REKLAMA

Spór o Islam w świecie zachodnim

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-02-06 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM trwała mamy połączenie z Piotrem Ibrahimem Car Wasyl za pośrednictwem Skype ma dobry wieczór halo halo dobry wieczór ukazała się właśnie książka archipelag islam czas Koranu czas zmiany to są podtytuł rozmowy bez cenzury to istotny podtytuł jak sama nazwa wskazuje to są rozmowy, które przeprowadził z tobą Jakub Winiarski mam tę książkę w ręku dosłownie, bo od kilku dni do kupienia zacznijmy od tego o czym ta książka jest to jest taki zbiór Rozwiń » rozmów czy raczej rozmowa rzeka właściwie, bo te rozmowy 1 1 po drugie, następują in dotyczące islamu, ale kontekstem dla całego wykładu historycznego islam jest oczywiście spór o islam, który trwa tu i teraz w inne świecie zachodnim to jest niezwykle powiedziałbym zapalny temat pod każdym względem boi w środowiskach prawicowych takich bardzo ostrych anty ne islamistów i splamić nie trzeba islamofobii czy nie wręcz nastawionych i myślę w środowiskach lewicowych, które inne mają często do islamu niezwykle PE, a firma aktywna stosunek zupełnie nie tak jak to się ma w przypadku katolicyzmu czy chrześcijaństwa w obu tych środowiskach mam wrażenie ta książka może zostać odebrana bardzo krytycznie jest trochę się wystawiać chyba po raz kolejny zresztą na krytykę z wielu różnych stron nie wiem czy to dobrze odczytuję nota w butach, ale nie miał nie mogę się tym przejmować zabarwione, bo przecież niemożliwe nie ma ani odpowiadać napytania dotyczące islamu, gdy w, szczególnie że jestem muzułmaninem myślę, że ta książka też, jakby mam nadzieję, że wywoła zainteresowanie się tzw. normalnych ludzi, czyli nie ustawionych w ani na prawo ani na lewo tylko zainteresowanych i islamem i wszystkim tym co jest związane z tą religią cywilizacją i tak, że mało tego trójkąta kot konfliktem jaki, jakiego doświadczamy od gminy i sama zachodnia Europa EU, czyli doświadczamy tego konfliktu twoją mocną doświadczoną oczywiście doświadczamy tego konfliktu do możemy mówić, że jest jej inaczej znów są przede wszystkim w ostatnich latach jest to związane z napływającą falą imigrantów uchodźców do Europy głównie muzułmańskich oraz oczywiście jest niestety rozwijającym się terroryzmem przede wszystkim muzułmańskich także rozmawiamy głównie od tych tematach poruszanych tematów głównie w w książce, ale również rozmawiamy o właściwą lewicy prawicy o religiach innych sytuacji w Polsce politycznie, która jest jakoś powiązana również z tym lękiem przed uchodźcami imigrantami muzułmańskimi przed islamem nową, ale głównie jest to książka rzeczywiście lista innych, zanim jeszcze przejdziemy do tych konkretnych rzeczy, które tu zamarkował siły, które stanowią zasadniczą treść tej książki to możecie zapytam bardzo bym tak prosto i elementarne, dlaczego właściwie postanowiłeś jeszcze raz w takiej zwartej formie zabrać na sumę swoich rozważań dotyczących islamu relacji pomiędzy islamem i Zachodem no to jest temat, który towarzyszy ci od dość dawna napisałaś bardzo dużo na temat islamu wypowiada się na ten temat regularnie w mediach bywało też często moim gościem w radiu TOK FM w tym programie rozmawialiśmy i o islamie w ogóle i osób w firmie i różnych bardziej aktualnych zjawiskach, skąd taka myśl, żeby jeszcze raz do tego tematu usiąść w taki sposób bardzo kompleksowy wyłożyć wszystkie swoje myśli wokół tego nie na krążące no właśnie, dlatego że jest to zwarta forma, że w tej książce już wysokich kompendium takie jak dotyczącej stanu w moich przemyśleń, a to wszystko, o czym wspomniałem czy artykuły teksty książki również dotyczyły no i szlamu, ale i mnie tak, bo po bardzo ogólnie, ale jednak zwarcie ujętego, jaki w tej książce Jakub Winiarski pisarz krytyk dziennikarz Polski mieszkający w Dubaju od wielu lat znające bardzo dobrzy kulturę arabską i ateista, toteż jest istotne i zaproponował rozmowę w 2 tysiące szesnastym roku na początku to była dosyć gmin w domu wywiad dość długi ale, ale w porównaniu z tą książką to jednak jej krótki, który ukazał się długów na jego blogu, w którym rozmawiamy właśnie mi między nimi sami, a później zaproponował mi książkę to jest jego pomysł książkę żeńskie rozmowę właśnie na temat islamu od początków islamu aż do współczesności i jako takie właśnie nową kompanię nazwijmy to przyszłość sami można pisać pisać pisać mówić dla polskiego czytelnika i tak i jesteśmy przystąpili do budowy, bo do tej rozmowy online przede wszystkim ich to trwało kilka miesięcy myśmy rozmawiali w 20 16 roku kilka miesięcy później jesteśmy to uzupełniali 2000 siedemnastym roku, dlatego że inni książka, kiedy była już ukończona w 2 16 szesnastym roku nie miała nic myśleniem nie mogli znaleźć wydawcy dla tych chwil właśnie z tego powodu, o których wspominałem, że zarówno zarówno wydawnictwa te na prawo, jaki na lewo nie chciałem z różnych powodów poprawności politycznej niepoprawności politycznej widać tego dziś szukali wydawcy, a działo się to co kilka miesięcy działo się dużo w świecie i w relacjach islamu, zachowując musieliśmy później jeszcze w zeszłym roku uzupełnić tę książkę płakali płakali zawarł aktualizować ją pić ukazał i szukając szukając stał tu wydawców daliśmy wydawcę i książka ukazała się właśnie dosłownie o tydzień temu nakładem wydawnictwa błękit nagrobka to jest takie wydawnictwo, które ma na koncie m. in. książkę sama Harrisa koniec wiary sam Harris to jest 1 z takich głównych nowych ateistów nie znamy ze swojego właśnie krytycznego stosunku do islamu on oczywiście ma krytyczny stosunek do wszystkich religii w ogóle, ale akurat krytyczny stosunek do islamu muszę często wyciąga uchodzi za takiego największego nazwijmy to islamofobia w kręgu ne nowych ateistów to jest jak rozumiem nieprzypadkowy wybór wybór tego wydawnictwa tego kontekstu, bo właściwie wyobrażam sobie, że dla wielu osób to co wy tutaj mówicie i ta postawa, jaką wy tutaj prezentujecie może być nie wyrazem islamofobii właśnie ty przecież często słyszy taki epitet, że jesteś w gruncie rzeczy islamofobia i że twojej krytyki islamu i myślę krytyki Jakuba Winiarskiego mogą też jest tutaj bardzo krytycznie do wielu aspektów tej religii tej kultury nastawiony, że właśnie te twoje krytyki są w gruncie rzeczy wyrazem islamofobii jak ty na to odpowiadasz na okresy te zarzuty służb, które się głównie w stronę lewicy lew lewej nodze połączyli ze strony muzułmanów swoich wzbudza grać w wierze nazwijmy to tylko ze stron zostanie w żadnym właśnie tutaj jestem zadziwiająco wiele więcej zrozumienia natury ze strony prawnej z kolei, że zarzuty prawda o cud, że jestem od szczepień sen z PiS formalnie Annę Ajtner zdrajcą, a i tego typu epitety padają z tak złego marzy o masie powiedziałbym takie momentami tutaj ciężkie pióro czy ciężkie zarzuty wytaczać no bo mówisz często właśnie o tym, że na pewne aspekty dzisiejszego islamu no pozostają mówiąc delikatnie daleko w tyle za cywilizowanym światem Zachodu, że to los jest kultura jeśli tak to potraktować całościowo, która ma wiele swoich aspektach jest bardzo Wsteczna pełna zabobonu ciemnoty takie słowo to się tutaj pojawia, więc na mnie krytyka jest bardzo mocna momentami jest tak krytyka, ale te są jak też wielu misjach bronić islamu to prawdą takie jej, kiedy n p. jak kupujesz specjalnie podchodzi mniej i pod włos jako muzułmanina i ten islam bardzo krytycznie traktuje w swoich pytaniach także ja staram się to jak najbardziej balansować jest to z uwag krytycznych krytyczna o islamie głównie o islamie, ale krytyczna tanio nie oznacza, że tylko krytykujące staramy się omijać oto nasza wspólna książka ziem żeber i sam pokazać po polskiemu czytelnikowi jak najbardziej obiektywnie to jest oczywiście trudne ale, ale no staramy się właśnie tak to ująć żeby, żeby czytelnik tzw. przeciętnym nazwijmy to tak nie mniej ni nie czuł, że to jest książka napisana przez jakiś islamu w obu tych ze słomy czy bez albo przez Wisłę musi, żeby nowe tak tak tak mówimy o tym, rozmawiamy o tym, sami my, żeby nikt się niczego nie przyczepił, ale tak się przyczepie oczywiście wiem mamy i z lewej z prawej ci ludzie religijni, bo n p . ta książka była odrzucana również przez wydawnictwo, które nic ze Stanami ma wspólnego ani z lewicą prawicą, ale zarzuciła nam bluźnierstwo w ogóle w celi, a Fiat ma skutek, że w, którym fragmencie to bluźnierstwo miałaby się pojawił to w tej chwili jakie, gdzie dotyczyło to jakiś fragment, ale obrażenia religii w ogóle wszystkich co jest również i praw do w Polsce jest taka tendencja do ich mężów smakowania mocno do określenia się do wymagania określenia od 1 twórcy pisarza niż określone w lewo czy jest na prawo jest religijny czy nie religijne, więc my my w tej książce nie określa się rozmawiamy po prostu i dzielił się wiązało z naszą wojskami stolarka nie chciałem się zatrzymał przy tym problemie ze znalezieniem wydawcy dla tej książki z czego twoim zdaniem wynika, że w Polsce mieliście na taki problem ze znalezieniem wydawcy i że dopiero właśnie wydawnictwo, które zajmuje się czy specjalizuje się poniekąd takiej literaturze ateistycznej publikuje rozmowę no jednak nie ateisty z ateistą nowo cel na ten stan nie jest wart dziś nie jestem jeszcze się do siebie, że z tego, że wydawnictwa MF, gdybyśmy nie chcieli tej książki powiedzieć żadna mu wydawnictwo jawnie prawicowemu, który na pewno by takie jak z chęcią taką książkę żołdu dosyć krytyczną i sami zniszczyliśmy się umieszczać jawnie ewidentnie po tej stronie bo, bo jesteśmy po o podpisane do siebie, że z tego, że wydawnictwa nie chce się podpisywać pod takim kontrowersyjnymi książkami ta książka jest kontrowersyjna i wolałbym wydać coś co nie wywoła burzę, jakiej czy kim się kisić protestów wśród Czytelników krytyków i t d . na dziennikarzy do siebie, że ze strachu ze strachu przed odpowiedzialnością, że później będziemy musieli się tłumaczyć, że wydajemy takie kontrowersyjne rzeczy dotyczące takiego kontrowersyjnego problemu, jakim jest islam nas do Niemiec tam do innych tak to wygląda lepiej wydać i prawda romansami mu dochody czy zwykłą literaturę w dziale, skąd zna, bo powiedział, że tym, że te prawicowe wydawnictwa nie byłoby zapewne tym zainteresowane toczenie niepokoi, że w, jakim sensie się wpisujesz taką narrację właśnie tego obozu politycznego, z którym ci nie po drodze, że to jest kwestia wiąże fakt, że ja wiem już nic jak wielokrotnie takie zarzuty słyszałem, że to co pan mówi w kinie pańska krytyka islamu jest mianem serce prawicy jak na to nic nie poradzę jestem po stronie prawicy absolutnie nie jestem też po stronie lewicy hotel bliżej do niej stara się być mniej centrysta, ale no, bo on naprawdę to nie jest to samo jeśli teraz wymieniać nazwisk polskich dziennikarzy publicystów, którzy również pisał czasami krytycznie bardzo listami i też się z tego musi tłumaczyć, bo bardzo mocno bojach jak w ogóle mogli coś takiego zrobić tak krytyczny przepisami polisami w domu wie, kiedy wszyscy ten islam religią i Visa są jasne jeszcze odczuwam jako muzułmanin do tego właśnie jako muzułmanin do tego, żeby krytycznie się nas być nastawionym do religii do własnej religii i to się z tego względu właśnie o tym, że jestem muzułmaninem i dlatego krytykuje te dźwięki, które państwo słyszą to jest dźwięk książki przekładanych kartek dźwięk, który ja osobiście bardzo lubię mam nadzieję, że państwo też lubią i pewnie go będzie jeszcze tutaj słychać pewnie od czasu do czasu, bo mam tę książkę przed sobą ne i mam tu po zaznaczane różne fragmenty, które jakoś mi szczególnie zapadły w trakcie lektury ich skoro mówisz co podkreśla 3 inne, że jesteś muzułmaninem i że islam to jest twoja religia to mam tutaj taki fragment, który wpadł mi w oko były kiedyś kiedy, kiedy czytam tę książkę, w którym no właśnie ten swój tę swoją bardzo specyficzną pozycję w wewnątrz świata islamu jakoś definiuje zresztą myśmy tu kiedyś rozmawiali dokładnie o tym, właśnie o tym, jaki jest ten twój islam odsyłam też państwa do tej naszej rozmowy w archiwum Radia TOK FM audycji wieczór z moim nazwiskiem państwo te audycje znajdą, a ja tymczasem przytoczę fragment, w którym Jakub Winiarski mówi w pewnym momencie do ciebie mówiono, że może już właściwie byś przestał tak trzymać się tej tożsamości owej afiliacji skoro tyle masz krytycznego do powiedzenia na temat islamu i skoro widzi te wszystkie wypaczenia różnego rodzaju i negatywne zjawiska charakterystyczne dla wszystkich religii w ogóle w różnych momentach historycznych i bardziej obecne akurat w taki, a w innych momentach innej religii no to mu pytacie Jakub czy to nie jest może nie byłoby uczciwiej po prostu chcę powiedzieć, że jestem niewierzący jestem z dnia ateistą Niejestem czekiem religijnym, a jako zły dzień badania fakty w taki wymóg ażeby, chociaż trochę jak w Tychach i miał pierwszy mecz przychodzi do muzeum oraz to była dobra drugiej osi kół chyba nie chodzi o to mówi Jakub, że te po prostu jak dziecko nadal lubisz wierzyć w dziwny, a ty na to odpowiadasz tak ja zacytuję tutaj to co mówisz no Ależ ja wierzę w godzinę przecież ty jesteś dziś nam Jakub myśli, że nie nabierze aż ja jestem czujny, a może ty jesteś raczej księdzem nasza rozmowa jest jak egzorcyzmów, której ty jesteś właśnie wybacz księdza, a ja człowiekiem opętanym demonem islamu, gdy próbuje wypędzić ze mnie tego demona, ale moja głowa kręci się w kółko i Żyda na zielono wieść zielone to kolor islamu islam to mój problem to także moja historia od urodzenia, a ja jestem zawsze będą muzułmaninem, a co najważniejsze twierdzę, że zawsze nim byłem i na zawsze nim pozostanę nawet jeśli zostanę ateistą Leo wiesz ja nie jestem ateistą, ale na pewno jestem, a te istotą przecież próbuje to wytłumaczyć naszej rozmowy nie zarzuca mi bycie muzułmaninem dla innych islam jest esencją mojego bycia mojego ja nie mam nic wspólnego z modą czy jakąś podróżą na wschód Otóż teraz ja z kolei to koniec cytatu Otóż Rosja na dobrej tradycji, pozostając religijne jak najbardziej pop życia eksploatację tych uniwersytetów albo OFE tylko one arcyciekawie brzmiało i ja wiem, że to jest rodzaj trochę takiego koła może próbujesz taki sposób na feralnym paradoksalny jakoś namówić wyraźnie uwidocznić ten rodzaj doświadczenia religijnego, który jest twoim udziałem no ale poprosiłem dział to oto eksploatację tego powiedzenia, że po pierwsze, zawsze byłaś na zawsze będziesz muzułmaninem, że zawsze były zawsze będziesz, a co więcej będziesz nim nawet jeśli zostaniesz ateistą no to jest paradoks, o które trudno mi o tym, mówić bo gdyby wszystko można tak opowiedzieć słowami to od KO no dobowe nudny trochę na pewno należy rano i no i też, że jak ja ani powiedzieć na początku, że ja jestem wewnątrz świata islamu to nie jest Lechii odczuwam do bycia wewnątrz świata islamu to raczej to ich listami z wami ten świat mój prywatny, bo sam jest mało jest we mnie zupełnie moja prywatna duchowości i którą ja jak i sam określam jako znaki nazywam właśnie duchowości swoją moglibyśmy się odwołać do sufitu, który ktoś inny sprzęt przerywa czy rozbija granice dogmatyczne islamu i wypływa na na wody Nisko rentowności tych przestrzeni mieszka w nieskończoność mógł tutaj mówić długo o o tym, czym jest ten mój stan, ale nie wiem czy czyn czy dam radę co dobrze brzmiało nasze diety czy też nie byłoby nudne to jest przeżycie wewnętrzne, które jest nim tak bardzo prywatne i właśnie we wnętrzu jest naprawdę jeśli Migam odpowiednio ich nie umiem mówię to szczerze w ręku na sercu nie umiem tego wytłumaczyć jak przyjęły islam latem o 1 7 i jak ten zwykły tzw. mainstreamowe Visa i praktykowane, bo w pierwszych dniach kilku latach jako tzw. normalny muzułmanin jak wieczny każdy inny i tak jak w tej książce w ich w innym fragmencie mówię o rym róż po tym, rusztowaniu tego zwykłego islamu wszedłem przez okno do własnego mi nic do mieszkania, gdzie jest tylko in mini wyłącznie mój islam to jest trochę takie tłumaczenie sufickiego, a to tak można tak można sobie zdefiniować jak wiadomo jak ja bym się zastanawiał czy można czy nie można to w natychmiastowym to był ich wstydził się spojrzeć w lustra to muszę to znaczy, że opierały się na jakiś dogmat taki stan, który zabił pozwalają tego zabraniają, ale wiesz dostałem przepraszam, bo nad tak będzie prowokacyjnie teraz zapytał wobec tego, dlaczego właściwie używać jeszcze tego słowa no bo nowo jeśli jest także to właściwie nie ma nic wspólnego z tą konkretną postacią religii określonych też, że parametrach związanych z jakimiś przekonanie mitologiczne Miter z pewną wizją rzeczywistości społecznej tak dalej to właśnie po co jeszcze używać tego słowa mogą być równie dobrze tak samo, mówi że jesteś katolikiem n p . a dlaczego akurat nie, mówi że strach, że jesteś katolikiem tylko takim właśnie, który nie wierzy w dogmaty tylko jest też islam jest muzułmaninem, który nie wierzy w dogmaty no właśnie jak na jak na to powiedzieć ja ja sam staram się unikać słowa islam wcale nie żadnego wstydu tylko uważam, że jeśli mu się tego słowa używać tak samo jak bardzo unika słowa Bóg nie lubię tego słowa, bo to jest notatka tak jak dodaliśmy do tego w Boga o tym, bo ogółu i powinno się mówić też inne trze CIM i brnąć w sensie tak święte, że w ogóle znika nie ma go jest tylko i wyłącznie uczucie poczucie to powie to fragment takiego filmu diabeł, który Żuławskiego Wojciech Pszoniak na pytania jak i jeśli pamiętamy też jakieś głębokie teologiczne pytanie odpowiadać tego nie mogę powiedzieć to mogę zakończyć w ich i to jest to jest bardzo ładna sufit był właśnie sowieckim stylu odpowiedział sufi Rubio tańczyć ale kto już tak zapatrzony w słowach jak i cytuje to jest to mogłoby być odpowiedź i 1 na twoje pytanie nie mogę tego widział tańca festiwal w UE to było ciekawe skądinąd, ale po to jest coś co brzmi trochę jak taka odpowiedź mistyczna czy odpowiedź mistyka w pewnym momencie Jakub czy tutaj pyta czy to właściwie nie jest przypadkiem mistykiem, a to odpowiada, że mistycyzm oczywiście, parafrazując teraz nie wie dokładnie, bo nie mam tego cytatu przed oczami teraz musiałem chwilę poszukać, a szkoda czasu, ale mówisz, że coś takiego, że mistycyzm cie po prostu interesuje w sensie Neo interesuje nas na sposób religioznawca nazwijmy to co znaczy, a postrzegać jako PN nurt w obrębie islamu czy czujesz na ten temat różne prace i t d . natomiast mistykiem sam siebie absolutnie błyśnie nazwał mnie nie zgaśnie tak samo jak i nazywam się o seksie Biesów, mimo że ten nurt islamu jest naj naj bliższy z tego islamu typem zewnętrznego nie boję nie jestem mistykiem min był on decyduje też Wittgensteina, który na świat nie można mówić o tym trzeba milczeć to takie klasyczne czy Gabriela Marcela filozofa chrześcijańskiego, który mówi momencie szkielet zaczynacie mówić, bo w tym momencie przestaje się o nim mówić nie da się powiedzieć ile się powiedzieć jesteśmy niewolnikami słów to nie my mówimy słowa te słowa mówi u nas jak mówił z kolei Gombrowicz, którego duch tam krąży w tej w tej książce no właśnie worka powiedział, że potrzebuje islam potrzebuje Gombrowicza z mojego własnego oczywiście Gombrowicza no tak dosyć mocne powiedzenie tak do tej znajomości mocna teza prawda wzmocnieniach na religię religia samo, ale ja uważam, że także że, że był, że to prawda i Helmuta i dlatego mógł pracować pan Dombrowicz potencjalnemu GUS z islamem zrobić to znaczy po co islamowi Gombrowicz potrzebne nie musieli ją 3 osoby Jan Szubert cały czas zdenerwowało krytykował pobudzały domyślenia ferment, prowadząc 3 to był wtargnięcia straszny literaturze polskiej Maciej Żywno genialnej moim zdaniem największy dom właśnie denerwowało i pobudza ludzi tych wiernych do myślenia w samym, bo w cywilizacji islamu brak takich ludzi praktyki lite jest to to jest religia, w którym zbyt dużo ludzi się pod daje dogmaty c od wieków od pokoleń i za mało chętnych szuka ich za mało krytykuje to strach jest oczywiście strach to kaprysem aplikacja Boga, która tam jest bardzo mocnego Allaha czyni z tej i innych uczyniła z tej ligi wg jej forma pewnego to temu to mówią o tym pisze swój poprzedni piątek Haram halal, że islam staje się takim totalnym, który w, którego muzułmanie czczą, zapominając o 2 w swojej ogromnej masie o istocie wiary niekoniecznie religii wiary, która jest niewyobrażalna, który jest przeżycie i ja staram się właśnie mniej więcej tak staram się żyć to co nie jest takie łatwe i to co jest przede wszystkim trudne do określenia Anię słowami wiem, że ludzie nas słuchają mogą pomyśleć to jest smętne to jest niezrozumiałe auto się tutaj nie próbuje wymigać, ale naprawdę nie umiem tego ująć w słowach się przeżywa myślę, że umysły umysły, które one nic, a które mają jakoś kontakt z piśmiennictwem religijnym, ale takim piśmie swym religijnym z różnych najbardziej takich ezoterycznych duchowych tradycji z ludźmi, którzy też ludzie, którzy mieli w rękach ojców pustyni n p. albo lokowane zamienny albo teksty sufickich NATO albo teologię negatywną chrześcijańską katolicką albo Gombrowicza będą wiedziały, o co chodzi no no tak tak tak tak albo po prostu muzyka n p. która jest dla mnie bardzo istotna w mojej religii nic nie żadna muzyka, ale sufit ten przykład ja nawet nie jestem specjalnym zwolennikiem chińskim w Pionkach nacisk monotonne, ale muzyka jest bardzo istotnym dla mnie elementem mojej wiary w muzykę bez słów chcę mu podkreślać ten aspekt teraz też powiedzieć muzyka bez słów podkreśla, że ten aspekt negatywny mówisz o tym, że unikasz pewnych słów, które są takie nacechowane esencja listy ręcznie czy substancja egoistycznie tak jak w 2 jak Bóg n p . i że właściwie cała sala islam, że cała właściwie ta twoja droga czy ścieżka to jest taka ścieżka negatywna wizja mega piwa właśnie tej tradycji teologii negatywnej, a z drugiej strony strasznie dużo mówić o tym, islamie to jest jakiś paradoks mówisz mój islam jest sprawą właściwie głęboko prywatną islam jest we mnie ani ja jestem w świecie islamu, a zarazem bardzo się interesujesz światem islamu na jej stała się 1 z takich najbardziej wyrazistych najbardziej znanych konsekwentnie od lat analizujący świat uleczy kulturę muzułmańską ludzi w Polsce bowiem się, że to, dlatego że w Polsce muzułmanów z małej oczywiście ja jestem pisarzem w ogóle omijającego islam jestem pisarzem ministro tata Kazika nastąpiła, że pisarz i muzułmanin, więc w związku z tym PiS-ie mówię o tym, niema i ich takich pisarzy muzułmanów w Polsce zbyt wielu właściwie chyba jestem 1 z nielicznych no to dlatego o tym, często mówię mówię też o tym, często bom bom bom nie ludzie od TFI chce jak ja bardzo wiecie oto pytać, skąd EHF w Tarnowie stało tym rozmawiać bardzo znane jeszcze w tej książce mówię też coś takiego, że Boże z nowościami kolejne słowa to prawda tak bywało, że z nałogiem lub Maciej samych ich jak ja jestem zmęczony, że muszą o tym, mówić co jest obok mnie leży stos nowych książek literatura poezja sztuka jest znowu musiał wjechać od tych kobietach o tych dogmatach i od tych słów i tak, ale i t d . no i ja się trochę oczywiście to teraz wygłupia albo poczuwam się do lutego, żeby o tym w islamie wmówić Polakom, bo boi winny sposób niż oni to słyszał, bo wiemy o nich słyszał pan Bóg Polacy słyszą i sami czytają o islamie albo w sposób jeszcze jednoznacznie negatywny nacechowane stereotypami często wręcz obrażanie muzułmanów albo z drugiej strony bez i teraz taki zupełnie bez bez refleksyjnym głaskaniem tej religii to oczywiście nas, bo na ostro liberalną lewicowej także ja staram się przedstawić ten islam jako coś innego coś co on, że rząd mógł przedstawić to jako coś innego jak powiedzieć, że może być zupełnie inne przeżywanie tej religii mają oczywiście często się spotyka mnie z takimi zarzutami, że albo ja już Niejestem muzułmaninem, a może jestem udawany muzułmaninem albo, że jestem wariatem no i jak teraz w miejsce na świat ICO ciekawe, że zarzut apostazji z islamu zarzuca mi zarzucają mi nie muzułmanie wcale polscy tylko lewica Polska ten bandycki chyba już w miejscach, a rząd już jest na ustach oczy jeszcze nie tak, że syn pytał 1 z danych bardzo dziennikarz z lewej strony ja muszę powiedzieć, że ta się zetknąłem z takimi opiniami różnych moich lewicowych znajomych na twój temat mnoży właśnie to jest rodzaj jakiś taki inny działalności wpisującej się w ten prawicowy islamofobii czy dyskurs i że to jest przedziwna żacy mając takie poglądy właściwie będąc kimś na kształt Apostata jeszcze się właściwie identyfikuje się z tym z re z tym z tą religią i że być może jest to rodzaj takiej po prostu strategii destrukcyjne, że łatwiej jest krytykować jak się samemu twierdzi, że się jest, że się jest członkiem tej tej religii, którą się krytykujemy, bo wtedy inni ci naprawdę wierzący właściwie mają trochę związane ręce i ty występujesz jako ktoś z wewnątrz w gruncie rzeczy jesteś kimś na kształt takiego Wallenroda, który tam od środka wszystko demoluje tak tak jak dojść do rzeczywiście, a często spotykam się z takimi głosami ich, aby w ogóle powinienem mieć brodę czapeczkę elit galerie sandały w i występować jako taki Targ ramadan w telewizji, którego tam nie lubisz bardzo, bo mówisz no i książce o tym, że dla ciebie tez taki trochę farbowane liberałów muzułmański, bo rozmawiać działacze całą rozmowę o różnych modernizacji torach we współczesnym islamie takich osobach, które próbują dokonywać pewnego rodzaju reformy czy czegoś co coś co coś co również pod różnymi postaciami się z historii chrześcijaństwa dalszej i rur i nowszej pojawiało się na islam też ma taki w swoich różnych właśnie heretyków reformatorów i t d . do Aten Tarik ramadan, który z taką bazę znaną postacią w ogóle ostatnie akurat wypłynął przy okazji akcji mitu, bo nie zarzucono mu jakieś niecne zachowania tych monet jest ktoś, kto ma taką twarz właśnie na takiego bardzo nazwijmy to otwartego liberalnego oświeconego Muza maniacy tymczasem mówi, że to jest taki farbowany Lis tak nawet tyle ile ja go znam przyniosą jeszcze z Azji z tekstów, którym się z tekstów o nim państwo jest jak mu związana inny z Bractwem muzułmańskim człowiek, który moim zdaniem jest właśnie takim nie jest żadnym liberałem to jest taką przykrywką dla takiego nową muzułmańskiego reform i ruchu reformatorskiego i jest gładki wykształcony w Europie ubiera się w nas sposób zachodni włada znakomicie językami europejskimi nowy mieszkaniec, o ile dobrze kończą się Szwajcar jest obywatelem Szwajcarii czy francuski i jedno jest ulubieńcem mediów europejskich właśnie tych takich liberalnych jako przykład tego muzułmanina, który jest twardy muzułmaninem praktykującym muzułmaninem, a jednocześnie otwarty moim zdaniem nie moim zdaniem nie, ale być może się mylę być może za mało go znam nie mam do nich lokalne zaufanie jest chora sporo tam jest mowy o fundamentalizm śmieje islamskim o islamie wojującym takich postawach Integry stycznych, ale w pewnym momencie mówi coś co dało się bardzo też ciekawe i z czym właściwym głęboko się zgadza dlatego dlatego to jakoś chcą jeszcze na koniec naszej rozmowy wydobyć stoi skądinąd arcyciekawej książki ne Otóż, mówi że właściwie bardziej niż tych konkretnych fundamentalizmu, a w szczególności fundamentalizmu wojującego islamskiego obawia się tradycja realizmu integralnego z takim bardzo ciekawy prąd z ideową na kulturowy powstały po w pierwszej połowie dwudziestego wieku właściwie na rynek no to jest taka postać charakterystyczna dla tego ruchu konwertyta na islam zresztą francuski myśliciel z zamiłowaniem do ezoterycznej tradycji zachodnich i wschodnich, która ostatecznie znalazł swoje schronienie w swoim domu duchowy w islamie właśnie i dosłowne także rynek jedno twórca takich koncepcji na tradycyjnym tradycjonalizmu integralnego, która w dużym skrócie powiada istnieje pewnego rodzaju filozofia wieczysta czy tradycja wieczysta raczej coś co w przeszłości kiedyś było praktykowane co zapewniało pewnego rodzaju spoistość substancja wolności w kulturze zachodniej co z tej kultury wyparowało pod wpływem różnych dekadencki ich modernizmu tak przemian związanych z modernizmem i tras idzie o to, żeby zrekonstruować te niezwykle zwartą integralną wizję kultury rozumianej jako pewna teoria i praktyka połączona w 1 w 1 postawie no i ten ruch wydał kilka takich postaci dość mrocznych n p . i Mariusza Juliusza Ewy Wolak, który tam był wielkim wielbicielem różnych takich nieciekawych prądów politycznych w latach trzydziestych no ale to zdaje się coś takiego co po pierwsze, wciąż jest żywa myśmy z Michałem Wernerem dzisiaj o tym, mówili w rozmowie z godziny dwudziestej drugiej ne, a po drugie, co ma właśnie przechodzi pod takimi różnymi zaskakującymi postaciami czasem się jawić jako rodzaj takiej właśnie sympatycznej ezoteryki w gruncie rzeczy niesie jakiś taki rdzeń, który jest dość ciężki i niełaskę niebezpieczne po prostu należnego o bezpieczne, dlatego że w tym, mówi że w Brodnicy i tradycjonalizm integralnym tym o woli czy będą oni w początkach jej tam w latach dwudziestych trzydziestych do drugiej wojnie światowej Niemcy, a ja nie obawia się konkretnie tych jak ludzi inaczej, gdy tych idei, które wtedy powstały tylko o tych idei, które się rozwinęły tego tradycjonalizmu szeroko rozumianego na świecie, które łączą wszelkich anty modernistów na świecie ludzi, którzy się sprzeciwiają się boją przede wszystkim boju nowoczesności, która w tej chwili dosyć szybko dla przesyłek przez świat rozwija no i rozwija się nowoczesnych, która jest przecież zachodnie de facto i to jest teren, jakby strach, który łączy strach przed Ameryką strach przed cywilizacją zachodnią przed techniką przed ateizm, która łączy wariantów tak to nazwę czy ludzi no i by zniechęcić onych nowoczesnością we wszystkich kulturach religiach świata, a listami z taką awangardą tego prawie nacjonalizm byłyby nie i ja tam w tej książce z Jakubem mówią o o tym, tych dziwnych powiązaniach, jakie duchowych, jakie łączą pozornie siły ze sobą siły w sobie przeciwstawne n p. prawicy skrajną, która dużo korzysta tradycjonalizmu z samym przeciwko właśnie nowoczesnemu światu przeciwko demokracji przeciwko liberalizmowi przeciwko Unii Europejskiej przeciwko Ameryce Izraelowi oczywiście znienawidzonemu to jest w tej chwili od paru ładnych lat im dostać widoczne na świecie MEN da tek parcie ku populizmowi, bo to się łączy zawsze z populizmem prawicowym prawie zawsze spółką publiczną prawica ministra w wyraźny w świecie jest te odchodzenie od wielu ludzi o mocy w Europie n p . na stronę prawicową też jest związane z tym umiłowani bracia takim zwrócenie się w kierunku tradycji jakimś odwróceniu się od nowoczesności jest zwrócenie się w kierunku religii i kto jest ruch niebezpieczny to jest coś co jest cenna bardzo niepokojące, bo to prowadzi prowadzi ku moim zdaniem faszyzmowi tradycjonalizm jest związany zawsze i był związany z mniej lub bardziej z faszyzmem okultyzmem i religia wstęp w tej chwili również z islamistami jest to bunt przeciwko nowoczesnemu światu i to co dalej tym szczególnym odłamy islamu chcesz powiedzieć tak mówią o sobie znać odmianę z inwestorem w funtach fundamentalizmem w ogóle religijnym, a w tej chwili niestety bardzo z fundamentalizmem islamskim wielu, a fundamentalizm muzułmański nie jest tylko fundamentalizm stricte dżihadystów czyny terrorystyczne stale Fic i fundamentalizm jest wśród nowych w głowach film bardzo wielu muzułmanów tzw. zwykłych niestety to jest takie podejście do liczby ogląd świata ogród życia, który w, którym przeciwstawia się wszelkim wszelkim zmianom innowacji, a świat współczesny jest światem, który pędzi jak wykuł ku zmianom tym coraz bardziej teraz wszyscy ci i ja o tym z Jakubem właśnie mówię, że tego się boję wierzę, że te siły tradycjonalistycznych w tej chwili zdobywają populistyczne Tencent tradycjonalistycznych zdobywają nowych coraz większe o planowaniu czy władze w świecie zdawałoby się tak liberalne i tak demokratyczną jak n p . Europy czy Ameryki i często się mówi, próbując jakoś opisać tę sytuację współczesną związana z dna marki napięciami różnego rodzaju wewnątrz pnia kultury zachodniej, ale nie tylko kultury zachodniej, że właśnie miałem starcie kultur czy zderzenie cywilizacji jest takim pojęciem, które najlepiej opisuje tę sytuację, z którą mamy dzisiaj do czynienia, a właśnie pewnego rodzaju skrzyżowaniem pomiędzy ne po skrzyżowanie mieczy czy szpady Ramsey pomiędzy tym co czy taką tendencją Integry styczną konserwatywną anty modernistyczną nam tendencją oświeceniową liberalną tak to nazwijmy, że to jest istota sprawy i że ta przebiegała w cross kulturowo jeśli można tak powiedzieć, bo wewnątrz właściwie wszystkich kultur z tym mamy dzisiaj do czynienia są takie imienin ani inne dna czy takie i inne prądy są w kulturze islamu prądy pro oświecenia owej są prądy fundamentalistyczne tak samo w wewnątrz kultury chrześcijańskiej et Cetera no ale właśnie dlatego ten konflikt jest ona jest jest definiowany w Mniszku nie tyle kulturowych co coś co w tego typu bardziej ogólnych abstrakcyjnych kategoriach, a tak tak to tam właśnie mniej więcej wygląda w tej chwili archipelag islam czas Koranu czas zmiany w rozmowy bez cenzury to jest książka Jakuba Winiarskiego i Piotra Ibrahima Kalwa sam, z którym właśnie o tej książce i różnych innych rzeczach rozmawialiśmy książka jest w księgarniach wydawnictwo Błękitna kropkami jest to niewątpliwie nierówno pod wieloma względami poruszająca lektura, ale też po prostu świetnie się tę książkę czyta Bones świetnie zrobiona w sensie literackim językowym można się tam z różnymi rzeczami zgadzać albo nie albo oburzać albo ne albo nie ale, ale naprawdę poza wszystkim to jest świetnie napisane bardzo serdecznie gratuluję i bardzo dziękuję Piotr Ibrahim Kalwas dziękuję serdecznie państwu też dziękuję kończymy wieczór Radia TOK FM Mateusz Luft wydawał ten program się nazwą Tomasz stawi się chiński i do usłyszenia i dobrej nocy po Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA