Radia TOK FM trzecia godzina naszego spotkania i kolejni goście w Jeleniej Górze jest z nami dr Marta Here Leśniak wydział studiów międzynarodowych politologicznych Uniwersytetu łódzkiego dobry wieczór pani doktor w tutaj jednak to dobry wieczór państwu w studiu w Warszawie z nami Jacek Najder były ambasador Polski przy NATO i były wiceminister spraw zagranicznych skłania się panie ambasadorze wyjechali do pań i będziemy rozmawiać sobie o marce państwa o tym jak kształtować
Rozwiń »
się wizerunek państwa wizerunek kraju inny jak robić to dobrze jakich błędów popełniać, ale oczywiście będziemy też analizować te błędy, które były popełniane po osiemdziesiątym dziewiątym roku we własnym przekładzie, czyli na przykładzie Polski, ale może zaczniemy zupełnie po bożemu, czyli od definicji tego czym jest Marka kraju pani doktor definicja marki kraju jest cel wielo raka i bardzo złożona MO, że postaram się w sposób jak najszybciej to wyjaśnić jak mówimy marketu mówimy zawsze reputacji, czyli Marka kraju to jest naprawdę reputację kraju to może być również suma doświadczeń z krajem, czyli jak przyjeżdżają do nas turyści inwestorzy i mają pewne doświadczenia z naszym krajem to suma tych doświadczeń składa się na marki jest taka bardzo fajne metafora bardzo prosta w zrozumieniu wydaje mi się, które mówią marce narodowej jak i magnesie autorem tej metafory jest emanacją, choć człowiek, który w ogóle wymyślił pojęcie Nation branding, czyli branding Narodowy budowanie marki narodowej i mówi że Marka narodowa właśnie jak magnes dla czego po pierwsze, dlatego, że przyciąga przyciąga turystów inwestorów przyciąga talenty przyciąga dobre pomysły po drugie, jak tak jak magnes Marka magnesu je, czyli przekazuje swój magnetyzm innym obiektom, czyli krótko mówiąc, jeżeli kraj ma dobrą markę to ludzie idee produkty z niego pochodzące również grzeją się w blasku marki narodowej i tzw. efekt aureoli prawda dokładnie taki efekt halo efekt euro i trzecia funkcja trzecia cecha magnesu stąd być może pamiętamy wszyscy tutaj psy i szkoły jeszcze chyba podstawowej, ale tez takim takie doświadczenie, które przeprowadzono z nami na fizyce c magnesem nie piłkami żelaza to było takie fajne doświadczenie, w którym rozsypane po piłki żelaza natychmiast poddany działaniu magnesu porządkowały się ich zatem w naszym polu podążały i tak mniej więcej z marką narodową wprowadza ład niż fachowcy uczyli mamy pewną ideę marki pewną koncepcję marki de Jong, dzięki której jesteśmy w stanie lepiej i bardziej efektywnie skoordynować działania w zakresie budowania wizerunku kraju, czyli tak jak magnes no właśnie te 3 cechy przyciąga magnes i wprowadza ład w miejscu chaos w myśl jest taka trafna metafora, którą będzie łatwiej wszystkim zasługa, lecz także Orlik na początek pani doktor to teraz trochę praktyki od praktyka, czyli od zawodowego dyplomaty trudno tak uporządkować jak dodał do tego, o czym pani powiedziała wcześniej jeszcze 1 element, ponieważ termin jest tylko eksport to nie jest hobby, bo zachęceni do lokowania inwestycji to nie tylko turystyka, ale to jest także tworzenie tak jego wrażenia tworzenie takich takich plotek i sieci połączeń, które w sytuacji negocjacji pozwalają przekonywać partnerów do swojego zdania, które pozwalają tworzyć koalicję, który dla trudnych tematów pozwalają szukać argumentów łatwiej niż jeśli nasze obraz siebie jako tego, który tworzy problemy, a nie stara się rozwiązywać, czyli markę jako kapitał marki jako kapitał i Jakub źródło takiego takiego takich pozytywnych emocji i próby albo negatywnych i próby albo negatywnych to już jego zdanie, że od nas na jaki do osób wie co pracujemy, ale to też takiej możliwości inne przekonywania do pewnych pomysłów, które kładziemy na stole co, do których są wątpliwości to skoro już mamy inne teorie to może przecież my od ogółu do szczegółów, czyli od do poszczególnych przypadków dobrego i złego kształtowania marki kraju pani doktor może to być przykład z naszego kraju, ale też może być przykład ze świata coś takiego wybitnie spektakularnego Wiki spektakularnego to znaczy myślę, że jeżeli mówimy o sukcesach wnikają w budowie własnych Marek to też powinniśmy patrzeć na to przez pryzmat Sferia i tak daje tym marki najbardziej budują na pewno jest kilka co najmniej przykładów takich światowych międzynarodowych, który w ramach, których kraj odniósł olbrzymi sukces w danych obszarach budowania marki narodowej tak n p. w zakresie turystyki takim przykładem jest Nowa Zelandia kraj, który z kraju na krańcu świata jeszcze wiele lat temu powinien się po 10 latach skoordynowanych wysiłków na rzecz budowania marki w tej chwili jest pierwszą drugą trzecią gest znaczą turystyczną na świecie tak to jest olbrzymi sukces trudno jest sukces efekt władcy pierścieni też, ale nie tylko chcesz, ale nie tylko tam jest tam była cała polityka państwa zmierzająca do rozwoju dla wspierania sektora turystyki, ale również wspierania firm z nowej Zelandii sektorów z kluczowych, która doprowadziła do tego, że Marka nowej Zelandii Amy tylko w turystyce bardzo rozkwitła naprawdę i to to było to jest też informacje i przykład bardzo zachęcam do wyeksponowania go dalej także w tym zakresie turystyki Nowa Zelandia w zakresie n p. z markowego eksportu, czyli sprawiania, że marki el firm i produktów danego kraju są znane już uznawane jako pochodzące z danego kraju bardzo dobrym przykładem z Hiszpanii, chociaż w Hiszpanii głównie kolei kojarzymy z turystyką natomiast Hiszpania ma znakomitą instytucja, która się nazwa Wołyń hiszpańskich Marek i ta instytucja ma zadanie wspieranie internacjonalizacji firm zagranicznych rynkach zagranicznych hiszpańskich firm spektakularnym przykładem jest Korea zarówno za południową oczywiście zarówno w zakresie budowania ogólnego wizerunku kraju jak i właśnie wspieranie internacjonalizacji własnej firmy Enea kolejna rzeź własnych inwestuje własne gminy równo i Marta patelni przewidywalnego i dokładnie także wydaje się, że tutaj obie te obawy państwa rzeczywiście w sposób ekstremalny można podać przykłady świetnym przykładem w zakresie n p. pozyskiwania inwestycji zagranicznych i Irlandia od dawna, ale tam z kolei taka instytucja, która się nazywam Industry Development IT jest idea, która robi niesamowite rzeczy od przeszło 20 3 0 lat w zakresie pozyskiwania właśnie inwestorów zagranicznych także tych przykładów jest mnóstwo i każdy z nich jest wart uwagi z uwagi na inną sferę działania z VAT na inne przewagi tak naprawdę, a także Eliza państwo i chciałabym też pana ambasadora tutaj w studiu zapytać, a on, że wybieramy sobie myślimy o tym, jacy chcemy być, a właściwie jak chcemy być postrzegani przez pryzmat, czego i wtedy, kiedy już zdecydujemy czy to nie będzie zbyt sztuczna droga ma to wtedy mówimy tak stawiamy na to NATO i NATO i zaczynamy EDF dziedziny inwestować czy to się dzieje trochę przez przypadek to znowu zależy tak czy mówimy o próbie wybudowania propozycji eksportowej czy staramy się przyciągnąć do kraju inwestycje widokową kierujemy komunikat do kogo kierujemy komunikat, ale także mamy załóżmy temat, który wokół, którego musimy musimy chodzić, wokół którego musimy budować porozumienie tak na pewno było przy negocjacjach budżetowych tak na pewno będzie ponownie przy negocjacjach budżetowych o mocy 7 lat się one odbywają dokładnie podobnie jest w innej organizacji narodowej Parnas jest bardzo ważne, czyli Sojuszu północno Atlantycki, gdzie go próbowaliśmy przekonać, że to nie tylko zagrożenie ze strony Rosji, ale też nasze argumenty w tworzyły komu masę krytyczną Rudawski ostatecznie przesądziła o pozytywnych decyzjach 5 takich obszarów jest jest bardzo dużo i trochę się one wykuwają w boju i odnosi skutku walił w boju, a bywa, że są absolutnie pojawiają się zaskoczenia, ponieważ tak się dzieje dzielimy z Bojar mówi o sprawach politycznych a, a pani doktor mówiono o teorii, które dla tej liczby zmian w Tarnowie n p. sytuacja kryzysowa taką, jaką była agresja federacji rosyjskiej na Ukrainie w 20 14 to było coś, czego się nie spodziewa to było coś netto wszystkich zaskoczył dwójka znalazła środowi zareagowały terenu teraz to jak szybko jesteśmy w stanie opisać to zdarzenie narzucić narrację narzucić opowieść czym prawie, z czym to proszę mi ni to w jaki sposób możemy po wykorzystać jesteś bardzo ważny także pewne jest tylko budowanie kampanii ja wielo miesięczne, ale ja w strategii, ale często to jest moment, w którym trzeba użyć kapitału, który z kolei buduje się obok w ramach taki projekt wpłynął szeroko pojętej muzyki miękkiej siły, którą się wtedy nową wykorzystuje go, a rozlicza się wówczas udało co się nie udało panie ambasadorze czy Rosja bardzo skutecznie przeprowadziła operację Rosja bardzo skutecznie przekonała trochę później w okresie operacji w Libii do 2 1 1, czyli wcześniej ale, ale w 2 1 4 Ukraina, ale później Sylwia Rosja przekonała swoich klientów, że jest wiarygodnym Protektor, że jest państwem, które w sytuacji kryzysu nie porzuca swoich klientów inwestuje politycznie finansowo i militarnie i tak naprawdę jest głucha na krytykę międzynarodową i bardzo asertywnie pragmatycznie brutalnie realizuje swoich w połączeniu z interesami swoich swoich klientów w tym wypadku na na bliskim Wschodzie jak rozumiem AM taki wizerunek i taki efekt chciała osiągnąć my je zaprezentować absolutnie wszystko to jest pewnego to jest pewnego rodzaju proces, który sąd obserwujemy od 20 0 7 roku Fiat słynnego przemówienia Putina w Monachium widział tak naprawdę, bo powiedział, że od tego momentu interesy Rosji musiał być brane pod uwagę czas odrzucania argumentów Rosji się skończy zastanawiał się Szanowni państwo jak wiele jest przypadków kreowaniu marki czy wizerunku inne państwa i od razu spytam panią doktor, jaka jest różnica między wizerunkiem Marka czy jest jakaś jest, więc znacznie mniej, ale w te zapytania przy tym teraz tak, bo to jest to wszystko zależą od od podejścia tak naukowcy go do tego tematu co znaczy takie najbardziej dominujące podejście jest taki, że Marka jest śmieszny czy powinna być założeniu czymś znacznie bardziej trwałe niż wizerunek wizerunek podlega zmianom znacznie szybciej i niektórzy uznają również wizerunek dotyczy czegoś co Eli Manning jest w umysłach indywidualnych i lnu i odbiorców natomiast Marka czy reputacja to jest coś co jest szeroko rozumiane i szeroko uznawane przez większą grupę ludzi także to jest taka, jakby dość subtelna różnica natomiast faktycznie w takim dyskursie bardzo potocznym markę i wizerunek często używa się zamiennie co miewa również bardzo negatywne skutki dla samego procesu budowania marki od razu chciałam zaznaczyć to ile w przypadku jest fair takich działaniach, a ile takich świadomej strategii, bo przypomina się ten moment, kiedy w czasie kryzysu finansowego, ale my mieliśmy PKB na plusie niewiele bym się zawsze uchodzili za zieloną wyspę i tam byliśmy dobrze postrzegani na Zachodzie Europy, która cała była czerwona, czyli na minusie jeśli chodzi o o PKB i no to nam się udało świetnie różne czynniki o tym, zdecydowały nikt nie miejsce czas, żeby teraz o tym, mówić, dlaczego my byliśmy zaproszeni na minusie no ale to not to niebyła zaplanowana strategia także w innych będziemy się teraz lansować jako obóz stabilne miejsce, gdzie inwestorzy mogą czuć bezpieczniej, gdzie panujemy nad swymi finansami publicznymi to znaczy ja bym była zdania na czym by jak umiał uważam, że ma każdy kraj czy każde miejsce buduje swoją markę czy tego chce czy nie i teraz pytanie do jakiego stopnia chcemy pozostawić przypadkowi ADO, jakiego stopnia chcemy wykorzystać i stworzyć taki efekt synergiczny naszych działań i tego co pani nazwa przypadkiem szczęściem Bojanowska uważam, że UE Polska w tamtym okresie nie zrobiła nic, żeby zbudować swoją markę właśnie na podstawie nowych parametrów gospodarczych to tak jak pani mówi wydarzyło się jak i poszliśmy tak i poszliśmy na hali zresztą wiele takich straconych okazji było poprzeć byłymi mistrzostwa w piłce nożnej były przecież było przeci w oczywiście wstąpienie do Unii Europejskiej wstąpienie do NATO tych przełomowych momentów, kiedy tak naprawdę to narracja o Polsce można było zacząć bardzo systemowo tak budować i uczynić taką długofalową narracją było mnóstwo od lat dlatego jest to tym bardziej przykre, że tak naprawdę jeszcze dużo rzeczy się w Polsce zadziało dobrego natomiast nie wykorzystaliśmy tych rzeczy w sposób systemowy nie wykorzysta, jeżeli chodzi o budowanie marki dr frezowanie wrócimy, ale tobym poproszono o pana ambasadora nie wykorzystaliśmy początkowo nie wykorzystaliśmy Solidarności nie wykorzystaliśmy oprogramowanie niech nikt nie wykorzystaliśmy Lecha Wałęsy to znaczy Lech Wałęsa oczywiście wykorzystał się samo wódek rozpoznawalne w świecie obok Jana Pawła II jako 1 z 2 Polaków, że jego Marka była niekwestionowana, ale zrobiliśmy za to dużo, żeby Marka Lecha Wałęsy zniszczyć w przed programem mieliśmy chwilę czasu, żeby porozmawiać, owszem to jest także mieliśmy szansę Solidarności mieliśmy szansę przewodniczącego Solidarności Lecha Lecha Wałęsy, ale takie sobie powiedzieliśmy jej niestety burzenie muru coś co jest spektakularne coś co jest obraz kołowe żyjemy jest duży obraz jest realizowany jest dużo bardziej przekonywujące dużo bardziej absorbujące uwagę niż długie rozmowy przy stolikach przy stolikach, czyli upadek muru berlińskiego versus to jest nasz okrągły stół, który zrewanżował się na początku na końcu aresztować ktoś gdzieś Taurus w wyścigach nie mówili o o, jakby zasadności konceptu politycznego jako zakończenia wyje po tylko mówimy o nagły sposób źle w realiach to właśnie symbolu dokładnie w trudnej trudno trudno naprawdę wchodzić jakichkolwiek jakąkolwiek taką, jaką sportową rywalizację czy po prostu Niemcy nas prześcignęli obrazkiem, bo upadek muru berlińskiego rzeczywiście był efektowny było widać było 2 braci i były te poprawne ci, którzy gołymi rękoma niemalże wyrywali te poszczególne fragmenty murów pani doktor się zgadza, że to budzi też absolutnie zgadzam ja do dziś pamiętam może nie pamiętam aż tak dobrze tamtych czasów natomiast pamiętam wiele lat później bardzo taka taki błahy pozornie błahe wydarzenie rozdaje nagród muzycznych stacji MTV transmitowane na żywo z Berlina i pamiętam już wtedy zajmowałam się budowaniem Marek terytorialnych i jakież było moje ogromne zdenerwowanie zobaczyłam jak fantastycznie Niemcy wykorzystali te nagrody do tego, żeby przekazać młodemu pokoleniu, że Niemcy są miejsca, w którym skończył się komunizm zatrudnili do tego wszystkie gwiazdy największe gwiazdy muzyki z całego świata, które jednogłośnie przez 2 godziny transmisji cały czas opowiadał o tym, że Niemcy są miejscem, któremu zawdzięczamy koniec komunizmu także i nawet od strony pop kulturowej, której w ogóle w Polsce nie doceniamy zabiegi dotyczące budowania marki narodowej i narzucania pewnej narracji pewno są bardzo bardzo ważne dzięki Bogu, że mamy U2, aczkolwiek oni śpiewali oczy no właśnie w bardzo smutne chciał chodzić właśnie U2 tam również było wspierało narrację, jakoby komunizm skończył się w Niemczech Berlin Gdynia Euroliga Henry Ford prawdami i znaleźć tak zarzutem słynnego wojsko i Scorpionsów jeszcze starać się tak właśnie, ale wracając do określenia ambasadorzy osiemdziesiąty dziewiąty rok to chyba w ogóle nie myślano o czymś takim jak matka wizerunek kraju, podnosząc kraj po komunizmie czy myślano ja sądzę, że tu można sięgnąć po wiedzy teoretycznej pani doktor sądzę, że wtedy w ogóle te tematy był bardzo słabo rozpoznany bardzo bardzo zdenerwowany dopłat, ale tylko u nas czy tak mówią autorzy w ogóle w ogóle, dlatego że 90 czwarty przepraszam, że się z tą koncert 90 czwarty roku są pierwsze publikacje na ten temat tak naprawdę tam natomiast rzeczywiście jest, że nie ma takiego jak intuicja prawda no każde państwo waszych usiłowała narzucać narrację sobie, by budować taki wizerunek nawet więzienie nazwano go budowanie wizerunku, ale myśmy zbudowali przepraszam myśmy zbudowali fantastyczne wizerunku na 3 latka z wyborczych z 4 czerwca, gdyby wokół niego w tworzyć pewien pewną pewną strategię opowieścią o Polsce to była naprawdę fantastyczna emocjonalnej tak odwołujące się do do kultury masowej wideo i inaugurował młodszym pokoleniu Gary Cooper sienna samych budynkach po południu to jakoś mało wibruje, ale na moje pokolenie to były naprawdę fantastyczne punktu odniesienia pani doktor ja myślę, że to wtedy była walka o przetrwanie to było na poziomie zupełnie bazowym zupełnie podstawowym myślę, że nawet sama opozycja chce stworzenia takiej narracji mogłaby się spotkać bardzo dużym oporem, ale co najmniej tak krucjatę kraju, kiedy borykamy się właśnie czytam, że dalej ustawa o minimalistycznej na tor kapitalistyczne w ciągu 14 dni chyba tyle powstawał plan Balcerowicza wówczas tak jak go przy powiem przez własnego doświadczenia, że jak w 20 0 2 roku zaczyna współpracować z krajową Izbą gospodarczą na właśnie programem Marka dla Polski jeszcze w 20 0 2 roku mówi nie o marce narodowej wzbudzało bardzo bardzo duże kontrowersje dla bardzo wielu środowiskach kontrowersje, dlaczego dlatego, że był kojarzony jednoznacznie ze sprzedawaniem kraju było kojarzone jednoznacznie z prostą reklamą, na które nie mamy pieniędzy nie powinniśmy tych pieniędzy Łódź a, czyli podchodzono do tego tak trochę produktowo sprzedażowo, że wyłączne i wyłącznie błotem i metan produkty to trochę, by ponosił uprzedza, że miał miejsce w polityce, gdy na początku adaptowano TMR techniki marketingu ekonomicznego do polityki, kiedy też tuszowano wówczas polityka czy partię polityczną jak towar i mówiono, że polityka sprzedaje się jak mydło albo jak proszek doprania to też budziło spore kontrowersje głównie to była dokładnie tu była dokładnie taka narracja taki klimat ja pamiętam wiele spotkań w różnych środowiskach wpływowych i padające tam stwierdzenia, że to jest właśnie próba sprzedania kraju, że zespół ba kupczenia tożsamością narodową także zarzuty były bardzo poważnej myślę, że Tangeru podpisy budowanie marki narodowej bardzo bardzo długo dojrzewał i on w dalszym ciągu dojrzewa się wydaje mi pana Assange wziął się trochę zmienia, bo to jest taki marketing strategiczny Onico i to, o czym od rywali mówi w latach koniec lat dziewięćdziesiątych przełom tak koniec z dwudziestego pod choinkę 20 01. wieku tak naprawdę w pewnym ówcześni koniec historii w zasadzie wszystko poukładane tak liberalna demokracja możemy zająć się teraz inni jakimiś prawami, a niestety od pewnego czasu historia nam wracała przyspiesza przy pierwsza wystąpi brutalnie stuka do drzwi mówi ja wcale nie skończyłam Freya żyje absolutnie ja sobie, że te, że te elementy twardej skóry z nóg w pewnym sensie zostały w sposób wtedy w naturalny na tamtym momencie zepchnięte gdzieś na 1 plan dalszy wracają i mu po prostu pan panie ambasadorze mówi o tym, że fenomen przestaną się zbroić tylko za ten, kto liczy na to miękką siłę soft Power stanowił nie tak, bo jeśli go w nocy to jest 1 sprawa, ale jak spojrzymy na działania federacji Rosji widać jak spojrzymy na instrument, który uznał w pewnym sensie gdzieś na szkle łączonej z działania federacji rosyjskiej eskadry czaty analityka, czyli w badaniu wielkiego ości danych wpływanie na pełny wpły w wpływanie na nas świadomość na podświadomość, która na decyzje polityczne, które są w razie sięgać do do takiego do tej sfery powiedziałbym takiej emocjonalnej i mu takiego budowania percepcji instrumenty wcześniej wcześniej nieznane nie tylko po to, żeby promować produkty nie tylko, żeby promować mistrzostwa w piłce nożnej w Moskwie w tym w przyszłym roku zapomniałem jak ja asesor ziemia Orlik w różach w Bochum to aby, więc nie bardzo prostym podstawowym celu, jakim jest interes państwa i ich osiąganie celów stricte polityczny pani doktor, bo jeśli druga rzecz działa znanych pań powiedziała, że w dziewięćdziesiątym czwartym roku pojawiają się pierwsze publikacje poświęcone kwestii marki AMD państwa czy czy wizerunku kraju to rozumiem, że to są publika jeszcze nie polskie tylko zagrali nie zagraniczne ewidentnie właśnie w salonach wspomniany przeze mnie tutaj jakby pierwszy to ten tego terminu używa ich sponsorem takich działań na świecie nasz rejon w sensie kraju w te przykłady kraju prekursorem no i myślę, że dla innych pierwszym takim od 3 lat zająć dziś jest pierwszym najgłośniejszym podawanym w literaturze przypadkiem natknęła Hiszpania, ale posłanki to w skali, która musiała, że tak wiem jak z Moniką stosują taką tożsamość zachwianą rzucić i tam sytuacja była o tyle ciekawa, że tam inicjatorem w ogóle tego programu brandingu Narodowego był ówczesny szef firmy epson, czyli takiego dzisiejszego Orlenu, który mając dość złego wizerunku Hiszpanii i tego rządu Bianco prowadzenie biznesu on wyszedł z inicjatywą do hiszpańskiego rządu potem dołączył do niego podobna Pedro Almodóvar i tak powstała idea budowania marki Hiszpanii Hiszpania była bardzo bardzo długo opisywany w literaturze przypadkiem takiego właśnie udanego udanej transformacji wizerunkowej kraju to z bardzo dla technologii wsparcie wizerunkowe niewątpliwie z bardzo taki bardzo ograniczonej oznacza ograniczone głównie do prostych skojarzeń turystycznych to jeśli chodzi o prekursorów, a Polska, kiedy się, że wójt czuła w tym działaniom można wskazać, iż Polska ma ty zaczęty trudno powiedzieć tak naprawdę idzie oznaczonych oznaczyli tak czy były próby to znaczy ja nie nijak nie traktuje n p. kampanii wizerunkowych z Jeleniem Polski jako przejaw budowania marki narodowej tak to od tego zacznijmy chwalić to jest po prostu komunikacja widzieliśmy w nim prezydencję w unii Europejskiej AW 20 1 1 roku pierwsza nasza prezydencja, jeżeli taka pierwsza tak tak tak, ale nie było żadnej strategii to 7 3 i nie było strategii tak czy w ogóle baliśmy się jak Barbie taka 1 próba mam wrażenie raczej pierwsza z tych skoordynowana próba budowania marki czy właśnie pochodziła z programu krajowej Izby gospodarczej i ówczesnego Instytutu marki polskiej obu programów Arka dla Polski wtedy uli Oli, z którym był tak naprawdę w ogóle nie jest Kraków stał się budowania Marek narodowych w tym przyjechał do Polski i Vivat przez wiele lat tak naprawdę współpracował z krajową Izbą gospodarczą w celu jak by takich jak postawienia takiej diagnozy i określenia zdefiniowania idei marki narodowej Polski zresztą zostało zrobione jest tym program ten później było tym odbierany jak piłka pingpongowa przez wiele rządów i ostatecznie nie został i został zrealizowany natomiast idea, którą wtedy uli rolnicy współtworzył razem tutaj z zespołem znalazła swoje odbicie znalazła swoje Echo swoje taki dokument sprzed kilku lat się nazywa wytycznych EBA komunikacji marki Polska to był taki dokument opracowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych gości nieźle przez ministerstwo co przez siłę agencji kreatywnych polskich w porozumieniu z ministerstwem, które jak mówił bardziej o to nie komunikacji marki Polski i właśnie ten ton komunikacji wytyczne komunikacyjne były oparte na projekcie Collinsa także to to jest tak naprawdę jedyna taka skoordynowana akcja, która dziś ta miała szansę się udać maleństw z powodu głównie politycznych Czesi nie udała zapytam pana ambasadora, dlaczego polscy politycy nie są zainteresowani takim działaniu i te impulsy wychodzą głównie z gospodarki, gdy sąd, że politycy są zainteresowani tylko politycy myślą kampania czy myślał czy ten horyzont do następnych wyborów, choć Horyzonty czasowe jest inaczej porównali ślady jest krótki jest poddany w bieżącej w bieżącym wymową i polityki mamy jeszcze na Węgrzech zaś na bolidy liczyli po każdych wyborach każda kolejna ekipa zaczyna stwarzać świat od początku nowy, zwłaszcza RM, zwłaszcza jeśli jeśli spojrzymy na nowo tak naprawdę kompletne przestawienie wektorów nie jest rokiem 2 2 0 1 5 2 30 6 16 1 7 teraz, gdyby ktoś tak był w Europie w połowie 20 07 08 09 . i przyjechał teraz to by nagle w pomyśl o sobie, że coś wyrośnie zmieniło co się stało pralki czy nadal mówimy o tym, samym o tym samym oprawcom w państwie jest to, że to jest pyszną tworzenie pewnego półkule nowego takiego takiej tożsamości czy próba stworzenia nowej tożsamości, która w tej mierze tworzy w Polsce tę tożsamość tej będzie tak Łazarzu administracja będzie starała się jakiś sposób go wysyłać informacje na ten temat bazę tylko zdanie panie ambasadorze czy to jest konstrukcja czy to jest dekonstrukcja ostatnio po tym kryzysie na linii Warszawa Kijów foa Jerozolima bądź Tel Awi w w zależności, kto co uznaje za stolicę Izraela jeszcze Waszyngton do tego wszystkiego inny szef gabinetu politycznego pana prezydenta Andrzeja Dudy minister Krzysztof Szczerski wystraszył nas wszystkich, mówiąc że praca nad dobrym wizerunkiem Polski dopiero się zaczyna, uznając ten kryzys międzynarodowy za no cóż taką pierwszą cegiełkę do budowania marki Polska jak rozumiem panie ambasadorze potem pani doktor poprosił także komentarz jak pani zapatruje na nas takie budowanie panie ambasadorze najpier w pan ja sądzę, że bym dodał do do przywołanego prawa minister Rostowski jeszcze bym przywołał obecnego ministra spra w zagranicznych Jacka Koprowicza, który w wywiadzie w zeszłym tygodniu dla 1 stacji telewizyjnych oznajmił, że to sukces to jest, ale w 2 podał definicji racji stanu, że racja stanu to jest polityka realizowana przez obecną ekipę to znaczy przez każdą ekipę, która w danej chwili jest władców takich niby racja stanu nie była pewnym pewnym uniwersalnym zbiorem, który jest przekazywany z pokolenia pokolenie z PiS w administracji do administracji tylko pewne niuanse czy pewne wątpliwości powinien mieć natomiast rdzeń to co najważniejsze warzelni są to ponadczasowe uniwersalne pani doktor ma pani do czynienia z klasyczną sytuacją kryzysową tak w wino i coś nie da się ukryć włączyłem się, że w grę wszystko stało się powiedziane, że po 1 po drugiej stronie troszeczkę jesteśmy w sytuacji, w której od lat trudno jest komentować o tyle trudna jest dialog Kowal, że żyjemy tak jakby w 2 różnych równoległych rzeczywistościach, jakby ja osobiście powiem szczerze, że ja w tej chwili między przestrzeni dla budowania marki narodowej w Polsce z tego prostego powodu, że Marka narodowa powinna się nieść z entuzjazmem społecznym powinnaś mieć jakąś taką pozytywną zgodną ze społeczną na to jaka narracja czy jaki pomysł na kraj ma być przedstawiany gdzieś na zewnątrz w tej chwili wydaje się nie dotarł dźwięk zabrzmiał dla mnie trochę to opinie czy rzeczywiście jest także, gdzie indziej te hasła ten wizerunek jest niesiony na barkach obywateli nie, ale bez nich się to nie uda wszystkie te przykłady, które podawałam, które tutaj padały czy Hiszpania czy właśnie Korea Irlandia czy czy Nowa Zelandia jeszcze nie mówiono w Niemczech sprzed powiedzmy mistrz świata w piłce nożnej czy Finlandii to wszystko kraje, które im zapewniły swoim programem budowania Marek narodowych pewną stabilność stabilność, która polega po pierwsze na zapewnieniu dość jasnego przywództwa to znaczy marki narodowej nie traktujemy jak jakiś zbędny dodatek który, którego znam się pozbyć, bo wiadomo, że przyjdzie ktoś następny zabicia się odnowa wsi, a po drugie, pewnej stabilności czasowej, czyli i finansowej również czyni, a także przede wszystkim przepraszam nawiązuje tego społeczeństwa zgody społecznej na to jaka ma być przedstawiony test myśli jest kluczowa sprawa w tej chwili w ogóle w brandingu miejsc dla kogo rankingu Narodowym mówi się o tym, że tak tzw. brandingu partycypacyjny, czyli mówisz o tym, że coraz mniej powinno być w tym, że państwa 3 3 i administracji lokalnej, a coraz więcej powinno być oddolnych inicjatyw obywatelskich coraz bardziej to społeczeństwo powinno być rzeczywiście angażowane ponieść tylko wtedy rzeczywiście Marka miasta czy Marka kraju będzie miał szansę być utworem autentycznym ani słowem stworzonym w UE zupełnie odrębną rzeczywistość danego miejsca także ja tutaj pozwalam sobie na pewnego rodzaju może i idealizm rzeczywiście natomiast Sejm przyznam, że w warunkach, w których w tej chwili toczy się dyskusja publiczna w Polsce na ogół nikt tej przestrzeni rzeczywiście na nagość jako pozytywną porywająco żółtych i inkluzywnego mówiąc także przy takim językiem in kuzynom, ale i historie, że jednak z polskim w tym na takim społeczne na poły naukowym nie ma w ogóle szansy na zgodę narodową, a co dopiero mówić o zgodzie na budowanie marki Polska to już w ogóle zwolnić dlatego wszyscy stąd moja może troszeczkę pesymistyczna wizja w tej chwili tego procesu pana ambasadora w AZS, ale jeszcze wracając do tego co pani doktor powiedziała te przykłady w państwach, które pani Ewa wydaje mi się, że to jednak były pewne projekty, które powstawały pogodziły się w administracji zwolnić, ale jej kręgach, które zajmują się promocją eksportu gospodarczą inwestycyjną zgadza się absolutnie tak, a więc to jest potem, owszem nie szalonej budujemy szukamy tego konsensusu społecznego po to, aby być dumnym z tego kibice byli w stanie, a nie, że suma dzieciństwo społeczeństwa nagle gdzieś tam się nam nie w Lublinie to by nie to miałam namyśli to są programy, o których mówią są programy, które mają przeszło 2 0 lat z reguły to ich tak jak zrozumienie jest impuls musi grać w oddziałach natomiast mówić, ale teraz musi być jakaś zgoda fundamentalna społeczna na to, o czym może inaczej niż nawet 1 zgoda co nikt nie może być takiego fundamentalnego sprzeciwu przeciwko tego typu działania, bo jeżeli jest fundamentalny sprzeciw ze strony społeczeństwa nawet najlepszy cover ami, a rano nie będzie miał niestety racji bytu to teraz chciałbym państwa zapytać o uwagę incydentów, jeżeli chodzi obudowanie, chociaż akurat teraz podam taki taki przykład, który jest jest przykładem na dewastację wizerunku kraju to taką taką szybką i jakie to ma znaczenie chodzi o marsz niepodległości tegoroczne i wbrew tej grupy osób, która niosła Mexol na publiczne islamofobii liczne nacjonalistyczne antysemickie wiele innych brzydkich transparentów haseł to oczywiście nie było tak jak powiedział 1 z europejskich polityków, że był marsz 60 00 0 faszystów przez Warszawę, niemniej jednak Novita, a te obrazki znów wracamy do kultury obrazkowej z tymi hasłami poszły przestrzeń i nagle okazało się, że zaczynasz nas postrzegać jako kraj właśnie faszyzującym ani nowych tutaj wracamy za ich do pierwszego zdania, które wypowiedział w programie, że Marka jest reputacja i reputacja tam działa jak tarcza, jeżeli Polska czy gdyby Polska miała rzeczywiście znakomitą reputację UE, czyli znakomitą markę innymi słowy to tego typu incydenty gotową umówmy się jednak to był incydent, ale nie wyparły gry w całych lat budowania dobrego imienia i całych lat budowania dobrej reputacji kraju na zewnątrz, ale ja zawsze podaję taki przykład też z pogranicza popkultury i właśnie budowania marki, a 2 filmy ME wyprodukowane z realizacją przez 1 i tego samego komika Sashy barona Cohena to nie państwo wiedzą, o czym mówię Borat, który ostro zaatakował w nocy zaatakował córkę był satyrą na Kazachstan Kazachstan dzisiejszy nie jest w stanie podnieść Borata i cały czas ja współpracowałam z Kazachstanem przez moment i wiem, że oni cały czas czekają nas do Borata jak bardzo bogaty w zniszczonym i wizerunek czy właściwie podyktować no tak podyktował po co w Kazachstanie masz myśleć i tenże sam komik Sasha Baron Cohen zrobił drugi film tym razem miało, które Bruno, który dotyczy Austrii, ale był to równie paskudny film tak jak albo nawet bardziej jeszcze niższy koszt niższy niż najem Borat i pytań, jaki miał wpły w na wizualny chaos na odpowiedź jest prosta żaden, dlaczego dlatego, że Austria ma reputację Austria jest znacznie silniejszą marką niż Kazachstan związku, z czym można byłoby robić nikt takich filmów tak naprawdę ona by realnie dotknęła specjalnie reputacja Austrii tych właśnie ten problem ziemi, jakby nie przygotowaliśmy się nie zbudowaliśmy tego tej tarczy litej, gdy taki właśnie element dobrej opinii dobrej reputacji osobie przez wiele wiele lat, ale daliśmy na fantastycznych różnych przypadkach w biegach okoliczności jak również oczywiście na własnej pracy, niemniej nie było żadnej spójnej strategii nie było żadnej spójnej narracji nie uczyniono po prostu marki narodowej elementu polityki publicznej ja myślę, że dlatego się tak łatwo jest poetą reputację naszą zniszczyć co mówi z przykrością, ale z drugiej strony panie ambasadorze bardzo wiele uczyniono w 20 1 5 roku, że w tej dewastacji pomóc, jaki teraz mamy wizerunek naszego kraju za granicą na chwilę się cofnął nie Gniewa 1 5 ale bo jednak nie rysuje mi tego aż tak grubą kreską tak tak ich tak czarny kolor, dlatego że do tego, że jednak nie może nie ma takiego jednoznacznego zebranego konsekwentnie promowanego obrazu linii opowieści o Polsce, ale jednak w potocznej dziś w świadomości Europejczyków także w takiej zawodowej wiedzy ludzi, którzy na co dzień zawodowo zajmują się dyplomacji zajmują się sprawami narodu polskiego jednak ma w swoją pozycję, a panią konsul ambasady, że pan mówi teraz o pewnym złożonym wizerunku i pewnej dużej wiedzy, którą dysponują elity polityczne chociażby, a mam wrażenie, że my tutaj dyskutujący w kwestii marki czy wizerunku mówimy też dużym stopniu o wrażeniach wyrażenia emocji jak najbardziej o innych, ale tu można znów musimy go do wiedzy pani pani doktor jak po jak to jest rozkładany będzie się to emocji się wrażenia a gdzie ten bardziej twardy wizerunek jak to jest jak pani Dorota oblężone ale, ale by, bo ja bym jednak unikał wielkich kwantyfikatorów takich my jesteśmy w trudnym momencie mamy trudności ja współczuję moim kolegą, którzy w tej chwili muszą ponadto dom, którzy w tym muszą wykonywać swoją pracę wykonują ją jak najlepiej potrafił też starają się inne bronić się wizerunkowo pomóc, ale punkt wyjścia mają słaby, ale punkt wyjścia mają, by osłabić to jest dość trudne zadanie to pani doktor ile jest emocji ile jest wrażeń ile jest tego czegoś nieuchwytnego wizerunków marce, a ile jest cel takich twardych faktów liczb może my tutaj mamy tym stoimy to potrafimy znaczy Marka jest emocjach to znaczy my wykonujemy jako kraj czy jak w ogóle umiem właściciel jakiejkolwiek marki marki firmy również wykonujemy mnóstwo mrówczej pracy mnóstwo pozytywistycznej pracy u podstaw takiej twardej właśnie o to, żeby te wrażenia były dobre właśnie po coś dla fiakrów, gdy wiek w gospodarce czy jak w handlu często mówisz o tym, że n p. kupujemy sobie bluzkę firmy x i tak naprawdę ani materiału ani otrzeć się my ani też w żadne inne walory tego produktu nie są dużo lepsze niż ta bluzka innej firmy, która jest tańsza powiedzmy od 200 %, ale jest tam metka i za tą metką stoją wrażenia pewne emocje coś co ta Marka zbudowała właśnie takiego nieuchwytnego zgadza się natomiast, zanim te wrażenia się pojawiły to był bardzo długi proces Mierzejewska mówimy o Markach modowych z tradycjami i handel n p . tak dalej inwestowania to był taki długi proces wyrabiania tej marki, czyli mówienia i niechodzenia gdzieś tam jesteśmy najlepsi z nich najwspanialszy mały najfajniejsze nie wiem materiały wzory i t d. ekologia tak robienia pracy rzeczywistej pracy na to reputację i potem mierzyć się to reputacji już fakt nie ma, jeżeli się zgromadzić ich to nawet wpadki jakichkolwiek paczek jeśli nie wiem obniżenia jakości cokolwiek innego nie odbija się tak silnej marce jak na matę, która dopiero walczy o to, żeby w ogóle być rozpoznawalna, żeby się dobrze kojarzyć im cały czas jesteśmy jeszcze na tym etapie, kiedy my tak naprawdę walczymy tak nie jest jeszcze ten moment, kiedy możemy usiąść okoni też dobrze po to mamy już pewien zapas tak mamy już 1 kredyt teraz różne rzeczy się mogą zdarzać, a my będziemy spokojni, bo będziemy świetnie postrzegani, bo te skojarzenia z nami są tak silne tak jednoznacznie pozytywna czy rzeczywiście jest jeśli chodzi o markę wizerunek to ta praca nigdy się nie Culture to dla nich wynik nie jest to prawda co możemy usiąść i jasnowidz jasna wiele takich jak Włosi i taka przesada, ale na mojej strony, ale Tomek, żeby zobrazować tak, żeby zobrazować na pewnym etapie już nie aż tak bardzo trzeba się też już nie aż tak wiele jest potrzebne, żeby szlaban, żeby ten nowy wizerunek za moment sta Villa park ambasador ja bym skomentował to na na 2 sposób mamy bardzo silną markę pozbywać i to co się stało w związku z aferą jeśli chodzi o jakości silników diesla i ich wpły w na środowisko są dla volkswagena jest dużym dużym problemem i długości będzie w tym mieście borykał, a drugi, a drugi kontekst to jest jednak ludzie, którzy podejmują decyzje politycy oni by sądy dysponują 2 zakresami wiedzy o tym co jest potoczne emocjonalne i oparte na kampaniach marketingowych, ale także na tym co dostają swoich fotelach przy czym jak wsiadają do stołu i i dlatego uważam że przy, zachowując się pełen pełen krytycyzm wobec tego co się co się w tej chwili z marką Polska wyrabia to jednak sądzę, że jest w tej świadomości elitach politycznych na Zachodzie się to jednak jest kraj, który po, na którego ta głębia powiedziałbym ten potencjał pozytywny jest jest dużo większy niż ten moment, w którym się znajduje czy gdzieś tam w interiorze jeszcze zdać w 2 ten potencjał ukryty cel puenta pani doktor był czas mają konta w kolejnej analizie trudna, ponieważ drogich Super jesteśmy od 1 5 lat na początku drogi to jest moja moja Honda chyba tak przepraszam za taką za taki, że może zgorzkniały nieco komentarz, ale ich teraz wpadliśmy w turbulencje teraz wpadliśmy w turbulencje tak i nie wiadomo, kiedy ta turbulencje się skończy tak naprawdę ja mam w dacie, jeżeli mogę jakoś pozytywną błędem wysnuć to co inni patrzą z i jeżdżąc po Polsce, robiąc badania cały czas myślę, że jednak nadzieja w samorządach to znaczy mamy dużo dobrego dziś dzieje tak na poziomie polskich samorządów i te niedostatki książeczkę rum, który siedzi na szczeblu centralnym z kolei są rekompensowane mam wrażenie przez taką pozytywną aktywność samorządową szczególnie w miastach dużych średnich, które już tak, by zrozumiały, że dobra reputacja dobra Marka przekłada się na rzeczywistość nie tylko na wizerunek, ale też przede wszystkim na rzeczywistość społeczną gospodarczą i mam taką nadzieję, że kiedyś nadejdzie ten moment, że propozycja na trend od dołu pójdzie do góry i że będzie taki moment, w którym rzeczywiście będziemy mogli powiedzieć tak mamy zgodę co do tego co należy zrobić, żeby nie tylko przypadkiem nie tylko wysiłkiem pojedynczych ludzi czy grup społecznych czy firm, ale wysiłkiem całego aparatu państwowego Polska mogłaby być marką silną rozpoznawalną i zdecydowanie pozytywnie odbierano w tych miejscach na świecie, na których nam zależy na temat jeszcze ostatnie słowo pan ambasador ja rozumiem, że mówiąc o marce mówimy o odbiorcy zewnętrznym zagranicznym 1 0, kiedy polityka zagraniczna to co jest z nią związane zostają wciągnięte w tę nazwę na swój własny użytek do kieratu czy kieratu po ulicy wewnętrznej, bo to jest zawsze ze szkodą, a 2, a drugi komentarz nie rozumieliśmy tego wątku, ale sądy to zarządzanie kryzysem po pani starała się na wciąganie w rozmowach o kryzysach śmieciowych od tego gdzie to jest sądzę bardzo bardzo ciekawych imprez w ogóle trudna sztuka zarządzanie kryzys lat ale gdy jest element dyplomacji publicznej tak, czyli wracamy do lutego pana ambasadora kompetencje rzeczywiście, ale do starych opon ambasadora wówczas Afrykańczycy na ten temat nie wykorzystujemy wpływy polityki zagranicznej do załatwienia spra w wewnętrznych do robienia polityki byłego komentatorzy na użytek twardych elektoratów bardziej państwu dziękuję dr Marta Leśniak z uniwersytetów łódzkiego była z nami przez Skype, a w Jeleniej Górze życzymy spokojnych nocy pani doktor dziękuję bardzo dziękuję, a studio w Warszawie był z nami Jacek Najder były ambasador RP przy NATO i były wiceminister spra w zagranicznych bardzo dziękuję panie ambasadorze za rozmowę dziękuję państwu dziękuję oczywiście za wspólne poniedziałkowy wieczór fety TOK FM jeszcze spokojnej nocy kolorowych snów usłyszy
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA
-
41:33 W studio: dr Łukasz Jasina
-
46:41 W studio: prof. Dominika Oramus
-
48:41 W studio: prof. Jerzy Pysiak
-
45:50 W studio: dr Marcin Fatalski
-
50:40 W studio: dr Sebastian Adamkiewicz
REKLAMA
POPULARNE
-
22.01.2018 23:00 Wieczór Radia TOK FM42:06 W studio: dr Piotr Podemski
-
02.10.2017 22:00 Wieczór Radia TOK FM44:36 W studio: dr Karol Mazur
-
29.01.2018 21:20 Wieczór Radia TOK FM31:40 W studio: dr hab. Krzysztof Korzeniowski
-
22.01.2018 22:00 Wieczór Radia TOK FM49:24 W studio: Wojciech Kalwat
-
02.01.2017 22:00 Wieczór Radia TOK FM48:50 W studio: Konstanty Gebert
-
13.11.2017 22:00 Wieczór Radia TOK FM46:34 W studio: dr Piotr Podemski
-
09.10.2017 22:00 Wieczór Radia TOK FM50:53 W studio: prof. Jerzy Pysiak
-
27.04.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM50:07 W studio: prof. Wojciech Kriegseisen
-
08.06.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM46:41 W studio: prof. Dominika Oramus
-
24.02.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM47:05 W studio: prof. Jerzy Pysiak
-
-
11.12.2017 22:00 Wieczór Radia TOK FM50:25 W studio: prof. Jerzy Pysiak
-
06.01.2017 21:00 Wieczór Radia TOK FM48:50 W studio: Konstanty Gebert
-
11.05.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM50:40 W studio: dr Sebastian Adamkiewicz
-
15.07.2019 21:00 Wieczór Radia TOK FM48:54 W studio: prof. Marek Janicki
-
20.04.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM41:33 W studio: dr Łukasz Jasina
-
06.04.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM48:01 W studio: dr Łukasz Pawłowski
-
17.12.2018 21:20 Wieczór Radia TOK FM38:10 W studio: prof. Bogdan Góralczyk
-
18.05.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM44:03 W studio: dr Mikołaj Mirowski
-
03.06.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM48:41 W studio: prof. Jerzy Pysiak
-
04.05.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM49:00 W studio: Michał Sutowski
-
05.02.2018 23:00 Wieczór Radia TOK FM44:04 W studio: dr Helena Datner
-
05.03.2018 22:00 Wieczór Radia TOK FM47:41 W studio: prof. Andrzej Friszke
-
20.04.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM47:58 W studio: prof. Paweł Swianiewicz
-
03.06.2019 23:00 Wieczór Radia TOK FM54:24 W studio: prof. Andrzej Friszke
-
23.03.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM46:31 W studio: dr Marcin Fatalski
-
08.05.2019 22:00 Wieczór Radia TOK FM52:57 W studio: prof. Michał Leśniewski
-
19.02.2018 22:00 Wieczór Radia TOK FM47:18 W studio: prof. Wojciech Kriegseisen
-
08.06.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM48:25 W studio: dr Ernest Wyciszkiewicz
-
09.03.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM37:24 W studio: dr hab. Piotr Osęka
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL