REKLAMA

Brzmienie historii

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2018-02-05 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:01 min.
Udostępnij:

Kiedy badamy historię, interesuje nas, co się wydarzyło i dlaczego. Ciekawi nas też, jak wyglądała rzeczywistość sprzed kilkudziesięciu czy kilkuset lat, dlatego oglądamy fotografie, rysunki, obrazy. A jak ta rzeczywistość BRZMIAŁA? Przecież np. ulice generowały pół wieku temu inne dźwięki, niż dziś (bo inna była liczba samochodów i inne ich silniki, inaczej hałasowały tramwaje, jeździły wozy konne...). Czy zatem da się zrekonstruować pejzaż dźwiękowy dawnych wydarzeń? I to w czasach, gdy nie było jeszcze reporterskich magnetofonów, jak podczas I wojny światowej? O tym w "Nasłuchiwaniu" zgodził się porozmawiać historyk, Antoni Michnik

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nasłuchiwanie dobry wieczór przy mikrofonie Jerzy Sosnowski gruba warstwa 1 z takich głównych wątków, do których wracamy co pewien czas nasłuchiwanie jest kwestia pejzażu dźwiękowego, czyli inaczej mówiąc audio sfery tego jak brzmi świat, w którym żyjemy przywrócenie do otaczających dźwięków często nie zwracamy na nich uwagi i nie dostrzegamy jak się zmieniają tymczasem starsi słuchacze może mają jeszcze w pamięci Szkot stukot kopyt Końskich na ulicach większych Rozwiń » miast to już dzisiaj nie usłyszy a gdyby n p . jeśli wyobrażam wehikułem czasu przenieść naszą epokę takiego Adama Mickiewicza to n p . przechodząc koło stadionu dziś odbywa meczy, słysząc okrzyki publiczności nie myślę wcale w tej okrzyki wulgarne tego wzrostu takie przejawy ekscytacji on był przekonany, że gdzieś tam jakiś epokowe wydarzenia nie mogę się nadziwić, że mijamy stadion bez zainteresowania w jak odtworzyć zatem pejzaż dźwiękowy dawnego świata i to jeszcze z czasów, gdy w zasadzie nie było jeszcze sprzętu do nagrań reporterskich jak n p. brzmiała pierwsza wojna światowa, która przypominam Stolat temu zmierza powoli do końca posłuchajmy na początek jak współczesne w miarę współczesny specjalista od ludzi Gowina filmu wyobraża sobie brzmienie bitwy z tamtego czasu to ludzie go czytać muzułmanami sera młody Indiana Jones piekło okopów bitwa z pierwszej wojny światowej niewątpliwie naszym gościem jest historyk kultury pan Antoni Michnik członek redakcji magazynu Lisandro grudzień tuż, w czym państwo, kiedy oglądałam filmy wojenne to zwracamy uwagę na to co słychać to mogło brzmieć tak jak tak jak sobie wyobrazić twórcy filmu o pierwszym oporem okopów zwraca uwagę na dizajn dźwiękowe na produkcję dźwięku n p . w zeszłym roku było kilka słów, które miały fantastycznie zaprawę zaprojektowano ją audio sferę, a n p . Dunkierka Christophera Nolana z wybitną z wybitną pracą nad dźwiękiem Hansa Zimmera tutaj, bo dojazd zwrócił uwagę zresztą zbędnymi dla porównania później jeszcze co do posłuchania, ale zwrócił uwagę, że ten karabin maszynowy to jest inny karabin maszynowy jest taki, który by był potrzebny w firmie od drugiej wojny światowej to rozumiem innych inne brzmienie, a jest sfera frontu wojennego w ogóle walki fundamentalnie zmieniła się między pierwszą wojną światową, a drugą i to z wielu względów, aby się zmienił się sam charakter walki znaczy piesza na światowe są o tyle wyjątkowa, a że jest wyjątkowym konfliktem, a jest to 1 taki przypadek w sytuacji, gdy mamy kota w konflikt na Zachodzie na zachodnim froncie, a on niejako trzymany w wyrwy w konkretnej przyczyny dźwiękowej, a to zapowiedź statycznych w pewnym sensie przez długi czas na opozycyjne armie wraz z z mobilną wolno obraz z bliskiej wiem to wszystko się tak zmienia, jakby pejzaż dźwiękowy, a drugiej wojny światowej jest znacznie bardziej dynamiczne znacznie bardziej się zmienia, ale to co jest dla mnie najważniejsze i w ogóle wydaje się fundamentalnym w aneksie zrozumienia i pierwszej wojny światowej i drugiej zdarza mamy do czynienia z konfliktami lokalnymi, a które wesprze rozlewają się nad na cały świat inna, jakby na nas na nas wszystkie aspekty życia tak, więc kiedy ja się zajmuje od sferą szef światowej, a zajmie się nie tylko strefę frontową zajmuje się także tym co się dzieje, a na tyłach tym co się dzieje na tzw. froncie domowym, a tym w jaki sposób, a kierowana jest zmieniana przez strony pogrążone w konflikcie audio sfera także tam, gdzie nominalnie tego konfliktu jeszcze niema co znaczy to dotyczy n p . na sporu ładną n p . o neutralność radiową Stanów zjednoczonych w trakcie pierwszej wojny światowej wspaniałe tygodnie pełne historii szpiegowskich o tym jak to zwykli ludzie związani ze środowiskiem, a amatorów krótkofalowców Alan odkrywają, że konkretna radio radiostacja należące do niemieckiego koncernu przed wojną, a jest zamieszana, a zatopienie statku jest tania, a ich już różne takie historie, a on to jest rzeczywiście konflikt totalny, a w, którym RM audio sfera wojny to jest nie tylko sfera okopów, ale także audio sfera szpital lub miast i IT także terenów, na których teoretycznie tej wojny datowane jest widoczna tak na rzut oka, ale to łącznie z tym wymęczył w zakres, chociaż marginalizacja badanie zainteresowań wchodzi to, że się pojawią to by ktoś masowo gramofony, czego ludzie słuchają w sensie muzycznym na przekór gramofon bardzo szybko się rozpowszechnia, zwłaszcza wśród brytyjskich żołnierzy w okopach w drugiej czy, zwłaszcza w drugą pod koniec wojny staną się, a w ogóle przemysłu brytyjski g o nowy, a po krótkim załamaniu w pierwszym okresie wojny, a przeżywała prawdziwy boom tylko, że głównym do głównym jak był nabywcą jest armia jest EWD nie cywile kim skupimy skupmy się na razie na tym wyjdzie na franczyzę, choć to co pan mówi to otwiera bardzo interesujące perspektywy, bo zdaje się że, choć jakiś padło na nadgarstek płyty jak uczono to w zasadzie będą miały nie było wtedy wtedy błyszczał w nowych magnetofonu jako wynalazków jest pusto można sobie wyobrazić że, żeby nie istnieją nagrania audio zrealizowano polubić pierwsza znana nam w pełni udokumentowana autentyczna sytuacja w UE nagrania, ale takiego reporterskiego tak jak dziś rozumiemy, a bezpośrednio wiąże się z pierwszą wojną światową, ale nie dotyczy to nagranie pogrzebu nieznanego żołnierza w Londynie w roku 20 01 . który nie jak miało zamknąć, a on okres, jaki to nazywam audi kombi ma racji, a pierwszej wojny światowej w UE ze w wielkiej Brytanii okazał się tak nie było pewnie do tego jeszcze wrócimy boom pamięci wiatr od końca dwudziestki tak dalej natomiast DM TMS ma bardzo ciekawy przykład stanowi taka płyta, której co, do której bardzo długo myślano, że jest jedynym zachowanym artefaktem dźwiękowe w po takim klasycznym rozumieniu tego słowa, a zakupów pierwsze wolne czy nagrań zgadza się Gasol bombach będą od 19 1 8, a która znakomicie reprodukuje audio sferę działu udostępniania strzelających w nogę na froncie i dopiero w latach dziewięćdziesiątych, kiedy poddaną poddano szczegółowej analizy jest przez ZUS inspektor g tak dalej tak dalej, a Antona graniem, a ostatecznie historycy znawcy są Stali doszli do wniosku, że jest to prawdopodobnie nagrań, które zostało wykonane bezpośrednio na zapleczu frontu w taki sposób czy z wykorzystaniem w ogóle armat, które były wycofane na drugą linię, a w taki sposób, żeby jak najlepiej oddać doświadczenie, a od sfery frontowej łącznie ze stworzeniem pewnych takich dni liczonych efektów dźwiękowych, które rzeczywiście pojawiały się, kto o tym, zaświadczam Litwy żołnierze, którzy byli na froncie w Madrycie zgromadziło o pewne pogłos i przesunięcia pomiędzy wybuchem i dźwiękiem wybuchu armat z niego Świst pocisku, który przylatuje ze względu na wielką prędkością pocisków po prostu a jakby el tydzień dziś rozczulają i stają się intuicyjnie intuicja mnie intuicyjne w kolejnej zimy nie nie tak, jakbyśmy już podzielony na nowe władze nie tyle, gdyż jest to pocisk, a potem słychać wystrzały władzę ma to dochodzi brak wiary w największym uproszczeniu tak WKU w PRL i dopiero właśnie do dna dopiero właśnie w latach dziewięćdziesiątych tam rzeczy się historycy doszli do wniosku, że jest to, że jest to element coś co z co to co było jakimś sensie zaaranżowane natomiast pani Zofia sumując ktoś wpadł na to, żeby zrobić, gdy gola oczywiście pomaganiem miało służyć miał się z elementów takiej propagandowej machiny państwa Antal Anton, gdy podczas pierwszej wojny miało służyć zbiera miał być sprzedawany służyć zbieraniu pieniędzy na wysiłek zbrojeniowy i t d . tak dalej także na bóle na nas na na zapewnienie utrzymania weteranom tak dalej stąd po wojnie po podpisaniu traktatu pokojowego tak właśnie został wykorzystany środki które, którym zysk ze sprzedaży tej anty konkrety płytę w wydanej przez armię brytyjską na nas na napój szersza sielankowej w karierze ksiądz uwagę na to, że dzisiejsze spogląda na ten NATO ten artefakt, jaką nam 1 ze stale przykładów, a nam takiej próby stworzenia efektów ME studia radiowego przed powstaniem Radia, a w warunkach polowych w warunkach prawda na uzupełnienie nie niesamowitych bez IMM bez elektryfikacji nagrania co będziesz wtedy nie ma jeszcze mikrofonów tak, jakie rozumiemy większa dotąd to nagranie powstało prawdopodobnie do takiej do tej 1 z tych RM wielkich tłumów, które w, które w PRL ludzie zbierają dźwięki były plany były głównym in narzędzia nagrywania w w okresie, gdy ktoś mu właśnie, a akt ataku akustycznej i prehistorii Radia i Mazury 3 tys moment, że było to jasne, że wprawdzie dziś balkonie to jest początek lat pięćdziesiątych dziewiętnastego wieku tylko, że radio część instytucji takiej, która dzięki, której się słyszymy obecnie w Europie nie były jeszcze w ogóle, bo to jest dopiero po pierwszej wojny światowej w stanach Zjednoczonych, by były jakieś rozgłośnie takie pół legendarne amatorskie autobusom początek właśnie wtedy jeszcze wtedy jest rzeczywiście radę Eco już takiego z Instytutu analizowanej Radiofonii i po prostu nie były to część wieczoru podczas pierwszej wojny światowej dokonuje ten kluczowy przełom technologiczny, który później, kiedy zostaną uwolnione fale radiowe oraz na cele cywilne umożliwi też powstaną państwowe prywatne rozgłośnie radiowe, a to bezpośrednio niemalże po uwolnieniu eteru następuje na Zachodzie Europy w swoją energią, kiedy jeszcze rozmawialiśmy przed wejściem do studia o tym, że poza tym istnieje z tamtych czasów jeszcze istnieją takie nagrania z zoo obozów jenieckich druga z i istnieją różne nagrania, a w 2 800 co to znaczy istnieją różne zapisy dźwięku, a z tego okresu, a jeśli mówimy o nagraniach to rzeczywiście nie nie nie dysponujemy żadnym ze Stel nagraniem z frontu w pełni potwierdzone autentyczność natomiast dysponujemy nagraniami dźwiękowymi w takim rozumieniu nasz duet tradycyjnym spoza linii frontu rzeczywiście jakoś szczególnie ciekawą grupę stanowi zbiór nagrań z z niemieckiego takiego obozu jenieckiego pod Berlinem, które były tam wykonywane ze względu znów wojennych one były tam wykonane Patton, żeby następnie, a etno lingwiści i a etno muzykolodzy mogli analizować mówi mierzalne anteny Zobacz mierzalny nagranie, a aby z jakby określić specyfikę mowy w różnych językach tam chodziło o to, żeby żaby, a o Ince w różnych językach opowiadali, a różną historię taką samą zwykle tam chodziło powiedzenie przypowieść o synu marnotrawnym na Polsce tak w taki tekst wybrano PL, że powszechnie znany wtedy dokładną z po to, żeby żyć, żeby na nas na tych źródłach, a Musée niżanie właśnie analizować specyfikę ludzkiej mowy, aby stworzyć razem z syntetyczną mowę, aby wykorzystywać to później, a do szpiegowania Don przy przesłuchaniach, żeby w ten sposób również Ant kluczowe, bo ten związek między między badaniem moda psychologa, żeby w ten sposób właśnie móc zwiększyć szansę państw centralnych na na wygranie wojny, chociaż marzenia syntetyczny Mobil dość, że spełniła dopiero kilkadziesiąt lat później dobrze pamiętam chyłkiem TOPR na co należy co uznamy za sukces, bo pierwszy to dygresja, a pieszych takim można powiedzieć, że rodzaj syntezatora syntetycznej może to jeszcze koniec osiemnastego wieku, którzy zamieniają znak zapytania, ale to był to byłby on przeczuwał, że rozpoczęliśmy od 3 zlote postawi kropkę innych ja mogę być raczej narzędziem, bo było, ale jeśli by, jeżeli mówimy o niekoniecznie o nagraniu, ale o zapisie dźwięku to dysponujemy pełnym fenomenalny dokumentem a, który jest zapisem dźwięku Otóż NFZ w trakcie pierwszej wojny światowej powstawał cały szereg technik słuchania wszystkich wszystkich nowych broni wszystkie te nowe bronie, które powstawały były niebezpieczne, więc lepiej było je usłyszeć, zanim one za bardzo złe rozwiązanie zobaczymy zobaczymy monodram dokładnie w, więc temu w ramach tego armia francuska między nimi opracowała system namierzania karabinów dźwiękowe poprzez Triangle akcję, a na podstawie umieszczenia rzeczywiście MMA czynników, które łapały wibracje dzień dźwięków tak na podstawie, jakby częstotliwość impulsów i poprzez dźwięk racje można było określić, w którym miejscu jest znany dzięki AMG z karabinów maszynowych i dysponujemy zapisem takim właśnie rak niczym akcji rytmu serca, a czy ciśnienia z czegoś takiego z artystek programem, ale z 1 z takich z takich właśnie urządzeń momentu, a wejście w życie rozporządzenie to jest niesamowity dokument, ale też niesamowitym zapis nagranie, a na, którym uchwycony zostaje dźwięk karabinów maszynowych i później cisza, która oznacza wprowadzenie razem czy mogę zrobić teraz coś, czego się normalnie radni robili mianowicie poprosić o wpływy z tego odwrócenie kolejności przygotowane dźwięków, ponieważ Skorża tak już tak ciekawie pan powiedział karabinek maszynowy to dobrze byłoby, żebyśmy wobec tego w tym co teraz słyszymy, że było, żeby był karabin maszynowy również tam na początku będzie chciał, kto będzie słynny czołg to będzie słynny czołg Malcolm 1 z pierwszych ile nie pierwsze ciało brytyjskiej używa się, że będzie to już w ogóle nie, a potem rozlegnie się właśnie z strzelaninę na to będzie słynny Karol Pytel karabin maszynowy Maxim 2 0 8 produkowany w armii niemieckiej jako karabiny Spandau mamy tu mamy to jedziemy przypominamy zarówno wsłuchiwanie naszym gościom historyk kultury pan Antoni Michnik to przed chwilą to było to były wykłady rzeźbiąc replika czołgu Mark for zbudowana dla potrzeb filmu Spielberga, który się poruszała takim pokazie iście była przygotowywana do pokazu w Londynie i zjeżdżała z Platformy, na których zostało została przewidziana, a potem właśnie karabin maszynowy z okresu pierwszej wojny olbrzymie dla mnie dość przerażająco także dlatego rząd nierównomiernie pracuje w bardzo charakterystyczne i to w związku z tym dla mnie to trochę tak brzmi, jakby to było coś pośredniego między między maszyną żywym stworzeniem, która umożliwiłaby zadyszkę może odpocząć chwilę po to, z wyraźnej daty brzmienie z listu znamy z dowodem jest z autopsji jego filmów wojennych w powietrzu pokazujących drugą wojną światową rytmy z wyraźnym no tak nas tak rekrutów szczęścia mogliśmy rzeczywiście z perspektywy od sfery dokonuje się pewien przełom w pomiędzy początkiem dwudziestego wieku, a paletami trzydziestym czterdziestym mi na różne techniki, a ich już nam, ale całe obszary, a obie sfery i w ogóle tej techniki słuchania nowe techniki nasłuchuje wszystko to zostaje, jakby udoskonalone i LO im mnóstwo tych tych tych urządzeń silników na własnych czołgów samolotów tak, by grać w Lourdes udoskonalane w okresie dwudziestolecia, a tak, więc audio sfera również z tej perspektywy staje się inna podczas drugiej wojny światowej wniesie zupełnie inaczej, a działają wszystkie urządzenia mówi myślę o radiu, a w radiu podczas drugiej wojny światowej pełnił zupełnie inną jest inną funkcję, a w i jest jakby nona akurat ostatnio pisanki na zajmowanie się taką kwestię w Rohlig Radia w pamięci francuskiego ruchu oporu na 4 session zupełnie innego z pań tak, by po to, ludzie, którzy tych, którzy prawda mogą nabyć sobie zesta w części nielegalnie mogą nastawiać fale słuchają audycji z Londynu AM można go posłuchać innych mężczyzn tak, ale też na różnych zakresach te fale są zagłuszane a jakby ten list jest cała walka propagandowa przenosi się na zupełnie inne akustyczny poziom, a i oczywiście podczas pierwszej wojny światowej też mamy takie sytuacje to znaczy nie działają radio Telegraf czy pojawia się po raz pierwszy właśnie zakłócanie sygnału, ale po jak i pojawia się pojęcie przechwytywanie kodów, które są właśnie nadawana akustycznie, gdy cała komunikacyjna sfera, która wiąże się z nasłuchałem pojawia się wtedy, ale dopiero po drugiej wojnie światowej ego o nas można powiedzieć przechodzi zupełnie inny poziom, ponieważ wszystkie te nowe wynalazki są ZUK ząb nas pani na masową skalę rozpowszechnione w pełny rok wcześniej o tym w inny o tym o tym co pan określił jako audio komu ma rację tylko takie takie upamiętnienie dźwiękowe po raz kolejny film o tym, bo, bo zdarzają się miejsca, w których na rozmaite sposoby próbuje zrekonstruować jeśli nie dosłownie pejzaż dźwiękowy dawne takiego wydarzenia z przeszłości to przez niego nastrój po takim o takim przykładem klient wchodzi do głowy roku w Warszawie muzeum powstania i wchodzisz do sali, w której stoi charakterystyczny bardzo niskiej częstotliwości co zrobić sobie cel, który ma z 1 strony do Mroczy przez symboliczne znaczenie bijącego serca i t d. ale to się tym projektem tłumaczyli autorzy tej wystawy, choć wzbudzanie niepokojów wśród odwiedzających, choć w warunkach pokojowych wygodnych bezpiecznych zwiedzający muzeum powiedzmy trochę od takich właśnie instalacje, które mają przywoływać pierwszą wojnę także bezpośrednio także na zasadzie do odtwarzania tamtego rynku, więc jak państwo wiecie mamy kroczącą setna rocznica pierwszej wojny światowej i z tym wiążą konkretne granty na zrealizowanie konkretnych zamówień publicznych nie mają koncerty wystawy i t d . tak dalej tam i współczesne muzeum chce również muzeum historyczne nie tylko galeria sztuki współczesnej muzeum historyczne, a coraz mocniej, jakby domaga się na artefaktów dziękować, a tu dochodzimy do sytuacji, które jesteśmy na dokładnie na granicy, a on zbiorów dźwiękowych to znaczy Zdrój wan świata mam już mnóstwa artefaktów dźwiękowe węglem można spokojnie ułożyć taką wystawę natomiast w wypadku pierwszej wojny światowej dźwięk domaga się upamiętnienia nieźle de facto nie mamy, a on i wszystkie nasze wyobrażenia o dźwiękach wyszywany światowej tak naprawdę to co obrażenia powstałe na różnego rodzaju na bazie różnego rodzaju rekonstrukcji, a czyli, czyli eeg, kiedy tylko udźwiękowienie filmu prawda zaczęto rekonstruować dźwięk dzięki Dan na noże tak kina dźwiękowego, ale znów pozwolić na ja w nowe słowo uświadomią sobie, że to trzeba lojalnie powiedzieć to co słyszeliśmy przed chwilą, czyli ten karabin Maxima inni i tandeta replika czołgu ma smartfon wchodzi taryfikatora, bo zbudowana do filmu w związku z tym, o ile wiarygodny jest klepanie gąsienic tego czołgu bardzo duży zresztą to już 3, aby na pewno ten silnik to jest to jest silny rzeczywiście z skonstruowany wg planu z 2 9 300 z tego roku, gdy wydaje się to dość wątpliwe co do tego karabinu nieznanej historii to może być wyremontowany stary egzemplarz, który rzekł dobrze zachował to może być z równie dobrze też replika nie wiadomo czy dokładnie te same umowy materiały są, więc jest tutaj niuanse, gdyby ktoś miał się słuch absolutny to mogły się być może nie pamięta o jakimś cudem brzmienie maksyma jest rozwiązywany na obrzeżach będą niezbędne trochę inaczej to coś, żeby wrócił i celem panu odezwą się w dosyć istotne to to, że rzeczywiście współczesne wymogi wy stawiennictwa także tych stołecznego domagają się dzięki owej reprezentacji wydarzenia historycznego i strategia tego, żeby to osiągnąć są bardzo różne od można, by dźwiękowych impresji, a na pewno prawda kompozycji całych robionych przez wybitnych muzyków syna na zamówienia na zamówienia państwa zamówienia miast na zamówienia elity to zła, zwłaszcza w Niderlandach, a rzeczywiście regionalne od kryterium regionalne ośrodki zamawiają, a całe instalacje całej wystawy i tego również elementem są słowa instalacje dźwiękowe w znany zespół, a interes tik na przekazy dnia dostał za zadanie zaaranżować od sfery, a w wystawy element muzeum pisze wręcz światowej w i praw ani naj to zrobili tak przez 4 lata Grande do dodatku do Giodo do końca na przyszłego roku chyba rzeczywiście zaaranżowane przez Hadesa i wypełnia sale wystawiennicze, a inne im inna sytuacja to to właśnie wykorzystanie różnych artefaktów z epoki mają nagranie dźwięku ten cel n p . na na Wybrzeżu w popołudniowej ani nad kanałem La Manche, by budowane tzw. betonowe uszy, a albo dźwiękowe lustra Sanders, czyli tak dokładnie opisywać, bo to jak i żenujące historie takie konstrukcje betonowe, które były odpowiednio wyprofilowane i miał służyć temu, żeby łatać zbiera dźwięk takich jak taka tubą gramofonu powiedzmy wciąż nie rozumiem olbrzymią dokładnie wieloma trawa, ale i cały dzień był prowadzony do stanowiska przeważnie znajdującego się pod ziemią, ale nie zawsze, w którym znajdował się, że żołnierz, który był na końcu tej wielkiej tych ekip ubyli na swoim oraz przykłada ucho do otworu takiej służącą zebrało ich rozumiem, że to chodziło o o samolot zdołali jednak ratujący wzrok znad kanału La Manche WM i n p. bada się jak dzisiaj klub stara się otworzyć jak i jak i jak wszyscy usłyszeli ci żołnierze po prostu oto Antek, znajdując się na końcu tej itu jest kilka bardzo interesujących prac dźwiękowych które, która właśnie nawet tam są poświęcone, ale także wykorzystuje się właśnie te nagrania, które wtorek wtorek w 10 0 osób, które są następnego AM i tworzy całe instalacje dźwiękowe, które mają, które mają temu służyć to co jest również ciekawe to, że ten trend wychodzi poza tradycyjne galerie sztuki współczesnej czy też chińskie muzea historyczne i wchodzi bezpośrednią w kontakty z zezem związek ze miejscami pamięci tym co we Francji też nazwą mieszkańcy niekoniecznie pomnikami różnymi takimi ważnymi miejscami i element zarówno nam mamo mogę one dobre przykłady 2 instalacji dźwiękowych, które zostały dodane do ważnych miejsc, a bank Irlandii, a na cel na taki las nad rzeką, a kolejni, a została dodana instalacja dźwiękowa autorstwa Krystyny Kubuś wybitnej artystki dźwiękowej AM, która w, których cały projekt polega ona, a w nagraniu 10  000 nie pamiętam 20  00 0 wielu tysięcy da nazwisk poległych Irlandczyków wypowiadanych przez ochotników, a podczas festynu warsztatów takich zorganizowanych, tak więc radną o nudzie wypowiadali tt tt imiona nazwiska i to jest co stało się właśnie takie materią, a Antek i nagrania, które w, które tworzy to instalacji ręką teraz rozbrzmiewa w tym dalekim miejscu pamięci powiedzmy kres takim lasku na temat nad ZAK wyniku na tym, by nad rzeką to jest projekt, który wie, kto został współfinansowany przez ze środków europejskich, który z projektem artystycznym natomiast bardzo podobna sytuacja ze sfery estetycznej ba bardzo bardzo podobna rzecz ma miejsce ME w Australii tam taki wielki remont może być główne miejsce pamięci AMD dzięki Memoriał, a można powiedzieć Shell państ w takich krużganki kach przy tej krytyki i świeckiej świątyni może zapowiedź miejscem gdzie, gdzie rzeczywiście praktykuje się upamiętnianiem co roku pod, zwłaszcza podczas tych danych ani żadnej, ale i jest to co zagracie w jakieś żywe miejsce pamięci i tam na czas pieszy Evans ubytek kroczący rocznicy pierwszej wojny światowej, a tam zaaranżowano właśnie taką bardzo podobną, a instalację dźwiękową dodano do tego tak tak, by dodać do grobu nieznanego żołnierza aut jest warunkiem, by dodać do niego nagranie, które wymienia, gdzie indziej, gdzie w Tymbarku dzieci, ale wymieniają właśnie z nałogu 100 0 nazwisk po prostu poległych żołnierzy w symulatorze, gdzie może że, ponieważ w tym wypadku nic nie stała za tym projektem nie są też tak jak Krystyna Skubisz to nie funkcjonuje jako projekt artystyczny wykop funkcjonuje to jako, a on poszerzenie pomnika wszystko się odbywa w ramach w ramach polityki, a w pamięci ani w ramach artystycznego projektu z bardzo ciekawe rozłoży oraz rozłożenie przesunięcie w zamian wydaje się dosyć znamienne w SMS w Berlinie z kolei jest taki pomnik kolej z Targu to jest pamiętajmy też takie miejsce upamiętniające zamordowanych w czasie drugiej wojny światowej tym razem Romów i tam jest wysoka sadzawka o jest codziennie podobno wymieniamy świeży kwiat na środku takiej wysokiej maleńkiej trójkątny i inne rzeczy wygra Donald tam słychać turystyki dźwięk, który sektor gości właściwie wzniesienie nie jest bardzo skromną scenę to można go nie słyszeć po prostu taki pomruk ile pamiętam był bardzo łagodnie się zmieniając, zmieniając ton, który wprowadza w taki bardzo szczególny nastrój tego tego miejsca w samym środku miasta, ale bardzo takiego przyjęcia go w skupieniu prosił, by wywieźć, bo ryb jest to oczywiste, że kiedy mówimy o przyszłości to interesuje nas my jesteśmy wzrokowcami tak głównie drużyny z tak jak to wyglądało to już ósmy oglądamy fotografie filmy w tym z czasów sprzed fotografię dagerotyp obrazy tak dalej tak dalej w tym momencie goście zaczęli dociekać jak świat brzmiało czy jak jak starą dziedziną jest to sąd stanowisko organów celnych i Urban trafił do takiego określenia zinstytucjonalizowany nie sam Stalin tak naprawdę brak też mówią o 2 rzeczach tak, ale na sprawy z 1 strony mówimy o tej osądzać, ale z drugiej strony trochę odmienną, a działką jest historyczna sąd na listach mogą to do Sankt wielki ruch równoległe ścieżki 2 z wykonań, jakby impulsy pochodzące z 2 różnych środowisk w karierze jedno i drugie tak naprawdę zaczął się ukonstytuować w ostatniej ćwiartce dwudziestego wieku tak na dobrą sprawę jeśli się zastanowi nad tym, dlaczego tak się stało to kluczowe wydaje się to może, że el, kiedy humanistyka i to nie tylko humanistka w ogóle w dziewiętnastym wieku prawda zgodę dał się dyscypliny nie mieliśmy tych możliwości zapisu dźwięku nie Miś dźwiękowego zapisu, który umożliwiałby tworzenie źródeł wobec, których można byłoby zbudować metodologię jak muzykolodzy mieli swoje nuty tak, a my natomiast, jakby te wszystkie dźwięki pozostawały nietknięte nie niezarejestrowane, tak więc w ogóle funk z fundamentem jest jest w nogach jest fundamentem dlatego, żeby po iluś tam w latach, gdy w ogóle zmienić podejście do tego co można opisać i co można wobec tego analizować do czego można przyłożyć to narzędzie naukowe, jaką można w metodologię stworzyć i 2 rzeczywiście z głównych dróg kierunku wtedy, gdy impulsem, żeby wyszedł tak z 1 strony z poszerzenia rozumienia muzyki Izy i ze źródeł powstania ekologia akustycznej tutaj non ojcem założycielem fundatorem tak dalej jest, ale my 3 fal Aleks ego książka do Dziennika der pozwolę sobie przynieść modlą się cienkim nie zawsze daliśmy parę tygodni temu, ale nasze domowe oszukiwaniu on tak myślałem zresztą Stoch jest egzemplarz krzyża Marciniaka, który wówczas pana był oczywiście często zapomina to to, że 3 sfera bardzo interesowała również przeszłość AM i sąd cały rozdział w tej książce poświęcony dźwiękom również nowoczesna dźwiękom, które w pewnym momencie człowiek wprowadza do statycznego krajobrazu dźwiękowego i ESDZ z drugiej strony o randze, jakby drugi krąg impulsu są same jest sama historiografia AM można także trzecie pokolenie autorów szkoły Annales, a przed, gdzie poznał na fundamentalne zasługi, ale on na czele z taką pionierską książkę Antona korbę nam o nienagannych Hanny książek o znaczeniu kulturowym dzwonów na dziś na francuskiej prowincji 1 9 wieku Korban dokonał pewnego przełomu Otóż re ZLA uprawomocnił w historiografii już lat na zawsze uprawomocni to rzeczywiście jest on zajmować się dźwiękiem, bo od Estera miała taki znaczek udowodni, że od sfera w pewnych warunkach pełne są zmiany takie znaczenie wielkie, że powodowała głębokie konflikty społeczne altance wracała z całym tematem tej książki są konflikty oto ile dzwon ów, jakie dzwony jak brzmiące mają być zawieszane w dziewiętnastym wieku w lokalnych społeczne na znak na francuskiej prowincji powiązał znaczy od Lupo związek pomiędzy lokalną tożsamością, a brzmieniem tych dzwonów na jej rzeczywiście jest to pasjonująca historia z walki o to kto ma prawo dzwonić czy władza świecka czy władza już w bardzo realna, a ile dzwonów ponieważ, jakby przetaczają się wojny później ten zwane są przerabiane na armaty wzniesienie oddaje te dzwony, kto ma mieć w ich więcej różne lokalne waśnie powodują, że jedni dostają więcej dzwonów od drugich i t d . tak dalej i 8 godzin, że później ale jakby każda na następny zwrot w historiografii ruch będzie już to brał pod uwagę troszeczkę grozą przeniosą do książki Erika baletem, ale zwierzęta w okopach ANN Bartz jako twórca historii, a zwierząt, ale i jest 1 z najważniejszych współczesnych historyków i on już rzeczywiście bierze jak on już po to, wprowadza również od Desperado od swej książki i to jest jedno absolutnie fascynująca książka, która poszerza nasze rozumienie tego jak brzmiała pierwsza wojna światowa również o wyrażenie koni, a o w obcym o szczury, owszem, wszystko o wszystkich tych nieludzkich aktorów tego konfliktu w schrony teraz znowu będzie ta replika nie jestem pewien czy to ten sam egzemplarz czołgu ma Malcolm tym razem już już po prostu po ulicy land Rover wjechał, a potem przeleci czy wystartuje chyba też częściowo rekonstruowane tsunami Myśliwiec z czasów pierwszej wojny karty Zdenek to był to ostatnie doniesienia są też rolę startujący karty SD powiadam egzemplarz, który startował w ciągu ostatnich 20 kilku lat, więc albo replika albo bardzo gruntownie gruntu gruntownemu remontowi poddane pod podany wehikuł przypominał, że nasłuchiwanie naszym gościom historyk kultury pan Antoni Michnik to właśnie tutaj już o ostatnie porównanie z pierwszą drugą wojnę światową naprawdę sztuka startujący brzmiał inaczej rzecz to trend wyraźnie mamy do miast zupełnie z tym zupełnie innym skoro mówimy o dźwiękach, bo tak się skupiliśmy tydzień wojennych to dopowiedzmy, że w czasie wojny dźwięk bywa także bronią najkosztowniejszą częścią tego sporu oczywiście znaczy być wagi od zarania dziejów, a w tym i z tego też taka szyna może będzie w książce drogowcy wspaniała książka Thilo Good mana znanego również jako kod dna in na ME są nikłe afery stanowi takiej i 1 z przełomu w myśleniu on o tym jak by jak można opisywać w relacji między wojną dźwiękiem Good man and w ten sposób swej książce, która jest skonstruowana trochę jak na trochę nam na wzór mi Plato na dole zaś data jego, a brać taką, jaką taką epizodyczną, aczkolwiek co ciekawe opuszcza właśnie pieszą na światową epizodyczną ran narrację dotyczącą aut różnych z tytułu sposobu wykorzystania militarnego dźwięku od mitycznych trąd, który miał zburzyć mury Jerycha dań było wykorzystanie technologii, ale rat dotknęła demonstracji jak i pod popowy korzystanie z broni dźwiękowej przez stany Zjednoczone w niedawnych konfliktach, a na nas na na bliskim Wschodzie, tak więc że, jakby pies jest to test cała taka długa historia i pierwsza światowa i zapisuje się przede wszystkim AM AM AM wprowadza tak pewnie tego terminu, który rozpowszechnia się, zwłaszcza rzeczywiście brytyjskiej kulturze czy dzisiaj szok, a to znaczy ran ne on to znaczy rodzaju stresu po to, po urodzeniu ego, który związany z bezpośrednio z ogłuszającym Niwy wybuchami, a na nas na froncie pierwszej wojny, ale i nowym rynku, gdy całe lata dwudzieste UE w kulturze nie tylko Bristol w ogóle francuskiej niemieckiej to jest też dyskusja o tym jak należy sobie radzić z trudnymi i nazywanymi dopiero w trakcie TM drugim odłożony skutkami przebywania na na froncie nie tylko z ranami nie tylko razy 0 0 0 tym kalectwem co jest widoczne, ale także i z widocznymi obrażeniami, ale także właśnie z tym odłożony w Smith odłożone mi efektami, a n p. bycia właśnie narażony na przebywanie na zbyt nagle na długie zbyt długie przebywanie razem z PiS w strefie dna ogromnego hałasu w tak, bo tutaj cały czas jest zaś pieszczoty może powiem szczerze, że pierwszą wojnę jednak przez to nowe nowoczesne technologie to 1 9 wieku pracował na postoju w nauce mojej niestety się udało nam się okazało, że to, że to wszystko co miało przynieść ludzkości rajd technologicznego maszyna Bolesław Prus czy tak sobie wyobraża okazał się doskonale może służyć zabijaniu i to powodowało, że to zupełnie były innego i innych inny rząd wielkości tych tych bodźców zresztą wystarczy można sprawdzić te będzie szykują się odbyć natrafią przypadkiem seria fotografii miejsc, które wybuchły wyjątkowo duże pociski z czasów pierwszej wojny to są kratery rzędu 100 m, który do tej pory są one są widoczne na polach bite w to, że są wyobrazić jak z jakim ogłuszający hałas były związane, ale z tego co pamiętam z powodu, kiedy był atak pod ich pierwsze gazowe to on był z kolei w absolutnej ciszy zdaje się także to potęga duchowej wypuszczony to były co było bombardowanie go obalić jest wymyślenie to była cisza była właścicielem itp tak znaczy to trzeba tej powiedzieć, że rzecz, że to nie jest tak, że znów mówimy cały czas prawie wyłącznie o o zachodnim froncie prawda to też jest znamienne, że ta wojna wygląda inaczej w różnych innych miejscach, a w końcu była nawet na ziemiach polskich bardzo intensywną i tak jest z i była też głośno w sensie akustycznym tokarza miała inną specyfikę Nielba 1 wojną ruchomą ze znacznie większej mierze natomiast docent to też istotne to, że LM to także konfliktem, zwłaszcza kiedy kiedy, kiedy zostanie jedynym prezesem zostaje zastąpiona w okopach, kiedy kluczowe jest nas oczekiwanie nasłuchiwanie dotyczy z 1 strony ataku właśnie tam cisza jest pewny moment odzew wielu pamiętnikach, ponieważ dziś jest momentem grozy mostek, bo to oznacza, że nie jest, że rozważa właśnie nastąpił atak, a jeżeli jest po pop pop pop po upałach po intensywnym bombardowaniu, ale także różne techniki te na nos kiwania PL n p . kiedy obie strony zasklepione w okopach starały się podkopać, żeby nawzajem my i stąd bardzo mocno rozwija się tzw. geofony w trakcie, a pierwszej wojny światowej dla, czyli nasłuchiwanie pod ziemią pod okapami, kto jak, którędy podkopuje się po to, okopy i później różne techniki Kret został wówczas wykorzystane będą wykorzystywane do nasilenia podczas prowadzenia badań geologicznych szukają złóż różnych w 2, zwłaszcza w drugiej połowie dwudziestego wieku, ale również, jakby sięgają tego ten grunt do tego doświadczenia tam, tak więc NFZ cisza jest moment, kiedy można usłyszeć randek Dzięgiel i kiedy trzeba zachować czujność jest moment kiedy, kiedy właśnie wartownicy na członkach prawda, a Annę nasłuchują różnych rzeczy muszą być w tej zieleni muszą mieć wytężoną uwagę, kiedy wykorzystuje się psy do tego, żeby ratusz wspaniale właśnie Barbara te pisze, żeby żyć, żeby one usłyszały pierwsze wyczuły że, gdy coś się, że coś się na niepokojącego dzieje i jakbym, a to jest, by napędzić ruch wahadłowy między między tę ogłuszający prawda dramatami i techniki i całym tym pamięta tamtą wielką ilością dźwięków, które każdy żołnierz musi tak naprawdę nauczyć rozpoznawać, żeby być w stanie przeżyć po prostu w okopach, a tymi momentami niepokojącej ciszy nasłuchiwanie w tym, że to nie jest bezpieczne źródło historyczne hobby to mieć do stolicy, ale przypomnę także, iż chodzi o nas używanie tego czy tam coś coś podjął się nie dzieje to z Sienkiewicz n p. z prawie na pewno oblężenie Zbaraża, a na pewno się panu Wołodyjowskim w Kamieńcu Podolskim opisuje jak rycerze słuchają tam czują, że także podsuwają pod murem za chwilę będą prowadzić do zasady, więc także wersja była długa rozwiąże to zostało, by też w zawodach technologia pozwalała z 2 stosować je stosować pierwsze pierwsze urządzenie, jakie już mówią są na wykorzystanie zwierząt do roku, o którym pan mówił niż reszta koszmar drugiej wojny światowej, a także o to, żebyśmy Polska w osiemnastym roku uzyskała niepodległość 7 zlote 2 czynniki spowodowały, że to, że pierwsza wojna jawi nam się jako mniej koszt badań była naprawdę nieźle taka może porywająca mówiło się też przywołam 1 z porywającą, zanim książka taki esej historyczny mgr Stanisława święto wiosny, czyli na narodziny nowoczesności, w którym ono po diabła taką mam nadzieję, że niezbyt drastycznie o tej porze historia jak w właśnie wysoki beat pozycyjnych linia okopów czy ciągle zmieniała zasady 500 m to 500 m styl ten teren udział OZE byłyby pociskami regiony, gdzie trzeba było chować zwłoki w pewnej chwili doszło także żołnierze wykopali okopy to, więc ściany okopu z ciasta czy taka ręka wyciągnięta prawa dłoń czyjaś i ponieważ jak rozumiem do formy obrony przed koszmarem jest czarny humor to żołnierze idąc do ataku ściskali dłoń mówiąc też działek w tym konkretnym Brytyjczyków chyba chyba propozycja, by jakoś sobie z tym jest z tym radzili zastanawia się czy wrośnięty w Pańskiej pracy, bo pisze pan właśnie, o której audio sferze wojny pan wspomniał trybun spotyka ślady tego, że zdobył jednak niewyobrażalne koszmary taki szok moralny dla dla ludzi tak tak to tylko w oczywiście naszych eks państw swoją swą nagraniem fundamentalną pracę nad napisał i AM można się jedynie dni od odbijać tak jakby właśnie dla mnie punktem wyjścia w ogóle w całym projekcie badawczym, a jest przetestowana czym nie te przetestowanie co takie już pognał przed przedostawaniem się na na ile jego rozpoznania dotyczące fundamentalną ci doświadczenia w czasie wojny jako doświadczenie nowoczesnego znajdują swoje zastosowanie w kontekście dźwięku to znaczy czy, a jeżeli tak to co to znaczy to czy podczas pierwszej wojny światowej dochodzi do modernizacji od sfery i co to znaczy to znaczy i mniejsze wydaje się, że możemy postawić taką tezę idą tezy znajdziemy w kręgu argumenty zna znajdziemy w bardzo różnych źródłach na tej pod wieloma względami, a że po to, spieszymy światowej rodzi się także, a w prawdziwie nowoczesne audio sfera znaczy i owszem w dziewiętnastym wieku świat wchodzi w Opoka maszyny parowej dźwięków kolejny i t d . tak dalej, ale stężenia hałasu a jakbym funkcja maszyny w życiu codziennym jak wszystko to ma na tak fundamentalne do gdowskiej przemiany dokonują się podczas pierwszej wojny światowej na tak fundamentalne znaczenie i rzeź po prostu wprowadzić rzeczywiście Europę w także Amerykę północną RM rzeczywiście w prawdziwie no no nowoczesna wspólną nowoczesną, a od sfera bardzo dziękuję za rozmowę czekał na pana z takim razie naszym gościem ludzie historyk kultury członek redakcji pisze magistrem do pana Antoniego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA