył słowa z kolei nacjonalizm powiedział, że inne postawy niż nacjonalistyczne są marginesem media politycy mówią jest wręcz przeciwnie to ten nacjonalizm jest w Polsce marginesem wszyscy pozostali wiemy co to znaczy my takich Sylwia sensowny współczesny patriotyzm, więc skąd wychodzi pana pana pogląd, że to, że to jest właśnie wszechobecna się wydaje, że to rozróżnienie, które zapewne było szlachetne w swoich początkach ronda na taki dobry patriotyzm i zły nacjonalizm Leonowi rządziła nam wszystkim ogromną ogromną krzywdę i ogromną szkodę to znaczy to pojęcie narodów nigdy nie jest niewinny, ale wydaje mi się ono rzeczywiście tak jak zresztą piszemy w tym liście u swoich korzeni, czyli gdzieś w początkach dziewiętnastego roku wieku miało miały jakiś taki wymiar wyzwala ją co prawda był jakiś taki element obietnicy walki z ranami legiony polskie we włoszech miał na mundurach hasło wszyscy wolni ludzie są braćmi prezydenta natomiast natomiast w momencie, w którym to pojęcie narodu łączy się z pojęciem państwa i z władzą państwową to ona w sposób konieczny staje się wykluczające, a zarazem wewnątrz tego narodu tej wspólnoty jakiś absolutnie skądinąd wyobrażonej prawda on zmierza do tego, że po nowo wytwarzać taką taką taką wspólnotę homogeniczne w tym sensie my chyba obaj czujemy, że bardzo źle się stało, że przed zniknęło słowo społeczeństwo słowo, którego zawsze używał Jacek Kuroń prawda innego jak często się w tym mieście PRL słowo takie pojęcie innego rodzaju wspólnoty i od innego rodzaju smocze za chwilę porozmawiamy, bo miasto bardzo ciekawi co panowie mają namyśli, ale jeszcze na chwilę wrócę do tych do tego mówi pytania czy to jest, aby na pewno list uczniów bardzo przykro prowokacje są same duże zyski też z nami tym, gdy ma ono może tak naprawdę jest trochę tak jak mówiła tutaj w tym studiu Zuzanna Radzik w zeszłym tygodniu powiedział przestań my ciągle mówić o tej Edward i młodzieży jak zredukujemy młodzież to w Polsce zniknie antysemityzm zaczniemy się zajmować edukacją dorosłych może już przyznać, że tak surowe testy list do nas, a nie do nich w to jest list i do dorosłych i do młodzieży, ale przede wszystkim czystki itp do adresatów normy na co dzień pracują w szkole po prostu widzimy, że jak te dzieci i młodzież z roku na rok są miażdżone przez coś co jest im zupełnie obcy znaczy dzieci są naprawdę gotowe do współpracy i naprawdę dobre to znaczy to nie jest to nie jest jakaś przesada czy każda inna na co dzień, kto ma dzieci też widzi ale, ale pewnie wyobrażam sobie, że jakiś hordy gimnazjalistów którzy, które coś tam robią szatnię sobie to jest test nie to nie jest koniec codzienności też na dzieci, a są niszczone przez dorosłych, ale w tym samym właśnie w tym kontekście w tym narodowość w tym to bardzo się właśnie jak też dzieci tracą zaufanie do innych dzieci tracą gotowość do pomocy innym i młodsze dzieci, tym bardziej nie odróżniają innych, ale od siebie i gotowe są do współpracy pomocy przyjaźnię się tworzenie takich właśnie pozwolenie na rozwój Narodowy charakter naszego państwa czy Narodowym charakterem nasze nawet polityki jak to jak to gdzie się spotykali duże trza na tym całkiem proste prawda to znaczy to znaczy ten naród całe cała edukacja szkolna w Polsce zresztą to nie jest rzecz nowa ja bym zaryzykował twierdzenie, że całej wolnej Polsce w internacie tej po osiemdziesiątym dziewiątym roku tak było astmy w Polsce lat osiemdziesiątych gen. Jaruzelskiego różni się ona jest nastawiana nauczenie o narodzie i państwie to znaczy jedyny rodzaj przynależności 1 rodzaj Solidarności z drugim człowiekiem 1 rodzaj połączenia jakiegokolwiek ich za pośredniczą one przez te 2 kategorie to znaczy człowiek mi bliski należy do tego samego narodu chyba ucieleśnieniem narodu reprezentacją narodu jest państwo w związku z tym ja mam moim obowiązkiem jest służyć państwu na rondzie ONZ jest szkodliwa na czele znajdują się w umowie o o o dzieciakach on powiedział to miażdżyca dzieci co w nich miał życie no ja nie chcę n p. nowy trend ten jest i tak jakoś to nie zareagowaliśmy na wysokim c, ale jestem trochę trudno im głupio nam jest wchodzić na wysokie co im mówić wielkimi słowami, ale naprawdę nikt w nich i niszczy coś co jest w nich dobre to znaczy na inny i to dobro to jest ja rozumiem, że to jest wielkie słowo należy dzieci Kahlo możemy mieć poczucie, że jeżeli w dzieciach niszczymy dorośli niszczą gotowość do współpracy to jest coś złego w NATO pewnie wielu słuchaczy skoczek wypowiedziało, ale przecież to nie stoi w sprzeczności oto jesteśmy narodem narodem polskim państwie polskim Kresy zbudowaliśmy dzięki współpracy Rosie pisze pięknie zamach doszedłby i to się wszystko opiera wyłącznie na możliwości wykluczenia kogoś z tej inwestycji na rockowo w uczyli nas wszystkich innych polach da to znaczy, że ani nie bardzo ekskluzywnie etyczną wspólnotą i oczywiście to się też zmieniało prawda również zapowiedzieli, że my się, w którym się do pojęcia rodzi to wspólnota języka kultury w tym sensie nas nieco bardziej inkluzywnego bo kto przyjmie języki kulturę ten może do niej należeć od końca dziewiętnastego wieku, ale wspólnotą krwi ziemi prawda to znaczy nie przypadkiem, ale właściwie od swych początków to znaczy nie przypadkiem w tym słowie naród są narodziny to znaczy rodzimy się prawda jest przedmiot wyboru zresztą wystarczy, że każdy taki zapomniany talenty nacjonalizmu niby, więc zawsze można powiedzieć, że nie ma nic wspólnego z dojrzałym patriotyzmem, ale dobrze jest czymś tak rzeczywiście narodowców Zygmunt Balicki taki drugi pod Dmowskim wasz znajomy jawnie pisze on sam pisze tak orzekł przy w egoizmie Narodowym wobec etyki jest etyka indywidualna ona służy prawda doskonaleniu się myśleniu o sobie świecie także estetyka narodowa, która służy temu, żeby naród był 1 i spójne, jeżeli one wchodzą ze sobą w konflikt to ma wygrać etyka narodowa prawda ich wartość dodana dla dobra wspólnego jak tylko, że dała dobro wspólne niższego niż te jednostki, jeżeli ustawiamy atak to robić to znaczy wewnątrz tego myślenia Narodowego tak to po prostu zawsze jest, jeżeli ktoś przeciwstawia dobre jednostkowe dobru narodowej wspólnoty no to już widzimy, że to jest problem z ciała cała rzecz polega na tym, żeby tak pomyśleć o dobro społeczne, żeby ono nie gwałcił nie kłam siła Niemiec żyło jednostek, które nie pasują do Narodowego wzorca próba jeszcze tylko to jest trend ten naród trzyma się na pewno magicznym wyobrażenie może tego magicznego obraża nas od kogoś pytać, bo my mam wrażenie, że oto młodzież słyszy od swoich nauczycieli pojęcie naród może być szkodliwe, a wręcz we współczesnej Polsce jest szkodliwe czekali minie co mają do zaproponowania w zamian audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu list list nauczycieli do uczniów, a nauczyciele też w studiu Sebastian Matuszewski i Piotr Laskowski z wielokulturowego liceum humanistycznego imienia Jacka Kuronia w skrócie dla tych z państwa, którzy wiedzą, o co chodzi z zespołu szkół Bednarska w Warszawie i rozmawiamy o liście właśnie, który jest bardzo ostrym MAE w taki z ostrą krytyką koncepcji państwa Narodowego i narodu jako takiego i wskazują nam panowie Edmund uczniom swoim, że jak to szczytowa naród to zaklęcie, które ludzie nie skłonnych do zadawania krzywdy potrafi zmienić bezwzględnych morderców przekonanych o własnej moralnej słuszności bardzo ostro znam się, dlaczego akurat teraz, gdy debata publiczna Antoine a gdy wokół ustawy o IPN-ie toczy się na naprawdę już takich najwyższych szczeblach jest konflikt dyplomatyczny jest chyba z połową stolic europejskich i a panowie Mann i to Gazeta wyborcza publikuje ten list, a panowie piszą bardzo ostro o samym koncepcja narodu dlaczego, dlaczego tak ostro już Niewiem tak myśleli, ale nie wiem czy to jest taki ostry to znaczy to jest propozycja pomyśle, ale czy nie moglibyśmy mieć lepszego świata to znaczy czy nam to pojęcie pomaga pojęcie narodu czy nam szkodzi rzeczywiście my jakoś jesteśmy przekonani, kiedy patrzymy na historię świata Zachodniego w tym Polski dziewiętnastym kończyć 1 z kryzysem wieku, że to pojęcie raczej szkodzi to pojęcie może szkodzić WST ten zesta w do Haliny ochrona ta jest pełen zesta w obrażeń, których zatem Nicieja, który rzeczywiście wciskać ludziom jakoś do głów, który wytwarza w nich pewna, że będę pewnie pełną gotowość do tworzenia jakiegoś rodzaju wspólnoty i niestety jak nam się wydaje jesteśmy tym bardzo przekonani są też do czynienia zła, którego by inaczej niż czynili w maju interesu Narodowego egoizmu Narodowego właśnie coś znaczy niemożliwe, a niby tak samo tylko, tyle że nie mieli tego usprawiedliwienia, które jak piszecie w spór sprawia, że ludzie są przekonani o własnej moralnej słuszności być może gdzieś ludzie byliby źli wciąż czynili zło, ale ludzie nie są źli ludzie nie nie, chcąc czynić zła komuś kogo urzędu uważają za bliźnich, jeżeli się wykluczyć kogoś się od sąsiadów żyje się, kto go wykluczy sztucznie klub stworzy się właśnie w nich dyspozycję wyćwiczyć wytrysk czuje się dyspozycje do takiej gotowości, że po wiedzenia, że mój sąsiad to nie jest do końca człowiek nie jest do końca taki człowiek Kia już my wszyscy żyjemy z naszymi sąsiadami takich ujemne no cóż nie zwykle są jednak omawiamy zakres biznes opierają się w grę na koncercie wspólnoty mamy wspólnotę rodzinną właśnie mieszkaniową są najbliżsi sąsiedzi są ci zamieszkają naszej dzielnicy są dzicy mieszkają w naszej wiosce i t d. tak dalej idących dalej są ci, którzy mają ten sam paszport co my i t d. aż są wreszcie dzicy mieszkają w tej Europie i być może krytyka pojęcia narodu i LO oznacza tylko, tyle że jedno 10 1 z tych koncepcji wspólnoty pana zdaniem szkodliwa tak naprawdę jeśli nie naród to za chwilę inna innego rodzaju koncepcja skoczna to samo miejsce, żeby ułatwić nam zachowanie się wrogo wobec innych szkodliwe stał przy, których władza i nogach, bo to jest właśnie władza próbuje nas nami manipulować w imię naszej w wyimaginowanej wspólnoty przeciwko innym w wyimaginowanym wspólnotą, a tak to się tam, dlaczego są wyimaginowane inne wspólnoty przecież to jest prawda ludzie żyją w kręgach bliższych dalszych niektóre są bardziej obcy inny mniej strach tylko nie można powiedzieć o polskości tak samego angielską ości Francuz kości czymkolwiek innym żadnej rzeczy, która obowiązywała wszystkich, którzy do tej wspólnoty zostają zapisani źle znaczy w tym sensie ona jest obrażona one zwinnego Evra wyimaginowane żona wytwarza ten obraz oznacza ona, mówi że my jesteśmy jakoś esencją ani istotowo różny dzielimy jakość cechę w UE, która czyni nas bliskimi jesteśmy istotą różni od całej reszty ludzi tak nie jest prawda to znaczy właśnie cała rzecz polega na tym ale gdy deszcz to jest choroba nauczania w Polskiej szkole prawda, że ta Polska szkoła wytwarza takie impregnowane i monitorowane i Fałowski kulturowe to co jest ciekawe to są właśnie te wszystkie momenty, gdzie ludzie się mieszają, gdzie ludzie się łączą ludzi n p. migrują od początku znaczy od początku istnienia tego gatunku migracja jest wygodne połączenie ich nie nasza nadzieja dla artysty ciekawe, ale i trudne, a tkwienie we wspólnocie, który jest impregnowany na pewne fakty za to bardzo łatwo karmi się z obrażeniami pozwala łatwiej w budżecie i łatwiej jest ich ciągle nie jest trudne do anegdota, która potwornie nas niesamowicie nas wzruszyła i one absolutnie prawdziwa jest anegdota o babci 1 z naszych koleżanek, która mieszka w małej wiosce i babcia zrozumiała w pewnym momencie, że każdy z parafii musi przyjąć 1 uchodźcy troszkę się zrobiła, bo ma maleńki domek, w którym mieszka z rodziną, ale zaczęłam myśleć jak to zrobić wyszło, że ktoś się przez konie dosiada wstawił łóżko kogo się we wstępie na Stryszek albo coś tam ktoś przejmie to znaczy ten czas się zmieści problem, który one rozważała był problem absolutnie technicznym jak to zrobić, żeby zmieścić w 1 osobę we w ogóle nie było tam takiej intuicji protezie to jest oburzające albo straszne ja przypominam, że pierwsze sondaże opinii publicznej w Polsce na temat przyjmowania osób uciekających przed wojną to było 5 6 % z nas, zanim zaczęła się za czas zacząć ten potworny polityczny jazgot i to przyznajmy zezwolenia dzisiejsza opozycja ma sporo na sumieniu natomiast podstawowa my rzeczywiście jesteśmy przekonani, że powstała dyspozycja ludzka jest taka, że mogę pomóc to pomogę, bo tęsknił miłe i dobre ciekawe swoją drogą z PS ciekawa przygoda i że ludzie też są ciekawi innych ludzi to znaczy to co robi naród naród jest nudny, bo naród mówimy się interesować tylko osobą i sobie Polak i zakłada, że Huragan i podobieństwo Ania sobie są tacy, którzy nie chcą, żeby było ciekawie nie chcą, żeby było interesująco nie chcą poznawać innego chcą mieć Święty spokój i wtedy naród wspólnota narodowa jest idealnym leży, gdzie można się oko koni i sobie spokojnie żyć, a w Lotto mówi się uczniom żadnego ukorzeniania z tego wynikają rzeczy bardzo niedobre nie tylko dla myślenia, ale przede wszystkim czynienie dobra i dziś to mam duży kłopot nie chcecie pozwolić im na życie być może trochę szkodliwa, ale na pewno wygodniejsze niż to, które musimy bez przerwy mierzyć się ze swoim lękiem przed kimś innym lękiem przed wyjściem na zewnątrz nie kwestia tego żony czegokolwiek kim chce zabronić, a po prostu widzimy jak co oni są wyznaczani są ciekawi świata nudni i szukający bezpieczeństwa są dorośli to znaczy, że naprawdę to jeszcze pojawiała z wiekiem, ale i niemal na pewno ucieszy młodzieży z zapisanej do młodzieży Wszechpolskiej albo do ONR-U jest dziś młodzi ludzie zbierają się on się, więc nie należy nigdy nie byli młodzi aktorzy także na czym to po pierwsze, gdy też chyba to słowo zmuszać prawda to znaczy my wierzymy, że to co może zrobić szkoła 3 czy nauczyciele nauczycielki to jest próba poszerzać pewne pole to znaczy dostarczać jak najwięcej różnych myśli w tym sensie prawda nawet jeśli one są dziś takie niecodzienne i mniej i upowszechnione w tym czasie nazwa głównym nurtem to tym lepiej prawda, bo to jest coś, czego oni potem będą chce budować swój światopogląd w tym sensie to się nic nie w Bush i wymusza się tylko pokazuje, że świat, w którym żyjemy nie jest koniecznością, bo ta jest też pewien rodzaj tak głupie to jest bardzo jest dany jako konieczne, że to jest niezmienne i teraz zauważmy historia prowadzona w kluczu Narodowym to jest historia, która pokazuje, że to, w czym żyjemy w testach na spełnienie czasu prawda znaczy, że to były zawsze od mieszka pierwszego jest bzdurą prawda Mieszko też na pewno nie był Polakiem na pewno nie mieszka w państwie polskim i że tak naprawdę nie ma żadnej alternatywy Otóż chodzi o to, że alternatywy są zawsze, że ludziom jest kluczowe mój zarzut czy też przynajmniej zaś manager analizy z nim poradzą idealizuje życie to znaczy, by sprawiać, że im, że oto z tego listu niż wynikałoby, że jest taka jakaś inna możliwość, że jest jakaś inna opcja trochę tak, jakbyście napisali gospodarka nie musi być wolnorynkowa to jest obalanie konstytucyjnych z Narodowego jest między takim samym pomysłem, ale dla list jak obalanie konceptu kapitalisty Kato kapitalizmu globalnego w moich ambicji jest alternatywa na co słusznie bydgoszczanie mają pójść skoro to już obalić to już obalić Wikło, ale naprawdę nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić wspólnoty wszystkich ludzi, którzy są siostrami i braćmi, bo jak ja sobie jestem w stanie wyobrazić cytat wszyscy są lubimy RCL nie jest to możliwe historia pokazuje, że to nie jest wielki remont wieży bardzo wiele rzeczy ważne czy zauważmy kapitalizm w najlepszym razie najlepszym razie ma lat nie chcemy się liczyć 500 40 0 od szesnastego wiele jego poprzednicy też nie byli dużo lepsi, więc pluralizm pewnie nie był dużo lepsza wg innych prawda był rzeczywiście radykalnie inny kapitalizm w kształcie, w którym go znamy jest jeszcze młodszy program znaczy właściwie się zaczął w dziewiętnastym wieku co więcej przez pół wieku dwudziestego dnia zupełnie inny kształt z państwem opiekuńczym prawda nie zawali świat, w którym żyjemy zrodził się w latach osiemdziesiątych thatcheryzmu i legalną Amiki jest bardzo bardzo młodziutki, a więc wiemy, że świat i gospodarczej i polityczne społeczne może wyglądać nasza pani znalazła już żadnego ryzyka i Lech nie miał wiele z nich dużo dłuższą trasę kształcącym znamy one są dziewiętnastowieczne zdolne to naprawdę nie jest specjalnie nie są, więc w tym sensie, a jeszcze 1 rzecz bardzo ważna to znaczy pewnie moglibyśmy nawet przyjąć jakiś taki argument, że nie należy opowiadać historie o tym co być może, gdyby było tak świetnie daje znaczną część tego listu jednak za nie mówią fakty, które wydały nam się one są oczywiście lustracyjne, bo jest byłoby ich dużo więcej, które pokazują co konkretnie ten świat, w którym żyjemy tak jak on jest organizowany świat państwa Narodowego robi ludziom terroryzowali z innymi obozie w Zbąszyniu, gdzie trzydziestym ósmy roku to Polacy więzili Żydów jest mowa o tonących na morzu Śródziemnym uchodźcach, który pana zdaniem jest również to efektem narodowych egoizmów jest też mowa o tym, że od szkolnej historii w poza narodem i państwem nie ma nic nie ma ludzi, których naród miażdży nie ma ich życia pracy i poszukiwania innych form życia innych rodzaj wspólnoty, więc jaka to miała być wspólnota skoro mówimy naród to pojęcie oparte na micie oparty na wyobrażeniu świata na jakimś innym micie należałoby oprzeć wspólnoty, żeby była mniejszość może szybciutko tylko jedno na pewno nie emisyjnych, a ze, ale jeszcze 1 prawda to znaczy rzeczywiście, kiedy piszemy o tych 9 0 osobach, które utonęły w piątek, a przecież nie są to pierwsze, które utonęły prawda NATO w coś potwornie nie czułego nieludzkie otacza oni nie są ludźmi takimi jak my naprawdę wydaje nam się, że to się w dzieje za sprawą tego myślenia w kategoriach narodu tak jak wcześniej wojny Żydzi nie byli takimi ludźmi jak Polacy po prostu my tam też piszemy prawdę o tym, że rząd Polski w Londynie naprawdę nie był w stanie wydać prostej deklaracji, o którą partia bund apelowała w kwietniu czterdziestego roku po pogromie wielkanocnym w Warszawie zorganizowanym zresztą przez ludność polską inaczej zorganizowany czy prowadzonym przez ludność polską przez 4 lata nie byli w stanie wydać prostej deklaracji prawda, w której powiedzieliby, że jest jakaś elementarna również właśnie w tej sytuacji Get murów, a potem zagłady Żydów istnieje były takie ambicje, żeby wziąć, żeby ratujący Żydów propozycje składane rządowi polskiemu, żeby Żydów traktować po wojnie, żeby wydali deklarację po wojnie ludzie, którzy ratują Żydów będą traktowani tak jak żołnierze w to zupełnie się nie tak, że rząd dał żadnych zjazdowa niemal z bogami AP militaryzmu Narodowy tak znaczna lub łączyć się z nim teraz nie mam czasu tego rozwijać i potwornie dużo różnych rodzajów wspólnot Marta Trusewicz, które tegoż mają taką mistrzynią historyczną mówi zawsze żonaci zajmuje właśnie z różnymi alternatywami historycznymi to znaczy różnymi sposobami życia, które ludzie, których ludzie doświadczali, bo ich doświadczali na południu Włoch ludzie żyli inaczej widzą jak żyli inaczej w Afryce żyli inaczej jeszcze inaczej żyli w Norwegii i teraz cała rzecz polega na tym, żeby zobaczyć różne formy wspólnot, które ludzie tworzą i które są oparte na takich rzeczywiście instynktach pomocy współpracy, które w ludziach są prawda i właśnie my mamy bardzo silne wrażenie, że ten świat, w którym żyjemy i skądinąd właśnie te 2 elementy to znaczy, że naród i pewna logika takiej kapitalistycznej brutalnej rywalizacji, że ona w sumie żal, że oba te elementy są otyli są kompatybilne również w tym, że one zabijają jakąś taką skłonność do bezinteresownego n p. bycia razem z Leśmiana zupełnie różnymi chroń nas jest jako państwo na to proszę pisać, gdyż spływają mejle analizy małpa to krótka FM, ale w tym momencie przerwiemy Sebastian Matuszewski Piotr Laskowski z wielokulturowego liceum humanistycznego imienia Jacka Kuronia autorzy listu do uczniów ukazał się na łamach gazety wyborczej bardzo panu dziękuję
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY
-
14:47 W studio: Adam Neumann
-
-
-
23:55 W studio: dr Adam Ostolski
-
14:05 W studio: Piotr Grzymowicz
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
27.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM14:28 W studio: prof. Mikołaj Cześnik
-
27.09.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM23:23 W studio: Agata Szczęśniak , Bianka Mikołajewska
-
27.09.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM11:06 W studio: Katarzyna Kotula
-
27.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM11:10 W studio: Jan Grabiec
-
27.09.2023 06:40 Pierwsze Śniadanie w TOK-u12:11 W studio: dr Bartłomiej Biskup
-
27.09.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy07:21 TYLKO W INTERNECIE
-
27.09.2023 06:39 Półka z książkami
-
-
-
-
27.09.2023 05:59 Gościnnie w TOK FM: Wybieram klimat
-
27.09.2023 06:00 Pierwsze Śniadanie w TOK-u10:07 W studio: Weronika Czyżewska-Waglowska
-
27.09.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka15:37 W studio: Przemysław Wipler
-
27.09.2023 06:20 Pierwsze Śniadanie w TOK-u08:01 W studio: Małgorzata Łuba
-
-
-
27.09.2023 11:00 OFF Czarek23:30 W studio: prof. Paweł Borecki
-
-
-
27.09.2023 12:00 A teraz na poważnie10:19 W studio: dr Michał Piekarski
-
27.09.2023 11:59 Świat wyborów
-
27.09.2023 12:20 A teraz na poważnie13:50 W studio: Borys Budka
-
27.09.2023 12:40 A teraz na poważnie15:11 W studio: Jacek Harłukowicz
-
27.09.2023 13:00 Połączenie10:43 W studio: Piotr Moszyński
-
27.09.2023 11:40 Kultura Osobista14:50 W studio: Janusz Marynowski , Tamara Pieńko
-
-
27.09.2023 14:20 Połączenie08:49 W studio: dr Małgorzata Lorencka
-
27.09.2023 06:34 Audioprezentacja
-
27.09.2023 14:00 Połączenie08:44 W studio: dr hab. Maciej Bernatt
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL