REKLAMA

Skąd sufizm?

OFF Czarek
Data emisji:
2018-02-06 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry panie doktorze algebry sufizm nie mylić z filmem, a zdecydowanie czym jest z sufizmu i właściwie, skąd się wziął pomysł PiS czy przywędrował czysto produkt zewnętrzny tak, żeby sufit jest najogólniej rzecz biorąc mistyczny nurt w islamie natomiast, skąd się wziął tego nie Rozwiń » ustalono właściwie od początku nowoczesnej orientalistyki różne są teorie na ten temat strasznie Bianchi Oriental liści była wstydliwa, jakby pan widzi to morze atramentu, które wylano na tym etapie bez sufizmu tobie tatuaż zmienił zdanie natomiast ich do dzisiaj nie ma chyba konsensusu wielkiego samo słowo sufit jest dosyć ciekawe, bo głosili to jest z tym powiedzmy złe stylizowana formalna arabskiego słowa apostołów, które z kolei pochodzi od własnych słów, czyli wełna i to jest czy oni chcieli wjechać wełny na uszy pierwszą ożywił oczywiste, że systemy wspólnego z listy tych dni poszukiwanie Boga przez mistyczne wyciekanie z pełną o dłuższym geneza tego zrywu jest taka, że pierwsi mistycy pierwsi z czołówki mieli nosić płaszcze z wełny czy coś było praktyką w pewnym sensie z taką też nazywał dzisiaj orientalistyki czasem takie praktyki łagodny zjazd łagodny asceza myślę, że taka praktyka nazywa się w scenie z palca mają własne przepisy są też 1 z ptasich gniazd jest za nogą w warunkach u po pierwsze to jest mało luksusowy towar tak mało luksusowy ubranie w taki płaszcz z wełny wielbłądziej często ta literatura pobożnością aktywuje się dużo zajmuję ostatnimi czasy dziewiąta wieś na bardzo wiklina, zwłaszcza mężczyzn chodzących Jedwabne ich ubraniach i że w jak też tak chodzi tu nie dostanie od Boga jedwabnej szaty w raju n p. już limit wyczerpał w życiu ziemskim ktoś wchodzi w płaszczu z Lwem dodam, że na tym, że w tym, że wyrzeka tego luksusu i tego blichtru i w pewnym sensie jest to odrzucenie właśnie przykład jest realny 1 wejdzie wielbłąd jest niewygodny to jest pierwsza na wzór tych warunkach upalnego nosił Narodowego w warunkach upalnego bliskiego Wschodu też nie nosiły nawet swoją lewą obronę o sobie, że jest mało komfortowy rzeczywiście niektórzy tutaj widzieli jeszcze bardziej taką ekstremalną praktykę zbliżoną do chrześcijańskich Włoszech nic w ogóle, że coś się tym włosiem Radłów wręcz znosiło idei to już było martwi nie działa większego trudu znaleźć w nie wiadomo dokładnie jak to wyglądało podobnie tak samo nie wiemy, kiedy się pojawiają pierwszą linię pierwsi sufi ty nie ma pan wrażenia, że to może trochę jest to historia wyssana z palca, że ktoś mówi pan wełna bawełna wełna może może nosić z wełny nie pomoże w stylu las słońce co na pewno jest to pewna kreacja, dlatego że jak mówią, że my nie wiemy z, kiedy się, skąd bierze słów nie zmieni i kiedy powstaje, kiedy są pierwsi mistycy to nie, dlatego że my nie mamy źródeł, bo sufizm jest na tyle znaczącym nurtem, że my mamy całe historie sufizmu tego najsłynniejszego z lilie Klaudia Ala bundy łajba z jedenastego wieku tylko, że 1 1 wiek to jest jakby nasze dociekania dosyć późno późno i to już jest pewna kreacja miałem tego może ich nazwał wyrzuceniem z palca, ale to już jest pewna wizja się porażki to nazwać wystawy z Polsat nigdy nie przegrali z rozmów ja to lepiej znany bardziej naukową czytamy w po natomiast ich to już jest pewna wizja, bo Lechia tułał Lilia to są to jest zbiór biografii takich pobożnych mężów były tak w całej historii islamu i co jest w stylu tyczy niestety praca wstydzą, która ma wykazać ciągłości wzorca pobożności czy ciągłość sufizmu ciągłość mistyki idącej od proroka i jego towarzysze z czasów niemalże bunt łajba, bo w ten zabieg był prosty tak naprawdę w miało to wykazać, że mistyka jest zresztą zaraz dojdę z nim coś takiego mistycznego sufich wiecznym mieście postaram, żeby mistyka to jest dobra SUV dla dobra tradycja coś co jest świadczona od czasów proroka, a nie tak jakby powiedzieli krytycy często mówili innowacja i wymysły, które w zostały wprowadzone dawniej przekazano później natomiast, jeżeli coś zakazanego niepożądana coś niepożądanego wzrosły to coś co z prawdziwym islamem proroka nie ma nie ma wiele wspólnego, bo teraz jest taka teza i dużo wielu uznanych badaczy ją stać, więc na to nie zmieni to trochę prawdę mówiąc zgrzyta jest taka, że sufit się bierze w dziewiątym wieku właśnie z tym literatury pobożnością swoistego hal Wisłą, w których właśnie się zajmuje po pierwsze, funkcjonowaniem dobrego muzułmanina w społeczeństwie tą skrupulatnością religii gola wydarła rakowi, a który wielokrotnie mówiłem w pewnym sensie z lęków eschatologiczny, które się też tam przeje przewijają się tylko, że moim zdaniem i to zajmuje to głoszą czasem bardzo uznani badacze jak Christopher mecze w on uznaje, że sufizm się wyodrębniać trochę później w drugiej połowie dziewiątego wieku być może coś w tym jest natomiast KIO dla mnie ten związek nie jest tak prostych rzeczy czy liczyć tak oczywiste, że to ewoluuje jedno drugie, bo taką tezę stawia ją Salem w swojej ostatniej książce 1 Mubarak i Mubarak to jest koniec ósmego wieku jak umiera i to jest taki rzeczywiście wielka postać 1 z najstarszych, jaką widzimy dobrze, kto to jest taki pierwszy 1 z pierwszych takich pobożnych ludzi łączyć tych wzorców pobożności przyszłych pokoleniach w dosyć paradoksalna postać, bo był bardzo bogaty i jednocześnie był główny odnosił duże sukcesy w handlu, a jednocześnie jest dużo zostawił takich serwisów łascy ich życie sam się Thomas zajmował walczyły na pograniczu bizantyjskim, czyli zajmował się zbrojnym, czyli HD można to te tom AZS są bardzo częsta wtedy droga takich ukrytych wzorców pobożności i z całym stawia w swojej monografii z VAT dla Mubaraka tezę, że ta jest wczesny sufizm, a moim zdaniem to co, która jest już trochę idzie za daleko, dlatego że trzeba wziąć pod uwagę, że ta wczesna pobożność się tak ją widzimy jest, czyli ósmy wiek z ósmego wieku widzimy niewiele, ale jednak samej końcówki czy w dziewiątym to jest pobożność w dużej mierze proceduralna w pewnym sensie nierób tego, bo to już jest Haram to już zakazany w bo widzisz poza normy uważaj, skąd bierzesz pieniądze go pozbawiono mogą być nieprawne możesz stać w innym bezpodstawnego wzbogacenia w i t d . i t d. to jest podszyte strachem sam Mel Cher napisała bardzo ciekawe artykuły zresztą przesadnym strachu w tych środowiskach właśnie skrupulatną wdów to są ludzie, którzy wybuchają nagle płacze bez niej byłby bez widocznego powodu wybuchają płaczem USA przypomnieli piekło i możliwość znalezienia się w nim albo, w którą ktoś tam wykrzykuje, że dobrze nigdy nie urodzić właśnie jest możliwość pójścia dopiekła ktoś tam dostała ataku serca wady jajek wylicytowano Koran tego typu SMS-ów firmie rzeczywiście mistycy muzułmańskiej to to to za bardzo nie istnieje sufit nie jest nurtem opierającym się na strachu mało tego z sufizmu tak jak go widzimy na początku przynajmniej tych dziewiątą wiecznych źródłach i tu zawiesimy głos i zryw wielki handel z powróciły po informacje Radia TOK FM, który już za minutkę na antenie Radia TOK FM studio dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego w studiu dr Mateusz Wilk Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy dzisiaj osób fizycznych, czyli o mistycyzmie w islamie no i tak bardzo mi stycznie Panny rozpoczął panie doktorze na tyle mistyczny, że nasi słuchacze już piszą mówią, ale co to jest zły film jakiś masochizm do szyizmu stalinizmu i w ogóle z nich powiedział, że odsłoni zmniejszyli zło jest zupełnie niezależny to znaczy jogi istnieje w obu tych nurtach co jest logiczne, bo jeśli przyłączą się rozwija w dziewiątym wieku to wtedy jeszcze niema z takiego sztywnego podziału na surrealizm i sufit, jaki mamy już w coraz mniejsze i przepraszam, w jakich mamy w późniejszych epokach natomiast powiedziałby, gdyby miał z Chin sufizm ująć w taką najprostszą formułę Trump powiedział, że to jest pewna prawie pewna koncepcja drogi muzułmanina do Boga, która się odbywa poprzez odrzucenie albo przynajmniej transformacji rozumu to silni odbywa na zasadzie procedur tylko na zasadzie prób zbliżenia do Boga próby zbliżenia do absolutu używa się do niej wszelka mistyka ostatecznym celem jest zjednoczenie się z Bogiem jest jakby roztopi nie własnej jaźni, a są ludzie i to się odbywa ona wielu różnych poziomach, bo sufizm jest właśnie dlatego tak trudno wyjaśnić co to jest i dlatego tak trudno przejść do definicji, bo to jest jednocześnie nurt z bardzo intelektualny jest bardzo bogata literaturą, z której część jest nawet przetłumaczona na język Polski ważnych ważnych traktatów i to jest naprawdę potężna tradycja filozoficzna, a jednocześnie jest to nurt masowej to znaczy z uczelni często zwykli muzułmanie powiedzieli wydzieliliśmy je ktoś taki w ogóle istnieje nie jest to typ idealny należą do bract w sufickich do tego, że ważną cechą jest to, że mistycy od początku grupują się w oku Mistrzów wokół autorytetów jakiś wielki i starają się podążać za ich wskazaniami wiedzy pierwsza taka cecha sufizmu to jest właśnie łączenie się tzw. paliki tali Ka zaś dosłownie droga po arabsku o wolnych Chin najczęściej są tłumaczone po prostu jako Bractwo jest to ezoteryczne wersja religii muzułmańskiej ezoteryczne w tym sensie, że istnieją w niej poziomy wtajemniczenia od takich najmniejszych na 1 z najniższych, gdzie ten członek koalicji tylko uczestniczy w Berlinie rytuałach zbiorowych oto jest ważna rzecz, która jednoczy w bractwa to jest pewna tylko pewien typ pobożności, które się przejawia w zbiorowych modlitwach, które się bardzo różnią od modlit w przepisanych każdemu wiernemu muzułmańskim rytuałem, ponieważ jest to mogli co do modlitwy polegające na powtarzaniu pewnych formuł dlatego też postaram wrócić na ogół to są aż nie znaczy to od razu 9 lat ZUS brakuje we Lwówku albo 9 9 imion Boga przedzielona jest przebieram paciorki jest to odpowiednik różańce przebierają paciorki za każdym Kaczor główny wypowiadamy albo imiona Boga albo Allahu Akbar, czyli Bóg jest największym albo osób Hana w latach, czyli chwała Bogu i t d . a wyższe stopnie już dochodzą do rzeczywistej Słowińskiej doktryny to znaczy jakie rzeczywiście jest wyznawcą ten zjednoczyć siły talentem zewnętrzny i ta zewnętrzna pobożność oparta na nas na wspólnych rytuałach często są święta, które są na szkodę obchodzony przez bractwa przy zwykłych muzułmanów rzadziej jak n p . u górali w święto narodzin proroka tak znanym, ale mało Lidy przy czym pasów Ficka pobożność jest czasami tak popularne żona troje prominentnych nazistów mainstreamowe badanych regionów danych regionach no bo w Maroku i w ogóle zachodniej części świata muzułmańskiego na ulicy to jest ten kolektywny nie tylko sufickich element pobożności i gminne święto, które w każdy obchodzi jak to się właśnie ma do do rundy jest tego balansu takiego powiedzielibyśmy czystego czy waha bliskiego islamu bez dodawania żadnych świąt święta w lidze Europejskiej stop loss zakazany jest uznany za innowacje i 3 3 i za coś, czego nie ma w Koranie, czego prorok nie wymyślił nie czynienie jedynie wymyślić co nie przekazał do czego nie stosowali towarzysze proroka jest po prostu widać je rozliczyć PIT, czyli innowacja i tutaj wracamy do tego problemu właśnie kreacji, bo to nie waha bici wymyślili tę krytykę to już istniał w świecie muzułmańskim klasycznym i w dużej mierze te wszystkie zbiory biografii sufit zaczynający się od towarzyszy proroka miały właśnie na celu wykazanie, że to się, że to już istniało od początku często Hassana Abbasa liczyli tak już nie towarzysza z następnego pokolenia przełomu 07 08 . wieku taki wzorzec jest tam często przywoływany z twarzy proroka była Derda czas na Bugu Rainiera co oczywiście na utrudnienia w wybitnie z prawej genezy sufizmu nowo mamy tylko właśnie te źródła, który w, które projektują być może tą genezę dużo dalej niż ona rzeczywiście nastąpiła natomiast te formułki w ta formuła 1 taka modlitwa jest bardzo ciekawa dla nas jeśli chodzi o ustalenie genezy sufizmu mogą oczywiście nasuwa się różaniec czy może nawet nie różaniec różaniec jest dużo późniejszą praktyką ten ma inny i właściwie tylko łacińskim w chrześcijaństwie, ale i tzw. modlitwa Jezusa owa, która istnieje w chrześcijaństwie wschodnim do dziś mamy też przetłumaczony przez benedyktynów z Tyńca teksty odnoszące się do modlitwy jezusowej, ale na Wschodzie przecież istnieje chrześcijańskie swój świat muzułmański ma bardzo długą granicę praktyka modlitwy jezusowej, która polega na modlitwie tzw. ciotka, czyli odpowiedniku różańca to była też tam robi ze sznura idzie dalszy modli imieniem Jezus zwykle jakąś formułę z imieniem Jezus i to potęguje to pójście koreluje z oddechem wypowiedzenie tych formuł na wyższym poziomie ich w ogóle nie polega tylko się w oddychaniu myśli tylko no i taka pierwsza od tych zaliczą do dzisiaj wydaje mi się, że zima to jak już, że zamawiający ich sens to jest właśnie próba połączenia i próba wypowiedzenia z sufizmu chrześcijaństwa tak jak klasyczna monografia hiszpańska Michaela Sheena parafią SA z lat trzydziestych w ogóle nazwać islam Krystian dżihadu, czyli islamskich stylizowany inna hipoteza wywodzi to z Indii, że to ma jakiś właśnie tam indyjskie medytacyjne korzenie, ale wydaje mi się, że ta hipoteza chrześcijańska jest prostsza co prawda granicy z Indiami też, by tę granicę z Indiami też była, ale ja jednak nie tak długa i nic nie było takiego przenikania się z chrześcijaństwem w ogóle jeśli uwzględnić nabytą geny inni nawet te nowe badanie na temat genezy islamu, która wywodzi nauczanie proroka w dużej mierze z pobożności mnichów z syryjskich w pewnym sensie tt tt jest też coś co się przewijają szumy Ikera i ukazano wy wcześniej Noto to byśmy mieli z 1 strony być może jakiś argument rzeczywiście do starych Zaza zarezerwowała w zabawnym, bo chodzenie z sufizmu, a z drugiej strony jest to na pewno argument za wczesnymi bardzo wpływami tego chrześcijaństwa na islam namówił nas tutaj o chronologię trudno natomiast, dlaczego się nie zgadzam z tym, że to się wywodzi z tych praktyk pobożnością w jego, o których mówiłem wcześniej ZUS i skrupulatności strachu przed piekłem i t d . mam tutaj bardzo przyjemne trafiły Harrisa którymi się zajmowały one bardzo taki smakowity przykład, kiedy wspomniany Abd Allaha Mubarak interweniuje, ponieważ mu doniesiono właśnie ze minister, który głównie mistyk tylko pobożny człowiek, który umiera w latach i w ostatni w latach 2 u swego wieku doniesiono mu, że w 1 meczecie ludzie modlą się na różańcu znana na tych tacie Olka w każdym razie nie będę mówił różaniec dla uproszczenia i on idzie do tego meczetu zakłada kaptur na głowę, żeby go nikt nie rozpoznał, bo wiesz, jaki go rozpoznają na ulicy przestaną modlić nie będzie miał dowodu, czyli ginekologii dochodzi do tego macie układa rzeczywiście ładnie i przebierają paciorki u osób Hana solo, czyli za okres wynosi sufit i punkty dostaje furii w wychodzi na środek meczetu obrzucają odrzuca ten kaptur i mówi albo w przypadku rzeczywiście w wiedzy proroka i jego towarzysze albo niczym nie wprowadziliście innowacji niż te są przerażeni Binoche targi i przepraszając tutaj jest jednak moment, kiedy ktoś rozjeżdża jest jednak moment, kiedy sufi nie są kolegami tych skrupulatnie mitów religijnych Żydów nie wiem czy krzyczy czy można mówić, bo może jest na samym początku ligi wspólnym rdzeń 3 i jedno potrzeba zbliżenia się do Boga i potrzeba większej pobożności, ale rozjeżdża się go dosyć wcześnie 1 jest autor, który być może łączy te 2 prace te 2 paradygmaty Zaj mu hasło bij, który umiera w połowie dziewiątego wieku, ale wydaje mi się, że on nie jest jedyny taki, że rzeźby z nie ma wielu podobnych jak on i tym można, by rzec, że mamy takie 2 drogi strasznie, z których 1 koncentruje się na literze prawa, a druga na duchu prawa tak bym opowiedział, dlatego że już później Chiny późniejsze mistycy lubelską sformułuje bardzo wyraźnie, że n p. 1 z mistrzowską fińskich powierzone nie musi iść do domek i nie musi tam pielgrzymować skoro codziennie siedmiokrotnie okrążają, aby własnego serca, czyli żon jest tak blisko Boga, że w zasadzie go nie dotyczą już obowiązki religijne, bo się rozpływa w miłości Boskiej, że bogata tak naprawdę interesuje rząd pójdzie tej marki czy nie wyrok to nie jest nóż utkwił mi się boi piekła, które wybuchnie płacze na myśli o gehennie, dlatego że raczej powiedzą, że nikt tego piekła nie pójdą zieloni już tak, że możliwe jest taki roztopić się, że takie zbliżenie się do Boga, że nie ma szans, żebyśmy byli skazani na piekło informację, iż za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 po informacjach wracamy do sufizmu państwa moim gościem jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studia dr Mateusz Wilk Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy dzisiaj o sufizmie, czyli o mistycyzmie islamskim czy islamu właśnie bardziej muzułmańskim co z tekstami i to myślę też takich, które są bardziej dostępnym czy przystępne dla naszych słuchaczy, czyli zostały przełożone język Polski jest, więc stało trochę przełożonych na język Polski zagra o przestępności zniewolenie wypowiadać, bo jest różna natomiast bardzo takim tekstem, który może wprowadzić w to jak to czym jest nihilizm jest księga o podróży nocnej do najbardziej szlachetnego miejsca ibn Arabi jego to było w co on pochodził z Andaluzji Murcji konkretnie żeliwne z Hiszpanii natomiast to dzieło jest częścią jego wielkiego takiego traktatu, który wyjeżdża za futro hut makijaż, czyli objawienia meksykańskie Bond aneksy na Wschodzie właśnie podczas pielgrzymki, a i to jest stosuje w zasadzie rozważania na temat psy 1 wersetów Koranu, z którego się z kolei w żyłach historie o proroku, który w 1 noc został przeniesiony z 1 miejsca Świętego jak mówi Koran do drugiego i dalej Koran nie precyzuje, ale tradycja muzułmańska, mówi że w 1 noc przeniósł się z Mekki do Jerozolimy nas swoim cudownym wierzchowców buraków i po drodze miał już sobór w murach, który jest nie to co to emeryt, który myśli tylko to jest nie wiadomo dokładnie co to znaczy, że jest związany z błyskawicą West Ham w Dołach kilku osób w w ich już podczas tej podróży prologiem spotkać poprzednich proroków n p . Mojżesza miał zostać wniesiony do do raju i miał sam się znaleźć najbliżej Boga jak tylko się da i teraz wg ibn Arabi jego droga mistyka ma być w pewnym sensie powtórzeniem tej drogi proroka, ale data ta droga proroka to przeniesienie w 1 noc stała w podróż najbardziej szlachetnego miejsca, ale Israel to jest coś winna trzymać się wzorować mistyk i tutaj bardzo charakterystyczne są w tym traktacie rzeczy w doktrynie Słowińskiej, czyli kolejne stacje na drodze też na ZUS dokładnie to jest zło stacja po po arabsku masz mała pi w, czyli kolejne szczeble wtajemniczenia ana końcu czeka też szkolny tych szkoleń niż ta instytucja oznaczyć termin wpada w Koranie listy gratuluję Tacho co się tłumaczyć częste jako Lotos ostatniej granicy czynni, którzy jako Murzyna, ponieważ to ma być dokładnie to słowo, ale to jest ta ostatnia granica to jest to ostatnia granica między człowiekiem, bo z kością jeśli nie da przekroczy nie da się być bliżej Boga wg dalej wiara w jego najprawdopodobniej jednak to pełne zjednoczenie nie jest możliwe, chociaż były w były głosy przeciwne jest 1 ze słynnych też forum Słowiński głosi jego duch jest moim duchem, a mój drugi z jego duchem cokolwiek zechce jak zechce szacuje zechce on zechce w rolę w mijającym, tak więc to mchy i narobi chyba nigdzie tak daleko no jeśli ktoś chciał przeczytać to ten traktat jest tłumaczony na Polski wiele z tych słów szyickich, do której nie jest już widać wiele z tych cech sufizmu w tym tekście się słyszy się dało odnaleźli hierarchiczna taka organizacja lotu z drużyną ja nie wiem nie jestem botanikiem słyszałem kilka tłumaczeń tego terminu nigdy się w to szczerze mówiąc nie zgłębiałem być może to już są po prostu też inne komentarze być może w innym języku, dlatego że jest, ale znaczna część literatury sufickich po persku za często za największego pisarza sufickiego czy autora sufickiego Łodzi Rumi, który jednocześnie uchodzi za największego poety perskiego 1 z odsłon wiecznej z innymi dziećmi ich przepychanek w kulturowych między Arabami Persami, który zakłada właśnie torze ruch jest największym był najbliżej Boga nie tylko się dalej, czyli czasem się mówi ku zgrozie i 3 czy to purystów religijnych czy ćwiczyć Arabów że, że poezja czy w ogóle twórczość Rumiego Kasperski Koran co oczywiście jest nie do pomyślenia w z punktu widzenia doktryny muzułmańskiej w zasadzie trzeba to rozpatrywać na płaszczyźnie tych konfliktów kulturowych no ale mimo wielkich status w całym świecie muzułmańskim, zwłaszcza w świecie perskim, więc może też Lotos zgłoś nam się bierze z jakich przykładowych też komplikacji natomiast pan powiedział, że to jest wygodne czas można okrążyć, aby własnego serca i t d. no tak rozumować też podejrzaną puryści często władza ma 1 z największych takich nie wolno o Ferrari jedno znani z głośniejszych spraw przez takich przykładów mu od konfliktu między islamem oficjalnym nie są w fińskim nazwijmy to o sufizmie sprawa, ale handlarza mistyka dziesiątą wiecznego, który zostaje z usług oferowanych przez Abbas Żydów za bezbożność jest cała wielka praca nas imiona wielotomowe jest klasyczna gmach jest dla palaczy imiennym i męczeństwa hala działa rzekomo za to, że płeć rzekomo w 1 z zarzutów było też być Anna Lach czy ja jestem Bogiem powiedział to staje się film był taki mały powiedział dostali się sufit z kim jestem zjednoczony z Bogiem natomiast władza wzięła to literalnie, że ma z nią udowadnia, że to jest polityczna sprawa jest w zasadzie zostało pretekstu owo potraktowany no ale problem był i problem był nie tylko zachwala ciemno, bo o odrzucenie takich liczących się każdego wiernego instytucji religijnych, na której się często opiera funkcjonowanie państwa na jałmużnę n p. której z podatkiem w łącznej we wczesnej fazie państwa muzułmańskiego jedno to jest groźne to jest wywrotowy no itu dochodzimy 2 kolejne 0 proc do tego problemu genezy i tego, że jest wierzę, że sufit często próbują udowodnić swoją dawną kość prawda, że rzeź, że nie są kredytami w pewnym sensie nie są bez dłużnikami tylko źle oceniają od początku natomiast sufizm jest na pewno też silnym nurtem paradoksalnym mamy potężną tą literaturę filozoficzną ibn Arabi naprawdę nie jest łatwą lekturą Aleha zaliczyli ktoś, kto nie jest takim czystym sufit, jakby wszędzie go biografię natomiast chyba najbardziej wpływowy muzułmański filozofem we wszystkich całych dziejach to można z tą z Tomaszem z Akwinu porównać również jest tłumaczony na polskiego traktat nisza świateł, który jest mistycznym komentarzem komentarzem do tonsury światłu Koranu właśnie to jest coś co z sufitu to nie jest jednocześnie coś w słup innego, bo to promieniuje na całą filozofię muzułmańską, a z drugiej strony przez to, że jest hierarchiczny i dostępny dla szeregowego wiernego nie trzeba być filozofem deblistów im raczej sufit spojrzy to przeszkadza Bobowo właśnie próbuje intelektualnie myśleć podczas gdy trzeba mieć trzeba w 2 odczuwać miłość to jest droga do Boga nie rozum to nawet szeregowym wiernym może w tym uczestniczyć, uczestnicząc w rytuałach właśnie 3 3 czy w tej modlitwie kolekcji w innej bardzo ważny sufit jest paradygmat szaleńca, który w ogóle jest ważny w kulturze muzułmańskiej oni uznają, że jest maszyną nie jestem szaleńcem, który świadomie odrzucała ten świat ten 1 rozum do co podpowiada świat jego logika i wyrusza na poszukiwanie Boga, że zdarza, że jestem szalony z miłości i w ten sposób chce się zjednoczyć z absolutem to jest bardzo ważna figura w tym w tył w tym świecie no, które doprowadziły do czołowych do tej kiosk styku z literaturą marzną, ale i dla, czyli szaleniec dalej liczyć z 1 1 1 1 z największych opowieści świata muzułmańskiego o idealnym kochanku, który traci zmysły z miłości do ukochanej szkolni cała i nie może się z nią połączyć taka pieśń nad pieśniami muzułmańska tak jednak bardziej pesymistycznej smutniejsza zresztą potem robi wielką karierę w świecie perskimi osmańskim te są to kto to wykracza poza tym tzw. klasycznej świat muzułmański tak samo jest przykładem jak sufizm potrafi te klasyczne formy zmienić jest poezja religijna sufich ska, która bierze poezję ba chemiczną, na którą się krzywią wszyscy wszyscy w jego liście religijne obrazy piszemy o winie, a 2 często figurą jest piękny chłopiec, który nalewa wino tam są podtekst homoseksualny Szkatuła Bunuela psa jest, aby ta poezja to zrobi coś najgorszego z punktu widzenia religijnego co może być posłów z tego robią poezję religijną zaraz się okaże, że pięknym chłopcem jest sam Bóg, który należał wino Poznania pijącym, czyli mistyką, więc sufit jest pod tym względem bardzo płodny i bardzo twórczy nawet jeśli jest w często kontr kulturowych czy nawet jeśli porusza się zabił poza granicą tego co minister Niemczech czy rygoryzm religijny uznał za bezbożność w czyli, jeżeli chodzi o literaturę, która jest dostępna po polsku to nisza świateł niż świateł jest jest dla Arabii właśnie księga 8 gr nożnej w Zaporożu miłości to wszystko w bibliotece klasyków filozofii z PWN mu jest to jest traktorów sufizm, czyli traktem do roku Saidiego, ale tytuł Polski jest właśnie traktat o sufizmie no i wspomnianego Hanza lego są tłumaczenia resortach jak m. in. wyprowadzić z błędu to jest mniej mniej złożone może niż nisza świat ról wywiązali ogólnie jest tłumaczony jest stałe takie zbiorcze wydanie do 3 mniejszych traktatów przydomki daje mu, jakie gmina Wola ale, czyli właśnie nie pamiętam jak jest Polski tytuł dosłownie bym to przetrwać jako wyprowadzić z błędu jest branżowa impreza odbyła się jakoś ładniej to był trakt dla szeregowego muzułmanina w pewnym sensie to był taki taka doktryna w pigułce i tam jest może mniej tych aspektów mistycznych, ale na pewno widać to wpły w tych wpływy sufizmu suma nakazali to jest ktoś, kto wykorzystuje aspekty mistyczne swojej myśli, ale nie jest to mistyk w tym samym znaczeniu co ibn Arabi natomiast powiedziałbym, że dużo, że może niedużo leży Polski czytelnik ma komfortową sytuację, bo akurat z byłych sowieckich traktatów na język Polski przetłumaczony jest sporo no dobrze i wszystko na chodnik może niejasności oraz nie powiedziałbym tego na pewno, ale jaśniejsza mam nadzieję polecam zalecam czy to sugeruje, że jeżeli ktoś chciałby sięgnąć po te my po to, teksty właśnie na to są dostępne w no jest to nadawców w księgarniach bibliotekach w Libiążu PiS zapewne fascynującym nurtem jest dla nas dla badaczy on ma cały czas wiele tajemnic wizji często są to tajemnice, które nie są rozwikłania od początku sama geneza, skąd to się bierze czy ćwiczyć coś bierze z muzułmańskiej pobożności wcześniejszej czy kiedy się pojawia wg po pierwsze, sufizm sam trochę ukrywa przed nami jego jego genezę ze względu na to, że jest prześladowany, a po drugie w jak mówię tutaj praktycznie za każdym razem filtru jest ten pierwszy źródła pisane do islamu dostajemy dziewiąty wieku no może w ustnym, jeżeli mamy szczęście, a to jest ponad 100 lat po tym, jak islam się rodzi, więc sam islam ukrywa przed nami swoje początki w dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwem gość bardzo dziękuję panie bardzo dziękuję również informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!