REKLAMA

"Tego się nie da zrozumieć, bo to nie ma sensu"

Analizy
Data emisji:
2018-02-08 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
19:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w Atenach zajmiemy się publikacją Dziennika gazety prawnej znowu ledwo wczoraj krytykował dosyć ostro tej gazety dzisiaj znów jakoś tak się złożyło, że Jedynka z tzw. Jedynka czy pierwsza strona Dziennika gazety prawnej podniosła mi ciśnienie chodzi o to, że dziennik Gazeta prawna ogłaszane pierwszej stronie jazda na rowerze obowiązkowo w kasku w i okazuje się, że po pierwsze, jeszcze nie ma takich przepisów po drugie nie Rozwiń » dotyczy to wszystkich, a po trzecie i jest tutaj w o wiele więcej elementów, na których na, które trzeba zwrócić uwagę w związku z tym taki tytuł jeśli tylko tytuły państwo zwrócę uwagę nie oznacza, że za chwilę rowerzyści gremialnie będą musieli korzystać z kasków, bo inaczej będą popełniali przestępstwo, ale drugi temat nie jest, bo wbre w tytułowi dziennik Gazeta prawna już później w tekście dosyć solidnie przygląda się temu no cóż za nowy pomysł jeśli chodzi o rowerzystów pomoże mi rozwikłać to wszystko przeżyć tematowi kas głów tematem i rowerów szeroko tematowi bezpieczeństwa ruchu drogowego w Rafał Muszczynko z sieci miasto dla rowerów dzień dobry dzień dobry witam również państwo i zaczniemy może rzeczywiście tych kasku, bo tym przyciągał uwagę dziennik Gazeta prawna jest na rowerze obowiązkowo w kasku w związku z tym, że pracuje specjalny zespół powołany w ministerstwie infrastruktury, który ma przygotować rekomendacje myśmy prosili ministerstwo o to, żeby zabrał głos audycji niestety nie ma takiej możliwości dostaliśmy odpowiedź, że w MSP w tym momencie trwają prace w związku z tym udział urzędników ministerstwa nie jest możliwy próbowaliśmy też namówić do rozmowy posłów prawa i sprawiedliwości, którzy jak donosi dziennik Gazeta prawna z już z pomysłami zapoznają im BM będą je w popierać, ale również oni odmówili rozmowy dowiedzieliśmy się rozwali koło kwietnia to tak zrobimy z analiz zajmiemy się sami tym tematem w gronie eksperckim w TFI Allianz na rowerze obowiązkowo w kasku ma dotyczyć dzieci pisze dziennik Gazeta prawna nie wiadomo jeszcze w jakim wieku dobry pomysł niech nie wiadomo czy to dobry pomysł wójta to na wprost Janusz Real był niedobry nie zaczęły znowu ktoś rzuca jakąś propozycję bessy to tanie badania żona ma sens to wygląda tak ja tak jakby po prostu rzuca -li poszczególne hasła i sprawdzali co chwyci co się ludziom spodoba na czym będzie można ogrzać się kolejne punkty, a na czym można stracić poparcie przed nadchodzącymi wyborami Ts UE z 12 wygrają to właśnie rozbraja jest taka jest tego rola, bo jeżeli chcielibyśmy poważnie podejść do tematu bezpieczeństwa i to już pomijam czy w temacie kasków czy w temacie dowolnym innym to robimy tak analizujemy sobie przyczyny wypadków Reina koc lub w przypadku kasków analizujemy czy rowerzyści to dzieci już dzisiaj w kaskach jeżdżą, bo jeżeli rząd po co pisać na ten temat prawo, bo być może wszystko już jeżdżą często się widuje dzieci w kaskach być może tego na inne pytanie trudno nam szybko znaleźć odpowiedź na nie ile dzieci niewierzących w kaskach na rowerze ma urazy, ale dokładnie, bo może to w ogóle jest istniejący problem może te dzieci nie przewracają może się przewracają i nie wiem łamią ręce i trzeba im obowiązkowe ochraniacze na łokcie dać ani obowiązkowe kaski, a może tak powiem problem jest zupełnie, gdzie indziej, ale w Tychach, ale zaraz po to, chwileczkę, bo od tej wyraźnie, bo pan myśli o tym, że dzieci głównie doznają urazów głowy na rowerze jak się przewrócą, ale z tego tekstu w Dzienniku Gazecie prawnej wynika, że to nie o to chodzi tylko do żony został potrącony przez samochód, bo jak pisze la jak mówi Andrzej Grzegorczyk ze stowarzyszenia partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego nie jest to obecnie uregulowane, a w końcu chodzi o niechronionych użytkowników ruchu drogowego, których relatywnie dużą ginie na drogach no dobrze mamy pusty frazes natomiast należeć ma żadnych konkretów no zaraz po drodze zatrzymamy zatrzymaj się na religijną w Polsce nie wiadomo jak może to być miano na 3 3 zostało do dziś przedstawione jakiś jakieś wyniki badań w Japonii może liczyć na rynkach, ale no trudno znaleźć, dlatego że non, gdyż na razie nie da znaleźć w statystykach policji, dlatego że dziecko do lat 1 0 na rowerze formalnie jest pierwszym związku sumo oraz ich zresztą możliwe wytłumaczy na to jak to możliwe, że dziecko, który jedzie na rowerku nie jest rowerzystom dziecko, które jedzie na zamku w myśl § 2 ustęp bodajże 17 prawa ruchu drogowym, gdzie jest definicja pierwszego i to definicja, mówi że pierwszym jest każda osoba, która sobie idzie na nogach w, a także osoba na rowerze do lat 10 chodzi o to, żeby dzieci mogły jeździć po chodnikach ani między autami dzieci, które jeszcze nie mają karty rowerowej, żeby były tam po prostu bezpieczna natomiast z tego wynika to masa różnych innych konsol Areny, czyli rozumiem, że ewentualne wypadki z udziałem dzieci na rowerach małych dzieci do dziesiątego roku życia byłyby statystykach dotyczących pieszych ani rowerzystów mogłyby się znajdować w statystykach dotyczących pieszych, ponieważ oni są de facto pierwszymi natomiast moim zdaniem w ogóle nikt nie wysilił się na sprawę na sprawdzenie takich danych z ministerstwa czy z krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego to jest to znowu Matsa nie na nas na ciemno czy pomysł się spodoba czy nie, ponieważ do tej pory ZUS, gdzie jak zmiany prawa dotyczące rowerzystów, które nie wychodziły od rowerzystów tylko były proponowane przez ministra są już pomijam, która opcja polityczna jest jest u władzy po prostu były na zasadzie wydaje się nam, że wiem to zróbmy tak zaraz się zorientuje, że to bez sensu, a to jest bardzo bardzo szkodliwe zarówno dla władzy, jaki dla ruchu rowerowego, dobrze więc dzieci do lat 1 0 są pierwszymi, a LOK i nikt nie grzebano nawet tymi pierwszymi to wciąż nie przeszkadza w tym, żeby obowiązkowo nosiły kaski jako pierwszy, jeżeli ministerstwo tłumaczy, że te kaski mają ich uchronić przed samochodami, które mogą je najechać no to niestety tutaj musiał już wyraźnie ministerstwu i krajowej radzie bezpieczeństwa ruchu drogowego powiedzieć, że władza, dlatego że są wyniki badań, które mówią wprost, że skorupka, czyli kask, czyli 3 cm styropianu na absolutnie nie uratuje nas przez rozpędzoną 1 , 5 tony blachy, bo to wynika wprost z praw fizyki ona, owszem, troszeczkę pomoże, ale to jest mniej więcej zmniejszenie urazów przy 5 0 na godzinę za śmieci do śmierci, a przy ilu kilometrach na godzinę jest szansa, że dziecko, które wjedzie samochód przeżyje generalnie energia kinetyczna, a to oni mówimy od niej zależą obrażenia jest w kwadracie prędkość czyli, jeżeli jedziemy 40 km / h notowana jest 4 × większa niż przy 20 km / h, jeżeli jedziemy 80 km / h 16 × więcej, o ile musiałby jechać samochód, żeby nie za generalnie szacuje się, że wie, że większość wypadków przy 30 km / h jest już bezpieczna dla pieszych znaczy oni przeżywają przy 50 jest to około 50 % przy 60 już prawie 0, czyli piesi samochody jadące 60 na nas uderzy to szanse przeżycia są zerowe taki, że wymagana minimalna tutaj na Pomorzu jest trochę jeszcze gorzej, bo może jeszcze rozmaicie kości ten, ale nie znam badań na ten temat dotyczących tych dzieci, więc nie chce się wypowiadać wiem, że chodzi o to, że w kasku czy bez kasku lub renty kaski nie są przeciwko samochodom po prostu tak dokładnie kaski są stworzone do tego, że jak korzysta się przewróci i n p. uderzył głową w kamień 3 3 gałąź to, żeby mu się nic nie stało do tego są stworzone zostaną one są w ten sposób badane badanie kasków, żeby je certyfikować na rynek Polski wygląda taki sposób, że kask jest umieszczany na takim i nagle i spada z prędkością 20 km / h pionowo w dół to proszę sobie zdawać kask i z odpowiednio 8 głowę i miasto sobie wyobrazić sytuację w ruchu drogowym, w której samochód w taki sposób uderza rowerzysta ale, żeby te warunki odtworzyć żeby, żeby to było układanie głową w dół na samochód, który nie ma takiej możliwości w parze z mostu z prędkością 2 0 na godzinę w związku, z czym ciekawskich zupełnie nie nadają do do ruchu drogowego się nadają do sportu do tego był twarzą w audycja na Lis Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu Rafał Muszczynko z sieci miasta dla rowerów i przyglądamy się wspólnie z tajemniczym działaniom, które ponoć trwają już od kwietnia zeszłego roku w ministerstwie infrastruktury z, gdzie powołano specjalny zespół ma się skupić na w prowadzeniu polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego donosi o tym, dzisiejszy dziennik Gazeta prawna 1 ze jedno zmian ma być być może wprowadzenie obowiązkowych kasków dla dzieci, które jeżą na rowerach o tym, dyskutowaliśmy w pierwszej części audycji GITD państwu mówiłam nie udało nam się uzyskać wypowiedzi ani ze strony ministerstwa infrastruktury ani ze strony posłów PiS, którzy ponoszą te pomysły znają i popierają, ale rozmawiać oni nie chcą ciekawa sprawa mówiliśmy o tym, przed informacjami, że wygląda na to by próbowali odkryć Amerykę po raz drugi z naszej włodarze patrzę na stronę krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przed moimi oczami Narodowy program bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2 0 1 3 2 0 2 0 i kolejno jego realizację zakończone w 20 1 6 roku nagle zapada potem już cisza co się dzieje przestali realizować Narodowy program bezpieczeństwa będą teraz stworzyć na nowo Boże uchowaj mam nadzieję, że nie, bo to byłoby naprawdę w odkrywanie nowych pracowników kina na nowo wymyślanie koła ponowne dochodzenie do tych samych wniosków, do których już parokrotnie żeśmy wspólnie doszli, bo przecież wszyscy wiemy, jakie są przyczyny wypadków w Polsce z analizy SEWIK, czyli specyfiki policyjnej ewidencji wypadków kolizji wiemy, że jest to prędkość wymuszanie pierwszeństwa i czyje to są te przyczyny którymi powinniśmy się zająć w pierwszej kolejności samo jej eksperci uczestniczyli w pracach w krajowej radzie bezpieczeństwa ruchu drogowego wie o tym, sama krajowa rada, która działa przy ministerstwie infrastruktury, więc obejmie też częściowo posłowie PiS -u, którzy przecież, kiedy byli w opozycji słuchali choćby sprawozdań z ze strony dyrektora krajowej rady miasta pozwolę sobie z logo to jest czysta polityka, a nie polityka bezpieczeństwa ruchu rozwala sobie powiedzieć jeszcze, dlaczego to się mniej więcej tak uznało 20 16 roku wtedy wyszło to raport NIK -u, który przejechał się po całym polskim systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego jak po Łysej Kobyle wyrównają wszystko z ziemią od góry do dołu stwierdził, że krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego nie miała narzędzi ona do dziś nie ma narzędzi stwierdziła, że nie było budżetu dzisiaj tego budżetu na bezpieczeństwo nie ma stwierdziła, że zajmowano się wieloma tematami mało istotnymi, a pomijano zupełnie tematy najistotniejsze, które wynikałyby wprost z analiz i stwierdził o wiele wiele jeszcze innych rzeczy z polecam ten ten raport on wiele mówi no i w tym momencie był pomysł, żeby krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego albo przeorganizować albo z list zaoferować coś tylko powołać nowego i to trwało w zawieszeniu mniej więcej właśnie właśnie dotarła stała się nagle się budzimy mamy nową władzę bardzo się cieszę, że nowa władza chce coś z tematem bezpieczeństwa ruchu drogowego zarobi, bo 3 00 0 ponadto ofiary rocznie to jest stanowczo za dużo natomiast czy musimy w związku z tym wszystko zaczynać odnowa, jakby odnowa uczyć się co jest przyczynami wypadków w Polsce od nowa wymyślać co w związku z tym trzeba trzeba zrobić czy może powinniśmy jak sięgnąć do tych wszystkich raportów w tym między Daniel Ozon gaz dla ludzi zaś to robić dokładnie tak dokładnie tak wiemy n p. o nie od dziś, że powinniśmy budować chodniki wzdłuż dróg poza obszarami miejskimi, bo tam są potrąca ani piesi nawet wprowadzono dla nich obowiązkowe kamizelki narad drogach wojewódzkich i ten, który się kompletnie nie nie sprawdziły, bo i tak nie zniknie chodzi natomiast, jakby od wielu wielu lat na te chodniki nie ma pieniędzy i żeby pierwsze pierza, z którą można, by zacząć robić rzeczy wydaje wydawałoby się bardzo bardzo prosta, bo drogi wojewódzkie drogi krajowe to jest akurat jurysdykcja PiS-u czemu tego nie robią bardzo dobre pytanie, ale nie do mnie i to nie tylko taki bat przypomnijmy, bo odblaski to jeszcze za Platformę został wprowadzony wszyscy wskazywaliśmy, że to kompletnie bez sensu, zwłaszcza kiedy nie ma wymogów technicznych dotykają też bardzo żal, że się, jakiego zmieniają, a dzisiaj mamy identyczny pomysł znaczy nie wiemy co robić to może wprowadźmy kaski dla ich dla młodych rowerzystów nie zastanawiamy się zupełnie na tym, że ci młodzi rowerzyści się w większości nie poruszają w ogóle po drogach publicznych i ręcznie powinni się po nich poruszać, bo nie mają karty rowerowej do lat 10 nowych większość z nich dłużnika z jezdnią, bo nie poruszają się w większości po drogach publicznych tylko dziś jest w przysłowiowym dookoła bloku po drogach wewnętrznych, gdzie ideową ruchu drogowym nie obowiązuje teraz i tak nie będą obowiązywać a, czyli n p. w parku albo na uliczce osiedlowej dziecko nie musi jeździć Ka oczywiście, że nie jest zaliczkowo, jeżeli wprowadzą te przepisy do prawa o ruchu drogowym to jak najbardziej one nie będą tam obowiązywać, a wystarczyłoby zdrowy rozsądek rodziców, którzy sami wiedzą najlepiej czy dziecko umie jeździć na rowerze na, tyle że nie potrzebuje kasków czy lepiej albo jest wyjątkowym rajdowcem ile wiesz w kasku jeździł nawet zostawmy zarząd statystykę, która prowadzi krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego wraz z policją, dzieląc te różne dane i porównując i co się okazuje najbezpieczniej sza na polskich drogach są dzieci, które wierzą w braku pasażerowie autobusów praktycznie nie giną potem w Ośnie te, które poruszają się na rowerach, a najczęściej giną dzieci piesi i dzieci pasażerowie aut, czyli wyglądała ich nie dlatego zajmujemy się lub dzieciarnia rowerzystami i to tak jak mówię to jest to tutaj, ale nie rozumieć to lepiej chronieni tak zostanie zrozumiana książki dla dzieci podróżujących samochodami i chodzących piechotą oczywiście, że tak natomiast, jakby tego się nieraz nie da zrozumieć dlatego, że to po prostu nie ma sensu to obecnie rząd Lech imponuje ja zawsze powtarzam 3 tego syfu temat temacie bezpieczeństwa badajmy przyczyny wyciągajmy wnioski co jest problemem radnych i rozwiązujemy dopiero problem już wiemy, jakie złe rzeczy no wiem, jakie są przyczyny wie, jaki jest problem i rozwiązujemy coś zupełnie obok Brukseli temat kasków dla dla dzieci na rowerach nóg, ale w dodatku nie będzie skuteczne, bo też, bo nawet, jeżeli zostanie ten przepis wprowadzony to większość nie będzie dotyczył miejsc, w których to dziedzina ta ludowa na rzecz dzieci starszych, bo w krajowa rada już dotarła do takich prób nadanej okazuje się, że jeśli już chodzi jeśli chodzi o dzieci poruszające się na rowerach, które mają jakiś rodzaj wypadków to to są zwykle te, które już mają prawo samodzielnie się poruszać i pakują się różne sytuacje dla nich niebezpieczne, czyli nie te, gdzie oczywiście ono wcale nie to nie dziwić, że mieliśmy 3 cztero sześciolatka, który nie wiem skacze rowerkiem na schodkach albo albo jedzie główną ulicą miasta nie, jeżeli ktoś silny bawi się, że tak powiem w ekstremalne rowerowe i skakanie po schodkach, gdzie łatwo sobie zrobić krzywdę no to najczęściej jest to już osoba starsza młodzież oraz, jeżeli ich najczęściej jest już w kasku, choć być może nie zawsze tego nie wiem natomiast, jeżeli już inż. Antoni chroni przed wypadkiem można mieć w kasku ten wypadek oczywiście tego statystyka nie pokaże, bo nie jest dane, z czym było dziecko, kiedy miał wypadek, więc tutaj kompletnie błądzimy we mgle i bez sensu nie w tym kierunku włączmy w innym, ale za to jest jeszcze drugi pomysł ujednolicenia prędkości w miastach jest jednak do 50 km / h będzie można jeździć, czyli zostanie zlikwidowany taki sprzęt pomysł ten neon to ograniczenie mówiące o 60 km na godziny w siłę nocy co pan na to no cóż tutaj znowu odwołam się do fizyki mniejsza energia kinetyczna, czyli mniejsza prędkość to większe szanse na przeżycie, więc to na pewno jest pomysł dobry mało tego jesteśmy chyba jedynym krajem w Europie, który ma taki dziwny podział, że w nocy, kiedy widoczność jest gorsza, kiedy za tak powiem nasza psyche może to wielka działa gorzej, bo jesteśmy jednak zwierzętami dziennymi to możemy jeździć szybciej niż dzień, kiedy widoczność jest to lepsza niech wystarczy, że to już było jednolicie my nie nie popadajmy w skrajności i tak będą głosy że, że zabieramy kierowcom jakiś nie wiadomo jak wielkie szczęście, że będą korki w nocy nagle na ulicach, mimo że tak naprawdę większość kierowców podejrzana nie miała świadomości, że takie podziały jak 5 9 tam do dwudziestej drugiej czy dwudziestej trzeciej i 6 0 później w ogóle istniało większość jeździła na pamięć i nawet nie wiedziała, że coś takiego i zaraz, ale nic, bo mówimy oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego nim właśnie kierować się mają pomysłodawcy tych kolejnych propozycji WPR jest skoro ma być bezpieczniej to może zamiast zajmować się tym co będzie wpisane tacy SRK będzie na znakach to może zająć się tym, żeby ci kierowcy po prostu nie byli w stanie rozpędzić się w ten tak w mieście to znaczy, żeby nie było możliwości się tam, gdzie jest 50 jedziemy 9 3 jak gorąco popieram zmiany infrastrukturalne, dlatego że infrastruktura uczy zachowań, jeżeli ta infrastruktura uniemożliwia zbyt szybką jazdę po to, zobaczmy możemy wyrzucić te wszystkie znaki narzekamy, że dzisiaj mamy ich na drogach w nadmiarze kierowcy nie są w stanie tego wszystkiego przeczytać i dalej będziemy mieli bezpieczną broń z siekierą Gorzowa dbajmy o 1 rzeczy, zanim przebudujemy wszystkie drogi w Polsce to niestety, ale minąć dziesiątki lat dlatego w jaki sposób na nie jesteśmy w stanie realnie samograjem w różnych miastach, które umożliwiają jazdę powyżej 5 0 na godzinę, ale i w Warszawie to będzie jakieś 6 0 7 3 80 % dróg, czyli kilka tysięcy kilometrów nie wyobrażam sobie, żeby się w przeciągu najbliższych nie wiem 5 lat mieli takie pieniądze, żeby to wszystko przebudować i mało tego nie wyobrażam sobie, żeby się to wszystko zamknąć do przebudowy, bo ja sobie na rowerze może jest poradzę jakoś pomiędzy tymi wszystkimi wypadkami, ale mam wrażenie, że komunikacja zbiorowa i kierowcy niekoniecznie, ale co ja tego do końca nie rozumiem to to co z tą różnicą, że to będzie to 60 w nocy czy 5 0 jeśli pralnię wciąż będziemy mogli jednak jest, że 60 proc dróg w Warszawie z takich, gdzie można się rozpędzić do jakiego rodzaju miasta my mówimy no cóż znaczy ja nie twierdzę, że zmiany w infrastrukturze nie należy robić oczywiście one powinny postępować powinny zmuszać kierowców dojazd zgodnie z przepisami tutaj nie ma 2 zdań natomiast, ponieważ nic nie przebudujemy wszystkich ulic szybko, bo niestety musimy też stawiać znaki musimy też mieć sprawną policję, która to trwać będzie mierzyła uwaga być może powinniśmy wrócić do tematu fotoradarów w gminach, bo w tej chwili fotoradary mamy naprawdę głównych drogach krajowych rzadko kiedy wojewódzkich ana niższej kategorii ludzie giną i jakby nie ten gość nie jest zupełnie żaden sposób kontrolowana to już nie zdążę powiedział przejścia dla pieszych i chodnikach, czyli miejsca, gdzie ostatnio Nate najbardziej tragiczną choćby w Łodzi wczoraj wypadek w na chodnikach i przejścia dla pieszych giną ludzie i UE ma nadzieję, że ten zespół, który pracuje ministerstwo infrastruktury poznali się zająć też tym problemem w można mieć jakiś nowy genialny pomysł czekamy w z niecierpliwością dna, więc ona jest do apelu, bo piesi w Warszawie już ponad 60 % ofiar, ale w innych miastach nie jest lepiej Rafał Muszczynko z sieci miasta dla rowerów bardzo dziękuję za spotkanie dzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA