REKLAMA

"Maryan. Powrót"

Andymateria
Data emisji:
2018-02-08 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
12:30 min.
Udostępnij:

"Mówił głosem mamy, ojca, brata i siostry. Był nimi na przemian" - opowieść o twórczości Maryana - Pinkasa Bursteina, artysty ocalonego z Zagłady.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andrzej materia witamy państwa w krótkim intensywnym programie o sztuce, czyli antymaterii spotykamy się co czwartek o czternastej 40 w składzie Anda Rottenberg historyk krytyk sztuki i Anna Słowik Orpik pomocnik Andy Rottenberg zacznę od cytatu naprawdę zamieszkał znów w Polsce mówił głosem mamy ojca brata i siostry były nimi na przemian płakał śmiał się głównie wrzeszczał bił się z nimi z rodzinnego domu wyprowadzą się do obozu albo do getta były esesman i Rozwiń » więźniem wyłącznie z obozu wracał do domu znów był swoją mamą ojcem bratem siostrą był uraz stół oraz stan we własnym wewnętrznym obozie koncentracyjnym w nurtach to jest kolejną odsłonę kolejną odsłonę tego jak trauma wojenna wybija się przez codzienność i niszczy człowieka a kiedy tym człowiekiem jesteś wystarczyło właściwie raz na zawsze jego status artystycznym ustala mija definiuje definiuje nas powinno Mariannie, czyli lampki wina w kasie Bush senior oto fragmenty książki Marian powrót Ewy Andrzejewskiej dopiero co ukazało się tę książkę tak no promocja była parę dni temu w Warszawie wydawnictwo nisza Ewa Andrzejewska mieszkanka nowego Sącza do wyborów poszli tam mniej urodziwe z Gdańska badała życie Marianna i próbowała dotrzeć do sądeckich korzeni przez bardzo wiele lat tak było artystą w nowym Sączu się urodził no właśnie te, choć urodził się tam tylko dzięki temu w Ełku właściwy dzięki temu również ja się dowiedziałem o jego istnieniu, ponieważ wizualnie ta sztuka była dla mnie ta krzykliwa i Rumunia instytuty widownię schowałam ten rodzaj ekspresjonizmu o groteski takie bebechy o wartości jedno u był dla mnie odstręczający, bo niedawno, że dla wielu jest stronnicza nie znałam korzeni list i powodów, dla którego w nosie właśnie w taki sposób realizowało, chociaż tematyka jest do odgadnięcia tematyka tak wie pani tylko w nie zawsze jest świadczona osobistym doświadczeniem i w dni jak on wpływała w nowym Sączu m. in. po to, żeby zrobić tę wystawę dawno temu to Krzysztof Bojarczuk artysta plastyk, który też tam mieszka zaprosił mnie kiedyś na kolacji z Ewą Modrzejewską i pokazał łup te obrazy i powiecie lub co jest twórca urodzony w nowym Sączu i my mamy obowiązek wskrzesić o nim pamięć, a więc te wskrzeszanie odbywały się bardzo długo nie mogę tego powiedzieć, bo mamy za krótką audycję powstało Stowarzyszenie Marian w nowym Sączu złożony z kilku osób przedstawiciele tego stowarzyszenia Polek nawiązali kontakt z wdową po Mariannie Annę po jego śmierci mąż zmarł po siedemdziesiątym siódmym roku był rówieśnikiem Andrzeja Wróblewskiego młodo zmarł w SB w wieku lat 5 0 już obłędzie pilota ostatnie lata życia spędził w hotelu Czechy wyprowadził się w domu, bo no był pod opieką psychiatrów w końcu życia w szaleństwo klient oni pojechali do nowego Jorku, w którym artysta ostatecznie wylądował poznali Domenech, a na koniec okazało się, że w serwisie dziedzicami wyposażenia pracowni medialnych, a nawet zapisałem to wyposażenie swojej śmierci zdjęłam zaś te trafiły głównie do centrum pod ręką widzów w Paryżu trochę jest w LM w Chicago w Perth doskonalić, a więc wydaje Kamp, gdzie turysta miał sporo wysta w, ale wróćmy do początku w zapewne syn piekarza, a może nie, bo nie ma nie ma żadnych dokumentów, które zapewne z liderów, o co chodzi o dowolnie, ale Ewa Kędzierska prześledziła losy wojenne Marianne przesyt przez kilka obozów, zanim trafił do Auschwitz i został pokonany w marszu śmierci w tym odnaleziono nogę i należało ją amputować 3 lata w obozie dla PiS-u na terenie Niemiec potem wyjazd z Izraela, a Akademia sztuk pięknych w Izraelu i wreszcie Akademia sztuk pięknych w Paryżu, gdzie się zaczęła jego błyskotliwa kariera, a on trafił w wielkich postny i na właściwy czas jeśli chodzi o o coś co było ciekawe sztuce tamtego czasu, gdy był błyskotliwą karierę wyleciał wyjechał do schronów in tam tworzył w coraz okropnie się, że tak powiem dzieła w proc czyli w jaki sposób już nie mógł dać tamy temu co w zakresie z niego, że tak powiem wyrywało on też trafił wówczas, kiedy świat był on tego, bo w pewnym sensie ciekawych można powiedzieć to znaczy my jesteśmy już co prawda po procesach norymberskich, ale jeszcze przed ich ani razu nie był jeszcze taki ciekawy teatr Roma była zbyt mocno, żeby się zajmować sztuką na ten temat, a szczególnie sztuką o tego rodzaju raczej styl w jakim on tworzył był do przyjęcia, ponieważ w tamtych latach sześćdziesiątych głównie na tworzoną w tym stylu w wielu krajach i w ważniejsza była ta strona groteskową niż to dlaczego on te obrazy maluje dopiero wiele lat po śmierci ta druga strona, czyli te biograficzne strona wzięła górę nad tylną nad siłą obrazu i znalazła swoje dopełnienie wystawach, które robiły rok były robione po śmieci właśnie z Certus 9 0 tym szóstym no i potem w UE z muzeum historii judaizmu w Paryżu, gdzie była bardzo porządna wystawa która, która przywróciła Marianna Francji, ale nie w Polsce, ale to ciekawy tania zdobył właściwym do dnia rozmawiałyśmy, kiedy właściwie zaczęto traktować poważnie tę warstwę to przeniesienie doświadczeni powodzią w Holokauście do świata sztuki, kiedy zaczęto włączać to jako poważną linie w interpretacji dzieł artystów ocalonych z Holokaustu i taniec był też takiego, że współcześni, którzy też przeżyli wojnę, a wiadomo takie poczucie, że niektórzy oczywiście w robili pisali książki dawali też tzw. świadectwo nie wszyscy poświęcali temu życie tak jak Borowski główny pisarze Primo Levi Indra każdy z napadem prawda BMS serwis zwolni sztukach wizualnych w mówiliśmy szaleni stworzył parę stworzył parę rysunków jeszcze były więzień i potem się tego odwrócił aż do końca lat sześćdziesiątych nie chciał do tego wracać z wyjątkiem Akropolis prawda on był też reperkusje itp po pierwszym w była taka polityka w Polsce już nie mówił o tym, świecie, że budujemy nowe życie lub nie rozróżnia my nie mówimy o ofiarach Gekko bohater sesji ofiara nie jest twórcza bohaterstwo to jest coś co będziemy święcić lasku z tym w UE w trybie bohaterstwo, czyli to, że jest ofiarą został zepchnięty w dyskurs przez długi czas w 2 ofiary nie są interesują ofiary nie są interesujące w związku z IT zaczęło Draghiego, że to nasze narodowe ofiary ani mnie to są bohaterowie, a są przy trasie, więc te tematy mówi pani zobaczy no i w Wróblewski jak pokazał, iż 1 obraz z całego cyklu związanym związane godzą się strzelaniem ze swojego życia i dopiero one zostały pokaz słynnego pośmiertnych retrospektywa ach, i wróciła, ale tylko do polskiego dyskursu nie znajdywały przełożeniach na świecie aż do teraz jeśli on pokazał to Wilno obraz znaczy, że to się nie uważał tego za coś co niemiara pokaz walki nie nie tam była bardziej skomplikowane sytuacje to, bo właśnie czterdziesty dziewiąty rok był rokiem, kiedy w Polsce wprowadzono centralizm i w tamte obrazy poza 1 się on próbowało namalować stylu socrealistycznym jedno rozstrzelanie tzw. poznańskie w nie nadawało się do wystawy w 2, a potem już chyba uznał, że nie warto mieć wpływ drugie pokolenie zaczęło inaczej patrzeć na te rzeczy drugie trzecie może nawet bardziej inaczej patrzeć i rozpoznawać inne rzeczy inne wartości w tym co ci twórcy po sobie pozostawili nam już w tej chwili można powiedzieć, że on w pozostawili po swoim życiu, ale do tego jeszcze kiedyś wrócimy, by nie no ale teraz mówimy o Marianie, bo po to, co on to co on zostawił po sobie było no nie do przełknięcia nie do przełknięcia dla niego samego też bon pokazywał on malował rysował osób osoby wymiotują ze swoim wnętrzem, czyli jak, gdyby rów nazbyt to było dosłowny jak dla jak na moją krew na moje poczucie winy nie bez faktycznych, ale trzeba powiedzieć szukały sposobów w 4 lat widzę, ale widzę tylko i przede wszystkim dzięki Ewie Andrzejewskiej, bo mnie, by tylko tych tkanin nie jesteśmy otwarci na wszystko jednakowo w da on w każdym razie nie nie był w stanie się z tym uporać z tą traumą w przeciwieństwie do innych, którzy mogli tu ani jakoś im Marii on też 2 × przerzucają się mieć go wraz z esesman strzelił mu twarz kula przeszła przeszła przez policzek on przeżył i zdumiewające prawda i drugi raz mógł przecież na prostych wszystkich kolejnych obozach w Auschwitz albo w marszu śmierci jednak FR umrzeć, a także, że państwo BM o jak będziecie mieli kiedyś okazję zetknięcia się z obrazami Marianna nie jest tak łatwo bronić prawdy nikt ich nie mamy stałej ekspozycji i nie jest łatwe w wzniesie adres lekarz również, ale przeczytajcie książkę Ewy Andrzejewskiej, bo to jest bardzo dobre pisarka zapraszamy na następną antymateria za tydzień po czternasty 4 0, a Anda Rottenberg i Anna Słowik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!