REKLAMA

Obrazy istnieją dla pouczenia ludu? Rozmowa z dr. hab. Grażyną Jurkowlaniec

OFF Czarek
Data emisji:
2018-02-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ich w Cezary łasiczka program off czarek dżina witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dr hab. Grażyna Jurkowlaniec Instytut historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego studia dzień dobry pani profesorem, który już nie dziś tłusty czwartek tak, choć pani niezbyt uroczyście, czyli tylko kupon rusza w tym co się okaże, jaki ma pani ulubione, bo ludzie jedzą pączki granice są też taka kategoria po prostu pączek jego kategoria w jest taki bardzo Rozwiń » przebicie naskórka najchętniej bez tego paska w środku mur powszechne jest pewna kategoria w danym wprost pytanie jak i od Ferenca specyfika naszej rozgłośni tak i związane z nadzieniem Różanym tak ciemną skórkę nie nie można bitym uśmiechnięty taki jest zgoda zgoda własnym ciężarem to jak czarna dziura pod most zapada się pod własnym ciężarem w tak, ale tak naprawdę obchodzę tłusty wtorek w, kiedy w wtorek przed środą Popielcową a gdy gra Novum jak pan pochodzi z łączy się z duchem z różnymi uroczystościami w nowym Orleanie n p . są takie zdalne obchody można, by rzec, ale jeśli uroczyste Śledź na pewno bardzo w nowym Orleanie bardzo uroczystą galę w Warszawie chyba mniej od soboty 18 edycji, która jeszcze czekają na przeszczepienie no właśnie, że zabawki już zaakceptowaliśmy my niedługo też jakiś walentynki tak ich grzeją 14 lutego tak ma być zdaje się, że w to jest pewna konkurencja między tłustym czwartkiem walentynkami więc, że prawdę tak tak tak mówią w internatach, a na czym by miał polegać tylko kto z kim konkuruje na święta, a może może być tak pomiędzy jest budować i zrobić z tego tłuste walentynki to jest dobry pomysł tylko my, ponieważ tłusty czwartek jest świętem ruchomym w tonie zawsze nasze spotkają mój poczuł się, bo nasi rywale w tym efekt taki pozew efekt można, by mówić tego dnia albo odwrotnie, tak więc sama pani widzi, że wszyscy byliby zadowoleni to był to było takie święto, które nie dyskryminuje on na pewno byśmy znaleźli takich, którzy dyskryminuje, ale w zupełnie tak przypadkowo sobie rozmawiamy o tym w pączkach, bo toczy się pani profesor zajmie się o wiele bardziej poważnymi sprawami Instytucie historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego niewątpliwie zainteresował mnie wątek, których po dziś w jakiś 1 z naszych poprzednich rozmów został delikatnie poruszone, ale warto się o mu przyjrzeć uważniej z wątkiem toby się bierze się splatają w tak późne w czasie rozmowy przed programem dzisiejszym sprzed 8 wątek pączków kota feminizm ruch i szowinizm tak, ale nie będziemy chyba słuchać dość tajemniczo czyszczenie obrazy, które obrazy rysunki no jakiś obrazowanie pewnej rzeczywistości, którą punktu dzisiaj mamy oczywiście Thomas tych rzeczy są jakąś częścią naszego życia, ale przecież nie zawsze tak było aż szczególnie, jeżeli chodzi o obrazy świętych 3 obrazy różnych wydarzeń z historii w biblijnej historii religijnej w dzisiaj pewnie doskonale znamy wystarczy sięgnąć po katechizm czy po jakąś kolorowanka już pewnie od najmłodszych lat po koloru i tak, żeby tam nie wiem no nieważne nie zastanawiam się nad tym, ale przecież nie zawsze tak było to były takie momenty historii, że to ciągle obraz znajdzie się w kościele było wielkim wydarzeniem o mało tego byli tacy, którzy wpadali na pomysł, że trzeba to obraz zniszczyć tak i to się nawet zdarzało wielokrotnie w różnych środowiskach no i tutaj pojawia się pytanie, dlaczego dochodzi do takiego w kategoryczne przekonanie co więcej jeszcze wcielali w życie w takim takimi momentami, które się powtarza historię chrześcijaństwa są momenty rzeczywiście programowego występowanie przeciwko obecności obrazów kościoła od tej książki bardzo mocno podkreślić, że chodzi o zastrzeżenie wobec obrazów w kościołach trochę rzadziej to wrogość wobec obrazów była usuwana jeszcze dalej to znaczy, że związała się z takim założeniem, że na obraz w ogóle nie ma miejsca na świecie są takie religie, które właściwie są bliskie takiemu takiemu poglądowi, jakkolwiek często również przesadnie przedstawiony w chrześcijaństwie to wszystko oczywiście wynika z gry zakazu sporządzanie wizerunków, który jest sformułowany w Dekalogu przy czym oni sformułowanym w dość osobliwie to znaczy najpierw powiedziane, że nie wolno wykonywać żadnych obrazów ani tego co na niebie ani tego co my ziemianie tego co w wodzie, a pod koniec września, że nie należy również oddawać się trzeci mecz pojawi się kłopot, bo to kłopotliwe jest zastrzeganie, że nie wolno oddawać przeci w czemuś, czego i tak nie wolno wykonywać i to jest pierwszy problem dla autorów chrześcijańskich, którzy właściwie z tym będą się zmagać się pewnie do dziś się nawet zmagają ten drugi problem jest taki co to znaczy, że obrazowi nie wolno dawać szczęście czy to oznacza, że nie wolno przed nim nie wiem zapalić świeczki uklęknąć, skąd wiadomo właściwie, że bierne oddaje cześć obrazowi, a nie osobie przedstawionej na tym obrazie Night z drugiej wielki problem, z którym też obecny to wrogowie mniej, ale duszpasterzy bardziej zmagają się od wczesnego średniowiecza aż do dziś no i wreszcie właśnie pozostaje sprawa tego czy to obraz w ogóle mają miejscowości czuł się różnie wyobrażenie Boga od wyobrażenia stworzenie mówiąc najogólniej, czyli czymś co jakiś gradacji obrazu w zależności od tego co przedstawiają i czy są jakieś drobnostki obrazu w zależności od tego czy są usługami trójwymiarowymi wspaniałymi monumentalnymi czy n p. jakąś nie ma rysunkiem na marginesie rękopisu, który i tak mało, kto ogląda to otwiera wielką sferę dyskusji na temat właśnie tego co wolno, czego nie wolno i jak ewentualnie sprzeciwiać walczyć z tym, czego nie wolno w święta pytanie proszę o losach poszukajmy lenie odpowiedzi, bo przecież program w taki sam lubię sobie czytać listy cudze najlepiej tak przed dzisiejszym powiększa sobie 2 listy papieża w Grzegorza, do którego mógł tam któregoś z nich w wielkie jezioro z brzegu wielkiego takich chwil, kiedy jest teraz papież Grzegorz 01 01 . a pojazd był wysoki szeroki nazwał go wielkim, więc lubi sobie czasem tak jak się przebudzą poczytać sobie papieskie listy wtedy dzień wygląda dużo lepiej te były te listy, które w po Grzegorz wysyłał przesyłał Sinead nie w jaki sposób, który przysłał list and Poor było to jest osobna rzecz jednak na jakość była skoro listy docierały w, Ergo wyglądała inaczej niż dziś zapewne do jakiego terenu są z Marsylii tak się, czyli inaczej mówiąc 1 biskup biskup Rzymu po biskupa Mariana biskupa biskup w Marsylii tak przesłał listy braterskie tak notuje właśnie pytanie, jakiego stopnia w, a to były listy braterskie do pewnego stopnia na pewno tak, bo obaj byli braćmi wizyt w biskupstwie od jakiego stopnia to był list do ojcowskiego, czyli listy starszego czy wasze listy starszego brata może do młodszej MOS Interpromex no nie wiem czy Inter Parts, ale to osobna kwestia, czyli do, jakiego stopnia to jest równorzędną dyskusję od wielkiego pewne napełnienia, ale troska o rozstrzygnięcie po informacjach radio TOK FM nie obiecuje spróbuje, które zbliżają się tak jak tłusty wtorek nieuchronny za 4 minuty informacja dziesiąty 20 proc dr hab. Grażyna Jurkowlaniec Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego studio, gdzie rozmawiamy od zastanawiam się, dlaczego istnieją obrazy czy, dlaczego istniały gościem ogrzewamy trochę średniowieczne list Grzegorza pierwszego papieża do swojego kolegi z wieży w serialu są z Marsylii biskupa z Remusa informację za 4 minut co dziesiąty 20 państw Maciek wracam z w dr hab. Grażyna Jurkowlaniec Instytut historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego w trasami do listów papieża Grzegorza pierwszego do biskupa Marsylii w twarz opowiem otrzymane są tak chyba ciasno tu aż zaniemówiłem demony są, dlaczego właściwie powstałym w pierwszy list, w którym Grzegorz wysłał w 50 0 dziewięćdziesiątym dziewiątym roku powstał, dlatego że do Rzymu dotarły pogłoski, że się całkiem poważne opinie na temat tego, że Solanus postanowił zniszczyć obraz kościoła w swojej diecezji dlatego mianowicie, że razem stawały się one przedmiotem 2 walczy trzeci, czyli właśnie to ten impuls duszpasterski program związany z obserwowaniem tego, że wierni kierują nadmierną cześć wobec obrazów nakażą mu wyeliminować problem przez eliminację przegra z grubsza tak jest na co Grzegorz Zarański wałów właśnie z braterską, a może trochę ojcowską troską wracając z Ernst owi uwagę na to, że ten, owszem, jego żarliwość duszpasterza jest zrozumiała, ale środki, które przed częścią są nadmierne Ian główny argument Grzegorza dotyczy wsi trzeba szukać argumentu pozytywnego, dlaczego to obraz właśnie powinny zostać jest taki, że pełnią one istotną funkcję dla wiernych mianowicie, że goście dokonuje takiego porównania obrazów do do książek, czyli powiada, że to, o czym umiejący czytać są w stanie przeczytać w książkach osoby nieumiejące czytać mogą czytać na ścianach, czyli ściśle rozumując Grzegorz porównuje nie tylko obrazy z książkami do ściany z książkami czy to są takie media, na którym znajduje się jakiś komunikat firmy, które można odczytać można, lecz sposób zrozumieć no i na tej podstawie bardzo wielu autorów Grzegorz w rozumieniu to w drugiej mgliście, ale później wielu autorów chrześcijańskich będzie wracać do tego poglądu pewne jak to często bywa ten pogląd będzie przytoczono w pewnym uproszczeniu przy takim z hasłem ujęciu ilościowym przetrwał do dziś to w takim przekonaniu, że to obraz z takimi właśnie, jakby książkami dla Niemiec wczytać się pełnią funkcję dydaktyczną co tak rzeczywiście sugeruje, ale tu jest właśnie poważne pytanie co przez to właściwie rozumie wartość ma też wyjaśnić czy do powiedzieć, że nie umiejący czytać niekoniecznie musi oznaczać analfabetów tak to jest właśnie w ogóle pytanie, gdybyśmy zaczęli analizować konkretne słowa jakich używa Grzegorz najpier w w pierś można może skończmy tę historię listów, żebyśmy wiedzieli jak się sprawa toczyć dalej Otóż biskup Bazyli odpowiedział mówiąc słuchaj Grzegorz z dostałem jakiś list, ale to chyba nie od ciebie wygląda na fałszerstwo po tak to jest taki dość typowy wybieg, jeżeli ktoś nie bardzo chcą rolę fatum tuż za radą, którą otrzymało no to wyraża wątpliwość 3 na pewno osoba, która przed przedstawiana autor listu go napisała, że do dziś używam takich argumentów za niemożliwe, żeby ktoś tak jak Grzegorz coś takiego napisał no i tym samym rada jest unieważniona w role później takich lekarz kieruje drugi list, który jest po pierwsze, znacznie dłuższy tym po drugie, chyba starannie przemyślany to znaczy Rybak Grzegorz sobie uświadomił, że sprawa wymaga poważniejszego namysły też dlatego dla nas cenny, ponieważ tam wątek właśnie funkcję obrazów ich roli dydaktycznej i funkcje takie pewne budujący dla wiernych zostaje rozwinięty, ale też chyba sytuacja się trochę zmieniła, ponieważ to się pojawi jeszcze dodatkowy element mianowicie Grzegorz dodaje, że to radykalna część działań z remisu doprowadziła do pewnego rozłamu w jego mówiąc językiem chrześcijańskim stadzie próżności te owce prawda wierni podporządkowani pasterzowi nagle popadli w jakąś konfuzję moim pewno okazuje się, że te działania przyniosły skutek niekoniecznie zgodnie z zamierzonym i tym bardziej należy Polski PR-owe skutek można, by rzec w innych okazuje się, że nie jest wyłącznie Polska specjalność w ostatnich czasów PRL nic nie jest w związku z tym ten drugi list bym się wychodzić podobnych założeń, ale rośnie bardzo znacząco wzbogaca argumentację beret i czy mamy 2 listy 1 z 500 dziewięćdziesiątego dziewiątego roku drugi 3 1, która właściwie co do głównej tezy są spójne, czyli im te obrazy mają służyć pewnemu właśnie w budowaniu ludu jest szczególnym szczególną uwagę kieruje Grzegorz ma tych, których też jako nieumiejących czytać czy przy czym właśnie określa ich urozmaici czas mówi o nie umiejących czytać nasze nieznających liter i traci czy analfabeci realnych punktów czasem mówi o osobach weź mnie nie obeznanych z różnymi sprawami mówi ignorant Zachodu dosłownie właśnie też są także ignorant jest czasami używa słowa, które mu właściwie znaczy poganin nam pamiętamy, że jesteśmy pod koniec szóstego wieku, czyli to nie jest tak, że chrześcijaństwo jest z taką religią, która jest na wskroś już obecna od dziś też to obelga prawda, że zarzut pogaństwo się pojawia, czyli tutaj jest pytanie jak kim poziomie nie obeznani z prawdami wiary są ci, do których mają zwrócono obrazy to są po prostu nam, aby ci, którzy niezależnie od tego czy potrafią czytać nie potrafią coś to mogą wiedzieć n p. mogli o tym, słyszeć czy też są to ci, którzy może ją czytać mu przeżyć umieją czytać, ale niekoniecznie w związku z usług bardzo obeznani z głębi oprawcy prawdy wiary w końcu ci, którzy potrafią czytać w swoim języku, ale niekoniecznie znają rodziny to faktu jest kolejna kategoria, czyli pojazd się tak naprawdę wielkie pytanie kogo ma namyśli Grzegorz jako tych potencjalnych adresatów po trojga swoje i muzyka Motor obrazy, ale osobna kwestia co to znaczy obrazu, który jakimś językiem oczywiście przed Grzegorzem wielkim i przed chrześcijaństwem takie bez porównania między pismem obrazem pojawiają się w literaturze choćby w antycznej greckiej rzymskiej przyczyn tego nas baner zmierzył, że 1 obraz trudno się w 100 0 słów, ale nie wiem czy to zmierzył Pitagoras, ale jest też wymiar zarządcze często często powtarzana w inny no właśnie to jest pytanie czy nie tylko czy jest jakaś możliwa do uchwycenia miara, ale czy jest w ogóle jakaś odpowiednie ponieść motorów będzie, zwłaszcza po Grzegorzu podejmować z nim mniej lub bardziej otwartą polemikę, twierdząc że na obrazy nagrody niczego nie uczą, że tylko pismo może uczyć, zwłaszcza w sprawach związanych z Jaruzelskim, która w inny w domach tam też, ale tu akurat nie nie nie autor to innym tego tego hasła jest tutaj kluczowe znaczy duch Święty Paweł umorzenie nie jest najlepszym autorytetem jeśli chodzi o kwestie roli obrazów czy też braku woli obrazów notował bardzo bardzo wielu autorów zwraca uwagę na to, że właśnie jednak to pismo powinno być źródłem wiedzy ani obraz obraz jest co najwyżej jakimiś źródłem wtórnym rynku niedoskonałym ułomnym co nie znaczy, że niedozwolonymi z osobna kwestia tego też kwestia ta kwota + 6 wspominać i co to znaczy, że oddają cześć no ale to jest właśnie trochę inny porządek w Łodzi tak naprawdę nam się świąt te 2 wielkie pytania, które są obecne w dziejach w dyskusji na temat obrazowania w chrześcijaństwie, czyli obraz jako przedmiot kultu czy też obraz tylko jako pewien taki środek służący w zmaganiu kultu wobec osób świętych i druga kwestia to jest obraz się około źródło pewnej wiedzy pewnej informacji pierwsza sprawa Grzegorza interesuje o tyle, o ile to nadmierny kult no były po chrzcie przyczyną całego zamieszania do igrzysk oczywiście bardzo wyraźnie życzymy innym jest oddawać cześć obrazowi co oczywiście z nową fazę, o czym nie są oddawać cześć osobie przedstawionej na obrażony w związku z tym obraz ma pewien pożytek ludziom kieruje umysł wiernego formułę osobie w przedstawionym wydarzeniom i w tym sensie budującym sobie z pożytecznym w sobie taką dziwną minę, bo się przypomniało, że jednakowoż niewłaściwe jest nazwanie papieża Grzegorza z Grzegorzem pierwsze, gdyż numeracja zaczynamy dopiero drugiego kwestia numeracji papieży i władców rzeczywiście jest jest dość stresujące, zwłaszcza że z papieżem Franciszkiem, a nie będziesz pierwszym przybędzie dopiero po ciężkim pierwszy ligowy z daszkiem chyba w grę w myśl, że to jest temat na osobną ciekawą interesującą dyskusję czy ich sporo pytań z po pojawię się w szerszym kontekście tych listów, ale czy inne teksty lub obrazu pozwalają nam dotrzeć do odpowiedzi obu kierunków w UE pozwalają nam dotrzeć do kierunku w odpowiedzi na nic to nie są nie dochodzi kategoryczny bardzo wielu autorów zarówno w średniowieczu później w epoce nowożytnej i współczesnych badaczy wraca do listów Grzegorza Grzegorza wielkiego właśnie w wielkim też został z czasem przyczyni się tutaj też właśnie dość istotna rzecz podobnie, bo zwykle tak bywa te przy czym to jest dość istotna kwestia, że w momencie, kiedy wracamy do jakiegoś autora, który dziś jest nie tylko pierwszym, ale wielkim w przypadku Grzegorza w dodatku jest 1 z 4 głównych ojców kościoła Zachodniego, czyli 1 z największych właściwie autorytetów Zachodniego chrześcijaństwa i chrześcijaństwo w ogóle no to oczywiście inaczej znajdujemy uchodźców jest z normalnym świecie w słynnym finale kościół nie jest tak całkiem normalnym światem dobre, a więc mówić jednak jeśli właśnie patrzymy na myśli kogoś, kto już ma ustaloną pozycję, nawet jeżeli to jest 1 z wielu kolejnych historycznie głów kościoła też to co innego niż potrzeba na list tak jak zapewne patrzę na to SN z próbek na list, owszem, kolegi biskupa w na pewno ważniejszego biskupstwa i no tutaj oczywiście to kwestia prymatu biskupa Rzymu w tym czasie na Zachodzie jest właściwie właściwie wyraźnie obecna no ale mimo wszystko to nie jest jakiś kategoryczny nakaz co więcej Grzegorz informuje tylko w żadnym oficjalnym orędziu prawda to nie jest encyklika papieska, jakkolwiek byśmy to mogli nazwać w odniesieniu do szóstego wieku tylko jest to East Bay to Pekin może nie prywatny ale, ale jest to jednak indywidualne napomnienia i teraz, żeby właśnie został zastanowić nad tym jak i jakim pertraktować to dość skomplikowane i bogate w myśli czułaby się odnieść je do innych wypowiedzi samego Grzegorza, czyli zastanowić czy w ogóle w jego pismach n p . bardziej normatywnych takie, które mają tworzyć pewne zręby przygody z pasterstwa w latach wraca się pojawia czy innymi słowy to jest ważne czy to jakiś margines jego zainteresowań w studio profesor nów Grażyna Jurkowlaniec Instytut historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego planujemy o roli w postrzeganiu obrazów religijnych obrazów świętych 06 07. bieg taki przełom 5 9 600 to są 2 listy papieża Grzegorza wielkiego w, że jest to wciąż szósty bieg przód, bo przy tak późno już z, a który miał mu do 3 1 grudnia tego dnia list nie wiem czy to jest wszczynane no ale tak czy nasz szósty bieg zakłada, że to było sylwestra to psich faktyczne atakuje przełomie trudno i 2 w innych bardziej to mainstreamowych tekstach papieża Grzegorza wielkiego poszukujemy odpowiedzi na pytanie co tata miał namyśli czy w jaki sposób można myśleć o obrazach religijnych w twarz tego wieku, a nie tylko w jego tekstach, ale rzeczywiście tego w domu zaczął się i takim dziełem, która w tutaj można wziąć pod uwagę jest spisana przez Grzegorza wcześniej księga regularnie z polskiej, czyli taki zespół pouczeń dla duszpasterzy i to jest niewątpliwie dzieło, które nie miało 1 konkretnego adresata kłopotliwego w dodatku tylko miał mieć walor ogólniejszy i tak rzeczywiście można znaleźć pewne wzmianki na temat możliwych tyle samych obrazów w szczególności, bo to jest rzeczywiście raczej kwestia dla Grzegorza niezbyt istotna na pewno nie krótszą owo, ale na temat problemu w jaki sposób należy nauczać wiernych i pojawi się n p. takie bardzo wyraźnie sformułowanej rozwinięto zalecenie, że wiernych należy instruować oczywiście, opowiadając im różne historie, ale także n p . każąc im nie powtarzać, czyli ta kultura słowa mówionego w oczywisty sposób istotniejsza od kultury słowa pisanego w wymiarze duszpasterskiej zostaje przez Grzegorza śnie bardzo wyraźnie rozpisano na pewne konkretne działania i w związku z tym, jeżeli weźmiemy to pod uwagę i zastanowimy się kim są właśnie ci analfabeci, do których adresowany jest przekaz Baranowski lub ignoranci to raczej rósł jeśli takie pismo taka sugestia, że to niekoniecznie są ludzie, którzy nie mają pojęcia o niczym, zwłaszcza sfera w sferze wiary tylko to są ludzie, którzy mają za sobą pewną pewny fundament wiedzy albo nawet może już całkiem tak zaawansowaną katechezy, czyli wtedy obraz jest raczej takim środkiem przypominającym utrwalającym władzę, przywołując w pamięci coś, o czym człowiek usłyszał nawet często wielokrotnie śledczy sam wielokrotnie powtarzał, iż jest to jednocześnie też inne medium prawda, dzięki któremu to co mamy w pamięci zapisane jednak w słowach może uzyskać jakiś nowy nowy wymiar też takim rysem który, gdy jest dość istotnym inne już nie Grzegorza od wcześniejszych autor wnuczka antycznych którzy, którzy skupią się na obrazach, ale także w późniejszych autorów, którzy bardzo spuszczali te kwestie jest to, że w tym ujęciu Grzegorza obraz nie jest czymś co samo siebie przemawia, czyli to nie jest taka no właśnie o automatycznym tak to to nie jest coś co jest automatycznie odczytywane tkanek wymaga pewnej aktywności czy pewnego przygotowania wiernego Bogu, jeżeli weźmiemy pod uwagę tę analogię do słowa pisanego czy zapisanego w książce to patrzenie na obrazy takie czysto można powiedzieć artystycznym lecie estetyczne można, by porównać do patrzenia na literę w książce dopóki my z tych liter nie złożymy słów nie umiemy zrozumieć właśnie znamy języka próby w środku obrazów też musimy znać pewne konwencje jest w kontekst symboli tak i teraz Grzegorz tych wątków nie rozwija jakoś szczególnie szeroko leżeli właśnie popatrzymy na inne miejsca, w których on skupia się, zwłaszcza nad czym jest słowo także słowo mówione i jaką powinny być przekazywane to jeśli przeniesiemy do Krosna obraz to okazuje się, że jego pokrótce wyłożona teorią obrazu jest w sumie całkiem bogate dość oryginalna i drugim autorem oprócz samego Grzegorza, który tutaj jest dość istotny jest Święty Augustyn, który też jest wielokrotnie przywoływany i w średniowieczu wyposażone w użytej we współczesnych badaczy także Niemcy toto lotku znaku Dorn taka teoria znaku, którą buduje Święty Augustyn, który bardzo wyraźnie wychodzi od zdefiniowania znaku jako czegoś co wskazuje coś innego niż siebie samą wnosili to możemy odnieść się do naszych problemów związanych z kultem obrazów lub idol to jest coś co wskazuje sama na siebie zobaczyli ten wierny, który daje, bo w uchwale czym część obrazowi rozumianemu jako materialny przedmiot nie traktują obraz jako znaku tylko właśnie jako coś przedmiotowego nie nie niemającego jakieś inne wartości wierny, który oddaje cześć w PUP osoby przestały na obrazie, czyli traktuje ten obraz jako pewnego rodzaju właśnie znak coś co prowadzi do czegoś innego i tutaj rzeczywiście ta myśl Augustyna, który zresztą przywołuje obrazy jako 1 z bardzo wielu przykładów które, która przetacza się rozróżnia znaki na znaki naturalny czy to co w tej Fina zwane symptomami w Gdańsk klasyczny przykład dymu, który symptomy mogą nią dba, ale też znaki sztuczne wiązanki konwencjonalne i obrazy są 1 z nich one nie są konieczne i tutaj wszyscy autorzy chrześcijańscy zarówno ci, którzy są wielkimi wrogami obrazowania i tych, którzy usprawiedliwiają obecność obrazów wydają się zgodni co do tego, że obraz nie jest czymś koniecznym do to nie jest coś nieodzownego dla Wróbla chrześcijaństwo natomiast na wielu z tych autorów widzi pewną wartość obrazowania przeczą właśnie wbre w temu co się często w takim bardzo uproszczonym ujęciu powtarza do dziś właściwie to nie znaczy, że to jest prosty komunikat, który dla każdego, kto nie ma o niczym pojęcia elit jest czytelny może być im bardziej skomplikowana treść, która może być złożona za za pomocą pewnych środków obrotowych, tym bardziej wymaga przygotowania wcześniejszego robaczki wszystko jedno czy to będzie przygotowanie przez własną lekturę czy przez jakąś opowieść, którą się słyszało dyskusje, bo w swoich sympatycznych rozważaniach także odwoływał się czy też ktoś budował właśnie ma ma pomysłach Świętego Augustyna tak to jest dobre w bardzo wielu przypadkach takie fundamentalne reguły odwołują się właśnie współcześnie jej sami o tym, czy, ale także autorzy, którzy właśnie z morza tak bardzo zainteresowani budowaniem z nich to oni są mityczne stwory znaku tylko tylko właśnie zwracają uwagę na to, że już Augustyna jest właśnie bardzo silne skupienie na znaku jako czymś co nie ma się samoistnej wartości dochodu dopiero od czegoś prowadzi tutaj właśnie w tej chrześcijański tory obrazu wania która, zwłaszcza na Zachodzie, czyli władz chińskich w chrześcijaństwie nie ma nigdy ba nawet nawet w epoce reformacji nie ma jakiegoś takiego kluczowego znaczenia i zupełnie inaczej na Wschodzie chrześcijańskim to jest właśnie kolejny kontekst gry trzeba patrzeć na listy Grzegorza oprócz właśnie jego odwołania trudno będzie doniosłe wołanie wprost, ale pewnych sugestii, że się buduje na pewnych poglądach, która by mógł znać za pośrednictwem zapaśniczym Augustyna drugim kontraktem jest właśnie dorobek myśli greckich ojców kościoła, który z pewnością był uznanym, nawet jeżeli nie bardzo dogłębnie, a z kolei w greckim chrześcijaństwie problem obrazowania to jest biedę z fundamentalnych problemów chrześcijaństwo to jest sprawa trasie ściśle wiąże z doktryną jest logiczną z problemem właśnie definicji tego kim jest syn Boży no i doprowadzi to już po czasach Grzegorza wielkiego w do dołu w 08 09 . wieku doszło do 2 wielkich fal ikona klas mu, ale właśnie w związku z tym, jeżeli SOR tniemy też do różnych pism autorów greckich piszących przed Grzegorzem w czasach Grzegorza to okazuje się, że tam ton to ich refleksja obrazowaniu jest Bóg również są, ale wcale pogłębia ona, czyli Jerzy Drozd spojrzymy na to z góry to okazuje się, że właśnie dziś 06 07 . wieku całkiem szybko White Shadows 12 w piątym wieku całkiem spora liczba autorów właściwie na marginesie, bo żadna z nich napisał jakiś taki osobnej rozprawy obrazowaniu, ale tworzy zręby pewnych poglądów, które w momencie, kiedy w dużej mierze skutek ikona lat bizantyjskiego obraz stanie się z centralnym punktem zainteresowania tu chrześcijańskich to już pewne wątki będą gotowe tylko będą czekały na to aż zostaną usystematyzowane rozwinięte zdyscyplinowany sposób klub no wie coś więcej było tak kropki będą po pierwsze, dość rozproszone po drugie, tam chłodno jednak są też pewne kroki, które trzeba dopisać i to też znacząco zrobił dobre są autorzy przede wszystkim, bo w rzymskim, bo to ich będzie też w tym dotyczyć, ale w rzeczywiście te traktaty na temat właśnie roli obrazowania w chrześcijaństwie są też znaczące on znów powstaną, dlatego że właśnie rola obraz zostanie tak mocno zakwestionowana przez przez obraz ubóstwo, czyli można powiedzieć, że ten incydent był poważnie to, czego zaczęliśmy prawda, czyli to co się dzieje w Marsylii w czasach Sejmu są też incydent, bo to jest jak nam diecezja tak naprawdę jedno miasto w chrześcijańskim świecie jest pewnym jeśli spojrzymy na to właśnie z perspektywy późniejszych wydarzeń pewnym zwiastunem taką próbką tego co się wydarzy w Bizancjum mniej więcej 10 0 lat później rozda na wielką skalę oczywiście, bo bardziej skomplikowanych okolicznościach, ale to już to w to nie wchodźmy i teraz w związku z tym to pewne nurty 3 czy taki punkt wyjścia do obrony roli obrazowania są w dużej mierze zawarty właśnie list Grzegorza, jakkolwiek motyli są dalekie od jednoznaczności takiej klarowności w układ, bo nie taki był ich cel, czyli obraz jako pewien materiał dydaktyczny, który osobie, która nie ma narzędzi niewiele powie właśnie tam nie pomoże, jeżeli nie ma wcześniejszej wiedzy to raczej niekoniecznie będzie w ogóle do czegokolwiek użytecznym jednocześnie tym, którzy mają te narzędzia rano to pomaga zrozumieniu w innym spojrzeniu w problematyce w rwaniu w ugrupowaniu rozwinięcie, czyli właśnie to jest w dużej mierze raczej budowanie kolejnych pięter czy kolejnych wymiarów powiedzmy, bo to niekoniecznie jest drabina może używać terminu, żeby pozostać w lesie i bogaceniu innych wobec swojego myślenia nie wniósł o innych gmin, ale tu w murze używa słowa wraz z budowaniem weryfikację i to cieszy mnie za ekwiwalent współczesnego słowa i bogatsze w bardzo dziękuję pani profesor ja również już dziś polecamy czytanie papieskich listów o poranku, a przed snem 3 przed umorzeniem 3 nieelegancko zasnąć w trakcie lektury n p. już tekstu papieża, ale Clegg wstaje z reklam zostanie z dużym z dużą radością dużą dawką energii tak jak po pączkach bagaże polecamy powolną lektury i uważną bardzo dziękuję dr hab. Grażyna Jurkowlaniec Instytut historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego była państwem goście dziękuję bardzo informację już za kilka minut o godzinie jedenastej pozycji Maciek wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA